Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność kontrolna » Działalność kontrolna 2017

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół Samorządowych w Rutce -Tartak  

zalecenia - Centrum Obsługi Jednostek Powiatowych w Wysokiem Mazowieckiem  

zalecenia - Centrum Usług Wspólnych Gminy Jaświły  

zalecenia - Centrum Usług Współnych w Rutkach-Kossakach  

zalecenia - Gimnazjum Gminne w Siemiatyczach  

zalecenia - Gimnazjum Nr 1 w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Gmina Bakałarzewo  

zalecenia - Gmina Bielsk Podlaski  

zalecenia - Gmina Boćki  

zalecenia - Gmina Boćki  

zalecenia - Gmina Brańsk  

zalecenia - Gmina Filipów  

zalecenia - Gmina Giby  

zalecenia - Gmina Grodzisk  

zalecenia - Gmina Hajnówka  

zalecenia - Gmina Jaświły  

zalecenia - Gmina Kobylin-Borzymy  

zalecenia - Gmina Kuźnica  

zalecenia - Gmina Milejczyce  

zalecenia - Gmina Orla  

zalecenia - Gmina Przytuły  

zalecenia - Gmina Puńsk  

zalecenia - Gmina Rudka  

zalecenia - Gmina Rutka-Tartak  

zalecenia - Gmina Rutki  

zalecenia - Gmina Siemiatycze  

zalecenia - Gmina Sokoły  

zalecenia - Gmina Szypliszki  

zalecenia - Gmina Śniadowo  

zalecenia - Gmina Wąsosz  

zalecenia - Gmina Zbójna  

zalecenia - Gospodarka Komunalna Gminy Puńsk  

zalecenia - Liceum Ogólnokształcące z Litewskim Językiem Nauczania w Puńsku  

zalecenia - Łomżyński Park Krajobrazowy Doliny Narwi w Drozdowie  

zalecenia - Miasto Bielsk Podlaski  

zalecenia - Miasto i Gmina Mońki  

zalecenia - Miasto i Gmina Rajgród  

zalecenia - Miasto i Gmina Suraż  

zalecenia - Miasto i Gmina Szczuczyn  

zalecenia - Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łomży  

zalecenia - Park Krajobrazowy Puszczy Knyszyńskiej w Supraślu  

zalecenia - Podlaskie Muzeum Kultury Ludowej (w organizacji) w Wasilkowie  

zalecenia - Powiat Augustowski  

zalecenia - Powiat Grajewski  

zalecenia - Powiat Łomżyński  

zalecenia - Powiat Łomżyński (doraźna)  

zalecenia - Powiat Sejneński  

zalecenia - Powiat Wysokomazowiecki  

zalecenia - Powiatowy Urząd Pracy w Augustowie  

zalecenia - Powiatowy Zarząd Dróg w Sejnach  

zalecenia - Przedszkole nr 3 w Bieslku Podlaskim  

zalecenia - Regionalny Ośrodek Kultury w Łomży  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Psychiatryczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Choroszczy  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Augustowie  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. J. Śniadeckiego w Białymstoku  

zalecenia - Suwalski Park Krajobrazowy w Malesowiźnie  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 2 w Mońkach  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Choroszczy  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Filipowie  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Kobylinie-Borzymach  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Orli  

zalecenia - Województwo Podlaskie  

zalecenia - Zakład Gospodarki Komunalnej w Śniadowie  

zalecenia - Zespół Szkół i Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Surażu  

zalecenia - Zespół Szkół w Augustowie  

zalecenia - Zespół Szkół w Bakałarzewie  

zalecenia - Zespół Szkół w Boćkach  

zalecenia - Zespół Szkół w Grodzisku  

zalecenia - Zespół Szkół w Niećkowie  



zalecenia - Centrum Obsługi Jednostek Powiatowych w Wysokiem Mazowieckiem

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2018-01-05 10:57
Data modyfikacji:  2018-01-05 10:58
Data publikacji:  2018-01-05 10:58
Wersja dokumentu:  1


Kontrola doraźna gospodarki finansowej

przeprowadzona w Centrum Obsługi Jednostek Powiatowych w Wysokiem Mazowieckiem

przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

 

 

 

           Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 18 grudnia 2017 roku (znak: RIO.I.6003-7/17), o treści jak niżej:

 

Pani

Jolanta Kadłubowska

Dyrektor Centrum Obsługi

Jednostek Powiatowych

w Wysokiem Mazowieckiem

 

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przeprowadziła, na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561), doraźną kontrolę gospodarki finansowej w Centrum Obsługi Jednostek Powiatowych w Wysokiem Mazowieckiem, obejmując jej zakresem zagadnienia związane z osiąganiem przez powiat wysokomazowiecki wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017 r. poz. 1189, ze zm.). Kontroli poddano prawidłowość ustalenia przez Centrum danych na potrzeby sporządzenia przez Zarząd Powiatu Wysokomazowieckiego sprawozdania, o którym mowa w art. 30a ust. 4 Karty Nauczyciela, dotyczących przede wszystkim struktury zatrudnienia na poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczycieli, faktycznych wydatków na wynagrodzenia nauczycieli poniesionych w 2016 r. oraz prawidłowości ustalenia kwot wypłaconych dodatków uzupełniających.

 

W wyniku kontroli stwierdzono uchybienie w przedmiocie prawidłowości ustalenia średniej arytmetycznej liczby etatów nauczycieli kontraktowych zatrudnionych w okresie od 1 stycznia do 31 sierpnia 2016 r., polegające na jej zaniżeniu o 0,06, czego przyczyną było zaniżenie etatu jednego z nauczycieli Centrum Kształcenia Zawodowego w Wysokiem Mazowieckiem. Dla okresu od 1 stycznia do 31 sierpnia 2016 r. przyjęto etat w wysokości 0,81 zamiast 0,87 (na co wskazuje angaż z dnia 1 września 2015 r.). Przełożyło się to na zaniżenie sumy iloczynów średniorocznej liczby etatów i średnich wynagrodzeń ustalonych dla okresów obowiązywania poszczególnych kwot bazowych o kwotę 1.447,93 zł, a w konsekwencji zawyżenie o tę kwotę dodatniej różnicy między wydatkami poniesionymi na wynagrodzenia nauczycieli w danym roku w składnikach, o których mowa w art. 30 ust. 1 Karty Nauczyciela, a iloczynem średniorocznej liczby etatów nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego oraz średnich wynagrodzeń nauczycieli – str. 9 protokołu kontroli. Prawidłowe ustalenie średniorocznej liczby etatów nauczycieli kontraktowych nie spowodowało jednak powstania obowiązku wypłaty dodatków uzupełniających, ponieważ dodatnia różnica między wydatkami poniesionymi w 2016 r. na wynagrodzenia nauczycieli kontraktowych a sumą iloczynów średniorocznej liczby etatów i średnich wynagrodzeń została w sprawozdaniu ustalona na kwotę 70.470,87 zł.

 

           W zakresie spraw organizacyjnych ustalono, że osoba pełniąca obowiązki głównego księgowego w okresie objętym kontrolą posiadała szczegółowy zakres czynności, który został przyjęty do stosowania 4 stycznia 2016 r. Na podstawie analizy tego dokumentu stwierdzono, że wykazywał on braki w świetle ustawowego katalogu obowiązków i odpowiedzialności głównego księgowego określonego w art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077), polegające na niepowierzeniu obowiązków dotyczących wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi, dokonywania wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących tych operacji. Ponadto nie zostało określone zastępstwo na czas nieobecności p.o. głównego księgowego. Kwestia ustalenia zastępstw ma podstawowe znaczenie dla zapewnienia ciągłości działania jednostki sektora finansów publicznych, jak wskazano w standardach kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych ogłoszonych komunikatem Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 15, poz. 84) – str. 4 protokołu kontroli

           Z kolei analiza postanowień regulaminu organizacyjnego, wprowadzonego uchwałą Nr 36/158/2015 Zarządu Powiatu Wysokomazowieckiego z dnia 30 grudnia 2015 r., wykazała, że w zakresie zadań głównego księgowego przewidziano m.in. zastępowanie Dyrektora Centrum w czasie jego nieobecności lub niemożliwości pełnienia swojej funkcji. Na zadanie to wskazuje także zakres czynności p.o. głównego księgowego przyjęty do stosowania 4 stycznia 2016 r. – str. 4-5 protokołu kontroli. Należy wskazać, że zastosowanie tej regulacji powodowałoby sytuację, w której jedna osoba wykonywałaby wszystkie kluczowe obowiązki w zakresie gospodarki finansowej Centrum określone ustawą o finansach publicznych, przy braku kontroli sposobu ich realizacji przez inną osobę. Nie jest to zgodne ze standardami kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych ogłoszonymi przez Ministra Finansów komunikatem Nr 23 z dnia 16 grudnia 2009 r. Według standardu 14c określone w jednostce mechanizmy kontroli operacji gospodarczych i finansowych powinny zapewniać co najmniej podział kluczowych obowiązków. Zgodnie z treścią § 8 ust. 1 Statutu, stanowiącego załącznik do uchwały Nr X/84/2015 Rady Powiatu Wysokomazowieckiego z dnia 16 listopada 2015 r., szczegółową organizację i zasady funkcjonowania Centrum określa regulamin organizacyjny opracowany przez dyrektora Centrum.

 

Stwierdzone nieprawidłowości w zakresie spraw organizacyjnych należy przypisać niewłaściwemu funkcjonowaniu kontroli zarządczej. Błąd w ustalaniu danych na potrzeby sporządzenia sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli posiada charakter omyłki.

           Odpowiedzialność za gospodarkę finansową jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli zarządczej, spoczywa na Pani Dyrektor, jako kierowniku jednostki, zgodnie z art. 53 ust. 1 i art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych.

           

           Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Zobowiązanie odpowiedzialnego pracownika do dołożenia większej staranności przy ustalaniu danych na potrzeby sporządzania przez Zarząd Powiatu Wysokomazowieckiego sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli.

2. Skorygowanie danych stanowiących podstawę sporządzenia sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez powiat wysokomazowiecki i przekazanie ich Zarządowi Powiatu Wysokomazowieckiego w celu sporządzenia korekty sprawozdania za 2016 r. w zakresie dotyczącym nauczycieli kontraktowych.

3. Pisemne powierzenie osobie pełniącej obowiązki głównego księgowego obowiązków i odpowiedzialności w pełnym zakresie przypisanym temu stanowisku normami zawartymi w art. 54 ustawy o finansach publicznych.

4. Rozważenie określenia w procedurach wewnętrznych (zakresie czynności) zasad zastępstwa głównego księgowego w czasie jego nieobecności.

5. Podjęcie działań w celu wyeliminowania z treści regulaminu organizacyjnego zapisu przewidującego możliwość zastępowania dyrektora COJP przez głównego księgowego COJP. Usunięcie postanowienia przewidującego taką możliwość z zakresu czynności p.o. głównego księgowego.

 

           O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartego w wystąpieniu wniosku, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosku objętego zastrzeżeniem.

           Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

 

Do wiadomości:

Zarząd Powiatu Wysokomazowieckiego

 

 

                Prezes

Regionalnej Izby Obrachunkowej

         w Białymstoku

 

 





Odsłon dokumentu: 120436248
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120436248 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |