Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku » Działalność kontrolna 2009

zalecenia - Bursa Szkolna nr 2 w Łomży  

zalecenia - Dom Kultury Śródmieście w Białymstoku  

zalecenia - Galeria ARSENAŁ w Białymstoku  

zalecenia - Gimnazjum nr 6 w Suwałkach  

zalecenia - Gmina Bakałarzewo  

zalecenia - Gmina Bielsk Podlaski  

zalecenia - Gmina Brańsk  

zalecenia - Gmina Grodzisk  

zalecenia - Gmina Hajnówka  

zalecenia - Gmina Jaświły  

zalecenia - Gmina Kobylin-Borzymy  

zalecenia - Gmina Kolno  

zalecenia - Gmina Krypno  

zalecenia - Gmina Kuźnica  

zalecenia - Gmina Milejczyce  

zalecenia - Gmina Nowy Dwór  

zalecenia - Gmina Orla  

zalecenia - Gmina Płaska  

zalecenia - Gmina Przytuły  

zalecenia - Gmina Puńsk  

zalecenia - Gmina Rudka  

zalecenia - Gmina Rutka Tartak  

zalecenia - Gmina Rutki  

zalecenia - Gmina Siemiatycze  

zalecenia - Gmina Szypliszki  

zalecenia - Gmina Wąsosz  

zalecenia - Gminny Zespół Obsługi Szkół w Siemiatyczach  

zalecenia - I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Suwałkach  

zalecenia - II Liceum Ogólnokształcące z BJN w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Integracyjne Przedszkole Samorządowe nr 58 w Białymstoku  

zalecenia - KPKM Sp. z o.o. w Białymstoku  

zalecenia - Miasto Bielsk Podlaski  

zalecenia - Miasto i Gmina Lipsk  

zalecenia - Miasto i Gmina Michałowo  

zalecenia - Miasto i Gmina Mońki  

zalecenia - Miasto i Gmina Rajgród  

zalecenia - Miasto i Gmina Szczuczyn  

zalecenia - Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Mońkach  

zalecenia - Pływalnia Miejska Wodnik w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Powiat Grajewski  

zalecenia - Powiat Łomżyński  

zalecenia - Powiat Sejneński  

zalecenia - Powiat Wysokomazowiecki  

zalecenia - Powiatowy Zarząd Dróg w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Suwałkach  

zalecenia - Przedszkole Samorządowe nr 26 Integracyjne w Białymstoku  

zalecenia - Przedszkole Samorządowe nr 41 w Białymstoku  

zalecenia - Publiczne Gimnazjum Nr 2 w Białymstoku  

zalecenia - Publiczne Gimnazjum nr 4 w Białymstoku  

zalecenia - Publiczne Gimnazjum nr 7 w Białymstoku  

zalecenia - Samorząd Województwa Podlaskiego  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 10 im. Jana Pawła II w Łomży  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 26 w Białymstoku  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 47 w Białymstoku  

zalecenia - Szkoła Podstawowa Nr 50 w Białymstoku  

zalecenia - Szkoła Policealna nr 1 Ochrony Zdrowia w Białymstoku  

zalecenia - VIII Liceum Ogólnokształcące w Białymstoku  

zalecenia - Zakład Usług Komunalnych w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Zakład Usług Komunalnych w Suwałkach  

zalecenia - Zarząd Budynków Mieszkalnych w Suwałkach  

zalecenia - Zespół Centrów Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Łomży  

zalecenia - Zespół Szkół Handlowo-Ekonomicznych w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół Mechanicznych w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół nr 4 im. Ziemi Podlaskiej w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Zespół Szkół nr 6 Suwałki  

zalecenia - Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 2 w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 3 w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół Technicznych w Suwałkach  

zalecenia - Zespół Szkół Zawodowych Nr 2 w Białymstoku  



zalecenia - Gmina Wąsosz

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2009-08-17 10:47
Data modyfikacji:  2009-08-17 10:48
Data publikacji:  2009-08-17 10:48
Wersja dokumentu:  1


Kontrola kompleksowa gospodarki finansowej

przeprowadzona w Urzędzie Gminy Wąsosz przez inspektorów

Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespół w Łomży

 

 

 

         Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 23 czerwca 2009 roku (znak: RIO.IV.6001-2/09), o treści jak niżej:

 

 

 

 

Pan

Czesław Ołdakowski

Wójt Gminy Wąsosz

 

 

         W wyniku kompleksowej kontroli gospodarki finansowej gminy Wąsosz za okres 2008 roku, przeprowadzonej w Urzędzie Gminy Wąsosz na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespół w Łomży, stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.

 

Zakresem kontroli objęto regulacje wewnętrzne dotyczące ustroju i funkcjonowania gminy i jej jednostek organizacyjnych, funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, prowadzenie rachunkowości, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, wykonanie budżetu, w tym realizację wybranych rodzajów dochodów i wydatków, udzielanie zamówień publicznych, realizację zadań zleconych i w ramach porozumień, gospodarowanie mieniem komunalnym, rozliczenia budżetu z jednostkami organizacyjnymi.

 

W zakresie organizacji i funkcjonowania gminnych jednostek organizacyjnych stwierdzono w okresie objętym kontrolą szereg nieprawidłowości, których podłożem było pominięcie odrębności finansowej i organizacyjnej poszczególnych jednostek w związku z wykonywaniem przez Urząd Gminy ich obsługi finansowo-księgowej. Przejawiało się to w szczególności brakiem planów finansowych i sprawozdań tych jednostek, brakiem ewidencyjnego wyodrębnienia danych dotyczących procesów, które powinny składać się na ich gospodarkę finansową, pozbawienia kierowników tych jednostek kompetencji do wykonywania czynności, o których mowa w art. 44 i 47 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) oraz art. 10 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.), a w konsekwencji także wyłączenie ich odpowiedzialności za gospodarkę finansową jednostek. Czynności dotyczące prowadzenia gospodarki finansowej obsługiwanych jednostek wykonywane były przez Pana Wójta i Skarbnika Gminy. Pan Wójt nie udzielił także kierownikom jednostek organizacyjnych pełnomocnictw, o których mowa w art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) – str. 3-6, 16 i 25-26 protokołu kontroli.

W trakcie kontroli stwierdzono, że począwszy od 2009 roku wyeliminowano większość nieprawidłowości. Zastosowano przewidziany prawem tryb konstruowania planów finansowych jednostek organizacyjnych na 2009 rok. Podjęto także realizację obowiązków sprawozdawczych, co stało się możliwe dzięki wyodrębnieniu od 2009 roku ksiąg rachunkowych dla każdej z obsługiwanych przez Urząd jednostek. Dla każdej z jednostek prowadzony jest również odrębny rachunek bankowy, zaś kierownicy jednostek autoryzują dokumenty dotyczące gospodarki finansowej kierowanych jednostek.

Ustalono jednakże m.in., że obsługę finansowo-księgową jednostek organizacyjnych oświaty Urząd Gminy prowadzi bez formalnego uregulowania tej kwestii przez Radę Gminy, do której – w myśl postanowień art. 5 ust. 9 w zw. z art. 5c pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) – należą kompetencje organu prowadzącego w zakresie organizowania obsługi finansowej szkół – str. 3 protokołu kontroli.

Badanie organizacji systemu kontroli finansowej w Urzędzie wykazało, iż regulacje wprowadzone przez Pana Wójta zarządzeniem Nr 24/06 z dnia 30 października 2006 roku nie uwzględniają w pełnym zakresie uprawnień i obowiązków kierowników jednostek organizacyjnych w związku z prowadzeniem ich obsługi finansowo-księgowej przez Urząd. W przypadku skoncentrowanej obsługi finansowo-księgowej właściwe jest, aby kierownicy jednostek obsługiwanych w sposób formalny przyjęli ustalone, wspólne procedury obiegu i kontroli dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych, uwzględniające w swej treści zakres ich kompetencji i odpowiedzialności, dotyczących procesów związanych z gromadzeniem i rozdysponowaniem środków publicznych oraz gospodarowaniem mieniem.

Kontrola dokumentacji rejestrowej dotyczącej Gminnego Ośrodka Kultury w Wąsoszu oraz Biblioteki Publicznej Gminy Wąsosz wykazała szereg braków w świetle przepisów rozporządzenia Ministra Kultury i Sztuki z dnia 17 lutego 1992 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru instytucji kultury (Dz. U. Nr 20, poz. 80). Nie zgromadzono akt rejestrowych, które powinny dokumentować zapisy w rejestrze instytucji kultury (§ 5 ust. 1 rozporządzenia), w dziale trzecim rejestru nie ujęto składników mienia znajdujących się w dyspozycji instytucji kultury; brak wzmianki o składanych do rejestru bilansach (§ 2 ust. 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia) – str. 3 protokołu kontroli.

 

Analiza wprowadzonych przez Pana Wójta wewnętrznych uregulowań dotyczących kontroli finansowej wykazała ponadto, iż w wielu miejscach posłużono się ogólnikami wskazującymi jedynie na powinność wykonywania czynności kontrolnych, bez opisu procedur kontrolnych. Obrazują to m.in. zapisy dotyczące kontroli merytorycznej, z których nie wynikają zadania kontrolne przypisane do poszczególnych stanowisk pracy. Klauzule na poszczególnych dowodach źródłowych o wykonaniu kontroli merytorycznej autoryzowane były przez Pana Wójta lub Sekretarza Gminy, natomiast opisy dokumentujące przebieg operacji gospodarczych (ich zgodność z danymi wykazanymi w dowodach będących podstawą zapłaty, jak np. ilość materiałów, zakres wykonanych usług itp.) zamieszczane były przez merytorycznych pracowników. Nie określono także pełnej drogi obiegu poszczególnych dowodów, co przejawiało się m.in. w braku wskazania stanowisk, przez które dokumenty te są tworzone. Badając zakresy czynności poszczególnych pracowników, pod kątem zgodności z faktycznie wykonywanymi zadaniami, ustalono również, że nie wszystkie zadania zostały przypisane w zakresach czynności – str. 9-10 i 51-52 protokołu kontroli.

Stwierdzono brak lub niekompletne opisy procedur kontrolnych w zakresie:

a) odbywania podróży służbowych i dokumentowania jazd samochodami służbowymi. W 2008 r. na podróże służbowe wydatkowano 1.704,46 zł, co w korelacji z ilością sporządzonych kart drogowych wskazuje, że większość z nich odbywana była samochodami służbowymi. Urząd nie posiada dowodów poświadczających cel wykorzystywania samochodów służbowych. Karty drogowe dotyczące użytkowania samochodu nie zawierały w tym względzie żadnych zapisów, nie można zatem zweryfikować poniesionych wydatków jako dotyczących realizacji zadań publicznych. Weryfikację tę uniemożliwiają także opisane dalej nieprawidłowości w dokumentowaniu poleceń wyjazdu – str. 11 protokołu kontroli,

b) dysponowania 4 traktorami i sprzętem (pług do odśnieżania, przyczepy, itp.) wykorzystywanym do realizacji zadań gminy w zakresie gospodarki komunalnej i utrzymania dróg gminnych. Zlecenia wykonania robót (dyspozycje dla traktorzystów) wydawane były wyłącznie ustnie, w tym, oprócz Pana Wójta, także przez pracowników Urzędu, którym zarówno w regulacjach wewnętrznych, jak i zakresach czynności nie przypisano tych zadań. W konsekwencji nieokreślenia procedur kontrolnych dotyczących gospodarowania tymi składnikami mienia jedynym udokumentowaniem robót wykonywanych z ich zastosowaniem były karty drogowe. W znacznej części określały one jednak tylko ogólnikowo rodzaj wykonywanych prac (np. sprzątanie terenu czy prace porządkowe), bez bliższego określenia miejsca, przedmiotu, i zakresu (np. sprzątanej powierzchni, ilości przewożonego ładunku). W celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania kontroli na tym odcinku działalności – mając na uwadze postanowienia art. 47 ustawy o finansach publicznych – konieczne jest uzupełnienie wewnętrznych procedur o opis zasad i trybu gospodarowania wymienionymi składnikami mienia, umożliwiających kontrolę poprawności realizowanych przy jego zastosowaniu zadań gminy, dających możliwość weryfikacji rozliczanego w kartach drogowych czasu pracy pracowników i sprzętu oraz zużycia paliwa – str. 12-13 i 79-80 protokołu kontroli,

c) ustalania i dochodzenia należności z gospodarowania nieruchomościami gminnymi oraz sposobu prowadzenia ewidencji pozaksięgowej, tj. korelacji między ewidencją i dokumentacją prowadzoną w komórce księgowości, a pozaksięgową prowadzoną przez merytorycznych pracowników – str.13 i 51-52 protokołu kontroli,

d) udzielania zamówień publicznych, co do których nie ma obowiązku stosowania procedur ustawy ze względu na ich wartość. W okresie objętym kontrolą zagadnienie to nie było uregulowane w przepisach wewnętrznych, w wyniku czego wiele spośród zamówień dokonanych w 2008 roku, m.in. zakup samochodu osobowego za 59.300 zł, wozu asenizacyjnego za cenę 23.500 zł oraz usług remontowych za 10.922,44 zł i 20.255,57 zł, realizowano bez udokumentowania sposobu wyłonienia wykonawców oraz respektowania zasady wyrażonej w art. 35 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych. Regulamin dotyczący tych kwestii, wprowadzony przez Pana Wójta zrządzeniem Nr 3/09 z dnia 9 lutego 2009 r., zawiera natomiast postanowienia, które nie posiadają cech kompletnych procedur kontroli, w tym pomijają stosowanie regulaminu dla wszystkich zamówień o wartości poniżej 7.000 euro. Stosownie do wymogów art. 35 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wszystkie wydatki publiczne powinny być realizowane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Ustanowione procedury winny zatem zapewniać właściwą realizację tej zasady i przewidywać dokumentowanie jej przestrzegania – str. 13-14 i 64-66 protokołu kontroli,

e) gospodarki magazynowej w kwestii stosowanych czasokresów rozliczania zużycia oleju opałowego i paliw silnikowych – str. 78 protokołu kontroli.

 

         Kontrola dokumentacji dotyczącej podróży służbowych odbywanych samochodami służbowymi wykazała brak pisemnych dyspozycji w tym zakresie (poleceń wyjazdu służbowego), zarówno dla Pana Wójta jak i innych pracowników Urzędu, co stanowi naruszenie postanowień rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.). Przepisy § 2 i § 5 ust. 1 rozporządzenia nakładają obowiązek odbywania podróży służbowych na podstawie dyspozycji pracodawcy określających miejscowość rozpoczęcia i zakończenia podróży oraz środek transportu właściwy do odbycia podróży. W myśl art. 4 pkt 1 obowiązującej w okresie objętym kontrolą ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 ze zm.), czynności z zakresu prawa pracy wobec Pana Wójta powinna wykonywać Rada Gminy lub jej Przewodniczący w zakresie ustalonym przez Radę. Nie stwierdzono, aby Rada Gminy upoważniła Przewodniczącego do wykonywania czynności delegowania w podróże służbowe. Obecnie zasady wykonywania czynności z zakresu prawa pracy wobec wójta reguluje art. 8 ust. 2 obowiązującej od 1 stycznia 2009 roku ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458). Treść tego przepisu wskazuje, iż polecenia wyjazdów służbowych Pana Wójta powinna podpisywać wyznaczona przez Pana osoba zastępująca lub Sekretarz Gminy. Jak wynika z protokołu kontroli, do czasu kontroli dyspozycja art. 8 przywołanej ustawy nie została wypełniona. Nie stwierdzono pisemnych dyspozycji delegujących Pana Wójta do odbycia podróży służbowych w 2009 roku – str. 11 protokołu kontroli.

 

         Badając prawidłowość naliczenia odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych pracowników Urzędu, pod kątem zgodności z postanowieniami art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.), ustalono, że wysokość odpisu, a w konsekwencji i kwotę wydatków budżetu 2008 r. z tego tytułu zawyżono o 1.813,22 zł, co było skutkiem niedokonania korekty dostosowującej wielkość odpisu do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych, po przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, ustalonej na koniec 2008 – str. 20 protokołu kontroli. Obecnie zasady dokonywania korekty odpisu regulują przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz. U. Nr 43, poz. 349).

 

Kontrola prawidłowości prowadzenia ksiąg rachunkowych, w świetle przepisów ustawy o rachunkowości oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 ze zm.), wykazała, że:

a) nie prowadzono ewidencji analitycznej do konta 851 „Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych”; dane, które powinny być wyszczególnione w tej ewidencji wskazuje załącznik nr 2 do rozporządzenia – str. 20 protokołu kontroli,

b) nieprawidłowo, na koncie 134 „Kredyty bankowe” zamiast na koncie 260 „Zobowiązania finansowe”, ujmowano operacje gospodarcze dotyczące zaciąganych pożyczek – str. 22 protokołu kontroli,

c) rozrachunki z tytułu podatku VAT ujmowano w ewidencji budżetu na koncie 224 „Rozrachunki budżetu”. Rozliczenia dotyczące podatku VAT, jako pochodne operacji dotyczących realizacji dochodów i wydatków budżetu, powinny być prowadzone w ewidencji Urzędu na koncie 225 „Rozrachunki z budżetami” – str. 23 protokołu kontroli,

d) nie prowadzono z wymaganą szczegółowością ewidencji analitycznej do konta 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych” w zakresie rozliczeń dotyczących dochodów uzyskiwanych z gospodarowania nieruchomościami. Prowadzenie rozrachunków z kontrahentami w formie pozaksięgowej, jak ma to miejsce w kontrolowanej jednostce, nie może być podstawą pominięcia zasad funkcjonowania konta 221. Stwierdzono, że przypisu należności, w sumie obejmującej należności od wszystkich kontrahentów, dokonywano dopiero na koniec roku na jednym zbiorczym koncie analitycznym do konta 221, na którym w trakcie roku ujmowano wyłącznie wpłaty, co powodowało, iż do momentu przypisu na koncie tym prezentowane były nierealne salda, wyrażające sumę wpłat od wszystkich kontrahentów i sugerujące istnienie nadpłat – str. 52 protokołu kontroli,

e) niewłaściwie ewidencjonowano grunty gminne – jako sumę określającą ich ilość i wartość (50,53 ha o wartości początkowej 1.279.954 zł wg stanu na 31.12.2007 r.) bez wskazania poszczególnych działek (ewentualnie budowli na nich usytuowanych) jako odrębnych obiektów inwentarzowych i danych dotyczących podmiotów użytkujących. Według zasad funkcjonowania konta 011 „Środki trwałe” zawartych w załączniku nr 2 do rozporządzenia, ewidencja szczegółowa powinna umożliwić m.in. ustalenie wartości początkowej poszczególnych obiektów środków trwałych oraz ustalenie osób lub komórek organizacyjnych, którym powierzono środki trwałe – str. 76 protokołu kontroli,

e) nie wyksięgowano z ewidencji działki we wsi Bukowo Duże o wartości księgowej 400 zł, sprzedanej w dniu 29 lutego 2008 r. – str. 77 protokołu kontroli,

f) nie ujęto na koncie 011 kwoty 3.500 zł stanowiącej wartość dokumentacji projektowo-kosztorysowej na przebudowę drogi Niebrzydy - Szymany, czym zaniżono wartość środka trwałego uzyskanego z inwestycji. Wartość środka trwałego zwiększono o wskazaną kwotę w trakcie kontroli – str. 70 protokołu kontroli.

 

         W wyniku kontroli stosowania klasyfikacji dochodów i wydatków stwierdzono nieprawidłowości naruszające przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 107, poz. 726 ze zm.), polegające na:

a) nieprawidłowym ujęciu w planie finansowym, a następnie w sprawozdaniu Rb-33 za 2008 rok, przychodów Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 8.943,16 zł uzyskanych z WFOŚiGW, do par. 0690 „Wpływy z różnych opłat”. Przepisy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150) wskazują, iż podstawowymi źródłami przychodów Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej są środki z tytułu opłat i kar za korzystanie ze środowiska. Procentowy udział we wpływach realizowanych przez Wojewódzki Fundusz z tytułu opłat i kar za korzystanie ze środowiska, przekazywany na rzecz Funduszu Gminnego, stanowi redystrybucję, o której mowa w art. 402 ustawy. Właściwym paragrafem klasyfikacji budżetowej dla tego typu środków jest par. 2960 „Przelewy redystrybucyjne” – str. 21 protokołu kontroli,

b) dochody z tytułu czynszu wraz z innymi opłatami (c.o., opłata eksploatacyjna, wywóz nieczystości stałych, wywóz nieczystości płynnych) nieprawidłowo ewidencjonowano wspólnie z czynszem do rozdziału 70005, par. 0750 „Dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych…”. Opłaty te powinny być ujmowane w par. 0830 „Wpływy z usług”. Nieprawidłowo zarachowane dochody wyniosły w skali roku 11.766,38 zł. Ponadto przeważająca część opłat (w 2008 r. na sumę 10.893,86 zł) wpłacana była przez najemców lokali w budynkach szkolnych, gdzie ponoszono koszty wytworzenia usług, z tego też względu opłaty za te usługi powinny być ujmowane do działu 801 „Oświata i wychowanie”, natomiast wszystkie opłaty ujęto do działu 700 „Gospodarka mieszkaniowa” – str. 53-54 protokołu kontroli.

 

Kontrola gospodarki lokalami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy, przeprowadzona pod kątem wymagań ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 ze zm.), wykazała nieprawidłowości polegające na tym, że:

a) wadliwie określono zasady ustalania czynszu, uzależniając jego wysokość od przynależności danego lokalu do jednej z 4 grup określających stan lokalu (słaby, średni, dobry, bardzo dobry), ustalonych przez Radę Gminy uchwałą Nr VII/50/07 z dnia 7 grudnia 2007 roku w oparciu o parametry takie, jak m.in.: wyposażenie poszczególnych lokali w instalacje wodociągowe, kanalizacyjne, urządzenia c.o., daty wybudowania. W myśl postanowień art. 7 ust. 1 przywołanej ustawy, w lokalach wchodzących w skład publicznego zasobu mieszkaniowego właściciel ustala stawki czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokali, z uwzględnieniem czynników podwyższających lub obniżających ich wartość użytkową, a w szczególności położenia budynku, położenia lokalu w budynku, wyposażenia budynku i lokalu w urządzenia techniczne i instalacje oraz ich stanu, ogólnego stanu technicznego budynku. Artykuł 21 ust. 2 pkt 4 ustawy wskazuje na obowiązek ustalenia w wieloletnim programie gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy także warunków obniżania czynszu. W odniesieniu do poszczególnych lokali mogą zatem zaistnieć zarówno czynniki podwyższające, jak i obniżające stawkę bazową. Zatem ustalanie wielkości czynszu w oparciu o przyporządkowanie danego lokalu do jednej z 4 kategorii mających określać ich stan nie można uznać za zgodne z przytoczonym przepisem – str. 52-53 protokołu kontroli,

b) nieprawidłowo, w formie ryczałtowej, pobierano od najemców opłaty (wynoszące: za c.o. – 2,68 zł za 1m2 miesięcznie, opłata eksploatacyjna – 2,90 zł za 1m2 rocznie, wywóz nieczystości stałych – 0,97 zł  od osoby miesięcznie, wywóz nieczystości płynnych – 11,98 zł za 3 m3 od osoby miesięcznie) ustalone w  latach ubiegłych. Wysokość pobieranych opłat nie miała uzasadnienia w kalkulacji odnoszącej się do kosztów świadczenia wymienionych usług. Z art. 9 ust. 2 w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 8 przywołanej ustawy wynika, że najemcy lokali powinni wnosić opłaty za dostawę ciepła, a także innych mediów i usług zaliczanych do grupy tzw. niezależnych od właściciela, w wysokości niezbędnej do pokrycia ponoszonych przez właściciela kosztów ich dostarczenia do lokalu używanego przez lokatora. W tej sytuacji pobierane ryczałtowo opłaty mogą być traktowane jedynie jako forma zaliczek na poczet zwrotu poniesionych kosztów za dany okres rozliczeniowy. Po ustaleniu faktycznej wielkości kosztów poniesionych w danym okresie, wynik rozliczenia powinien być ujęty w ewidencji księgowej jako zwiększenie lub zmniejszenie stanu należności od lokatorów. W trakcie kontroli ustalono przypadki, w których pobrane w skali roku opłaty za c.o. były mniejsze niż koszty poniesione na wytworzenie ciepła w tym okresie – łącznie o 1.942,56 zł, zaś w jednym przypadku wystąpiła nadpłata w wysokości 115,20 zł – str. 53-54 protokołu kontroli.

         Badając dochody osiągane z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości stwierdzono, że nie były podejmowane działania celem zaktualizowania rocznych opłat za użytkowanie wieczyste. Stosownie do postanowienia art. 77 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.), wysokość opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej może być aktualizowana, nie częściej niż raz w roku, jeżeli wartość tej nieruchomości ulegnie zmianie. Jak wynika z ustaleń kontroli, ostatnia aktualizacja opłat  miała miejsce w 1996 r., zatem podjęcie działań w tym względzie jest zasadne. Należy wskazać, że art. 12 przywołanej ustawy zobowiązuje organy właściwe w sprawach gospodarowania nieruchomościami (w gminie – wójta) do gospodarowania nieruchomościami w sposób zgodny z zasadami prawidłowej gospodarki – str. 55 protokołu kontroli.

 

Na terenie gminy Wąsosz nie obowiązują stawki opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego wybudowaniem urządzeń infrastruktury technicznej z udziałem środków publicznych oraz podziałem nieruchomości. Z przepisów art. 143-148b ustawy o gospodarce nieruchomościami wynika, że właściciele nieruchomości (i w ograniczonym zakresie użytkownicy wieczyści) powinni uczestniczyć w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej przez wnoszenie na rzecz gminy opłat adiacenckich, z zastrzeżeniem art. 143 ust. 1. Przepis art. 98a ustawy daje ponadto podstawę do wydawania decyzji ustalających opłaty adiacenckie w przypadkach wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego podziałem nieruchomości na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego. Opłaty adiacenckie stanowią określone prawem, a zatem niezależne od woli organów gminy, źródło dochodów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 lit. f) ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539 ze zm.). Nieokreślenie przez organ stanowiący stawek procentowych opłat adiacenckich uniemożliwia podejmowanie postępowań w sprawach indywidualnych, zmierzających do wydania decyzji ustalających ich wysokość, a tym samym prowadzi do nieuprawnionego zaniechania ustalania i poboru dochodów budżetu. Ustawodawca określając górne (dopuszczalne) granice stawek procentowych opłat umożliwił organowi stanowiącemu gminy swobodę w miarkowaniu ich wysokości – str. 58 protokołu kontroli.

 

Kontrola zagadnień dotyczących gospodarowania mieniem przez jednostki organizacyjne wykazała, że jednostki te nie zostały formalnie wyposażone w majątek gminy. Z ustaleń zawartych na str. 85 protokołu kontroli wynika, że jednostki oświatowe ewidencjonują w swoich księgach rachunkowych majątek gminy, którym faktycznie dysponują. Stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 10 i art. 45 ustawy o gospodarce nieruchomościami, formą prawną władania nieruchomością przez gminną jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej jest trwały zarząd, ustanawiany w drodze decyzji administracyjnej. Samorządowe instytucje kultury, jako osoby prawne, winny natomiast władać nieruchomościami na podstawie jednego z tytułów określonych przepisami prawa cywilnego.

            W zakresie zagadnień dotyczących gospodarki nieruchomościami stwierdzono ponadto, że Pan Wójt, jako organ właściwy do gospodarowania gminnym zasobem nieruchomości z mocy art. 25 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, nie sporządził planu wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości, a zatem nie wypełnił obowiązku nałożonego przepisami art. 25 ust. 2 w zw. z art. 23 ust. 1 pkt 3 tej ustawy – str. 86 protokołu kontroli.

 

         Badając wydatki dotyczące przeciwdziałania alkoholizmowi, pod kątem zgodności z przepisami ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 ze zm.), ustalono, że w budżecie na 2007 r. zaplanowano wydatki w wysokości 60.000 zł, zaś ich realizacja wyniosła 36.462,57 zł. Zrealizowane dochody z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wyniosły natomiast w 2007 r. 74.126 zł. Nie stwierdzono, by niewykorzystane środki wysokości 37.663,43 zł z opłat uzyskanych w 2007 roku ujęto w panie wydatków na przeciwdziałanie alkoholizmowi w budżecie na 2008 rok. Należy wskazać, że zgodnie art. 182 przywołanej ustawy, dochody z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu mogą być przeznaczone wyłącznie na realizację gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz gminnego programu przeciwdziałania narkomanii – str. 63-64 protokołu kontroli.

         Stwierdzono, że przy zastosowaniu ogólnie dostępnych kontenerów będących własnością gminy zorganizowano, na koszt budżetu gminy, wywóz nieczystości z prywatnych posesji mieszkańców gminy – str. 80-81 protokołu kontroli. Nieodpłatne świadczenie tych usług stoi w sprzeczności do postanowień ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 ze zm.), w myśl których w celu realizacji obowiązkowego zadania własnego polegającego na utrzymaniu czystości i porządku do gminy należy tworzenie warunków wymienionych enumeratywnie w art. 3 ust. 2. Nie wynika z nich możliwość bezpłatnego odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Przepis art. 3 ust. 3 pkt 3 tej ustawy wskazuje natomiast, iż gminy powinny prowadzić ewidencję umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w celu kontroli wykonywania przez nich obowiązków wynikających z ustawy. Obowiązki te określa art. 5, zaliczając do nich m.in. pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi. Art. 6 ust. 1 ustawy stanowi, iż właściciele nieruchomości przy wykonywaniu wskazanego obowiązku winni udokumentować, w formie umowy, korzystanie z usług wykonywanych przez zakład będący gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, przez okazanie takiej umowy i dowodów płacenia za świadczone usługi. Według art. 6 ust. 1a, rada gminy może określić, w drodze uchwały, w zależności od lokalnych warunków, inne sposoby udokumentowania wykonania przywołanych obowiązków. Rada gminy określa też, w drodze uchwały, górne stawki opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za świadczone usługi.

         Stosownie do postanowień art. 4 cytowanej ustawy, Rada Gminy uchwałą nr XXI/138/06 z dnia 28 sierpnia 2006 r. wprowadziła Regulamin utrzymania czystości na terenie gminy, który w rozdziale 2 wskazuje obowiązki właścicieli nieruchomości, a wśród nich obowiązek zapewnienia utrzymania czystości i porządku poprzez wyposażenie nieruchomości w standardowe pojemniki do zbierania odpadów komunalnych na zasadach ustalonych z firmą wywozową lub umieszczanie odpadów komunalnych w kontenerach. Zapis ten, jak wyjaśnił Pan Wójt, rozumiany był jako dający podstawę do realizacji powyższego zadania przez gminę poprzez udostępnienie mieszkańcom kontenerów. Należy podkreślić, że żadne z regulacji ustawy o utrzymaniu czystości... nie uzasadniają interpretacji postanowień regulaminu w sposób wyłączający odpłatność właścicieli nieruchomości w związku z realizacją spoczywających na nich obowiązków. Niezawarcie umów przez właścicieli nieruchomości nie jest okolicznością wyłączającą możliwość obciążenia ich kosztami wywozu nieczystości. W stosunku do takiej grupy właścicieli gmina jest zobowiązania zorganizować odbieranie odpadów, natomiast opłata ustalana jest w drodze decyzji na podstawie przepisów art. 6 ust. 6-12 cytowanej ustawy (postanowienia takie zawiera także § 9 regulaminu uchwalonego przez Radę Gminy). Koszt wywozu kontenerów w 2008 r., wyliczony szacunkowo w trakcie kontroli, wyniósł ok. 38.743,68 zł.

 

         Badając dokumentację obrazującą przygotowanie i przebieg inwentaryzacji środków trwałych w 2007 r. w Urzędzie i pozostałych jednostkach organizacyjnych ustalono, że nie były przestrzegane niektóre postanowienia instrukcji inwentaryzacyjnej. Zgodnie z instrukcją powinna zostać powołana komisja inwentaryzacyjna, zaś do zadań jej przewodniczącego przypisano m.in. wskazanie zespołów spisowych, szkolenie członków, przydział i rozliczenie zespołów spisowych. Tymczasem zespoły spisowe powołano bezpośrednio zarządzeniami Pana Wójta i dyrektorów szkół, zaś przewodniczący komisji nie został formalnie wyznaczony. Stwierdzono także brak sprawozdania z przebiegu prac inwentaryzacyjnych, którego sporządzenie, zgodnie z wytycznymi instrukcji, należy do obowiązków komisji. Spisy inwentarza w 3 szkołach sporządzono przy pomocy komputera, zamiast na arkuszach spisowych, które powinny być rozliczone za pośrednictwem ewidencji druków ścisłego zarachowania – str. 82-85 protokołu kontroli.

 

         Badając stosowanie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.) stwierdzono, że w specyfikacjach istotnych warunków zamówienia dotyczących przebudowy drogi Niebrzydy - Szymany i odnowy nawierzchni bitumicznej dróg gminnych nie odniesiono się do kwestii żądania przez zamawiającego zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Jednakże w umowach z wykonawcą ustalono zabezpieczenie należytego wykonania umów – str. 71 i 74 protokołu kontroli. Stosownie do art. art. 36 ust. 1 pkt 15 Prawa zamówień publicznych wymagania zamawiającego co do wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy powinny być uwzględnione w specyfikacji.

         Udzielając zamówienia na zakup oleju opałowego, w umowie z dostawcą postanowiono, że zmiany cen oleju u producenta będą powodowały zmianę cen
u dostawcy, zaś zmiany będą wynikały z aneksów. Aneksów potwierdzających zaistniałą zmianę cen nie stwierdzono. W specyfikacji i umowie określono ponadto, że przy każdej dostawie wymagane jest świadectwo jakości. Stwierdzono, że w przypadku jednej dostawy (na 3 wykonane) świadectwa nie przedstawiono. Brak świadectw jakości stwierdzono również przy każdej z 6 dostaw węgla. Obowiązek przedkładania świadectw przewidziano w s.i.w.z. oraz w umowie z dostawcą – str. 66-67 protokołu kontroli.

 

W toku kontroli dochodów budżetowych gminy, badaniu poddano również dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych, dla których organem podatkowym pierwszej instancji, w myśl art. 13§ 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.), jest Wójt Gminy. Kontrola prowadzona była w szczególności pod kątem prawidłowości i powszechności poboru wskazanych dochodów, windykacji zaległości podatkowych oraz rachunkowości podatkowej, w tym rzetelności sporządzania sprawozdań budżetowych.

 

Ustalono, że Wójt Gminy Wąsosz nie wystąpił z wnioskiem do Rady Gminy dotyczącym podjęcia uchwały określającej tryb oraz szczegółowe warunki zwolnienia od podatku rolnego użytków rolnych, na których zaprzestano produkcji rolnej. Ustawa z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r., Nr 136, poz. 969 ze zm.) w art. 12 ust. 1 pkt 7 stanowi, że zwalnia się z podatku rolnego grunty gospodarstw rolnych, na których zaprzestano produkcji rolnej, z tym że zwolnienie może dotyczyć nie więcej niż  20 % powierzchni użytków rolnych gospodarstwa rolnego, lecz nie więcej niż 10 ha - na okres nie dłuższy niż 3 lata, w stosunku do tych samych gruntów. W związku, z czym Rada Gminy powinna była podjąć stosowną uchwałę dotyczącą tego typu zwolnienia – str. 35 protokołu kontroli.

 

Stwierdzono, że w przypadku 5 kontrolowanych decyzji umorzeniowych, przedstawionych w opisie na stronie 36 protokołu kontroli, Organ podatkowy w toku prowadzonego postępowania podatkowego nie zebrał kompletu dokumentów świadczących o zdarzeniu losowym podatnika. W pozostałych przypadkach postępowanie podatkowe przeprowadzone zostało zgodnie z treścią art. 187 § 1 Ordynacji podatkowej. Natomiast wszystkie kontrolowane decyzje posiadały wadę polegającą na braku uzasadnienia faktycznego i prawnego, a więc elementów decyzji przewidzianych w art. 210 § 1 Ordynacji podatkowej. Uzasadnienie faktyczne decyzji zawiera w szczególności wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, którym dał wiarę, oraz przyczyn, dla których innym dowodom odmówił wiarygodności, uzasadnienie prawne zaś zawiera wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji z przytoczeniem przepisów prawa.

         Rada Gminy Wąsosz nie podjęła uchwały w sprawie wprowadzenia opłaty prolongacyjnej. Przyczyną tego stanu rzeczy był brak projektu, który powinien Radzie, w dbałości o kompletność dochodów, przedłożyć Wójt Gminy – str. 45 prot. kontroli.

Badanie dokumentacji księgowej prowadzonej dla potrzeb ewidencji podatków i opłat pozwoliło stwierdzić, iż na dzień kontroli kwota zaległości nie objęta postępowaniem egzekucyjnym wynosiła 611,00 zł (str. 47 - 48 protokołu kontroli). Brak pełnych i systematycznych działań w stosunku do podatników zalegających z zapłatą należności podatkowych, świadczy o naruszeniu przez organ podatkowy obowiązków wynikających z przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 229, poz. 1954 ze zm.) i Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2001 r. Nr 137, poz. 1541, z 2003 r. Nr 9, poz. 106, z 2004 r. Nr 10, poz. 79).

Ponadto ustalono, iż w uregulowaniach wewnętrznych określono wprawdzie wzór kwitariuszy (wydruków komputerowych) służących do inkasa łącznego zobowiązania pieniężnego, jednak nie został on zatwierdzony do stosowania przez kierownika jednostki, a ich gospodarka objęta ewidencją w księdze druków ścisłego zarachowania.

 

Ustalenia dotyczyły także nieprowadzenia ewidencji komputerowej (w programie komputerowym) osób prawnych zobowiązanych do opłacania podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości wynikającej z treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2005 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie ewidencji podatkowej nieruchomości – str. 37 protokołu kontroli. 

 

Stwierdzone w wyniku kontroli nieprawidłowości i uchybienia były wynikiem nieprzestrzegania lub błędnej interpretacji obowiązujących przepisów prawa dotyczących gospodarki finansowej i rachunkowości jednostki sektora finansów publicznych, w tym niewłaściwej organizacji systemu kontroli finansowej.

Organem wykonawczym gminy jest Wójt, na którym spoczywają obowiązki dotyczące m.in. wykonywania budżetu i gospodarowania mieniem gminy, a także ogólna odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę finansową gminy (art. 30 ust. 1 i 2, art. 60 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Wójt wykonuje zadania przy pomocy Urzędu, którego jest kierownikiem (art. 33 ust. 1 i 3 ustawy). Odpowiedzialność za gospodarkę finansową Urzędu, jako jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli wewnętrznej, spoczywa na Wójcie zgodnie z art. 44 ustawy o finansach publicznych.

Wójt jest również organem podatkowym pierwszej instancji w myśl przepisu art. 13 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości należą do Skarbnika, stosownie do zakresu obowiązków i postanowień art. 45 ustawy o finansach publicznych.

 

Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Wystąpienie do Rady Gminy z projektem uchwały regulującej sposób organizacji wspólnej obsługi finansowo-księgowej szkół.

2. Uwzględnienie w pisemnych procedurach wewnętrznej kontroli finansowej zakresu kompetencji i odpowiedzialności kierowników obsługiwanych jednostek w odniesieniu do czynności składających się na prowadzenie gospodarki finansowej oraz spowodowanie formalnej akceptacji ustalonych procedur przez kierowników tych jednostek.

3. Uzupełnienie rejestru instytucji kultury o dane wskazane w części opisowej wystąpienia.

4. Uzupełnienie regulacji wewnętrznych składających się na procedury kontroli finansowej o brakujące elementy, dotyczące:

a) dokumentowania kontroli merytorycznej ze wskazaniem stanowisk realizujących zadania kontrolne,

b) pełnego opisu drogi obiegu dokumentów, uwzględniającego stanowiska tworzące dany rodzaj dokumentu,

c) formalnego powierzenia w zakresach czynności obowiązków dotyczących gospodarki finansowej, wykonywanych faktycznie przez pracowników Urzędu,

d) odbywania podróży służbowych i dysponowania samochodami służbowymi,

e) dysponowania traktorami i innym sprzętem wykorzystywanym do realizacji zadań gminy w zakresie gospodarki komunalnej i utrzymania dróg gminnych,

f) ustalania i dochodzenia dochodów z gospodarowania nieruchomościami gminnymi oraz sposobu prowadzenia ewidencji,

g) udzielania zamówień publicznych, co do których nie ma obowiązku stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych,

h) gospodarki magazynowej w zakresie czasokresów rozliczania zużycia oleju opałowego i paliw silnikowych.

5. Odbywanie podróży służbowy wyłącznie na podstawie poleceń wyjazdu służbowego, wystawionych przez Pana Wójta pracownikom Urzędu, zaś Panu Wójtowi przez osobę wyznaczoną na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych, określających miejscowości rozpoczęcia i zakończenia podróży, cel podróży oraz środek transportu.

6. Naliczanie odpisu na ZFŚS zgodnie z przepisami przywołanymi w części opisowej wystąpienia. Zmniejszenie odpisu na 2009 rok o stwierdzoną w trakcie kontroli kwotę jego zawyżenia w 2008 r. wynoszącą 1.813,22 zł.

7. Zobowiązanie Skarbnika Gminy do wyeliminowania nieprawidłowości w prowadzeniu ksiąg rachunkowych, poprzez:

a) założenie ewidencji analitycznej do konta 851,

b) ujmowanie rozliczeń dotyczących zaciąganych pożyczek na koncie 260,

c) prowadzenie rozrachunków z tytułu podatku VAT na koncie 225 w ewidencji Urzędu jako jednostki budżetowej,

d) prowadzenie ewidencji analitycznej do konta 221 w podziale na poszczególnych kontrahentów,

e) terminowe dokonywanie przypisu należności na koncie 221 w celu zapewnienia realności danych wynikających z ksiąg rachunkowych,

f) prowadzenie ewidencji szczegółowej gruntów zgodnie z wymogami wynikającymi z zasad funkcjonowania konta 011,

g) wyksięgowanie z ewidencji wartości działki sprzedanej w 2008 roku.

8. Zapewnienie prawidłowego stosowania klasyfikacji budżetowej przychodów GFOŚiGW oraz dochodów budżetowych.

9. W zakresie najmu lokali mieszkalnych:

a) zmodyfikowanie przyjętych zasad ustalania wysokości czynszu za najem lokali, poprzez wskazanie okoliczności podwyższających i obniżających stawkę bazową czynszu,

b) ustalanie wysokości opłat za usługi dostarczane najemcom lokali przy uwzględnieniu faktycznie ponoszonych kosztów ich świadczenia; rozważenie rozliczenia z najemcami nadpłat i niedopłat ustalonych za 2008 rok.

10. Zaktualizowanie  wysokości opłat rocznych za użytkowanie wieczyste.

11. Przedstawienie Radzie Gminy projektu uchwały ustalającej stawki opłat adiacenckich.

12. Uregulowanie formy prawnej gospodarowania nieruchomościami przez gminne jednostki organizacyjne.

13. Sporządzenie planu wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości.

14. Wykorzystywanie uzyskanych dochodów z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych z uwzględnieniem wymagań art. 182  ustawy o wychowaniu w trzeźwości ...

15. Uregulowanie kwestii odpłatności właścicieli nieruchomości za usuwanie odpadów komunalnych odbieranych przy zastosowaniu ogólnie dostępnych kontenerów, mając na uwadze przepisy przywołane w części opisowej wystąpienia.

16. Przeprowadzanie i dokumentowanie inwentaryzacji zgodnie z zasadami określonymi instrukcją inwentaryzacyjną.

17. Wyeliminowanie rozbieżności między postanowieniami specyfikacji istotnych warunków zamówienia a treścią zawieranych umów z wykonawcami, mając na uwadze, że ustalenie w umowie zabezpieczenia należytego wykonania umowy winno mieć swoje źródło w odpowiednich zapisach specyfikacji.

18. Dołożenie należytej staranności przy realizacji zawartych umów z wykonawcami poprzez: a) aneksowanie umów pierwotnych w przypadkach przewidzianych w tych umowach,

b) egzekwowanie ustalonego w umowach obowiązku przedkładania przez dostawców materiałów świadectw jakości dostaw.

19. Przedłożenie Radzie Gminy projektu uchwały określającej tryb oraz szczegółowe warunki zwolnienia od podatku rolnego użytków rolnych, na których zaprzestano produkcji rolnej.

20. Wydawanie decyzji umorzeniowych zgodnie z przepisami ustawy Ordynacja podatkowa, ze szczególnym uwzględnieniem ich uzasadnienia faktycznego, opartego o wyczerpujący materiał dowodowy zebrany w celu wszechstronnego wyjaśnienia okoliczności sprawy.

21. Prowadzenie terminowych i systematycznych działań windykacyjnych w stosunku do podatników, na których ciążą zaległości podatkowe, mających na względzie przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz rozporządzenia Ministra Finansów sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

22. Uzupełnienie wewnętrznych uregulowań dotyczących przyjęcia kwitariuszy komputerowych do stosowania przy inkasie zobowiązań podatkowych oraz objęcie ewidencją w księdze druków ścisłego zarachowania.

23. Prowadzenie ewidencji komputerowej osób prawnych zobowiązanych do opłacania podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości na zasadach wynikających z treści przywołanego rozporządzenia.

 

 

O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku Zespół w Łomży w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.

         Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

 

 

Zastępca  Prezesa

Regionalnej Izby Obrachunkowej

  w Białymstoku

 

 

 

 

Do wiadomości:

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku

Zespół w Łomży





Odsłon dokumentu: 120437460
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120437460 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |