Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku » Działalność kontrolna 2005

zalecenia - Gmina Nowy Dwór  

zalecenia - Augustowskie Centrum Edukacyjne  

zalecenia - Dom Kultury w Łapach  

zalecenia - Gmina Bakałarzewo  

zalecenia - Gmina Bielsk Podlaski  

zalecenia - Gmina Brańsk  

zalecenia - Gmina Goniądz  

zalecenia - Gmina Grodzisk  

zalecenia - Gmina Hajnówka  

zalecenia - Gmina Jaświły  

zalecenia - Gmina Jedwabne  

zalecenia - Gmina Knyszyn  

zalecenia - Gmina Kobylin Borzymy  

zalecenia - Gmina Kolno  

zalecenia - Gmina Krypno  

zalecenia - Gmina Kuźnica  

zalecenia - Gmina Lipsk  

zalecenia - Gmina Mały Płock  

zalecenia - Gmina Michałowo  

zalecenia - Gmina Milejczyce  

zalecenia - Gmina Nowinka  

zalecenia - Gmina Orla  

zalecenia - Gmina Płaska  

zalecenia - Gmina Przytuły  

zalecenia - Gmina Puńsk  

zalecenia - Gmina Rudka  

zalecenia - Gmina Rutka Tartak  

zalecenia - Gmina Rutki  

zalecenia - Gmina Siemiatycze  

zalecenia - Gmina Sokoły  

zalecenia - Gmina Szypliszki  

zalecenia - Gmina Wąsosz  

zalecenia - Komunalny Zakład Budżetowy w Jedwabnem  

zalecenia - Miasto Bielsk Podlaski  

zalecenia - Miasto i Gmina Łapy  

zalecenia - Miasto i Gmina Mońki  

zalecenia - Miasto i Gmina Rajgród  

zalecenia - Miasto i Gmina Szczuczyn  

zalecenia - Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Łomży  

zalecenia - Moniecki Ośrodek Kultury  

zalecenia - Obsługa Finansowo-Księgowa Szkół Gminy Knyszyn  

zalecenia - Ośrodek Pogranicze-sztuk, kultur, narodów w Sejnach  

zalecenia - Ośrodek Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku  

zalecenia - Powiat Augustowski  

zalecenia - Powiat Białostocki  

zalecenia - Powiat Bielski  

zalecenia - Powiat Grajewski  

zalecenia - Powiat Hajnowski  

zalecenia - Powiat Łomżyński  

zalecenia - Powiat Moniecki  

zalecenia - Powiat Sejneński  

zalecenia - Powiat Siemiatycki  

zalecenia - Powiat Sokólski  

zalecenia - Powiat Suwalski  

zalecenia - Powiat Wysokomazowiecki  

zalecenia - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie  

zalecenia - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Sejnach  

zalecenia - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach  

zalecenia - Szkoła Podstawowa Nr 10 w Suwałkach  

zalecenia - Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury w Białymstoku  

zalecenia - Województwo Podlaskie  

zalecenia - Zakład Gospodarki Komunalnej w Nowym Dworze  

zalecenia - Zakład Wodociągów Kanalizacji i Energetyki Cieplnej w Wysokiem Mazowieckiem  

zalecenia - Zarząd Mienia Komunalnego w Białymstoku  

zalecenia - Zespoł Szkół w Sobolewie  

zalecenia - Zespół Szkół i Przedszkola w Tykocinie  

zalecenia - Zespół Szkół Nr 1 w Suwałkach  

zalecenia - Zespół Szkół Nr 3 w Suwałkach  

zalecenia - Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Jedwabnem  

zalecenia - Zespół Szkół Techniczno-Rolniczych w Sejnach  

zalecenia - Zespół Szkół w Brańsku  

zalecenia - Zespół Szkół w Czyżach  

zalecenia - Zespół Szkół w Siemiatyczach  

zalecenia - Zespół Szkół z Litewskim Językiem nauczania w Puńsku  



zalecenia - Zespoł Szkół w Sobolewie

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2006-03-13 11:59
Data modyfikacji:  2006-03-13 11:59
Data publikacji:  2006-03-13 11:59
Wersja dokumentu:  1


