Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku » Działalność kontrolna 2005

zalecenia - Gmina Nowy Dwór  

zalecenia - Augustowskie Centrum Edukacyjne  

zalecenia - Dom Kultury w Łapach  

zalecenia - Gmina Bakałarzewo  

zalecenia - Gmina Bielsk Podlaski  

zalecenia - Gmina Brańsk  

zalecenia - Gmina Goniądz  

zalecenia - Gmina Grodzisk  

zalecenia - Gmina Hajnówka  

zalecenia - Gmina Jaświły  

zalecenia - Gmina Jedwabne  

zalecenia - Gmina Knyszyn  

zalecenia - Gmina Kobylin Borzymy  

zalecenia - Gmina Kolno  

zalecenia - Gmina Krypno  

zalecenia - Gmina Kuźnica  

zalecenia - Gmina Lipsk  

zalecenia - Gmina Mały Płock  

zalecenia - Gmina Michałowo  

zalecenia - Gmina Milejczyce  

zalecenia - Gmina Nowinka  

zalecenia - Gmina Orla  

zalecenia - Gmina Płaska  

zalecenia - Gmina Przytuły  

zalecenia - Gmina Puńsk  

zalecenia - Gmina Rudka  

zalecenia - Gmina Rutka Tartak  

zalecenia - Gmina Rutki  

zalecenia - Gmina Siemiatycze  

zalecenia - Gmina Sokoły  

zalecenia - Gmina Szypliszki  

zalecenia - Gmina Wąsosz  

zalecenia - Komunalny Zakład Budżetowy w Jedwabnem  

zalecenia - Miasto Bielsk Podlaski  

zalecenia - Miasto i Gmina Łapy  

zalecenia - Miasto i Gmina Mońki  

zalecenia - Miasto i Gmina Rajgród  

zalecenia - Miasto i Gmina Szczuczyn  

zalecenia - Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Łomży  

zalecenia - Moniecki Ośrodek Kultury  

zalecenia - Obsługa Finansowo-Księgowa Szkół Gminy Knyszyn  

zalecenia - Ośrodek Pogranicze-sztuk, kultur, narodów w Sejnach  

zalecenia - Ośrodek Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku  

zalecenia - Powiat Augustowski  

zalecenia - Powiat Białostocki  

zalecenia - Powiat Bielski  

zalecenia - Powiat Grajewski  

zalecenia - Powiat Hajnowski  

zalecenia - Powiat Łomżyński  

zalecenia - Powiat Moniecki  

zalecenia - Powiat Sejneński  

zalecenia - Powiat Siemiatycki  

zalecenia - Powiat Sokólski  

zalecenia - Powiat Suwalski  

zalecenia - Powiat Wysokomazowiecki  

zalecenia - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie  

zalecenia - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Sejnach  

zalecenia - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach  

zalecenia - Szkoła Podstawowa Nr 10 w Suwałkach  

zalecenia - Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury w Białymstoku  

zalecenia - Województwo Podlaskie  

zalecenia - Zakład Gospodarki Komunalnej w Nowym Dworze  

zalecenia - Zakład Wodociągów Kanalizacji i Energetyki Cieplnej w Wysokiem Mazowieckiem  

zalecenia - Zarząd Mienia Komunalnego w Białymstoku  

zalecenia - Zespoł Szkół w Sobolewie  

zalecenia - Zespół Szkół i Przedszkola w Tykocinie  

zalecenia - Zespół Szkół Nr 1 w Suwałkach  

zalecenia - Zespół Szkół Nr 3 w Suwałkach  

zalecenia - Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Jedwabnem  

zalecenia - Zespół Szkół Techniczno-Rolniczych w Sejnach  

zalecenia - Zespół Szkół w Brańsku  

zalecenia - Zespół Szkół w Czyżach  

zalecenia - Zespół Szkół w Siemiatyczach  

zalecenia - Zespół Szkół z Litewskim Językiem nauczania w Puńsku  



zalecenia - Powiat Łomżyński

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2006-01-02 10:22
Data modyfikacji:  2006-01-02 10:22
Data publikacji:  2006-01-02 10:22
Wersja dokumentu:  1


Kontrola kompleksowa gospodarki finansowej Powiatu Łomżyńskiego

przeprowadzona w Starostwie Powiatowym w Łomży

przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej

w Białymstoku Zespół w Łomży

 

 

 

         Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 12 grudnia 2005 roku (znak: RIO.IV.6011 - 2/05), o treści jak niżej:

 

 

                                                                                     Zarząd Powiatu

Łomżyńskiego

 

W wyniku kompleksowej kontroli gospodarki finansowej za lata 2003 i 2004 przeprowadzonej w Starostwie Powiatowym w Łomży, na podstawie art. 1 ust.1 oraz trybie art. 5 ust 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespół z Łomży stwierdzono nieprawidłowości opisane w protokole kontroli, którego jeden egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.

 

Badając regulacje organizacyjno – prawne dotyczące funkcjonowania badanej jednostki samorządu terytorialnego tj. Statut i Instrukcje w sprawie kontroli wewnętrznej dowodów księgowych i ich obiegu w Starostwie oraz zasad inwentaryzacji – stwierdzono, że w statucie (§ 52 pkt 7) dopuszczono przyznawanie nagród z funduszu nagród m.in. dla Starosty i członków Zarządu, czego nie dopuszcza ustawa z 22 czerwca 1990 r. o pracownikach samorządowych - art. 20 ust. 5. Fakt wypłaty takiej nagrody miał miejsce w grudniu 2004, w wysokości 1200 złotych. Została ona przyznana wicestaroście (członek Zarządu Powiatu) przez Starostę. W instrukcji, o której mowa wyżej skarbnik został zobowiązany (§ 4 pkt 30) do zatwierdzania dowodów do wypłaty w zastępstwie wicestarosty, tym samym kompetencje skarbnika rozszerzono poza zakres ustawowy wynikający z treści art. 35 ustawy o finansach publicznych, który to sprowadza się tylko do strony formalno - rachunkowej – str. 3 protokołu kontroli.

 

W uchwale Rady Powiatu z dnia 22.09.1999 r. Nr X/44/99 w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej postanowiono w § 6, że materiały związane z projektem budżetu powinny obejmować m.in. informacje o stanie mienia komunalnego, a z której to informacji nie zawsze można było określić rodzaj mienia i jego stan. Analizując informację o stanie mienia komunalnego stanowiącą załącznik Nr 3 do uchwały Nr 62/128/04 z 9.11.2004 r. Zarządu Powiatu, ustalono rozbieżności między danymi w niej zawartymi a danymi zawartymi w sprawozdaniach finansowych. Uchybienie stanowiły także stwierdzone przypadki braku wskazania rodzaju składników mienia a wskazanie tylko jego wartość, co opisano na stronie 8 protokołu kontroli z uwzględnieniem treści zawartych w załączniku 4 do tego protokołu. Zgodnie z art. 120 ustawy o finansach publicznych informację opracowuje Zarząd Powiatu.

 

Dokonując kontroli w zakresie wydatków bieżących, w kontekście stosowania przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (Dz. U. nr 19 poz. 177), ustalono, iż w jednym przypadku nastąpiło naruszenie przepisów wskazanej ustawy. Dotyczy to umowy zawartej 31.03.2004 r. z dostawcą tablic rejestracyjnych „MIKOZNAK” na czas do 31.12.2006 r., wyłonionym w trybie zapytania o cenę w sytuacji gdy nie określono ani ilości tablic ani wartości ogółem a tylko cenę jednostkową i tym samym w umowie nie wskazano wartości zamówienia, o której mowa w art. 32 ust.1, w związku z art. 2 pkt 13 w/w ustawy. W zawieranych umowach z kontrahentami brak było kontrasygnaty skarbnika lub osoby przez niego upoważnionej, czym nie realizowano postanowień art. 48 pkt 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym Analizując roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach publicznych, przesłane 7.02.2005 r. Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych, w kontekście dokumentacji źródłowej stwierdzono rozbieżności w przedmiocie, ilości i wartości zamówień wykazanych w sprawozdaniu a wynikających z dokumentacji źródłowej (ewidencja księgowa, umowy, faktury). I tak, w części sprawozdania dotyczącego zakupu usług wykazano m.in. trzy zamówienia na zakup usług geodezyjnych na łączną kwotę 218.723 zł (wydatki poniesione w 2004 r.) zamiast na kwotę 236.428 zł wynikającą z zawartych umów z kontrahentami, zgodnie z wyżej cytowanym art. 32 ust.1, zaś w części sprawozdania dotyczącego zakupu robót budowlanych wskazano, że udzielono trzy zamówienia – faktycznie zaś udzielono dwóch – str. 26-28 protokołu kontroli.

 

Przedmiotem badania była także realizacja przez Powiat Łomżyński w latach 2003 i 2004 dochodów budżetu państwa wynikających z wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami. W wyniku kontroli stwierdzono, iż niewłaściwie opracowywano jednostkowe plany finansowe (w rozumieniu obowiązujących przepisów), dotyczące dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami. Procedurę opracowania planów finansowych, w tym obowiązki zarządu jednostki samorządu terytorialnego w zakresie przekazywania jednostkom organizacyjnym odpowiednich informacji oraz zakres danych w nich zawartych ustalają przepisy art. 126 ustawy o finansach publicznych a także § 3, 4 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 listopada 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowywania planów finansowych zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami oraz przekazywania jednostkom samorządu terytorialnego dotacji celowych na realizację tych zadań (Dz. U. Nr 100, poz. 1077 ze zm.) - str. 8-9 protokołu kontroli.

 

W zakresie ewidencji księgowej rozliczeń dotyczących realizowanych przez powiat dochodów budżetu państwa stwierdzono, iż była ona prowadzona wyłącznie w budżecie (organie) na kontach 133 i 224 oraz na koncie pozabilansowym 993, natomiast nie prowadzono ewidencji księgowej powyższych dochodów w Starostwie Powiatowym jako jednostce budżetowej realizującej te dochody.

Realizacja, rozliczenie i przekazanie na rachunek bieżący Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego, wykonanych przez Starostwo Powiatowe dochodów budżetu państwa, następowały w terminach oraz zgodnie z zasadami wynikającymi z § 7 ust. 1 i 2 przywoływanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 listopada 2000 roku – str. 13-14 protokołu kontroli

Z ustaleń opisanych na przywołanych wyżej stronach protokołu kontroli wynika, iż jednostka dokonywała przypisu należności stanowiących dochody budżetu państwa jedynie poprzez ewidencjonowanie należność głównej na koncie pozabilansowym 993 – „Rozliczenia z innymi budżetami”. Brak przypisu odsetek skutkował brakiem właściwych danych w ewidencji i sprawozdawczości w zakresie należności (różnicy między kwotami należnymi i faktycznymi wpłatami), w księgach rachunkowych nie ujmowano odsetek za nieterminowe regulowanie należności dotyczących dochodów Skarbu Państwa. Norma zawarta w przepisie § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości... nakazuje ujęcie odsetek od należności w księgach rachunkowych w momencie ich zapłaty lub w wysokości odsetek należnych na koniec kwartału. Odsetki powinny być ewidencjonowane za pośrednictwem konta 290 „Odpisy aktualizujące należności”, zgodnie z opisem zawartym w załączniku Nr 2 do przywołanego rozporządzenia Ministra Finansów.

Stwierdzono, iż niewłaściwie klasyfikowano w ewidencji wpływy z opłat za zarząd, użytkowanie i użytkowanie wieczyste nieruchomości oraz dochody z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 września 2004 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 209, poz. 2132 ze zm.) (jak również przepisami poprzednio obowiązującego rozporządzenia z 25 marca 2003 r.), dochody te należało ewidencjonować w §: 0760 „Wpływy z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności”, a nie w § 0470, jak to jest praktykowane w kontrolowanej jednostce. W efekcie niewłaściwie wykazywano w sprawozdaniach Rb-27ZZ tytuły zrealizowanych dochodów.

 

Oprócz tego, w sprawozdaniach Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych za lata 2003 i 2004, niewłaściwie klasyfikowano dochody z tytułu udziału powiatu w zrealizowanych dochodach na rzecz budżetu państwa. Ujmowano je w dziale 750 „Administracja publiczna”, rozdziale 75020 „Starostwa powiatowe” i § 0970 „Wpływy z różnych dochodów”, zamiast w § 2360 „Dochody jednostek samorządu terytorialnego związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami” – str. 14 protokołu kontroli.

 

Stwierdzone w trakcie kontroli uchybienia były wynikiem nieprzestrzegania lub błędnej interpretacji obowiązujących przepisów dotyczących gospodarki finansowej i rachunkowości powiatu.

         Wykonywanie budżetu powiatu i gospodarowanie mieniem, stosownie do przepisów art. 32 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy o samorządzie powiatowym, należy do zadań zarządu powiatu. Zarząd wykonuje zadania przy pomocy m.in. starostwa powiatowego, którego kierownikiem, a także zwierzchnikiem służbowym pracowników, jest starosta (art. 33 i art. 35 ust. 2 ustawy). Na Staroście, jako kierowniku jednostki sektora finansów publicznych, spoczywa odpowiedzialność za gospodarkę finansową tej jednostki, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli finansowej, stosownie do postanowień art. 28a ustawy o finansach publicznych.

         Odpowiedzialność za prowadzenie rachunkowości spoczywa na Głównym Księgowym (Skarbniku), stosownie do postanowień art. 35 ustawy o finansach publicznych.

 

Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Dostosowanie regulacji wewnętrznych, o których mowa w części opisowej wystąpienia, do obowiązujących przepisów; zaniechanie wypłaty nagród osobom, o których mowa w art. 20 ustawy o pracownikach samorządowych.

 

2. Właściwe sporządzanie informacji o stanie mienia komunalnego

 

3. Ujmowanie w zawieranych umowach z kontrahentami ilości i wartości przedmiotu zamówienia; kontrasygnowanie umów przez skarbnika; rzetelne sporządzanie sprawozdań o dokonanych zamówieniach publicznych

 

4. Zobowiązanie Skarbnika Powiatu do wyeliminowania uchybień w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych poprzez:

a) ujmowanie zbiorczych rozliczeń powiatu z budżetem państwa z tytułu zrealizowanych i przekazanych dochodów w ewidencji budżetu powiatu i jednostki,

b) prawidłowe ewidencjonowanie należności z tytułu realizowanych dochodów budżetu państwa (w tym z tytułu odsetek).

 

5. Stosowanie prawidłowej klasyfikacji budżetowej w odniesieniu do:

a) realizowanych dochodów budżetu państwa,

b) dochodów powiatu stanowiących udział w zrealizowanych dochodach budżetu państwa.

 

6. Zapewnienie prawidłowości procedury opracowywania jednostkowych planów finansowych w zakresie dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, mając na uwadze, że dla wypełnienia obowiązków planistycznych przez jednostki organizacyjne realizujące te zadania niezbędne jest podejmowanie odpowiednich działań ze strony Zarządu Powiatu.

 

         O sposobie wykonania zaleceń proszę powiadomić Regionalna Izbę Obrachunkową w Białymstoku Zespół w Łomży w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

         Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków za pośrednictwem Prezesa Izby do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30–dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.

         Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

 

      Z-ca Prezesa

Regionalnej Izby Obrachunkowej

  w Białymstoku

 

 

 

 

Do wiadomości:

Regionalna Izba Obrachunkowa

w Białymstoku Zespół w Łomży

 

 

 

 

 





Odsłon dokumentu: 120438068
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120438068 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |