Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku » Działalność kontrolna 2009

zalecenia - Bursa Szkolna nr 2 w Łomży  

zalecenia - Dom Kultury Śródmieście w Białymstoku  

zalecenia - Galeria ARSENAŁ w Białymstoku  

zalecenia - Gimnazjum nr 6 w Suwałkach  

zalecenia - Gmina Bakałarzewo  

zalecenia - Gmina Bielsk Podlaski  

zalecenia - Gmina Brańsk  

zalecenia - Gmina Grodzisk  

zalecenia - Gmina Hajnówka  

zalecenia - Gmina Jaświły  

zalecenia - Gmina Kobylin-Borzymy  

zalecenia - Gmina Kolno  

zalecenia - Gmina Krypno  

zalecenia - Gmina Kuźnica  

zalecenia - Gmina Milejczyce  

zalecenia - Gmina Nowy Dwór  

zalecenia - Gmina Orla  

zalecenia - Gmina Płaska  

zalecenia - Gmina Przytuły  

zalecenia - Gmina Puńsk  

zalecenia - Gmina Rudka  

zalecenia - Gmina Rutka Tartak  

zalecenia - Gmina Rutki  

zalecenia - Gmina Siemiatycze  

zalecenia - Gmina Szypliszki  

zalecenia - Gmina Wąsosz  

zalecenia - Gminny Zespół Obsługi Szkół w Siemiatyczach  

zalecenia - I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Suwałkach  

zalecenia - II Liceum Ogólnokształcące z BJN w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Integracyjne Przedszkole Samorządowe nr 58 w Białymstoku  

zalecenia - KPKM Sp. z o.o. w Białymstoku  

zalecenia - Miasto Bielsk Podlaski  

zalecenia - Miasto i Gmina Lipsk  

zalecenia - Miasto i Gmina Michałowo  

zalecenia - Miasto i Gmina Mońki  

zalecenia - Miasto i Gmina Rajgród  

zalecenia - Miasto i Gmina Szczuczyn  

zalecenia - Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Mońkach  

zalecenia - Pływalnia Miejska Wodnik w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Powiat Grajewski  

zalecenia - Powiat Łomżyński  

zalecenia - Powiat Sejneński  

zalecenia - Powiat Wysokomazowiecki  

zalecenia - Powiatowy Zarząd Dróg w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Suwałkach  

zalecenia - Przedszkole Samorządowe nr 26 Integracyjne w Białymstoku  

zalecenia - Przedszkole Samorządowe nr 41 w Białymstoku  

zalecenia - Publiczne Gimnazjum Nr 2 w Białymstoku  

zalecenia - Publiczne Gimnazjum nr 4 w Białymstoku  

zalecenia - Publiczne Gimnazjum nr 7 w Białymstoku  

zalecenia - Samorząd Województwa Podlaskiego  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 10 im. Jana Pawła II w Łomży  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 26 w Białymstoku  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 47 w Białymstoku  

zalecenia - Szkoła Podstawowa Nr 50 w Białymstoku  

zalecenia - Szkoła Policealna nr 1 Ochrony Zdrowia w Białymstoku  

zalecenia - VIII Liceum Ogólnokształcące w Białymstoku  

zalecenia - Zakład Usług Komunalnych w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Zakład Usług Komunalnych w Suwałkach  

zalecenia - Zarząd Budynków Mieszkalnych w Suwałkach  

zalecenia - Zespół Centrów Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Łomży  

zalecenia - Zespół Szkół Handlowo-Ekonomicznych w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół Mechanicznych w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół nr 4 im. Ziemi Podlaskiej w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Zespół Szkół nr 6 Suwałki  

zalecenia - Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 2 w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 3 w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół Technicznych w Suwałkach  

zalecenia - Zespół Szkół Zawodowych Nr 2 w Białymstoku  



zalecenia - Miasto i Gmina Rajgród

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2009-09-25 03:36
Data modyfikacji:  2009-09-25 03:36
Data publikacji:  2009-09-25 03:36
Wersja dokumentu:  1


Kontrola kompleksowa gospodarki finansowej

przeprowadzona w Urzędzie Miejskim w Rajgrodzie

przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

Zespół w Łomży

 

 

 

         Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 21 sierpnia 2009 roku (znak: RIO.IV.6001-3/09), o treści jak niżej:

 

 

 

 

Pan

Czesław Karpiński

Burmistrz Rajgrodu

 

 

         W wyniku kompleksowej kontroli gospodarki finansowej gminy Rajgród za 2008 rok oraz inne wybrane okresy, przeprowadzonej w Urzędzie Miejskim w Rajgrodzie na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespół w Łomży, stwierdzono nieprawidłowości opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.

 

Zakresem kontroli objęto regulacje wewnętrzne dotyczące ustroju i funkcjonowania gminy i jej jednostek organizacyjnych, funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, prowadzenie rachunkowości, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, wykonanie budżetu, w tym realizację wybranych rodzajów dochodów i wydatków, udzielanie zamówień publicznych, realizację zadań zleconych i w ramach porozumień, gospodarowanie mieniem komunalnym, rozliczenia budżetu z jednostkami organizacyjnymi.

 

         Najistotniejsze nieprawidłowości stwierdzone podczas kontroli dotyczyły sfery zlecania i realizacji robót budowlanych, dostaw i usług.

Kontrola przeprowadzenia przetargu nieograniczonego na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej o wartości 192.347,25 zł oraz rozliczenia tego zadania (str. 91-97 protokołu kontroli) wykazała, że:

a) ogłoszenie o przetargu upubliczniono w Biuletynie Zamówień Publicznych 22 września 2006 r., podczas gdy na stronie internetowej Urzędu ukazało się ono w dniu 15 września 2006 r., a więc przed opublikowaniem w BZP, co stanowi naruszenie art. 40 ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.),

b) w dokumentacji postępowania brak druku o symbolu ZP-21 dotyczącego streszczenia oceny i porównania złożonych ofert, co jest naruszeniem postanowień § 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 maja 2006 r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (Dz. U. Nr 87 poz. 606). Obecnie kwestie te analogicznie reguluje rozporządzenie z 16 października 2008 r. (Dz. U. Nr 188, poz. 1154),

c) nie zostało przekazane Prezesowi UZP ogłoszenie o udzieleniu zamówienia, czym naruszono art. 95 ust. 1 Prawa zamówień publicznych w brzmieniu obowiązującym podczas udzielania zamówienia; obecnie ogłoszenie o udzieleniu zamówienia winno być zamieszczone przez zamawiającego w BZP,

d) oferta wybranego wykonawcy nie zawierała ceny ryczałtowej za 1 km projektowanej sieci wodociągowej (szacunkowy zakres przedmiotu zamówienia to około 70 kilometrów sieci). Wymóg podania ceny za 1 km określono w specyfikacji, w związku z czym oferta zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 Prawa zamówień publicznych winna być odrzucona. Wykonawca podał w ofercie jedynie cenę za „wykonanie zadana inwestycyjnego” w kwocie ogółem 136.527,76 zł. Cenę za 1 km sieci przyjęto natomiast w umowie – wynosiła ona 1.950,3965 zł i wynikała z podzielenia ceny wynikającej z oferty przez szacunkowy zakres zadania wskazany w specyfikacji jako zaprojektowanie 70 km sieci wodociągowej.

Aneksem nr 2 z 1 października 2007 r. zlecono wykonawcy dodatkowo projekt 15 km sieci wodociągowej (wycenionej jak w umowie pierwotnej) i 5,5 km sieci kanalizacyjnej (wycenionej szacunkowo na 5.886 zł za 1 km) o łącznej wartości 61.629,03 zł. Łączne wynagrodzenie wykonawcy miało zatem wynosić 198.156,79 zł. Wystawione faktury opiewały natomiast na kwotę 7.000 zł niższą – 191.156,79 zł (nie ustalono przyczyn zmniejszenia wynagrodzenia przez wykonawcę).

W oparciu o przedstawione wyżej ustalenia umowy stwierdzono, że wykonawcy (mimo wystawienia faktur na kwotę o 7.000 zł niższą niż ogólne wartości umów) wypłacono wynagrodzenie zawyżone o 23.777,80 zł. Podstawą tego wniosku jest zrealizowanie mniejszego zakresu zamówienia (zaprojektowanej liczby km sieci), niż zakres przyjęty do ustalenia wynagrodzenia w umowie, którego ogólna kwota stanowiła iloraz ceny za 1 km i przewidywanej ilości kilometrów projektowanej sieci. Szczegółowe wyliczenie nienależnie opłaconego wynagrodzenia zawarto na str. 94-95 protokołu kontroli. Jak wskazał Pan Burmistrz w złożonym wyjaśnieniu „w ocenie zamawiającego przedmiotowa cena stanowiła cenę ryczałtową i w związku z tym została uiszczona w całości”. Należy wskazać, iż ryczałtowy charakter ceny nie powoduje obowiązku jej zapłaty niezależnie od wykonanego zakresu rzeczowego umowy. Stosownie do art. 632 § 1 Kodeksu cywilnego, ryczałtowy charakter ceny oznacza jedynie, że wykonawca przyjmujący zamówienie nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia, chociażby w czasie zawarcia umowy nie można było przewidzieć rozmiaru lub kosztów prac.

W wyniku czynności kontrolnych, nienależnie opłacone wynagrodzenie w kwocie 23.777,80 zł zostało zwrócone przez wykonawcę 26 czerwca 2009 r.

Analizując wykonanie przedmiotu zamówienia stwierdzono również rozbieżności między długością zaprojektowanej sieci w części opisowej do projektów a specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót i przedmiarami robót, co wykonawca uzasadniał korektą projektów i niezaktualizowaniem danych w części opisowej do projektów. Ponadto w protokole zdawczo-odbiorczym dokumentacji wskazano, że wykonawca nie uzyskał oświadczeń i uzgodnień od części właścicieli działek dotyczących przebiegu trasy wodociągu, do czego był zobowiązany postanowieniami umowy. W protokole zdawczo-odbiorczym postanowiono, że brakujące oświadczenia i uzgodnienia uzyska Urząd Miejski w Rajgrodzie, a w zamian wykonawca przedłoży uproszczony wypis z rejestru gruntów obejmujący przewidywany teren przebiegu sieci. Wartość usługi zamiennej nie została oszacowana.

Ustalono także, iż dokumentacja projektowo-kosztorysowa zlecona opisaną wyżej umową została, dla części odcinków sieci, opracowana w roku 2003 na podstawie umowy z 3 czerwca 2002 r. (zawartej z innym wykonawcą). Jak wynika z protokołu kontroli, łączna długość sieci wodociągowej zaprojektowanej po raz drugi to 17.813 m o wartości 34.742 zł, zaś sieci kanalizacyjnej – 5.102 m o wartości 30.625 zł (str. 96-97 protokołu kontroli). Opłacone przez gminę zobowiązanie za sporządzenie w latach 2002-2003 dokumentacji projektowo-kosztorysowej dotyczącej wodociągowania i kanalizacji wynosiło 202.162,08 zł, z czego nie wykonano robót budowlanych na podstawie dokumentacji, której koszty ustalono w trakcie kontroli na 120.538,08 zł. Kwota 120.538,08 zł oznacza zatem wydatki poniesione przez gminę bez uzyskania efektu. Na okoliczność powtórnego zlecenia wykonania dokumentacji projektowej na odcinki sieci, dla których taka dokumentacja została już opracowana, Pan Burmistrz wskazał w wyjaśnieniu, że według osób uczestniczących w procedurze udzielenia zamówienia (niebędących aktualnie pracownikami Urzędu) dokumentacja ta straciła ważność w związku z upływem okresu czteroletniego i „wymagała aktualizacji z uwagi na zmiany technologiczne wykonania tego rodzaju inwestycji”. Porównanie opisów technicznych wykonania sieci wodociągowej i kanalizacyjnej pochodzących z 2003 i 2007 roku wykazało istnienie różnic w zakresie m.in. wymaganych przekrojów rur.

Stosownie do postanowień art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskania najlepszych efektów z danych nakładów. Odpowiedzialność za powyższe nieprawidłowości ponosi w głównej mierze były Burmistrz Z. Dziądziak, a także Pan Burmistrz, jako dokonujący płatności za niewykonany zakres umowy.

 

Badając realizację inwestycji polegającej na modernizacji dachu budynku OSP w Rajgrodzie stwierdzono, że była ona wykonywana częściowo systemem gospodarczym – przy nakładzie pracy członków OSP. Wartość inwestycji ujęto w księgach rachunkowych w kwocie 50.917,62 zł, zaś faktyczny koszt modernizacji, przy uwzględnieniu wyceny robocizny członków OSP wynosił 61.998,62 zł – różnica w kwocie 11.081 zł została ujęta w księgach rachunkowych w trakcie kontroli, jako zwiększenie wartości ulepszenia środka trwałego. Ponadto, w wyniku oględzin inwestycji dokonanych przez kontrolującego w dniu 15 maja 2009 r. (protokół stanowi załącznik nr 15e do protokołu kontroli) stwierdzono rozbieżności pomiędzy ilością materiałów wbudowanych i znajdujących się w magazynie, a ilością materiałów zakupionych na potrzeby realizacji inwestycji. Wartość niedoboru w kwocie 131,56 zł wykonawca uiścił podczas kontroli – str. 88 protokołu kontroli.

 

Analiza prawidłowości przeprowadzenia przetargu nieograniczonego na budowę boiska przy Gimnazjum w Rajgrodzie o wartości 538.805,46 zł oraz realizacji tego zadania wykazała, że Pan Burmistrz, mimo wykonywania czynności w postępowaniu (zatwierdzenie specyfikacji i protokołu postępowania) nie złożył oświadczenia o istnieniu bądź braku okoliczności uzasadniających wyłączenie z postępowania, wymaganego przepisem art. 17 ust. 2 Prawa zamówień publicznych. Stwierdzono także, że w trakcie realizacji zadania zawarto aneks do umowy pierwotnej, którym przesunięto termin realizacji, nie podając jednakże uzasadnienia zmiany terminu. Z wyjaśnienia Pana Burmistrza wynika, że przesunięcia terminu dokonano ze względu na niskie temperatury, zaś ułożenie trawy syntetycznej przy temperaturze poniżej 15 stopni nie pozwoliłoby uzyskanie właściwych efektów. Okoliczności tej nie odnotowano w dzienniku budowy, mimo że obowiązek taki wynikał z przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 czerwca 2002 r. w sprawie dziennika budowy, montażu i rozbiórki, tablicy informacyjnej oraz ogłoszenia zawierającego dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia (Dz. U. Nr 108, poz. 953 ze zm.) oraz  § 5 ust. 1 umowy zawartej z wykonawcą – str. 89-90 protokołu kontroli.

 

         Badając wydatki na dostawy żwiru i żużlu do remontów dróg gminnych (str. 78-81 protokołu kontroli) stwierdzono, że wykonawcę dostaw wyłoniono w 2007 r. w trybie przetargu nieograniczonego, mimo braku obowiązku stosowania procedur określonych Prawem zamówień publicznych. Nieprawidłowości polegały na:

a) błędnym przeliczeniu równowartości w euro wartości zamówienia ustalonej na 60.000 zł; według wyliczeń poczynionych przez jednostkę wartość szacunkowa zamówienia wynosiła 15.000 euro, zamiast 13.676,77 euro. Kurs euro służący przeliczaniu wartości zamówienia wynosił w dniu wszczęcia postępowania 4,3870 zł i wynikał z rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 maja 2006 r. (Dz. U. Nr 87, poz. 610),

b) nie zamieszczeniu informacji o wyniku postępowania na stronie internetowej zamawiającego, czym naruszono art. 92 ust. 2  ustawy,

c) nie wskazaniu w specyfikacji istotnych warunków zamówienia trybu udzielenia zamówienia, wymaganego przepisem art. 36 ust. 1 pkt 2  ustawy.

         Badając poniesione w 2008 roku wydatki, wynikające z realizacji umowy zawartej na podstawie wyżej opisanego postępowania, stwierdzono 2 faktury dotyczące zakupu żużlu w łącznej ilości 178,06 ton na kwotę 3.587,90 zł. Faktura wykonawcy wybranego w przetargu obejmowała wszystkie elementy kosztów dostawy, w tym także bezpodstawnie cenę zakupu dostarczonego żużlu. Stwierdzono bowiem, że kontrolowana jednostka samodzielnie zakupiła żużel i opłaciła faktury dotyczące tego zakupu, natomiast wykonawca poniósł jedynie koszty jego transportu. W wyniku czynności kontrolnych wykonawca zwrócił w dniu 10 czerwca 2009 r. nadpłaconą kwotę 874,48 zł, obejmującą cenę zakupu brutto dostarczonego materiału, na rachunek kontrolowanej jednostki, jako korektę błędnie wystawionych przez siebie faktur. Stwierdzona nienależna zapłata świadczy o nieprawidłowym funkcjonowaniu wewnętrznej kontroli finansowej w Urzędzie.

         Kontrola zlecania robót budowlanych o charakterze inwestycyjnym i remontowym, co do których nie ma obowiązku stosowania procedur Prawa zamówień publicznych, wykazała, iż w okresie objętym kontrolą zagadnienie to nie było uregulowane w przepisach wewnętrznych. W konsekwencji wiele spośród zamówień dokonanych w 2008 roku realizowano bez udokumentowania sposobu wyłonienia wykonawców, potwierdzającego respektowanie zasady wyrażonej w art. 35 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych. Regulamin w tej sprawie wprowadzony przez Pana Burmistrza zrządzeniem Nr 145/09 z dnia 31 marca 2009 r. zawiera postanowienia, które nie posiadają cech kompletnych procedur kontroli, w tym pomijają stosowanie regulaminu dla zamówień o wartości poniżej 6.000 euro. Stosownie do wymogów art. 35 ustawy o finansach publicznych, wydatki publiczne powinny być realizowane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Ustanowione procedury kontroli wewnętrznej winny zatem zapewniać właściwą realizację tej zasady w stosunku do wszystkich wydatków jednostki, co wynika także z przepisów art. 47 ust. 2 pkt 1 i 2 w zw. z ust. 3 tej ustawy – str. 81-82 protokołu kontroli.

 

         Badając zagadnienia dotyczące organizacji i funkcjonowania gminnych jednostek organizacyjnych stwierdzono, że do końca 2008 r. obsługa finansowo-księgowa tych jednostek prowadzona była przez Urząd Miejski z naruszeniem obowiązujących przepisów dotyczących prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sprawozdawczości. Ewidencjonowanie operacji gospodarczych dotyczących jednostek oświaty i Ośrodka Pomocy Społecznej odbywało się w księgach rachunkowych Urzędu. W efekcie, dla żadnej z obsługiwanych jednostek nie były sporządzane jednostkowe sprawozdania finansowe obejmujące bilans, rachunek zysków i strat oraz zestawienie zmian w funduszu, które kierownicy jednostek winni sporządzić na podstawie § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 ze zm.). W przypadku OPS nie były także sporządzane jednostkowe sprawozdania budżetowe wymagane przepisem § 4 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 roku w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 ze zm.). Stwierdzono, że począwszy od 2009 roku opisane nieprawidłowości zostały wyeliminowane – rozpoczęto prowadzenie odrębnych ksiąg dla jednostek organizacyjnych, co umożliwia wykonywanie obowiązków sprawozdawczych przez ich kierowników – str. 3 i 14-15 protokołu kontroli.

         Kontrola dokumentacji rejestrowej gminnych instytucji kultury – Domu Kultury w Rajgrodzie oraz Biblioteki Publicznej w Rajgrodzie – wykazała szereg braków w świetle przepisów rozporządzenia Ministra Kultury i Sztuki z dnia 17 lutego 1992 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru instytucji kultury (Dz. U. Nr 20, poz. 80). Nie zgromadzono akt rejestrowych, które powinny dokumentować zapisy w rejestrze instytucji kultury (§ 5 ust. 1 rozporządzenia). W dziale pierwszym nie odnotowano aktów o utworzeniu instytucji kultury. Ponadto nie wykreślono zapisów dotyczących instytucji pod nazwą „Ośrodek Kultury”, po zmianie jego nazwy na Dom Kultury, co sugeruje istnienie na terenie gminy jeszcze jednej instytucji kultury. W dziale drugim nie odnotowano aktualnych uchwał nadających statuty instytucjom. W dziale trzecim, dotyczącym mienia, w dniu 2 stycznia 1998 r. ujęto jedynie budynek o wartości 18.665,78 zł użytkowany przez Dom Kultury, będący we władaniu tej instytucji, bez żadnych wskazań co do tytułu prawnego, zaś odnośnie mienia Biblioteki nie zamieszczono żadnych zapisów – str. 3 protokołu kontroli.

 

    Kontrola rozliczeń budżetu z Zakładem Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Rajgrodzie (zakład budżetowy) oraz prawidłowości wykonywania przez ten zakład obowiązków przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego na terenie gminy, wykazała naruszenie procedur opracowywania i zatwierdzania taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, określonych w art. 20 i 24  ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 ze zm.) – str. 4-8 protokołu kontroli.

Stwierdzono, że podjęta przez Radę Miejską 30 listopada 2007 r. uchwała w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na 2008 rok polegała na przyjęciu innych taryf niż przedstawione we wniosku o zatwierdzenie taryf przedłożonym przez ZGKiM. Propozycję taryf zawartą we wniosku poddał analizie pracownik Urzędu, działający z upoważnienia Pana Burmistrza, w trybie art. 24 ust. 4 przywołanej ustawy. Mimo braku zastrzeżeń do zawartych we wniosku kosztów, Radzie Miejskiej przedstawiono do zatwierdzenia inne taryfy za sprzedaż wody i odprowadzanie ścieków niż zaproponowane przez ZGKiM. Należy wskazać, że zakres kompetencji Pana Burmistrza, wynikający z art. 24 ust. 4 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę..., obejmuje jedynie weryfikację kosztów pod względem celowości ich ponoszenia oraz sprawdzenie prawidłowości opracowania taryf, a nie prawo swobodnej modyfikacji zaproponowanych taryf. W efekcie zatwierdzone przez Radę taryfy były niezgodne z ustawą, ponieważ nie wynikały z wniosku przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, skorygowanego ewentualnie przez organ wykonawczy pod względem celowości ponoszenia kosztów. Wynikająca z „analizy” pracownika Urzędu zmiana propozycji co do wysokości taryf spowodowała istotne skutki finansowe dla gospodarki finansowej ZGKiM. Zmiana (podwyższenie) taryfy za sprzedawaną wodę z 1,80 zł za m3 na 1,95 zł za m3 oznaczała, że w stosunku do kalkulacji Zakładu sprzedaż wody miała przynieść zysk w wysokości 15.091,19 zł, natomiast zmniejszenie ceny za odprowadzanie ścieków z gospodarstw domowych z 4,96 zł za m3 na 3,38 zł za m3 zakładało stratę Zakładu na tej działalności w kwocie 44.872 zł. Ponadto poniżej kosztów wynikających z kalkulacji ZGKiM ustalono górną stawkę opłaty za odbiór i składowanie nieczystości stałych z gospodarstw domowych na podstawie ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 ze zm.), co spowodowało skalkulowanie straty na tej działalności w wysokości 69.314,56 zł.

Opisane wyżej zmiany stawek proponowanych przez ZGKiM, mających pierwotnie swoje uzasadnienie w kalkulacji kosztów, spowodowały założenie straty Zakładu w 2008 r. w wysokości 105.809 zł, stanowiącej per saldo przedstawionych zysków i strat na poszczególnych rodzajach działalności. Wyliczona w ten sposób strata stała się podstawą ustalenia wysokości dotacji przedmiotowej z budżetu gminy dla ZGKiM. Taki sposób ustalenia dotacji naruszał przepisy art. 174 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, ponieważ kwota dotacji nie wynikała z kalkulacji jednostkowych stawek dopłat do danego wyrobu lub usługi. W istocie ustalona dotacja miała charakter dotacji podmiotowej, ponieważ jej przedmiotem było dofinansowanie ogólnej straty Zakładu. Opisane nieprawidłowości wyeliminowano w 2009 roku.

 

         Badając wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli jednostek organizacyjnych ustalono, że kontrola jednostek oświatowych oraz OPS prowadzona była bieżąco, w związku z prowadzeniem ksiąg rachunkowych tych jednostek przez Urząd. Natomiast w przypadku kontroli jednostek samodzielnie prowadzących księgi rachunkowe, stwierdzono, że w 2008 roku przeprowadzono kontrole w instytucjach kultury – realizujących wydatki zbliżone do sumy dotacji z budżetu (w 2008 r. w wysokości 214.244 zł, t.j. 1,43 %  wydatków budżetu). Nie stwierdzono udokumentowania, aby kontrolą w roku 2008 i latach wcześniejszych obejmowany był ZGKiM. Stosownie do postanowień art. 187 ustawy o finansach publicznych, na Panu Burmistrzu jako na organie wykonawczym, ciąży obowiązek kontroli przestrzegania przez podległe i nadzorowane jednostki ustanowionych procedur kontroli finansowej – str. 10 protokołu kontroli.

 

         Kontrola prowadzenia ksiąg rachunkowych wykazała nieprawidłowości naruszające zarówno ogólne przepisy ustawy z dnia 29 września 2004 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.), jak i szczegółowe zasady ustalone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont..., polegające na:

a) niewłaściwym, za pośrednictwem konta 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych” zamiast 226 „Należności długoterminowe”, ewidencjonowaniu długoterminowych należności, wynikających z rozłożenia na raty pierwszej opłaty za użytkowanie wieczyste nieruchomości – str. 23-24 i 59 protokołu kontroli,

b) nieujęciu na koncie 290 „Odpisy aktualizujące należności” kwoty 20.733,20 zł, odpowiadającej wartości należności z tytułu odsetek przypisanych a nie wpłaconych, wykazanej na 31 grudnia 2008 r. na koncie 221 – str. 34 protokołu kontroli,

c) bezpodstawnym wyksięgowaniu z konta 011 „Środki trwałe” kwoty 37.026,20 zł oznaczającej wartość ewidencyjną budynku szkolnego i gospodarczego położonych w miejscowości Miecze, przekazanych w bezpłatne używanie stowarzyszeniu, prowadzącemu na bazie tego mienia publiczną szkołę. Oprócz tego wyksięgowano z ewidencji kwotę 446 zł stanowiącą wartość składników wyposażenia i kwotę 475 zł oznaczającą wartość księgozbioru  – str. 61-63  protokołu kontroli,

d) niewłaściwym prowadzeniu ewidencji szczegółowej gruntów gminy, które ujęto w księdze inwentarzowej w postaci sum zbiorczych określających ich łączną wartość jako grunty pod drogami - 832.172,26 zł i pozostałe – 26.115.662,12 zł, bez wskazania odrębnych obiektów inwentarzowych (poszczególnych działek, ewentualnie budowli na nich usytuowanych) i określeń dotyczących podmiotów użytkujących. Zgodnie zasadami funkcjonowania konta 011, określonymi załącznikiem nr 2 do rozporządzenia, ewidencja szczegółowa powinna umożliwić m.in. ustalenie wartości początkowej poszczególnych obiektów środków trwałych; prowadzone zestawienie określające dane poszczególnych działek oraz ich wartość nie posiadało cech ksiąg rachunkowych – str. 103 protokołu kontroli.

 

         W wyniku kontroli stosowania klasyfikacji budżetowej dochodów i wydatków stwierdzono nieprawidłowe kwalifikowanie niektórych ich rodzajów w świetle przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 107, poz. 726 ze zm.), polegające na:

a) ujęciu dochodów ze sprzedaży nieruchomości w kwocie 206.098,58 zł do par. 0870 „Wpływy ze sprzedaży składników majątkowych”, zamiast do par. 0770 „Wpłaty z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości” – str. 57 protokołu kontroli,

b) klasyfikowaniu dochodów z opłat pobieranych wraz z czynszem od najemców lokali mieszkalnych (np. za c.o. i wodę) w par. 0750 „Dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub innych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych oraz innych umów o podobnym charakterze”, zamiast w par. 0830 „Wpływy z usług”. W 2008 r. w ten sposób zarachowano dochody w wysokości 9.375,66 zł – str. 58 protokołu kontroli,

c) ujęciu kwoty 17.270 zł przekazanej na rachunek budżetu przez wspólnotę wsi Kosiły z przeznaczeniem na remont drogi wewnętrznej położonej na gruntach gminy – uzyskaną przez tę wspólnotę tytułem ekwiwalentu za wywłaszczony grunt – jako dochodu w rozdziale 75412 „Ochotnicze straże pożarne”, zamiast w rozdziale 60017 „Drogi wewnętrzne”, w którym to rozdziale odpowiednio zaplanowano wydatek na remont drogi, przy czym błędnie w par. 4300 „Zakup usług pozostałych”, zamiast w par. 4270 „Zakup usług remontowych” – str. 65 protokołu kontroli; nieprawidłowo sklasyfikowano także pozostałe wydatki na remonty dróg na terenie gminy w wysokości 113.981,48 zł, ujmując je do par. 4300, zamiast do par. 4270 – str. 78 protokołu kontroli,

d) zakwalifikowaniu dotacji w wysokości 176.400 zł dla stowarzyszenia prowadzącego publiczną szkołę podstawową w Mieczach do par. 2540 „Dotacja podmiotowa z budżetu dla niepublicznej jednostki systemu oświaty”, zamiast do par. 2590 „Dotacja podmiotowa z budżetu dla publicznej jednostki systemu oświaty prowadzonej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub przez osobę fizyczną”; błąd ten wyeliminowano w planowaniu budżetu na 2009 rok – str. 71 protokołu kontroli,

e) nieprawidłowym ujęciu do par. 2540 „Dotacja podmiotowa z budżetu dla niepublicznej jednostki systemu oświaty” środków w wysokości 2.771,82 zł przekazanych, na podstawie w art. 90 ust. 2c ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), tytułem zwrotu kosztów poniesionych przez miasto Augustów w związku z uczęszczaniem dziecka z terenu gminy Rajgród do niepublicznego przedszkola w Augustowie. W związku z tym, że wystąpienie obowiązku świadczenia na podstawie przywołanego przepisu nie zależy od woli organów gminy, bezprzedmiotowe jest zawieranie porozumień międzygminnych w tej sprawie. Przekazanie środków przez gminę Rajgród nie ma charakteru dotacji, lecz stanowi zwrot kosztów dotacji udzielonej uprzednio niepublicznemu przedszkolu przez miasto Augustów, co wynika wprost z przywołanego przepisu – str. 71 protokołu kontroli,

f) zakwalifikowaniu dotacji w kwocie 21.000 zł przekazanej stowarzyszeniu realizującemu zadania gminy do par. 2830 „Dotacja celowa z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji pozostałym jednostkom niezaliczanym do sektora finansów publicznych”, zamiast do par. 2820 „Dotacja celowa z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom”; błąd ten został wyeliminowany w planie wydatków budżetu na 2009 rok – str. 72 protokołu kontroli,

g) ujęciu wydatków w kwocie 9.780 zł z tytułu diet wypłaconych sołtysom za udział w sesjach Rady Miejskiej do par. 4170 „Wynagrodzenia bezosobowe”, zamiast do par. 3030 „Różne wydatki na rzecz osób fizycznych” – str. 75 protokołu kontroli,

h) ujęciu wydatków w wysokości 38.520 zł za wyłapywanie bezdomnych psów na terenie gminy oraz utrzymanie tych zwierząt w schronisku do rozdz. 01095 „Pozostała działalność” w dziale 010 „Rolnictwo i łowiectwo”, zamiast do rozdziału 90095 „Pozostała działalność” w dziale 900 „Gospodarka komunalna i ochrona środowiska” – str. 77 protokołu kontroli.

        

         Badając gospodarkę składnikami mienia gminy, w tym poprawność ustalania
i pobierania dochodów, stwierdzono nieprawidłowości polegające na tym, że zmiany wysokości czynszu pobieranego od najemców lokali mieszkalnych, usytuowanych w budynkach szkół, wprowadzano aneksami od miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano aneksowania umowy. Nie stosowano zatem uprzedniego, co najmniej 3-miesięcznego, wypowiedzenia stawek dotychczasowych, jak tego wymaga art. 8a ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 ze zm.) – str. 58 protokołu kontroli.

Kontrola ujawniła, że na podstawie umowy użyczenia zawartej 22 marca 2007 roku przez Zastępcę Burmistrza M. Gisztarowicza, wraz z budynkiem szkoły we wsi Miecze, przekazanym stowarzyszeniu w celu prowadzenia szkoły publicznej, przekazano również 5 lokali mieszkalnych o powierzchni 255 m2, usytuowanych w budynku tej szkoły. Pożytki z najmu tych lokali, jak zapisano w umowie, miały być pobierane przez stowarzyszenie i przeznaczone na utrzymanie oraz bieżące remonty budynku.

Stosownie do art. 81 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, nieodpłatne przekazanie w użytkowanie organom prowadzącym szkoły publiczne nieruchomości stanowiących własność gminy dotyczy wyłącznie nieruchomości „zajętych na działalność oświatową”. Lokale mieszkalne stanowią własność gminy i wchodzą w skład zasobu mieszkaniowego gminy, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o ochronie praw lokatorów..., a zatem ich przeznaczeniem jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej. W związku z tym, że lokale te nie służą prowadzeniu działalności oświatowej, gmina nie miała prawa przekazania ich stowarzyszeniu w bezpłatne użytkowanie oraz jednoczesnej rezygnacji z pobierania dochodów z najmu.

Analiza realizacji omawianej umowy wykazała brak dokumentacji poświadczającej weryfikowanie przez gminę sposobu wykorzystania osiągniętych przez stowarzyszenie wpływów z najmu na cele wskazane w umowie. Z wyjaśnienia złożonego przez Zastępcę Burmistrza wynika, że wynajmowane są 3 lokale, z których czynsz wynosi 127,82 zł miesięcznie. Przy takim założeniu w okresie od marca 2007 do lipca 2009 r. (26 miesięcy) stowarzyszenie uzyskało z najmu kwotę 3.323,32 zł – str. 61-62 protokołu kontroli.

 

W dziale 010 „Rolnictwo i łowiectwo”, rozdziale 01010 „Infrastruktura wodociągowa i sanitacyjna wsi”, par. 0970 „Wpływy z różnych dochodów” wykazano realizację w 2008 r. dochodów na kwotę 3.369,32 zł. Dotyczyła ona wpłaconych w 2008 roku przez właścicieli nieruchomości rat należności za przyłącza wodociągowe do budowanej przez gminę sieci wodociągowej. Opłaty za przyłącza ustalone zostały w umowach z zainteresowanymi właścicielami nieruchomości w jednakowej wysokości 1.800 zł, co jednakże nie miało umocowania w kalkulacji kosztów ich wykonania przez gminę. W okazanej kontrolującym dokumentacji wskazana była jedynie kwota 666.105,15 zł, jako wyrażająca łączną wartość 168 zaplanowanych do realizacji przyłączy do sieci, z czego wynika przeciętny koszt budowy jednego przyłącza na kwotę 3.964,91 zł. Na podstawie okazanej dokumentacji nie stwierdzono, czy ogólna kwota kosztów dotyczy tylko przyłączy w rozumieniu ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę..., tj. wyłącznie odcinków położonych w granicach nieruchomości odbiorców, czy całych odcinków przewodu łączących główną sieć wodociągową z wewnętrzną instalacją w nieruchomościach poszczególnych odbiorców usług. Należy bowiem mieć na uwadze, że zgodnie z tezami zaprezentowanymi przez Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 13 września 2007 r. (sygn. akt III CZP 79/07), przyłączem w świetle ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę... i ogólnych zasad Kodeksu cywilnego może być wyłącznie odcinek przewodu przebiegający w granicach nieruchomości odbiorcy. Niezależnie od tego należy jednak wskazać, że zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę..., koszty budowy przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych winna ponosić osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci. Wynika stąd, że każdy ubiegający się o przyłączenie powinien ponieść rzeczywisty koszt budowy przyłącza, przy czym nieunikniona jest sytuacja różnych kosztów przyłączy, ze względu na ich długość. Ustalanie ryczałtowej odpłatności za budowę przyłączy stwarza zatem sytuację, w której niektórzy właściciele nieruchomości mogli nie ponosić faktycznych kosztów budowy przyłącza, w stosunku do innych zaś kwota ryczałtu mogła przekroczyć rzeczywisty koszt budowy przyłącza na ich nieruchomości.

         Wskazania ponadto wymaga, iż działania byłego Burmistrza w sprawie rozłożenia na raty spłat znacznej części należności za przyłącza, wynikających z umów, nie zostały uzasadnione stwierdzeniem istnienia przesłanek rozłożenia należności na raty, określonych § 4 uchwały Rady Miejskiej w Rajgrodzie z dnia 26 sierpnia 2004 roku w sprawie określenia szczególnych zasad i trybu umarzania wierzytelności z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się ustawy Ordynacja Podatkowa oraz udzielania innych ulg w  spłacaniu tych należności – str. 65-66 protokołu kontroli, załącznik nr 9 do protokołu kontroli.

        

Badając wydatki na ochronę przeciwpożarową stwierdzono wypłaty w formie miesięcznych ryczałtów dla komendanta Miejsko-Gminnego Oddziału Związku Ochotniczych Straży i kierowców obsługujących samochody strażackie. Nie sprecyzowano zakresu zadań tych osób związanych z realizacją obowiązków gminy określonych niżej przywołaną ustawą. W 2008 r. wydatki z tego tytułu wyniosły 6.500 zł.  Przepisy ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 ze zm.) nie przewidują możliwości wynagradzania członków OSP za pełnienie funkcji w tym stowarzyszeniu, gminy są natomiast zobowiązane są do ponoszenia kosztów wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych, a w ramach tych kosztów, jeżeli chodzi o członków OSP, gmina zobowiązana jest do wypłaty ekwiwalentów pieniężnych – określonych przez radę gminy w drodze uchwały – w przypadku  uczestniczenia w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę (art. 28 ust 1 ustawy). Właściwą formą realizacji obowiązku zapewnienia  gotowości bojowej samochodów i innego sprzętu jest zatrudnienie kierowców, np. na ułamkowych częściach etatów, odpowiednio do zakresu powierzonych im obowiązków. Ponadto art. 32 ust. 3a ustawy wskazuje wprost na możliwość zatrudnienia komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej – str. 84 protokołu kontroli.

W toku kontroli dochodów budżetowych gminy, badaniu poddano również dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych, dla których organem podatkowym pierwszej instancji, w myśl art. 13§ 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.), jest Burmistrz. Kontrola prowadzona była w szczególności pod kątem prawidłowości i powszechności poboru wskazanych dochodów, windykacji zaległości podatkowych oraz rachunkowości podatkowej, w tym rzetelności sporządzania sprawozdań budżetowych, co doprowadziło do następujących ustaleń.

 

Nie wszyscy pracownicy kontrolowanej jednostki, wskazani treścią art. 294 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej złożyli przyrzeczenia o przestrzeganiu tajemnicy skarbowej w myśl § 2 wskazanego przepisu. Ponadto w jednym przypadku wymieniony w opisie w protokole kontroli pracownik nie posiada upoważnienia do przetwarzania danych osobowych, wynikającego z treści art. 37 z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002 Nr 101, poz. 926 ze zm.) stanowiącego, że do przetwarzania danych mogą być dopuszczone wyłącznie osoby posiadające upoważnienie nadane przez administratora danych – str. 29 protokołu kontroli.

 

W wyniku analizy dokumentacji zebranej przez służby finansowe organu podatkowego w toku postępowań podatkowych, prowadzonych w celu wydania decyzji w sprawie ulg inwestycyjnych, kontrolujący wnoszą zastrzeżenia do składu komisji przeprowadzającej oględziny obiektów w siedzibie podatnika. W skład komisji oprócz pracowników wymiaru podatków powinna wchodzić osoba mająca wiedzę z dziedziny budownictwa, która ustaliłaby czy w przypadku zakończonej inwestycji, w obrębie budynków inwentarskich jest to faktycznie modernizacja, na którą wydatki stanowią podstawę do ubiegania się o ulgę czy też remont za który ulga nie przysługuje. Weryfikacji wymagałaby również kwestia czy wszystkie wykazane w rozliczeniu kosztów materiały wykorzystane zostały przy realizacji inwestycji – str. 35 protokołu kontroli. 

 

Ustalono, że Burmistrz Miasta i Gminy Rajgród nie wystąpił do Rady Miejskiej z wnioskiem (projektem uchwały) dotyczącym określenia trybu oraz szczegółowych warunków zwolnienia od podatku rolnego użytków rolnych, na których zaprzestano produkcji rolnej. Ustawa z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r., Nr 136, poz. 969) w art. 12 ust. 1 pkt 7 stanowi, że zwalnia się z podatku rolnego grunty gospodarstw rolnych, na których zaprzestano produkcji rolnej, z tym że zwolnienie może dotyczyć nie więcej niż 20 % powierzchni użytków rolnych gospodarstwa rolnego, lecz nie więcej niż 10 ha - na okres nie dłuższy niż 3 lata, w stosunku do tych samych gruntów. Brak opisanej uchwały powoduje, że organ podatkowy nie ma praktycznej możliwości zastosowania zwolnienia w przypadku potencjalnej możliwości złożenia wniosku o jego zastosowanie – str. 35 – 36 protokołu kontroli.

 

    Kontrolowana jednostka nie posiadała, w obowiązujących regulacjach wewnętrznych, rozstrzygnięć dotyczących zasad przeprowadzania kontroli u podatników podatków i opłat lokalnych a także ustalonego planu kontroli. Zakres, częstotliwość a także okresy ich trwania organ podatkowy powinien ustalić na podstawie analizy potrzeb, jakie wynikają z jego dokumentacji z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 ze zm.). Z treści art. 281 Op. jednoznacznie wynika, iż organy podatkowe pierwszej instancji zobligowane są do prowadzenia kontroli podatkowych u podatników, których celem jest sprawdzenie, czy kontrolowani wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego – str. 40-41 protokołu kontroli.

 

Badaniem objęto zagadnienia prawidłowości pozyskiwania dochodów z tytułu podatku od nieruchomości. Ustalono, że podatnicy posiadający nieruchomości o numerach ewidencji podatkowej: 310205, 1310334,  1310145, 310274, 310117 prowadzą działalność gospodarczą zgłoszoną w ewidencji działalności jako gospodarstwa agroturystyczne. Jednakże w złożonych przez nich informacjach w sprawie podatku od nieruchomości nie wykazali powierzchni pokoi noclegowych wynajmowanych turystom. Wprawdzie z treści art. 1a ust. 2 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 roku Nr 121, poz. 844 ) wynika, iż ”za działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy nie uważa się wynajmu turystom pokoi gościnnych w budynkach mieszkalnych znajdujących się na obszarach wiejskich przez osoby ze stałym miejscem pobytu w gminie położonej na tym terenie, jeżeli liczba pokoi przeznaczonych do wynajęcia nie przekracza 5”. Jednak wszyscy wyżej wymienieni podatnicy prowadzą wynajem pokoi turystom w nieruchomościach usytuowanych w granicach administracyjnych miasta Rajgród, a więc na terenach miejskich w związku z czym zobowiązani są wykazać powierzchnię pokoi wynajmowanych, ponieważ należałoby uznać, że ich wynajem stanowi działalność gospodarczą. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają nieruchomości lub obiekty budowlane, budynki lub ich części w tym związane z prowadzoną działalnością gospodarczą według stawki określonej uchwałą Rady obowiązującej w danym roku podatkowym – str. 40 protokołu kontroli.

Stwierdzono, że deklaracje na podatek od nieruchomości o sygnaturach wymienionych na stronie 41 protokołu kontroli zostały złożone po ustawowym terminie przewidzianym w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stanowiącym, że osoby prawne są obowiązane składać w terminie do dnia 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. Nie stwierdzono aby organ podatkowy podejmował jakiekolwiek działania dyscyplinujące podatników.

         Ponadto ustalono, że w przypadku dwóch kont podatkowych o nr 1500006 i 15000067 nie pobrano należnych odsetek za zwłokę w łącznej kwocie 103,00 zł czym naruszono wymogi art. 53 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Od zaległości podatkowych nalicza się odsetki za zwłokę według zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, dokonywania zaokrągleń oraz zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz. U. Nr 240, poz. 2063), stosując stawki określone w obwieszczeniach Ministra Finansów – str. 42 protokołu kontroli.  Nieprawidłowość ta wystąpiła również w przypadku podatku od środków transportowych na łączną kwotę 524,00 zł – str. 44 – 45 protokołu kontroli.

 

Kontrolujący stwierdzili, że deklaracje bądź korekty deklaracji podatników podatku od środków transportowych, wskazanych w opisie na stronie 44 protokołu kontroli zostały złożone po ustawowym terminie przewidzianym w art. 9 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Podstawą do takiego twierdzenia była analiza informacji przesłanych przez Wydział Komunikacji Starostwa Powiatowego w Grajewie. Służby organu podatkowego nie prowadziły działań dyscyplinujących w stosunku do podatników naruszających wskazane przepisy w zakresie terminów.

         Ustalono, że w części złożonych deklaracji podatnicy przyjęli niewłaściwe stawki podatkowe. W opisanych trzech przypadkach spowodowało to zaniżenie podatku o kwotę 470,00 złotych. Została ona uiszczona w trakcie kontroli, w prawidłowej wysokości po uprzednim złożeniu korekty deklaracji przez podatników. Z kolei zawyżony o kwotę 41,00 zł, w przypadku jednego z podatników, podatek został przeksięgowany na odsetki należne za pojazd należący do tego samego podatnika.

         W opisanych wyżej przypadkach nie stwierdzono aby służby finansowe podejmowały działania zmierzające do usunięcia nieprawidłowości, co świadczy o nieprowadzeniu czynności sprawdzających w trybie i na zasadach opisanych w art. 272 Ordynacji podatkowej.

 

Na podstawie informacji zebranych w toku kontroli zagadnień związanych z poborem opłaty targowej ustalono, że do udokumentowania wpłat z tego tytułu służą pokwitowania z kwitariuszy przychodowych. Nie stwierdzono natomiast procedur pisemnych regulujących pobór i rozliczenie inkasenta z zainkasowanej z tytułu opłaty gotówki.

 

Zgodnie z ewidencją znajdującą się w urzędzie, pobór opłaty miejscowej w roku 2008 prowadziło 9 podmiotów wymienionych w załączniku do protokołu kontroli (Wykaz dochodów z tytułu opłaty miejscowej za 2008 rok). Na podstawie rejestru osób prowadzących działalność gospodarczą ustalono dodatkowo 13 podmiotów zobligowanych uchwałą Rady do inkasa opłaty miejscowej, które nie podjęły jednak czynności inkasentów tej opłaty. Jednocześnie na podstawie informacji zawartych w Internecie stwierdzono dużo większą liczbę podmiotów, które potencjalnie winny pobierać wspomnianą opłatę. Z informacji tych może korzystać również organ podatkowy, zobligowany przez radę do wykonania powyższej uchwały - str. 46 protokołu kontroli. 

Natomiast kontrola obowiązujących w jednostce uregulowań wewnętrznych w zakresie kontroli finansowej potwierdziła brak ustanowionych procedur, dotyczących powszechności i prawidłowości poboru opłaty, ustalenia i rozliczania inkasentów z zainkasowanej opłaty, które mogłyby zapewnić kompletność dochodów z tego tytułu a tym samym ich zwiększenie. Na podstawie posiadanych informacji nie ma możliwości ustalenia kwot opłaty miejscowej nie zainkasowanej w kontrolowanym okresie (utraconych dochodów).

 

         Spośród 117 kont podatkowych przyjętych do kontroli w zakresie prawidłowości prowadzenia ewidencji księgowej podatków i opłat, w 12 przypadkach stwierdzono istnienie nadpłat w stosunku do których służby organu podatkowego nie podejmowały działań wskazywanych treścią przepisów Ordynacji podatkowej (art. 76) – str. 48 - 51 protokołu.

Ustalono, iż na dzień kontroli, figurująca na kontach 74 podatników zaległość w kwocie 29.994,97zł, nie została objęta postępowaniem egzekucyjnym. Ponadto w regulacjach wewnętrznych nie ustanowiono zasad i terminów postępowania z zaległościami podatkowymi.

Zagadnienia rachunkowości oraz wymiaru podatku od nieruchomości i leśnego od osób fizycznych oraz łącznego zobowiązania pieniężnego prowadzone są przy użyciu programu komputerowego. Komputerowe wydruki wpłat stosowane do inkasa zobowiązań podatkowych zostały zatwierdzone do stosowania. Nie zostały natomiast przyjęte do księgi druków ścisłego zarachowania i nie określono zasad przyjmowania i wydawania druków inkasentom.

       Wprowadzone zarządzeniem kierownika jednostki rozwiązania w powyższym zakresie, uwzględniające obowiązek prowadzenia ewidencji podatkowej w systemach „Podatki” oraz „Rachunkowość” przy użyciu komputera, nie uwzględniają jednak wszystkich elementów określonych w treści art. 10 ustawy o rachunkowości takich jak wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych, opisu systemu informatycznego, zawierającego wykaz programów, procedur lub funkcji, w zależności od struktury oprogramowania, wraz z opisem algorytmów i parametrów. Ponieważ kontrolowana jednostka prowadzi księgi rachunkowe przy użyciu komputera, ich wykaz powinien mieć formę wykazu zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych z określeniem ich struktury i wzajemnych powiązań logicznych.

       Nie określono także zasad ochrony danych, w tym w szczególności metod zabezpieczenia dostępu do danych i systemu ich przetwarzania. Nie określono wersji oprogramowania i daty rozpoczęcia jego eksploatacji w przypadku zmian, systemu służącego ochronie danych i ich zbiorów, w tym dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisów. Ponadto wszyscy użytkownicy programów komputerowych (podatkowych), korzystają z jednego dostępu systemowego (identyfikatora) o nazwie „Administrator”. Tymczasem zgodnie z treścią § 1 i 2 w załączniku nr 4 do Zarządzenia Nr 165/06 z dnia 30 czerwca 2006r. w sprawie przepisów wewnętrznych regulujących gospodarkę finansową w Urzędzie Miejskim w Rajgrodzie „Każdy użytkownik systemu informatycznego ma przydzielony jednorazowo niepowtarzalny identyfikator oraz okresowo zmieniane hasło dostępu” – str. 53 – 54 protokołu kontroli.

 

Stwierdzone w trakcie kontroli nieprawidłowości i uchybienia były w głównej mierze wynikiem nieprzestrzegania przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej gminy, podatków i opłat oraz prowadzenia rachunkowości, w tym w szczególności nieprawidłowego funkcjonowania kontroli wewnętrznej

Organem wykonawczym gminy miejsko-wiejskiej jest Burmistrz, na którym spoczywają obowiązki dotyczące m.in. przygotowywania projektów uchwał Rady Miejskiej, wykonywania budżetu i gospodarowania mieniem gminy, a także ogólna odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę finansową gminy (art. 30 ust. 1 i 2, art. 60 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Burmistrz jako organ wykonawczy gminy wykonuje zadania przy pomocy Urzędu, którego jest kierownikiem (art. 33 ust. 1 i 3 ustawy), działającego w strukturze organizacyjnej wskazanej w protokole kontroli. Odpowiedzialność za gospodarkę finansową Urzędu, jako jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli wewnętrznej, spoczywa na Burmistrzu zgodnie z art. 44 ustawy o finansach publicznych. Część nieprawidłowości stwierdzonych podczas kontroli obciąża byłego Burmistrza Rajgrodu Z. Dziądziaka, a także osoby niebędące aktualnie pracownikami Urzędu.

Burmistrz jest również organem podatkowym pierwszej instancji w myśl przepisu art. 13 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

         Obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości oraz nadzorowania prac z tego zakresu spoczywały, stosownie do zakresu czynności, na Skarbniku Gminy. Prawa i obowiązki głównego księgowego (skarbnika) określają przepisy art. 45 ustawy o finansach publicznych.

 

Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Zapewnienie należytego funkcjonowania wewnętrznej kontroli finansowej, w szczególności wykonywanej przez pracowników odpowiedzialnych merytorycznie za potwierdzanie wskazanego na fakturach wykonawców zakresu zrealizowanych zamówień i wynikających stąd wydatków gminy, w celu wyeliminowania przypadków uszczuplenia środków publicznych poprzez wypłacanie wykonawcom nienależnych wynagrodzeń.

2. Wyeliminowanie nieprawidłowości przy udzielaniu zamówień publicznych poprzez:

a) odrzucanie ofert niezgodnych ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia,

b) upublicznianie ogłoszeń o przetargu na stronie internetowej Urzędu po zamieszczeniu ogłoszenia w BZP,

c) zamieszczanie w BZP ogłoszeń o udzieleniu zamówienia,

d) sporządzanie wszystkich wymaganych załączników do protokołu postępowania,

e) składanie przez Pana Burmistrza oświadczeń, o których mowa w art. 17 ust. 2 Prawa zamówień publicznych, w przypadku wykonywania czynności w postępowaniu,

f) należyte dokumentowanie przyczyn zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego,

g) ustalanie wartości zamówienia w euro zgodnie z przepisami wskazanymi w części opisowej wystąpienia,

h) zamieszczanie na stronie internetowej informacji, o których mowa w art. 92 Prawa zamówień publicznych,

i) wskazywanie w specyfikacji istotnych warunków zamówienia trybu udzielenia zamówienia.

3. Uzupełnienie procedur zlecania zamówień, do których nie mają zastosowania przepisy Prawa zamówień publicznych, mając na uwadze tezy zawarte w części opisowej wystąpienia i protokole kontroli.

4. Uzupełnienie rejestru instytucji kultury o dane wskazane w części opisowej wystąpienia.

5. Przeprowadzanie kontroli w ZGKiM.

6. Zobowiązanie Skarbnika do wyeliminowania nieprawidłowości w prowadzeniu ksiąg rachunkowych, poprzez:

a) ewidencjonowanie rozliczeń należności długoterminowych za pośrednictwem konta 226,

b) ewidencjonowanie na koncie 290 wartości należności z tytułu odsetek przypisanych a niewpłaconych do końca roku,

c) ponowne ujęcie w ewidencji wartości bezpodstawnie wyksięgowanego mienia gminy przekazanego do używania stowarzyszeniu prowadzącemu szkołę publiczną,

d) prowadzenie ewidencji szczegółowej gruntów zgodnie z wymogami wynikającymi z zasad funkcjonowania konta 011,

e) uwzględnianie przy wycenie inwestycji wartości nieodpłatnie wykonanej robocizny.

7. Zobowiązanie Skarbnika do wyeliminowania nieprawidłowości w zakresie stosowania klasyfikacji budżetowej dochodów i wydatków.

8. W zakresie gospodarowania mieniem gminy:

a) przestrzeganie wskazanych w części opisowej wystąpienia zasad zmian wysokości czynszu za najem lokali mieszkalnych,

b) zaprzestanie użyczania stowarzyszeniu prowadzącemu szkołę publiczną lokali mieszkalnych położonych w budynku szkoły.

9. Obciążanie właścicieli nieruchomości faktycznymi kosztami wykonania przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych, wybudowanych przez gminę w ich nieruchomościach.

10. Zaniechanie wypłacania ryczałtów komendantowi Miejsko-Gminnego Oddziału Związku Ochotniczych Straży i kierowcom samochodów strażackich, mając na uwadze dopuszczalne formy wynagradzania wskazane w części opisowej wystąpienia.

11. Uzupełnienie uregulowań wewnętrznych dotyczących prowadzenia ewidencji księgowej w systemie informatycznym zgodnie z opisem w protokole kontroli.

12. Wyeliminowanie nieprawidłowości z zakresu powszechności i prawidłowości opodatkowania podatkami lokalnymi, wskazanymi w protokole kontroli, których przyczyną był brak czynności sprawdzających. 

13. Pobieranie odsetek za zwłokę przy wpłatach wnoszonych po terminie płatności, w myśl przywołanych przepisów Ordynacji podatkowej i przepisów wykonawczych.

14. Uzupełnienie wewnętrznych uregulowań dotyczących poboru i rozliczania inkasenta opłaty targowej.

15. Stosowanie właściwych procedur, zgodnych z przepisami Ordynacji podatkowej, w zakresie nadpłat.

16. Prowadzenie terminowych i systematycznych działań windykacyjnych w stosunku do podatników, na których ciążą zaległości podatkowe, mając na względzie przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz przepisy wykonawcze. Uzupełnienie uregulowań wewnętrznych o zasady i terminy postępowania z zaległościami podatkowymi.

17. Uzupełnienie wewnętrznych uregulowań dotyczących przyjęcia kwitariuszy przychodowych (wydruków komputerowych) do inkasa zobowiązań podatkowych do księgi druków ścisłego zarachowania oraz określenie zasad przyjmowania i wydawania druków inkasentom.

18. Wyeliminowanie wskazanych uchybień w zakresie udzielenia upoważnienia do przetwarzania danych osobowych oraz odebrania przyrzeczenia o przestrzeganiu tajemnicy skarbowej.

19. Rozważenie udziału osoby posiadającej kompetencje z zakresu budownictwa w składzie komisji przeprowadzającej oględziny w toku postępowania podatkowego dotyczącego wniosku o zastosowanie ulgi inwestycyjnej w podatku rolnym.

20. Przedłożenie Radzie Gminy projektu uchwały określającej tryb oraz szczegółowe warunki zwolnienia od podatku rolnego użytków rolnych, na których zaprzestano produkcji rolnej, w oparciu o wskazane przepisy ustawy o podatku rolnym.

21. Zachowanie powszechności pozyskiwania dochodów z tytułu opłaty miejscowej. Ustalenie w regulacjach wewnętrznych zasad i procedur rozliczania inkasentów z pobranej opłaty.

22. Uzupełnienie regulacji wewnętrznych o zasady przeprowadzania kontroli u podatników podatków i opłat lokalnych oraz ustalanie planów kontroli.

 

O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku Zespół w Łomży w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.      

Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.

         Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

 

 

 

 

         Prezes

Regionalnej Izby Obrachunkowej

  w Białymstoku

 

 

 

 

Do wiadomości:

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku

Zespół w Łomży

 

 

 

 

 





Odsłon dokumentu: 120437480
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120437480 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |