zalecenia - Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Bielsku Podlaskim
Autor:
BIP Admin
Dodane przez:
BIP Admin
Data utworzenia:
2009-07-09 12:44
Data modyfikacji:
2009-07-09 12:44
Data publikacji:
2009-07-09 12:44
Wersja dokumentu:
1
Kontrola
problemowa gospodarki finansowej
przeprowadzona
w Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji w Bielsku Podlaskim
przez
inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
Ustalenia
kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 26 maja 2009 roku
(znak: RIO.I.6002 - 3/09), o treści jak niżej:
Pan
Andrzej Krzywiec
Dyrektor
Miejskiego
Ośrodka Sportu i Rekreacji
w
Bielsku Podlaskim
W wyniku
problemowej kontroli gospodarki finansowej za okres 2008 roku, przeprowadzonej
w Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji w Bielsku Podlaskim na podstawie art. 1
ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o
regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.)
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono
nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz
pozostawiono w kontrolowanej jednostce.
Zakresem kontroli objęto ustalenia organizacyjne,
księgowość i sprawozdawczość, kontrolę wewnętrzną, gospodarkę pieniężną i
rozrachunki, plan finansowy i jego zmiany, realizację planu finansowego, w tym
wybranych dochodów i wydatków, wyposażenie w majątek, dochody własne jednostki
budżetowej i wydatki finansowane z dochodów własnych oraz rozliczenia finansowe
jednostki z budżetem miasta Bielsk Podlaski.
Analiza
systemu kontroli wewnętrznej wykazała, że w Ośrodku nie określono pisemnych
procedur w zakresie udzielania zamówień publicznych oraz zwrotu środków
publicznych. Powinność ustanowienia takich procedur spoczywa na kierowniku
jednostki z mocy przepisów art. 47 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach
publicznych (Dz. U. nr 249, poz. 2104 ze zm.) – str. 7 protokołu kontroli.
Poza tym,
jak ustalono w wyniku badania umowy na organizację bankowej obsługi jednostki,
jedną z osób uprawnionych do składania dyspozycji pieniężnych z rachunków
bankowych jest pracownik Ośrodka zajmujący stanowisko starszego referenta. Nie
stwierdzono, aby Pan Dyrektor określił pisemnie zakres tego upoważnienia.
Według art. 44 ust. 2 ustawy o finansach publicznych kierownik jednostki może
powierzyć określone obowiązki w zakresie gospodarki finansowej pracownikom
jednostki. Przyjęcie obowiązków przez te osoby powinno być potwierdzone
dokumentem w formie odrębnego imiennego upoważnienia albo wskazania w
regulaminie organizacyjnym jednostki – str. 15-16 protokołu kontroli.
Badanie
prawidłowości ksiąg rachunkowych i sporządzonych na ich podstawie sprawozdań
budżetowych wykazało, że:
- zapisy księgowe w dzienniku nie
zawierały wskazania daty zapisu, wbrew wymogom art. 23 ust. 2 pkt 4 ustawy z
dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze
zm.) – str. 9 protokołu kontroli;
- kwoty podjęte z rachunku bankowego do kasy jednostki
były zarachowywane do wydatków budżetowych w momencie ich faktycznego rozchodu
z kasy, nie zaś w momencie pobrania z rachunku bankowego, co powodowało
niezgodność w trakcie roku między ewidencją syntetyczną na koncie 130 „Rachunki
bieżące jednostek budżetowych” a danymi miesięcznych sprawozdań Rb-28S o
wydatkach budżetowych. Jak wynika z zasad funkcjonowania konta 130, zawartego w
załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w
sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa,
budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora
finansów publicznych (Dz. U. nr 142, poz. 1020 ze zm.), na stronie Ma ujmuje
się w szczególności zrealizowane wydatki budżetowe zgodnie z planem finansowym
jednostki budżetowej, w tym również środki pobrane do kasy na realizację
wydatków budżetowych (ewidencja szczegółowa według podziałek klasyfikacji
wydatków budżetowych), w korespondencji z właściwymi kontami zespołu 1, 2, 3,
4, 7 lub 8 – str. 11-12 protokołu kontroli;
- na koncie 130, wbrew przywołanym wyżej przepisom, nie
zachowywano zasady czystości obrotów, według której do błędnych zapisów,
zwrotów nadpłat, korekt wprowadza się dodatkowo techniczny zapis ujemny
(niezachowanie tej zasady powodowało rozbieżności między ewidencją syntetyczną
konta a danymi o zrealizowanych dochodach budżetowych, prezentowanymi w
miesięcznych sprawozdaniach Rb-27S);
- stan konta 225 „Rozrachunki z
budżetami” wykazywano w zestawieniu obrotów i sald kont księgi głównej
niezgodnie ze stanem faktycznym – jako saldo sald należności i zobowiązań
ustalonych na tym koncie; wskazane zestawienie jest jednym z elementów ksiąg
rachunkowych, o czym stanowi art. 13 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości, zaś
zgodnie z art. 24 ust. 2 tej ustawy, rzetelność ksiąg rachunkowych polega na
odzwierciedleniu w nich stanu rzeczywistego – str. 22 protokołu kontroli;
- sprawozdania Rb-Z o stanie
zobowiązań według tytułów dłużnych za II, III i IV kwartał 2008 roku
sporządzono według nieaktualnego wzoru; obowiązujący począwszy od 2008 r. wzór
sprawozdania Rb-Z został ustalony w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra
Finansów z dnia 25 stycznia 2008 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie
sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 16, poz. 100) – str. 13 protokołu
kontroli.
Stwierdzono
również, że na poprawność sporządzonej za 2008 rok sprawozdawczości o dochodach
i wydatkach budżetowych miały wpływ księgowania operacji gospodarczych
wynikających z rozliczeń z wykonawcą opracowania projektu budowy i modernizacji
obiektów sportowych na stadionie MOSiR. Wykonawca opracowania wystawił fakturę
VAT z dnia 07.10.2008 r. na kwotę 286.700 zł. Faktura ta została opłacona przez
badaną jednostkę przelewem z 21.10.2008 r. w kwocie 167.487,70 zł. Ponadto,
tytułem zwłoki w wykonaniu przedmiotu zamówienia Ośrodek, za zgodą wykonawcy,
dokonał potrącenia z wynagrodzenia kary umownej w wysokości 61.872,30 zł, zaś
pozostałą kwotę z faktury – 57.340,- zł przelano z rachunku bieżącego jednostki
na rachunek sum depozytowych, ponieważ do końca 2008 roku nie było podstaw do
zapłaty wynagrodzenia w tej kwocie – według postanowień umowy 20% wynagrodzenia
podlegało zapłacie po uzyskaniu przez Ośrodek pozwolenia na budowę (pozwolenie
uzyskano w marcu 2009 r.). Do wydatków budżetowych zaliczono wszystkie operacje,
w tym przelew z rachunku bieżącego na rachunek sum depozytowych Ośródka kwoty
niewymagalnego wynagrodzenia wykonawcy. Operacja ta, jako niezwiązana
faktycznie z wykorzystaniem środków z rachunku bieżącego na wydatki jednostki,
stanowiła obejście przepisu art. 191 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, iż
niezrealizowane kwoty wydatków zamieszczonych w budżecie jednostki samorządu
terytorialnego wygasają z upływem roku budżetowego. Zaliczenie tej kwoty do
wydatków budżetowych 2008 roku mogło nastąpić wyłącznie w drodze instytucji
wydatków niewygasających, o których mowa w ust. 2 – 4 przywołanego art. 191
ustawy – str. 23, 28-29, 30, 47 protokołu kontroli.
Analizując
gospodarowanie drukami ścisłego zarachowania stwierdzono nieprzestrzeganie
wewnętrznych regulacji w tej kwestii. Według przepisów wewnętrznych do druków
ścisłego zarachowania zalicza się m.in. arkusze spisu z natury z chwilą ich
wydania przewodniczącemu komisji inwentaryzacyjnej. Ustalono, że prowadzona od
9 września 2004 r. ewidencja druków pomija arkusze spisu z natury, mimo że spis
z natury był przeprowadzony w 2007 roku – str. 24-25 protokołu kontroli.
Kontrola
wybranych wydatków na podróże służbowe pracowników wykazała uchybienia
polegające na:
- niewskazaniu przez pracodawcę w
poleceniu wyjazdu służbowego nr 4/2008 r. z 7 lutego 2008 r. terminu odbycia
podróży służbowej; obowiązek określenia terminu odbycia podróży nakłada na
pracodawcę § 3 rozporządzenia MPiPS z dnia 19 grudnia 2002 roku w sprawie
wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi
zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu
podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.) – str. 33
protokołu kontroli;
-
wystawianiu poleceń wyjazdów służbowych przy użyciu prywatnego pojazdu (w
poleceniach tych nie specyfikowano danych o jego rodzaju) niemających oparcia w
pisemnych wnioskach pracowników o wyrażenie zgody na użycie w podróży takiego
środka transportu. Jak stanowi § 5 ust. 3 przywołanego rozporządzenia, na
wniosek pracownika pracodawca może wyrazić zgodę na przejazd w podróży
samochodem osobowym, motocyklem lub motorowerem niebędącym własnością
pracodawcy. Z kontekstu przywołanego przepisu wynika, że możliwość zlecenia
podróży pojazdem prywatnym jest uzależniona od wyrażenia przez pracownika woli
w tym zakresie. Przesądza to o niezbędności elementu wniosku, ponieważ
pracodawca nie może z własnej inicjatywy zlecić odbywania podróży w ten sposób
– str. 34 protokołu kontroli.
W
ramach kontroli gospodarowania dochodami własnymi ustalono, że cennik usług
świadczonych przez MOSiR, obejmujący m.in. odpłatność za korzystanie z noclegów
w jego obiektach, korzystanie z basenu, był ustalany przez dyrektora Ośrodka.
Według postanowień art. 4 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 roku o gospodarce
komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.), w braku regulacji przepisów
szczególnych, o wysokości cen i opłat albo o sposobie ustalania cen i opłat za
usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z
obiektów i urządzeń użyteczności publicznej jednostek samorządu terytorialnego
postanawiają ich organy stanowiące. Uprawnienia te organy stanowiące jednostek
samorządu terytorialnego mogą powierzyć organom wykonawczym tych jednostek –
str. 42 protokołu kontroli. W tej sprawie skierowałem odrębne pismo do
Burmistrza Bielska Podlaskiego.
Stwierdzone
trakcie kontroli nieprawidłowości i uchybienia były wynikiem nieprzestrzegania
bądź błędnej wykładni przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej i
rachunkowości jednostek budżetowych.
Stosownie do postanowień art. 44 ustawy o finansach
publicznych, odpowiedzialność za całość gospodarki finansowej jednostki sektora
finansów publicznych, w tym wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli
finansowej, ponosi jej kierownik.
Obowiązki
w zakresie prowadzenia rachunkowości należą do głównego księgowego, stosownie
do ustalonego zakresu czynności oraz postanowień art. 45 ust. 1 ustawy o
finansach publicznych.
Mając na
uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach
obrachunkowych, zalecam:
1. Ustanowienie pisemnych procedur
kontroli wewnętrznej w zakresie udzielania zamówień publicznych i zwrotu
środków publicznych.
2. Określenie na piśmie zakresu
upoważnienia pracownika do składania dyspozycji pieniężnych z rachunków
bankowych Ośrodka.
3. Spowodowanie wyeliminowania
nieprawidłowości w prowadzeniu rachunkowości Ośrodka poprzez:
a) wskazywanie w księgach
rachunkowych dat dokonywanych zapisów,
b) zarachowywanie jako
zrealizowanych wydatków kwot pobranych z rachunku bieżącego do kasy jednostki,
c) stosowanie zasady czystości
obrotów na koncie 130,
d) wykazywanie w zestawieniach
obrotów i sald kont księgi głównej rzeczywistych sald konta 225,
e) sporządzanie sprawozdania Rb-Z
według obowiązującego wzoru.
4. Zaniechanie przelewania na
rachunek sum depozytowych, w celu zarachowania do wydatków budżetowych, kwot
niewymagalnych wynagrodzeń wykonawców zamówień.
5. Zapewnienie przestrzegania
przepisów wewnętrznych w kwestii zaliczania arkuszy spisu z natury do druków
ścisłego zarachowania.
6. W zakresie podróży służbowych
pracowników:
a) każdorazowe określanie w
poleceniu wyjazdu służbowego terminu odbycia podróży,
b) zlecanie odbywania podróży
służbowych samochodem niebędącym własnością pracodawcy w następstwie zatwierdzenia
stosownego wniosku pracownika w tym zakresie.
O sposobie
wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową
w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo
informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania
wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za
pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o
regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie
zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą
zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną
jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Zastępca Prezesa
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w
Białymstoku
W wyniku kontroli w ww.
jednostce skierowano pismo z dnia 26 maja 2009 roku, do organu wykonawczego:
Pan
Eugeniusz Berezowiec
Burmistrz
Bielska Podlaskiego
Uprzejmie
informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku zakończyła w dniu 17
kwietnia 2009 roku czynności kontrolne w Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji w
Bielsku Podlaskim. Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu
pokontrolnym, którego egzemplarz przekazuję Panu w załączeniu do niniejszego
pisma.
Pośród
ustaleń kontroli chciałbym w szczególności zwrócić uwagę na fakt, iż cennik
usług świadczonych przez MOSiR, obejmujący m.in. odpłatność za korzystanie z
noclegów w jego obiektach, korzystanie z basenu, był ustalany przez dyrektora
Ośrodka (wpływy z tych tytułów stanowiły dochody własne jednostki). Stosownie
do regulacji ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej
uprawnienia w kwestii postanawiania o wysokości cen i opłat albo o sposobie
ustalania cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej
oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej jednostek
samorządu terytorialnego przysługują organom stanowiącym. Uprawnienia te organy
stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą powierzyć organom
wykonawczym tych jednostek. Kierownik jednostki budżetowej nie jest więc władny
do samodzielnego ustalania cen i opłat wskazanych w przywołanych przepisach.
Zastępca Prezesa
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w
Białymstoku
Odsłon dokumentu: 120437484 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak