Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku » Działalność kontrolna 2009

zalecenia - Bursa Szkolna nr 2 w Łomży  

zalecenia - Dom Kultury Śródmieście w Białymstoku  

zalecenia - Galeria ARSENAŁ w Białymstoku  

zalecenia - Gimnazjum nr 6 w Suwałkach  

zalecenia - Gmina Bakałarzewo  

zalecenia - Gmina Bielsk Podlaski  

zalecenia - Gmina Brańsk  

zalecenia - Gmina Grodzisk  

zalecenia - Gmina Hajnówka  

zalecenia - Gmina Jaświły  

zalecenia - Gmina Kobylin-Borzymy  

zalecenia - Gmina Kolno  

zalecenia - Gmina Krypno  

zalecenia - Gmina Kuźnica  

zalecenia - Gmina Milejczyce  

zalecenia - Gmina Nowy Dwór  

zalecenia - Gmina Orla  

zalecenia - Gmina Płaska  

zalecenia - Gmina Przytuły  

zalecenia - Gmina Puńsk  

zalecenia - Gmina Rudka  

zalecenia - Gmina Rutka Tartak  

zalecenia - Gmina Rutki  

zalecenia - Gmina Siemiatycze  

zalecenia - Gmina Szypliszki  

zalecenia - Gmina Wąsosz  

zalecenia - Gminny Zespół Obsługi Szkół w Siemiatyczach  

zalecenia - I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Suwałkach  

zalecenia - II Liceum Ogólnokształcące z BJN w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Integracyjne Przedszkole Samorządowe nr 58 w Białymstoku  

zalecenia - KPKM Sp. z o.o. w Białymstoku  

zalecenia - Miasto Bielsk Podlaski  

zalecenia - Miasto i Gmina Lipsk  

zalecenia - Miasto i Gmina Michałowo  

zalecenia - Miasto i Gmina Mońki  

zalecenia - Miasto i Gmina Rajgród  

zalecenia - Miasto i Gmina Szczuczyn  

zalecenia - Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Mońkach  

zalecenia - Pływalnia Miejska Wodnik w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Powiat Grajewski  

zalecenia - Powiat Łomżyński  

zalecenia - Powiat Sejneński  

zalecenia - Powiat Wysokomazowiecki  

zalecenia - Powiatowy Zarząd Dróg w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Suwałkach  

zalecenia - Przedszkole Samorządowe nr 26 Integracyjne w Białymstoku  

zalecenia - Przedszkole Samorządowe nr 41 w Białymstoku  

zalecenia - Publiczne Gimnazjum Nr 2 w Białymstoku  

zalecenia - Publiczne Gimnazjum nr 4 w Białymstoku  

zalecenia - Publiczne Gimnazjum nr 7 w Białymstoku  

zalecenia - Samorząd Województwa Podlaskiego  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 10 im. Jana Pawła II w Łomży  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 26 w Białymstoku  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 47 w Białymstoku  

zalecenia - Szkoła Podstawowa Nr 50 w Białymstoku  

zalecenia - Szkoła Policealna nr 1 Ochrony Zdrowia w Białymstoku  

zalecenia - VIII Liceum Ogólnokształcące w Białymstoku  

zalecenia - Zakład Usług Komunalnych w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Zakład Usług Komunalnych w Suwałkach  

zalecenia - Zarząd Budynków Mieszkalnych w Suwałkach  

zalecenia - Zespół Centrów Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Łomży  

zalecenia - Zespół Szkół Handlowo-Ekonomicznych w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół Mechanicznych w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół nr 4 im. Ziemi Podlaskiej w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Zespół Szkół nr 6 Suwałki  

zalecenia - Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 2 w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 3 w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół Technicznych w Suwałkach  

zalecenia - Zespół Szkół Zawodowych Nr 2 w Białymstoku  



zalecenia - Miasto i Gmina Michałowo

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2009-08-17 10:42
Data modyfikacji:  2009-08-17 10:43
Data publikacji:  2009-08-17 10:43
Wersja dokumentu:  1


Kontrola kompleksowa gospodarki finansowej

przeprowadzona w Urzędzie Miejskim w Michałowie

przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

 

 

 

         Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 02 lipca 2009 roku (znak: RIO.I.6001-1/09), o treści jak niżej:

 

 

 

Pan

Marek Nazarko

Burmistrz Michałowa

 

 

         W wyniku kompleksowej kontroli gospodarki finansowej Gminy Michałowo za okres 2008 roku, przeprowadzonej w Urzędzie Miejskim w Michałowie na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.

 

         Zakresem kontroli objęto regulacje wewnętrzne dotyczące ustroju i funkcjonowania gminy i jej jednostek organizacyjnych, funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, prowadzenie rachunkowości, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, wykonanie budżetu, w tym realizację wybranych rodzajów dochodów i wydatków, udzielanie zamówień publicznych, realizację zadań zleconych i w ramach porozumień, gospodarowanie mieniem komunalnym, rozliczenia budżetu z jednostkami organizacyjnymi.

 

Z ustaleń dotyczących wewnętrznej kontroli finansowej wynika, że nie zostało obsadzone stanowisko zastępcy Pana Burmistrza. Nieobsadzenie stanowiska zastępcy burmistrza tworzy sytuację zagrażającą ciągłości funkcjonowania jednostki podczas nieobecności Pana Burmistrza. Z uwagi na liczbę mieszkańców gminy, stosownie do postanowień art. 26a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), w gminie Michałowo może być powołany jeden zastępca Burmistrza. Należy wskazać, że dodany do ustawy art. 28g, mający zastosowanie począwszy od obecnej kadencji organów gminy, określa w sposób jednoznaczny zasady kierowania gminą w przypadku zaistnienia jednej z – enumeratywnie wymienionych – przemijających przeszkód w wykonywaniu zadań i kompetencji burmistrza (m.in. niezdolności do pracy z powodu choroby trwającej powyżej 30 dni). Zadania i kompetencje burmistrza przejmuje wówczas jego zastępca, zaś w razie niepowołania zastępcy – osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów w trybie art. 28h ustawy – str. 2 protokołu kontroli.

 

         Z ustaleń zawartych na str. 5 protokołu kontroli wynika, że nie były realizowane kontrole w podległych jednostkach organizacyjnych, o których mowa w art. 187 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.). Z brakiem należytego nadzoru i kontroli należy wiązać m.in. opisane w dalszej części nieprawidłowości w funkcjonowaniu zakładu budżetowego.

 

W zakresie rachunkowości kontrolą objęto m.in. prawidłowość opracowania zakładowego planu kont w świetle przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142 poz.1020 ze zm.). Stwierdzono, że jego ustalenia wykazują sprzeczność z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu, ponieważ przyjęte zasady funkcjonowania konta 130 „Rachunek bieżący Urzędu Gminy” oznaczają przejęcie przez to konto funkcji konta 133 „Rachunek budżetu”. Stan środków na rachunku budżetu w trakcie roku ustalany był jako wypadkowa sald subkont 130-1 i 130-2, przy czym w ramach konta 130 prowadzono jeszcze subkonta 130-3, 130-5 i 130-6. Należy zaznaczyć, że stosownie do § 12 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, zakładowy plan kont dla budżetu może być uzupełniany o konta właściwe dla planu kont dla jednostek budżetowych, w związku z czym rezygnację z prowadzenia konta 133 (przewidzianego w planie kont dla budżetu), stanowiącego odwzorowanie obrotów na rachunku budżetu, należy uznać za sprzeczną z tym przepisem – str. 14-15 protokołu kontroli.

Ponadto w zakresie dokumentacji wewnętrznej jednostki stwierdzono, że z instrukcji inwentaryzacyjnej nie wynikają stosowane zasady przeprowadzania i dokumentowania inwentaryzacji środków trwałych, w tym gruntów, drogą weryfikacji sald – str. 97 protokołu kontroli.

 

         Badanie prawidłowości prowadzenia ksiąg rachunkowych, w świetle przywołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości... oraz ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.), wykazało, że:

a) niewłaściwie ewidencjonowano operacje dotyczące należności długoterminowych; na koncie 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych” prawidłowo przypisywano z dniem 1 stycznia należności przeniesione z konta 226 „Długoterminowe należności budżetowe” w wysokości raty przypadającej do zapłaty w danym roku, natomiast w przypadku ich nieopłacenia dokonywano nieprawidłowego przeniesienia należności ponownie na konto 226, przez co, mimo upływu terminu płatności, ponownie zaliczano ją do należności długoterminowych – str. 17 protokołu kontroli,

b) do ksiąg rachunkowych września 2008 r. nie ujęto niektórych faktur dotyczących III kwartału, opłaconych w październiku. W związku z tym, na koniec września na koncie 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami” nie wykazano zobowiązań w łącznej kwocie 172.232,35 zł. Zobowiązania te nie zostały w konsekwencji wykazane w sprawozdaniu Rb-28S sporządzonym według stanu na koniec września 2008 r. Stosownie do art. 20 ustawy, do ksiąg rachunkowych danego okresu sprawozdawczego należy wprowadzić każde zdarzenie, które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym. Okresem sprawozdawczym dla zobowiązań jednostki jest kwartał, co wynika z zasad sporządzania sprawozdań Rb-28S i Rb-Z zawartych w załączniku Nr 34 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. Nr 115 poz. 781 ze zm.) – str. 18 protokołu kontroli,

c) dochody budżetu gminy zrealizowane przez GOPS z tytułu wyegzekwowanych należności alimentacyjnych rozliczano z pominięciem konta 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”, co stanowiło niekonsekwencję wobec faktu, że GOPS wykazywał dochody z tego tytułu w jednostkowych sprawozdaniach Rb-27S. Zgodnie z zasadami funkcjonowania konta 222, służy ono m.in. do ujmowania, na stronie Wn, dochodów budżetowych zrealizowanych przez jednostki budżetowe w wysokości wynikającej ze sprawozdań złożonych przez te jednostki – str. 102 protokołu kontroli,

d) na koncie 011 „Środki trwałe”, zamiast na koncie 013 „Pozostałe środki trwałe”, ujęto 2 zestawy komputerowe o wartości nieprzekraczającej 3.500 zł, naruszając zasady funkcjonowania wskazanych kont zawarte w załączniku nr 2 do rozporządzenia oraz postanowienia przepisów wewnętrznych – str. 91-92 protokołu kontroli,

e) ewidencję materiałów prowadzono w sposób niemający uzasadnienia w wyborze przez Pana Burmistrza, na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy, metody ewidencjonowania rzeczowych składników obrotowych; stwierdzono, że mimo braku wyboru metody nie ujmowano na koncie 310 „Materiały” przychodu materiałów pędnych do samochodów i sprzętu gaśniczego OSP (wartość zakupów w 2008 r. – 20.133,71 zł), nie ustalono także ich wartości na koniec roku. Ewidencja ilościowa prowadzona była pozaksięgowo w OSP. Inne materiały – węgiel i olej opałowy – ujmowano natomiast na koncie 310 i rozchodowywano protokołami rozliczenia opału – str. 92 protokołu kontroli.

Ponadto stwierdzono, że w ewidencji księgowej prowadzonej w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej na koncie 240 „Pozostałe rozrachunki z dłużnikami alimentacyjnymi” ujmowano w 2008 r. – do czasu wejścia w życie ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. z 2009 r. Nr 1, poz. 7 ze zm.) – tylko należności w części dotyczącej budżetu gminy (287.870,56 zł), natomiast część należności od dłużników alimentacyjnych dotyczącą udziału budżetu państwa w zrealizowanych dochodach (287.870,55 zł) ujmowano w ewidencji pozaksięgowej –  str. 102 protokołu kontroli.

 

Badając rachunkowość jednostki w zakresie wykonania obowiązków sprawozdawczych stwierdzono, że jednostki budżetowe nie składały jednostkowych sprawozdań miesięcznych Rb-27S i Rb-28S. Przepis § 4 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej zobowiązuje kierowników jednostek do sporządzania sprawozdań jednostkowych, natomiast obowiązek przekazywania sprawozdań miesięcznych organowi wykonawczemu wynika z załącznika nr 38 do tego rozporządzenia – str. 10-11 protokołu kontroli.

 

W zakresie gospodarowania rzeczowym majątkiem trwałym stwierdzono, że ewidencja analityczna środków trwałych nie zawiera numerów inwentarzowych. Numerami nie zostały oznaczone także środki trwałe. Oznaczenie środków trwałych numerami inwentarzowymi ma zasadnicze znaczenie dla ochrony posiadanych zasobów rzeczowych, w tym w szczególności umożliwia powiązanie wyników inwentaryzacji z zapisami w księgach rachunkowych, czyli realizację obowiązku wynikającego z art. 27 ustawy o rachunkowości – str. 93 protokołu kontroli.

Kontrola gospodarowania majątkiem przez jednostki organizacyjne wykazała, że nie został formalnie ustanowiony trwały zarząd nieruchomościami wykorzystywanymi przez zakład budżetowy i szkoły. Stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 10 i art. 45 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.), formą prawną władania nieruchomością przez gminną jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej jest trwały zarząd, ustanawiany w drodze decyzji administracyjnej – str. 89-90 protokołu kontroli.

 

Badanie prawidłowości rozliczeń jednostek organizacyjnych z budżetem gminy wykazało, że działający w formie zakładu budżetowego Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej nie planował i nie dokonywał w 2008 r. wpłaty do budżetu gminy nadwyżki środków obrotowych. Ze sprawozdania Rb-30 Zakładu za 2008 r. wynika, że zaplanowany stan środków obrotowych na koniec 2008 r. wynosił 811.188 zł. Plan ten został przyjęty z naruszeniem § 48 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783 ze zm.), nakazującego, iż planowany stan środków obrotowych zakładu na koniec roku nie może przekraczać 1/6 rocznych planowanych na rok następny kosztów wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń. Jak wynika z ustaleń zawartych na str. 107 protokołu kontroli, 1/6 planowanych rocznych kosztów wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń na 2009 rok stanowiła wartość 234.700 zł. Planowany stan środków obrotowych na koniec roku został zatem zawyżony o 576.488 zł – kwota ta winna zostać ujęta jako planowana wpłata zakładu do budżetu na 2008 r. w następstwie zmiany planu na 2008 rok dokonanej po ustaleniu danych na temat planowanych kosztów wynagrodzeń i pochodnych na rok 2009. Stwierdzono, że na poziom stanu środków obrotowych zakładu decydujący wpływ miał wysoki stan należności ze sprzedaży wynoszący na 31 grudnia 2008 r. 872.312 zł (na początek 2008 r. – 885.555,07 zł). Z części C sprawozdania nie wynika przy tym, by zakład dokonywał jakichkolwiek odpisów aktualizujących należności na podstawie przepisów art. 35b ustawy o rachunkowości. Skutkiem dokonania odpisu aktualizującego, m.in. w odniesieniu do należności, których wyegzekwowanie jest mało prawdopodobne, jest zmniejszenie stanu środków obrotowych zakładu. Utrzymujący się stale poziom należności, przekraczający 25% rocznych przychodów ze sprzedaży, uprawdopodobnia istnienie należności uzasadniających dokonanie odpisu.

         Ponadto stwierdzono, że wbrew przepisom § 52 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych..., Pan Burmistrz nie określił szczegółowości rozliczenia dotacji przedmiotowej przez zakład budżetowy. Ustalenia organu wykonawczego winny stanowić podstawę dla kierownika samorządowego zakładu budżetowego do sporządzenia rozliczenia dotacji. Mimo nieokreślenia sposobu rozliczenia dotacji, kierownik zakładu przedłożył jej rozliczenie – str. 106-107 protokołu kontroli.

 

         Z ustaleń kontroli w kwestii procedury opracowywania projektów planów finansowych gminnych jednostek budżetowych, zawartych na str. 23-24 protokołu kontroli, wynika, że Pan Burmistrz nie przekazał kierownikom tych jednostek informacji niezbędnych do opracowania projektów planów finansowych. Stosownie do art. 185 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, informacje te winny być przekazane w terminie 7 dni od dnia przedstawienia organowi stanowiącemu projektu uchwały budżetowej. Informacje mające służyć opracowaniu projektów planów na 2008 r. przekazane zostały kierownikom jednostek pisemnie w dniu 1 października 2007 r. Przekazanie jednostkom budżetowym informacji przed przedstawieniem Radzie projektu budżetu nie może być uznane za realizację obowiązku określonego w art. 185 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Również „projekty planów finansowych” opracowane przez kierowników tych jednostek przed przedstawieniem projektu budżetu organowi stanowiącemu nie mogą być uznane za dokument pełniący funkcję projektu planu w świetle obowiązujących przepisów.

 

Kontrola dochodów z majątku gminy wykazała następujące nieprawidłowości:

a) w zakresie sprzedaży nieruchomości stwierdzono przypadki naruszenia terminu publikacji ogłoszeń o przetargach, określonego w art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.); z przywołanego przepisu wynika, że ogłoszenie o przetargu podaje się do publicznej wiadomości nie wcześniej niż po upływie terminów, o których mowa w art. 34 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 4 ustawy, tzn. po upływie co najmniej 6 tygodni od dnia wywieszenia wykazu – str. 24-27 protokołu kontroli,

b) bez sporządzania wykazu nieruchomości, przeprowadzenia postępowania przetargowego oraz uzyskania zgody Rady Gminy zawierano kolejne umowy z dotychczasowymi najemcami lokali użytkowych, mimo, że łączny okres udostępniania lokalu danemu podmiotowi przekraczał 3 lata. Należy wskazać, że od 22 października 2007 r. obowiązują znowelizowane przepisy art. 35 ust. 1b ustawy o gospodarce nieruchomościami i art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a) ustawy o samorządzie gminnym, z których wynika, że zawarcie kolejnej umowy z tym samym podmiotem, jeżeli łączny okres trwania stosunku najmu przekracza 3 lata, wymaga zgody rady gminy. Obowiązek uzyskiwania każdorazowej zgody Rady na zawarcie takiej umowy spoczywa na Panu Burmistrzu do czasu określenia przez organ stanowiący zasad ich zawierania. Właściwym byłoby zatem uregulowanie w uchwale z 22 czerwca 2006 r., podjętej przez Radę Gminy na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a) ustawy o samorządzie gminnym, kwestii zasad zawierania między stronami kolejnych umów najmu i dzierżawy w stosunku do danej nieruchomości, w wyniku których okres jej wydzierżawienia lub najmu danemu podmiotowi przekracza w efekcie 3 lata – str. 27-29 protokołu kontroli.

 

Na terenie gminy Michałowo nie obowiązuje stawka opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego wybudowaniem urządzeń infrastruktury technicznej z udziałem środków publicznych. Z ustaleń zawartych na str. 31 protokołu kontroli wynika, że Pan Burmistrz nie podjął działań w celu opracowania projektu uchwały w sprawie ustalenia stawki opłaty. W konsekwencji w kontrolowanej jednostce nie występowały dochody z opłaty adiacenckiej. Stosownie do postanowień art. 146 ustawy o gospodarce nieruchomościami, możliwość ustalenia (w przypadku wystąpienia przesłanek ustawowych) oraz wysokość opłaty adiacenckiej zależą od uchwalenia przez Radę procentowej stawki opłaty odnoszonej do wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego budową urządzeń infrastruktury technicznej. Opłaty adiacenckie stanowią prawem określone, zatem niezależne od woli organów gminy, źródła dochodów gminy, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 lit. f) ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539 ze zm.).

 

Kontrola wystawiania i rozliczania poleceń wyjazdu służbowego (str. 73-74 protokołu kontroli) wykazała brak wniosków pracowników, w oparciu o które pracodawca powinien wyrazić zgodę na odbycie podróży służbowej samochodem osobowym niebędącym własnością pracodawcy. Obowiązek przedłożenia wniosku wynika z § 5 ust. 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikom zatrudnionym w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na terenie kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.). Z kontekstu tego przepisu wynika, że możliwość zlecenia podróży samochodem prywatnym jest uzależniona od wyrażenia przez pracownika woli w tym zakresie. Przesądza to o niezbędności elementu wniosku, ponieważ pracodawca nie może z własnej inicjatywy zlecić odbywania podróży samochodem prywatnym. Z nieprawidłowością tą należy wiązać stwierdzone przypadki rozbieżności między określonym przez pracodawcę w poleceniu środkiem transportu (PKS), a faktycznie wykorzystanym środkiem transportu (samochód prywatny).

Ponadto stwierdzono, że do rozliczenia kosztów podróży środkami komunikacji publicznej nie były załączane dokumenty potwierdzające wydatki, wymagane przepisem § 8a ust. 3 przywołanego rozporządzenia. Rozliczenia były opatrywane stwierdzeniem, iż bilety zostały zagubione – str. 73-74 protokołu kontroli.

 

Kontrolującym nie okazano gminnego programu przeciwdziałania narkomanii. Obowiązek opracowania programu należy do organu wykonawczego, co wynika z art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 179, poz. 1485 ze zm.). Program powinien być następnie uchwalony przez radę gminy, zgodnie z art. 10 ust. 3 tejże ustawy – str. 75 protokołu kontroli.

 

W zakresie dotacji udzielonych podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych stwierdzono, że w 2008 r. udzielone zostały trzy dotacje parafiom na zadania z zakresu ochrony i konserwacji zabytków (roboty w cerkwiach wpisanych do rejestru zabytków), na łączną kwotę 36.000 zł. Z ustaleń zawartych na str. 84-86 protokołu kontroli wynika, że dotacje te zostały udzielone w trybie uchwały Rady Gminy Nr XXX/195/05 z dnia 14 kwietnia 2005 r. w sprawie postępowania o udzielenie z budżetu gminy Michałowo dotacji podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku na realizację zadań Gminy, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania, uchwalonej  na podstawie art. 118 obowiązującej ówcześnie ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych.

Ochrona dóbr kultury (pojęcie obejmujące także zabytki) należy do katalogu zadań określonych w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.). Zasadą jest, iż wspieranie oraz powierzanie zadań publicznych ujętych we wskazanym katalogu odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert, chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecenia zadania (art. 11 ust. 2 ustawy). Według zaś art. 81 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 ze zm.), dotacja na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru może być udzielona przez organ stanowiący gminy, powiatu lub samorządu województwa, na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale. Nie stwierdzono, aby Rada Gminy podjęła uchwałę, o której mowa w art. 81 ustawy o ochronie zabytków...

Kontrola wykorzystania dotacji przyznanej Stowarzyszeniu Edukacji Kulturalnej „Widok” w kwocie 17.250 zł na realizację zadania „Dom ludowy w Sokolu – lato 2008” wykazała, że dotacja została wykorzystana w całości, jednakże dotowany podmiot przenosił środki między poszczególnymi pozycjami kosztów zawartymi w kosztorysie, a także wykorzystał część środków na obsługę techniczną imprez, co nie było przewidziane w kosztorysie wchodzącym w skład oferty – str. 86-87 protokołu kontroli. Należy mieć na uwadze, że zgodnie z § 3 ust. 2 wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia  Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 grudnia 2005 r. w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. Nr 264, poz. 2207), zadanie winno zostać wykonane zgodnie z ofertą oraz zaktualizowanym, stosownie do przyznanej dotacji, harmonogramem i kosztorysem. Przepis ten jasno wskazuje więc, że kwoty ujęte w poszczególnych pozycjach kosztorysu nie mogą być traktowane dowolnie przez otrzymującego dotację.

 

W toku kontroli dochodów budżetowych gminy, badaniu poddano również dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych, dla których organem podatkowym pierwszej instancji, w myśl art. 13 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), jest Burmistrz. Kontrola prowadzona była w szczególności pod kątem prawidłowości i powszechności poboru wskazanych dochodów, windykacji zaległości podatkowych oraz rachunkowości podatkowej, w tym rzetelności sporządzania sprawozdań budżetowych.

Ustalono, iż w badanej jednostce nie dla wszystkich podatników rejestrowano dane, co do powierzchni, rodzajów i klas gruntów. Uniemożliwia to weryfikację informacji zawartych w deklaracjach podatkowych w ramach czynności sprawdzających, które powinny być dokonywane przez organ podatkowy stosownie do przepisów art. 272 ustawy Ordynacja podatkowa. Stwierdzono także różnice pomiędzy powierzchniami gruntów rolnych deklarowanymi przez podatników a ich powierzchniami znajdującymi się w rejestrze gruntów i budynków co sugeruje, iż czynności sprawdzające nie były w stosunku do tych deklaracji wykonywane. Podobna sytuacja zachodzi wśród osób prawnych deklarujących podatek od nieruchomości oraz podatek leśny oraz w grupie podatników stanowiących osoby fizyczne, którym wymierzono podatki rolny, leśny, od nieruchomości oraz od środków transportowych – str. 33-39, 41 protokołu kontroli.

W opisie zawartym na stronach 33-34 protokołu kontroli, dotyczącym osób prawnych oraz osób fizycznych będących podatnikami podatku rolnego, wykazano przypadki błędnego ustalenia „hektarów przeliczeniowych” stanowiących podstawę opodatkowania w podatku rolnym. Zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym (Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 ze zm.), podstawę opodatkowania podatkiem rolnym stanowi liczba hektarów przeliczeniowych, ustalonych na bazie powierzchni, rodzajów i klas użytków rolnych wynikających z ewidencji geodezyjnej. Wyniki kontroli wskazują także na brak reakcji organu podatkowego na niewykonanie przez wymienionych podatników obowiązku nałożonego na nich treścią art. 6a ust. 5 ustawy o podatku rolnym w zakresie składania informacji podatkowych. Stwierdzono także przypadki rozłączania udziałów we współwłasności i dołączania ich do gruntów posiadanych przez poszczególnych współwłaścicieli. Artykuł 3 ust. 5 ustawy o podatku rolnym stwierdza, że jeżeli grunty będące użytkami rolnymi, stanowią współwłasność lub znajdują się w posiadaniu dwóch lub więcej podmiotów, to stanowią odrębny przedmiot opodatkowania podatkiem rolnym a obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach (posiadaczach) – str. 34 protokołu kontroli.

Analogicznych ustaleń dokonano w toku kontroli zagadnień dotyczących prawidłowości wymiaru podatku leśnego od osób fizycznych. Opisane na stronie 35 protokołu kontroli przypadki dotyczyły nie złożenia przez podatników informacji podatkowych, stanowiących podstawowy materiał dowodowy do wymiaru tej należności. Nieprawidłowość ta stanowi naruszenie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 października 2002 roku o podatku leśnym (Dz. U. Nr 200, poz. 1682 ze zm.). Na stronie 35 protokołu kontroli przedstawiono także przypadki nieprawidłowego opodatkowania gruntów leśnych będących współwłasnością co najmniej dwóch lub więcej osób fizycznych. Artykuł 2 ust. 4 ustawy o podatku leśnym stanowi, iż w przypadku gdy las jest współwłasnością lub znajduje się w posiadaniu dwóch lub więcej podmiotów, stanowi wówczas odrębny przedmiot opodatkowania podatkiem leśnym, a obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach lub posiadaczach.

Przeprowadzona kontrola deklaracji podatkowych w podatku od środków transportowych, w grupie podatników - osób fizycznych pozwoliła ustalić, iż w sytuacjach wygaśnięcia lub powstania obowiązku podatkowego w tej należności w trakcie roku podatkowego podatnicy nie dotrzymywali terminu wynikającego z treści art. 9 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w zakresie składania, do dnia 15 lutego właściwemu organowi podatkowemu, deklaracji na podatek od środków transportowych na dany rok podatkowy, sporządzonych na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. Powinni także odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia okoliczności mających wpływ na powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub zmianę miejsca zamieszkania lub siedziby - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych okoliczności – strona 42 protokołu kontroli.

 

W zakresie pozyskiwania należności z tytułu opłaty targowej stwierdzono nieprawidłowości, opisane na stronach 54-62 protokołu kontroli, dotyczące rozliczania inkasentów z pobranej przez nich opłaty targowej oraz odprowadzania na rachunek bankowy kontrolowanej jednostki. W wyniku działań podjętych przez badaną jednostkę na podstawie ustaleń kontroli osoby inkasujące opłatę wpłaciły kwotę 123 zł tytułem nierozliczonej opłaty i odsetek.

 

W wyniku badania prawidłowości stosowania przepisów dotyczących postępowania upominawczego oraz egzekucyjnego stwierdzono nieprawidłowości opisane na stronach 44-45 protokołu kontroli. Polegały one na braku pełnych i terminowych działań windykacyjnych w stosunku do podatników zalegających z zapłatą należności podatkowych, świadczącym o naruszeniu przez organ podatkowy obowiązków wynikających z przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. Nr 96, poz. 161 ze zm.) i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2001 r. Nr 137, poz. 1541).

 

Ustalono także, iż w zakładowym planie kont brak jest wyszczególnienia i opisu kont niezbędnych do ewidencji rachunkowej podatków i opłat lokalnych, wymaganych przez przepisy wyżej wymienionego rozporządzenia. Należy zatem uznać, iż aktualnie obowiązujący w kontrolowanej jednostce plan kont nie jest dostosowany do obowiązujących przepisów dotyczących rachunkowości podatków i opłat w jednostkach samorządu terytorialnego – strona 64 protokołu kontroli.

W toku kontroli tego zagadnienia stwierdzono również, iż kontrolowana jednostka prowadząc rachunkowość podatków i opłat za pomocą programów komputerowych nie posiada dokumentacji przewidzianej w art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. c), i ust. 2 ustawy o rachunkowości. Jednostka powinna posiadać dokumentację opisującą w języku polskim przyjęte przez nią zasady (politykę) rachunkowości, a w szczególności dotyczące sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym co najmniej:

- opisu systemu przetwarzania danych, a przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera - opisu systemu informatycznego, zawierającego wykaz programów, procedur lub funkcji, w zależności od struktury oprogramowania, wraz z opisem algorytmów i parametrów oraz programowych zasad ochrony danych, w tym w szczególności metod zabezpieczenia dostępu do danych i systemu ich przetwarzania, a ponadto określenie wersji oprogramowania i daty rozpoczęcia jego eksploatacji,

- systemu służącego ochronie danych i ich zbiorów, w tym dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisów. Kierownik jednostki ustala w formie pisemnej i aktualizuje tę dokumentację. Ustalono, że kontrolowana jednostka nie posiadała wymaganego wykazu programów wraz z opisem ich wersji oraz podania daty rozpoczęcia ich eksploatacji, a kierownik jednostki nie ustalił pisemnej wersji tej dokumentacji – str. 63-64 protokołu kontroli.

 

Badaniu poddano prawidłowość i rzetelność sporządzania sprawozdań z wykonania podstawowych dochodów podatkowych (Rb-PDP) za rok 2007. Opis na stronie 67 protokołu kontroli wskazuje na nieprawidłowości w tym zakresie, z uwzględnieniem ich skutków finansowych oraz okresów sprawozdawczych, których dotyczą. Aktualnie obowiązujące zasady sporządzania sprawozdania Rb-PDP zawarte są w załączniku nr 34 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 ze zm.). Przepisy § 4 pkt 2 lit. a). Przepisy przywołanego rozporządzenia nakładają obowiązek sporządzenia omawianego sprawozdania na przewodniczącego jednostki samorządu terytorialnego.

 

Stwierdzone w wyniku kontroli nieprawidłowości i uchybienia były wynikiem nieprzestrzegania lub błędnej interpretacji obowiązujących przepisów prawa dotyczących gospodarki finansowej i rachunkowości gminy oraz podatków i opłat lokalnych.

Organem wykonawczym gminy miejsko-wiejskiej jest Burmistrz, na którym spoczywają obowiązki dotyczące m.in. wykonywania budżetu i gospodarowania mieniem gminy, przygotowywania projektów uchwał Rady Miejskiej, a także ogólna odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę finansową gminy (art. 30 ust. 1 i 2, art. 60 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Burmistrz wykonuje zadania przy pomocy Urzędu, którego jest kierownikiem (art. 33 ust. 1 i 3 ustawy). Odpowiedzialność za gospodarkę finansową Urzędu, jako jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli wewnętrznej, spoczywa na Burmistrzu zgodnie z art. 44 i art. 50 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.

Burmistrz jest również organem podatkowym pierwszej instancji w myśl przepisu art. 13 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

         Obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości spoczywały, stosownie do zakresu czynności, na Skarbniku Gminy. Prawa i obowiązki głównego księgowego (skarbnika) określają przepisy art. 45 ustawy o finansach publicznych.

 

         Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Rozważenie powołania zastępcy Burmistrza, mając na uwadze regulacje w kwestii kierowania gminą w przypadku zaistnienia przemijającej przeszkody w wykonywaniu zadań i kompetencji przez Pana Burmistrza.

2. Przeprowadzanie kontroli podległych jednostek organizacyjnych w trybie art. 187 ust. 2 i 3 ustawy o finansach publicznych.

3. Dostosowanie przepisów wewnętrznych składających się na dokumentację opisującą przyjęte zasady rachunkowości oraz procedury wewnętrznej kontroli finansowej poprzez:

a) uwzględnienie w zakładowym planie kont konta 133 jako służącego ewidencji obrotu środkami pieniężnymi na rachunku budżetu,

b) uregulowanie zasad przeprowadzania i dokumentowania inwentaryzacji drogą weryfikacji sald,

c) formalne dokonanie wyboru sposobu prowadzenia ewidencji rzeczowych składników majątku obrotowego, mając na uwadze przepisy art.17 ust. 2 ustawy o rachunkowości.

4. Zobowiązanie Skarbnika do wyeliminowania nieprawidłowości w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych, poprzez:

a) zaniechanie przenoszenia z konta 221 na konto 226 nieopłaconych należności przypadających nadany rok budżetowy,

b) ujmowanie w księgach rachunkowych stanu zobowiązań nieopłaconych na dzień kończący kwartał w celu zapewnienia danych wymaganych dla sporządzenia sprawozdawczości budżetowej,

c) rozliczanie dochodów budżetu wykazywanych w sprawozdaniach Rb-27S jednostek budżetowych za pośrednictwem konta 222,

d) ewidencjonowanie pozostałych środków trwałych o wartości mniejszej niż 3.500 zł na koncie 013,

e) spowodowanie, aby w księgach GOPS wykazywano w ewidencji bilansowej pełną kwotę należności od dłużników alimentacyjnych, tj. z uwzględnieniem także tych kwot należności, które po wyegzekwowaniu stanowią dochód budżetu państwa i gminy właściwej ze względu na miejsce zamieszkania dłużnika,

f) ujęcie w ewidencji analitycznej środków trwałych nadanych im numerów inwentarzowych.

5. Egzekwowania od kierowników gminnych jednostek budżetowych obowiązku sporządzania i przedkładania Panu Burmistrzowi przez miesięcznych sprawozdań Rb-27 S i Rb-28 S.

6. Ustanowienie trwałego zarządu nieruchomościami powierzonymi zakładowi budżetowemu i jednostkom budżetowym.

7. Objęcie należytym nadzorem planowania i sprawozdawczości Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. W tym celu:

a) planowanie w budżecie wpłaty nadwyżki środków obrotowych w sytuacji, gdy planowany stan środków obrotowych miałby przekraczać 1/6 planowanych na rok następny kosztów wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,

b) wskazanie głównemu księgowemu Zakładu na konieczność stosowania odpisu aktualizującego należności (m.in. w stosunku do należności, których wyegzekwowanie jest mało prawdopodobne) w celu urealnienia stanu środków obrotowych Zakładu,

c) określenie szczegółowości rozliczenia dotacji przedmiotowej przez zakład budżetowy.

8. Przekazywanie kierownikom jednostek budżetowych informacji niezbędnych do opracowania projektów planów finansowych w terminie 7 dni od dnia przedstawienia projektu budżetu organowi stanowiącemu.

9. W zakresie gospodarowania nieruchomościami gminy:

a) podawanie do publicznej wiadomości ogłoszeń o przetargach na zbycie nieruchomości w terminie określonym przepisem art. 38 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami,

b) sporządzanie i podawanie do publicznej wiadomości wykazów nieruchomości przeznaczonych do oddania w najem lub dzierżawę na okres dłuższy niż 3 miesiące,

c) zawieranie kolejnych umów najmu i dzierżawy z danym kontrahentem, dotyczących tej samej nieruchomości, w oparciu o zgodę organu stanowiącego, jeżeli łączny okres trwania stosunku najmu lub dzierżawy z danym podmiotem przekracza łącznie 3 lata; przedłożenie Radzie Miejskiej projektu zmiany uchwały podjętej na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a) ustawy o samorządzie gminnym ustalającego zasady zawierania przez Pana Burmistrza tego typu umów.

10. Opracowanie i przedłożenie Radzie Miejskiej projektu uchwały w sprawie stawki opłaty adiacenckiej.

11. W zakresie podróży służbowych:

a) zlecanie odbywania podróży służbowych samochodem niebędącym własnością pracodawcy w następstwie zatwierdzenia stosownego wniosku pracownika w tym zakresie,

b) zobowiązanie pracowników do odbywania podróży środkiem lokomocji wskazanym w poleceniu wyjazdu służbowego,

c) egzekwowanie od pracowników obowiązku przedstawiania dokumentów potwierdzających wydatki dotyczące podróży służbowych odbywanych środkami komunikacji publicznej.

12. Opracowanie i przedstawienie Radzie Miejskiej do uchwalenia programu przeciwdziałania narkomanii.

13. Udzielanie dotacji na prace przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków w trybie art. 81 ustawy o ochronie zabytków...

14. Przestrzeganie wymogu zgodności rozliczenia dotacji udzielonej organizacji pozarządowej z poszczególnymi pozycjami kosztorysu wchodzącego w skład oferty realizacji zadania publicznego. Dokumentowanie ewentualnych zmian pozycji kosztorysowych.

15. Wyeliminowanie nieprawidłowości, opisanych w protokole kontroli i części opisowej wystąpienia pokontrolnego, w zakresie opodatkowania podatkami i opłatami lokalnymi, których źródłem są zaniechania w prowadzeniu przez organ podatkowy czynności sprawdzających wynikających z przepisów ustawy Ordynacja podatkowa.

16. Zachowanie powszechności i prawidłowości opodatkowania podatkiem rolnym i leśnym oraz od środków transportowych z uwzględnieniem wskazanych w protokole kontroli i części opisowej wystąpienia pokontrolnego przepisów materialnego prawa podatkowego wynikających z ustaw odpowiednio: o podatku rolnym, podatku leśnym oraz podatkach i opłatach lokalnych.

17. Wyeliminowanie nieprawidłowości w opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości osób prawnych i fizycznych poprzez dokonanie prawidłowego wymiaru tej należności, z uwzględnieniem występujących zmian w przepisach ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz przepisów Ordynacji podatkowej w zakresie wzruszania decyzji podatkowych. 

18. Prowadzenie terminowych i systematycznych działań windykacyjnych w stosunku do podatników, na których ciążą zaległości podatkowe, mając na względzie przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

19. Wyeliminowanie nieprawidłowości w zakresie rozliczania inkasentów z pobranych przez nich kwot opłaty targowej.

20. Prowadzenie ewidencji księgowej podatków i opłat z uwzględnieniem przepisów ustawy o rachunkowości oraz obowiązującego w tej materii rozporządzenia Ministra Finansów.

21. Zweryfikowanie rzetelności danych służących za podstawę sporządzania sprawozdań z wykonania podstawowych dochodów podatkowych (Rb-PDP) za wskazane okresy sprawozdawcze, skorygowanie wartości błędnie wykazanych w powyższych sprawozdaniach oraz przekazanie poprawnej wersji sprawozdań do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku.

 

O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.

         Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

 

 

 

         Prezes

Regionalnej Izby Obrachunkowej

  w Białymstoku

 





Odsłon dokumentu: 120437476
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120437476 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |