Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność kontrolna » Działalność kontrolna 2017

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół Samorządowych w Rutce -Tartak  

zalecenia - Centrum Obsługi Jednostek Powiatowych w Wysokiem Mazowieckiem  

zalecenia - Centrum Usług Wspólnych Gminy Jaświły  

zalecenia - Centrum Usług Współnych w Rutkach-Kossakach  

zalecenia - Gimnazjum Gminne w Siemiatyczach  

zalecenia - Gimnazjum Nr 1 w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Gmina Bakałarzewo  

zalecenia - Gmina Bielsk Podlaski  

zalecenia - Gmina Boćki  

zalecenia - Gmina Boćki  

zalecenia - Gmina Brańsk  

zalecenia - Gmina Filipów  

zalecenia - Gmina Giby  

zalecenia - Gmina Grodzisk  

zalecenia - Gmina Hajnówka  

zalecenia - Gmina Jaświły  

zalecenia - Gmina Kobylin-Borzymy  

zalecenia - Gmina Kuźnica  

zalecenia - Gmina Milejczyce  

zalecenia - Gmina Orla  

zalecenia - Gmina Przytuły  

zalecenia - Gmina Puńsk  

zalecenia - Gmina Rudka  

zalecenia - Gmina Rutka-Tartak  

zalecenia - Gmina Rutki  

zalecenia - Gmina Siemiatycze  

zalecenia - Gmina Sokoły  

zalecenia - Gmina Szypliszki  

zalecenia - Gmina Śniadowo  

zalecenia - Gmina Wąsosz  

zalecenia - Gmina Zbójna  

zalecenia - Gospodarka Komunalna Gminy Puńsk  

zalecenia - Liceum Ogólnokształcące z Litewskim Językiem Nauczania w Puńsku  

zalecenia - Łomżyński Park Krajobrazowy Doliny Narwi w Drozdowie  

zalecenia - Miasto Bielsk Podlaski  

zalecenia - Miasto i Gmina Mońki  

zalecenia - Miasto i Gmina Rajgród  

zalecenia - Miasto i Gmina Suraż  

zalecenia - Miasto i Gmina Szczuczyn  

zalecenia - Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łomży  

zalecenia - Park Krajobrazowy Puszczy Knyszyńskiej w Supraślu  

zalecenia - Podlaskie Muzeum Kultury Ludowej (w organizacji) w Wasilkowie  

zalecenia - Powiat Augustowski  

zalecenia - Powiat Grajewski  

zalecenia - Powiat Łomżyński  

zalecenia - Powiat Łomżyński (doraźna)  

zalecenia - Powiat Sejneński  

zalecenia - Powiat Wysokomazowiecki  

zalecenia - Powiatowy Urząd Pracy w Augustowie  

zalecenia - Powiatowy Zarząd Dróg w Sejnach  

zalecenia - Przedszkole nr 3 w Bieslku Podlaskim  

zalecenia - Regionalny Ośrodek Kultury w Łomży  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Psychiatryczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Choroszczy  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Augustowie  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. J. Śniadeckiego w Białymstoku  

zalecenia - Suwalski Park Krajobrazowy w Malesowiźnie  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 2 w Mońkach  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Choroszczy  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Filipowie  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Kobylinie-Borzymach  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Orli  

zalecenia - Województwo Podlaskie  

zalecenia - Zakład Gospodarki Komunalnej w Śniadowie  

zalecenia - Zespół Szkół i Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Surażu  

zalecenia - Zespół Szkół w Augustowie  

zalecenia - Zespół Szkół w Bakałarzewie  

zalecenia - Zespół Szkół w Boćkach  

zalecenia - Zespół Szkół w Grodzisku  

zalecenia - Zespół Szkół w Niećkowie  



zalecenia - Samodzielny Publiczny Psychiatryczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Choroszczy

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2018-01-05 11:28
Data modyfikacji:  2018-01-05 12:35
Data publikacji:  2018-01-05 12:36
Wersja dokumentu:  2


Kontrola problemowa gospodarki finansowej

przeprowadzona w Samodzielnym Publicznym Psychiatrycznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Choroszczy

przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

 

 

 

           Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 4 stycznia 2018 roku (znak: RIO.I.6002-8/17), o treści jak niżej:

 

 

Pan

Tomasz Teodor Goździkiewicz

Dyrektor 

Samodzielnego Publicznego Psychiatrycznego Zakładu

Opieki Zdrowotnej

w Choroszczy

 

W wyniku problemowej kontroli gospodarki finansowej Samodzielnego Publicznego Psychiatrycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Choroszczy,  przeprowadzonej na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.

 

Kontrolą objęto zagadnienia związane z zadłużeniem badanej jednostki za 2015 i 2016 rok, zawarte w tematyce kontroli zadłużenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, dla których podmiotem tworzącym są jednostki samorządu terytorialnego, zatwierdzonej przez Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych.

 

Analiza raportu o sytuacji ekonomiczno-finansowej Szpitala za 2016 r. wykazała, że z jego treści wynikają jedynie wartości wskaźników zyskowności, płynności, efektywności i zadłużenia, przy braku danych stanowiących podstawę ich wyliczenia, co należy uznać za okoliczność utrudniającą weryfikację jego danych, w szczególności dokonanie oceny przez podmiot tworzący – str. 14-15 protokołu kontroli.

 

Kontrola wykazała, że zysk netto Szpitala za 2015 r. w wysokości 2.888.110,29 zł został przeznaczony ewidencyjnie na zwiększenie funduszu zakładu. Natomiast co do straty netto za 2016 r. w wysokości 918.567,07 zł przyjęto, że została ona pokryta z funduszu zakładu wynoszącego na koniec 2016 r. 6.586.317,55 zł, tj. w trybie określonym w art. 57 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1638, ze zm.). Należy jednak zaznaczyć, że w bilansach i ewidencji SPP ZOZ poza funduszem zakładu (stan na koniec roku: 2013 – 933.219,01 zł, 2014 – 1.745.923,63 zł, 2015 – 3.698.207,26 zł i 2016 – 6.586.317,55 zł) występuje strata z lat ubiegłych ujęta na odrębnym koncie (saldo Wn konta 820) w wysokości 13.463.703,83 zł. Wynika stąd, że Szpital nie posiada w praktyce dodatniego funduszu zakładu, a przyjmowana jego wartość wynika z nieprzeksięgowywania osiągniętego zysku na pokrycie straty z lat ubiegłych. Stosowany sposób prezentacji danych skutkuje zatem pozornym tylko pokryciem straty za 2016 r. z funduszu zakładowego, ponieważ funduszu takiego Szpital nie posiadał. Koszty amortyzacji za 2016 r. wynosiły 3.340.395 zł, zatem nie zachodziły przesłanki do podjęcia przez podmiot tworzący działań, o których mowa w art. 59 ust. 2 ustawy o działalności leczniczej – str. 8 protokołu kontroli.

 

           W kwartalnych sprawozdaniach Rb-Z sporządzanych przez Szpital zobowiązania wynikające z zaciągniętych kredytów bankowych, w zakresie rat kapitałowych i odsetek spłaconych za Szpital przez Województwo Podlaskie w okresie styczeń-maj 2010 r. w ramach poręczenia, nie są wykazywane. Zobowiązania te w kontrolowanej jednostce są traktowane jako niewymagalne zobowiązania, niepodlegające prezentacji w sprawozdaniu Rb-Z. Z wyjaśnienia złożonego kontrolującemu przez zastępcę głównego księgowego wynika, że: Zobowiązania wobec Województwa Podlaskiego z tytułu wydatków poniesionych w okresie styczeń-maj 2010 r. w związku ze spłatą za SPPZOZ rat kapitałowych i odsetek od kredytów bankowych są ujmowane w ewidencji księgowej Szpitala jako inne zobowiązania finansowe na koncie 246 „Inne zobowiązania finansowe”. Zobowiązania te od momentu ich powstania nie są wykazywane jako zobowiązania z tytułu zaciągniętych kredytów bankowych, lecz jako inne zobowiązania finansowe, przy czym ten tryb postępowania był akceptowany przez biegłych rewidentów badających sprawozdania finansowe Szpitala. Departament Zdrowia Urzędu Marszałkowskiego jako adresat sprawozdań Rb-Z również nie zgłaszał dotychczas  uwag do prawidłowości danych ujętych w poz. E2 „Kredyty i pożyczki”. W definicji zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek, zamieszczonej w rozdziale 1 załączniku nr 9 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r.  w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych, nie są wyspecyfikowane wierzytelności uregulowane za kredytobiorcę przez poręczyciela zaciągniętych kredytów bankowych.  Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 2 załącznika nr 9 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1773) pod pojęciem zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek należy rozumieć zobowiązania wynikające z zaciągniętych kredytów i pożyczek. W  związku z przywołanym przepisem zobowiązania wobec podmiotu tworzącego z tytułu dokonanej w 2010 r. spłaty rat kapitałowych i odsetek od kredytów w dalszym ciągu pozostają zobowiązaniami Szpitala wynikającymi z zaciągniętych kredytów bankowych. W danym przypadku spłata dokonana przez podmiot tworzący spowodowała jedynie zmianę wierzyciela, zaś poziom zobowiązań Szpitala mających swoje źródło w zaciągniętych kredytach nie uległ zmianie. W związku z tym dane wykazane w sprawozdaniach Rb-Z sporządzonych przez SPPZOZ za lata 2014-2016 w zakresie  zadłużenia ogółem w poz. E2. „Kredyty i pożyczki” w kwotach wynoszących za 2014 r. – 12.883.791,91  zł, za 2015 r. – 10.690.124,11 zł i za 2016 r. – 8.472.153,31 zł, są zaniżone:

- za 2014 r. o 501.958,93 zł,

- za 2015 r. o 466.958,93 zł,

- za 2016 r. o 351.958,93 zł.

Rzeczywiste zadłużenie w na koniec 2014, 2015 i 2016 r. wynosiło więc odpowiednio 13.385.750,84 zł, 11.157.083,04 zł i 8.824.112,24 zł – str. 24-25 i 30-31 do protokołu kontroli.

 

Ustalenia kontroli wskazują, że w okresie kontrolowanym dług Szpitala, na który mają również wpływ rozwiązania systemowe w zakresie finansowania działalności leczniczej, uległ istotnemu obniżeniu. Na podstawie raportu o sytuacji ekonomiczno-finansowej Szpitala, a w szczególności na podstawie oceny punktowej (20 pkt na 68 możliwych do uzyskania) można wnioskować, że sytuacja finansowa jest niekorzystna. Odnotować jednak należy, że w latach 2014-2016 nastąpiło zmniejszenie zadłużenia o 5.592.390,63 zł (w tym wobec banków i pożyczkodawców o 5.404.424,69 zł), co było możliwe dzięki osiągnięciu w latach 2013-2015 zysku netto w znaczącej wysokości. Należy również podkreślić, że w badanym okresie nie wystąpiły na koniec poszczególnych lat wymagalne zobowiązania z tytułu robót, dostaw i usług, a zjawisko kosztów odsetek za zwłokę w zapłacie zobowiązań, w tym publiczno-prawnych, miało charakter marginalny.

Zgodnie z art. 46 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej, odpowiedzialność za zarządzanie podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą ponosi jego kierownik. Kierownik jednostki sektora finansów publicznych ponosi również odpowiedzialność za całość gospodarki finansowej jednostki, stosownie do postanowień art. 53 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

Prowadzenie rachunkowości Szpitala należało do głównego księgowego, stosownie do zakresu obowiązków i przepisów art. 54 ustawy o finansach publicznych.

 

 Mając uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Rozważenie kwestii ujmowania w treści raportu o sytuacji ekonomiczno-finansowej danych stanowiących podstawę wyliczenia podawanych w nim wskaźników.

2. Przeksięgowywanie osiągniętego za dany rok zysku netto na pokrycie straty z lat ubiegłych (jeżeli występuje ona w ewidencji). Skompensowanie wykazywanego dotychczas funduszu zakładu ze stratą z lat ubiegłych.

3. Wykazywanie w poz. E2. „Kredyty i pożyczki” sprawozdań Rb-Z zobowiązań wobec podmiotu tworzącego wynikających ze spłacenia w 2010 r. przez Samorząd Województwa Podlaskiego zobowiązań Szpitala z tytułu kredytów bankowych.

 

O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

Dodatkowo informuję o możliwości składania w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.

Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

  

 

Do wiadomości:

1. Zarząd Województwa Podlaskiego

2. Sejmik Województwa Podlaskiego

 

 

 

        Prezes

Regionalnej Izby Obrachunkowej

  w Białymstoku

 

 

 

 

 

          





Odsłon dokumentu: 120439186
Poprzdnie wersje tego dokumentu: 2018-01-05 11:29,


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120439186 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |