przez
inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
Ustalenia
kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 11 sierpnia 2009
roku (znak: RIO.I.6001-9/09), o treści jak niżej:
Pani
Olga Rygorowicz
Wójt Gminy Hajnówka
W
wyniku kompleksowej kontroli gospodarki finansowej gminy Hajnówka za okres 2008
roku, przeprowadzonej w Urzędzie Gminy Hajnówka na podstawie art. 1 ust. 1 oraz
w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych
izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez
inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono
nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz
pozostawiono w kontrolowanej jednostce.
Zakresem
kontroli objęto regulacje wewnętrzne dotyczące ustroju i funkcjonowania gminy i
jej jednostek organizacyjnych, funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, prowadzenie
rachunkowości, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, wykonanie budżetu, w tym
realizację wybranych rodzajów dochodów i wydatków, udzielanie zamówień
publicznych, realizację zadań zleconych i realizowanych w ramach porozumień,
gospodarowanie mieniem komunalnym, rozliczenia budżetu z jednostkami
organizacyjnymi.
Analiza
regulacji wewnętrznych składających się na procedury kontroli finansowej, o
których mowa w art. 47 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych
(Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), wykazała, że ustalony przez Panią Wójt
zarządzeniem z 12 kwietnia 2007 r. system funkcjonowania kontroli wewnętrznej i
obiegu dokumentów finansowo-księgowych w Urzędzie Gminy Hajnówka i jednostkach,
dla których Urząd prowadzi księgi rachunkowe, tj. GOPS w Hajnówce, GOK oraz GBP
w Dubinach określa m.in. wykaz pracowników uprawnionych do sprawdzenia dowodów
pod względem merytorycznym, formalno-rachunkowym oraz zatwierdzenia dowodów do
zapłaty, wskazując na Panią Wójt, Skarbnika i jednego z inspektorów Urzędu
Gminy. W praktyce dokumenty źródłowe wymienionych wyżej jednostek są sprawdzane
i zatwierdzane do wypłaty przez osoby wymienione w instrukcji. Kierownicy
jednostek organizacyjnych zostali zatem pozbawieni możliwości prowadzenia
gospodarki finansowej i kierowania działalnością jednostki, co w praktyce
wyłącza przypisanie im odpowiedzialności za gospodarkę finansową jednostki.
Stan taki narusza postanowienia art. 44 ust. 1 ustawy o finansach publicznych,
wskazującego, iż kierownik jednostki sektora finansów publicznych jest odpowiedzialny
za całość gospodarki finansowej jednostki, w tym za wykonywanie obowiązków w
zakresie gospodarki finansowej – str. 5-7 protokołu kontroli.
Kontrola
dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości, o której mowa w art. 10
ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz.
694 ze zm.) wykazała, że poza dokumentacją określającą zasady rachunkowości w
Urzędzie Gminy Pani Wójt ustaliła także dokumentację określającą zasady
prowadzenia rachunkowości w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej i gminnych
instytucjach kultury (w formie odrębnych zarządzeń w sprawie ustalenia planów
kont). Zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy o rachunkowości, dokumentację opisującą
przyjęte w jednostce zasady rachunkowości ustala w formie pisemnej i aktualizuje
kierownik jednostki. Wójt nie ma zatem kompetencji dla określania zasad
rachunkowości jednostek organizacyjnych – str. 8-9 protokółu kontroli.
W
zakresie spraw organizacyjnych stwierdzono także, że zakres czynności Skarbnika
Gmin, nadany 2 lipca 2002 r., nie był zgodny z postanowieniami art. 45 ustawy o
finansach publicznych. Według przywołanej regulacji, głównym księgowym
jednostki sektora finansów publicznych jest pracownik, któremu kierownik
jednostki powierza obowiązki i odpowiedzialność w zakresie prowadzenia
rachunkowości jednostki, wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi,
dokonywania wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z
planem finansowym, dokonywania wstępnej kontroli kompletności i rzetelności
dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych. W zakresie czynności
nie wskazano na wymienione elementy. W trakcie kontroli zakres czynności został
dostosowany do wymagań wynikających z obowiązujących przepisów – str. 2-3
protokołu kontroli.
Badając
prawidłowość zapisów w księgach rachunkowych budżetu i Urzędu jako jednostki budżetowej
stwierdzono nieprawidłowości naruszające przepisy ustawy o rachunkowości oraz
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych
zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek
samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych
(Dz. U. Nr 142, poz. 1020 ze zm.), m.in. poprzez:
a) dokonywanie operacji
przerachowania dochodów budżetowych wpłaconych na rachunek bieżący Urzędu na
środki przeznaczone na finansowanie wydatków objętych planem finansowym Urzędu;
operacji tych dokonywano z użyciem kont 133 „Rachunek budżetu” i 130 „Rachunki
bieżące jednostek budżetowych”, mimo braku faktycznych przelewów dochodów na
rachunek budżetu i wpływu środków na wydatki z budżetu na rachunek Urzędu;
naruszono tym samym zasadę dokonywania zapisów na tych kontach wyłącznie na podstawie
dokumentów bankowych. W 2008 r., stosując na koniec poszczególnych miesięcy
zapisy Wn 133 – Ma 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych” i Wn 223 „Rozliczenie
wydatków budżetowych” – Ma 133 w ewidencji budżetu oraz Wn 222 – Ma 130 i Wn
130 – Ma 223 w ewidencji Urzędu, przerachowano jako środki na realizację
wydatków Urzędu kwotę 3.889.023,04 zł. Należy dodatkowo wskazać, iż zgodnie z
podstawową zasadą prowadzenia gospodarki finansowej przez jednostki budżetowe,
dochody pobrane przez te jednostki winny być odprowadzone na rachunek budżetu –
art. 20 ust. 1 ustawy o finansach publicznych – str. 10-13 protokołu kontroli;
b) niezgodne z zasadami
funkcjonowania kont 011 „Środki trwałe”, 080 „Inwestycje (środki trwałe w
budowie)” i 800 „Fundusz jednostki”, zamieszczonymi w załączniku Nr 2 do
rozporządzenia i zakładowym planie kont, księgowanie przekazanych na stan
środków trwałych efektów inwestycyjnych; rozliczenie w listopadzie i grudniu
2008 r. nakładów inwestycyjnych w kwocie 3.642.011,79 zł należało ująć zapisem
Wn 011 – Ma 080, a
w rzeczywistości wystąpiły księgowania Wn 800 – Ma 080 i Wn 011 – Ma 800,
powodujące zawyżenie o wymienioną kwotę stanu zmniejszeń i zwiększeń funduszu
jednostki – str. 14-15 protokołu kontroli;
c) ustalenie w ewidencji budżetu
nieprawidłowych obustronnych sald konta 228 „Rozliczenie wydatków ze środków
funduszy pomocowych” na koniec 2006 i 2007 r., wynoszących odpowiednio
189.548,00 zł i 101.464,00 zł; w przypadku prawidłowej ewidencji zapisy na koncie
228 nie powinny wystąpić z uwagi na finansowanie wydatków projektu bezpośrednio
z rachunku środków pomocowych ujętego w ewidencji budżetu – str. 15-16 i 27-28
protokołu kontroli;
d) ujmowanie kosztów finansowych, w
tym odsetek od zaciągniętych kredytów na koncie 409 „Pozostałe koszty
finansowe”, zamiast na koncie 750 „Przychody i koszty finansowe” – str. 15
protokołu kontroli;
e) przeniesienie z konta 231 „Rozrachunki
z tytułu wynagrodzeń” na konto 225 „Rozrachunki z budżetami” kwoty podatku
dochodowego od osób fizycznych od dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2008 r.
i na konto 229 „Pozostałe rozrachunki publicznoprawne” składek ZUS w części
opłacanej przez pracowników od tych wynagrodzeń, mimo że zobowiązania z tego
tytułu powstają dopiero w momencie wypłaty wynagrodzeń – str. 28-29 protokołu
kontroli;
f) ujmowanie na koncie 011 środków
trwałych o wartości początkowej poniżej 3.500 zł, co jest niezgodne z zasadami
funkcjonowania tego konta określonymi w załączniku nr 2 do rozporządzenia oraz
regulacjami wewnętrznymi jednostki – str. 64-65 protokołu kontroli.
Stwierdzono
nieprawidłowości w zakresie rzetelności danych w bilansach z wykonania budżetu
za lata 2006, 2007 i 2008, które wynikały m.in. z przedstawionych wyżej
ustaleń. Rozbieżności między danymi wykazanymi w bilansach a danymi które
należało wykazać przy prawidłowej ewidencji wskazano na str. 17-19 protokołu
kontroli. W szczególności należy wskazać na zawyżenie aktywów netto budżetu na
koniec 2006 r. o 189.548,00 zł i na koniec 2007 r. o 101.464,56 zł, co miało
istotny wpływ na wyliczenie do celów planistycznych stanu wolnych środków
służących sfinansowaniu planowanego deficytu budżetu w 2007 i 2008 r. W planie
na 2007 r. przyjęto wolne środki w wysokości 77.117,21 zł, zamiast 584.569,21
zł, a w 2008 r. – 742.828,88 zł, zamiast 641.364,88 zł. Ustalenia kontroli
dotyczące prawidłowości sporządzenia bilansu za 2008 r. zostały uwzględnione
przy korekcie bilansu dokonanej w dniu 9 lipca 2009 r.
W
jednostkowym bilansie Urzędu jako jednostki budżetowej, w cz. B „Informacje
uzupełniające istotne dla rzetelności i przejrzystościsytuacji finansowej i majątkowej” nie
wykazano danych obrazujących poziom umorzenia wartości niematerialnych i
prawnych (46.338,22 zł), umorzenia środków trwałych (4.313.340,57 zł),
umorzenia pozostałych środków trwałych i wyposażenia (192.610,13 zł) oraz stan
odpisów aktualizujących należności (69.655 zł). Brak tych danych powoduje
obniżenie przejrzystości bilansu. Informacje te nie zostały zawarte także w
łącznym bilansie gminnych jednostek budżetowych sporządzonym za rok 2008.
W wyniku
czynności kontrolnych ustalono, że należności i zobowiązania krótkoterminowe
ogółem zostały wykazane w bilansie Urzędu za 2008 r. w kwotach wynikających z
ewidencji księgowej, jednakże niewłaściwie wykazano kwoty w poszczególnych
pozycjach należności i zobowiązań. Stwierdzono w tym zakresie następujące błędy:
- w poz. B.II.1.2 „Należności od
budżetów” w kwocie 329.921,11 zł(należności z tytułu podatków – 399.576,11 zł minus saldo Ma konta 290 –
69.655,00 zł); prawidłowo należności z tytułu podatków należało wykazać w poz.
B.II.1.4 „Pozostałe należności”;
- zobowiązania z tytułu dostaw i
usług (poz. D.I.1.1) wykazano w kwocie 72.493,40 zł, mimo że wynosiły w
rzeczywistości 12.836,00 zł – pozostała część kwoty (59.664,60 zł) stanowiła
saldo strony Ma konta 240, podlegające wykazaniu jako sumy obce w poz. D.I.1.6
pasywów;
- zobowiązania wobec budżetów
wykazano w kwocie 9.295,43 zł, w ramach której, poza zobowiązaniami z tytułu
podatku dochodowego od osób fizycznych w kwocie 7.261,00 zł, wykazano nadpłaty
podatkowe w kwocie 2.034,43 zł (część salda Ma konta 221), podlegające
prezentacji w bilansie jako pozostałe zobowiązania (poz. D.I.1.5);
- pozostałe zobowiązania wykazano w
kwocie 80 zł, zamiast w kwocie 2.114,43 zł;
- sumy obce w bilansie nie
występują, a z zapisów księgowych wynika, że wynosiły one na koniec 2008 r.
59.664,60 zł.
Na
podstawie analizy rachunku zysków i strat Urzędu jako jednostki budżetowej stwierdzono,
że nie występują przychody finansowe z tytułu odsetek od środków znajdujących
się na rachunku bieżącym Urzędu i odsetek za zwłokę w zapłacie należności.
Przychody z tego tytułu zostały wykazane w poz. A.IV. „Pozostałe przychody
budżetowe”, zamiast w poz. G.II. „Odsetki”. Natomiast koszty finansowe z tytułu
odsetek od kredytów i pożyczek zostały wykazane w kosztach działalności
operacyjnej, zamiast w kosztach finansowych w poz. H.I. „Odsetki”.
Badając
zestawienie zmian w funduszu jednostki ustalono, żezmniejszenia funduszu Urzędu jako jednostki budżetowej zgodnie z
ewidencją prowadzoną na koncie 800 wyniosły 23.451.404,47 zł, a zwiększenia
funduszu – 15.976.215,65 zł i w takich kwotach zostały wykazane w sprawozdaniu.
Kwoty ujęte w ewidencji księgowej i wykazane w omawianym zestawieniu nie
odpowiadają stanowi rzeczywistemu i są efektem opisanej wyżej niewłaściwej
ewidencji przychodów środków trwałych z inwestycji własnych. W poz. II.4.
wykazano zmniejszenia z tytułu aktualizacji środków trwałych w kwocie
4.727.994,23 zł, a w poz. III.6. zwiększenia z tego tytułu o 4.700.798,03 zł. Łącznie
zwiększenia i zmniejszenia funduszu z tytułu aktualizacji środków trwałych
zostały zawyżone, gdyż w rzeczywistości stanowiły zwiększenia wartości z tytułu
przekazania do użytkowania środków trwałych uzyskanych z inwestycji jednostki.
Ponadto
stwierdzono, że w zestawieniu zmian w funduszu jednostki w poz. V. „Wynik finansowy
za rok bieżący”, w kol. „Stan na koniec roku poprzedniego” i„Stan na koniec roku bieżącego” wykazano
zera. W związku z tym kwota funduszu wykazana w poz. VII. zestawienia jest taka
sama jak w poz. IV. Zgodnie z bilansem Urzędu za 2008 r. zysk netto za 2007 r.
wyniósł 1.050.716,40 zł, a za 2008 r. – 8.014.924,70 zł. Kwoty te należało
wykazać w poz. V. zestawienia. Po zamieszczeniu tych kwot w zestawieniu,
fundusz wykazywany w poz. VII. byłby zgodny z kwotami wykazanymi w pasywach
bilansu w poz. A „Fundusz” (stan na początek roku – 15.479.315,96 zł i stan na
koniec roku – 14.968.335,44 zł).
Ustalenia
kontroli związane z oceną prawidłowości sporządzenia sprawozdań finansowych Urzędu
za 2008 r. przedstawiono w protokole kontroli na str. 19-23. Ustalenia te
zostały uwzględnione w korekcie sprawozdań finansowych dokonanych pod datą 9
lipca 2009 r.
Uchwałą
Rady Gminy z dnia 24 marca 2009 r. zostały zatwierdzone sprawozdania finansowe
gminnych instytucji kultury za 2008 r., tj. Gminnego Ośrodka Kultury w Dubinach
i Gminnej Biblioteki Gminnej w Dubinach, składające się z bilansu, rachunku
zysków i strat (wariant porównawczy) oraz dodatkowej informacji do sprawozdania
finansowego. Bilanse i rachunki zysków i strat wymienionych instytucji kultury
zostały sporządzone 5 marca 2009 r. i podpisane przez Skarbnika i Panią Wójt, a
informacje dodatkowe zostały podpisane przez Przewodniczącego Rady Gminy. Sprawozdania
finansowe instytucji kultury powinny być podpisane przez kierowników tych jednostek,
zgodnie z art. 52 ust. 2 ustawy o rachunkowości. Bilanse i rachunki zysków i
strat gminnych instytucji kultury zostały sporządzone na wzorach stanowiących
załącznik Nr 5 i 8do rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości...,
zamiast na wzorach określonych w załączniku Nr 1 ustawy o rachunkowości.
Stwierdzono,
że w rejestrze gminnych instytucji kultury, w którym ujęto GOK i GBP, w dziale
drugim „Organizacja instytucji kultury” nie wystąpiły dotychczas żadne wpisy w
kolumnie „Imię i nazwisko dyrektora instytucji kultury i jego zastępców”. Z
ustaleń kontroli wynika, że w dniu 11 października 1992 r. obowiązki kierownika
Gminnej Biblioteki Publicznej powierzono Raisie Kot, a w dniu 31 grudnia 2000
r. Pani Wójt cofnęła pełnienie tych obowiązków. Z zakresu obowiązków R. Kot,
zatrudnionej na stanowisku bibliotekarza, obowiązującego od 16 maja 2005 r.,
wynika, że do jej obowiązków należy kierowanie pracą GBP w Dubinach. W dniu 25
maja 2006 r. R. Kot, zatrudnionej w dalszym ciągu na stanowisku bibliotekarza,
powierzono pełnienie obowiązków Dyrektora GOK w Dubinach na okres od 25 maja do
31 grudnia 2006 r. Pełnienie obowiązków Dyrektora GOK było przedłużane na 2007,
2008 i 2009 r.
W
rejestrze gminnych instytucji kultury w obu przypadkach w dziale trzecim w
kolumnie „Wzmianka o złożeniu do rejestru bilansu instytucji kultury za ostatni
rok” jest zamieszczony wpis: „Bilans nie jest sporządzany – bilans ogólny gminy
z wyszczególnieniem działu kultury”. Zgodnie ze statutami gminnych instytucji
kultury, prowadzą one gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie z
dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności
kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 ze zm.) i ustawie o
rachunkowości, z których to przepisów wynika obowiązek sporządzania
sprawozdawczości.
Z treści
sprawozdań gminnych instytucji kultury wynika, że ewidencja tych jednostek jest
prowadzona według zasad ustalonych rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28
lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości..., mimo że jednostki
te powinny prowadzić rachunkowość zgodnie z ustawą o rachunkowości i
szczególnymi zasadami określonymi w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu
działalności kulturalnej. Świadczy o tym zamieszczenie w rachunku zysków i
strat, w pozostałych przychodach operacyjnych, przychodów z tytułu pokrycia
amortyzacji, mimo że w instytucjach kultury amortyzacja środków trwałych
umarzanych stopniowo i jednorazowo zwiększa fundusz instytucji kultury, a
umorzenie – zmniejsza fundusz instytucji kultury.Ustalenia kontroli dotyczące sprawozdań finansowych gminnych
instytucji kultury przedstawiono na str. 23-24 protokołu kontroli.
W zakresie
działalności instytucji kultury stwierdzono także, iż nie zostały one formalnie
wyposażone w majątek gminy. Instytucje kultury w swoich księgach rachunkowych
nie ewidencjonują majątku, którym faktycznie dysponują. Forma władania
nieruchomościami nie została określona przez organy gminy – str. 64 protokołu
kontroli.
Badając
prawidłowość ustalenia wyniku budżetu za 2008 r. stwierdzono, żewynik wykazany w sprawozdaniuRb-NDS za 2008 r. jako deficyt budżetu w kwocie
344.417,75 zł jest obarczony błędem spowodowanym zamieszczeniem w pozycji B.
„Wydatki (B1 + B2)” w kolumnie „Wykonanie od początku roku” kwoty 11.573.843,38
zł, zamiast kwoty 11.771.621,79 zł (zaniżenie kwoty wydatków o wydatki, które
nie wygasły z końcem roku, wynoszące 197.778,41 zł). Rzeczywisty deficyt
budżetu za 2008 r. zamknął się kwotą 572.196,16 zł. Od rzeczywistego wyniku budżetu
różnił się także deficyt budżetu wykazany w bilansie z wykonania budżetu za 2008
r., który wykazano w pasywach w poz. II.1 w kwocie 643.660,16 zł. Zaniżenie
wyniku w bilansie budżetu było spowodowane niewykazaniem dodatniego wyniku na
funduszach pomocowych w kwocie 101.464,00 zł. Ustalenia kontroli zostały
uwzględnione przy korekcie sprawozdań za 2008 r., dokonanej w dniu podpisania protokołu
– str. 24-25 protokołu kontroli.
Stwierdzono
nieprawidłowy obieg środków pieniężnych stanowiących wpływy dotyczące
realizacji zadań zleconych. Z uzyskanej kwoty 7.200 zł z tytułu opłat za wydane
dowody osobiste bezpośrednio z rachunku bieżącego Urzędu przekazano na rachunek
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego środki stanowiące dochody budżetu państwa, zaś
kwotę dochodów gminy z tytułu realizacji zadań zleconych w wysokości 360 zł
przerachowano na środki przeznaczone na wydatki objęte planem wydatków Urzędu w
sposób opisany wcześniej w niniejszym wystąpieniu. W konsekwencji,
nieprawidłowo wykazano dane w kwartalnych sprawozdaniach jednostkowych Rb-27ZZ
sporządzanych przez Urząd Gminy w kol. „Dochody przekazane”, gdzie zgodnie z §
6 ust. 1 pkt 4 załącznika nr 34 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27
czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781
ze zm.) wykazuje się dochody przekazane na rachunek bieżący jednostki samorządu
terytorialnego (rachunek budżetu). Stosownie do § 8 ust. 1 i 2 rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 24 lipca 2006 r. w sprawie planów finansowych zadań z
zakresu administracji rządowej... (Dz. U. Nr 135, poz. 955), uzyskane przez
jednostki budżetowe wpływy z realizacji zadań zleconych winny być odprowadzone
na rachunek budżetu, natomiast potrącenie należnych gminie dochodów oraz
przekazanie środków stanowiących dochody Skarbu Państwa winno nastąpić z
rachunku budżetu. W zgodzie z tymi przepisami pozostają zasady sporządzania
jednostkowych i zbiorczych sprawozdań Rb-27ZZ – str. 25 protokołu kontroli.
Badając procedurę sprzedaży nieruchomości w obrębie Dubicze
Osoczna stwierdzono, iż w ogłoszeniu o przetargu ustnym nieograniczonym nie
zostały podane, wymagane przepisami § 13 pkt 2 i 3 rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia z dnia 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na
zbycie nieruchomości (Dz. U. Nr 207, poz. 2108 ze zm.), informacje, że
nieruchomość jest wolna od obciążeń i zobowiązań. Natomiast w przypadku sprzedaży
nieruchomości położonej w obrębie wsi Trywieża stwierdzono, że w ogłoszeniu
wyznaczono termin przetargu na 12 listopada 2008 r., natomiast termin wpłaty
wadium do dnia 10 listopada 2008 r. Określenie w ten sposób terminu wpłaty
wadium było niezgodne z § 4 ust. 6 przywołanego wyżej rozporządzenia, według
którego termin wniesienia wadium powinien być ustalony w taki sposób, aby
umożliwiał komisji przetargowej stwierdzenie, nie później niż 3 dni przed
przetargiem, że dokonano wpłaty – str. 34-35 protokołu kontroli.
W
zakresie wpływów z najmu i dzierżawy majątku gminy ustalono, że Pani Wójt zarządzeniem
z 28 września 2007 r. ustaliła stawki czynszu dzierżawnego gruntów rolnych oddawanych
w dzierżawę na okres do 3 lat. Zostały one określone w wysokości od 3 do 20 zł
za miesiąc dzierżawy, w zależności od powierzchni wydzierżawianej działki. W
dniu 7 marca 2008 r. ogłoszono przetarg ustny nieograniczony na dzierżawę 7
nieruchomości, wskazując m.in. cenę wywoławczą czynszu za 1 miesiąc dzierżawy
całej nieruchomości w wysokości od 3 zł do 4,50 zł – w zależności od
powierzchni nieruchomości. Zawarte w następstwie przetargu umowy dzierżawy
przewidują należność gminy w wysokości wynikającej z liczby miesięcy dzierżawy
i stawki miesięcznej ustalonej w przetargu. Należy wskazać, że przyjęty sposób
ustalania czynszu dzierżawnego jest niezgodny z § 20 ust. 3 uchwały Rady Gminy
z 29 grudnia 2005 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi
własność Gminy Hajnówka. Zgodnie z tym przepisem, przedmiotem przetargu na
najem lub dzierżawę jest roczna lub miesięczna stawka czynszu za 1 m2. Stosowanie
przez Panią Wójt stawki miesięcznej czynszu z tytułu dzierżawy całości danej
nieruchomości pozostaje w sprzeczności z zasadami ustalonymi uchwałą – str.
36-37 protokołu kontroli.
Kontrolując
prawidłowość i terminowośćwpływów
za użytkowanie wieczyste nieruchomości gminnych stwierdzono, że wartość
nieruchomości, na których ustanowiono prawo użytkowania wieczystego nie była aktualizowana
od momentu ustanowienia tego prawa bądź jego sprzedaży – stwierdzono m.in.
przypadki opłat pobieranych w wysokości ustalonej w 1995 i 1999 roku. Stosownie
do art. 12 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.
U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.), organy działające za jednostkę
samorządu terytorialnego są zobowiązane do gospodarowania nieruchomościami zgodnie
z zasadami prawidłowej gospodarki – str. 37-38 protokołu kontroli.
Ustalając
prawidłowość naliczenia odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych oraz
terminowość przelewów na wyodrębniony rachunek Funduszu stwierdzono, że Urząd
Gminy prowadził wspólną działalność socjalną z GOPS, Biurem Obsługi Szkół
Samorządowych oraz instytucjami kultury bez zawarcia umowy, o której mowa w
art. 9 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych
(Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.). W trakcie kontroli, w dniu 21
kwietnia 2009 r., stosowna umowa została zawarta – str. 43-44 protokołu
kontroli.
Kontrola prawidłowości
udzielenia zamówienia publicznego na budowę sali gimnastycznej przy Gimnazjum i
Szkole Podstawowej w Dubinach w świetle ustawy z dnia 19 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.) wykazała, że
wartość zamówienia określona została na podstawie kosztorysów inwestorskich
sporządzonych w kwietniu i maju 2007 r. Wartość wynikająca z kosztorysów w
kwocie 1.590.104,74 zł została powiększona o 20% w związku z ewentualnym
zleceniem robót uzupełniających i ostatecznie została przyjęta w wysokości
1.908.125,69 zł. Zwiększenie wartości kosztorysowej o wartość zamówień
uzupełniających nie mogło być w tym przypadku zastosowane. W myśl art. 67 ust.
1 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym w czasie udzielenia zamówienia, udzielenie
zamówień uzupełniających na warunkach wskazanych w tym przepisie było możliwe
wówczas, gdy zamówienie uzupełniające było przewidziane w specyfikacji
istotnych warunków zamówienia dla zamówienia podstawowego. Zamówienie
uzupełniające nie było przewidziane w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, zatem nie zaistniała podstawa do zwiększenia wartości zamówienia w
oparciu art. 32 ust. 3 Prawa zamówień publicznych. Obecnie art. 67 ust. 1 pkt 6
Prawa zamówień publicznych wymaga, aby planowane zamówienia uzupełniające były
przewidziane w ogłoszeniu o przetargu.
Oferta z
najkorzystniejszą ceną, wybrana w tym postępowaniu, opiewała na kwotę 2.589.620,45
zł. Z dokumentacji postępowania wynikało, że zamawiający zamierza przeznaczyć
na sfinansowanie zadania 1.941.144 zł, cena wybranej oferty przekracza tę
kwotę. Wskazano natomiast, że „Rada Gminy uchwałą z 10.09.2007 r. uzupełniła
brakującą kwotę na rok 2007 r. na sfinansowanie zadania wynikającą z złożonej
oferty”. Ustalono, że przywołana uchwała nie wprowadzała żadnych zmian w
zakresie planu wydatków na realizację tej inwestycji. W wyniku kontroli
stwierdzono, że Rada Gminy uchwałą budżetową na 2007 r. określiła pierwotnie
planowane wydatki w 2007 r. na budowę sali gimnastycznej w par. 6050 „Wydatki
inwestycyjne jednostek budżetowych”, rozdziale 80110 „Gimnazja” w kwocie
100.000 zł. Uchwałą z 15 czerwca 2007 r. zwiększono plan do kwoty 250.000 zł,
uchwałą z 15 października 2007 r. o 1.100 zł do kwoty 251.100 zł, uchwałą z 29
listopada 2007 r. zwiększono plan o 200.000 zł do 451.100 zł, natomiast uchwałą
z 28 grudnia 2007 r. o kwotę 1.000 zł do kwoty 452.100 zł. Ponadto budowa sali
gimnastycznej została ujęta w załączniku do uchwały budżetowej na 2007 r.
„Limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne”, w którym wykazano
pierwotnie wartość kosztorysową zadania na 2.500.340 zł oraz środki wynikające
z planu na 2007 r. w kwocie 1.250.000 zł, z tym, że w planie wydatków ujęto
jedynie wydatki przewidywane do sfinansowania z własnych środków, w kwocie
100.000 zł. Pozostała kwota miała być wprowadzona do budżetu po uzyskaniu
środków zewnętrznych.
Z ustaleń
kontroli wynika, że umowa zawarta została przez Panią Wójt z wybranym wykonawcą
w dniu 21 września 2007 r., mimo braku w planie wydatków środków wystarczających
na sfinansowanie robót przewidywanych harmonogramem do realizacji w 2007 r. W
dniu podpisania umowy planowane wydatki na to zadanie wynosiły 250.000 zł, a
dopiero uchwałami Rady Gminy z 15 października, 29 listopada i 28 grudnia
zwiększono go do kwoty 452.100 zł. Zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym
robót, stanowiącym załącznik do umowy, w 2007 r. roboty miały zostać wykonane
na łączną kwotę 449.914,18 zł, z tym, że roboty zaplanowane do realizacji w październiku
i listopadzie miały wynieść 298.783,66 zł. Uwzględniając 30-dniowy termin
zapłaty faktur częściowych za podane okresy, wynikający z umowy, roboty te miały
zostać opłacone w 2007 r. – str. 52-57 protokołu kontroli.
Z
przedstawionych ustaleń wynika zatem, iż w momencie podpisania umowy plan
wydatków budżetu w par. 6050, rozdz. 80110 nie dawał możliwości sfinansowania
zobowiązań podlegających opłaceniu w 2007 r. zgodnie z postanowieniami
harmonogramu robót.
Badając
wydatki związane z wykonaniem dokumentacji projektowej dotyczącej realizacji
zadania pod nazwą „Przebudowa budynku po byłej Szkole Podstawowej w Dubinach
pod projektowaną funkcję – Centrum Etnograficzno-Ekumeniczne w Dubinach”
stwierdzono, że 16 czerwca 2008 r. zawarto umowę na wykonanie dokumentacji, za
cenę 44.500 zł, z osobą fizyczną, która posiadała stosowne uprawnienia tylko w
zakresie specjalności architektoniczno-konstrukcyjnej oraz instalacyjno-inżynierskiej
w zakresie sieci i instalacji sanitarnej. Określony w umowie zakres prac
projektowych wymagał natomiast również wykonania projektu instalacji
elektrycznej z uwzględnieniem elektrycznego ogrzewania pomieszczeń i
elektrycznych podgrzewaczy do ciepłej wody. Umowa nie zawiera żadnych
postanowień odnośnie podwykonawstwa zleconych prac. W trakcie realizacji prac
projektowych ich zakres został rozszerzony aneksem z 29 września 2008 r. o
projekty dotyczące systemu nagłośnienia, systemu projekcji video, strukturalnej
sieci komputerowej, sieci telefonicznej, systemu sterowania oświetleniem
wewnętrznym i zewnętrzny, systemu sygnalizacji włamania i napadu, systemu
sygnalizacji pożaru oraz systemu monitoringu wewnętrznego i zewnętrznego, do
wykonania których projektant, jak wynika z umowy, nie posiadał uprawnień.
Aneksem zwiększono wartość wynagrodzenia wykonawcy do 49.500 zł. Ponadto należy
wskazać, że w umowie pierwotnej ustalono termin wykonania dokumentacji na 30
września 2008 r., natomiast aneksem termin wykonania określono na 31
października 2008 r., co dotyczyło także elementów dokumentacji zleconych umową
pierwotną. Wynika stąd, że wykonawca nie zrealizował przedmiotu umowy
pierwotnej w ustalonym terminie. Umowa pierwotna przewidywała naliczenie kar w związku
z nieterminowym wykonaniem zobowiązania umownego w wysokości 0,4% za każdy
dzień, co wobec przyjęcia terminu realizacji z umowy pierwotnej i daty
protokołu, którym Urząd potwierdził przyjęcie dokumentacji (30 października
2008 r.) dałoby kwotę 5.340 zł.
Z okazanej
dokumentacji wynikają także istotne rozbieżności w kwestii terminu wykonania
prac projektowych. Przywołany wyżej protokół odbioru dokumentacji przez Urząd
został opatrzony datą 30 października 2008 r., wykonawca wystawił rachunek za
wykonanie robót 25 listopada 2008 r., który został opłacony w dniu 8 grudnia
2008 r. Natomiast jak wynika z protokołu kontroli, szereg elementów
dokumentacji opatrzonych zostało datami sporządzenia przypadającymi po dacie
odbioru dokumentacji przez Urząd, tj. 31 października, 3 listopada i 14 grudnia
2008 r. Uwaga ta dotyczy m.in. dokumentacji projektowej z zakresu branży
elektrycznej i teletechnicznej, którą wykonawca zamówił w firmie ELEKTROENERGETYKA,
będącej podwykonawcą części prac projektowych – str. 48-52 protokołu kontroli.
Stwierdzone
w trakcie kontroli nieprawidłowości były wynikiem nieprzestrzegania bądź
błędnej interpretacji przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej i
rachunkowości gminy oraz jej jednostek organizacyjnych, w tym także w zakresie
funkcjonowania kontroli finansowej.
Organem
wykonawczym gminy wiejskiej jest Wójt na którym spoczywają obowiązki dotyczące
m.in. przygotowania projektów uchwał Rady Gminy, wykonywania budżetu i
gospodarowania mieniem gminy, a także ogólna odpowiedzialność za prawidłową
gospodarkę finansową gminy (art. 30 ust. 1 i 2, art. 60 ust. 1 ustawy o
samorządzie gminnym). Wójt jako organ wykonawczy gminy wykonuje zadania przy
pomocy Urzędu, którego jest kierownikiem (art. 33 ust. 1 i 3 ustawy).
Odpowiedzialność za gospodarkę finansową Urzędu, jako jednostki sektora
finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli
wewnętrznej, spoczywa na Wójcie zgodnie z art. 44 ustawy o finansach
publicznych, a także na pracownikach, którym powierzył obowiązki w zakresie
gospodarki finansowej.
Obowiązki
w zakresie prowadzenia rachunkowości oraz nadzorowania prac z tego zakresu
spoczywały na Skarbniku Gminy. Prawa i obowiązki głównego księgowego
(skarbnika) określają przepisy art. 45 ustawy o finansach publicznych.
Mając
na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach
obrachunkowych, zalecam:
1. Umożliwienie kierownikom GOPS i
instytucji kultury prowadzenie samodzielnej gospodarki finansowej, mając na
uwadze, że egzekwowanie ustawowego zakresu obowiązków i odpowiedzialności
kierowników tych jednostek jest uzależnione od faktycznego dysponowania przez
nich środkami finansowymi. Samodzielność jednostki winna przejawiać się w
szczególności poprzez dokonywanie przez jej kierownika takich czynności, jak:
zatwierdzanie dowodów do wypłaty, zaciąganie zobowiązań, ustalanie procedur
kontroli finansowej i wdrożenie dokumentacji opisującej przyjęte zasady
rachunkowości.
2.
Zobowiązanie Skarbnika Gminy do wyeliminowania nieprawidłowości w zakresie
prowadzenia ksiąg rachunkowych poprzez:
a) zaniechanie dokonywania zapisów dotyczących
„przerachowania” zrealizowanych dochodów na środki na wydatki, mając na uwadze,
że zapisy na kontach 133 i 130 muszą być zgodne z danymi wyciągów bankowych, a
także, iż Urząd Gminy prowadzący gospodarkę finansową na zasadach
obowiązujących jednostki budżetowe zobowiązany jest odprowadzić zrealizowane
dochody na rachunek budżetu,
b) ujmowanie operacji przyjęcia na
stan efektów inwestycyjnych zapisem Wn 011, Ma 080,
c) dokonywanie zapisów na koncie 228
zgodnie z uwagami zawartymi w części opisowej wystąpienia i protokole kontroli,
d) księgowanie kosztów finansowych z
tytułu odsetek od kredytów i pożyczek na koncie 750,
e) ewidencjonowanie środków trwałych
o wartości poniżej 3.500 zł na koncie 013.
3. Sporządzanie
bilansu z wykonania budżetu, sprawozdania finansowego Urzędu Gminy jako
jednostki budżetowej, składającego się z bilansu, rachunku zysków i strat oraz
zestawienia zmian w funduszu jednostki oraz łącznych bilansów jednostek
budżetowych z uwzględnieniem uwag zawartych w części opisowej wystąpienia i
protokole kontroli.
4.
Prawidłowe ustalanie wyniku budżetu w bilansie budżetu oraz sprawozdaniu Rb-NDS
oraz zwrócenie uwagi na konieczność zachowania zgodności między danymi w tych
sprawozdań w zakresie nadwyżki lub deficytu budżetu.
5.
Spowodowanie podpisywania sprawozdań finansowych instytucji kultury przez
kierowników tych instytucji.
6. Zapewnienie sporządzania sprawozdań
finansowych instytucji kultury na drukach obowiązujących te jednostki zgodnie z
ustawą o rachunkowości.
7. Prowadzenie rejestru gminnych
instytucji kultury zgodnie z zasadami określonymi rozporządzeniem Ministra
Kultury i Sztuki w sprawie prowadzenia rejestru instytucji kultury.
8. Określenie formy władania
nieruchomościami przez instytucje kultury.
9.
Przekazywanie
całości wpływów zrealizowanych w związku z wykonywaniem zadań zleconych z zakresu
administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami na rachunek budżetu
gminy i prowadzenie dalszych rozliczeń tych wpływów w ewidencji budżetu.
10.
W
zakresie sprzedaży nieruchomości gminnych:
a)
zamieszczanie w ogłoszeniach o przetargach wszystkich wymaganych informacji,
b) ustalanie
terminu wpłaty wadium nie później niż na 3 dni przed datą przetargu.
11. Przestrzeganie zasad gospodarowania
nieruchomościami ustalonych uchwałą Rady Gminy w myśl której przedmiotem
przetargu na najem lub dzierżawę jest roczna lub miesięczna stawka czynszu za 1 m2powierzchni.
12. Dokonanie aktualizacji wartości
nieruchomości gminnych, na których ustanowiono prawa użytkowania wieczystego,
mając na uwadze znaczny okres, jaki upłynął od ustalenia opłat wobec
użytkowników wieczystych niektórych nieruchomości.
13. Zwiększanie wartości szacunkowej
zamówienia o wartość ewentualnych zamówień uzupełniających wyłącznie w sytuacji
uwzględnienia ich w ogłoszeniu o przetargu.
14. Zaciąganie zobowiązań (zawieranie
umów) dotyczących realizacji zamówień publicznych do wysokości środków
zabezpieczonych na realizację zadania w planie wydatków.
15. Zachowanie
należytej staranności przy wyborze wykonawców usług, rzetelne dokumentowanie
procesu realizacji umowy oraz egzekwowanie od wykonawców przyjętych w umowie
terminów realizacji zadania.
O sposobie
wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową
w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo
informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania
wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za
pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o
regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie
zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą
zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną
jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Prezes
Regionalnej
Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Odsłon dokumentu: 120437422 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak