Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność kontrolna » Działalność kontrolna 2017

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół Samorządowych w Rutce -Tartak  

zalecenia - Centrum Obsługi Jednostek Powiatowych w Wysokiem Mazowieckiem  

zalecenia - Centrum Usług Wspólnych Gminy Jaświły  

zalecenia - Centrum Usług Współnych w Rutkach-Kossakach  

zalecenia - Gimnazjum Gminne w Siemiatyczach  

zalecenia - Gimnazjum Nr 1 w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Gmina Bakałarzewo  

zalecenia - Gmina Bielsk Podlaski  

zalecenia - Gmina Boćki  

zalecenia - Gmina Boćki  

zalecenia - Gmina Brańsk  

zalecenia - Gmina Filipów  

zalecenia - Gmina Giby  

zalecenia - Gmina Grodzisk  

zalecenia - Gmina Hajnówka  

zalecenia - Gmina Jaświły  

zalecenia - Gmina Kobylin-Borzymy  

zalecenia - Gmina Kuźnica  

zalecenia - Gmina Milejczyce  

zalecenia - Gmina Orla  

zalecenia - Gmina Przytuły  

zalecenia - Gmina Puńsk  

zalecenia - Gmina Rudka  

zalecenia - Gmina Rutka-Tartak  

zalecenia - Gmina Rutki  

zalecenia - Gmina Siemiatycze  

zalecenia - Gmina Sokoły  

zalecenia - Gmina Szypliszki  

zalecenia - Gmina Śniadowo  

zalecenia - Gmina Wąsosz  

zalecenia - Gmina Zbójna  

zalecenia - Gospodarka Komunalna Gminy Puńsk  

zalecenia - Liceum Ogólnokształcące z Litewskim Językiem Nauczania w Puńsku  

zalecenia - Łomżyński Park Krajobrazowy Doliny Narwi w Drozdowie  

zalecenia - Miasto Bielsk Podlaski  

zalecenia - Miasto i Gmina Mońki  

zalecenia - Miasto i Gmina Rajgród  

zalecenia - Miasto i Gmina Suraż  

zalecenia - Miasto i Gmina Szczuczyn  

zalecenia - Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łomży  

zalecenia - Park Krajobrazowy Puszczy Knyszyńskiej w Supraślu  

zalecenia - Podlaskie Muzeum Kultury Ludowej (w organizacji) w Wasilkowie  

zalecenia - Powiat Augustowski  

zalecenia - Powiat Grajewski  

zalecenia - Powiat Łomżyński  

zalecenia - Powiat Łomżyński (doraźna)  

zalecenia - Powiat Sejneński  

zalecenia - Powiat Wysokomazowiecki  

zalecenia - Powiatowy Urząd Pracy w Augustowie  

zalecenia - Powiatowy Zarząd Dróg w Sejnach  

zalecenia - Przedszkole nr 3 w Bieslku Podlaskim  

zalecenia - Regionalny Ośrodek Kultury w Łomży  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Psychiatryczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Choroszczy  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Augustowie  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. J. Śniadeckiego w Białymstoku  

zalecenia - Suwalski Park Krajobrazowy w Malesowiźnie  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 2 w Mońkach  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Choroszczy  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Filipowie  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Kobylinie-Borzymach  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Orli  

zalecenia - Województwo Podlaskie  

zalecenia - Zakład Gospodarki Komunalnej w Śniadowie  

zalecenia - Zespół Szkół i Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Surażu  

zalecenia - Zespół Szkół w Augustowie  

zalecenia - Zespół Szkół w Bakałarzewie  

zalecenia - Zespół Szkół w Boćkach  

zalecenia - Zespół Szkół w Grodzisku  

zalecenia - Zespół Szkół w Niećkowie  



zalecenia - Szkoła Podstawowa w Orli

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2017-10-09 01:01
Data modyfikacji:  2017-10-09 01:01
Data publikacji:  2017-10-09 01:01
Wersja dokumentu:  1


Kontrola doraźna gospodarki finansowej

przeprowadzona w Szkole Podstawowej w Orli

przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

 

 

           Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 5 października 2017 roku (znak: RIO.I.6003-6/17), o treści jak niżej:

 

 

Pani

Maria Tomczuk

Dyrektor

Szkoły Podstawowej w Orli

 

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przeprowadziła, na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561), doraźną kontrolę gospodarki finansowej w Szkole Podstawowej w Orli, obejmując jej zakresem zagadnienia związane z osiąganiem przez gminę Orla wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017 r. poz. 1189). Kontroli poddano prawidłowość ustalenia danych na potrzeby sporządzenia przez Wójta Gminy Orla sprawozdania, o którym mowa w art. 30a ust. 4 Karty Nauczyciela, dotyczących przede wszystkim struktury zatrudnienia na poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczycieli oraz faktycznych wydatków na wynagrodzenia nauczycieli poniesionych w 2016 r., a także prawidłowość ustalenia wysokości dodatków uzupełniających dla poszczególnych nauczycieli.

W wyniku kontroli stwierdzono następujące uchybienia:

a) przy ustalaniu wymiaru zatrudnienia jednego z nauczycieli kontraktowych za grudzień 2016 r. niewłaściwie przyjęto 0,10 etatu, zamiast 0,07 etatu. Przyczyną zawyżenia było błędne ujęcie do liczby etatów dni nieobecności nauczyciela kontraktowego, za które otrzymał on wynagrodzenie ze środków ZUS, czym naruszono § 3 ust. 7 i 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 6, poz. 35 ze zm.), a także przyjęcie za miesiąc liczby dni kalendarzowych w danym w miesiącu, a nie 30 dni, jak to wynika z objaśnień do załącznika nr 2 (pkt. I.2) do przywołanego rozporządzenia. Uchybienie to nie miało wpływu na ustaloną w sprawozdaniu strukturę zatrudnienia na stopniu nauczycieli kontraktowych w okresie od września do grudnia 2016 r.,

b) wykazaną kwotę wydatków poniesionych w 2016 r. na wynagrodzenia nauczycieli kontraktowych zaniżono łącznie o 1.246,62 zł, tj. o wypłaconą nagrodę ze specjalnego funduszu nagród w wysokości 1.200 zł oraz o wypłacone w październiku 2016 r. wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe w wysokości 46,62 zł. W konsekwencji tej nieprawidłowości zmianie uległa suma wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli kontraktowych, która po korekcie wynosi 120.321,53 zł (zamiast 119.074,91 zł). Kwota ujemnej różnicy między wydatkami faktycznie poniesionymi na wynagrodzenia nauczycieli a iloczynem średniorocznej liczby etatów i średnich wynagrodzeń nauczycieli kontraktowych zmniejszyła się o 1.246,62 zł (z 7.256,95 zł do 6.010,33 zł). Kwota 1.246,62 zł odpowiada zawyżeniu jednorazowych dodatków uzupełniających dla nauczycieli kontraktowych za 2016 r.; w przypadku poszczególnych nauczycieli kontraktowych wypłacony jednorazowy dodatek uzupełniający był wyższy od należnego o kwoty mieszczące się w przedziale od 21,33 zł do 333,26 zł,

c) błędnie ustalono średnioroczną strukturę zatrudnienia nauczycieli mianowanych i dyplomowanych. Według danych przedstawionych przez kontrolowaną jednostkę średnia liczba etatów nauczycieli mianowanych wynosiła w okresie od września do grudnia 2016 r. 7,98 etatu, podczas gdy prawidłowo powinna wynosić 8 etatów, zaś średnia liczba etatów nauczycieli dyplomowanych wyniosła w okresie od stycznia do sierpnia 2016 r. 13,15 etatu, podczas gdy powinna wynosić 13,17 etatu. W przypadku nauczycieli dyplomowanych błędnie obliczono wymiar etatu jednego nauczyciela za styczeń 2016 r. Wielkość jego etatu pomniejszono w związku uzyskaniem prawa do zasiłku chorobowego płatnego przez ZUS za 4 dni nieobecności w grudniu 2015 r., co sprzeciwiało się przepisom § 3 ust. 7 rozporządzenia MEN w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli... Stwierdzone błędy spowodowały zaniżenie w przypadku obu grup nauczycieli iloczynu średniorocznej liczby etatów na poszczególnych stopniach awansu zawodowego i średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w art. 30 ust. 3 Karty Nauczyciela, co jednakże nie wpłynęło na powstanie obowiązku wypłaty dodatków uzupełniających dla nauczycieli w tych stopniach awansu zawodowego. Jak wynika z ustaleń kontroli, dodatnia różnica między poniesionymi wydatkami a iloczynem liczby etatów i średnich wynagrodzeń powinna wynosić 397.907,39 zł dla nauczycieli mianowanych (w sprawozdaniu wykazano 397.594,33 zł, tj. o 313,07 zł mniej) oraz 794.658,80 zł dla nauczycieli dyplomowanych (w sprawozdaniu wykazano 793.858,74 zł, tj. o 800,06 zł mniej).

 

Stwierdzone uchybienia w ustalaniu średniorocznej liczby etatów oraz wysokości wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli należy uznać za efekt nieznajomości lub błędnej interpretacji przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczycieli… przez byłą główną księgową jednostki (pełniącą tę funkcję do 28 sierpnia 2017 r.), która wykonywała czynności z zakresu opracowania danych poddanych kontroli pomimo, iż wprost nie wynikało to z przydzielonego jej zakresu czynności. Osobie zatrudnionej na stanowisku głównej księgowej od dnia 1 września 2017 r. w trakcie kontroli powierzono na piśmie obowiązki w zakresie ustalania danych na potrzeby analizy średnich wynagrodzeń nauczycieli.

 

Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Zobowiązanie głównej księgowej do dołożenia należytej staranności przy ustalaniu danych na potrzeby sporządzenia przez Wójta Gminy Orla sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli w celu uniknięcia uchybień opisanych w niniejszym wystąpieniu.

 

2. Dokonanie stosownej korekty sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli za 2016 r. oraz przekazanie go w wersji poprawionej podmiotom wymienionym w art. 30a ust. 5 Karty Nauczyciela.

 

3. Wystąpienie do nauczycieli kontraktowych o dobrowolny zwrot zawyżonych im dodatków uzupełniających za 2016 r. na łączną kwotę 1.246,62 zł.

 

O sposobie wykonania wniosków pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku, w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartego w wystąpieniu wniosku, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie wówczas zawieszeniu.

Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

 

Do wiadomości:

Wójt Gminy Orla

 

               Prezes

Regionalnej Izby Obrachunkowej

          w Białymstoku





Odsłon dokumentu: 120436368
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120436368 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |