Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku » Działalność kontrolna 2009

zalecenia - Bursa Szkolna nr 2 w Łomży  

zalecenia - Dom Kultury Śródmieście w Białymstoku  

zalecenia - Galeria ARSENAŁ w Białymstoku  

zalecenia - Gimnazjum nr 6 w Suwałkach  

zalecenia - Gmina Bakałarzewo  

zalecenia - Gmina Bielsk Podlaski  

zalecenia - Gmina Brańsk  

zalecenia - Gmina Grodzisk  

zalecenia - Gmina Hajnówka  

zalecenia - Gmina Jaświły  

zalecenia - Gmina Kobylin-Borzymy  

zalecenia - Gmina Kolno  

zalecenia - Gmina Krypno  

zalecenia - Gmina Kuźnica  

zalecenia - Gmina Milejczyce  

zalecenia - Gmina Nowy Dwór  

zalecenia - Gmina Orla  

zalecenia - Gmina Płaska  

zalecenia - Gmina Przytuły  

zalecenia - Gmina Puńsk  

zalecenia - Gmina Rudka  

zalecenia - Gmina Rutka Tartak  

zalecenia - Gmina Rutki  

zalecenia - Gmina Siemiatycze  

zalecenia - Gmina Szypliszki  

zalecenia - Gmina Wąsosz  

zalecenia - Gminny Zespół Obsługi Szkół w Siemiatyczach  

zalecenia - I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Suwałkach  

zalecenia - II Liceum Ogólnokształcące z BJN w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Integracyjne Przedszkole Samorządowe nr 58 w Białymstoku  

zalecenia - KPKM Sp. z o.o. w Białymstoku  

zalecenia - Miasto Bielsk Podlaski  

zalecenia - Miasto i Gmina Lipsk  

zalecenia - Miasto i Gmina Michałowo  

zalecenia - Miasto i Gmina Mońki  

zalecenia - Miasto i Gmina Rajgród  

zalecenia - Miasto i Gmina Szczuczyn  

zalecenia - Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Mońkach  

zalecenia - Pływalnia Miejska Wodnik w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Powiat Grajewski  

zalecenia - Powiat Łomżyński  

zalecenia - Powiat Sejneński  

zalecenia - Powiat Wysokomazowiecki  

zalecenia - Powiatowy Zarząd Dróg w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Suwałkach  

zalecenia - Przedszkole Samorządowe nr 26 Integracyjne w Białymstoku  

zalecenia - Przedszkole Samorządowe nr 41 w Białymstoku  

zalecenia - Publiczne Gimnazjum Nr 2 w Białymstoku  

zalecenia - Publiczne Gimnazjum nr 4 w Białymstoku  

zalecenia - Publiczne Gimnazjum nr 7 w Białymstoku  

zalecenia - Samorząd Województwa Podlaskiego  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 10 im. Jana Pawła II w Łomży  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 26 w Białymstoku  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 47 w Białymstoku  

zalecenia - Szkoła Podstawowa Nr 50 w Białymstoku  

zalecenia - Szkoła Policealna nr 1 Ochrony Zdrowia w Białymstoku  

zalecenia - VIII Liceum Ogólnokształcące w Białymstoku  

zalecenia - Zakład Usług Komunalnych w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Zakład Usług Komunalnych w Suwałkach  

zalecenia - Zarząd Budynków Mieszkalnych w Suwałkach  

zalecenia - Zespół Centrów Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Łomży  

zalecenia - Zespół Szkół Handlowo-Ekonomicznych w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół Mechanicznych w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół nr 4 im. Ziemi Podlaskiej w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Zespół Szkół nr 6 Suwałki  

zalecenia - Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 2 w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 3 w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół Technicznych w Suwałkach  

zalecenia - Zespół Szkół Zawodowych Nr 2 w Białymstoku  



zalecenia - Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Bielsku Podlaskim

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2009-07-09 12:44
Data modyfikacji:  2009-07-09 12:44
Data publikacji:  2009-07-09 12:44
Wersja dokumentu:  1


Kontrola problemowa gospodarki finansowej

przeprowadzona w Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji w Bielsku Podlaskim

przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

 

 

 

         Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 26 maja 2009 roku (znak: RIO.I.6002 - 3/09), o treści jak niżej:

 

 

Pan Andrzej Krzywiec

Dyrektor

Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji

w Bielsku Podlaskim

 

W wyniku problemowej kontroli gospodarki finansowej za okres 2008 roku, przeprowadzonej w Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji w Bielsku Podlaskim na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.

 

Zakresem kontroli objęto ustalenia organizacyjne, księgowość i sprawozdawczość, kontrolę wewnętrzną, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, plan finansowy i jego zmiany, realizację planu finansowego, w tym wybranych dochodów i wydatków, wyposażenie w majątek, dochody własne jednostki budżetowej i wydatki finansowane z dochodów własnych oraz rozliczenia finansowe jednostki z budżetem miasta Bielsk Podlaski.

 

         Analiza systemu kontroli wewnętrznej wykazała, że w Ośrodku nie określono pisemnych procedur w zakresie udzielania zamówień publicznych oraz zwrotu środków publicznych. Powinność ustanowienia takich procedur spoczywa na kierowniku jednostki z mocy przepisów art. 47 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 249, poz. 2104 ze zm.) – str. 7 protokołu kontroli.

         Poza tym, jak ustalono w wyniku badania umowy na organizację bankowej obsługi jednostki, jedną z osób uprawnionych do składania dyspozycji pieniężnych z rachunków bankowych jest pracownik Ośrodka zajmujący stanowisko starszego referenta. Nie stwierdzono, aby Pan Dyrektor określił pisemnie zakres tego upoważnienia. Według art. 44 ust. 2 ustawy o finansach publicznych kierownik jednostki może powierzyć określone obowiązki w zakresie gospodarki finansowej pracownikom jednostki. Przyjęcie obowiązków przez te osoby powinno być potwierdzone dokumentem w formie odrębnego imiennego upoważnienia albo wskazania w regulaminie organizacyjnym jednostki – str. 15-16 protokołu kontroli.

 

Badanie prawidłowości ksiąg rachunkowych i sporządzonych na ich podstawie sprawozdań budżetowych wykazało, że:

- zapisy księgowe w dzienniku nie zawierały wskazania daty zapisu, wbrew wymogom art. 23 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.) – str. 9 protokołu kontroli;

- kwoty podjęte z rachunku bankowego do kasy jednostki były zarachowywane do wydatków budżetowych w momencie ich faktycznego rozchodu z kasy, nie zaś w momencie pobrania z rachunku bankowego, co powodowało niezgodność w trakcie roku między ewidencją syntetyczną na koncie 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” a danymi miesięcznych sprawozdań Rb-28S o wydatkach budżetowych. Jak wynika z zasad funkcjonowania konta 130, zawartego w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. nr 142, poz. 1020 ze zm.), na stronie Ma ujmuje się w szczególności zrealizowane wydatki budżetowe zgodnie z planem finansowym jednostki budżetowej, w tym również środki pobrane do kasy na realizację wydatków budżetowych (ewidencja szczegółowa według podziałek klasyfikacji wydatków budżetowych), w korespondencji z właściwymi kontami zespołu 1, 2, 3, 4, 7 lub 8 – str. 11-12 protokołu kontroli;

- na koncie 130, wbrew przywołanym wyżej przepisom, nie zachowywano zasady czystości obrotów, według której do błędnych zapisów, zwrotów nadpłat, korekt wprowadza się dodatkowo techniczny zapis ujemny (niezachowanie tej zasady powodowało rozbieżności między ewidencją syntetyczną konta a danymi o zrealizowanych dochodach budżetowych, prezentowanymi w miesięcznych sprawozdaniach Rb-27S);

- stan konta 225 „Rozrachunki z budżetami” wykazywano w zestawieniu obrotów i sald kont księgi głównej niezgodnie ze stanem faktycznym – jako saldo sald należności i zobowiązań ustalonych na tym koncie; wskazane zestawienie jest jednym z elementów ksiąg rachunkowych, o czym stanowi art. 13 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości, zaś zgodnie z art. 24 ust. 2 tej ustawy, rzetelność ksiąg rachunkowych polega na odzwierciedleniu w nich stanu rzeczywistego – str. 22 protokołu kontroli;

- sprawozdania Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych za II, III i IV kwartał 2008 roku sporządzono według nieaktualnego wzoru; obowiązujący począwszy od 2008 r. wzór sprawozdania Rb-Z został ustalony w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 stycznia 2008 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 16, poz. 100) – str. 13 protokołu kontroli.

         Stwierdzono również, że na poprawność sporządzonej za 2008 rok sprawozdawczości o dochodach i wydatkach budżetowych miały wpływ księgowania operacji gospodarczych wynikających z rozliczeń z wykonawcą opracowania projektu budowy i modernizacji obiektów sportowych na stadionie MOSiR. Wykonawca opracowania wystawił fakturę VAT z dnia 07.10.2008 r. na kwotę 286.700 zł. Faktura ta została opłacona przez badaną jednostkę przelewem z 21.10.2008 r. w kwocie 167.487,70 zł. Ponadto, tytułem zwłoki w wykonaniu przedmiotu zamówienia Ośrodek, za zgodą wykonawcy, dokonał potrącenia z wynagrodzenia kary umownej w wysokości 61.872,30 zł, zaś pozostałą kwotę z faktury – 57.340,- zł przelano z rachunku bieżącego jednostki na rachunek sum depozytowych, ponieważ do końca 2008 roku nie było podstaw do zapłaty wynagrodzenia w tej kwocie – według postanowień umowy 20% wynagrodzenia podlegało zapłacie po uzyskaniu przez Ośrodek pozwolenia na budowę (pozwolenie uzyskano w marcu 2009 r.). Do wydatków budżetowych zaliczono wszystkie operacje, w tym przelew z rachunku bieżącego na rachunek sum depozytowych Ośródka kwoty niewymagalnego wynagrodzenia wykonawcy. Operacja ta, jako niezwiązana faktycznie z wykorzystaniem środków z rachunku bieżącego na wydatki jednostki, stanowiła obejście przepisu art. 191 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, iż niezrealizowane kwoty wydatków zamieszczonych w budżecie jednostki samorządu terytorialnego wygasają z upływem roku budżetowego. Zaliczenie tej kwoty do wydatków budżetowych 2008 roku mogło nastąpić wyłącznie w drodze instytucji wydatków niewygasających, o których mowa w ust. 2 – 4 przywołanego art. 191 ustawy – str. 23, 28-29, 30, 47 protokołu kontroli.

 

         Analizując gospodarowanie drukami ścisłego zarachowania stwierdzono nieprzestrzeganie wewnętrznych regulacji w tej kwestii. Według przepisów wewnętrznych do druków ścisłego zarachowania zalicza się m.in. arkusze spisu z natury z chwilą ich wydania przewodniczącemu komisji inwentaryzacyjnej. Ustalono, że prowadzona od 9 września 2004 r. ewidencja druków pomija arkusze spisu z natury, mimo że spis z natury był przeprowadzony w 2007 roku – str. 24-25 protokołu kontroli.

 

Kontrola wybranych wydatków na podróże służbowe pracowników wykazała uchybienia polegające na:

- niewskazaniu przez pracodawcę w poleceniu wyjazdu służbowego nr 4/2008 r. z 7 lutego 2008 r. terminu odbycia podróży służbowej; obowiązek określenia terminu odbycia podróży nakłada na pracodawcę § 3 rozporządzenia MPiPS z dnia 19 grudnia 2002 roku w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.) – str. 33 protokołu kontroli;

- wystawianiu poleceń wyjazdów służbowych przy użyciu prywatnego pojazdu (w poleceniach tych nie specyfikowano danych o jego rodzaju) niemających oparcia w pisemnych wnioskach pracowników o wyrażenie zgody na użycie w podróży takiego środka transportu. Jak stanowi § 5 ust. 3 przywołanego rozporządzenia, na wniosek pracownika pracodawca może wyrazić zgodę na przejazd w podróży samochodem osobowym, motocyklem lub motorowerem niebędącym własnością pracodawcy. Z kontekstu przywołanego przepisu wynika, że możliwość zlecenia podróży pojazdem prywatnym jest uzależniona od wyrażenia przez pracownika woli w tym zakresie. Przesądza to o niezbędności elementu wniosku, ponieważ pracodawca nie może z własnej inicjatywy zlecić odbywania podróży w ten sposób – str. 34 protokołu kontroli.

 

         W ramach kontroli gospodarowania dochodami własnymi ustalono, że cennik usług świadczonych przez MOSiR, obejmujący m.in. odpłatność za korzystanie z noclegów w jego obiektach, korzystanie z basenu, był ustalany przez dyrektora Ośrodka. Według postanowień art. 4 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 roku o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.), w braku regulacji przepisów szczególnych, o wysokości cen i opłat albo o sposobie ustalania cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej jednostek samorządu terytorialnego postanawiają ich organy stanowiące. Uprawnienia te organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą powierzyć organom wykonawczym tych jednostek – str. 42 protokołu kontroli. W tej sprawie skierowałem odrębne pismo do Burmistrza Bielska Podlaskiego.

 

Stwierdzone trakcie kontroli nieprawidłowości i uchybienia były wynikiem nieprzestrzegania bądź błędnej wykładni przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej i rachunkowości jednostek budżetowych.

Stosownie do postanowień art. 44 ustawy o finansach publicznych, odpowiedzialność za całość gospodarki finansowej jednostki sektora finansów publicznych, w tym wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli finansowej, ponosi jej kierownik.

Obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości należą do głównego księgowego, stosownie do ustalonego zakresu czynności oraz postanowień art. 45 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

 

Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Ustanowienie pisemnych procedur kontroli wewnętrznej w zakresie udzielania zamówień publicznych i zwrotu środków publicznych.

 

2. Określenie na piśmie zakresu upoważnienia pracownika do składania dyspozycji pieniężnych z rachunków bankowych Ośrodka.

 

3. Spowodowanie wyeliminowania nieprawidłowości w prowadzeniu rachunkowości Ośrodka poprzez:

a) wskazywanie w księgach rachunkowych dat dokonywanych zapisów,

b) zarachowywanie jako zrealizowanych wydatków kwot pobranych z rachunku bieżącego do kasy jednostki,

c) stosowanie zasady czystości obrotów na koncie 130,

d) wykazywanie w zestawieniach obrotów i sald kont księgi głównej rzeczywistych sald konta 225,

e) sporządzanie sprawozdania Rb-Z według obowiązującego wzoru.

 

4. Zaniechanie przelewania na rachunek sum depozytowych, w celu zarachowania do wydatków budżetowych, kwot niewymagalnych wynagrodzeń wykonawców zamówień.

5. Zapewnienie przestrzegania przepisów wewnętrznych w kwestii zaliczania arkuszy spisu z natury do druków ścisłego zarachowania.

 

6. W zakresie podróży służbowych pracowników:

a) każdorazowe określanie w poleceniu wyjazdu służbowego terminu odbycia podróży,

b) zlecanie odbywania podróży służbowych samochodem niebędącym własnością pracodawcy w następstwie zatwierdzenia stosownego wniosku pracownika w tym zakresie.

 

O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.

Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

 

 

Zastępca  Prezesa

Regionalnej Izby Obrachunkowej

 w Białymstoku

 

 

 

         W wyniku kontroli w ww. jednostce skierowano pismo z dnia 26 maja 2009 roku, do organu wykonawczego:

 

Pan

Eugeniusz Berezowiec

                                                                                              Burmistrz Bielska Podlaskiego

 

         Uprzejmie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku zakończyła w dniu 17 kwietnia 2009 roku czynności kontrolne w Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji w Bielsku Podlaskim. Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym, którego egzemplarz przekazuję Panu w załączeniu do niniejszego pisma.

         Pośród ustaleń kontroli chciałbym w szczególności zwrócić uwagę na fakt, iż cennik usług świadczonych przez MOSiR, obejmujący m.in. odpłatność za korzystanie z noclegów w jego obiektach, korzystanie z basenu, był ustalany przez dyrektora Ośrodka (wpływy z tych tytułów stanowiły dochody własne jednostki). Stosownie do regulacji ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej uprawnienia w kwestii postanawiania o wysokości cen i opłat albo o sposobie ustalania cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej jednostek samorządu terytorialnego przysługują organom stanowiącym. Uprawnienia te organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą powierzyć organom wykonawczym tych jednostek. Kierownik jednostki budżetowej nie jest więc władny do samodzielnego ustalania cen i opłat wskazanych w przywołanych przepisach.

 

 

 

Zastępca  Prezesa

Regionalnej Izby Obrachunkowej

 w Białymstoku

 





Odsłon dokumentu: 120437484
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120437484 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |