zalecenia - Pływalnia Miejska Wodnik w Bielsku Podlaskim
Autor:
BIP Admin
Dodane przez:
BIP Admin
Data utworzenia:
2009-08-17 10:49
Data modyfikacji:
2009-08-17 10:49
Data publikacji:
2009-08-17 10:50
Wersja dokumentu:
1
Kontrola
problemowa gospodarki finansowej
przeprowadzona
w Pływalni Miejskiej „Wodnik” w Bielsku Podlaskim
przez
inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
Ustalenia
kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 01 lipca 2009 roku
(znak: RIO.I.6002-4/09), o treści jak niżej:
Pan Władysław Kuczyński
Dyrektor
Pływalni Miejskiej „Wodnik”
w Bielsku Podlaskim
W wyniku
problemowej kontroli gospodarki finansowej Pływalni Miejskiej „Wodnik” w
Bielsku Podlaskim za okres 2008 roku, przeprowadzonej w na podstawie art. 1
ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o
regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.)
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono
uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w
kontrolowanej jednostce.
Zakresem
kontroli objęto regulacje wewnętrzne dotyczące organizacji i funkcjonowania
Pływalni Miejskiej, funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, prowadzenie
rachunkowości, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, opracowanie i realizację
planu finansowego zakładu budżetowego, gospodarowanie mieniem przekazanym
zakładowi w zarząd, rozliczenia z budżetem miasta Bielsk Podlaski.
W sferze
prowadzenia ksiąg rachunkowych stwierdzono uchybienia, polegające na:
- niezamieszczaniu w zapisach
księgowych dat ich dokonania; zgodnie z postanowieniem art. 23 ust. 2 pkt 4
ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz.
694 ze zm.) data zapisu jest jednym z obligatoryjnych elementów zapisu w
księgach rachunkowych – str. 9 protokołu kontroli;
- wykorzystywaniu w zapisach
księgowych zestawień sporządzanych na drukach „PK – Polecenie księgowania”,
pełniących funkcję zbiorczych dowodów księgowych, które nie spełniały wymogów
określonych w art. 20 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości, w wewnętrznej
Instrukcji sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów (§ 4 pkt 5, § 5 pkt 1) i
Instrukcji kasowej (§ 8 pkt 7) oraz nie umożliwiały należytej sprawdzalności
zapisów w rozumieniu art. 24 ust. 4 ustawy – str. 12, 19-20, 24 protokołu
kontroli;
- ujęciu kosztów związanych z
zakupem inwestycyjnym (odkurzacza o wartości brutto 12.200,- zł) na koncie 400
„Koszty według rodzajów”. Zgodnie z postanowieniami załącznika nr 2 do
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych
zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek
samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych
(Dz. U. Nr 142, poz. 1020 ze zm.), na kontach zespołu 4 „Koszty według rodzajów
i ich rozliczenie” nie księguje się kosztów inwestycji. Jak natomiast stanowi
opis konta 080 „Inwestycje (środki trwałe w budowie)” można na nim księgować
również rozliczenie kosztów dotyczących zakupów gotowych środków trwałych.
Niewłaściwe ujęcie księgowe wydatku inwestycyjnego spowodowało błędną jego
prezentację w rachunku zysków i strat zakładu – w kosztach działalności
operacyjnej zamiast w pozostałych kosztach operacyjnych – str. 41-42 protokołu
kontroli. Ponadto z opisu w protokole wynika, że zakup środka trwałego
odniesiono na konto 011 „Środki trwałe” w pełnej wartości brutto. Należy
zauważyć, że stosownie do postanowienia art. 28 ust. 2 ustawy o rachunkowości
cena nabycia środka trwałego to cena zakupu składnika aktywów, obejmująca kwotę
należną sprzedającemu, bez m.in. podlegającego odliczeniu podatku od towarów i
usług.
Jednym z
rodzajów przychodów kontrolowanego zakładu budżetowego były dotacje
przedmiotowe kalkulowane według stawki dopłaty do jednej osoby korzystającej z
usług pływalni za godzinę. W 2008 roku obowiązywała początkowo stawka
jednostkowa w wysokości 5,53 zł przyjęta uchwałą Rady Miasta Bielsk Podlaski Nr
XIX/83/07 z dnia 18 grudnia 2007 r., a następnie, jak wynika z uchwały Rady Nr
XXIV/108/08 z dnia 30 kwietnia 2008 r., w wysokości 5,8322 zł, z mocą
obowiązującą od 1 stycznia 2008 roku. Przekazana w okresie kontrolowanym
dotacja z budżetu miasta wyniosła netto 619.779 zł i stanowiła dopłatę do
113.708 osobogodzin usług pływalni, przy czym przez usługi pływalni rozumiano
korzystanie z basenu oraz z sali ćwiczeń (nie dotowano, według złożonych
wyjaśnień, usług solarium i sauny).
Rozliczenie
dotacji przedmiotowej nastąpiło w oparciu o zarządzenie Pana Dyrektora z 30
września 2008 r. określające formę rozliczenia dotacji. Jak stwierdzono, w
okresie poprzedzającym to zarządzenie, jak i w czasie kontroli brak było
wskazania przez Burmistrza Miasta szczegółowości, z jaką należało przedłożyć
rozliczenie wykorzystania dotacji, wymaganego przez § 52 ust. 2 rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej
jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz
trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno – prawną
(Dz. U. Nr 116, poz. 783 ze zm.). W tej sprawie skierowałem do Burmistrza
odrębne pismo.
Rozliczenie
dotacji za 2008 rok przedstawia wyliczoną ilość osobogodzin korzystających z
usług basenu i sali ćwiczeń w poszczególnych miesiącach oraz razem w roku
(118.225), ustaloną na podstawie wpłat w poszczególnych miesiącach 2008 roku.
Prowadzony w 2008 roku system rozliczeń nie pozwalał na wyodrębnienie i
oddzielne ustalenie osobogodzin korzystających z usług basenu i osobogodzin
korzystających z usług sali ćwiczeń. W 2009 roku wprowadzony system ewidencji
czasu pobytu umożliwia wygenerowanie oddzielnych raportów, które dokładnie
określają czas pobytu na basenie i na sali ćwiczeń. Ustalono też, że w
rozliczeniu dotacji za okres styczeń – marzec przyjęto stawkę jednostkową
dotacji w wysokości 5,53 zł, a więc niezgodną z postanowieniami uchwały Rady
Miasta z dnia 30 kwietnia 2008 r. Ustalona w przestawiony sposób przez zakład
kwota dotacji na 2008 rok wyniosła brutto 673.886,32 zł i była wyższa od
dotacji otrzymanej z budżetu miasta (663.164 zł) – str. 32, 33-36 protokołu
kontroli
Kontrola
kosztów ponoszonych przez Pływalnię Miejską wykazała uchybienie polegające na
niedokonaniu w końcu 2008 roku korekty wysokości odpisu na Zakładowy Fundusz
Świadczeń Socjalnych w stosunku do faktycznej przeciętnej liczby osób
zatrudnionych w zakładzie. Spowodowało to, że odpis został zawyżony o 34 zł (jak
wyjaśniono, nieznaczna zmiana przeciętnej liczby zatrudnionych była główną
przyczyną odstąpienia od korekty planowanego odpisu). W myśl § 1 rozporządzenia
Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 14 marca 1994 roku w sprawie sposobu
ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz. U. Nr 43, poz. 168 ze zm.) podstawę
naliczania odpisu stanowi przeciętna planowana w danym roku kalendarzowym
liczba osób zatrudnionych w zakładzie pracy, skorygowana w końcu roku do
faktycznej przeciętnej liczby osób zatrudnionych w zakładzie. W analogiczny
sposób wskazane kwestie reguluje obecnie obowiązujące rozporządzenie MPiPS z
dnia 9 marca 2009 r. (Dz. U. Nr 43, poz. 349) – str. 40-41 protokołu kontroli.
Należy też wskazać, że zgodnie z jedną z zasad gospodarki finansowej jednostek
sektora finansów publicznych, wyrażoną w art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 30
czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.),
winny one dokonywać wydatków zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych
rodzajów wydatków.
Stwierdzone
uchybienia były w głównej mierze wynikiem nieprzestrzegania przepisów prawnych
dotyczących gospodarki finansowej i rachunkowości zakładu budżetowego.
Odpowiedzialność
za gospodarkę finansową jednostki sektora finansów publicznych, w tym za
wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli wewnętrznej, spoczywa na kierowniku
jednostki, zgodnie z art. 44 ustawy o finansach publicznych.
Obowiązki
w zakresie prowadzenia rachunkowości należą do głównego księgowego, stosownie
do zakresu czynności i postanowień art. 45 ust. 1 ustawy o finansach
publicznych.
Mając na
uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach
obrachunkowych, zalecam:
1.
Zobowiązanie głównego księgowego do wyeliminowania uchybień w prowadzeniu ksiąg
rachunkowych, poprzez:
a) zamieszczanie w księgach
rachunkowych dat dokonywanych zapisów księgowych,
b) sporządzanie dowodów zbiorczych
dla zapisów księgowych z zachowaniem wymogów wskazanych przepisów prawnych,
c) ujmowanie kosztów zakupów
inwestycyjnych za pośrednictwem konta 080 oraz uwzględnianie przy wycenie
środków trwałych postanowień art. 28 ust. 2 ustawy o rachunkowości.
2.
Rozliczanie dotacji przedmiotowej z uwzględnieniem obowiązującej stawki
jednostkowej dotacji.
3.
Zmniejszenie odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych na 2009 rok o 34
zł, tj. kwotę, o którą został zawyżony odpis na rok 2008. Przestrzeganie
przepisów w kwestii korygowania podstawy naliczenia odpisu na Fundusz.
O sposobie
wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową
w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo
informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania
wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za
pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o
regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie
zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą
zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną
jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w
Białymstoku
W wyniku kontroli w ww.
jednostce skierowano pismo z dnia 01 lipca 2009 roku, do organu wykonawczego:
Pan
Eugeniusz Berezowiec
Burmistrz
Bielska Podlaskiego
Uprzejmie
informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku zakończyła w dniu 29
maja 2009 roku czynności kontrolne w Pływalni Miejskiej „Wodnik” w Bielsku
Podlaskim. Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym,
którego egzemplarz przekazuję Panu w załączeniu do niniejszego pisma.
W
wyniku przeprowadzonej kontroli ustalono m.in., że Pan Burmistrz nie określił
szczegółowości, z jaką Pływalnia Miejska winna była przedłożyć rozliczenie z
wykorzystania dotacji przedmiotowej udzielonej z budżetu miasta z tytułu
dopłaty do biletów osób korzystających z pływalni. Dotacja została rozliczona w
oparciu o zarządzenie wewnętrzne dyrektora zakładu budżetowego. Powinność
określenia przez Pana Burmistrza wskazanej kwestii wynika z § 52 ust. 2
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki
finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw
pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę
organizacyjno – prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783 ze zm.).
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w
Białymstoku
Odsłon dokumentu: 120437488 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak