Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność kontrolna » Działalność kontrolna 2017

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół Samorządowych w Rutce -Tartak  

zalecenia - Centrum Obsługi Jednostek Powiatowych w Wysokiem Mazowieckiem  

zalecenia - Centrum Usług Wspólnych Gminy Jaświły  

zalecenia - Centrum Usług Współnych w Rutkach-Kossakach  

zalecenia - Gimnazjum Gminne w Siemiatyczach  

zalecenia - Gimnazjum Nr 1 w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Gmina Bakałarzewo  

zalecenia - Gmina Bielsk Podlaski  

zalecenia - Gmina Boćki  

zalecenia - Gmina Boćki  

zalecenia - Gmina Brańsk  

zalecenia - Gmina Filipów  

zalecenia - Gmina Giby  

zalecenia - Gmina Grodzisk  

zalecenia - Gmina Hajnówka  

zalecenia - Gmina Jaświły  

zalecenia - Gmina Kobylin-Borzymy  

zalecenia - Gmina Kuźnica  

zalecenia - Gmina Milejczyce  

zalecenia - Gmina Orla  

zalecenia - Gmina Przytuły  

zalecenia - Gmina Puńsk  

zalecenia - Gmina Rudka  

zalecenia - Gmina Rutka-Tartak  

zalecenia - Gmina Rutki  

zalecenia - Gmina Siemiatycze  

zalecenia - Gmina Sokoły  

zalecenia - Gmina Szypliszki  

zalecenia - Gmina Śniadowo  

zalecenia - Gmina Wąsosz  

zalecenia - Gmina Zbójna  

zalecenia - Gospodarka Komunalna Gminy Puńsk  

zalecenia - Liceum Ogólnokształcące z Litewskim Językiem Nauczania w Puńsku  

zalecenia - Łomżyński Park Krajobrazowy Doliny Narwi w Drozdowie  

zalecenia - Miasto Bielsk Podlaski  

zalecenia - Miasto i Gmina Mońki  

zalecenia - Miasto i Gmina Rajgród  

zalecenia - Miasto i Gmina Suraż  

zalecenia - Miasto i Gmina Szczuczyn  

zalecenia - Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łomży  

zalecenia - Park Krajobrazowy Puszczy Knyszyńskiej w Supraślu  

zalecenia - Podlaskie Muzeum Kultury Ludowej (w organizacji) w Wasilkowie  

zalecenia - Powiat Augustowski  

zalecenia - Powiat Grajewski  

zalecenia - Powiat Łomżyński  

zalecenia - Powiat Łomżyński (doraźna)  

zalecenia - Powiat Sejneński  

zalecenia - Powiat Wysokomazowiecki  

zalecenia - Powiatowy Urząd Pracy w Augustowie  

zalecenia - Powiatowy Zarząd Dróg w Sejnach  

zalecenia - Przedszkole nr 3 w Bieslku Podlaskim  

zalecenia - Regionalny Ośrodek Kultury w Łomży  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Psychiatryczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Choroszczy  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Augustowie  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. J. Śniadeckiego w Białymstoku  

zalecenia - Suwalski Park Krajobrazowy w Malesowiźnie  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 2 w Mońkach  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Choroszczy  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Filipowie  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Kobylinie-Borzymach  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Orli  

zalecenia - Województwo Podlaskie  

zalecenia - Zakład Gospodarki Komunalnej w Śniadowie  

zalecenia - Zespół Szkół i Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Surażu  

zalecenia - Zespół Szkół w Augustowie  

zalecenia - Zespół Szkół w Bakałarzewie  

zalecenia - Zespół Szkół w Boćkach  

zalecenia - Zespół Szkół w Grodzisku  

zalecenia - Zespół Szkół w Niećkowie  



zalecenia - Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łomży

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2017-04-04 09:15
Data modyfikacji:  2017-04-04 09:29
Data publikacji:  2017-04-04 09:29
Wersja dokumentu:  1


Kontrola problemowa gospodarki finansowej

przeprowadzona w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Łomży

przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

Zespół w Łomży

 

 

           Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 20 marca 2017 roku (znak: RIO.IV.6002-3/17), o treści jak niżej:

 

 

Pan

Bernard Zbigniew Kossakowski

Dyrektor

Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli

w Łomży

 

W wyniku problemowej kontroli gospodarki finansowej Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Łomży za 2016 rok i inne wybrane okresy, przeprowadzonej na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespołu w Łomży, stwierdzono nieprawidłowości dotyczące ustalania danych na potrzeby analizy średnich wynagrodzeń nauczycieli oraz uchybienia w zakresie rachunkowości, opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.

 

Zakresem kontroli objęto sprawy ogólnoorganizacyjne, funkcjonowanie kontroli zarządczej, księgowość i sprawozdawczość, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, plan finansowy i jego wykonanie, dochody budżetowe, wydatki budżetowe, w tym zagadnienie osiągania przez jednostki samorządu terytorialnego wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2016 r. poz. 1379, ze zm.), zamówienia publiczne, gospodarkę składnikami majątku, inwentaryzację, rozliczenia z budżetem województwa.

 

Analiza obowiązującej w Ośrodku dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości, dokonana w świetle przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r. poz. 1047, ze zm.) i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 289, ze zm.) wykazała, że:

a) w opisie konta 132 „Rachunek dochodów jednostek budżetowych” wskazano, iż jego saldo ulega likwidacji poprzez odprowadzenie na rachunek budżetu środków pozostających na tym rachunku w korespondencji z kontem 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”. Taki opis konta 132 pozostaje w sprzeczności z obowiązującym brzmieniem załącznika nr 3 do rozporządzenia, zgodnie z którym wpłaty do budżetu środków pozostających na wyodrębnionym rachunku dochodów na dzień 31 grudnia powinny być ujmowane w korespondencji z kontem 820 „Rozliczenie wyniku finansowego”. Ponadto zgodnie z art. 223 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, ze zm.) konto to może wykazywać stan środków na rachunku na dzień 31 grudnia, ponieważ odprowadzenie środków ma nastąpić do 5 stycznia następnego roku. Zatem saldo konta 132 nie podlega obowiązkowej likwidacji na koniec roku – str. 13 protokołu kontroli,

b) wykaz ksiąg rachunkowych Ośrodka obejmuje m.in. wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz) – zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz) sporządzają jednostki, które uprzednio nie prowadziły ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą; w pozostałych jednostkach rolę inwentarza spełnia zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej oraz zestawienie sald kont ksiąg pomocniczych, sporządzane na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych – str. 11 protokołu kontroli.

           W wyniku kontroli zapisów na koncie 130 „Rachunek bieżący jednostki” stwierdzono jednostkowy przypadek niedokonania na subkoncie wydatków (130-2) technicznego zapisu ujemnego, wbrew obowiązującym zasadom funkcjonowania konta 130 wymagającym zachowania czystości obrotów, określonym załącznikiem nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości... Dotyczyło to kwoty 24.911,38 zł zwróconej w dniu 30 grudnia 2016 r. do budżetu województwa tytułem niewykorzystanych środków na wydatki – str. 18 protokołu kontroli.

 

           Kontrola prawidłowości ustalenia przez ODN danych na potrzeby analizy osiągania przez Województwo Podlaskie w 2016 r. wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego wykazała, że przy ustalaniu średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli dyplomowanych pominięto fakt przebywania na zasiłku chorobowym w grudniu 2016 r. nauczyciela zatrudnionego na 0,5 etatu przez 26 dni (od 2 do 27 grudnia 2016 r.) zawyżając za grudzień wymiar jego etatu o 0,43 oraz nauczyciela zatrudnionego na 0,48 etatu, który był nieobecny przez 3 dni (od 27 do 29 grudnia 2016 r.), przez co zawyżono za grudzień wymiar jego etatu o 0,05. Naruszono tym samym § 3 ust. 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 6, poz. 35 ze zm.), zgodnie z którym przy ustalaniu średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli nie uwzględnia się liczby etatów nauczycieli, proporcjonalnie do okresów, w których pobierali zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne lub zasiłek opiekuńczy. Skutkiem powyższego było:

- zawyżenie średniorocznej liczby etatów nauczycieli dyplomowanych o 0,12 etatu – w danych przekazanych przez ODN Urzędowi Marszałkowskiemu powinna ona wynosić 11,06 etatu, a nie 11,18 etatu, natomiast w sprawozdaniu sporządzonym na podstawie tych danych przez Zarząd Województwa Podlaskiego – 90,35 etatu, zamiast 90,47 etatu,

- zawyżenie sumy iloczynów średniorocznej liczny etatów i średnich wynagrodzeń nauczycieli dyplomowanych, która w sprawozdaniu sporządzonym przez Zarząd Województwa powinna wynosić 5.270.590 zł, a nie 5.272.990,17 zł. Ustalenie to przekłada się na zmianę wysokości ujemnej różnicy wykazanej w kolumnie 10 sprawozdania, którą Zarząd Województwa wykazał w kwocie (-) 128.352,25 zł, zaś po uwzględnieniu ustaleń kontroli różnica ta powinna wynosić (-) 125.952,08 zł. Efektem zaprezentowanych ustaleń jest zawyżenie o 2.400,17 zł kwoty przeznaczonej na wypłatę jednorazowych dodatków uzupełniających za 2016 r. dla nauczycieli dyplomowanych zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Województwo Podlaskie.

Ponadto analiza wydatków poniesionych na wynagrodzenia w 2016 r. ujawniła, iż w styczniu 2016 r. wypłacono nauczycielowi mianowanemu, który w 2016 r. nie był już zatrudniony w kontrolowanej jednostce, dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2015 r. w wysokości 936,30 zł. Wydatek ten, zgodnie z pkt 4 załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania…, powinien być uwzględniony w danych przekazanych przez ODN do Urzędu Marszałkowskiego, a w konsekwencji w sprawozdaniu sporządzonym przez Zarząd Województwa w kwocie wydatków na wynagrodzenia nauczycieli mianowanych. Skutkiem pominięcia tej kwoty w danych sporządzonych przez ODN było zaniżenie o 936,30 zł wydatków poniesionych w 2016 r. na wynagrodzenia nauczycieli mianowanych w szkołach prowadzonych przez Województwo Podlaskie. W sprawozdaniu z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli za 2016 r. Zarząd Województwa wykazał w odniesieniu do nauczycieli mianowanych ujemną kwotę różnicy między wydatkami faktycznie poniesionymi na wynagrodzenia a iloczynem średniorocznej liczby etatów i średnich wynagrodzeń na poziomie (-) 11.247,39 zł. Po uwzględnieniu ustaleń kontroli ujemna różnica powinna wynosić (-) 10.311,09 zł. Tym samym zawyżono kwotę przeznaczoną na jednorazowe dodatki uzupełniające dla nauczycieli mianowanych o 936,30 zł – str. 35-38 protokołu kontroli.

           Ustalono ponadto, że pracownik zajmujący się ustalaniem w ODN danych na potrzeby analizy osiągania wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli nie ma pisemnie powierzonych obowiązków w tym zakresie – str. 39 protokołu kontroli.

 

Stwierdzone nieprawidłowości w zakresie analizy wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli były wynikiem błędnej interpretacji przepisów określających zasady ustalania danych oraz niewłaściwej organizacji i funkcjonowania kontroli zarządczej. Uchybienia w zakresie rachunkowości posiadają cechy błędnej interpretacji przepisów.

Odpowiedzialność za gospodarkę finansową jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli zarządczej, spoczywa na Panu Dyrektorze, zgodnie z art. 53 ust. 1 i art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych.

Obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości spoczywają na głównym księgowym, stosownie do zakresu czynności. Prawa i obowiązki głównego księgowego określa art. 54 ustawy o finansach publicznych.

                       

Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Dokonanie zmian w dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości, poprzez:

a) zmianę opisu konta 132 polegającą na usunięciu postanowień wskazujących na obowiązkową likwidację salda na koniec roku oraz księgowanie przelewu pozostałości środków z wyodrębnionego rachunku dochodów do budżetu województwa z kontem 222,

b) usunięcie postanowień przewidujących prowadzenie wykazu składników aktywów i pasywów (inwentarza) jako elementu ksiąg rachunkowych.

2. Wskazanie głównej księgowej na obowiązek dokonywania technicznego zapisu ujemnego w celu zachowania czystości obrotów konta 130 także w stosunku do operacji odprowadzenia do budżetu województwa niewykorzystanych środków na wydatki.

3. W zakresie ustalania danych na potrzeby sporządzenia przez Zarząd Województwa Podlaskiego sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli:

a) pomijanie przy ustalaniu średniorocznej struktury zatrudnienia liczby etatów nauczycieli ustalonej proporcjonalnie do okresów, w których nie pobierali wynagrodzenia z planu finansowego szkoły,

b) uwzględnianie w wydatkach faktycznie poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli także wydatków na dodatkowe wynagrodzenie roczne wypłacone w danym roku nauczycielom już niezatrudnionym w jednostce,

c) sporządzenie i przekazanie Zarządowi Województwa Podlaskiego korekty danych dotyczących osiągania średnich wynagrodzeń nauczycieli dyplomowanych i mianowanych w 2016 r., skutkującej zmniejszeniem ujemnej różnicy między wydatkami faktycznie poniesionymi na wynagrodzenia, a iloczynem średniorocznej liczby etatów i średnich wynagrodzeń nauczycieli dyplomowanych o 2.400,17 zł oraz nauczycieli mianowanych o 936,30 zł,

d) pisemne powierzenie właściwemu pracownikowi obowiązków w zakresie ustalania danych na potrzeby analizy średnich wynagrodzeń nauczycieli.

 

O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku Zespół w Łomży, w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.

           Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

 

 

 

    Prezes

Regionalnej Izby Obrachunkowej

  w Białymstoku

 

 

 

Do wiadomości:

1. Zarząd Województwa Podlaskiego

2. Regionalna Izba w Białymstoku

Zespół w Łomży

 

       

 

 

           W wyniku kontroli w ww. jednostce skierowano pismo z dnia 20 marca 2017 roku, do organu wykonawczego:

Zarząd

Województwa Podlaskiego

 

           Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przeprowadziła w okresie styczeń-luty 2017 r. problemową kontrolę gospodarki finansowej Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Łomży. Wystąpienie pokontrolne wystosowane dyrektora ODN przekazuję w z załączeniu. Jednocześnie pragnę wskazać, że wyeliminowanie przedstawionych w wystąpieniu skutków nieprawidłowości dotyczących analizy średnich wynagrodzeń nauczycieli oraz wypłaty dodatków uzupełniających dla nauczycieli wymaga podjęcia stosownych czynności przez Zarząd Województwa Podlaskiego. Stwierdzone podczas kontroli w ODN nieprawidłowości skutkują zawyżeniem kwoty przeznaczonej na wypłatę dodatków uzupełniających dla nauczycieli dyplomowanych i mianowanych za 2016 r. – odpowiednio o 2.400,17 zł i 936,30 zł. Do dyrektora ODN skierowałem wniosek pokontrolny dotyczący skorygowania błędnie ustalonych danych i przekazania ich Zarządowi Województwa Podlaskiego celem sporządzenia korekty sprawozdania za 2016 r. i przekazania jej do RIO w Białymstoku. Uwzględnienie w treści sprawozdania skorygowanych danych będzie wymagało:

a) ponownego naliczenia wysokości jednorazowych dodatków uzupełniających dla nauczycieli dyplomowanych i mianowanych zatrudnionych we wszystkich szkołach prowadzonych przez Województwo Podlaskie,

b) wystąpienia do poszczególnych nauczycieli dyplomowanych i mianowanych o dobrowolny zwrot kwot dodatków wypłaconych w zawyżonej wysokości względem prawidłowych danych, ustalonych po korekcie przedłożonej przez ODN w Łomży.

 

 

          Prezes

Regionalnej Izby Obrachunkowej

  w Białymstoku

 

 

Do wiadomości:

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku

Zespół w Łomży

 

 

 





Odsłon dokumentu: 120436324
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120436324 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |