Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku » Działalność kontrolna 2009

zalecenia - Bursa Szkolna nr 2 w Łomży  

zalecenia - Dom Kultury Śródmieście w Białymstoku  

zalecenia - Galeria ARSENAŁ w Białymstoku  

zalecenia - Gimnazjum nr 6 w Suwałkach  

zalecenia - Gmina Bakałarzewo  

zalecenia - Gmina Bielsk Podlaski  

zalecenia - Gmina Brańsk  

zalecenia - Gmina Grodzisk  

zalecenia - Gmina Hajnówka  

zalecenia - Gmina Jaświły  

zalecenia - Gmina Kobylin-Borzymy  

zalecenia - Gmina Kolno  

zalecenia - Gmina Krypno  

zalecenia - Gmina Kuźnica  

zalecenia - Gmina Milejczyce  

zalecenia - Gmina Nowy Dwór  

zalecenia - Gmina Orla  

zalecenia - Gmina Płaska  

zalecenia - Gmina Przytuły  

zalecenia - Gmina Puńsk  

zalecenia - Gmina Rudka  

zalecenia - Gmina Rutka Tartak  

zalecenia - Gmina Rutki  

zalecenia - Gmina Siemiatycze  

zalecenia - Gmina Szypliszki  

zalecenia - Gmina Wąsosz  

zalecenia - Gminny Zespół Obsługi Szkół w Siemiatyczach  

zalecenia - I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Suwałkach  

zalecenia - II Liceum Ogólnokształcące z BJN w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Integracyjne Przedszkole Samorządowe nr 58 w Białymstoku  

zalecenia - KPKM Sp. z o.o. w Białymstoku  

zalecenia - Miasto Bielsk Podlaski  

zalecenia - Miasto i Gmina Lipsk  

zalecenia - Miasto i Gmina Michałowo  

zalecenia - Miasto i Gmina Mońki  

zalecenia - Miasto i Gmina Rajgród  

zalecenia - Miasto i Gmina Szczuczyn  

zalecenia - Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Mońkach  

zalecenia - Pływalnia Miejska Wodnik w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Powiat Grajewski  

zalecenia - Powiat Łomżyński  

zalecenia - Powiat Sejneński  

zalecenia - Powiat Wysokomazowiecki  

zalecenia - Powiatowy Zarząd Dróg w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Suwałkach  

zalecenia - Przedszkole Samorządowe nr 26 Integracyjne w Białymstoku  

zalecenia - Przedszkole Samorządowe nr 41 w Białymstoku  

zalecenia - Publiczne Gimnazjum Nr 2 w Białymstoku  

zalecenia - Publiczne Gimnazjum nr 4 w Białymstoku  

zalecenia - Publiczne Gimnazjum nr 7 w Białymstoku  

zalecenia - Samorząd Województwa Podlaskiego  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 10 im. Jana Pawła II w Łomży  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 26 w Białymstoku  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 47 w Białymstoku  

zalecenia - Szkoła Podstawowa Nr 50 w Białymstoku  

zalecenia - Szkoła Policealna nr 1 Ochrony Zdrowia w Białymstoku  

zalecenia - VIII Liceum Ogólnokształcące w Białymstoku  

zalecenia - Zakład Usług Komunalnych w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Zakład Usług Komunalnych w Suwałkach  

zalecenia - Zarząd Budynków Mieszkalnych w Suwałkach  

zalecenia - Zespół Centrów Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Łomży  

zalecenia - Zespół Szkół Handlowo-Ekonomicznych w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół Mechanicznych w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół nr 4 im. Ziemi Podlaskiej w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Zespół Szkół nr 6 Suwałki  

zalecenia - Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 2 w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 3 w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół Technicznych w Suwałkach  

zalecenia - Zespół Szkół Zawodowych Nr 2 w Białymstoku  



zalecenia - Gmina Nowy Dwór

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2009-08-17 10:36
Data modyfikacji:  2009-08-17 10:36
Data publikacji:  2009-08-17 10:36
Wersja dokumentu:  1


Kontrola kompleksowa gospodarki finansowej

przeprowadzona w Urzędzie Gminy Nowy Dwór przez inspektorów

Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespół w Suwałkach

 

 

 

         Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 23 czerwca 2009 roku (znak: RIO.V.6001-4/09), o treści jak niżej:

 

 

 

Pan

Kazimierz Bohusz

Wójt Gminy Nowy Dwór

 

 

W wyniku kompleksowej kontroli gospodarki finansowej gminy Nowy Dwór za okres 2008 roku, przeprowadzonej w Urzędzie Gminy w Nowy Dwór na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespół w Suwałkach stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.

 

Zakresem kontroli objęto regulacje wewnętrzne dotyczące ustroju i funkcjonowania gminy oraz jej jednostek organizacyjnych, funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, prowadzenie rachunkowości, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, wykonanie budżetu, w tym realizację wybranych rodzajów dochodów i wydatków, udzielanie zamówień publicznych, realizację zadań zleconych i w ramach porozumień, gospodarowanie mieniem komunalnym, rozliczenia budżetu z jednostkami organizacyjnymi.

 

         W wyniku kontroli stwierdzono, iż Urząd Gminy Nowy Dwór, poza rachunkowością budżetu gminy i Urzędu Gminy jako jednostki budżetowej, prowadził obsługę finansowo – księgową gminnych jednostek budżetowych: szkół podstawowych, Gimnazjum i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Gospodarka finansowa wymienionych jednostek budżetowych była prowadzona za pośrednictwem rachunku budżetu gminy. Dla jednostek tych nie zostały wydzielone księgi rachunkowe. Prowadzenie ewidencji księgowej operacji gospodarczych Urzędu Gminy i jednostek organizacyjnych we wspólnych urządzeniach księgowych narusza przepisy art. 4 ust. 1-3 w związku z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.). Należy podkreślić, że każda z gminnych jednostek budżetowych jest objęta podmiotowym zakresem ustawy o rachunkowości, na mocy jej art. 2 ust. 1 pkt 4 lit. a), a także przepisami szczególnymi dotyczącymi jednostek sektora finansów publicznych, określonymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 ze zm.). Żaden z przepisów wymienionych aktów prawnych nie stanowi, iż przyjęcie skoncentrowanej księgowości umożliwia zniesienie obowiązków w zakresie rachunkowości jednostek – str. 111 protokołu kontroli.

         Konsekwencją nieprawidłowych rozwiązań w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych jednostek było naruszenie obowiązków sprawozdawczych. Kontrola wykazała, że kierownicy jednostek budżetowych nie sporządzali sprawozdań jednostkowych wymaganych przepisami § 4 pkt 2 lit. b) i § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 ze zm.). Natomiast Urząd Gminy sporządzał sprawozdania budżetowe, które obejmowały wszystkie jednostki budżetowe. Stosownie do § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, sprawozdania zbiorcze, w szczegółowości sprawozdań jednostkowych, winny być sporządzane przez zarządy jednostek samorządu terytorialnego (w gminie – wójta) na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek im podległych oraz sprawozdania jednostkowego jednostki samorządu terytorialnego, jako jednostki budżetowej i jako organu.

         Ponadto nie były realizowane obowiązki sprawozdawcze wynikające z rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości… Kierownicy jednostek budżetowych nie sporządzili rocznych sprawozdań finansowych, co stanowi naruszenie § 14 ust. 1 rozporządzenia, według którego jednostki kontynuujące działalność sporządzają sprawozdania finansowe obejmujące bilans, rachunek zysków i strat jednostki (wariant porównawczy) oraz zestawienie zmian w funduszu jednostki na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych – str. 12 protokołu kontroli.

 

         Z ustaleń w sprawach ogólnoorganizacyjnych wynika, że dotychczasowy zastępca Wójta Pan Stanisław Hrynkiewicz (piastujący jednocześnie funkcję Sekretarza Gminy) został odwołany z tej funkcji w dniu 2 stycznia 2009 r. Jednocześnie w tym dniu Pan Wójt upoważnił Stanisława Hrynkiewicza jako Sekretarza Gminy, na czas nieobecności spowodowanej m.in. wyjazdami służbowymi, urlopami i zwolnieniami lekarskimi, do załatwiania w jego imieniu wszystkich spraw w zakresie administracji publicznej należących do zadań gminy, a w tym wydawania decyzji administracyjnych i do zaciągania zobowiązań finansowych do wysokości wskazanej w uchwale budżetowej – str. 3 protokołu kontroli. Jak stanowi art. 26a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), wójt, w drodze zarządzenia, powołuje oraz odwołuje swojego zastępcę. Według natomiast art. 28g ustawy, w przypadku zaistnienia jednej z – enumeratywnie wymienionych – przemijających przeszkód w wykonywaniu zadań i kompetencji wójta (m.in. niezdolności do pracy z powodu choroby trwającej powyżej 30 dni) zadania i kompetencje wójta przejmuje jego zastępca, zaś w razie niepowołania zastępcy – osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów w trybie art. 28h ustawy. Wskazana regulacja w sposób jednoznaczny określa zasady kierowania gminą, z tego względu powierzenie kompetencji organu wykonawczego sekretarzowi gminy, nie zaś zastępcy wójta, nie może być skuteczne przy zaistnieniu okoliczności w tej regulacji przewidzianych. To zaś może prowadzić do naruszenia ciągłości działania organu wykonawczego gminy, w tym w zakresie wykonania budżetu. Poza tym stanowisko zastępcy Wójta zostało przewidziane w regulaminie organizacyjnym Urzędu Gminy jako jedno ze stanowisk kierowniczych (str. 6 protokołu kontroli).

         Badając kwestie ogólnoorganizacyjne stwierdzono też, że Pan Wójt nie udzielił pełnomocnictwa dyrektorowi Szkoły Podstawowej w Sieruciowcach. Stosownie do art. 47 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym kierownicy jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez wójta. Jak ustalono, mimo braku stosownego umocowania dyrektor zawierał umowy najmu lokali mieszkalnych położonych w Domu Nauczyciela przy Szkole Podstawowej – str. 5, 64 protokołu kontroli.

 

         Analiza zakresów czynności pracowników referatu finansowego, jako elementów procedur systemu kontroli wewnętrznej, wykazała brak udokumentowania ich przyjęcia przez pracowników. Na gruncie art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) i „Standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych, ogłoszonych Komunikatem Nr 13 Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. (Dz. Urz. MF Nr 7, poz. 58) wymagane jest, aby przekazywanie zadań następowało w formie pisemnej, a ich przyjęcie zostało formalnie potwierdzone przez pracowników (standardy nr: 3 „Struktura organizacyjna”, 5 „Powierzenie uprawnień”, 12 „Zatwierdzanie (autoryzacja) operacji finansowych”, 13 „Podział obowiązków”).

Ponadto stwierdzono, iż zakres czynności ustalony Skarbnikowi Gminy nie odnosi się w całości do obowiązków przewidzianych postanowieniami art. 45 ustawy o finansach publicznych. Uwaga ta dotyczy kwestii wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych z planem finansowym oraz dokonywania wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych (art. 45 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy). Z zakresu czynności wynika, że podstawą jego opracowania były nieobowiązujące przepisy rozporządzenia z dnia 2 maja 1991 r. w sprawie praw i obowiązków głównych księgowych budżetów, jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych – str. 9 protokołu kontroli.

         Odnośnie procedur kontroli wewnętrznej stwierdzono też istnienie sprzeczności miedzy zapisem Instrukcji obiegu, kontroli i archiwizowania dokumentów finansowo – księgowych w kwestii udzielania z wolnej ręki zamówień publicznych o wartości poniżej 14.000 euro, a zasadami udzielania takich zamówień – w konkurencyjnej formie zapytania ofertowego – ustalonymi w zarządzeniu wewnętrznym nr 17/07 z dnia 14 grudnia 2007 r. (przywołana Instrukcja również została wprowadzona zarządzeniem z 14 grudnia 2007 r.) – str. 6, 8, 85-86 protokołu kontroli.

Poza tym, jak wskazano na str. 4 protokołu kontroli w dalszym ciągu Instrukcja obiegu i kontroli dokumentów nie wskazuje drogi dokumentów od chwili sporządzenia (wpływu) do momentu zadekretowania i przekazania do księgowości. Na powinność uregulowania systemu obiegu dokumentów celem zapewnienia należytego dokumentowania operacji gospodarczych i kontroli ich realizacji Izba Obrachunkowa wskazywała w wyniku poprzedniej kontroli kompleksowej gospodarki finansowej gminy.

 

         W zakresie prawidłowości sporządzania dowodów księgowych i prowadzenia ksiąg rachunkowych stwierdzono uchybienia naruszające wymogi ustawy o rachunkowości, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości… oraz regulacji wewnętrznych, poprzez:

a) niezamieszczanie na dowodach źródłowych, znajdujących się pod wyciągami bankowymi, adnotacji o sposobie ujęcia operacji w księgach rachunkowych, która powinna być uwidoczniona na dowodzie, wraz z podpisem osoby odpowiedzialnej za dekretację, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy – str. 7-8, 11 protokołu kontroli,

b) niezamieszczenie przez Skarbnika podpisu na liście wypłat za marzec 2008 r. (na kwotę 61.768 zł) na dowód zatwierdzenia do wypłaty, wymaganego § 15 Instrukcji obiegu, kontroli i archiwizowania dokumentów… – str. 8 protokołu kontroli,

c) niewłaściwą ewidencję odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych – z pominięciem zaksięgowania naliczonego odpisu jako zobowiązania na koncie 240 „Pozostałe rozrachunki” w korespondencji z kontem 400 „Koszty według rodzajów” – str. 11 protokołu kontroli,

d) nieprawidłowe zaewidencjonowanie na koncie 224 „Rozrachunki budżetu” zabezpieczenia należytego wykonania umowy i utworzenie lokaty do rachunku budżetu (konto 133/1) w wysokości 60.003,50 zł. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów, operacje gospodarcze dotyczące przyjmowania i zwrotu środków pieniężnych stanowiących sumy depozytowe podlegają ewidencji w księgach jednostki budżetowej na koncie 139 „Inne rachunki bankowe”, natomiast do ewidencji rozrachunków z tytułu sum depozytowych służy konto 240 „Pozostałe rozrachunki” – str. 12-13, 17 protokołu kontroli,

e) nieprawidłową ewidencję należności z tytułu dochodów budżetowych (np. czynszów) na koncie 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami”, zamiast na koncie 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”, jak to przewiduje załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. – str. 16, 18 protokołu kontroli,

f) wykazanie w zestawieniu obrotów i sald stanu konta 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami” jako salda sald należności i zobowiązań; przywołane zestawienie jest jednym z elementów ksiąg rachunkowych, o czym stanowi art. 13 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości, zaś zgodnie z art. 24 ust. 2 tej ustawy, rzetelność ksiąg rachunkowych polega na odzwierciedleniu w nich stanu rzeczywistego – str. 17-18 protokołu kontroli.

 

Ustalono, że procedura budżetowa została określona przez Radę Gminy uchwałą z dnia 29 grudnia 1993 r. w sprawie określenia procedury opracowania i uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu. Analiza treści tej uchwały prowadzi do wniosku, iż nie uwzględnia ona obecnego stanu prawnego, wynikającego z ustawy o finansach publicznych, określającego wymaganą treść uchwały budżetowej (art. 184 ustawy). Poza tym, nie był stosowany w praktyce tryb wynikający z § 2 przywołanej uchwały, zgodnie z którym organ wykonawczy winien wydać zarządzenie w sprawie opracowania przez gminne jednostki organizacyjne wycinkowych materiałów planistycznych do projektu budżetu, z określeniem zakresu i szczegółowości materiałów oraz terminu ich przedłożenia – str. 19-20 protokołu kontroli.

W zakresie opracowywania projektów planów i planów finansowych podległych jednostek budżetowych stwierdzono, że GOPS nie opracował projektu planu finansowego poprzestając na opracowanych, przed formalnym ustaleniem projektu budżetu na 2008 r., założeniach „planowanych wydatków na 2008 rok”. Miało to związek z faktem, że po przekazaniu projektu uchwały budżetowej organowi stanowiącemu Pan Wójt nie przekazywał podległym jednostkom informacji o kwotach dochodów i wydatków budżetowych przyjętych w projekcie uchwały budżetowej (takie informacje nie zostały też przekazane jednostkom oświaty, z tym że sporządzone w końcu października 2007 r. projekty planów finansowych tych jednostek zawierały takie same wielkości, jak w sporządzonym następnie projekcie uchwały budżetowej). Odnośnie planów finansowych stwierdzono, że po podjęciu w dniu 28 grudnia 2008 r. przez Radę Gminy uchwały budżetowej, zostały one sporządzone przez Skarbnika Gminy i podpisane przez kierowników jednostek, co miało związek ze skoncentrowaną obsługą finansową. W związku z tym, Pan Wójt nie przekazywał poszczególnym jednostkom informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek. Formalny tryb procedowania w omawianym zakresie ustanawiają przepisy art. 185 i 186 ustawy o finansach publicznych oraz przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783 ze zm.). Zgodnie z przywołanymi regulacjami Pan Wójt zobowiązany jest do przekazania kierownikom poszczególnych jednostek budżetowych, w terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej organowi stanowiącemu, informacji niezbędnych do opracowania projektów ich planów finansowych (tj. informacji o kwotach dochodów i wydatków budżetowych przyjętych w projekcie uchwały budżetowej). Kierownicy jednostek budżetowych zobowiązani są do opracowania, zatwierdzenia i przekazania Panu Wójtowi projektów planów finansowych swoich jednostek w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji, nie później niż do dnia 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy. Projekty te podlegają weryfikacji przez Pana Wójta pod względem ich zgodności z projektem uchwały budżetowej. Zgodnie z przepisami prawa Pan Wójt jest zobowiązany też do przekazania podległym jednostkom informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek, a kierownicy jednostek do dostosowania projektów planów do uchwały budżetowej w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia otrzymania informacji.

 

W toku kontroli dochodów budżetowych gminy badaniu poddano dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych, dla których organem podatkowym pierwszej instancji, w myśl art. 13§ 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.), jest Wójt Gminy. Kontrola prowadzona była w szczególności pod kątem prawidłowości i powszechności poboru wskazanych dochodów, windykacji zaległości podatkowych oraz rachunkowości podatkowej, w tym rzetelności sporządzania sprawozdań budżetowych.

Badanie zagadnień związanych z terminowością prac wymiarowych dotyczących podatków opłacanych przez osoby fizyczne wykazała naruszenia przepisów z zakresu zobowiązań podatkowych polegające m.in. na niezachowaniu obowiązujących terminów doręczania podatnikom decyzji wymiarowych, nie później niż 14 dni przed ustawowym terminem płatności zobowiązania podatkowego. Jak wskazano w opisie na stronie 43 protokołu kontroli, nieprawidłowość dotyczyła 11 decyzji wymiarowych o łącznej wartości 1.830,00 złotych. W związku z powyższym, w przypadku podatników, którym decyzje doręczono po pierwszym marca, uległ zmianie termin płatności wynikający z treści art. 6 ust. 7 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych, art. 6a ust. 6 ustawy o podatku rolnym i art. 6 ust. 3 ustawy o podatku leśnym. Zgodnie, bowiem z treścią art. 47 § 1 Ordynacji podatkowej w tego typu przypadkach, termin płatności I raty zobowiązania podatkowego upływa 14 dni od dnia doręczenia, o czym informacja winna być zawarta w treści decyzji (decyzje wymiarowe z 2008 roku zawierają brakujące informacje).

Kontrola wykazała także nieprawidłowości, które polegały na braku postępowania wyjaśniającego dotyczącego niedoręczonych decyzji ustalających wysokość zobowiązania podatkowego (w badanym okresie nie doręczono 13 nakazów płatniczych na kwotę 2.203,00 zł). Z ustaleń wynika, że sytuacja ta dotyczyła 9 podatników nieżyjących, 3 podatników którzy zmienili miejsce stałego zamieszkania a 1 podatnika zamieszkującego w domu opieki społecznej. Jak wskazano na stronie 44 protokołu kontroli służby organu podatkowego nie prowadziły działań mających na celu doręczenie decyzji ustalających wysokość zobowiązania podatkowego. Brak możliwości skutecznego ustalenia miejsca zamieszkania podatnika może być podstawą do ustanowienia kuratora sądowego do doręczeń dla takiej osoby, nieznanej z miejsca pobytu (art. 154 § 2 w związku z art. 138 § 2 Ordynacji podatkowej). W związku z powyższym, organ podatkowy, jako zainteresowana strona, winien skierować wniosek do sądu opiekuńczego miejsca ostatniego zamieszkania osoby nieobecnej. W przypadku, gdy podatnicy nie żyją, organ podatkowy powinien wydać decyzję o odpowiedzialności spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawcy, stosownie do przepisów art. 100 w związku z art. 102 Ordynacji podatkowej. Jest to możliwe po ustaleniu spadkobierców, między innymi poprzez wystąpienie do sądu, w związku z treścią art. 1025 Kodeksu cywilnego, z wnioskiem o przeprowadzenie postępowania o stwierdzenie nabycia spadku. Brak szybkich i efektywnych działań mających na celu doręczenie nakazów płatniczych, powoduje, że zobowiązanie podatkowe nie powstaje – art. 21 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej. Natomiast, jeżeli decyzja ustalająca to zobowiązanie zostanie doręczona po upływie 3 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy, ulega przedawnieniu stosownie do przepisów art. 68 § 1 ustawy.

W opisanych przypadkach służby podatkowe dokonały przypisu podatku na kontach podatników w oparciu o niedoręczone decyzje, czym naruszyły wskazane wyżej przepisy Ordynacji podatkowej.

Analiza dokumentacji podatkowej podatników opłacających podatek rolny, leśny i od nieruchomości w formie łącznego zobowiązania pieniężnego pozwala stwierdzić uchybienia polegające na nie wyegzekwowaniu informacji w sprawie podatków: rolnego od 21 podatników (13,9% sprawdzonych pozycji), leśnego od 4 podatników (33 % sprawdzonych pozycji) oraz od nieruchomości od 5 podatników (4,47% sprawdzonych pozycji), co uniemożliwiło sprawdzenie prawidłowości wymiaru należności podatkowych. Szczególnie w przypadku podatku leśnego z informacji podatkowej winno wynikać czy las podlega obciążeniu, czy korzysta ze zwolnienia na mocy art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku leśnym – str. 29, 33 oraz 35 protokołu kontroli.

W wyniku badania prawidłowości pozyskiwania dochodów z tytułu podatku rolnego od osób fizycznych ustalono przypadki łączenia, do celów podatkowych, gruntów które stanowią własność oraz gruntów będących we współwłasności w jedną pozycję wymiarową. Sytuacja taka stanowi naruszenie przepisów wskazanych na stronie 28 protokołu kontroli.

Kontrola prowadzona w zakresie prawidłowości wymiaru podatku rolnego obejmowała również zagadnienia dotyczące prawidłowości stosowania ulg i zwolnień w omawianej należności. W wyniku weryfikacji rachunków i faktur dołączonych do wniosków o przyznanie ulgi inwestycyjnej stwierdzono, iż w jednym przypadku, decyzja o numerze Fn.31111/4-1/2008, organ podatkowy przyjął do naliczenia ulgi inwestycyjnej wydatki w oparciu o zestawienie poniesionych nakładów inwestycyjnych, w którym przyjęto 11 kopii faktur na kwotę 6.593,80zł, które nie były potwierdzone za zgodność z oryginałem, zaniżenie ulgi z tego tytułu wynosiło1.648,45 zł – str. 32 protokołu kontroli.

Z kolei w wyniku kontroli prawidłowości pozyskiwania dochodów z tytułu podatku od nieruchomości od osób fizycznych stwierdzono bezpodstawne opodatkowanie budynku mieszkalnego o powierzchni 162,8 m² u podatnika o nr ewidencyjnym 50019, zawyżenie podatku z tego tytułu wynosiło 91,00 zł – str. 34 protokołu kontroli.

W trakcie badania zagadnień z zakresu prawidłowości opodatkowania osób prawnych stwierdzono, iż Urząd Gminy, w deklaracji dotyczącej przedmiotów zwolnionych uchwałą Rady Gminy, wykazał nieruchomości związane z prowadzoną działalnością gospodarczą (punkt skupu żywca). Ustalono, że działalność gospodarczą z wykorzystaniem nieruchomości gminnych prowadzi, w oparciu o zawarte porozumienia i umowy, trzech przedsiębiorców. Fakt wykorzystania nieruchomości przez przedsiębiorcę skutkuje tym, że to przedsiębiorca staje się posiadaczem tejże nieruchomości w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Podatnikami podatku od nieruchomości zgodnie z treścią art. 3 ust.1 pkt 4 przywołanej ustawy są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie wynika z zawartej umowy lub innego tytułu prawnego. Jak wskazano na stronie 37 protokołu kontroli zaniżenie podatku w latach 2007 i 2008 wyniosło łącznie 106.442,00 złote.

Analiza porównawcza deklaracji na podatek od nieruchomości złożonych na lata  2007 i 2008 wykazała różnice w podstawie opodatkowania, co w przypadku podatnika o nr ewidencyjnym.........., który zaniżył zadeklarowaną wartość budowli, spowodowało zaniżenie podatku o kwotę 31.971,00 zł - str. 52 protokołu kontroli.

Opisane wyżej nieprawidłowości oraz brak reakcji służb organu podatkowego świadczą o niedostatecznym natężeniu czynności sprawdzających, o których mowa w art. 272 Ordynacji podatkowej.

Badaniu poddano również decyzje podatkowe wydane na podstawie art. 67a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, dotyczące zastosowania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych. Przedmiotem kontroli był sposób prowadzenia postępowania podatkowego oraz zebrany materiał dowodowy. Zgodnie ze wskazanym przepisem organ podatkowy wydaje decyzję przyznającą ulgę w zapłacie podatku w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym. Obowiązek ustalenia czy owe przesłanki występują ciąży na organie podatkowym (jego służbach) a realizowany być winien poprzez zebranie materiału dowodowego w trakcie postępowania podatkowego. Z analizy 15 decyzji uznaniowych wynika, że w 9 przypadkach (60 %) na kwotę 13.275,90 zł, wymienionych w opisie na stronach 49 protokołu kontroli organ podatkowy naruszył art. 210 § 1 pkt 6; § 4 i § 5 Ordynacji podatkowej, ponieważ decyzje nie zawierały uzasadnienia faktycznego będącego pochodną ustaleń dokonanych w trakcie postępowania. Zgodnie z przytoczonymi przepisami każda decyzja powinna zawierać uzasadnienie faktyczne, w którym organ podatkowy wskazuje fakty, które uznał za uzasadnione, dowody, którym dał wiarę oraz przyczyny, dla których innym dowodom odmówił wiarygodności. Szczególnie dotyczy to decyzji na podstawie, których udzielono ulgi w zapłacie podatku.

Stwierdzono także brak terminowych działań windykacyjnych w stosunku do podatników zalegających z zapłatą należności podatkowych, świadczący o naruszeniu przez organ podatkowy obowiązków wynikających z przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. Nr 96, poz. 161 ze zm.) i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2001 r. Nr 137, poz. 1541, z 2003 r. Nr 9,poz. 106, z 2004 r. Nr 10, poz. 79). Jak wskazuje opis na stronie 48 protokołu kontroli, postępowaniem egzekucyjnym nie objęto kwoty 22.418,82 zł, zaś kwota 1.395,10 zł uległa przedawnieniu – str. 47 protokołu kontroli.

Ustalono, iż posiadane przez kontrolowaną jednostkę procedury kontroli nie zawierają opisu trybu i terminów przeprowadzania kontroli podatkowych w siedzibie podatnika, co może mieć zasadnicze znaczenie przy prawidłowym wymiarze należności podatkowych. W myśl wskazań zawartych w treści § 2 art. 281 Ordynacji podatkowej celem kontroli podatkowej jest sprawdzenie, czy kontrolowani wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Natomiast ich zakres i częstotliwość organ podatkowy powinien ustalić, na podstawie analizy potrzeb, w regulacjach wewnętrznych – str. 50 protokołu kontroli.

Kontrola prawidłowości i rzetelności sporządzania sprawozdania z wykonania podstawowych dochodów podatkowych (Rb-PDP) wykazała, że w podatku rolnym zawyżono skutki finansowe: za 2007 rok o kwotę 1.850,00 zł, zaś za 2008 rok o kwotę 1.081,30 zł – wyliczenie kwoty skutków na str. 51 protokołu kontroli. Obowiązujące zasady sporządzania sprawozdań budżetowych Rb-PDP zawarte są w załączniku nr 34 do rozporządzenia Ministra Finansów dnia 27 czerwca 2006 r. Sprawozdawczość budżetowa (Dz. U. Nr 115, poz. 781). Przepis § 4 pkt 2 lit. a) przywołanego rozporządzenia nakłada obowiązek sporządzania omawianego sprawozdania na przewodniczącego jednostki samorządu terytorialnego. Nierzetelne wykazanie omawianych skutków ma wpływ na prawidłowość ustalenia kwoty podstawowej stanowiącej element składowy części wyrównawczej subwencji ogólnej dla gmin. Badanie sprawozdań Rb-27S w zakresie wykazywania sald końcowych wykazało, iż w dziale 756 rozdziale 75616 paragrafie 0340 nie wykazano zaległości: w 2007 roku w kwocie 7.543,34 zł, w roku 2008 w kwocie 267,11 złotych.

Zgodnie z § 9 przywołanego wyżej rozporządzenia kierownicy jednostek są obowiązani sporządzać sprawozdania rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym a kwoty wykazane w sprawozdaniach powinny być zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.

         Szereg nieprawidłowości stwierdzono w wyniku kontroli stosowania procedur sprzedaży nieruchomości ustanowionych w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.) i rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (Dz. U. Nr 207, poz. 2108 ze zm.) – str. 53-59 protokołu kontroli. Na podstawie okazanej dokumentacji przetargowej dotyczącej trzech przeprowadzonych postępowań (w ich wyniku zrealizowano dochody na kwotę 126.813 zł) stwierdzono, że kontrolowana jednostka:

- nie zamieszcza w prasie lokalnej ogłoszeń w sprawie wywieszenia wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, co jest niezgodne z art. 35 ust. 1 ustawy;

- w wykazach nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, wbrew wymogom art. 35 ust. 2 pkt 12 ustawy, nie określa terminu do złożenia wniosku przez osoby, którym przysługuje pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości na podstawie art. 34 ust. 1 pkt. 1 i pkt. 2 ustawy. Termin złożenia wniosku nie może być krótszy niż 6 tygodni, licząc od dnia wywieszenia wykazu. Ma to istotne znaczenie, bowiem zgodnie z art. 38 ust. 2 ustawy, ogłoszenie o przetargu podaje się do publicznej wiadomości nie wcześniej niż po upływie tego terminu. Jak ustalono, ogłoszenia dotyczące przetargów na zbycie nieruchomości o nr geodezyjnych 421 oraz 210/2 i 211/1 zostały upublicznione z naruszeniem przywołanych norm prawnych;

- nie wskazuje w ogłoszeniach o przetargu form wnoszenia wadium, podaje jedynie informację o wysokości wadium w pieniądzu. Z przepisów § 4 ust. 3 i 4 rozporządzenia Rady Ministrów wynika, że wadium może być wnoszone w pieniądzu, obligacjach Skarbu Państwa lub papierach wartościowych dopuszczonych do obrotu publicznego, zaś właściwy organ wskazuje w ogłoszeniu o przetargu formy wnoszenia wadium. Również §13 pkt 5 rozporządzenia, traktujący o ogłoszeniu o przetargu ustnym nieograniczonym, stanowi, iż ogłoszenie winno zawierać informacje o wysokości wadium, formach, terminach i miejscu jego wniesienia. Literalna wykładnia tych przepisów wskazuje, że organizator przetargu nie jest uprawniony do wymagania jednej, wybranej przez siebie, formy wniesienia wadium, lecz wybór formy – spośród dopuszczonych przepisami rozporządzenia – należy do oferenta. Ponadto według wymogu § 4 ust. 6 rozporządzenia wyznaczony termin wniesienia wadium powinien być ustalony w taki sposób, aby umożliwiał komisji przetargowej stwierdzenie, nie później niż 3 dni przed przetargiem, że dokonano wpłaty – przy sprzedaży działek o nr geodezyjnych 210/2 i 211/1 termin wpłaty wadium określono do dnia, w którym wyznaczono przetarg;

- nie dokumentuje faktu zawiadamiania osób wyłonionych jako nabywców nieruchomości o miejscu i terminie zawarcia umów sprzedaży. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, organizator przetargu jest obowiązany zawiadomić osobę ustaloną jako nabywca nieruchomości o miejscu i terminie zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości, najpóźniej w ciągu 21 dni od dnia rozstrzygnięcia przetargu. Wyznaczony termin nie może być krótszy niż 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, co jasno wskazuje na obowiązek pisemnej formy zawiadomienia. Z art. 41 ust. 2 wynika ponadto, że w zawiadomieniu powinna znaleźć się informacja, iż w przypadku, gdy osoba ustalona jako nabywca nieruchomości nie stawi się bez usprawiedliwienia w miejscu i w terminie podanym w zawiadomieniu, organizator przetargu może odstąpić od zawarcia umowy, a wpłacone wadium nie podlega zwrotowi.

W wyniku czynności sprawdzających dotyczących sprzedaży nieruchomości o powierzchni 0,5440 ha (nr geodezyjny 36/6) ustalono, że zarówno ogłoszenie o pierwszym, jak i drugim przetargu nie zostało zamieszczone w prasie. Ceny wywoławcze w przetargach wynosiły odpowiednio 89.090 zł i 62.363 zł, jak zaś wymaga przepis § 6 ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów, w przypadku przetargu na zbycie nieruchomości, której cena wywoławcza jest wyższa niż równowartość 10.000 euro, ogłoszenie o przetargu zamieszcza się w prasie o zasięgu obejmującym co najmniej powiat, na terenie którego położona jest zbywana nieruchomość, ukazującej się nie rzadziej niż raz w tygodniu. Poza tym, w ogłoszeniu o drugim przetargu z dnia 21 listopada 2007 r. nie zamieszczono informacji o terminie przeprowadzenia pierwszego przetargu, co jest sprzeczne z art. 38 ust. 2 ustawy (zaniechanie to stwierdzono również przy sprzedaży działki o nr geodezyjnym 421), natomiast termin przeprowadzenia przetargu – 13 grudnia 2007 r. wyznaczono z naruszeniem

§ 6 ust. 1 rozporządzenia, według którego ogłoszenie o przetargu należy podać do publicznej wiadomości nie wcześniej niż 30 dni przed wyznaczonym terminem przetargu.

Drugi przetarg nie odbył się z uwagi na brak nabywców. Według dokumentacji postępowania komisja przetargowa, powołując się na art. 39 ust. 2 ustawy, postanowiła dokonać sprzedaży przedmiotowej nieruchomości w drodze uzgodnień na podstawie protokołu rokowań z nabywcą. Należy wskazać, że decyzja o zastosowaniu rokowań w celu sprzedaży nieruchomości po drugim przetargu zakończonym wynikiem negatywnym przysługuje Panu Wójtowi, nie zaś komisji przetargowej, co wynika wprost z przywołanego art. ustawy. Procedura rokowań została przeprowadzona z naruszeniem wymogów rozporządzenia Rady Ministrów – nie sporządzono bowiem i nie podano do publicznej wiadomości ogłoszenia o rokowaniach (§ 25 rozporządzenia), które winno zawierać informacje o warunkach ich przeprowadzenia, w tym dotyczące pisemnych zgłoszeń udziału w rokowaniach. W zakresie dokumentacji tego postępowania okazano jedynie protokół z rokowań z nabywcą działki z dnia 18 stycznia 2008 r.

Poza tym stwierdzono uchybienie w zakresie ustalenia wysokości postąpienia w przetargu ustnym nieograniczonym na sprzedaż działek o nr geodezyjnych 210/2 i 211/1. Jak stanowi § 14 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów, o wysokości postąpienia decydują uczestnicy przetargu, z tym, że postąpienie nie może wynosić mniej niż 1% ceny wywoławczej, z zaokrągleniem w górę do pełnych dziesiątek złotych. Z uwagi na cenę wywoławczą wynoszącą 22.434 zł postąpienie nie mogło być niższe niż 230 zł, jak zaś wynika z dokumentacji postępowania nabywca nieruchomości zaoferował postąpienie w kwocie 225 zł (nieruchomość zbyto za 22.659 zł).

 

Badając dochody z najmu i dzierżawy nieruchomości stwierdzono, że Rada Gminy nie podjęła wymaganych regulacji, o których mowa w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 ze zm.), w związku z posiadaniem przez gminę zasobu mieszkaniowego. Stosownie do przepisów art. 21 tej ustawy, Rada Gminy uchwala wieloletnie programy gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy oraz zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy. W uchwale w sprawie programu gospodarowania powinny zostać określone m.in. zasady polityki czynszowej oraz warunki obniżania czynszu (art. 21 ust. 2 pkt 4). Zasady te winny zaś stanowić podstawę ustalania przez Wójta stawek czynszu za 1m2 powierzchni lokali – art. 8 pkt 1 ustawy. W związku z brakiem wymienionych regulacji czynsz najmu był wyliczany w oparciu o stawki czynszu wynikające z uchwały Rady Gminy z dnia 13 lutego 1995 r., zmienionej uchwałą z 24 marca 1998 r. – str. 59-60, 63 protokołu kontroli.

Jak wykazała kontrola, badana jednostka zawarła w dniu 20 maja 2005 r. umowę na dzierżawę nieruchomości o powierzchni 591 m2 z Polską Telefonią Cyfrową sp. z o.o. na okres 15 lat z pominięciem przepisu art. 37 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami, tj. bez przeprowadzenia przetargu. Zawieranie umów najmu lub dzierżawy na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony winno odbywać się w drodze przetargu, chyba że Rada Gminy wyrazi zgodę na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy. Rada Gminy nie podjęła uchwały w sprawie zwolnienia z obowiązku przeprowadzania przetargu na dzierżawę wymienionej nieruchomości – str. 60-61 protokołu kontroli.

Ponadto w przywołanej umowie dzierżawy z PTC, jak i w umowie dzierżawy działki z dnia 24 sierpnia 2001 r. zawartej z Polską Telefonią Komórkową – Centertel sp. z o. o., postanowiono, że czynsz będzie corocznie waloryzowany przez wydzierżawiającego wskaźnikiem wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych ogłaszanym przez prezesa GUS. Kontrolowana jednostka nie dokonywała zmiany czynszów stosownie do postanowień zwartych umów. Kontrolujący wyliczył, iż w wyniku tych zaniechań nie ustalono i nie dochodzono dochodów na łączną kwotę 6.066,54 zł – str. 61-62 protokołu kontroli.

Wykonywanie zadań związanych z zarządem lokalami mieszkalnymi i użytkowymi stanowiącymi własność gminy oraz sporządzanie umów najmu i dzierżawy lokali komunalnych przypisane zostało w zakresie czynności inspektorowi ds. wodociągów, kanalizacji i gospodarki mieszkaniowej. W zakresie czynności pracownika brak jest uregulowań odnośnie egzekwowania należności z tego tytułu. Obowiązki w zakresie realizacji tych dochodów nie zostały również przypisane innym pracownikom Urzędu – str. 62 protokołu kontroli.

         W zakresie realizacji dochodów wynikających z umów najmu stwierdzono też, że w przypadku nieterminowych wpłat należności przez kontrahentów nie przypisywano i nie egzekwowano należnych gminie odsetek ustawowych. Łączna kwota nienaliczonych odsetek w przyjętej do kontroli próbie umów wyniosła 242,52 zł – str. 64, 66, 67 protokołu kontroli. Stosownie do art. 481 k.c., jeżeli dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia pieniężnego, wierzyciel może żądać odsetek za czas opóźnienia. Jeżeli stopa odsetek nie była z góry oznaczona, należą się odsetki ustawowe. Natomiast przepis § 7 ust. 8 (poprzednio ust. 2) rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości… nakazuje ujmowanie w księgach rachunkowych odsetek od należności w momencie ich zapłaty lub pod datą ostatniego dnia kwartału w wysokości odsetek należnych na koniec tego kwartału.

 

W wyniku kontroli dochodów ze zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków stwierdzono, iż stawki opłat za dostawę wody i odprowadzanie ścieków ustalone przez Radę Gminy 2 kwietnia 2007 roku obowiązywały od 1 lipca 2007 r. do 31 grudnia 2008 r., tj. przez okres półtora roku – str. 69 protokołu kontroli. W myśl art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. z 2006 Nr 123, poz. 858 ze zm.), przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne określa taryfę na jeden rok (w gminie Nowy Dwór funkcję przedsiębiorstwa pełni Urząd Gminy). Zgodnie z art. 24 ust. 9a-9c przywołanej ustawy, czas obowiązywania ustalonej na dany rok taryfy może być przedłużony na wniosek przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, w drodze uchwały rady gminy, na kolejny okres, nie dłuższy jednak niż 1 rok. Przedłużenie okresu obowiązywania taryfy o jeden rok odbywa się bez załączania do wniosku szczegółowej kalkulacji cen i stawek opłat. W świetle obecnego stanu prawnego raz ustalona taryfa nie może zatem obowiązywać dłużej niż 2 lata, jednakże corocznie w tej sprawie powinna zostać podjęta uchwała rady gminy dotycząca albo ustalenia nowej taryfy albo przedłużenia okresu obowiązywania taryfy ustalonej na rok poprzedni.

 

Pośród wydatków bieżących gminy sprawdzeniu poddano m.in. kwoty wydatków z tytułu wynagrodzeń pracowników. Stwierdzono fakt zawarcia przez zastępcę Wójta Stanisława Hrynkiewicza z inspektorem referatu księgowości Urzędu dwóch umów zlecenia, na łączną kwotę 940,- zł, na przyjmowanie wniosków, prowadzenie postępowań oraz przygotowanie decyzji w sprawie zwrotu podatku akcyzowego. W zakresie czynności tego inspektora zostało zapisane, że do jego obowiązków należy prowadzenie spraw związanych ze zwrotem podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. Wskazuje to, że umową zlecenia, za odrębnym wynagrodzeniem, zostały objęte czynności wynikające wprost z zakresu czynności pracownika, za które pobiera on wynagrodzenie w ramach stosunku pracy – str. 75 protokołu kontroli. Regulacje prawne z zakresu wynagrodzenia pracowników samorządowych, zawarte w okresie kontrolowanym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz. U. Nr 146, poz. 1223 ze zm.) nie przewidywały możliwości dodatkowego wynagradzania pracowników na podstawie umów cywilnoprawnych w ramach wykonywanych przez nich obowiązków służbowych.

Ujawniono ponadto, że w 2008 roku Urząd poniósł wydatek w wysokości 13.183,10 zł na wypłatę „diet” członkom komisji przetargowej. Wydatek ten został zaliczony do rozdziału 75022 „Rady gmin” i par. 3030 „Różne wydatki na rzecz osób fizycznych” (w tym paragrafie ujmuje się wypłaty z tytułu diet radnym). W kontrolowanej jednostce, na mocy zarządzenia Wójta nr 14/06 z dnia 30 grudnia 2006 r., funkcjonuje stała, złożona z 5 pracowników Urzędu, komisja do prowadzenia postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Jednym z członków komisji był inspektor ds. infrastruktury technicznej, planowania przestrzennego i zamówień publicznych, któremu Wójt w zakresie czynności przypisał zadania z zakresu prowadzenia spraw związanych z udzielaniem zamówień publicznych, w tym uczestniczenia w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych. Pozostali członkowie komisji w zakresach czynności nie posiadali przypisanych zadań dotyczących zamówień publicznych. Podstawą do wypłaty „diet” były ustalenia poczynione na posiedzeniu Zarządu Gminy z dnia 15 listopada 2002 r., na którym Pan Wójt zaproponował przyznawanie nagród w formie diet członkom komisji przetargowej w wysokości diety radnego za jedno posiedzenie, uzależniając łączną wysokość diet dla poszczególnych członków komisji od ilości posiedzeń w danym roku. Z protokołu posiedzenia nr 82/02 wynika, że Zarząd Gminy pozytywnie i jednogłośnie zaopiniował przedstawioną propozycję – str. 78 protokołu kontroli. Zgodnie z postanowieniami ustawy o samorządzie gminnym uposażenie w postaci diet przysługuje jedynie radnym gminy, zaś pracownicy Urzędu za wykonywaną pracę winni byli otrzymywać wynagrodzenie zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin... Stosownie do § 8 pkt 1 rozporządzenia, z tytułu okresowego zwiększenia zakresu obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań albo ze względu na charakter pracy lub warunki wykonywania pracy pracownikowi można było przyznać dodatek specjalny (poczynioną uwagę należy też odnieść do pracownika Urzędu, z którym zawarto umowy zlecenia). Również obecnie obowiązujące przepisy w kwestii wynagradzania pracowników samorządowych nie przewidują diety jako elementu wynagrodzenia za pracę. Przysługujące pracownikom składniki wynagrodzenia określa art. 36 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458). Należy też wskazać, że zgodnie z jedną z zasad gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych, wyrażoną w art. 35 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, winny one dokonywać wydatków zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków.

 

Badaniu poddano również wydatki z tytułu wypłat diet radnym za udział w posiedzeniach komisji Rady Gminy. Stwierdzono, że wysokość diet uzależniona była od piastowanej funkcji – przewodniczący lub zastępca przewodniczącego – bez względu na to, czy dana osoba faktycznie wykonywała czynności przewodniczącego lub jego zastępcy w danej komisji. Stanisław Hrynkiewicz – Sekretarz Gminy wyjaśnił, że intencją Rady było, aby osoby piastujące funkcje przewodniczącego i zastępcy przewodniczącego (w komisjach, w których im te funkcje przypisano) za udział w pracach w innych komisjach (w których są członkami) pobierali dietę w wysokości należnej przewodniczącemu lub jego zastępcy. Takie rozumienie postanowień uchwały Rady Gminy z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie ustalenia wysokości diet radnym nie wynika wprost z jej treści. W statucie gminy zapisano natomiast, że przewodniczący komisji organizuje pracę komisji i prowadzi jej obrady, a w przypadku jego nieobecności zadania te wykonuje zastępca. W świetle tego postanowienia statutu należałoby wnioskować, iż zwiększona dieta przysługuje w sytuacji udziału w pracach komisji, w której dany radny został wybrany na przewodniczącego lub jego zastępcę. Dokonano oceny wysokości wypłaconych diet radnym za pracę w komisjach w 2008 roku i stwierdzono, że gdyby kontrolowana jednostka ponosiła wydatki na wypłatę diet przewodniczącym komisji i ich zastępcom zgodnie z przedstawioną interpretacją, to byłyby one mniejsze o 6.121,52 zł. Dodać należy, że stosowany przez Urząd sposób ustalania diet nie spowodował przekroczenia ich maksymalnego pułapu, wynikającego z postanowień rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000 r. w sprawie maksymalnej wysokości diet przysługujących radnemu gminy (Dz. U. Nr 61, poz. 710) – str. 77-78 protokołu kontroli.

 

W trakcie kontroli prawidłowości ponoszenia wydatków na wypłatę kosztów podróży pracowników stwierdzono, że w jednym przypadku – w próbie przyjętej do kontroli – zawyżono o 11,50 zł wypłatę z tytułu przysługującej pracownikowi diety w świetle postanowień § 4 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.). Przedstawiona nieprawidłowość wskazuje na potrzebę wnikliwszego dokonywania kontroli przedkładanych do wypłaty rachunków kosztów podróży służbowych – str. 76 protokołu kontroli.

 

Kontrola prawidłowości naliczenia odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych wykazała, że w podstawie naliczenia nie uwzględniano osób zatrudnionych w ramach prac interwencyjnych oraz nie dokonano na koniec 2008 roku korekty odpisu, co spowodowało jego zaniżenie o 2.722,40 zł – str. 83 protokołu kontroli. W myśl § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 14 marca 1994 roku w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz. U. Nr 43, poz. 168 ze zm.) podstawę naliczania odpisu stanowi przeciętna planowana w danym roku kalendarzowym liczba osób zatrudnionych w zakładzie pracy, skorygowana w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby osób zatrudnionych w zakładzie, obejmująca: pracowników zatrudnionych na czas nieokreślony i określony na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy (po przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy) oraz pracowników przebywających na urlopach wychowawczych. Sposób wyliczenia przeciętnej liczby zatrudnionych w danym roku kalendarzowym (obrachunkowym) określał § 2 pkt 1 tego rozporządzenia. W analogiczny sposób wskazane kwestie reguluje obecnie obowiązujące rozporządzenie MPiPS z dnia 9 marca 2009 r. (Dz. U. Nr 43, poz. 349)

 

Podkreślenia wymaga, że badając wykonanie budżetu stwierdzono liczne przypadki stosowania nieprawidłowej klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych w świetle przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 107, poz. 726 ze zm.). Łącznie w zbadanej próbie błędnie sklasyfikowano do paragrafów wydatki budżetowe na kwotę 18.553,94 zł – str. 82, 85, 111 protokołu kontroli. Uchybienia w zakresie klasyfikowania dochodów budżetowych, zarówno do rozdziałów jak i paragrafów klasyfikacji, wskazano na str. 60, 62-63, 66, 67, 68, 72 protokołu kontroli. Łącznie w zbadanej próbie błędnie sklasyfikowano dochody budżetowe na kwotę 536.841,52 zł. Poza tym ustalono, że w sprawozdaniu opisowym z wykonania budżetu za 2008 r. wpływy z tytułu wykonania przez Urząd przepustu w pasie drogi granicznej (1.503,20 zł) zostały opisane niezgodnie ze stanem faktycznym jako „wpłata za dzierżawę pasa pokolejowego” – str. 67 protokołu kontroli.

 

Badaniu poddano także prawidłowość udzielania zamówień publicznych w świetle przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.), m.in. w oparciu o dokumentację postępowania na wyposażenie gastronomiczne kuchni w Zespole Szkół w Nowym Dworze. Stwierdzono, że pisemne oświadczenie Pana Wójta o braku lub istnieniu okoliczności wyłączających z postępowania, określonych w art. 17 ust. 1 ustawy, zostało opatrzone datą 27.10.2008 r., tj. datą, w której nie była znana lista wykonawców (termin otwarcia ofert wyznaczono na dzień 12.11.2008 r.). W wyjaśnieniu złożonym do protokołu kontroli wskazał Pan, że na druku ZP-11 omyłkowo wstawił datę 27.10.2008 r. niezgodną z terminem otwarcia ofert, zaś na w/w druku winna widnieć data 12.11.2008 r. – str. 88 protokołu kontroli.

W dniu 26 listopada 2008 r. została zawarta umowa na wykonanie prac objętych przedmiotowym zamówieniem za wynagrodzeniem zgodnym z ofertą w kwocie 72.010,50 zł. W umowie ustalona została m.in. wysokość zabezpieczenia należytego jej wykonania w wysokości 5% wartości przedmiotu dostawy, tj. w kwocie 3.600,53 zł. Kontrola wykazała, że zabezpieczenie to nie zostało wniesione przez wykonawcę, mimo zapisu umownego, iż obowiązek ten zostanie dopełniony najpóźniej w dniu podpisania umowy. Według wyjaśnienia, przed podpisaniem umowy dyrektor Zespołu Szkół, w którym montowane było wyposażenie gastronomiczne, przeprowadził z wykonawcą ustną rozmowę w sprawie warunków zabezpieczenia gwarancyjnego na dostarczony i wbudowany sprzęt. Ustalono, że ewentualne awarie sprzętu będą usuwane na bieżąco, co gwarantuje karta gwarancyjna na poszczególne elementy wyposażenia z okresem gwarancyjnym odpowiadającym § 8 umowy, tj. okresem 12-miesięcznym. Po uzyskaniu zapewnienia i sugestii dyrektora, odstąpił Pan od wpłacania przez wykonawcę kwoty zabezpieczenia – str. 89 protokołu kontroli. Działanie takie powoduje nieuprawnioną, w świetle art. 144 ustawy, zmianę postanowień umowy o zamówienie publiczne.

 

W zakresie gospodarowania nieruchomościami ustalono, że Pan Wójt nie sporządził planu wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości – obowiązek ustalenia takiego planu wynika z art. 25 ust. 2 w zw. z art. 23 ust. 1 pkt 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Wymagania co do zawartości takiego planu określają przepisy art. 23 ust. 1d ustawy – str. 101-102 protokołu kontroli.

Stwierdzono też, że nie był ustanawiany trwały zarząd w odniesieniu do nieruchomości, którymi władają gminne jednostki organizacyjne. Zgodnie z art. 43 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt. 10 ustawy o gospodarce nieruchomościami formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej jest trwały zarząd, ustanawiany w drodze decyzji na podstawie art. 45 tej ustawy – str. 102 protokołu.

Analiza załączonej do projektu budżetu na 2008 rok informacji o stanie mienia komunalnego wykazała, że nie zawarto w niej danych o uzyskanych dochodach z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych, o których mowa w art. 180 pkt 4 ustawy o finansach publicznych – str. 101 protokołu kontroli.

W wyniku kontroli ewidencji księgowej posiadanych zasobów majątku rzeczowego  (str. 103-104 protokołu kontroli) ustalono natomiast, że:

- przyjęcia środków trwałych, poza jednym przypadkiem, dokonywano na podstawie sporządzanego przez Skarbnika poleceniu księgowania, co jest sprzeczne z postanowieniami § 9 pkt 4 Instrukcji obiegu, kontroli i archiwizowania dokumentów finansowo-księgowych, według którego dla udokumentowania takich operacji służy dowód o symbolu OT. Ponadto polecenia księgowania nie zawierały większości informacji dotyczących przyjmowanych na stan obiektów, wymaganych przez § 13 pkt 9 Instrukcji;

- jako odrębne obiekty (budowle) klasyfikowano ogrodzenia, co jest niezgodne z postanowieniami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (Dz. U. Nr 112, poz. 1317 ze zm.). Według objaśnień do klasyfikacji grupy 1 środków trwałych „Budynki i lokale...”, w skład budynku, jako pojedynczego obiektu inwentarzowego, wlicza się również tzw. „obiekty pomocnicze” obsługujące dany budynek, np. chodniki, dojazdy, podwórka, place, ogrodzenia, studnie, itp.;

- nieprawidłowo prowadzono ewidencję na koncie 013 „Wyposażenie w użytkowaniu”, poprzez ujmowanie na nim podstawowych środków trwałych o wartości początkowej powyżej 3.500 zł, dla których, stosownie do postanowień rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości... (§ 5 ust. 3 pkt 6, załącznik nr 2), służy konto 011 „Środki trwałe”. W trakcie kontroli badana jednostka dokonała korekt księgowych na wartość 152.911,26 zł. Wskazania tu wymaga, że w przepisach wewnętrznych obowiązujących w jednostce nie ustalono, według jakich kryteriów środki trwałe będą kwalifikowane do pozostałych środków trwałych ewidencjonowanych na koncie 013. Regulacje wewnętrzne winny określać metody wyceny aktywów i pasywów zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości.

 

         Podkreślenia wymaga, że niektóre z przedstawionych nieprawidłowości zostały stwierdzone także w wyniku poprzedniej kompleksowej kontroli gospodarki finansowej gminy – mimo przyjęcia przez Pana Wójta do realizacji wniosków pokontrolnych wydanych w wyniku tej kontroli. W poprzednim wystąpieniu pokontrolnym wskazywano m.in. na przyjęcie niewłaściwego modelu skoncentrowanej obsługi finansowo-księgowej jednostek organizacyjnych gminy (w tym nieuwzględniającego powinności kierowników jednostek w sferze rachunkowości, planowania budżetowego), nieprawidłową klasyfikację budżetową wydatków, błędne ustalanie należności pracowników z tytułu podróży służbowych. Cechę powtarzalności posiadają też nieprawidłowości dotyczące realizacji podatków i opłat lokalnych – str. 52 protokołu kontroli.

Ustalenia niniejszej kontroli prowadzą do wniosku, że obrany sposób wykonania zaleceń był nieskuteczny i nie przyczynił się w należytym stopniu do wyeliminowania nieprawidłowości.

 

Stwierdzone w trakcie kontroli nieprawidłowości i uchybienia były w głównej mierze wynikiem nieprzestrzegania przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej gminy, podatków i opłat oraz prowadzenia rachunkowości.

Organem wykonawczym gminy jest Wójt, na którym spoczywają obowiązki dotyczące m.in. przygotowywania projektów uchwał Rady Gminy, wykonywania budżetu i gospodarowania mieniem gminy, a także ogólna odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę finansową gminy (art. 30 ust. 1 i 2, art. 60 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Wójt jako organ wykonawczy gminy wykonuje zadania przy pomocy Urzędu, którego jest kierownikiem (art. 33 ust. 1 i 3 ustawy), działającego w strukturze organizacyjnej wskazanej w protokole kontroli. Odpowiedzialność za gospodarkę finansową Urzędu, jako jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli wewnętrznej, spoczywa na Wójcie zgodnie z art. 44 ustawy o finansach publicznych.

Wójt jest również organem podatkowym pierwszej instancji w myśl przepisu art. 13 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

         Obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości oraz nadzorowania prac z tego zakresu spoczywały, stosownie do zakresu czynności, na Skarbniku Gminy. Prawa i obowiązki głównego księgowego (skarbnika) określają przepisy art. 45 ustawy o finansach publicznych.

 

         Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Wyodrębnienie i prowadzenie ksiąg rachunkowych dla poszczególnych jednostek budżetowych.

 

2. Spowodowanie sporządzania przez kierowników jednostek budżetowych wymaganych jednostkowych sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań finansowych; w oparciu o sprawozdania jednostkowe sporządzanie sprawozdań zbiorczych i łącznych.

 

3. Rozważenie powołania zastępcy Wójta, mając na uwadze regulacje w kwestii kierowania gminą w przypadku zaistnienia przemijającej przeszkody w wykonywaniu zadań i kompetencji przez Pana Wójta.

 

4. Udzielenie dyrektorowi Szkoły Podstawowej w Sieruciowcach pełnomocnictwa, o którym mowa w art. 47 ustawy o samorządzie gminnym.

 

5. W zakresie przypisywania zadań i odpowiedzialności pracownikom Urzędu:

a) udokumentowanie przyjęcia przez pracowników przydzielonych im zakresów czynności;

b) powierzenie Skarbnikowi Gminy obowiązków i odpowiedzialności w pełnym zakresie wynikającym z art. 45 ustawy o finansach publicznych;

c) przypisanie w zakresach czynności pracowników obowiązków dotyczących realizacji dochodów budżetowych z udostępniania majątku gminy.

 

6. Usunięcie sprzeczności w regulacjach wewnętrznych w kwestii wyłaniania wykonawców zamówień o wartości poniżej 14.000 euro (poprzez usunięcie zapisów o zamówieniach z wolnej ręki); określenie w Instrukcji drogi obiegu dokumentów finansowo – księgowych.

 

7. Zobowiązanie Skarbnika do wyeliminowania uchybień w prowadzeniu ksiąg rachunkowych, poprzez:

a) zamieszczanie dekretacji na księgowych dowodach źródłowych oraz każdorazowe opatrywanie tych dowodów wymaganą klauzulą o ich zatwierdzeniu do wypłaty;

b) dokonywanie przypisu zobowiązania z tytułu odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych;

c) ewidencjonowanie zabezpieczeń należytego wykonania umów w księgach rachunkowych Urzędu jako jednostki budżetowej;

d) ewidencjonowanie należności z tytułu dochodów z czynszu oraz pozostałych dochodów z majątku na koncie 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”;

e) wykazywanie w zestawieniu obrotów i sald faktycznych sald konta 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami”.

8. Przygotowanie i przedłożenie Radzie Gminy projektu uchwały w sprawie określenia procedury uchwalania budżetu uwzględniającego regulacje ustawy o finansach publicznych.

 

9. Przestrzeganie procedur w kwestii opracowywania projektów planów i planów finansowych gminnych jednostek organizacyjnych.

 

10. Prowadzenie działań, wskazanych w części opisowej wystąpienia pokontrolnego, zmierzających do doręczenia wszystkich decyzji określających wysokość zobowiązania podatkowego.

 

11. Podejmowanie czynności sprawdzających, o których mowa w przywołanych przepisach Ordynacji podatkowej, mających na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami.

 

12. Przeniesienie obowiązku podatkowego na przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą wykorzystujących do tego celu nieruchomości gminne.

 

13. Opodatkowanie budowli sieci telekomunikacyjnych w oparciu o przepisy wskazane w protokole kontroli oraz w części opisowej wystąpienia pokontrolnego.

 

14. Wyegzekwowanie od podatników brakujących informacji w sprawie podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości.

 

15. Zachowanie prawidłowości opodatkowania podatkiem rolnym oraz podatkiem od nieruchomości w świetle obowiązujących przepisów odpowiednio ustawy o podatku rolnym oraz ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

 

16. Prawidłowe stosowanie ulg inwestycyjnych w podatku rolnym.

 

17. Wydawanie decyzji umorzeniowych zgodnie z przepisami ustawy Ordynacja podatkowa, ze szczególnym uwzględnieniem ich uzasadnienia faktycznego opartego o wyczerpujący materiał dowodowy zebrany w celu wszechstronnego wyjaśnienia okoliczności sprawy.

 

18. Wdrożenie stosownych procedur w uregulowaniach wewnętrznych w zakresie przeprowadzania kontroli podatkowych w siedzibie podatnika.

 

19. Prowadzenie terminowych i systematycznych działań windykacyjnych w stosunku do podatników, na których ciążą zaległości podatkowe, mając na względzie przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

 

20. Zapewnienie rzetelnego sporządzania sprawozdań z wykonania podstawowych dochodów podatkowych gminy. Dokonanie korekty sprawozdań za lata 2007-2008, eliminując stwierdzone nieprawidłowości i przekazanie ich do RIO w Białymstoku.

 

21. W zakresie procedur zbywania nieruchomości:

a) zamieszczanie w prasie lokalnej ogłoszeń w sprawie wywieszenia wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży;

b) określanie w wykazie nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży terminu, o którym mowa w art. 35 ust. 2 pkt 12 ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz podawanie do publicznej wiadomości ogłoszenia o przetargu nie wcześniej niż po upływie tego terminu;

c) wskazywanie w ogłoszeniu o przetargu form wnoszenia wadium oraz wyznaczanie terminu wniesienia wadium z uwzględnieniem wymogu § 4 ust. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 sierpnia 1997 r.;

d) pisemne zawiadamianie osoby ustalonej jako nabywca nieruchomości o miejscu i terminie zawarcia umowy sprzedaży;

e) zamieszczanie w prasie ogłoszenia o przetargu na zbycie nieruchomości, której cena wywoławcza jest wyższa niż równowartość 10.000 euro;

f) zamieszczanie w ogłoszeniu o drugim przetargu na zbycie nieruchomości informacji o terminie przeprowadzenia pierwszego przetargu;

g) podawanie do publicznej wiadomości ogłoszenia o przetargu co najmniej na 30 dni przed wyznaczonym terminem przetargu;

h) zaniechanie przekazywania komisji przetargowej kompetencji Wójta Gminy do decydowania o przeprowadzeniu rokowań w celu sprzedaży nieruchomości;

i) prowadzenie rokowań z uwzględnieniem wymogów §§ 25 – 30 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 sierpnia 1997 r.;

j) przestrzeganie zasady ustalania minimalnej wysokości postąpienia w przetargu ustnym.

 

22. W zakresie najmu i dzierżawy majątku gminy:

a) przygotowanie i przedłożenie Radzie Gminy projektu uchwały ustalającej program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy oraz zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład tego zasobu;

b) ustalenie, zgodnie z zasadami polityki czynszowej ustalonymi przez Radę Gminy, stawek czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokali;

c) przestrzeganie przetargowego trybu udostępniania nieruchomości na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, chyba że Rada Gminy wyrazi zgodę na odstąpienie od tego trybu zawarcia umów dzierżawy lub najmu;





Odsłon dokumentu: 120437438
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120437438 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |