Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku » Działalność kontrolna 2005

zalecenia - Gmina Nowy Dwór  

zalecenia - Augustowskie Centrum Edukacyjne  

zalecenia - Dom Kultury w Łapach  

zalecenia - Gmina Bakałarzewo  

zalecenia - Gmina Bielsk Podlaski  

zalecenia - Gmina Brańsk  

zalecenia - Gmina Goniądz  

zalecenia - Gmina Grodzisk  

zalecenia - Gmina Hajnówka  

zalecenia - Gmina Jaświły  

zalecenia - Gmina Jedwabne  

zalecenia - Gmina Knyszyn  

zalecenia - Gmina Kobylin Borzymy  

zalecenia - Gmina Kolno  

zalecenia - Gmina Krypno  

zalecenia - Gmina Kuźnica  

zalecenia - Gmina Lipsk  

zalecenia - Gmina Mały Płock  

zalecenia - Gmina Michałowo  

zalecenia - Gmina Milejczyce  

zalecenia - Gmina Nowinka  

zalecenia - Gmina Orla  

zalecenia - Gmina Płaska  

zalecenia - Gmina Przytuły  

zalecenia - Gmina Puńsk  

zalecenia - Gmina Rudka  

zalecenia - Gmina Rutka Tartak  

zalecenia - Gmina Rutki  

zalecenia - Gmina Siemiatycze  

zalecenia - Gmina Sokoły  

zalecenia - Gmina Szypliszki  

zalecenia - Gmina Wąsosz  

zalecenia - Komunalny Zakład Budżetowy w Jedwabnem  

zalecenia - Miasto Bielsk Podlaski  

zalecenia - Miasto i Gmina Łapy  

zalecenia - Miasto i Gmina Mońki  

zalecenia - Miasto i Gmina Rajgród  

zalecenia - Miasto i Gmina Szczuczyn  

zalecenia - Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Łomży  

zalecenia - Moniecki Ośrodek Kultury  

zalecenia - Obsługa Finansowo-Księgowa Szkół Gminy Knyszyn  

zalecenia - Ośrodek Pogranicze-sztuk, kultur, narodów w Sejnach  

zalecenia - Ośrodek Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku  

zalecenia - Powiat Augustowski  

zalecenia - Powiat Białostocki  

zalecenia - Powiat Bielski  

zalecenia - Powiat Grajewski  

zalecenia - Powiat Hajnowski  

zalecenia - Powiat Łomżyński  

zalecenia - Powiat Moniecki  

zalecenia - Powiat Sejneński  

zalecenia - Powiat Siemiatycki  

zalecenia - Powiat Sokólski  

zalecenia - Powiat Suwalski  

zalecenia - Powiat Wysokomazowiecki  

zalecenia - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie  

zalecenia - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Sejnach  

zalecenia - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach  

zalecenia - Szkoła Podstawowa Nr 10 w Suwałkach  

zalecenia - Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury w Białymstoku  

zalecenia - Województwo Podlaskie  

zalecenia - Zakład Gospodarki Komunalnej w Nowym Dworze  

zalecenia - Zakład Wodociągów Kanalizacji i Energetyki Cieplnej w Wysokiem Mazowieckiem  

zalecenia - Zarząd Mienia Komunalnego w Białymstoku  

zalecenia - Zespoł Szkół w Sobolewie  

zalecenia - Zespół Szkół i Przedszkola w Tykocinie  

zalecenia - Zespół Szkół Nr 1 w Suwałkach  

zalecenia - Zespół Szkół Nr 3 w Suwałkach  

zalecenia - Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Jedwabnem  

zalecenia - Zespół Szkół Techniczno-Rolniczych w Sejnach  

zalecenia - Zespół Szkół w Brańsku  

zalecenia - Zespół Szkół w Czyżach  

zalecenia - Zespół Szkół w Siemiatyczach  

zalecenia - Zespół Szkół z Litewskim Językiem nauczania w Puńsku  



zalecenia - Powiat Sejneński

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2005-08-16 03:07
Data modyfikacji:  2005-08-16 03:08
Data publikacji:  2005-08-16 03:08
Wersja dokumentu:  1


Kontrola kompleksowa gospodarki finansowej powiatu Sejneńskiego

przeprowadzona w Starostwie Powiatowym w Sejnach

przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej

w Białymstoku Zespół w Suwałkach

 

 

 

         Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 28 czerwca 2005 roku (znak: RIO.V.6011 - 5/05), o treści jak niżej:

 

 

Zarząd

Powiatu Sejneńskiego

 

         W wyniku kompleksowej kontroli gospodarki finansowej Powiatu Sejneńskiego za okres 2004 roku, przeprowadzonej w Starostwie Powiatowym w Sejnach na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001r. Nr 155, poz. 577 ze zm.) przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespół w Suwałkach, stwierdzono uchybienia opisane w protokole kontroli, którego jeden egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.

 

         W wyniku badania struktury organizacyjnej Starostwa Powiatowego pod kątem funkcjonowania wewnętrznej kontroli finansowej ustalono, że zadania określone w Regulaminie Organizacyjnym dla Wydziału Finansowego znalazły odzwierciedlenie w zakresach czynności jego pracowników. W wyniku analizy zakresu czynności Skarbnika Powiatu stwierdzono natomiast, że kierownik jednostki (Starosta) nie powierzył mu obowiązków w sposób wynikający z postanowień art. 35 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.). Zakres czynności Skarbnika nie był aktualizowany od 1999 roku, wskazać zaś należy, iż zmiana art. 35 ustawy o finansach publicznych, wprowadzająca enumeratywne wyliczenie praw i obowiązków głównego księgowego (skarbnika) jednostki sektora finansów publicznych została dokonana z dniem 1 stycznia 2002 roku. Ponadto Skarbnik Powiatu nie ma ustalonego zastępstwa, ponieważ osoba mająca ją zastępować według postanowień zakresu czynności obecnie nie pracuje – str. 4 protokołu kontroli.

 

         Kontrolowana jednostka prowadzi rachunkowość przy użyciu komputera. Badając dokumentację opisującą przyjęte zasady rachunkowości stwierdzono, że nie określa ona zasad prowadzenia ksiąg pomocniczych oraz ich powiązań z kontami księgi głównej. Prowadzenie ksiąg rachunkowych przy pomocy komputera wiąże się z określeniem wskazanych postanowień w dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości, stosownie do przepisów art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. a) i b) ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.) – str. 5 protokołu kontroli.

         Analiza postanowień Instrukcji w sprawie funkcjonowania kontroli wewnętrznej i obiegu dokumentów finansowo-księgowych wykazała, że w schemacie obiegu dokumentów, zawartym w tej instrukcji, nie zostały określone wszystkie dokumenty, które są wykorzystywane w kontrolowanej jednostce i podlegają księgowaniu, np.: kwitariusze „K – 103”, pokwitowania „KW – Kasa wypłaci” – str. 6 protokołu kontroli (w protokole wskazano poza tym, iż przy ustalaniu drogi obiegu poszczególnych dokumentów właściwe jest również zakreślenie ram czasowych potrzebnych na ich sprawdzenie i wykorzystanie przez poszczególne komórki organizacyjne). Ustalanie i aktualizacja dokumentacji zasad rachunkowości oraz pisemnych procedur kontroli wewnętrznej należy do zadań kierownika jednostki, stosownie do art. 10 ust. 2 ustawy o rachunkowości i art. 35a ustawy o finansach publicznych.

 

W trakcie kontroli badaniu poddano m.in. prawidłowość realizacji dochodów z tytułu gospodarowania przez Starostę zasobem nieruchomości Skarbu Państwa, wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej, stosownie do postanowień art. 11 i art. 23 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.) – str. 17-27 protokołu kontroli, załącznik nr 1 do protokołu. Kontroli, za okres 2003 i 2004 roku, zostały poddane zagadnienia związane z gromadzeniem dochodów budżetu państwa, terminowym przekazywaniem przez Zarząd Powiatu tych dochodów, w zgodnej z przepisami prawa wysokości, na subkonto właściwego dysponenta części budżetowej, odprowadzaniem w odpowiedniej wysokości dochodów związanych z wykonywaniem zadań zleconych z zakresu administracji rządowej na dochody powiatu, prowadzeniem ewidencji księgowej z ww. tytułu i sprawozdawczością budżetową, a także sprawy związane z windykacją, egzekucją i umarzaniem należności dotyczących dochodów budżetu państwa. Badanie tych zagadnień wykazało, że kontrolowana jednostka niewłaściwie ustalała dochody powiatu od wpływów z poszczególnych źródeł powodując ich zawyżenie lub zaniżenie:

a) w 2003 roku z uzyskanych wpływów za zarząd, użytkowanie i użytkowanie wieczyste nieruchomości (par. 0470 klasyfikacji budżetowej dochodów) odprowadzono na dochody powiatu więcej niż 5% tych wpływów, zawyżając je o kwotę 50,51 zł, zaś od wpływów z odpłatnego nabycia prawa własności nieruchomości (par. 0770) nie pobrano dochodów na kwotę 55,82 zł. Zawyżenie dochodów powiatu w tym roku nastąpiło również w wyniku zarachowania 5%, tj. 125,96 zł z uzyskanych wpływów z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności. Stosownie do obowiązującego w 2003 roku brzmienia art. 23 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, od wpływów osiąganych ze sprzedaży, opłat z tytułu trwałego zarządu, użytkowania, użytkowania wieczystego, czynszu dzierżawnego i najmu – nieruchomości Skarbu Państwa potrąca się 5% środków, które stanowią dochód powiatu, na którego terenie znajdują się te nieruchomości. Wskazany przepis zawierał enumeratywny, zamknięty katalog wpływów realizowanych na podstawie tej ustawy, które mogły stanowić podstawę naliczenia dochodów powiatu. Przepis ten nie mógł zatem stanowić źródła dochodów powiatu w związku z wpływami pochodzącymi z wydanych przez Starostę, na mocy przepisów odrębnej ustawy z dnia 4 września 1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (Dz. U. Nr 120, poz. 1299 ze zm.), decyzji administracyjnych.

Natomiast na dochody powiatu nie odprowadzono stosownej części (22,38 zł) wpływów z odsetek od nieterminowych wpłat należności wymienionych w art. 23 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami;

- w 2004 roku z uzyskanych wpływów z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności powiat na swoje dochody zatrzymał 25% (tj. kwotę 4.371,89 zł) co świadczy, że podstawą naliczenia dochodów był przepis art. 23 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami w brzmieniu obowiązującym od 2004 roku (od tego roku podwyższony został procentowy udział powiatu w dochodach, jednakże katalog wpływów nie został w tym przepisie zmieniony). Jak wskazano, przywołany przepis ustawy o gospodarce nieruchomościami nie mógł stanowić uzasadnienia poboru dochodów na rzecz budżetu powiatu. Uprawnienie takie wynikało natomiast z przepisu art. art. 5 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966; wskazany przepis wszedł w życie w 2004 roku). Zgodnie z nim, źródłem dochodów własnych powiatu jest 5% dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Kwota dochodów budżetu kontrolowanej jednostki winna zatem wynosić 874,40 zł (5% od kwoty wpływów 17.487,56 zł);

- w związku z przywołanym przepisem ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, kontrolowana jednostka była uprawniona również do zarachowania na swoje dochody 5% od wpływów z pobieranych opłat melioracyjnych (161,10 zł); z ustaleń kontroli wynika, iż cała pobrana kwota z tego tytułu została odprowadzona na rachunek Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.

         Łącznie, w latach 2003 – 2004 dochody powiatu w związku z przedstawionymi nieprawidłowościami zostały zawyżone o kwotę 3.434,66 zł – str. 18-19, 21, 24-25, 27 protokołu kontroli.

         Ponadto, ustalenia kontroli zawarte na str. 19 protokołu kontroli wskazują, iż Starosta nie opracował planu wykorzystania zasobu nieruchomości Skarbu Państwa, wymaganego art. 23 ust. 1 pkt 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

 

         Dokonując kontroli prawidłowości gospodarowania mieniem komunalnym Powiatu stwierdzono, że w informacji o stanie mienia komunalnego (stanowiącej załącznik nr 3 do uchwały Nr 44/03 Zarządu Powiatu Sejneńskiego z dnia 12 grudnia 2003 r. w sprawie projektu budżetu na 2004 rok) nie zostały podane niektóre dane, wymagane przepisem art. 120 ustawy o finansach publicznych. W szczególności, nie zawarto informacji o uzyskanych dochodach z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych (w tym zakresie podano plan dochodów na 2004 rok) – str. 41-42 protokołu kontroli.

 

         Stwierdzone w trakcie kontroli uchybienia były wynikiem nieprzestrzegania lub błędnej interpretacji obowiązujących przepisów prawnych.

         Wykonywanie budżetu powiatu i gospodarowanie mieniem, stosownie do przepisu art. 32 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy o samorządzie powiatowym, należy do zadań Zarządu Powiatu. Zarząd wykonuje zadania przy pomocy m. in. Starostwa Powiatowego, którego kierownikiem, a także zwierzchnikiem służbowym pracowników, jest Starosta (art. 33 i art. 35 ust. 2 ustawy). Na Staroście jako kierowniku jednostki sektora finansów publicznych (Starostwie) spoczywa odpowiedzialność za gospodarkę finansową tej jednostki, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli wewnętrznej, stosownie do postanowień art. 28a ustawy o finansach publicznych. Starosta gospodaruje także zasobem nieruchomości Skarbu Państwa, stosownie do ustawy o gospodarce nieruchomościami.

         Odpowiedzialność za prowadzenie rachunkowości spoczywa na głównym księgowym (skarbniku), stosownie do postanowień art. 35 ustawy o finansach publicznych.

 

         Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Powierzenie obowiązków Skarbnikowi Powiatu w sposób wynikający z art. 35 ustawy o finansach publicznych.

 

2. Uzupełnienie przez Starostę wewnętrznych regulacji prawnych, wydanych w sprawie prowadzenia rachunkowości i kontroli finansowej o elementy wskazane w protokole i niniejszym wystąpieniu.

 

3. Odprowadzanie w prawidłowych wysokościach dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej na rachunek dochodów budżetu powiatu i subkonto dysponenta części budżetu państwa. Dokonanie rozliczenia z budżetem państwa nienależnie pobranej kwoty w latach 2003-2004.

 

4. Sporządzenie przez Starostę planu wykorzystania zasobu nieruchomości Skarbu Państwa.

 

5. Uwzględnianie w informacji o stanie mienia komunalnego danych, o których mowa w art. 120 ustawy o finansach publicznych.

 

         O sposobie wykonania zaleceń proszę powiadomić Regionalna Izbę Obrachunkową w Białymstoku Zespół w Suwałkach w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

         Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków za pośrednictwem Prezesa Izby do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3 – 4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30 – dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.

         Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

 

 

Do wiadomości

Regionalna Izba Obrachunkowa

w Białymstoku Zespół w Suwałkach

 

 

         Prezes

Regionalnej Izby Obrachunkowej

  w Białymstoku

 

 

 





Odsłon dokumentu: 120438072
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120438072 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |