Kontrola doraźna gospodarki finansowej
przeprowadzona w Szkole Podstawowej w Orli
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 5 października 2017 roku (znak: RIO.I.6003-6/17), o treści jak niżej:
Pani
Maria Tomczuk
Dyrektor
Szkoły Podstawowej w Orli
Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przeprowadziła, na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561), doraźną kontrolę gospodarki finansowej w Szkole Podstawowej w Orli, obejmując jej zakresem zagadnienia związane z osiąganiem przez gminę Orla wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017 r. poz. 1189). Kontroli poddano prawidłowość ustalenia danych na potrzeby sporządzenia przez Wójta Gminy Orla sprawozdania, o którym mowa w art. 30a ust. 4 Karty Nauczyciela, dotyczących przede wszystkim struktury zatrudnienia na poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczycieli oraz faktycznych wydatków na wynagrodzenia nauczycieli poniesionych w 2016 r., a także prawidłowość ustalenia wysokości dodatków uzupełniających dla poszczególnych nauczycieli.
W wyniku kontroli stwierdzono następujące uchybienia:
a) przy ustalaniu wymiaru zatrudnienia jednego z nauczycieli kontraktowych za grudzień 2016 r. niewłaściwie przyjęto 0,10 etatu, zamiast 0,07 etatu. Przyczyną zawyżenia było błędne ujęcie do liczby etatów dni nieobecności nauczyciela kontraktowego, za które otrzymał on wynagrodzenie ze środków ZUS, czym naruszono § 3 ust. 7 i 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 6, poz. 35 ze zm.), a także przyjęcie za miesiąc liczby dni kalendarzowych w danym w miesiącu, a nie 30 dni, jak to wynika z objaśnień do załącznika nr 2 (pkt. I.2) do przywołanego rozporządzenia. Uchybienie to nie miało wpływu na ustaloną w sprawozdaniu strukturę zatrudnienia na stopniu nauczycieli kontraktowych w okresie od września do grudnia 2016 r.,
b) wykazaną kwotę wydatków poniesionych w 2016 r. na wynagrodzenia nauczycieli kontraktowych zaniżono łącznie o 1.246,62 zł, tj. o wypłaconą nagrodę ze specjalnego funduszu nagród w wysokości 1.200 zł oraz o wypłacone w październiku 2016 r. wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe w wysokości 46,62 zł. W konsekwencji tej nieprawidłowości zmianie uległa suma wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli kontraktowych, która po korekcie wynosi 120.321,53 zł (zamiast 119.074,91 zł). Kwota ujemnej różnicy między wydatkami faktycznie poniesionymi na wynagrodzenia nauczycieli a iloczynem średniorocznej liczby etatów i średnich wynagrodzeń nauczycieli kontraktowych zmniejszyła się o 1.246,62 zł (z 7.256,95 zł do 6.010,33 zł). Kwota 1.246,62 zł odpowiada zawyżeniu jednorazowych dodatków uzupełniających dla nauczycieli kontraktowych za 2016 r.; w przypadku poszczególnych nauczycieli kontraktowych wypłacony jednorazowy dodatek uzupełniający był wyższy od należnego o kwoty mieszczące się w przedziale od 21,33 zł do 333,26 zł,
c) błędnie ustalono średnioroczną strukturę zatrudnienia nauczycieli mianowanych i dyplomowanych. Według danych przedstawionych przez kontrolowaną jednostkę średnia liczba etatów nauczycieli mianowanych wynosiła w okresie od września do grudnia 2016 r. 7,98 etatu, podczas gdy prawidłowo powinna wynosić 8 etatów, zaś średnia liczba etatów nauczycieli dyplomowanych wyniosła w okresie od stycznia do sierpnia 2016 r. 13,15 etatu, podczas gdy powinna wynosić 13,17 etatu. W przypadku nauczycieli dyplomowanych błędnie obliczono wymiar etatu jednego nauczyciela za styczeń 2016 r. Wielkość jego etatu pomniejszono w związku uzyskaniem prawa do zasiłku chorobowego płatnego przez ZUS za 4 dni nieobecności w grudniu 2015 r., co sprzeciwiało się przepisom § 3 ust. 7 rozporządzenia MEN w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli... Stwierdzone błędy spowodowały zaniżenie w przypadku obu grup nauczycieli iloczynu średniorocznej liczby etatów na poszczególnych stopniach awansu zawodowego i średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w art. 30 ust. 3 Karty Nauczyciela, co jednakże nie wpłynęło na powstanie obowiązku wypłaty dodatków uzupełniających dla nauczycieli w tych stopniach awansu zawodowego. Jak wynika z ustaleń kontroli, dodatnia różnica między poniesionymi wydatkami a iloczynem liczby etatów i średnich wynagrodzeń powinna wynosić 397.907,39 zł dla nauczycieli mianowanych (w sprawozdaniu wykazano 397.594,33 zł, tj. o 313,07 zł mniej) oraz 794.658,80 zł dla nauczycieli dyplomowanych (w sprawozdaniu wykazano 793.858,74 zł, tj. o 800,06 zł mniej).
Stwierdzone uchybienia w ustalaniu średniorocznej liczby etatów oraz wysokości wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli należy uznać za efekt nieznajomości lub błędnej interpretacji przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczycieli… przez byłą główną księgową jednostki (pełniącą tę funkcję do 28 sierpnia 2017 r.), która wykonywała czynności z zakresu opracowania danych poddanych kontroli pomimo, iż wprost nie wynikało to z przydzielonego jej zakresu czynności. Osobie zatrudnionej na stanowisku głównej księgowej od dnia 1 września 2017 r. w trakcie kontroli powierzono na piśmie obowiązki w zakresie ustalania danych na potrzeby analizy średnich wynagrodzeń nauczycieli.
Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:
1. Zobowiązanie głównej księgowej do dołożenia należytej staranności przy ustalaniu danych na potrzeby sporządzenia przez Wójta Gminy Orla sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli w celu uniknięcia uchybień opisanych w niniejszym wystąpieniu.
2. Dokonanie stosownej korekty sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli za 2016 r. oraz przekazanie go w wersji poprawionej podmiotom wymienionym w art. 30a ust. 5 Karty Nauczyciela.
3. Wystąpienie do nauczycieli kontraktowych o dobrowolny zwrot zawyżonych im dodatków uzupełniających za 2016 r. na łączną kwotę 1.246,62 zł.
O sposobie wykonania wniosków pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku, w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartego w wystąpieniu wniosku, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie wówczas zawieszeniu.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Do wiadomości:
Wójt Gminy Orla
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Odsłon dokumentu: 120436368 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
|