Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku » Działalność kontrolna 2005

zalecenia - Gmina Nowy Dwór  

zalecenia - Augustowskie Centrum Edukacyjne  

zalecenia - Dom Kultury w Łapach  

zalecenia - Gmina Bakałarzewo  

zalecenia - Gmina Bielsk Podlaski  

zalecenia - Gmina Brańsk  

zalecenia - Gmina Goniądz  

zalecenia - Gmina Grodzisk  

zalecenia - Gmina Hajnówka  

zalecenia - Gmina Jaświły  

zalecenia - Gmina Jedwabne  

zalecenia - Gmina Knyszyn  

zalecenia - Gmina Kobylin Borzymy  

zalecenia - Gmina Kolno  

zalecenia - Gmina Krypno  

zalecenia - Gmina Kuźnica  

zalecenia - Gmina Lipsk  

zalecenia - Gmina Mały Płock  

zalecenia - Gmina Michałowo  

zalecenia - Gmina Milejczyce  

zalecenia - Gmina Nowinka  

zalecenia - Gmina Orla  

zalecenia - Gmina Płaska  

zalecenia - Gmina Przytuły  

zalecenia - Gmina Puńsk  

zalecenia - Gmina Rudka  

zalecenia - Gmina Rutka Tartak  

zalecenia - Gmina Rutki  

zalecenia - Gmina Siemiatycze  

zalecenia - Gmina Sokoły  

zalecenia - Gmina Szypliszki  

zalecenia - Gmina Wąsosz  

zalecenia - Komunalny Zakład Budżetowy w Jedwabnem  

zalecenia - Miasto Bielsk Podlaski  

zalecenia - Miasto i Gmina Łapy  

zalecenia - Miasto i Gmina Mońki  

zalecenia - Miasto i Gmina Rajgród  

zalecenia - Miasto i Gmina Szczuczyn  

zalecenia - Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Łomży  

zalecenia - Moniecki Ośrodek Kultury  

zalecenia - Obsługa Finansowo-Księgowa Szkół Gminy Knyszyn  

zalecenia - Ośrodek Pogranicze-sztuk, kultur, narodów w Sejnach  

zalecenia - Ośrodek Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku  

zalecenia - Powiat Augustowski  

zalecenia - Powiat Białostocki  

zalecenia - Powiat Bielski  

zalecenia - Powiat Grajewski  

zalecenia - Powiat Hajnowski  

zalecenia - Powiat Łomżyński  

zalecenia - Powiat Moniecki  

zalecenia - Powiat Sejneński  

zalecenia - Powiat Siemiatycki  

zalecenia - Powiat Sokólski  

zalecenia - Powiat Suwalski  

zalecenia - Powiat Wysokomazowiecki  

zalecenia - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie  

zalecenia - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Sejnach  

zalecenia - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach  

zalecenia - Szkoła Podstawowa Nr 10 w Suwałkach  

zalecenia - Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury w Białymstoku  

zalecenia - Województwo Podlaskie  

zalecenia - Zakład Gospodarki Komunalnej w Nowym Dworze  

zalecenia - Zakład Wodociągów Kanalizacji i Energetyki Cieplnej w Wysokiem Mazowieckiem  

zalecenia - Zarząd Mienia Komunalnego w Białymstoku  

zalecenia - Zespoł Szkół w Sobolewie  

zalecenia - Zespół Szkół i Przedszkola w Tykocinie  

zalecenia - Zespół Szkół Nr 1 w Suwałkach  

zalecenia - Zespół Szkół Nr 3 w Suwałkach  

zalecenia - Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Jedwabnem  

zalecenia - Zespół Szkół Techniczno-Rolniczych w Sejnach  

zalecenia - Zespół Szkół w Brańsku  

zalecenia - Zespół Szkół w Czyżach  

zalecenia - Zespół Szkół w Siemiatyczach  

zalecenia - Zespół Szkół z Litewskim Językiem nauczania w Puńsku  



zalecenia - Gmina Rutka Tartak

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2006-01-02 10:14
Data modyfikacji:  2006-03-22 11:06
Data publikacji:  2006-03-22 11:06
Wersja dokumentu:  2


Kontrola kompleksowa gospodarki finansowej Gminy Rutka-Tartak

przeprowadzona w Urzędzie Gminy w Rutce-Tartak

przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej

w Białymstoku Zespół w Suwałkach

 

 

 

         Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 17 listopada 2005 roku (znak: RIO.V.6012 - 6/05), o treści jak niżej:

 

 

Pan

Jan Racis

Wójt Gminy Rutka-Tartak

 

         W wyniku kompleksowej kontroli gospodarki finansowej gminy za okres 2004 roku, przeprowadzonej w Urzędzie Gminy Rutka – Tartak na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001r. Nr 155, poz. 577 ze zm.) przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespół w Suwałkach, stwierdzono nieprawidłowości opisane w protokole kontroli, którego jeden egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.

 

Zakresem kontroli objęto m.in. regulacje wewnętrzne dotyczące ustroju i funkcjonowania gminy Rutka-Tartak oraz podległych jednostek organizacyjnych, funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, prowadzenie rachunkowości, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, wykonanie budżetu, w tym realizację wybranych dochodów oraz wydatków, udzielanie zamówień publicznych, realizację zadań zleconych i realizowanych w ramach porozumień, gospodarowanie mieniem komunalnym, rozliczenia budżetu z jednostkami organizacyjnymi.

 

         W trakcie kontroli stwierdzono, że we wrześniu 2004 r. został zorganizowany przez Pana Wójta i przeprowadzony przetarg na dzierżawę jeziora Kadaryszki (Plauszynek) oraz gruntów wokół jeziora, oznaczonych numerami geodezyjnymi działek 17/1 i 17/2 o łącznej powierzchni 5,0159 ha (str. 51- str. 51-57 protokołu kontroli). Działki te powstały z podziału geodezyjnego nieruchomości o nr 17, oznaczonej dotychczas jako jezioro Kadaryszki-Plauszynek, o powierzchni 4,99 ha. W stosunku do tej nieruchomości gmina Rutka-Tartak uzyskała w 1992 r. decyzję komunalizacyjną, następnie uchyloną decyzją z 20 grudnia 1996 r. Ministra – Szefa Urzędu Rady Ministrów i decyzją ostateczną Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 25 maja 1998 r. Sprawa komunalizacji jeziora, na skutek skargi gminy, była również przedmiotem rozstrzygnięcia Naczelnego Sądu Administracyjnego. Wyrokiem z dnia 5 września 2000 r. Naczelny Sąd Administracyjny skargę oddalił. W uzasadnieniu wyroku NSA podtrzymał argumentację zawartą w decyzji, stwierdzając m.in., iż wody jeziora Kadaryszki-Plauszynek, co niezbicie wynika z zebranego materiału dowodowego, są wodami płynącymi. Na gruncie ustawy z dnia 24 października 1994 r. – Prawo wodne oznacza to, że stanowią one niepodzielną własność Skarbu Państwa, niepodlegającą komunalizacji.

         Należy wskazać, że obowiązująca od 2002 roku ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229 ze zm.), utrzymała zasadę własności Skarbu Państwa w stosunku do śródlądowych powierzchniowych wód płynących (aktualnie stanowi o tym art. 10 ust. 1a ustawy). Art. 11 ustawy wskazuje organy i jednostki właściwe w kwestii wykonywania praw właścicielskich w stosunku do wód publicznych stanowiących własność Skarbu Państwa (z zastrzeżeniem kwestii rybackiego korzystania z wód, które zostało uregulowane w art. 13 oraz odrębnej ustawie z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (Dz. U. z 1999 r. Nr 66, poz. 750 ze zm.)), zaś przepisy art. 14 ustawy ustanawiają zasadę, iż grunty pokryte wodami powierzchniowymi stanowią własność właściciela wód, a gospodarowanie tymi gruntami wykonują odpowiednio organy oraz jednostki wymienione w art. 11 ust. 1. Przywołane przepisy nie przyznają żadnych uprawnień organom gminy, zatem zorganizowanie przetargu przez Pana Wójta w odniesieniu do nieruchomości i wód Skarbu Państwa nie miało podstawy prawnej. Podstawy takiej nie mogły też stanowić przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami i rozporządzenia wykonawczego w sprawie organizowania przetargów, jako niemające zastosowania w kwestii gospodarowania wodami. Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 4 i art. 14 ust. 3 Prawa wodnego, a także w oparciu o postanowienia załącznika nr 2 „Śródlądowe wody powierzchniowe lub ich części, stanowiące własność publiczną, istotne dla regulacji stosunków wodnych na potrzeby rolnictwa” do rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2002 r. w sprawie śródlądowych wód powierzchniowych lub ich części stanowiących własność publiczną (Dz. U. Nr 16, poz. 149), wymieniającego jezioro Kadaryszki (część „województwo podlaskie”, poz. 176), należy stwierdzić, że uprawnienia właścicielskie do wód tego jeziora oraz gruntu pokrytego jego wodami wykonuje Marszałek Województwa Podlaskiego. Natomiast oddanie jeziora do rybackiego korzystania z jego wód należy do dyrektora właściwego regionalnego zarządu gospodarki wodnej, stosownie do art. 13 Prawa wodnego, a także art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o rybactwie śródlądowym (przedmiotowe jezioro stanowi część obwodu rybackiego nr 7 na rzece Szeszupa).

         Należy też wskazać na normę zawartą w art. 7 Konstytucji RP, zgodnie z którą organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa oraz odpowiadający jej zapis w art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), iż do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W świetle tych norm nie czyni legalnym postępowania gminy, podniesiony w wyjaśnieniu Pana Wójta, brak faktycznych działań ze strony reprezentantów Skarbu Państwa, zmierzających do przejęcia władztwa nad nieruchomością stanowiącą jego własność.

         Z ustaleń kontroli wynika, że umowa dzierżawy nie została zawarta, ponieważ wyłoniony w przetargu dzierżawca (oferujący najwyższy czynsz dzierżawny) nie zgłosił się w wyznaczonym terminie do zawarcia umowy.

 

         W sferze prowadzenia ksiąg rachunkowych stwierdzono uchybienia naruszające przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.), rozporządzenia Ministra Finansów z 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 153, poz. 1752 ze zm.), a także uregulowania wewnętrzne zawarte w zakładowym planie kont, poprzez:

a) niewskazywanie przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera danych pozwalających na ustalenie osoby odpowiedzialnej za treść zapisu księgowego, niezgodnie z art. 14 ust. 4 w zw. z art. 13 ust. 3 ustawy – str. 9-10 protokołu kontroli,

b) niezamieszczanie przy stwierdzeniach zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych (dekretacji) podpisu osoby odpowiedzialnej za te wskazania; wymóg w tym względzie wynika z art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy – str. 11 protokołu kontroli,

c) nieprowadzenie dla wszystkich najemców i dzierżawców ewidencji szczegółowej do konta 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych” według dłużników i podziałek klasyfikacji budżetowej, niezgodnie z opisem tego konta zawartym w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów – str. 57 protokołu kontroli,

d) zaniechanie ewidencjonowania na koncie 310 „Materiały” materiałów o większej wartości, jak to ustalono w zakładowym planie kont – str. 65-66 protokołu kontroli.

 

         W zakresie gospodarki pieniężnej i drukami ścisłego zarachowania stwierdzono uchybienia, naruszające wewnętrzne instrukcje, dotyczące:

a) braku zamieszczania na rozchodowych dowodach kasowych nr raportu kasowego i pozycji, pod którą została dokonana wypłata (§ 16 pkt 1 instrukcji kasowej) – str. 13-14 protokołu kontroli,

b) sporządzenia, w jednym przypadku w badanej próbie, raportu kasowego za okres dłuższy niż 10 dni, co pozostawało w sprzeczności z § 19 instrukcji kasowej – str. 14 protokołu kontroli,

c) nieprawidłowego (poprzez wycieranie) poprawiania zapisu przychodu druków wpłaty „KP”; kierownik jednostki w § 8 pkt 2 instrukcji w sprawie ewidencji i kontroli druków ścisłego zarachowania ustalił, że niedopuszczalne jest jakiekolwiek wycieranie, wyskrobywanie lub zamazywanie korektorem omyłkowych zapisów. Błędny zapis mógł być poprawiany w sposób wskazany w art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości – str. 14-15 protokołu kontroli,

d) niezamieszczania na listach płac daty odbioru gotówki; konieczność zamieszczania daty odbioru gotówki wynika z § 14 pkt 2 instrukcji w sprawie gospodarki kasowej i art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości – str. 63 protokołu kontroli,

e) braku opatrzenia arkuszy spisowych pieczęcią o treści: „Druk ścisłego zarachowania”, jak tego wymaga § 6 pkt 1 instrukcji w sprawie ewidencji i kontroli druków ścisłego zarachowania – str. 89 protokołu kontroli.

 

         W zakresie gospodarki zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków ustalono, że w dniu 31 stycznia 2002 roku, a więc po wejściu w życie przepisów ustawy z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 ze zm.), została przez gminę podpisana umowa na świadczenie usług eksploatacyjnych wodociągu i oczyszczalni ścieków z Przedsiębiorstwem Remontowo-Budowlanym „GRESS” s.j. W umowie zostały określone m.in. ceny dostarczanej wody i zrzutu ścieków oraz opłata stała przeznaczona na wymianę liczników. Wskazany podmiot uzyskał też zezwolenie na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, na podstawie decyzji Zarządu Gminy z dnia 2 września 2002 roku (udzielone zezwolenie nie zostało poprzedzone złożeniem wniosku przez przedsiębiorstwo, stosownie do art. 16 i 32 ustawy).

         Z ustaleń kontroli wynika, że ustalone w umowie stawki nie były przedkładane do zatwierdzenia organowi stanowiącemu, oraz że stanowiły podstawę rozliczeń z odbiorcami usług w latach 2002 – 2004.

         Należy wskazać, że przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane do określania taryf na 1 rok, z uwzględnieniem przepisów art. 20 ustawy, a także rozporządzenia szczegółowo określającego sposoby ustalania taryf, wydanego na podstawie art. 23 (m.in. taryfa winna być kalkulowana na podstawie niezbędnych przychodów, przy uwzględnieniu kosztów związanych ze świadczeniem usług, po dokonaniu ich alokacji na poszczególne taryfowe grupy odbiorców usług). Ustalone przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne taryfy, na podstawie wniosku przedsiębiorstwa, podlegają weryfikacji przez wójta oraz zatwierdzeniu przez radę gminy i powinny obowiązywać, co do zasady, przez jeden rok, stosownie do przepisów art. 24 ustawy (m.in. art. 24 ust. 9a stanowi, iż na uzasadniony wniosek przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego rada gminy, w drodze uchwały, przedłuża czas obowiązywania dotychczasowych taryf, lecz nie dłużej niż o 1 rok).

         Stan faktyczny opisany na str. 58-59 protokołu kontroli wskazuje, że przywołane regulacje ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków nie były w kontrolowanej gminie stosowane.

 

         Badając dochody z najmu i dzierżawy nieruchomości, lokali mieszkalnych i użytkowych stwierdzono m.in., że:

- w wykonaniu przepisów art. 21 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 ze zm.) Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXV/165/02 z dnia 14 marca 2002 r. w sprawie programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy. Stosownie zaś do art. 8 pkt 1 ustawy, stawki czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokali ustala wójt zgodnie z zasadami, o których mowa w art. 21 ust. 2 pkt 4, tj. zasadami polityki czynszowej oraz warunkami obniżania czynszu ustalonymi przez organ stanowiący. W kontrolowanej jednostce obowiązują nadal stawki czynszu regulowanego, przyjęte przez Radę Gminy w dniu 21 grudnia 2000 roku – str. 50 protokołu kontroli,

- czynsz najmu dla najemcy lokalu użytkowego, wskazanego na str. 50-51 protokołu kontroli, nie był waloryzowany od 2001 roku (czynsz wynosił 483 zł miesięcznie – str. 57 protokołu kontroli. Rada Gminy w podjętej w dniu 22 kwietnia 2002 r. uchwale w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata nałożyła obowiązek waloryzowania stawek czynszu o wskaźnik wzrostu cen i towarów usług konsumpcyjnych (umowa z najemcą była przedłużana 6 aneksami).

 

W toku kontroli dochodów budżetowych gminy, badaniu poddano również dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych, dla których organem podatkowym pierwszej instancji, w myśl art. 13§ 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), jest Wójt Gminy. Kontrola w powyższym zakresie prowadzona była, między innymi, pod kątem prawidłowości poboru wskazanych dochodów, kompletności ewidencji, windykacji zaległości podatkowych oraz rzetelności sporządzanych sprawozdań budżetowych, co doprowadziło do następujących ustaleń.

 

Z opisu zawartego na stronie 29 protokołu kontroli, w kontekście przywołanych tam ustaw wynika, że organ podatkowy nie dokonywał czynności sprawdzających m. in. w zakresie terminowości składania deklaracji na podatek rolny, stosownie do przepisów art. 272 Ordynacji podatkowej.

Brak czynności sprawdzających potwierdza przypadek opisany na str. 37 protokołu kontroli, wskazujący na niedokonywanie bieżącej weryfikacji przedkładanych przez podatników podatku od środków transportowych deklaracji, co skutkowało dokonaniem przypisu podatku ustalonego na rok poprzedni. Zaniżenie podatku z tego tytułu wyniosło 426,16 złotych.

 

Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły również postępowania egzekucyjnego w administracji. Nie prowadzono systematycznych działań zmierzających do likwidacji zaległości podatkowych. Jak wskazuje opis na stronie 36 oraz 39 protokołu kontroli nieprawidłowość dotyczy podatku od nieruchomości od osób prawnych oraz podatku od środków transportowych. Brak działań upominawczych oraz czynności egzekucyjnych stanowi naruszenie obowiązków wynikających z ustawy z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2002 r. Nr 110, poz. 968 ze zm.) i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. Nr 137, poz.1541), z uwzględnieniem zmian tego rozporządzenia opublikowanych w Dz. U. z 2003 r. Nr 9, poz.106 i Dz. U. z roku 2004 Nr 10, poz. 79.

 

Przeprowadzona kontrola wykazała także uchybienia w obrębie formalno – prawnej poprawności stosowania przepisów Ordynacji podatkowej, a dotyczyły one przypadków braku powszechności i prawidłowości obciążania odsetkami za zwłokę przy wpłatach wnoszonych po terminie płatności, co stanowi naruszenie przepisów art. 53 ustawy oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 roku w sprawie naliczania odsetek za zwłokę…(Dz. U. Nr 240, poz. 2063) – str. 36, 38 i 39 protokołu kontroli.

 

         Stwierdzone w czasie kontroli nieprawidłowości były w głównej mierze wynikiem nieprzestrzegania przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej i rachunkowości gminy, w tym przepisów w zakresie podatków i opłat lokalnych.

         Organem wykonawczym gminy jest wójt, na którym spoczywają obowiązki dotyczące m.in. przygotowania projektów uchwał rady gminy, wykonywania budżetu i gospodarowania mieniem gminy, a także ogólna odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę finansową gminy (art. 30 ust. 1 i 2, art. 60 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Wójt jako organ wykonawczy gminy wykonuje zadania przy pomocy urzędu, którego jest kierownikiem (ar. 33 ust. 1 i 3 ustawy; zakresy obowiązków niektórych pracowników urzędu gminy zostały wskazane w protokole kontroli). Odpowiedzialność za gospodarkę finansową jednostki sektora finansów publicznych (urzędu), w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli wewnętrznej spoczywa na kierowniku jednostki (wójcie) zgodnie z art. 28a ustawy o finansach publicznych.

         Wójt jest również organem podatkowym pierwszej instancji w myśl przepisu art. 13 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja Podatkowa.

         Wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości określonych ustawą o rachunkowości należy, stosownie do przepisów wewnętrznych, do skarbnika gminy. Prawa i obowiązki głównego księgowego (skarbnika) określają przepisy art. 35 ustawy o finansach publicznych.

 

         Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Zaprzestanie podejmowania prób wydzierżawiania nieruchomości i wód niebędących własnością gminy.

 

2. Spowodowanie wyeliminowania uchybień w prowadzeniu rachunkowości poprzez:

a) nadawanie zapisom księgowym i dowodom księgowym wszystkich cech wymaganych ustawą o rachunkowości,

b) prowadzenie dla wszystkich najemców i dzierżawców ewidencji szczegółowej do konta 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”,

c) prowadzenie zapisów na koncie 310 „Materiały” stosownie do zasad przyjętych w zakładowym planie kont.

 

3. Zobowiązanie pracowników do przestrzegania wewnętrznych instrukcji w zakresie:

a) zamieszczania na rozchodowych dowodach kasowych nr raportu kasowego i pozycji, pod którą dokonano wypłaty,

b) sporządzania raportów kasowych za okresy nie dłuższe niż 10 dni,

c) należytego poprawiania błędnych zapisów w księdze druków ścisłego zarachowania, a także opatrywania klauzulą „Druk ścisłego zarachowania” arkuszy spisowych,

d) uwidaczniania na listach płac daty odbioru gotówki.

 

4. Podjęcie niezbędnych działań w celu wypełnienia regulacji wynikających z ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków; w tym celu zobowiązanie spółki eksploatującej gminną sieć wodociągową do terminowego przedkładania wniosku o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

 

5. Ustalenie stawek czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych, w oparciu o przepisy ustawy o ochronie praw lokatorów... i uchwały Rady Gminy.

 

6. Wypełnianie obowiązku waloryzacji stawek czynszu nałożonego postanowieniami uchwały Rady Gminy; dokonanie waloryzacji czynszu dla najemcy lokalu użytkowego wskazanego w protokole kontroli.

 

3. Realizowanie obowiązku dokonywania czynności sprawdzających celem wyeliminowania nieprawidłowości wskazanych w protokole kontroli i części opisowej wystąpienia pokontrolnego, z zakresu terminowości i prawidłowości składania deklaracji podatkowych.

 

4. Podejmowanie systematycznych i terminowych działań mających na celu windykację zaległości podatkowych, w trybie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

 

5. Przestrzeganie powszechności i prawidłowości naliczania odsetek za zwłokę przy wpłatach dokonywanych po terminie płatności, zgodnie ze wskazanymi przepisami Ordynacji podatkowej, mając na uwadze obowiązujące w tym zakresie przepisy wykonawcze.

 

O sposobie wykonania zaleceń proszę powiadomić Regionalna Izbę Obrachunkową w Białymstoku Zespół w Suwałkach w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

         Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków za pośrednictwem Prezesa Izby do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3 – 4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30 – dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.

         Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

     Z-ca  Prezesa

Regionalnej Izby Obrachunkowej

  w Białymstoku

 

 

 

Do wiadomości

Regionalna Izba Obrachunkowa

w Białymstoku Zespół w Suwałkach.

 

 

 

         W wyniku kontroli w Urzędzie Gminy Rutka-Tartak skierowano pismo z dnia 18.11.2005 roku, do Marszałka Województwa Podlaskiego, znak: RIO.I.073-2/05, o treści jak niżej:

 

Pan

Janusz Krzyżewski

Marszałek Województwa Podlaskiego

 

         Uprzejmie informuję, iż w wyniku kompleksowej kontroli gospodarki finansowej gminy Rutka-Tartak, przeprowadzonej w III kwartale bieżącego roku, Regionalna Izba Obrachunkowa poczyniła ustalenia w zakresie gospodarowania wodami Jeziora Kadaryszki (Plauszynek), zaliczanego do śródlądowych wód powierzchniowych płynących. Wody tego jeziora stanowią własność Skarbu Państwa, stosownie do przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229 ze zm.).

         W trakcie kontroli ustalono, że we wrześniu 2004 r. został zorganizowany przez Wójta Gminy Rutka-Tartak i przeprowadzony przetarg na dzierżawę jeziora Kadaryszki oraz gruntów wokół jeziora, oznaczonych numerami geodezyjnymi działek 17/1 i 17/2 o łącznej powierzchni 5,0159 ha. Działki te powstały z podziału geodezyjnego nieruchomości o nr 17, oznaczonej dotychczas jako jezioro Kadaryszki-Plauszynek, o powierzchni 4,99 ha. W stosunku do tej nieruchomości gmina Rutka-Tartak uzyskała w 1992 r. decyzję komunalizacyjną, następnie uchyloną decyzją z 20 grudnia 1996 r. Ministra – Szefa Urzędu Rady Ministrów i decyzją ostateczną Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 25 maja 1998 r. Sprawa komunalizacji jeziora, na skutek skargi gminy, była również przedmiotem rozstrzygnięcia Naczelnego Sądu Administracyjnego. Wyrokiem z dnia 5 września 2000 r. Naczelny Sąd Administracyjny skargę oddalił. W uzasadnieniu wyroku NSA podtrzymał argumentację zawartą w decyzji, stwierdzając m.in., iż wody jeziora Kadaryszki-Plauszynek, co niezbicie wynika z zebranego materiału dowodowego, są wodami płynącymi. Na gruncie ustawy z dnia 24 października 1994 r. – Prawo wodne oznacza to, że stanowią one niepodzielną własność Skarbu Państwa, niepodlegającą komunalizacji.

         W wyjaśnieniu kwestii zorganizowania przetargu Wójt Gminy podniósł m.in., że dotychczas żaden z reprezentantów Skarbu Państwa nie podjął działań zmierzających do przejęcia władztwa nad jego mieniem. Z ustaleń kontroli wynika, że umowa dzierżawy nie została zawarta, ponieważ wyłoniony w przetargu dzierżawca (oferujący najwyższy czynsz dzierżawny) nie zgłosił się w wyznaczonym terminie do zawarcia umowy.

Art. 11 ustawy – Prawo wodne wskazuje organy i jednostki właściwe w kwestii wykonywania praw właścicielskich w stosunku do wód publicznych stanowiących własność Skarbu Państwa (z zastrzeżeniem kwestii rybackiego korzystania z wód, które zostało uregulowane w art. 13 oraz odrębnej ustawie z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (Dz. U. z 1999 r. Nr 66, poz. 750 ze zm.)). Między innymi (art. 11 ust. 1 pkt 4 ustawy), prawa właścicielskie wykonuje marszałek województwa, jako zadanie z zakresu administracji rządowej wykonywane przez samorząd województwa – w stosunku do wód istotnych dla regulacji stosunków wodnych na potrzeby rolnictwa, służących polepszeniu zdolności produkcyjnej gleby i ułatwieniu jej uprawy. Przepisy art. 14 ustawy ustanawiają zaś zasadę, iż grunty pokryte wodami powierzchniowymi stanowią własność właściciela wód, a gospodarowanie tymi gruntami wykonują odpowiednio organy oraz jednostki wymienione w art. 11 ust. 1.

Z przywołanych przepisów ustawy – Prawo wodne, a także w oparciu o postanowienia załącznika nr 2 „Śródlądowe wody powierzchniowe lub ich części, stanowiące własność publiczną, istotne dla regulacji stosunków wodnych na potrzeby rolnictwa” do rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2002 r. w sprawie śródlądowych wód powierzchniowych lub ich części stanowiących własność publiczną (Dz. U. Nr 16, poz. 149), wymieniającego jezioro Kadaryszki (część „województwo podlaskie”, poz. 176), należy wnioskować, że uprawnienia właścicielskie do wód tego jeziora oraz gruntu pokrytego jego wodami wykonuje Marszałek Województwa Podlaskiego.

Chciałbym również wskazać, iż zgodnie z art. 19 ustawy z dnia 3 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 130, poz. 1087), z dniem wejścia w życie ustawy stanowiące własność Skarbu Państwa wody oraz grunty pokryte wodami przechodzą w trwały zarząd odpowiednio m.in. marszałków województw, stosownie do art. 11 ust. 1 pkt 4 ustawy – Prawo wodne. Przejście mienia stwierdza w drodze decyzji właściwy starosta realizujący zadanie z zakresu administracji rządowej, na wniosek zainteresowanego. Należy tu zaznaczyć, że gmina Rutka-Tartak uzyskała w 1993 r. wpis własności omawianej nieruchomości w księdze wieczystej, oraz że taki stan istniał do dnia kontroli.

Informuję ponadto, że w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 17 listopada 2005 r., skierowanym do Wójta Gminy Rutka-Tartak, zawarłem wniosek pokontrolny nakazujący zaprzestanie podejmowania prób wydzierżawiania nieruchomości i wód niebędących własnością gminy.

Przekazując powyższe informacje żywię nadzieję, iż przyczynią się one do zapewnienia prawidłowego gospodarowania wodami Jeziora Kadaryszki oraz gruntem pokrytym tymi wodami.

 

 

                                                                                         Z-ca Prezesa

                                                                           Regionalnej Izby Obrachunkowej

w Białymstoku

 

 

 

W wyniku kontroli w Urzędzie Gminy Rutka-Tartak skierowano także pismo z dnia 18.11.2005 roku, do Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie, znak: RIO.I.075-25/05, o treści jak niżej:

 

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej

w Warszawie

ul. Mokotowska 63

00-533 Warszawa

 

         Uprzejmie informuję, iż w wyniku kompleksowej kontroli gospodarki finansowej gminy Rutka-Tartak, przeprowadzonej w III kwartale bieżącego roku, Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku poczyniła ustalenia w zakresie gospodarowania wodami Jeziora Kadaryszki (Plauszynek), zaliczanego do śródlądowych wód powierzchniowych płynących. Wody tego jeziora stanowią własność Skarbu Państwa, stosownie do przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229 ze zm.).

W trakcie kontroli ustalono, że we wrześniu 2004 r. został zorganizowany przez Wójta Gminy Rutka-Tartak i przeprowadzony przetarg na dzierżawę jeziora Kadaryszki oraz gruntów wokół jeziora, oznaczonych numerami geodezyjnymi działek 17/1 i 17/2 o łącznej powierzchni 5,0159 ha. Działki te powstały z podziału geodezyjnego nieruchomości o nr 17, oznaczonej dotychczas jako jezioro Kadaryszki-Plauszynek, o powierzchni 4,99 ha. W stosunku do tej nieruchomości gmina Rutka-Tartak uzyskała w 1992 r. decyzję komunalizacyjną, następnie uchyloną decyzją z 20 grudnia 1996 r. Ministra – Szefa Urzędu Rady Ministrów i decyzją ostateczną Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 25 maja 1998 r. Sprawa komunalizacji jeziora, na skutek skargi gminy, była również przedmiotem rozstrzygnięcia Naczelnego Sądu Administracyjnego. Wyrokiem z dnia 5 września 2000 r. Naczelny Sąd Administracyjny skargę oddalił. W uzasadnieniu wyroku NSA podtrzymał argumentację zawartą w decyzji, stwierdzając m.in., iż wody jeziora Kadaryszki-Plauszynek, co niezbicie wynika z zebranego materiału dowodowego, są wodami płynącymi. Na gruncie ustawy z dnia 24 października 1994 r. – Prawo wodne oznacza to, że stanowią one niepodzielną własność Skarbu Państwa, niepodlegającą komunalizacji.

         W wyjaśnieniu kwestii zorganizowania przetargu Wójt Gminy podniósł m.in., że dotychczas żaden z reprezentantów Skarbu Państwa nie podjął działań zmierzających do przejęcia władztwa nad jego mieniem. Z ustaleń kontroli wynika, że umowa dzierżawy nie została zawarta, ponieważ wyłoniony w przetargu dzierżawca (oferujący najwyższy czynsz dzierżawny) nie zgłosił się w wyznaczonym terminie do zawarcia umowy. Jezioro było natomiast wydzierżawione przez gminę na podstawie umowy z dnia 22 czerwca 1995 r. Umowa ta została rozwiązana przez Wójta pismem z 12 lipca 2004 roku z powodu zalegania dzierżawcy z opłatami czynszu na rzecz wydzierżawiającego.

Art. 11 ustawy – Prawo wodne wskazuje organy i jednostki właściwe w kwestii wykonywania praw właścicielskich w stosunku do wód publicznych stanowiących własność Skarbu Państwa, z zastrzeżeniem kwestii rybackiego korzystania z wód, które zostało uregulowane w art. 13 oraz odrębnej ustawie z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (Dz. U. z 1999 r. Nr 66, poz. 750 ze zm.). W świetle art. 13 ust. 2 ustawy – Prawo wodne, a także art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o rybactwie śródlądowym, oddanie jeziora do rybackiego korzystania z jego wód należy do dyrektora właściwego regionalnego zarządu gospodarki wodnej (Jezioro Kadaryszki stanowi część obwodu rybackiego nr 7 na rzece Szeszupa).

Kwestia kompetencji do wykonywania uprawnień właściciela wody w zakresie rybactwa śródlądowego została wskazana Wójtowi Gminy Rutka-Tartak w piśmie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej z dnia 28 września 2004 r. (sygn.: MZ-410/618/04). W odpowiedzi (pismo z dnia 3 listopada 2004 r., sygn.: PF.III.72243-14/04) Wójt Gminy podniósł m.in., że przedmiotem dzierżawy jeziora nie było uprawianie rybactwa śródlądowego na jego wodach, lecz co do zasady cele rekreacyjne. Chciałbym jednakże wskazać, iż w ogłoszeniu o przetargu na dzierżawę jeziora i gruntów przyległych zostały zamieszczone zapisy o obowiązkach dzierżawcy. Wśród nich wskazano obowiązek udostępniania jeziora do amatorskiego połowu ryb, a także powinność prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej (kserokopia ogłoszenia w załączeniu). Przytoczone elementy treści ogłoszenia są zbieżne z regulacją ustawy o rybactwie śródlądowym.

Informuję ponadto, że w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 17 listopada 2005 r., skierowanym do Wójta Gminy Rutka-Tartak, zawarłem wniosek pokontrolny nakazujący zaprzestanie podejmowania prób wydzierżawiania nieruchomości i wód niebędących własnością gminy.

Przekazując powyższe informacje żywię nadzieję, iż przyczynią się one do zachowania prawidłowej gospodarki wodami Jeziora Kadaryszki.

 

                                                                                         Z-ca Prezesa

                                                                           Regionalnej Izby Obrachunkowej

w Białymstoku

 

 





Odsłon dokumentu: 120439250
Poprzdnie wersje tego dokumentu: 2006-01-02 10:14,


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120439250 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |