Kontrola problemowa gospodarki finansowej
przeprowadzona w Przedszkolu Nr 3 w Bielsku Podlaskim
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 29 marca 2017 roku (znak: RIO.I.6002-5/17), o treści jak niżej:
Pani
Ewa Oksiuta
Dyrektor Przedszkola Nr 3
w Bielsku Podlaskim
W wyniku problemowej kontroli gospodarki finansowej Przedszkola Nr 3 w Bielsku Podlaskim za 2016 r. i inne wybrane okresy, przeprowadzonej na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.
Zakresem kontroli objęto sprawy ogólnoorganizacyjne, funkcjonowanie kontroli zarządczej, księgowość i sprawozdawczość, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, plan finansowy i jego wykonanie, dochody budżetowe, wydatki budżetowe, w tym zagadnienie osiągania przez jednostki samorządu terytorialnego wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2016 r. poz. 1379, ze zm.), zamówienia publiczne, gospodarkę składnikami majątku, inwentaryzację, rozliczenia z budżetem miasta.
W zakresie podstaw władania nieruchomościami nie stwierdzono, aby Burmistrz Bielska Podlaskiego wydał decyzję ustanawiającą trwały zarząd na rzecz Przedszkola Nr 3 jako jednostki budżetowej, w związku z faktem jego likwidacji i przekształcenia z zakładu budżetowego w jednostkę budżetową na podstawie uchwały Nr LIII/302/10 Rady Miasta Bielsk Podlaski z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie likwidacji zakładów budżetowych – przedszkoli publicznych prowadzonych przez Miasto Bielsk Podlaski, w celu ich przekształcenia w jednostki budżetowe. Na mocy uchwały z dniem 31 grudnia 2010 r. dokonano likwidacji przedszkoli jako zakładów budżetowych, w celu ich przekształcenia, zaś z dniem 1 stycznia 2011 r. utworzono jednostki budżetowe o nazwach tożsamych z nazwami zlikwidowanych zakładów. Stosownie do art. 49 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2016 r. poz. 2147, ze zm.), jeżeli likwidacja jednostki organizacyjnej następuje w wyniku przekształceń organizacyjnych, właściwy organ (w tym przypadku Burmistrz Miasta) orzeka o wygaśnięciu trwałego zarządu przysługującego likwidowanej jednostce organizacyjnej albo o wygaśnięciu trwałego zarządu przysługującego likwidowanej jednostce organizacyjnej z równoczesnym ustanowieniem trwałego zarządu na rzecz jednostek organizacyjnych utworzonych w wyniku tych przekształceń lub na rzecz jednostek przejmujących zadania jednostki likwidowanej.
W sprawie podstaw władania przez Przedszkole nieruchomością od 1 stycznia 2011 r. skierowałem odrębne pismo do Burmistrza Bielska Podlaskiego – str. 3-4 protokołu kontroli.
Analiza dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości oraz prawidłowości zapisów dokonywanych w księgach rachunkowych, przeprowadzona pod kątem przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r. poz. 1047, ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 289, ze zm.) wykazała, że:
a) w opisie konta 130 „Rachunek bieżący jednostki” w zakładowym planie kont zawarto postanowienia nie znajdujące zastosowania w Przedszkolu jako jednostce budżetowej, odnoszące się do realizacji dochodów i wydatków bezpośrednio z rachunku bieżącego budżetu. Wskazany opis konta, wynikający z załącznika nr 3 do rozporządzenia, odnosi się wyłącznie do sytuacji, gdy urząd jednostki samorządu terytorialnego jako jednostka budżetowa nie dysponuje wyodrębnionym rachunkiem bieżącym – str. 10 protokołu kontroli,
b) zakładowy plan konta nie przewidywał konta 740 „Dotacje i środki na inwestycje”, mającego potencjalne zastosowanie w Przedszkolu jako jednostce posiadającej wyodrębniony rachunek dochodów. Poza tym w zakładowym planie kont nie przewidziano konta pozabilansowego 980 „Plan finansowy wydatków budżetowych” (służącego do ewidencji planu finansowego wydatków budżetowych) i konta 998 „Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego” (służącego do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków budżetowych ujętych w planie finansowym jednostki budżetowej danego roku budżetowego) – str. 10 protokołu kontroli,
c) w ramach konta 130 nie wyodrębniono subkont dochodów i wydatków budżetowych, których obroty odpowiadałby – po stronie Wn subkonta dochodów i po stronie Ma subkonta wydatków – kwotom odpowiednio dochodów wykonanych w sprawozdaniu Rb-27S i wydatków wykonanych w sprawozdaniu Rb-28S oraz byłyby zgodne z kwotami dochodów i wydatków ujętych w ewidencji analitycznej prowadzonej według podziałek klasyfikacji budżetowej – str. 13-14 protokołu kontroli.
Kontrola wydatków z tytułu wynagrodzeń wykazała że wypłacany wicedyrektorowi Przedszkola – w okresie od listopada 2014 r. do grudnia 2016 r. – dodatek motywacyjny przekraczał maksymalną wartość tego świadczenia określoną w § 5 ust. 6 Regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolach prowadzonych przez Miasto Bielsk Podlaski wprowadzonego uchwałą Nr XXXVII/190/09 Rady Miasta Bielsk Podlaski z dnia 31 marca 2009 r. Zgodnie z regulaminem kwota dodatku motywacyjnego nie może być wyższa niż 20% wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela, co w przypadku wicedyrektora stanowiło kwotę 310,90 zł. Wysokość przyznanego dodatku w okresie od listopada 2014 r. do grudnia 2015 r. wynosiła 370 zł, zaś w okresie od stycznia do grudnia 2016 r. – 400 zł. Łączne zawyżenie przyznanego i wypłaconego dodatku motywacyjnego zamknęło się kwotą 1.896,60 zł. W udzielonym wyjaśnieniu wskazała Pani m.in., że zaistniała sytuacja wynikła z mylnej interpretacji przepisu zapisu § 5 ust. 6 Regulaminu wynagradzania… Za podstawę wyliczenia dodatku motywacyjnego mylnie wzięto bazę odpisu zawartą w § 5 ust. 2 i naliczono jako podstawę do ustalenia dodatku motywacyjnego wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela mianowanego z wyższym wykształceniem magisterskim z przygotowaniem pedagogicznym nie przekraczając 20% wysokości tego wynagrodzenia nie biorąc pod uwagę osobistego zaszeregowania nauczyciela – str. 26-27 protokołu kontroli.
Kontrola prawidłowości ustalenia przez Przedszkole Nr 3 danych na potrzeby sporządzenia przez Burmistrza Bielska Podlaskiego sprawozdania, o którym mowa w art. 30a ust. 4 Karty Nauczyciela, dotyczących przede wszystkim struktury zatrudnienia na poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczycieli oraz faktycznych wydatków na wynagrodzenia nauczycieli poniesionych w 2016 r., wykazała, że błędnie ustalono średnioroczną strukturę zatrudnienia nauczycieli na wszystkich szczeblach awansu zawodowego. Według danych zamieszczonych w sprawozdaniu Przedszkola średnia liczba etatów:
- nauczycieli stażystów wynosiła 3,07 w okresie od stycznia do sierpnia 2016 r. oraz 1,87 w okresie od września do grudnia 2016 r.,
- nauczycieli kontraktowych wynosiła 4,58 w okresie od stycznia do sierpnia 2016 r. oraz 2,56 w okresie od września do grudnia 2016 r.,
- nauczycieli mianowanych wynosiła 2,99 w okresie od stycznia do sierpnia 2016 r. oraz 4,00 w okresie od września do grudnia 2016 r.,
- nauczycieli dyplomowanych – 11,52 w okresie od stycznia do sierpnia 2016 r. i 11,54 od września do grudnia 2016 r.
Tymczasem prawidłowo ustalona średnioroczna struktura zatrudnienia powinna wynosić:
- na stopniu nauczyciela stażysty w okresie od stycznia do sierpnia 2016 r. 3,04 etatu oraz w okresie od września do grudnia 2016 r. 1,86 etatu,
- na stopniu nauczyciela kontraktowego w okresie od stycznia do sierpnia 2016 r. 4,47 etatu oraz w okresie od września do grudnia 2016 r. 2,50 etatu,
- na stopniu nauczyciela mianowanego w okresie od stycznia do sierpnia 2016 r. 3,00 etaty oraz w okresie od września do grudnia 2016 r. 4,00 etaty,
- na stopniu nauczyciela dyplomowanego w okresie od stycznia do sierpnia 2016 r. 11,58 etatu oraz od września do grudnia 2016 r. 11,39 etatu.
Przyczynami zawyżenia dla nauczycieli stażystów i kontraktowych oraz zaniżenia dla nauczycieli mianowanych i dyplomowanych średniorocznej liczby etatów nauczycieli były błędy przy uwzględnieniu w strukturze zatrudnienia nauczycieli stażystów nauczyciela zatrudnionego na czas zastępstwa oraz zatrudnionego w trakcie miesiąca, a także niewłaściwe ujmowanie do liczby etatów nauczycieli na wszystkich stopniach awansu zawodowego dni nieobecności, za które otrzymali wynagrodzenie ze środków ZUS (zasiłek chorobowy lub zasiłek opiekuńczy). Naruszono tym samym § 3 ust. 1, 7 i 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 6, poz. 35 ze zm.). Stwierdzone błędy spowodowały odpowiednio zaniżenie i zawyżenie iloczynu średniorocznej liczby etatów na poszczególnych stopniach awansu zawodowego i średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w art. 30 ust. 3 Karty Nauczyciela. Efektem tego ujemna różnica między wydatkami faktycznie poniesionymi na wynagrodzenia nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez miasto Bielsk Podlaski a sumą iloczynu średniorocznej liczby etatów i średnich wynagrodzeń nauczycieli mianowanych została zaniżona o 313,07 zł, zaś ujemna dotycząca nauczycieli stażystów została zawyżona o 869,63 zł.
W trakcie kontroli, w dniu 21 lutego 2017 r., przekazała Pani Burmistrzowi Bielska Podlaskiego korektę danych w zakresie średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli w Przedszkolu za 2016 r. – str. 34-45 protokołu kontroli.
Badanie prawidłowości naliczenia odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych nauczycieli wykazało, że przyjęta kwota odpisu na 2016 r., pomimo dokonanej w końcu roku korekty odpisu do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych nauczycieli (po przeliczeniu na pełny wymiar), została zawyżona o 97,83 zł. Przyczyną błędnego obliczenia odpisu było wadliwe ustalenie przeciętnej liczby zatrudnionych nauczycieli w danym roku kalendarzowym w świetle postanowień art. 53 ust. 1 Karty Nauczyciela w zw. z § 1 i 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz. U. Nr 43, poz. 349) – str. 31-32 protokołu kontroli.
Kontrolowana jednostka posiada przepisy wewnętrzne regulujące zasady wyłaniania wykonawców zamówień, do których nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164, ze zm.), wprowadzone zarządzeniem Pani Dyrektor z dnia 9 maja 2014 r. Z przyjętych regulacji wynika, że dopiero przy zamówieniu o wartości większej niż 5.000 euro istnieje obowiązek stosowania ustalonych procedur, które w przypadku progu kwotowego od 5.000 do 14.000 euro polegają m.in. na przeprowadzeniu rozeznania cenowego i sporządzeniu notatki z tej czynności. Podkreślenia wymaga, że obowiązujące w Przedszkolu regulacje – z uwagi na wysoki próg wartości szacunkowej zamówienia, od której przewidziano konkurencyjność postępowania – nie zapewniają udokumentowania, iż przy zlecaniu odpłatnych dostaw, robót i usług (w tym o znaczącej wysokości z punktu widzenia planu finansowego Przedszkola) każdorazowo jest przestrzegana zasada dokonywania wydatków publicznych w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, wyrażona w art. 44 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, ze zm.). Z protokołu kontroli wynika, że w praktyce udzielenie zamówień na dostawy artykułów spożywczych czy zakup „magicznego” dywanu było poprzedzone zastosowaniem procedury właściwej dla zamówień o wartości od 5.000 do 14.000 euro, mimo że nie przekraczały one wartości 5.000 euro – str. 38-39 protokołu kontroli.
Analiza realizacji planu wyodrębnionego rachunku dochodów i wydatków z nich finansowanych, o którym mowa w art. 223 ustawy o finansach publicznych, wykazała dokonanie wydatku w rozdz. 80148 „Stołówki szkolne i przedszkolne”, par. 4210 „Zakup materiałów i wyposażenia” na łączną kwotę 3.190,32 zł, mimo braku limitu w tej podziałce w planie finansowym. Przekroczenie związane było z zakupami materiałów i wyposażenia dokonanymi przez kontrolowaną jednostkę w okresie od 16 września do 16 grudnia 2016 r. na wskazaną kwotę i zostało uwidocznione w sprawozdaniu Rb-34S za okres 2016 r. W udzielonym w tej sprawie wyjaśnieniu główna księgowa wskazała m.in.: w II półroczu 2016 r. jednostka uzyskała nieplanowane dochody na wyodrębnionym rachunku w kwocie 3.195 zł ze sprzedaży złomu. Środki te zostały wydatkowane na zakup materiałów i wyposażenia w postaci, min. ozdób świątecznych, tablic korkowych, zabawek, firanek, książek. Wydatkowi temu nie towarzyszyła zmiana planu z powodu mojego niedopatrzenia… Zgodnie z § 9 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1542) plany dochodów i wydatków nimi finansowanych, o których mowa w art. 223 ustawy o finansach publicznych, ujęte w uchwale budżetowej stanowią w zakresie wydatków nieprzekraczalny limit. Ogólną zasadę dokonywania wydatków w granicach limitów określonych w planie finansowym wyrażają przepisy zawarte w art. 44 ust. 1 pkt 3, art. 52 ust. 1 pkt 2 i art. 254 pkt 3 ustawy o finansach publicznych. Na uwagę zasługuje ponadto, iż zgodnie z postanowieniami § 6 uchwały Nr LV/316/10 Rady Miasta Bielsk Podlaski z dnia 25 października 2010 r. w sprawie utworzenia wydzielonych rachunków dochodów własnych jednostek budżetowych w oświacie, kierownicy jednostek budżetowych (a więc także Pani Dyrektor) zostali upoważnieni do zwiększania wydatków finansowanych dochodami pochodzącymi ze źródeł określonych w § 2 uchwały, w przypadku realizacji wyższych dochodów, oraz dokonywania przeniesień planowanych wydatków w planach dochodów wydzielonego rachunku. Wskazano też w uchwale, iż o dokonywanych zmianach w planie finansowym dochodów gromadzonych na wydzielonym rachunku i wydatków finansowanych z tego rachunku kierownicy jednostek budżetowych zawiadamiają Burmistrza w terminie 7 dni od daty dokonania zmiany, celem ich zatwierdzenia. Fakt uwidocznienia w sprawozdaniu Rb-34S za okres 2016 r. przekroczenia planu wydatków świadczy o nieskorzystaniu przez Panią Dyrektor z uprawnień w zakresie zmian planu finansowego wynikających z przywołanej uchwały Rady Miasta – str. 40-41 protokołu kontroli.
Badając prawidłowość pobierania dochodów z tytułu wpłat za żywienie stwierdzono, że stawka opłaty za żywienie dzieci w wysokości 4,40 zł ustalona została przez Panią Dyrektor zarządzeniem z dnia 31 grudnia 2013 r. Zgodnie z przepisami art. 14 ust. 6 w zw. z art. 67a ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, ze zm.), wysokość opłat za korzystanie z wyżywienia w przedszkolach publicznych ustala dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym przedszkole. Zadania i kompetencje organu prowadzącego określone w art. 67a ust. 3 wykonuje Burmistrz (art. 5c pkt 3 ustawy). Nie okazano pisemnego udokumentowania porozumienia z Burmistrzem w sprawie wprowadzonych opłat – str. 41 protokołu kontroli.
Stwierdzone uchybienia i nieprawidłowości były w głównej mierze wynikiem nieprzestrzegania przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej i rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych oraz nieprawidłowej organizacji kontroli zarządczej.
Odpowiedzialność za gospodarkę finansową jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli zarządczej, spoczywa na Pani Dyrektor, jako kierowniku jednostki, zgodnie z art. 53 ust. 1 i art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych.
Wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości, stosownie do ustalonego zakresu czynności, należy do głównego księgowego. Prawa i obowiązki głównych księgowych określa art. 54 ustawy o finansach publicznych.
Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:
1. Dokonanie zmian w treści dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości, poprzez:
a) usunięcie postanowień przewidujących zastosowanie konta 130 do ewidencji dochodów i wydatków realizowanych bezpośrednio z rachunku bieżącego budżetu,
b) wprowadzenie konta 740 oraz kont pozabilansowych 980 i 998.
2. Zobowiązanie głównego księgowego do wyodrębnienia w ramach konta 130 subkont dochodów i wydatków.
3. Przyznawanie dodatków motywacyjnych na warunkach określonych obowiązującym regulaminem wynagradzania nauczycieli. Wystąpienie do wicedyrektora Przedszkola o zwrot dodatku motywacyjnego w łącznej kwocie 1.896,60 zł, przyznanego i wypłaconego z naruszeniem regulaminu określonego przez Radę Miasta Bielsk Podlaski.
4. Zobowiązanie odpowiedzialnego pracownika do dołożenia większej staranności przy ustalaniu danych na potrzeby sporządzania przez Burmistrza Bielska Podlaskiego sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, w szczególności w zakresie ustalania średniorocznej struktury zatrudnienia.
5. W zakresie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych:
a) zapewnienie prawidłowego obliczania wysokości odpisu na dany rok,
b) zmniejszenie odpisu na ZFŚS ustalonego na 2017 r. o stwierdzoną w trakcie kontroli kwotę jego zawyżenia w 2016 r. wynoszącą 97,83 zł.
6. Rozważenie obniżenia kwoty wymagającej dokumentowania procedur wyłaniania wykonawców zamówień, do których nie stosuje się przepisów Prawo zamówień publicznych, mając na uwadze tezy zawarte w części opisowej wystąpienia.
7. Ponoszenie wydatków w granicach limitów określonych w planie finansowym wyodrębnionego rachunku dochodów i wydatków nimi finansowanych.
8. Dokonywanie stosownych zmian w planie wyodrębnionego rachunku dochodów i wydatków nimi finansowanych w przypadku realizacji dochodów wyższych niż planowane oraz zawiadamianie Burmistrza Bielska Podlaskiego o wprowadzonych zmianach.
9. Ustalenie w porozumieniu z Burmistrzem wysokości opłat za żywienie w Przedszkolu, jak tego wymaga art. 14 ust. 6 w zw. z ar. 67a ust. 3 ustawy o systemie oświaty.
O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Do wiadomości:
Burmistrz Bielska Podlaskiego
W wyniku kontroli w ww. jednostce skierowano pismo z dnia 29 marca 2017 roku, do organu wykonawczego:
Pan
Jarosław Borowski
Burmistrz Bielska Podlaskiego
Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przeprowadziła w okresie styczeń-luty 2017 r. problemową kontrolę gospodarki finansowej Przedszkola Nr 3 w Bielsku Podlaskim. Stwierdzone podczas kontroli nieprawidłowości i uchybienia zawarte zostały w wystąpieniu pokontrolnym wystosowanym do dyrektora Przedszkola, którego egzemplarz przekazuję Panu w załączeniu. Z ustaleń kontroli wynika, że wyeliminowanie niektórych nieprawidłowości wymaga podjęcia stosownych czynności przez Pana Burmistrza.
Kontrola wykazała, że w związku z likwidacją z dniem 31 grudnia 2010 r. Przedszkola Nr 3 jako zakładu budżetowego – w celu przekształcenia go w jednostkę budżetową rozpoczynającą działalność od dnia 1 stycznia 2011 r. na podstawie uchwały Nr LIII/302/10 Rady Miasta Bielsk Podlaski z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie likwidacji zakładów budżetowych – przedszkoli publicznych prowadzonych przez Miasto Bielsk Podlaski, w celu ich przekształcenia w jednostki budżetowe – nie została wydana decyzja regulująca kwestię trwałego zarządu nieruchomością, którą władało Przedszkole jako jednostka budżetowa. Stosownie do art. 49 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2016 r. poz. 2147, ze zm.), jeżeli likwidacja jednostki organizacyjnej następuje w wyniku przekształceń organizacyjnych, właściwy organ (w tym przypadku Burmistrz Miasta) orzeka o wygaśnięciu trwałego zarządu przysługującego likwidowanej jednostce organizacyjnej albo o wygaśnięciu trwałego zarządu przysługującego likwidowanej jednostce organizacyjnej z równoczesnym ustanowieniem trwałego zarządu na rzecz jednostek organizacyjnych utworzonych w wyniku tych przekształceń lub na rzecz jednostek przejmujących zadania jednostki likwidowanej. Ustalenia kontroli uprawdopodobniają okoliczność, że także w odniesieniu do innych przedszkoli prowadzonych przez miasto nie zostały wydane decyzje ustanawiające trwały zarząd w związku z ich likwidacją jako zakładów budżetowych i utworzeniem w formie jednostek budżetowych.
Uchybienia stwierdzono również w zakresie ustalania przez Przedszkole Nr 3 danych na potrzeby sporządzenia przez Pana Burmistrza sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez miasto za 2016 r. Ustalenia kontroli zostały szczegółowo opisane w wystąpieniu do dyrektora Przedszkola, które przekazuję do Pana wiadomości. W trakcie kontroli, w dniu 21 lutego 2017 r., dyrektor Przedszkola przekazała Panu Burmistrzowi korektę danych w zakresie średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli w Przedszkolu za 2016 r. Na skutek działań kontrolnych stwierdzono, że ujemna różnica między wydatkami faktycznie poniesionymi na wynagrodzenia w mieście Bielsk Podlaski a sumą iloczynu średniorocznej liczby etatów i średnich wynagrodzeń nauczycieli mianowanych została zaniżona o 313,07 zł, zaś ujemna różnica między tymi wartościami w zakresie nauczycieli stażystów została zawyżona o 869,63 zł.
Reasumując, dla usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości niezbędne jest podjęcie przez Pana Burmistrza następujących działań:
- wydanie decyzji ustanawiającej na rzecz Przedszkola Nr 3 trwały zarząd nieruchomością, mając na uwadze postanowienia art. 49 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami; wydanie odpowiednich decyzji także w stosunku do pozostałych przedszkoli prowadzonych przez miasto, jeżeli kwestia trwałego zarządu również nie została formalnie uregulowana w związku z ich likwidacją w celu przekształcenia w jednostkę budżetową;
- sporządzenie korekty sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli za 2016 r. – na podstawie danych skorygowanych przez Przedszkole Nr 3 – i przekazanie skorygowanego sprawozdania do RIO w Białymstoku;
- ponowne obliczenie dodatków uzupełniających dla nauczycieli mianowanych i nauczycieli stażystów, mając na uwadze odpowiednio ich zaniżenie łącznie o 313,07 zł oraz zawyżenie łącznie o 869,63 zł;
- zapewnienie wypłaty nauczycielom mianowanym kwot, o które zostały pierwotnie zaniżone dodatki uzupełniające za 2016 r., wynikających z podziału kwoty 313,07 zł, ustalonych po korekcie przedłożonej przez Przedszkole Nr 3;
- zwrócenie się do dyrektorów szkół i przedszkoli o wystąpienie do poszczególnych nauczycieli stażystów o dobrowolny zwrot kwot dodatków wypłaconych za 2016 r. w wysokości zawyżonej (łącznie o 869,63 zł) względem prawidłowych danych, ustalonych po korekcie przedłożonej przez Przedszkole Nr 3.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Odsłon dokumentu: 120436346 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
|