Kontrola problemowa gospodarki finansowej
przeprowadzona w Przedszkolu Nr 9 w Bielsku Podlaskim
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 30 grudnia 2004 roku (znak: RIO.I.6012 - 35/04), o treści jak niżej:
Pani
Elżbieta Nielipińska
Dyrektor Przedszkola Nr 9
w Bielsku Podlaskim
W wyniku problemowej kontroli gospodarki finansowej za okres 2003 roku, przeprowadzonej w Przedszkolu Nr 9 w Bielsku Podlaskim na podstawie art. l ust. l oraz w trybie art. 5 ust. l ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono nielicznie występujące uchybienia opisane w protokole kontroli, którego l egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.
Kontrola prawidłowości odbywania podróży służbowych przez Panią Dyrektor wykazała, że podstawę wyjazdu stanowiły polecenia wyjazdu służbowego (określające miejscowość rozpoczęcia i zakończenia podróży, jej termin, a także środek transportu właściwy do jej odbycia) wystawiane przez Głównego Księgowego Przedszkola. Należy zauważyć, iż zgodnie z przepisami § 2 i § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990), kompetencja do określania terminu i miejsca podróży oraz środka transportu należy do pracodawcy. Funkcję pracodawcy, dokonującego czynności z zakresu prawa pracy wobec Pani Dyrektor (jako kierownika gminnej jednostki organizacyjnej) pełni Burmistrz Bielska Podlaskiego, co wynika z przepisów art. 4 pkt 2a ustawy z dnia 22 marca 1990 roku o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 140, poz. 1593 ze zm.) – str. 17 protokołu kontroli.
W wyniku kontroli ustalono, iż jednostka uchybiła ustawowemu terminowi przekazania całości dokonanego odpisu na rachunek Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, wynikającemu z art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.). Zgodnie ze wskazanym przepisem, równowartość dokonanych odpisów i zwiększeń na dany rok kalendarzowy pracodawca przekazuje na rachunek bankowy Funduszu w terminie do dnia 30 września, z tym, że w terminie do 31 maja tego roku przekazaniu podlega kwota stanowiąca co najmniej 75% równowartości odpisów. Stwierdzono natomiast, iż część środków stanowiąca 25% wartości odpisu, podlegająca przekazaniu do dnia 30 września, została przelana na rachunek Funduszu dopiero w dniu 29 grudnia 2003 roku – str. 18 protokołu kontroli.
Z ustaleń zawartych na str. 18 protokołu kontroli wynika także, iż nieprawidłowo ujęto w księgach operację naliczenia odpisu na ZFŚS. Została ona uwidoczniona zapisem Wn 400 „Koszty według rodzajów” – Ma 851 „Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych”. Stosownie do przepisu art. 5 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych Fundusz tworzy się z corocznego odpisu podstawowego. Wyjaśnienie pojęcia corocznego odpisu podstawowego zawiera art. 2 pkt 2 ustawy, określając je jako „równowartość dokonanych odpisów na rachunek bankowy Funduszu”. Podstawą zwiększenia Funduszu jest zatem jedynie fakt wpływu na rachunek bankowy równowartości naliczonego odpisu. Właściwym ujęciem w księgach rachunkowych operacji związanych z naliczeniem odpisu i przekazaniem środków będzie zatem: Ma 240 „Pozostałe rozrachunki” – Wn 400 (naliczenie odpisu jako zobowiązania działalności podstawowej wobec Funduszu), Ma 131 „Rachunki bieżące” – Wn 240 (przelew środków na rachunek Funduszu) i Wn 135 „Rachunki środków funduszy specjalnego przeznaczenia” – Ma 851 (wpływ środków na rachunek Funduszu, stanowiący podstawę zwiększenia Funduszu w świetle cytowanych przepisów).
Stwierdzone podczas kontroli uchybienia były wynikiem nieznajomości i nieprzestrzegania przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych.
Odpowiedzialność za prawidłowe prowadzenie gospodarki finansowej spoczywała na Pani Dyrektor, jako kierowniku jednostki sektora finansów publicznych, który stosownie do przepisów art. 28a ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) odpowiada za całość gospodarki finansowej jednostki.
Obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości spoczywały na Głównym Księgowym, stosownie do zakresu czynności oraz przepisów art. 35 ustawy o finansach publicznych.
Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:
1. Odbywanie podróży służbowych na podstawie poleceń wyjazdu służbowego wystawianych przez osobę pełniącą funkcję pracodawcy.
2. Terminowe przekazywanie równowartości dokonanego odpisu na rachunek ZFŚS.
3. Ujmowanie w księgach rachunkowych operacji związanych z naliczeniem odpisu i przekazaniem równowartości odpisu na rachunek ZFŚS w sposób wskazany w części opisowej wystąpienia.
O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Do wiadomości:
Burmistrz Bielska Podlaskiego
Odsłon dokumentu: 120438194 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
|