Kontrola problemowa gospodarki finansowej gminy Mały Płock
przeprowadzona w Urzędzie Gminy Mały Płock
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku Zespół w Łomży
Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 18 listopada 2004 roku (znak: RIO.IV.6012 - 9/04), o treści jak niżej:
Pan Józef Dymerski
Wójt Gminy Mały Płock
W wyniku problemowej kontroli gospodarki finansowej w zakresie wymiaru, poboru oraz rachunkowości podatków i opłat lokalnych za okres 2003 r. przeprowadzonej w Urzędzie Gminy Mały Płock, na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2001 roku Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespół w Łomży, stwierdzono nieprawidłowości opisane w protokole kontroli, którego jeden egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.
Dokonane ustalenia dotyczyły między innymi braku opracowanego wykazu zbioru danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych z określeniem ich struktury, wzajemnych powiązań oraz ich funkcji w procesach przetwarzania danych, ponadto nie określono zasad archiwizacji danych, naruszając wskazania art. 10 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2002 roku Nr 76, poz. 694 ze zm.) – strona 5 protokołu kontroli.
Z opisu zawartego na stronach 5 i 6 protokołu kontroli wynika, iż organ podatkowy nie doręczył wszystkich decyzji wymiarowych dotyczących łącznego zobowiązania pieniężnego, a także nie prowadził postępowania wyjaśniającego celem ustalenia osób, na których ciąży zobowiązanie podatkowe celem dokonania właściwego doręczenia wskazanych decyzji, na zasadach wynikających z treści art. 144 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.). Należy przy tym wskazać, iż zaniechanie ustalenia takich osób (np. spadkobierców) i nie doręczenie decyzji wymiarowych powoduje, że zobowiązanie podatkowe nie powstaje – art. 21 § 1 Ordynacji podatkowej, natomiast, jeżeli decyzja ustalająca zobowiązanie podatkowe zostanie doręczona po upływie 3 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy – obowiązek ten ulega przedawnieniu, stosownie do przepisów art. 68 § 1 ustawy. Dlatego też
stosując odpowiednio przepisy art. 1025 Kodeksu cywilnego, w przypadku podatników nieżyjących, należy doprowadzić do ustalenia spadkobierców, a następnie przenosząc na nich, w trybie art. 100 Ordynacji podatkowej, obowiązek podatkowy, doręczyć decyzje wymiarowe. W przypadku podatników nieznanych z miejsca pobytu należy dokonywać doręczeń zastępczych wskazywanych treścią art. 154 § 2 w związku z art. 138 § 1 Ordynacji podatkowej.
Stwierdzone w trakcie kontroli nieprawidłowości były wynikiem nieprzestrzegania przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego, w tym także przepisów z zakresu zobowiązań podatkowych. Odpowiedzialność za gospodarkę finansową jednostki sektora finansów publicznych spoczywa na kierowniku jednostki – Wójcie; obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości spoczywały, zgodnie z zakresem obowiązków, na skarbniku. W obecnym stanie prawnym prawa obowiązki głównego księgowego (skarbnika) określają przepisy art. 35 ustawy o finansach publicznych.
Wójt jest również organem podatkowym pierwszej instancji w myśl przepisu art. 13 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Mając na uwadze stwierdzone nieprawidłowości, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:
1. Dostosowanie dokumentacji zasad prowadzenia rachunkowości do wymogów wskazanych przepisów ustawy o rachunkowości oraz przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia rachunkowości oraz planu kont.
2. Prowadzenie postępowania wyjaśniającego mającego na celu ustalenie spadkobierców i doręczenie wszystkich decyzji ustalających wysokość zobowiązania podatkowego, z uwzględnieniem wskazań zawartych w protokole kontroli i części opisowej niniejszego wystąpienia.
O sposobie wykonania zaleceń proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku Zespół w Łomży w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo informuję o możliwości składania w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa Izby do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3 – 4 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30 – dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Do wiadomości:
Regionalna Izba Obrachunkowa
w Białymstoku Zespół w Łomży
Odsłon dokumentu: 120438238 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
|