Kontrola problemowa gospodarki finansowej

przeprowadzona w Zespole Szkół w Sobolewie

przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

 

 

 

         Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 28 listopada 2005 roku (znak: RIO.I.6012 - 8/05), o treści jak niżej:

 

Pani Elżbieta Łyszkiewicz

                                                                                  Dyrektor Zespołu Szkół

                                                                                  w Sobolewie

 

         W wyniku problemowej kontroli gospodarki finansowej za okres 2004 r., przeprowadzonej w Zespole Szkół w Sobolewie na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono nieprawidłowości opisane w protokole kontroli, którego jeden egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.

 

Zakresem kontroli objęto m.in. regulacje wewnętrzne z zakresu gospodarki finansowej i rachunkowości, funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, prowadzenie rachunkowości, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, wykonanie planu finansowego, w tym realizację wybranych dochodów oraz wydatków, udzielanie zamówień publicznych, środki specjalne, gospodarowanie składnikami majątkowymi, rozliczenia z budżetem jednostki samorządu terytorialnego.

 

         Badając sprawy ogólno-organizacyjne dotyczące funkcjonowania Zespołu Szkół ustalono, że Dyrektorowi Szkoły nie zostało udzielone pełnomocnictwo do jednoosobowego działania, o którym mowa w art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) – str. 3 protokołu kontroli. W tej sprawie skierowałem pismo do Burmistrza Supraśla.

 

Analiza dokumentacji opisującej przyjęte przez Zespół zasady rachunkowości, pod kątem jej zgodności z przepisami art. 10 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.), wykazała, że nie zawiera ona wykazu ksiąg rachunkowych stosowanych w jednostce. Zespół Szkół w Sobolewie prowadzi księgi rachunkowe przy użyciu komputera, a więc powinien posiadać wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych z określeniem ich struktury, wzajemnych powiązań oraz ich funkcji w organizacji całości ksiąg rachunkowych i w procesach przetwarzania danych, a także opis systemu informatycznego, stosownie do postanowień art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. b) i c) ustawy. Zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy, ustalenie w formie pisemnej dokumentacji zasad rachunkowości oraz jej aktualizacja należy do obowiązków kierownika jednostki – str. 8 protokołu kontroli.

         Zasady regulujące gospodarkę kasową w Zespole Szkół w Sobolewie zostały zawarte w „Procedurach kontroli finansowej”, wprowadzonych zarządzeniem Dyrektora Nr 15/2003/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. oraz w „Instrukcji kasowej” stanowiącej załącznik do zarządzenia Dyrektora Nr 18/02/03 dnia 2 września 2002 r. w sprawie wprowadzenia zakładowego planu kont. Jako podstawę prawną opracowania wymienionej Instrukcji wskazano trzy akty prawne, m.in. zarządzenie Ministra Finansów z dnia 1 czerwca 1985 r. w sprawie udokumentowania operacji kasowych jednostek gospodarki uspołecznionej (M. P. Nr 16, poz. 128), które w okresie objętym kontrolą, jak również w okresie opracowywania instrukcji, nie miało mocy obowiązującej. W trakcie czynności kontrolnych ustalono też, iż zachodzi niezgodność postanowień Instrukcji z „Procedurami kontroli finansowej” w zakresie dopuszczalnego stanu zapasu gotówki – str. 11-13 protokołu kontroli.

Z ustaleń kontroli wynika także, że doprecyzowania wymaga obowiązująca w jednostce „Instrukcja inwentaryzacyjna”, wprowadzona zarządzeniem Nr 63/98 Dyrektora z 1998 roku w oparciu o ustawę o rachunkowości. Instrukcja stanowi, że inwentaryzację środków trwałych przeprowadza się co 4 lata wg stanu na dzień 30 listopada, zbiorów bibliotecznych – co 4 lata, zaś materiałów i wyposażenia – co 2 lata wg stanu na 30 listopada.

Zasady dotyczące przeprowadzania inwentaryzacji zostały zawarte w art. 26 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z nimi, jednostki przeprowadzają na ostatni dzień każdego roku obrotowego również inwentaryzację m.in.: aktywów pieniężnych (z wyjątkiem zgromadzonych na rachunkach bankowych) – drogą spisu ich ilości z natury, wyceny tych ilości, porównania wartości z danymi ksiąg rachunkowych oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic, aktywów finansowych zgromadzonych na rachunkach bankowych, należności – drogą otrzymania od banków i uzyskania od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki stanu tych aktywów oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic, należności i zobowiązań wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych – drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji realnej wartości tych składników.

W przypadku inwentaryzacji zapasów materiałów, termin i częstotliwość inwentaryzacji uważa się za dotrzymane, jeżeli inwentaryzację przeprowadzono raz w ciągu 2 lat, zaś środków trwałych oraz maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie, znajdujących się na terenie strzeżonym – przeprowadzono raz w ciągu 4 lat.

         Przeprowadzenie inwentaryzacji składników majątkowych w drodze weryfikacji nie zostało w badanej jednostce udokumentowane (jak wskazano, Instrukcja inwentaryzacyjna nie odnosi się do tej formy inwentaryzacji), nie stwierdzono też, aby została przeprowadzona na koniec 2004 roku inwentaryzacja materiałów. Z ewidencji syntetycznej prowadzonej do konta 310 „Materiały” wynika, iż na dzień 1 stycznia 2004 r. badana jednostka posiadała zapas oleju opałowego, zaewidencjonowanego na tym koncie, na kwotę 14.097,60 zł, w trakcie roku przychód oleju księgowany był zaś bezpośrednio w koszty. Na koniec roku saldo konta wynosiło 0 zł, co odpowiadało, według wyjaśnienia głównego księgowego, stanowi rzeczywistemu (stan oleju odnotowywano miesięcznie w ewidencji zużycia oleju opałowego). Należy zauważyć, iż taki sposób ewidencjonowania oleju powinien wynikać z uregulowań wewnętrznych obowiązujących w badanej jednostce, w oparciu o postanowienia art. 17 ust. 2 ustawy o rachunkowości. Zespół posiada natomiast instrukcję dotyczącą gospodarki materiałowej, lecz nie została ona dostosowana do rzeczywistych potrzeb jednostki – str. 29-31 protokołu kontroli.

 

W wyniku kontroli prawidłowości ujmowania w księgach rachunkowych jednostki operacji gospodarczych, w oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz jednolitych planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 153, poz. 1752), stwierdzono, że:

a) przeksięgowania straty bilansowej 2003 roku z konta 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy” na konto 800 „Fundusz jednostki” dokonano dopiero w dniu 31 grudnia 2004 r., zamiast pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego – str. 11 protokołu kontroli;

b) zapisów na koncie 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” dokonywano z naruszeniem zasady czystości obrotów na tym koncie, nakazującej stosowanie do błędnych zapisów, zwrotów, nadpłat i korekt technicznego zapisu ujemnego – str. 15 protokołu kontroli.

Badanie ksiąg rachunkowych pod kątem przestrzegania przepisów ustawy o rachunkowości wykazało natomiast, iż kontrolowana jednostka nie posiada zestawień obrotów i sald (nie zostały okazane wraz z innymi księgami rachunkowymi). Zgodnie z art. 18 ustawy o rachunkowości, na podstawie zapisów na kontach księgi głównej sporządza się na koniec każdego okresu sprawozdawczego, nie rzadziej niż na koniec miesiąca, zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej (zawierające określone w tym przepisie elementy), którego obroty powinny być zgodne z obrotami dziennika. Co najmniej na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych należy też sporządzić zestawienia sald wszystkich kont ksiąg pomocniczych, a na dzień inwentaryzacji – zestawienia sald inwentaryzowanej grupy składników aktywów – str. 8 protokołu kontroli.

 

Kontrola prawidłowości procedur opracowywania planów finansowych wykazała, że projekt planu finansowego Zespołu Szkół na 2004 rok nie został zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną. Kompetencja rady pedagogicznej do wyrażania opinii o planie finansowym szkoły wynika z art. 41 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) – str. 17 protokołu kontroli.

 

         Badanie prawidłowości zwrotu kosztów z tytułu podróży służbowych pod kątem zgodności z przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990), wykazało w jednym przypadku niewłaściwe wypełnienie rachunku kosztów podróży służbowej. Ustalono, iż poleceniem wyjazdu służbowego nr 11/2004 z dnia 6 grudnia 2004 r. delegowano pracownika w tym dniu do Białegostoku. Jako środek lokomocji pracodawca określił prywatny samochód. W przedstawionym rachunku kosztów podróży pracownik wskazał, iż podróż służbowa odbyła się w dniu 6 grudnia w godzinach od 13.00 do 16.00 (Sobolewo – Białystok) oraz w dniu 14 grudnia w godzinach od 8.00 do 11.00 na trasie Sobolewo – Supraśl i w tym samym czasie na trasie Sobolewo – Białystok (z rozliczenia delegacji oraz złożonego wyjaśnienia wynika, że dokonano zwrotu kosztów podróży z dnia 6 grudnia). Zgodnie z przepisami rozporządzenia, termin i miejsce odbywania podróży, w tym miejscowość rozpoczęcia i zakończenia podróży, określa pracodawca – str. 22 protokołu kontroli.

 

W zakresie zamówień publicznych kontroli poddano udzielenie, w trybie przetargu nieograniczonego, zamówienia na dostawę 24.000 l oleju opałowego w sezonie grzewczym 2004-2005. Stwierdzono, że postępowanie o udzielenie tego zamówienia zostało przeprowadzone z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177 ze zm.) – str. 22-25 protokołu kontroli.

Określając wartość szacunkową zamówienia zamawiający błędnie przeliczył ustaloną w złotych (42.000) wartość zamówienia na euro. Przeliczenia dokonano bowiem na podstawie średniego kursu NBP, nie zaś jak należało kursu ustalonego w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 marca 2004 r. w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych (Dz. U. Nr 40, poz. 356), wydanym na podstawie art. 35 ust. 3 ustawy (uchybienia w przeliczeniu wartości zamówienia na euro nie rzutowały na powinności zamawiającego wynikające z ustawy).

Umowę na dostawę oleju opałowego z wybranym wykonawcą zamawiający zawarł w dniu 2 września 2004 r., tj. w tym samym dniu, w którym dokonał wyboru oferty oraz wystosował zawiadomienia o jej wyborze. Zgodnie z art. 94 ust. 1 ustawy, zamawiający zawiera umowę w sprawie zamówienia publicznego w terminie nie krótszym niż 7 dni od dnia przekazania zawiadomienia o wyborze oferty, nie później jednak niż przed upływem terminu związania ofertą.

Stwierdzono również, iż w umowie dostawy zmieniono marżę, jaką wykonawca będzie doliczał do ceny producenta oleju. Zmiana polegała na tym, że w umowie podano stałą marżę dostawcy oleju nie większą niż 0,01 zł brutto do każdego litra oleju, podczas gdy w ofercie wykonawca podał stałą marżę doliczaną do litra paliwa w wysokości 0,005 zł. W przypadku omawianego postępowania zmiana marży ma niewielki wpływ na końcową cenę wartości dostawy oleju (przy dostawie 24.000 l oleju daje różnicę 120 zł), jednakże art. 140 ust. 1 ustawy nakazuje, aby zakres świadczenia wykonawcy wynikający z umowy był tożsamy z jego zobowiązaniem zawartym w ofercie. Trzeba przy tym dodać, że marża dostawcy była jednym z czynników ustalania ceny za 1 l oleju, cena dostawy była zaś jedynym kryterium wyboru oferty najkorzystniejszej.

 

Stwierdzone w trakcie kontroli nieprawidłowości były w głównej mierze wynikiem nieprzestrzegania bądź błędnej interpretacji przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej i rachunkowości jednostki budżetowej.

Odpowiedzialność za prawidłowe prowadzenie gospodarki finansowej spoczywa na Dyrektorze Zespołu Szkół jako kierowniku jednostki budżetowej, który stosownie do przepisów art. 28a ustawy o finansach publicznych odpowiada za całość gospodarki finansowej, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli finansowej. Zakres obowiązków dyrektora szkoły w zakresie spraw finansowych i organizacyjnych wskazany został również przepisami art. 39 ust. l pkt l i 5 ustawy o systemie oświaty.

Obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości spoczywają na Głównym Księgowym Zespołu Szkół, stosownie do zakresu czynności oraz przepisów art. 35 ustawy o finansach publicznych.

 

Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Dokonanie uzupełnień w dokumentacji opisującej przyjęte zasady prowadzenia rachunkowości poprzez opracowanie wykazu stosowanych ksiąg rachunkowych.

 

2. Wyeliminowanie wskazanych uchybień w wewnętrznych regulacjach prawnych dotyczących gospodarki kasowej.

 

3. Uzupełnienie wewnętrznych regulacji dotyczących zasad inwentaryzacji w zakresie składników majątkowych podlegających inwentaryzacji, form ich inwentaryzowania oraz dokumentowania czynności inwentaryzacyjnych.

 

4. Dostosowanie zasad ewidencji materiałów (rzeczowych aktywów obrotowych) do wymogów art. 17 ust. 2 ustawy o rachunkowości oraz rzeczywistych potrzeb jednostki.

 

5. Spowodowanie w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych:

a) terminowego przeksięgowywania wyniku finansowego na fundusz jednostki,

b) przestrzegania zasady czystości obrotów na koncie 130,

c) sporządzania zestawień obrotów i sald, stosownie do wymogów art. 13 i art. 18 ustawy o rachunkowości.

 

6. Przedkładanie do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej Zespołu Szkół opracowanego projektu planu finansowego Szkoły.

 

7. Zapewnienie prawidłowego wypełniania przez pracowników rachunków kosztów podróży służbowych.

 

8. W zakresie zamówień publicznych:

a) dokonywanie przeliczenia wartości zamówienia na euro z uwzględnieniem art. 35 ust. 3 Prawa zamówień publicznych,

b) zawieranie umowy w sprawie zamówienia publicznego w terminie określonym w art. 94 ust. 1 Prawa zamówień publicznych,

c) zawieranie w umowie w sprawie zamówienia publicznego postanowień tożsamych z treścią oferty wybranego wykonawcy.

 

O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku, w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń zawartych w wystąpieniu wniosków za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.

Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

 

 

         Prezes

Regionalnej Izby Obrachunkowej

  w Białymstoku

 

 

 

 

 

 

 

         W wyniku kontroli w w/w jednostce skierowano pismo z dnia 28.11.2005 roku, do organu wykonawczego:

 

 

Pan

Wiktor Grygiencz

Burmistrz Supraśla

 

Uprzejmie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku zakończyła w dniu 7 października 2005 r. problemową kontrolę gospodarki finansowej i zamówień publicznych w Zespole Szkół w Sobolewie. W następstwie poczynionych ustaleń skierowałem do Dyrektora Zespołu Szkół wystąpienie pokontrolne, zawierające opis stwierdzonych nieprawidłowości i wnioski zmierzające do ich usunięcia, które przekazuję w załączeniu.

         W trakcie kontroli ustalono m.in., że Dyrektor Zespołu Szkół w Sobolewie nie dysponuje pełnomocnictwem organu wykonawczego gminy. Stosownie do przepisu art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez wójta (burmistrza).

         Wobec powyższego właściwe jest określenie przez Pana w stosownym dokumencie zakresu takiego pełnomocnictwa.

 

                                                       

 

         Prezes

Regionalnej Izby Obrachunkowej

  w Białymstoku

 





Odsłon dokumentu: 120438106
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120438106 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |