Kontrola problemowa gospodarki finansowej
przeprowadzona w Zespole Szkół Technicznych w Suwałkach
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespół w Suwałkach
Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 28 stycznia 2010 roku (znak: RIO.V.6002-6/09), o treści jak niżej:
Pan
Czesław Wielgat
Dyrektor Zespołu Szkół Technicznych
w Suwałkach
W wyniku problemowej kontroli gospodarki finansowej za 2008 r. przeprowadzonej w Zespole Szkół Technicznych w Suwałkach, na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespół w Suwałkach stwierdzono nieprawidłowości opisane w protokole kontroli, którego 1 egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.
Zakresem kontroli objęto regulacje wewnętrzne dotyczące organizacji i kontroli wewnętrznej zespołu, księgowości i sprawozdawczości, gospodarki pieniężnej i rozrachunków, prawidłowości opracowania planu finansowego, realizacji dochodów, realizacji wybranych rodzajów wydatków, udzielania zamówień publicznych oraz gospodarki składnikami majątkowymi.
W sferze prowadzenia ksiąg rachunkowych stwierdzono nieprawidłowości naruszające wymogi rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości i planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020), a także przepisów wewnętrznych, polegające na:
- nieprawidłowej ewidencji należności za pracę wykonywaną na podstawie umowy zlecenia, na niewłaściwym koncie 240 „Pozostałe rozrachunki”. W myśl ogólnie obowiązujących przepisów dotyczących ewidencji księgowej, zawartych w rozporządzeniu konto 240 służy do ewidencji krajowych i zagranicznych należności i roszczeń oraz zobowiązań nieobjętych ewidencją na kontach 201-234. Kontem odpowiednim do ewidencji należności za pracę wykonywaną na podstawie umowy zlecenia jest konto 231 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” – str. 9 protokołu kontroli,
- nieprawidłowej ewidencji należności z tytułu pożyczek z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na koncie 240 „Pozostałe rozrachunki”, co jest niezgodne z wyżej cytowanym rozporządzeniem. Do ewidencji należności z tytułu pożyczek przeznaczone jest konto 234 „Pozostałe rozrachunki z pracownikami”. Od 1 stycznia 2009 roku kontrolowana jednostka ewidencjonuje należności z tytułu pożyczek z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na koncie 234 – str. 9 protokołu kontroli.
- nie ustaleniu w regulacjach wewnętrznych dowodu, który dokumentowałby wypłatę gotówki z kasy na podstawie listy płac – str. 12 protokołu kontroli.
W trakcie kontroli stwierdzono, iż badana jednostka nie posiada określonych zasad udzielania zamówień publicznych, których wartość szacunkowa netto nie przekracza równowartości kwoty 14.000,00 euro. Wydatki publiczne, zgodnie z treścią art. 44 ust. 3 aktualnie obowiązującej ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), powinny być dokonywane w sposób: celowy i oszczędny; umożliwiający terminową realizację zadań, w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań. Zatem kierownik jednostki winien ustalić w formie pisemnej procedury, które będą dawały racjonalną pewność, iż powyższe postulaty są realizowane. Artykuł 68 ust. 2 przywołanej ustawy o finansach publicznych określa, jaki jest zakres i cele wewnętrznej kontroli zarządczej – str. 32 protokołu kontroli.
Stwierdzone nieprawidłowości były wynikiem nieprzestrzegania przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej i rachunkowości jednostek budżetowych.
Odpowiedzialność za gospodarkę finansową jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie wewnętrznej kontroli zarządczej, spoczywa na kierowniku jednostki. Od 1 stycznia 2010 r. zakres odpowiedzialności kierownika jednostki określają przepisy art. 53 ust. 1 i art. 69 ust. 1 wskazanej ustawy o finansach publicznych.
Obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości należą do głównego księgowego, któremu kierownik powinien powierzyć obowiązki i odpowiedzialność w zakresie wskazanym treścią art. 54 ustawy.
Mając na uwadze przedstawione nieprawidłowości, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:
1. Odpowiednie ewidencjonowanie należności za pracę wykonywaną na podstawie umowy zlecenia.
2. Ustalenie w regulacjach wewnętrznych dowodu, który dokumentowałby wypłatę gotówki z kasy na podstawie listy płac.
3. Opracowanie zasad udzielania zamówień publicznych, których wartość szacunkowa netto nie przekracza równowartości kwoty 14.000,00 euro.
O sposobie wykonania zaleceń proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku Zespół w Suwałkach w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo informuję o możliwości składania w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3 i 4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30 - dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą zgłaszania zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Zastępca Prezesa
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Do wiadomości:
1. Prezydent Suwałk
2. Regionalna Izba Obrachunkowa
w Białymstoku Zespół w Suwałkach