Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku » Działalność kontrolna 2005

zalecenia - Gmina Nowy Dwór  

zalecenia - Augustowskie Centrum Edukacyjne  

zalecenia - Dom Kultury w Łapach  

zalecenia - Gmina Bakałarzewo  

zalecenia - Gmina Bielsk Podlaski  

zalecenia - Gmina Brańsk  

zalecenia - Gmina Goniądz  

zalecenia - Gmina Grodzisk  

zalecenia - Gmina Hajnówka  

zalecenia - Gmina Jaświły  

zalecenia - Gmina Jedwabne  

zalecenia - Gmina Knyszyn  

zalecenia - Gmina Kobylin Borzymy  

zalecenia - Gmina Kolno  

zalecenia - Gmina Krypno  

zalecenia - Gmina Kuźnica  

zalecenia - Gmina Lipsk  

zalecenia - Gmina Mały Płock  

zalecenia - Gmina Michałowo  

zalecenia - Gmina Milejczyce  

zalecenia - Gmina Nowinka  

zalecenia - Gmina Orla  

zalecenia - Gmina Płaska  

zalecenia - Gmina Przytuły  

zalecenia - Gmina Puńsk  

zalecenia - Gmina Rudka  

zalecenia - Gmina Rutka Tartak  

zalecenia - Gmina Rutki  

zalecenia - Gmina Siemiatycze  

zalecenia - Gmina Sokoły  

zalecenia - Gmina Szypliszki  

zalecenia - Gmina Wąsosz  

zalecenia - Komunalny Zakład Budżetowy w Jedwabnem  

zalecenia - Miasto Bielsk Podlaski  

zalecenia - Miasto i Gmina Łapy  

zalecenia - Miasto i Gmina Mońki  

zalecenia - Miasto i Gmina Rajgród  

zalecenia - Miasto i Gmina Szczuczyn  

zalecenia - Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Łomży  

zalecenia - Moniecki Ośrodek Kultury  

zalecenia - Obsługa Finansowo-Księgowa Szkół Gminy Knyszyn  

zalecenia - Ośrodek Pogranicze-sztuk, kultur, narodów w Sejnach  

zalecenia - Ośrodek Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku  

zalecenia - Powiat Augustowski  

zalecenia - Powiat Białostocki  

zalecenia - Powiat Bielski  

zalecenia - Powiat Grajewski  

zalecenia - Powiat Hajnowski  

zalecenia - Powiat Łomżyński  

zalecenia - Powiat Moniecki  

zalecenia - Powiat Sejneński  

zalecenia - Powiat Siemiatycki  

zalecenia - Powiat Sokólski  

zalecenia - Powiat Suwalski  

zalecenia - Powiat Wysokomazowiecki  

zalecenia - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie  

zalecenia - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Sejnach  

zalecenia - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach  

zalecenia - Szkoła Podstawowa Nr 10 w Suwałkach  

zalecenia - Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury w Białymstoku  

zalecenia - Województwo Podlaskie  

zalecenia - Zakład Gospodarki Komunalnej w Nowym Dworze  

zalecenia - Zakład Wodociągów Kanalizacji i Energetyki Cieplnej w Wysokiem Mazowieckiem  

zalecenia - Zarząd Mienia Komunalnego w Białymstoku  

zalecenia - Zespoł Szkół w Sobolewie  

zalecenia - Zespół Szkół i Przedszkola w Tykocinie  

zalecenia - Zespół Szkół Nr 1 w Suwałkach  

zalecenia - Zespół Szkół Nr 3 w Suwałkach  

zalecenia - Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Jedwabnem  

zalecenia - Zespół Szkół Techniczno-Rolniczych w Sejnach  

zalecenia - Zespół Szkół w Brańsku  

zalecenia - Zespół Szkół w Czyżach  

zalecenia - Zespół Szkół w Siemiatyczach  

zalecenia - Zespół Szkół z Litewskim Językiem nauczania w Puńsku  



zalecenia - Obsługa Finansowo-Księgowa Szkół Gminy Knyszyn

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2005-06-02 02:59
Data modyfikacji:  2005-06-02 03:00
Data publikacji:  2005-06-02 03:00
Wersja dokumentu:  1


Kontrola problemowa gospodarki finansowej

przeprowadzona w Obsłudze Finansowo-Księgowej Szkół Gminy Knyszyn

przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

 

 

 

         Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 25 kwietnia 2005 roku (znak: RIO.I.6012 - 2/05), o treści jak niżej:

 

 

                                                                                  Pan Robert Sidorski

                                                                                  Kierownik Obsługi

Finansowo - Księgowej Szkół

Gminy Knyszyn

 

         W wyniku problemowej kontroli gospodarki finansowej za okres 2004 roku, przeprowadzonej w Obsłudze Finansowo-Księgowej Szkół Gminy Knyszyn w Knyszynie na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono występujące uchybienia opisane w protokole kontroli, którego jeden egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.

 

Badanie zagadnień związanych z organizacją wewnętrzną jednostki wykazało, iż Instrukcja obiegu dokumentów finansowo-księgowych wymienia Burmistrza Knyszyna jako osobę właściwą do zatwierdzania dokumentów finansowo-księgowych kontrolowanej jednostki pod względem merytorycznym oraz do wypłaty – str. 4 protokołu kontroli, załącznik Nr 4 do protokołu kontroli. Należy wskazać, iż fakt powołania Obsługi Finansowo-Księgowej Szkół w formie jednostki budżetowej oraz powołanie kierownika tej jednostki wiąże się z określonymi obowiązkami i odpowiedzialnością. Stosownie do przepisów art. 28a ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) kierownik jednostki sektora finansów publicznych jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej jednostki, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli finansowej. Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan finansowy, stosownie do przepisu art. 18 ust. 6 ustawy. Przyznanie w przepisach wewnętrznych Burmistrzowi prawa do faktycznego dysponowania środkami zawartymi w planie finansowym podległej jednostki budżetowej pozostaje w sprzeczności z ogólną zasadą odpowiedzialności Pana Kierownika za całość gospodarki finansowej kierowanej przez Pana jednostki. Przekazanie przez kierownika jednostki obowiązków w zakresie gospodarki finansowej może nastąpić wyłącznie na rzecz pracowników tej jednostki – art. 28a ust. 2 ustawy o finansach publicznych.

Stosownie do przepisów art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej działają na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez wójta (burmistrza). W trakcie kontroli stwierdzono, iż dyrektorzy szkół, jako kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych, nie posiadają pełnomocnictw, o których mowa w przywołanym przepisie – str. 3 protokołu kontroli.

 

Kontrola gospodarki pieniężnej wykazała, iż w badanej jednostce prowadzony był obrót gotówkowy poza kasą jednostki. Opłaty za posiłki, wydawane przez stołówkę przy Zespole Szkół Ogólnokształcących w Knyszynie, zbierane były przez pracownika ZSO, zatrudnionego na stanowisku intendenta. W przepisach wewnętrznych badanej jednostki - Instrukcji kontroli wewnętrznej obiegu dokumentów księgowych - nie określono zasad prowadzenia obrotu pieniężnego poza kasą jednostki, ani też sposobu kontroli wewnętrznej w tym zakresie – str. 6 protokołu kontroli. Stosownie do przepisów art. 35a ustawy o finansach publicznych kierownik jednostki ustala w formie pisemnej procedury wewnętrznej kontroli finansowej, które powinny obejmować wszystkie procesy związane m.in. z gromadzeniem i rozdysponowaniem środków publicznych.

 

W wyniku kontroli procedury opracowywania planów finansowych szkół - jednostek organizacyjnych, których obsługę finansowo-księgową prowadzi badana jednostka - stwierdzono, że projekty planów finansowych na 2004 r. zostały opracowane odrębnie dla Zespołów Szkół w Knyszynie i Kalinówce Kościelnej oraz Szkoły Podstawowej w Zofiówce oraz zweryfikowane pod względem ich zgodności z projektem uchwały budżetowej i podpisane przez Burmistrza i Skarbnika Gminy. Projekty planów Zespołu Szkół w Kalinówce Kościelnej i Szkoły Podstawowej w Zofiówce nie zawierały natomiast podpisów dyrektorów tych jednostek na dowód ich zatwierdzenia. Wymóg zatwierdzenia projektów planów finansowych samorządowych jednostek budżetowych przez kierowników tych jednostek wynikał z przepisów § 2 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz szczegółowych zasad i terminów rocznych rozliczeń i wpłat do budżetu przez zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych (Dz. U. Nr 122, poz. 1333) – str. 7-8 protokołu kontroli. Obecnie obowiązek zatwierdzania projektów planów finansowych przez kierowników jednostek zawarty jest w § 2 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 stycznia 2005 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz zasad i terminów rocznych rozliczeń i wpłat do budżetu (Dz. U. Nr 23, poz. 190).

 

Badanie prawidłowości udzielania zamówień publicznych przeprowadzono w zakresie zamówienia na dostawę oleju opałowego do kotłowni ZSO w Knyszynie, prowadzonego przez p. K. Chowańskiego, Dyrektora Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Knyszynie. Kontrola tego postępowania wykazała uchybienia w zakresie prawidłowości stosowania przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177 ze zm.), polegające na:

- zawarciu umowy z wybranym wykonawcą w terminie krótszym niż 7 dni od dnia przesłania zawiadomienia o wyborze oferty - umowę podpisano dnia 20 października 2004 r., zaś zawiadomienie o wyborze oferty przekazano 18 października 2004 r.; naruszono tym samym przepis art. 94 ust. 1 ustawy – str. 13 protokołu kontroli,

- ustaleniu wartości szacunkowej zamówienia na podstawie kursu euro wynikającego ze średniego kursu walut NBP (ok. 4,31 PLN) – str. 12 protokołu kontroli; stosownie do art. 35 ust. 3 ustawy średni kurs złotego w stosunku do euro, stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówienia określa Prezes Rady Ministrów w drodze rozporządzenia; rozporządzeniem z dnia 8 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 40, poz. 356) kurs ten został ustalony na 4,0468 PLN,

- braku udokumentowania w protokole postępowania wysokości kwoty, jaką zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia; obowiązek podania tej kwoty bezpośrednio przez otwarciem ofert wynika z art. 86 ust. 3 ustawy, zgodnie zaś z wzorem protokołu, stanowiącym załącznik Nr 2 do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (Dz. U. Nr 71, poz. 646), winna być ona odnotowana w protokole postępowania – str. 13 protokołu kontroli.

 

W zakresie realizacji wydatków budżetowych stwierdzono nieterminowe przekazywanie dokonanych odpisów na rachunek Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych – str. 15-16 protokołu kontroli. Stosownie do postanowień art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.) równowartość dokonanych odpisów powinna być przekazana na rachunek Funduszu do dnia 30 września, przy czym do dnia 31 maja należy przekazać kwotę stanowiącą 75% dokonanego odpisu.

 

Stwierdzone w trakcie kontroli uchybienia były wynikiem nieprzestrzegania przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych oraz udzielania zamówień publicznych.

Odpowiedzialność za całość gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli finansowej, ponoszą jej kierownicy, stosownie do przepisów art. 28a ustawy o finansach publicznych.

 

         Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Ustalenie wykazu osób właściwych do zatwierdzania dowodów księgowych pod względem merytorycznym i do wypłaty w sposób uwzględniający przepisy art. 28a ustawy o finansach publicznych, tj. poprzez wyłączenie z katalogu tych osób Burmistrza.

 

2. Wystąpienie do Burmistrza o wydanie kierownikom jednostek budżetowych pełnomocnictw, o których mowa w art. 47 ustawy o samorządzie gminnym.

 

3. Uregulowanie w Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów księgowych kwestii prowadzenia obrotu pieniężnego poza kasą jednostki.

 

4. Zapewnienie, aby projekty planów finansowych były zatwierdzane przez kierowników wszystkich obsługiwanych jednostek budżetowych.

 

5. Przekazanie Dyrektorowi ZSO w Knyszynie zawartych w wystąpieniu pokontrolnym uwag dotyczących prawidłowości udzielania zamówień publicznych.

 

6. Zachowywanie ustawowych terminów przekazywania na rachunek bankowy Funduszu Świadczeń Socjalnych równowartości dokonanych odpisów.

 

         O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku. w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.

         Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

 

         Prezes

Regionalnej Izby Obrachunkowej

  w Białymstoku

 

 

Do wiadomości:

Burmistrz Knyszyna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         W wyniku kontroli w w/w jednostce skierowano pismo z dnia 22.06.2004 roku, do organu wykonawczego:

 

 





Odsłon dokumentu: 120438052
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120438052 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |