Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność kontrolna » Działalność kontrolna 2017

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół Samorządowych w Rutce -Tartak  

zalecenia - Centrum Obsługi Jednostek Powiatowych w Wysokiem Mazowieckiem  

zalecenia - Centrum Usług Wspólnych Gminy Jaświły  

zalecenia - Centrum Usług Współnych w Rutkach-Kossakach  

zalecenia - Gimnazjum Gminne w Siemiatyczach  

zalecenia - Gimnazjum Nr 1 w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Gmina Bakałarzewo  

zalecenia - Gmina Bielsk Podlaski  

zalecenia - Gmina Boćki  

zalecenia - Gmina Boćki  

zalecenia - Gmina Brańsk  

zalecenia - Gmina Filipów  

zalecenia - Gmina Giby  

zalecenia - Gmina Grodzisk  

zalecenia - Gmina Hajnówka  

zalecenia - Gmina Jaświły  

zalecenia - Gmina Kobylin-Borzymy  

zalecenia - Gmina Kuźnica  

zalecenia - Gmina Milejczyce  

zalecenia - Gmina Orla  

zalecenia - Gmina Przytuły  

zalecenia - Gmina Puńsk  

zalecenia - Gmina Rudka  

zalecenia - Gmina Rutka-Tartak  

zalecenia - Gmina Rutki  

zalecenia - Gmina Siemiatycze  

zalecenia - Gmina Sokoły  

zalecenia - Gmina Szypliszki  

zalecenia - Gmina Śniadowo  

zalecenia - Gmina Wąsosz  

zalecenia - Gmina Zbójna  

zalecenia - Gospodarka Komunalna Gminy Puńsk  

zalecenia - Liceum Ogólnokształcące z Litewskim Językiem Nauczania w Puńsku  

zalecenia - Łomżyński Park Krajobrazowy Doliny Narwi w Drozdowie  

zalecenia - Miasto Bielsk Podlaski  

zalecenia - Miasto i Gmina Mońki  

zalecenia - Miasto i Gmina Rajgród  

zalecenia - Miasto i Gmina Suraż  

zalecenia - Miasto i Gmina Szczuczyn  

zalecenia - Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łomży  

zalecenia - Park Krajobrazowy Puszczy Knyszyńskiej w Supraślu  

zalecenia - Podlaskie Muzeum Kultury Ludowej (w organizacji) w Wasilkowie  

zalecenia - Powiat Augustowski  

zalecenia - Powiat Grajewski  

zalecenia - Powiat Łomżyński  

zalecenia - Powiat Łomżyński (doraźna)  

zalecenia - Powiat Sejneński  

zalecenia - Powiat Wysokomazowiecki  

zalecenia - Powiatowy Urząd Pracy w Augustowie  

zalecenia - Powiatowy Zarząd Dróg w Sejnach  

zalecenia - Przedszkole nr 3 w Bieslku Podlaskim  

zalecenia - Regionalny Ośrodek Kultury w Łomży  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Psychiatryczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Choroszczy  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Augustowie  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. J. Śniadeckiego w Białymstoku  

zalecenia - Suwalski Park Krajobrazowy w Malesowiźnie  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 2 w Mońkach  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Choroszczy  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Filipowie  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Kobylinie-Borzymach  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Orli  

zalecenia - Województwo Podlaskie  

zalecenia - Zakład Gospodarki Komunalnej w Śniadowie  

zalecenia - Zespół Szkół i Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Surażu  

zalecenia - Zespół Szkół w Augustowie  

zalecenia - Zespół Szkół w Bakałarzewie  

zalecenia - Zespół Szkół w Boćkach  

zalecenia - Zespół Szkół w Grodzisku  

zalecenia - Zespół Szkół w Niećkowie  



zalecenia - Szkoła Podstawowa w Filipowie

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2018-01-05 11:21
Data modyfikacji:  2018-01-05 11:24
Data publikacji:  2018-01-05 11:24
Wersja dokumentu:  1


Kontrola problemowa gospodarki finansowej

przeprowadzona w Szkole Podstawowej w Filipowie

przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

Zespół w Suwałkach

 

           Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 21 grudnia 2017 roku (znak: RIO.V.6002-6/17), o treści jak niżej:

 

 

Pani

Alicja Szulińska

Dyrektor Szkoły Podstawowej

w Filipowie

W wyniku problemowej kontroli gospodarki finansowej Szkoły Podstawowej w Filipowie za 2016 rok i inne wybrane okresy (działającej do dnia 31 sierpnia 2017 r. pod nazwą Zespół Szkół w Filipowie), przeprowadzonej na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach  obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespół w Suwałkach, stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.

 

Zakresem kontroli objęto zagadnienia organizacyjne, funkcjonowanie kontroli zarządczej, księgowość i sprawozdawczość, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, plan finansowy, realizację wybranych dochodów i wydatków, w tym zagadnienie osiągania przez jednostki samorządu terytorialnego wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017 r. poz. 1189, ze zm.), gospodarkę składnikami majątku, inwentaryzację, rozliczenia z budżetem gminy.

W okresie objętym kontrolą, do dnia 31 sierpnia 2017 r., funkcję kierownika kontrolowanej jednostki pełniła Ewa Łebkowska. 

           Analiza zakresów czynności pracowników wykonujących zadania związane z gospodarką finansową i rachunkowością Szkoły, w tym głównej księgowej, specjalisty ds. kadr i płac, sekretarza, sekretarki i starszego intendenta, wykazała brak postanowień odnoszących się do zastępstwa pracowników w czasie ich nieobecności. Kwestia ustalenia zastępstw ma podstawowe znaczenie dla zapewnienia ciągłości działania jednostki sektora finansów publicznych, wymaganej standardami kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych ogłoszonymi komunikatem Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 15, poz. 84). W trakcie kontroli uchybienie usunięto poprzez sporządzenie aneksów do zakresów czynności, w których ustalono zastępstwa poszczególnych pracowników – str. 7 protokołu kontroli. 

           Analiza regulacji wewnętrznych opisujących przyjęte w jednostce zasady rachunkowości, przeprowadzona pod kątem zgodności z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r. poz. 1047, ze zm.) i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017 r. poz. 760), wykazała, że:

a) w zakładowym planie kont nie przewidziano kont 080 „Środki trwałe w budowie (inwestycje)”, 740 „Dotacje i środki na inwestycje” i 810 „Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje” – niezbędnych dla prawidłowej ewidencji wydatków majątkowych z planu wydatków budżetowych i planu wydatków wydzielonego rachunku dochodów. W 2016 r. nie stwierdzono wydatków, które powinny być na nich ujęte. Z ustaleń kontroli wynika jednak, że wydatki majątkowe ponoszone były ze środków budżetu w 2015 r. i księgowane m.in. z wykorzystaniem kont 080 i 810, mimo iż konta te nie były przewidziane w zakładowym planie kont – str. 12-13 protokołu kontroli,

b) regulacje wewnętrzne zawierały sprzeczne ze stosowaną praktyką postanowienia w zakresie ewidencji materiałów. Według postanowień § 2 pkt 9 Zasad prowadzenia rachunkowości, przyjętych zarządzeniem Nr 37/2010 Dyrektora Zespołu Szkół w Filipowie z dnia 27 grudnia 2010 r., wartość materiałów w dniu zakupu będzie księgowana w koszty. W praktyce zaś na koncie 310 „Materiały” księgowano zakup węgla, paliwa i artykułów spożywczych – przeciwnie do przywołanej wyżej regulacji. Stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy o rachunkowości kierownik jednostki, uwzględniając rodzaj i wartość poszczególnych grup rzeczowych składników aktywów obrotowych posiadanych przez jednostkę, podejmuje decyzję o stosowaniu jednej ze wskazanych ustawą metod prowadzenia kont ksiąg pomocniczych dla poszczególnych grup rzeczowych składników aktywów obrotowych – str. 13 protokołu kontroli,

c) jednostka posiada niespójne regulacje w zakresie wykazu prowadzonych ksiąg rachunkowych. Przyjęte w przepisach wewnętrznych wykazy ksiąg rachunkowych nie uwzględniają wszystkich elementów określonych w art. 13 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Pomimo niespójnych regulacji jednostka prowadziła wszystkie księgi wymagane ustawą, tj. dziennik, księgę główną, księgi pomocnicze, zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej oraz zestawienia sald kont ksiąg pomocniczych – str. 14 protokołu kontroli. 

Badając poprawność zapisów w księgach rachunkowych, w świetle przepisów ustawy o rachunkowości, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont…, a także przepisów wewnętrznych jednostki, stwierdzono, że:

a) bezzasadnie sporządzano dokument PK – Polecenie księgowania jako dowód księgowy służący zaksięgowaniu faktur, czym naruszono art. 20 ust. 2 ustawy. Zgodnie z przywołanym przepisem podstawą zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej: zewnętrzne obce – otrzymane od kontrahentów, zewnętrzne własne – przekazywane w oryginale kontrahentom, wewnętrzne – dotyczące operacji wewnątrz jednostki. Faktura stanowi dowód zewnętrzny obcy i jest podstawą do ujęcia w księgach operacji gospodarczych, które dokumentuje. Natomiast dokument PK jest dowodem wewnętrznym służącym do ujmowania w księgach operacji zachodzących wewnątrz jednostki – str. 16 protokołu kontroli,

b) w zapisach księgowych wskazywano nieprawidłowe daty. Zgodnie z art. 23 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy zapis księgowy powinien zawierać datę dokonania operacji gospodarczej oraz datę dowodu księgowego stanowiącego podstawę zapisu, jeżeli różni się od daty dokonania operacji. W konsekwencji wskazanego wyżej bezzasadnego księgowania operacji wynikających z faktur na podstawie dokumentów PK (sporządzanych z datą wpływu tych faktur do jednostki), zapisy księgowe zamiast faktycznej daty dokonania operacji gospodarczej (wynikającej z faktury) wskazywały datę wpływu faktury do jednostki (będącą jednocześnie datą sporządzenia dokumentu PK traktowanego jako podstawa zapisu) – str. 18 protokołu kontroli,

c) stosowana w jednostce numeracja dowodów księgowych w zbiorze nie pozwala na jednoznaczne powiązanie ich z zapisami w ewidencji księgowej wbrew postanowieniom art. 14 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym sposób dokonywania zapisów w dzienniku powinien umożliwiać ich jednoznaczne powiązanie ze sprawdzonymi i zatwierdzonymi dowodami księgowymi. Dokumenty księgowe w segregatorach (np. faktury) oznaczone były kolejnymi numerami w porządku chronologicznym, podczas gdy w ewidencji księgowej operacje gospodarcze nimi udokumentowane księgowano pod pozycją nadaną dokumentowi PK, służącemu zadekretowaniu podpiętych pod niego faktur, przy czym sporządzone PK nie ma cech dowodu zbiorczego w rozumieniu art. 20 ust. 3 pkt 1 ustawy, a zawiera jedynie ogólną dekretację operacji wynikających z podpiętych pod nie dowodów – str. 16 protokołu kontroli,

d) polecenia przelewu i dowody wpłaty podpięte pod wyciąg bankowy nie były oznaczone numerem wyciągu i pozycją operacji z wyciągu, lecz kolejnymi numerami odpowiadającymi ich uporządkowaniu w segregatorze. Naruszono tym samym § 6 ust. 1 lit. h) Instrukcji sporządzania, obiegu, kontroli oraz archiwizowania dowodów księgowych (wprowadzonej zarządzeniem Nr 3/09 Dyrektora Zespołu Szkół w Filipowie z dnia 4 maja 2009 r.), zgodnie z którym każdy dowód księgowy powinna charakteryzować identyfikacyjność, tj. dowody podłączone pod wyciąg bankowy winny mieć numer zgodny z numerem wyciągu, numer kolejny zapisu na zbiorczym dokumencie księgowym – str. 17 protokołu kontroli,

e) sporządzane w jednostce dokumenty PK – Polecenie księgowania nie zawierały numeru identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości, wbrew postanowieniom § 6 ust. 1 lit. g) Instrukcji sporządzania, obiegu, kontroli oraz archiwizowania dowodów księgowych, zgodnie z którym każdy dowód księgowy powinna charakteryzować systematyczność numerowania kolejnych dowodów księgowych (dowody tego samego rodzaju muszą posiadać numerację kolejną od początku roku obrotowego) – str. 17 protokołu kontroli,

f) zapisy dokonywane w ewidencji szczegółowej do kont 234-01 „Pożyczki mieszkaniowe pracowników” oraz 240-03 „Pożyczki mieszkaniowe emerytów”, prowadzonej ręcznie w formie kartotek, nie spełniają wymogów określonych w art. 23 ust. 2 ustawy, ponieważ nie zawierają: daty dokonania operacji gospodarczej (spłaty), określenia rodzaju i numeru identyfikacyjnego dowodu księgowego stanowiącego podstawę zapisu oraz jego daty (jeżeli różni się ona od daty dokonania operacji), a także daty zapisu. Na kartotekach wskazywano: imię i nazwisko dłużnika, wysokość przyznanej pożyczki (przypis), kwotę spłaty (ze wskazaniem miesiąca i roku, np. „VIII/16”), saldo – str. 20 protokołu kontroli,

g) stan konta 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami” wykazano w ewidencji syntetycznej per saldo na koniec 2016 r. Konto 201 wykazywało saldo Ma w kwocie 6.192,19 zł, podczas gdy według danych ewidencji analitycznej należności stanowiły kwotę 2,48 zł, zaś zobowiązania wynosiły 6.194,67 zł. Naruszało to zasady funkcjonowania konta 201 zawarte w załączniku nr 3 do rozporządzenia, zgodnie z którymi konto to może wykazywać dwa salda w przypadku ujęcia na nim zarówno należności, jak i zobowiązań jednostki, a także wymagania art. 16 ust. 1 ustawy nakazujące zgodność między ewidencją syntetyczną i analityczną. Uchybienie nie miało wpływu na sprawozdanie Rb-28S i bilans jednostki, w których dane wykazano w prawidłowej wysokości, wynikającej z ewidencji analitycznej – str. 20 protokołu kontroli,

h) do konta 130 „Rachunek bieżący jednostki” prowadzonych było 5 subkont: 130-01-0001 „Zasilenia konta”, 130-01-0002 „Dochody”, 130-01-0003 „Wydatki”, 130-01-0004 „Mylne uznania i obciążenia rachunku” i 130-01-0005 „Wydatki zlecone”. Z opisu zasad funkcjonowania konta 130 zawartego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wynika, że saldo konta 130 jest równe saldu sald wynikających z ewidencji szczegółowej prowadzonej dla kont wydatków budżetowych i dochodów budżetowych. Wprowadzenie większej liczby kont analitycznych do konta 130 oraz dokonywanie przeksięgowań pomiędzy tymi kontami spowodowało, że obroty po obu stronach konta syntetycznego 130 są ponad dwukrotnie wyższe niż osiągnięte w 2016 r. dochody i wykonane wydatki. Obroty konta zostały zawyżone o kwotę 4.018.779,50 zł, co wynikało z niezachowania zasady czystości obrotów przy następujących operacjach: przeksięgowaniu wydatków między subkontami (4.016.745,69 zł), zwrocie do budżetu gminy środków niewykorzystanych do końca roku (1,31 zł), błędnym zapisie (2.032,50 zł) – str. 21-22 protokołu kontroli,

i) na koncie 130 księgowano wydatki dotyczące potrąceń od wynagrodzeń (składka zdrowotna, składki na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy i podatek dochodowy) na podstawie poleceń księgowania (PK), zamiast na podstawie wyciągów bankowych, które dokumentowały przelewy do ZUS i Urzędu Skarbowego. Z wyjaśnienia głównej księgowej wynika, że jako podstawa do księgowania wydatków z tytułu potrąceń od wynagrodzeń traktowane są dokumenty PK z uwagi na konieczność rozksięgowywania z każdego przelewu poszczególnych potrąceń z podziałem na klasyfikację wydatków w szczegółowości dział, rozdział, paragraf. W opisie do konta 130 zawartym w załączniku nr 3 do rozporządzenia jednoznacznie wskazano, że zapisy na koncie 130 są dokonywane na podstawie dokumentów bankowych. Ujęcie wydatków na koncie 130 w momencie ich kasowej realizacji na rachunku bankowym (czego udokumentowaniem są dane wyciągu bankowego) jest wymagane zasadą kasowego ustalania wyniku budżetu określoną w § 5 rozporządzenia na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077). Jak wynika z ustaleń kontroli, wskazywanie nieprawidłowej podstawy księgowania wydatków z tego tytułu nie miało wpływu na daty ujmowania wydatków w ewidencji, ponieważ dowody PK sporządzane były z datą odpowiadającą wyciągowi bankowemu, którym wydatki te zostały rzeczywiście udokumentowane – str. 22-23 protokołu kontroli,

j) zgodnie z obowiązującą w jednostce Instrukcją zasad sporządzania, obiegu, kontroli i archiwizowania dowodów księgowych oraz opisem konta 013 „Pozostałe środki trwałe” zawartym w zakładowym planie kont, ewidencję szczegółową do konta 013 można prowadzić w formie papierowej (w księgach inwentarzowych) albo elektronicznej za pomocą programu komputerowego. Umożliwienie w regulacjach wewnętrznych prowadzenia dwóch rodzajów ewidencji nie jest prawidłowe, o czym świadczą ustalenia kontroli w tym zakresie. Od dnia 1 stycznia 2015 r. dopuszczony jest do stosowania w jednostce program komputerowy do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Mimo tego kontrolującemu nie okazano kompletnej komputerowej ewidencji analitycznej pozostałych środków trwałych (konto 013) oraz wartości niematerialnych i prawnych (konto 020) według stanu na koniec 2016 r., gdyż – według wyjaśnień głównej księgowej – ewidencja ta jest na etapie przenoszenia z ręcznie prowadzonej do programu komputerowego. Za 2016 r. kompletny charakter miała ewidencja prowadzona ręcznie. Z kolei w 2017 r. ewidencję pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzono dwutorowo – wprowadzając zapisy jednocześnie w ręcznie prowadzonych księgach inwentarzowych oraz w programie komputerowym – str. 13-14 i 66 protokołu kontroli,

k) jednostka nie prowadziła odrębnej ewidencji analitycznej dla wartości niematerialnych i prawnych. Wartości te ewidencjonowano w księgach inwentarzowych pozostałych środków trwałych – str. 66 protokołu kontroli,

l) w księgach rachunkowych szkoły nie ujęto wartości gruntów przekazanych w trwały zarząd na mocy decyzji z dnia 11 kwietnia 2014 r. W trakcie kontroli dokonano przeniesienia wartości gruntów z ewidencji środków trwałych Urzędu Gminy w Filipowie do ewidencji księgowej szkoły – str. 3 protokołu kontroli,

ł) na koncie 011 „Środki trwałe” ujęto 4 zestawy interaktywne składające się z notebooka, projektora i tablicy interaktywnej zakupione w maju 2015 r. o łącznej wartości 44.858,62 zł. Zestawy te stanowią środki trwałe służące procesom dydaktyczno-wychowawczym realizowanym w szkołach i placówkach oświatowych, a zatem – zgodnie z § 6 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia i przepisami wewnętrznymi jednostki – powinny być umorzone jednorazowo, przez spisanie w koszty w miesiącu przyjęcia do używania, a w efekcie powinny być ujęte na koncie 013 bez względu na wartość początkową. Według wyjaśnienia głównej księgowej składniki te ujęto na koncie 011 omyłkowo. Z ustaleń kontroli wynika, że w 2016 r. dla zestawów tych naliczono umorzenie w łącznej wysokości 13.457,58 zł – str. 64-65 protokołu kontroli,

m) w wartości początkowej środków trwałych (2 tablic interaktywnych oraz 2 projektorów) nie uwzględniono wartości zestawu montażowego (420 zł za szt.) oraz kosztów montażu (60 zł za szt.), czym naruszono postanowienia art. 28 ust. 1 i 2 ustawy, zgodnie z którymi środki trwałe wycenia się według ceny nabycia, tj. ceny zakupu powiększonej o koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem składnika aktywów do stanu zdatnego do używania – str. 65 protokołu kontroli,

n) dla materiałów ewidencjonowanych w momencie zakupu na koncie 310 (węgiel i paliwo) nie prowadzono ewidencji szczegółowej (np. w postaci kartotek materiałowych ilościowo-wartościowych). Od października 2017 r. prowadzona jest „Książka pracy kotłowni na sezon grzewczy 2017/2018” zawierająca m.in. przychody i rozchody węgla. W art. 17 ust. 2 pkt 1 ustawy o rachunkowości wskazano jako jedną z metod prowadzenia ksiąg pomocniczych dla materiałów ewidencję ilościowo-wartościową, w której dla każdego składnika ujmuje się obroty i stany w jednostkach naturalnych i pieniężnych – str. 68 protokołu kontroli,

o) naliczenie odpisu Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych zostało zaewidencjonowane w księgach rachunkowych zapisem Wn 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” – Ma 240-04 „Pozostałe rozrachunku w dniach 18 maja 2016 r. (kwota 131.237 zł stanowiąca 75% naliczonego odpisu) oraz 15 września 2016 r. (pozostała kwota 43.743,57 zł). Należy wskazać, że naliczony odpis ma charakter roczny, zatem powinien być ujęty w księgach na początku roku w pełnej wysokości, obrazując kwotę zobowiązania jednostki wobec Funduszu – str. 49 protokołu kontroli,

p) zwrot środków z rachunku ZFŚS na rachunek bieżący w wyniku korekty dokonanej w końcu roku zaksięgowano z wykorzystaniem zapisów ujemnych (-) Wn 405 – (-) Ma 130, a zatem niezgodnie z danymi wyciągu bankowego. Wpływ środków w kwocie 406,53 zł na rachunek bieżący powinien być zaksięgowany po stronie Wn konta 130, a następnie na obu stronach konta 130 należało dokonać technicznego zapisu ujemnego – str. 50 protokołu kontroli.

Zaprezentowane ustalenia kontroli dotyczące zasad prowadzenia ewidencji księgowej zachowują aktualność także od 1 stycznia 2018 r., od którego to dnia obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1911). 

           Kontrola zagadnień dotyczących gospodarki kasowej wykazała, że:

a) w jednostce sporządzane są trzy raporty kasowe dotyczące: działalności podstawowej, wpłat za żywienie, Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Każdy z raportów posiada odrębną numerację w skali roku, bez wskazania tytułu bądź też skrótu (symbolu), który służyłby ich identyfikacji. Instrukcja kasowa nie reguluje tego zagadnienia. Zaobserwowana praktyka powoduje, że numery raportów powtarzają się i dopiero po analizie treści zamieszczonych w nich operacji można wywnioskować, dla jakiego rodzaju środków dany raport został sporządzony – str. 29 protokołu kontroli,

b) w 2016 r. raporty kasowe dotyczące wpłat za żywienie sporządzano z naruszeniem zasady bieżącego prowadzenia ksiąg rachunkowych wyrażonej w art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy o rachunkowości, gdyż wpłaty za obiady ujmowano raportem fiskalnym na koniec miesiąca, co zostało dopuszczone Instrukcją kasową. Od początku 2017 r. nieprawidłowość została wyeliminowana: wpłaty za obiady są ujmowane w RK na podstawie fiskalnych raportów dobowych w dniu, w którym wpłaty zostały dokonane – str. 31 protokołu kontroli; konsekwencją praktyki stosowanej w 2016 r. były niezgodne z rzeczywistością zapisy w raporcie kasowym Nr 10/2016 sporządzonym za okres od 1 do 31 grudnia 2016 r., w którym ujęto pod datą 27 grudnia 2016 r. odprowadzenie z kasy do banku kwoty 3.585,06 zł, a pod datą 30 grudnia 2016 r. zaprzychodowanie środków z wpłat za obiady do kasy na podstawie fiskalnego raportu za grudzień 2016 r. na kwotę 3.585,06 zł – str. 30 protokołu kontroli,

c) w Instrukcji kasowej wskazano, że wpłaty za obiady za dany miesiąc kasjer odprowadza do banku nie później niż ostatniego dnia miesiąca, podczas gdy z obowiązujących zasad korzystania ze stołówki szkolnej wynika, że odpłatność za obiady pobierana jest do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc bieżący. W złożonym w tej sprawie wyjaśnieniu wskazała Pani, że zapis taki został umieszczony w instrukcji na wypadek ewentualnych wpłat za obiady po terminie określonym zasadami korzystania ze stołówki. Mając na uwadze wskazany termin pobierania opłat, ich miesięczną wysokość (na poziomie 3.500 – 4.000 zł) oraz fakt braku przewidzianego instrukcją zabezpieczenia pomieszczenia kasy, stworzenie możliwości przechowywania w kasie większości zebranych kwot od 20 do ostatniego dnia miesiąca nie znajduje uzasadnienia – str. 27-28, 30 i 62 protokołu kontroli.

 

Badaniu poddano dokumentację księgową odnoszącą się do gospodarki magazynowej (magazyn żywności). Ustalono, że wbrew postanowieniom § 12 ust. 2 Instrukcji gospodarki magazynowej w jednostce nie sporządzano dokumentów Mp – Magazyn przyjmie, stanowiących dowód przyjęcia do magazynu materiałów od dostawcy zewnętrznego, na które faktura była wystawiana w późniejszym czasie. Podstawę do ujęcia przychodu materiałów na kartach kontowych stanowiły jedynie faktury zakupu. Kontrola wykazała przypadki, w których przychód materiałów ujmowany był na kartach kontowych pod datą otrzymania faktury, mimo iż w rzeczywistości przyjęcie materiałów na stan miało miejsce wcześniej. Praktyka ta skutkowała powstawaniem na kartach kontowych niezgodnego z rzeczywistością, ujemnego stanu zapasów materiałów w przypadku faktycznego wydania ich z magazynu przed otrzymaniem faktury, na podstawie której ewidencjonowano później przychód – str. 69 protokołu kontroli.

 

Kontrola procedury opracowywania planów finansowych wykazała, że projekty planów na 2016 i 2017 r. nie zostały zaopiniowane przez Radę Pedagogiczną, czym naruszono normę zawartą w obowiązującym wówczas art. 41 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2017 r. poz. 2198, ze zm.). Z wyjaśnień głównej księgowej wynika, że projekt planu finansowego Szkoły Podstawowej w Filipowie na 2018 r. zostanie przedłożony do zaopiniowania radzie pedagogicznej, stosownie do obecnie obowiązującego art. 70 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, ze zm.) – str. 35 protokołu kontroli.

 

W zakresie dochodów budżetowych stwierdzono, że dochody jednostki wykazane w rozdz. 80101 „Szkoły podstawowe” w wysokości 711 zł dotyczyły wynagrodzenia płatnika z tytułu terminowego wpłacenia podatku dochodowego od osób fizycznych. Na kwotę potrącanego co miesiąc wynagrodzenia płatnika sporządzano odrębne polecenie przelewu, w którym wynagrodzenie to wskazywano jako wydatek (ujęty następnie na subkoncie wydatków) i jako dochód (ujęty następnie na subkoncie dochodów), mimo że operacja gospodarcza polegała na zmniejszeniu kwoty podlegającej przelaniu do urzędu skarbowego. Szczegółowy przebieg operacji opisano na str. 39-40 protokołu kontroli. Tworzenie przez jednostkę dokumentów mających obrazować rzekomy wpływ i wypływ środków na rachunku jednostki nie ma uzasadnienia w przypadku wynagrodzenia płatnika, ponieważ nie obrazuje rzeczywistego przebiegu operacji. Brak przelewów od podmiotu, który przyznaje wynagrodzenie, powoduje, że nie ma podstaw do wykazywania dochodów i wydatków budżetu związanych z tymi operacjami i tworzenia dokumentów mających takie operacje imitować. Pozostaje to wbrew zasadzie kasowego ustalania wyniku budżetu, wyrażonej w art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy o finansach publicznych i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r.

 

W zakresie wydatków budżetowych kontrola wykazała przekroczenie limitów wydatków na łączną kwotę 51.422,74 zł, w tym w rozdz. 80101 „Szkoły podstawowe” par. 4210 „Zakup materiałów i wyposażenia” – 11.640,65 zł, w rozdz. 80101 par. 4240 „Zakup środków dydaktycznych i książek” – 8.666,92 zł, w rozdz. 80101 par. 4270 „Zakup usług remontowych” – 14.580 zł i w rozdz. 80110 „Gimnazja” par. 4240 – 16.535,17 zł. Realizacja wydatków przy braku limitu w planie finansowym nastąpiła w dniach 22, 29 i 30 grudnia 2016 r., natomiast zmiany planu dostosowującej go do wykonania dokonano w dniu 31 grudnia 2016 r., na podstawie zawiadomienia przekazanego przez Wójta w dniu 30 grudnia – str. 37-38 protokołu kontroli, załącznik nr 6 do protokołu kontroli.

Przedstawiona nieprawidłowość narusza zasadę nieprzekraczalności limitów określonych w planie finansowym wydatków wynikającą z art. 44 ust. 1 pkt 2, art. 52 ust.1 pkt 2 i art. 254 pkt 3 ustawy o finansach publicznych. Stwierdzone przekroczenia planu wydatków świadczą o niewłaściwym wykonywaniu obowiązków przez główną księgową, która opatrywała podpisami dowody księgowe skutkujące przekroczeniem planu wydatków. Stosownie do art. 54 ust. 3 pkt 3 ustawy o finansach publicznych złożenie podpisu przez głównego księgowego oznacza m.in., że zobowiązania wynikające z operacji mieszczą się w planie finansowym jednostki.

 

Badając wydatki poniesione na wynagrodzenia pracowników administracji i obsługi stwierdzono, że starszemu intendentowi, któremu przyznano VI kategorię zaszeregowania, wynagrodzenie zasadnicze zostało ustalone od 1 stycznia 2016 r. w wysokości wyższej o 15 zł od maksymalnej dopuszczonej w tej kategorii w regulaminie wynagradzania pracowników niepedagogicznych Zespołu Szkół w Filipowie – str. 42 protokołu kontroli.

 

           Dokonując analizy liczby godzin ponadwymiarowych przydzielonych poprzedniej dyrektor Zespołu Szkół w Filipowie E. Łebkowskiej stwierdzono naruszenie przepisów art. 35 ust. 1 w zw. z art. 42 ust. 6 Karty Nauczyciela. Zgodnie z art. 35 ust. 1 Karty Nauczyciela, w szczególnych wypadkach, podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania, nauczyciel może być obowiązany do odpłatnej pracy w godzinach ponadwymiarowych zgodnie z posiadaną specjalnością, których liczba nie może przekroczyć 1/4 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć, a przydzielenie nauczycielowi większej liczby godzin ponadwymiarowych może nastąpić wyłącznie za jego zgodą, jednak w wymiarze nieprzekraczającym 1/2 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć. Na podstawie art. 42 ust. 7 pkt 2 Karty Nauczyciela Rada Gminy Filipów w uchwale Nr XX/154/2013 z dnia 28 marca 2013 r. określiła zasady udzielania i rozmiar zniżek nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze. Zgodnie z § 1 uchwały tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin dyrektora po obniżce wynosi 3 godziny. Zatem tygodniowy dopuszczalny limit planowanych i realizowanych godzin ponadwymiarowych nie powinien przekraczać dla dyrektora 2 godzin tygodniowo (po zaokrągleniu). Tymczasem, jak wynika z arkuszy organizacyjnych na rok szkolny 2015/2016 oraz 2016/2017, dyrektorowi przydzielano 5 godzin ponadwymiarowych – str. 6 protokołu kontroli.

           Analiza tego zagadnienia w stosunku do Pani Dyrektor nie wykazała nieprawidłowości.

 

           Z ustaleń kontroli w zakresie prawidłowości stosowania klasyfikacji budżetowej, określonej przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1053, ze zm.), wynika błędne zaliczenie do par. 4410 „Podróże służbowe krajowe wydatków poniesionych na koszty podróży służbowych odbywanych w celu wzięcia udziału w szkoleniach, które powinny zostać ujęte w par. 4700 „Szkolenia pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej”. Jak wynika z rozporządzenia, do kosztów szkoleń należy zaliczyć wszystkie koszty związane ze szkoleniem, w tym również ponoszone koszty dojazdów, zakwaterowania i wyżywienia uczestników – str. 52 protokołu kontroli.

 

W 2016 r. nie stosowano przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579, ze zm.), ze względu na brak zamówień o wartości przekraczającej kwotę określoną w art. 4 pkt 8 ustawy. Poprzednia dyrektor kontrolowanej jednostki wprowadziła tryb udzielania zamówień o wartości nieprzekraczającej 30.000 euro zarządzeniem Nr 3/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. Z przyjętych regulacji wynika, że dopiero przy zamówieniu o wartości większej niż 15.000 euro istnieje obowiązek stosowania procedur polegających m.in. na rozpoznaniu rynku na piśmie u minimum 3 wykonawców i sporządzeniu notatki z udzielenia zamówienia. Podkreślenia wymaga, że obowiązujące w jednostce regulacje – z uwagi na wysoki próg wartości szacunkowej zamówienia, od której przewidziano dokumentowanie konkurencyjności postępowania – nie zapewniają dowodów, iż przy zlecaniu większości odpłatnych dostaw, robót i usług, w tym o znaczącej wysokości z punktu widzenia planu finansowego szkoły, jest przestrzegana zasada dokonywania wydatków publicznych w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, wyrażona w art. 44 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych. Podkreślenia wymaga przy tym, że przyjęty próg wartości szacunkowej zamówienia, od którego przewidziano dokumentowanie postępowania (wynoszący 15.000 euro) przekracza wartość 14.000 euro, od której uzależnione było stosowanie przepisów Prawa zamówień publicznych przed zmianą obowiązującą od dnia 16 kwietnia 2014 r., wprowadzoną ustawą z dnia 14 marca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 423).

Z protokołu kontroli wynika, że w praktyce udzielenie zamówień na wymianę bojlera w kotłowni (14.580 zł) i renowację parkietu na sali gimnastycznej (8.956 zł) zostało udokumentowane zastosowaniem konkurencyjnej procedury, mimo że zamówienia te nie przekraczały wartości 15.000 euro – str. 52-53 protokołu kontroli.

          

Badaniem objęto również dochody jednostki gromadzone na wydzielonym rachunku bankowym na podstawie uchwały Nr XXXIV/220/10 Rady Gminy Filipów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia jednostek budżetowych gromadzących dochody na wydzielonym rachunku bankowym, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planu finansowego, dokonywania zmian w tym planie i ich zatwierdzania. W § 2 uchwały określono, że źródłami dochodów własnych są m.in. opłaty za wynajem i dzierżawę pomieszczeń szkolnych. W wyniku kontroli umów najmu stwierdzono, że zaniechano uzyskania zgody organów gminy na oddanie w najem w dniu 1 lipca 2014 r. na czas nieokreślony pomieszczenia z przeznaczeniem na sklepik szkolny. Naruszono w ten sposób art. 43 ust. 2 pkt 3 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2016 poz. 2147, ze zm.), zgodnie z którym zarządca ma prawo do oddania nieruchomości lub jej części w najem, dzierżawę albo użyczenie na czas nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd, z równoczesnym zawiadomieniem właściwego organu i organu nadzorującego, jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony do 3 lat, albo za zgodą tych organów, jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub czas nieoznaczony, jednak na okres nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd – str. 59 protokołu kontroli.

W § 2 pkt 8 uchwały określono, że źródłem dochodów gromadzonych na wydzielonym rachunku bankowym są również opłaty czynszu, za ogrzewanie pomieszczeń, za wodę, za wywóz nieczystości. W 2016 r. obowiązywało 9 umów najmu lokali mieszkalnych położonych w budynku Domu Nauczyciela, na podstawie których szkoła uzyskiwała wpływy z opłat związanych z eksploatacją mieszkań (za odpady komunalne, za wodę i ścieki, za wodomierz i za ogrzewanie). Natomiast czynsz najmu lokatorzy wpłacali na rachunek Urzędu Gminy Filipów, w wysokości ustalonej w pismach Wójta. Stwierdzona praktyka sprzeciwiała się postanowieniom wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na lata 2012-2016 (wprowadzonego uchwałą Nr XII/86/2012 Rady Gminy Filipów z dnia 30 marca 2012 r.), z których wynika, że budynkiem zarządza dyrektor szkoły zapewniający lokal mieszkalny nauczycielowi na terenie wiejskim zgodnie z Kartą Nauczyciela (§ 16 uchwały), zaś zarządzanie polega w szczególności na zawieraniu umów najmu, naliczaniu czynszu, prowadzeniu windykacji należności z tytułu najmu lokali (§ 17 uchwały). Analogiczne postanowienia zawiera obecnie obowiązująca uchwała Nr XV/94/2016 Rady Gminy z dnia 15 listopada 2016 r., którą uchwalono wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Filipów na lata 2017-2021.

Kontrola wykazała, że w praktyce umowy zawarte między najemcą a wynajmującym (dyrektorem szkoły jako zarządcą budynku) nie określały wysokości czynszu. W świetle wieloletnich programów… podmiotem pobierającym czynsz powinna być szkoła, m.in. ze względu na określone w wieloletnich programach… obowiązki zarządzającego budynkiem dotyczące naliczania wysokości czynszu i prowadzeniu windykacji należności z tego tytułu. Mimo nieokreślenia wysokości czynszu w umowie zawartej przez dyrektora szkoły, w § 4 ust. 3 umowy podano numer rachunku bankowego jako właściwy do wpłacania czynszu najmu i opłat związanych z eksploatacją lokalu. Z ustaleń kontroli nie wynika, aby Wójt zawarł z najemcami odrębne umowy określające odpłatność za najem (tj. czynsz), formułując jedynie do najemców pisma w sprawie zmiany stawki – str. 60-61 protokołu kontroli.

           Mając na uwadze charakter ustaleń dotyczących zawierania umów najmu lokali mieszkalnych i pobierania czynszu z tego tytułu, w świetle zasad określonych przez Radę Gminy, szczegółowe wnioski pokontrolne w celu wyeliminowania nieprawidłowości w tym zakresie skieruję do Wójta Gminy Filipów w wystąpieniu pokontrolnym wystosowanym po kompleksowej kontroli gospodarki finansowej gminy Filipów. 

Uchybienia stwierdzono także w obszarze inwentaryzacji (str. 71-72 protokołu kontroli). Polegały one na nieprzeprowadzeniu w terminie określonym w art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości inwentaryzacji drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości inwentaryzowanych składników na ostatni dzień 2016 r. Jak wynika z przywołanego przepisu, termin i częstotliwość inwentaryzacji uważa się za dotrzymane, jeżeli inwentaryzację składników aktywów rozpoczęto nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończono do 15 dnia następnego roku, przy czym stan wynikający z ksiąg rachunkowych nie może być ustalony po dniu bilansowym. Protokół weryfikacji został sporządzony przez główną księgową w dniu 7 marca 2017 r.

           Ponadto inwentaryzację wartości niematerialnych i prawnych nieprawidłowo udokumentowano w formie właściwej dla spisu z natury. Stosownie do art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości inwentaryzację wartości niematerialnych i prawnych należy przeprowadzić drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników. 

Stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia były w głównej mierze wynikiem nieprzestrzegania przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej i rachunkowości jednostek budżetowych oraz nieprawidłowego funkcjonowania kontroli zarządczej.

Odpowiedzialność za gospodarkę finansową jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli zarządczej, spoczywa na dyrektorze szkoły jako kierowniku jednostki sektora finansów publicznych, stosownie do art. 53 ust. 1 i art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych. Ustalenia zawarte w protokole kontroli i niniejszym wystąpieniu dotyczą okresu sprawowania funkcji Dyrektora Zespołu Szkół w Filipowie przez Ewę Łebkowską.Obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości należą do głównego księgowego, stosownie do zakresu czynności i postanowień art. 54 ustawy o finansach publicznych. 

Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:  

1. Dokonanie zmian w dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości, poprzez:

a) uzupełnienie zakładowego planu kont o konta 080, 740 i 810, niezbędne dla prawidłowej ewidencji wydatków majątkowych,

b) określenie – zgodnie z faktycznymi potrzebami jednostki – które materiały w momencie zakupu będą ewidencjonowane na koncie 310, a które będą odnoszone w koszty w momencie zakupu,

c) określenie wykazu ksiąg rachunkowych zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, przy wykorzystaniu uwag zawartych w protokole kontroli,

d) usunięcie postanowień przewidujących możliwość prowadzenia ręcznej ewidencji analitycznej pozostałych środków trwałych, mając na uwadze dopuszczenie w jednostce programu komputerowego służącego prowadzeniu tej ewidencji.

2. Zobowiązanie głównej księgowej do wyeliminowania uchybień w zakresie ewidencjonowania operacji w księgach, poprzez:

a) zaprzestanie księgowania operacji udokumentowanych dowodami zewnętrznymi (fakturami) na podstawie sporządzanych przez jednostkę poleceń księgowania,

b) opatrywanie zapisów księgowych datami zgodnie z przepisami art. 23 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o rachunkowości, tj. wskazywanie jako daty dokonania operacji gospodarczej i daty dowodu księgowego dat wynikających z ujmowanych w księgach faktur,

c) numerowanie dowodów księgowych w sposób zapewniający jednoznaczne ich powiązanie z zapisami w dzienniku; właściwą realizację tego wniosku powinno zapewnić należyte wykonanie zalecenia zawartego w punkcie a),

d) oznaczanie podpiętych pod wyciąg bankowy poleceń przelewu i dowodów wpłaty numerem wyciągu i pozycją operacji z wyciągu,

e) nadawanie poleceniom księgowania, stanowiącym podstawę zapisów dokumentujących operacje zachodzące wewnątrz jednostki, numerów identyfikacyjnych wymaganych przez art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości,

f) prowadzenie ewidencji szczegółowej rozrachunków z tytułu pożyczek udzielanych z ZFŚS przy zachowaniu wszystkich wymogów ustawy o rachunkowości ustanowionych dla zapisów dokonywanych w księgach rachunkowych,

g) wykazywanie w ewidencji syntetycznej dwustronnych sald kont rozrachunkowych, obrazujących rzeczywisty stan należności i zobowiązań jednostki,

h) przestrzeganie zasady czystości obrotów na koncie 130 poprzez stosowanie technicznego zapisu ujemnego do błędnych operacji, zwrotów nadpłat i korekt, a także do obrotów wynikających z innych tytułów niż realizacja dochodów i wydatków,

i) dokonywanie zapisów na koncie 130 wyłącznie na podstawie wyciągów bankowych oraz zgodnie z danymi tych wyciągów, w celu zachowania pełnej zgodności między księgowaniami jednostki i księgowaniami banku; wyjątkiem w zakresie dokonywania zapisów na koncie 130 na podstawie wyciągów bankowych jest wyłącznie techniczny zapis ujemny po obu stronach konta dokonywany w celu zachowania czystości obrotów,

j) zaprzestanie tworzenia dokumentów służących ewidencjonowaniu na koncie 130 operacji związanych z wynagrodzeniem płatnika podatku dochodowego jako rzekomego dochodu i wydatku jednostki, ze względu na fakt, iż rzeczywisty przebieg tych zdarzeń odbywa się bez kasowej realizacji wpływu, polegając na zmniejszeniu wydatków ponoszonych na rzecz urzędu skarbowego o kwotę ustalonego wynagrodzenia,

k) zaprzestanie prowadzenia podwójnej (w formie papierowej i komputerowej) ewidencji analitycznej pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych; niezwłoczne przeniesienie wszystkich danych do ewidencji prowadzonej w programie komputerowym, który został dopuszczony do stosowania w jednostce, mając jednocześnie na uwadze obowiązek wyodrębnienia ewidencji analitycznej do konta 013 i do konta 020,

l) ujmowanie na koncie 013 wartości wszystkich środków trwałych służących procesom dydaktyczno-wychowawczym, bez względu na wartość początkową,

ł) zwiększenie wartości 2 tablic interaktywnych oraz 2 projektorów o wartość zestawów montażowych oraz koszty montażu,

m) oznaczanie raportów kasowych dotyczących poszczególnych rodzajów środków pieniężnych w sposób umożliwiający ich identyfikację; w tym celu wprowadzenie odpowiednich regulacji w przepisach wewnętrznych,

n) sporządzanie przewidzianych w Instrukcji gospodarki magazynowej dowodów Mp – Magazyn przyjmie w sytuacjach, w których faktura zakupu jest dostarczona w późniejszym czasie niż miało miejsce faktyczne przyjęcie materiałów do magazynu, mając na uwadze zapewnienie rzetelności ewidencji obrazującej stan materiałów w magazynie,

o) księgowanie operacji ujęcia zobowiązania z tytułu odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w pełnej wysokości na początku roku.

3. Rozważenie zmiany terminu odprowadzania do banku gotówki zebranej za żywienie, mając na uwadze uniknięcie sytuacji umożliwiającej przechowywanie w kasie znaczących kwot przez okres niemający racjonalnego uzasadnienia.

4. Przedkładanie do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej projektu planu finansowego Szkoły.

5. Dokonywanie wydatków do wysokości limitów określonych w aktualnej wersji planu finansowego. W tym celu zdyscyplinowanie głównej księgowej do rzetelnego wykonywania obowiązków w zakresie potwierdzania podpisami na dowodach księgowych zgodności wynikających z nich wydatków z planem finansowym.

6. Wyeliminowanie sprzeczności między wynagrodzeniem zasadniczym przyznanym starszemu intendentowi a regulaminem wynagradzania pracowników administracji i obsługi.

7. Zapewnienie klasyfikowania w par. 4700 wydatków na podróże stanowiące dojazdy związane ze szkoleniami.

8. Rozważenie obniżenia kwoty wymagającej dokumentowania procedur wyłaniania wykonawców zamówień, do których nie stosuje się przepisów Prawa zamówień publicznych, mając na uwadze tezy zawarte w części opisowej wystąpienia.

9. Zawieranie umów najmu pomieszczeń szkolnych z zachowaniem obowiązku uprzedniego zawiadomienia organów gminy lub uzyskania ich zgody (w zależności od czasu trwania umowy), jak tego wymaga art. 43 ust. 2 pkt 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

10. W zakresie inwentaryzacji:

a) inwentaryzowanie wartości niematerialnych i prawnych drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników,

b) zapewnienie przeprowadzania inwentaryzacji składników, o których mowa w art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości, drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników, w terminie wynikającym z przywołanego przepisu. 

O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku Zespół w Suwałkach w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

           Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.

           Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

Do wiadomości:

1. Wójt Gminy Filipów

2. Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku

Zespół w Suwałkach

  

 

Zastępca Prezesa

Regionalnej Izby Obrachunkowej

  w Białymstoku

 

 

 

 

 

          

 





Odsłon dokumentu: 120436364
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120436364 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |