Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku » Działalność kontrolna 2009

zalecenia - Bursa Szkolna nr 2 w Łomży  

zalecenia - Dom Kultury Śródmieście w Białymstoku  

zalecenia - Galeria ARSENAŁ w Białymstoku  

zalecenia - Gimnazjum nr 6 w Suwałkach  

zalecenia - Gmina Bakałarzewo  

zalecenia - Gmina Bielsk Podlaski  

zalecenia - Gmina Brańsk  

zalecenia - Gmina Grodzisk  

zalecenia - Gmina Hajnówka  

zalecenia - Gmina Jaświły  

zalecenia - Gmina Kobylin-Borzymy  

zalecenia - Gmina Kolno  

zalecenia - Gmina Krypno  

zalecenia - Gmina Kuźnica  

zalecenia - Gmina Milejczyce  

zalecenia - Gmina Nowy Dwór  

zalecenia - Gmina Orla  

zalecenia - Gmina Płaska  

zalecenia - Gmina Przytuły  

zalecenia - Gmina Puńsk  

zalecenia - Gmina Rudka  

zalecenia - Gmina Rutka Tartak  

zalecenia - Gmina Rutki  

zalecenia - Gmina Siemiatycze  

zalecenia - Gmina Szypliszki  

zalecenia - Gmina Wąsosz  

zalecenia - Gminny Zespół Obsługi Szkół w Siemiatyczach  

zalecenia - I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Suwałkach  

zalecenia - II Liceum Ogólnokształcące z BJN w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Integracyjne Przedszkole Samorządowe nr 58 w Białymstoku  

zalecenia - KPKM Sp. z o.o. w Białymstoku  

zalecenia - Miasto Bielsk Podlaski  

zalecenia - Miasto i Gmina Lipsk  

zalecenia - Miasto i Gmina Michałowo  

zalecenia - Miasto i Gmina Mońki  

zalecenia - Miasto i Gmina Rajgród  

zalecenia - Miasto i Gmina Szczuczyn  

zalecenia - Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Mońkach  

zalecenia - Pływalnia Miejska Wodnik w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Powiat Grajewski  

zalecenia - Powiat Łomżyński  

zalecenia - Powiat Sejneński  

zalecenia - Powiat Wysokomazowiecki  

zalecenia - Powiatowy Zarząd Dróg w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Suwałkach  

zalecenia - Przedszkole Samorządowe nr 26 Integracyjne w Białymstoku  

zalecenia - Przedszkole Samorządowe nr 41 w Białymstoku  

zalecenia - Publiczne Gimnazjum Nr 2 w Białymstoku  

zalecenia - Publiczne Gimnazjum nr 4 w Białymstoku  

zalecenia - Publiczne Gimnazjum nr 7 w Białymstoku  

zalecenia - Samorząd Województwa Podlaskiego  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 10 im. Jana Pawła II w Łomży  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 26 w Białymstoku  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 47 w Białymstoku  

zalecenia - Szkoła Podstawowa Nr 50 w Białymstoku  

zalecenia - Szkoła Policealna nr 1 Ochrony Zdrowia w Białymstoku  

zalecenia - VIII Liceum Ogólnokształcące w Białymstoku  

zalecenia - Zakład Usług Komunalnych w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Zakład Usług Komunalnych w Suwałkach  

zalecenia - Zarząd Budynków Mieszkalnych w Suwałkach  

zalecenia - Zespół Centrów Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Łomży  

zalecenia - Zespół Szkół Handlowo-Ekonomicznych w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół Mechanicznych w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół nr 4 im. Ziemi Podlaskiej w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Zespół Szkół nr 6 Suwałki  

zalecenia - Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 2 w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 3 w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół Technicznych w Suwałkach  

zalecenia - Zespół Szkół Zawodowych Nr 2 w Białymstoku  



zalecenia - Gmina Rutki

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2009-07-09 12:45
Data modyfikacji:  2009-07-09 12:45
Data publikacji:  2009-07-09 12:45
Wersja dokumentu:  1


Kontrola kompleksowa gospodarki finansowej

przeprowadzona w Urzędzie Gminy w Rutkach

przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

 

 

 

         Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 01 czerwca 2009 roku (znak: RIO.I.6001-4/09), o treści jak niżej:

 

 

Pan

Tadeusz Zelerowicz

Wójt Gminy Rutki

 

W wyniku kompleksowej kontroli gospodarki finansowej gminy Rutki za 2008 rok oraz inne wybrane okresy, przeprowadzonej w Urzędzie Gminy Rutki na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.

 

Zakresem kontroli objęto regulacje wewnętrzne dotyczące ustroju i funkcjonowania gminy i jej jednostek organizacyjnych, funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, prowadzenie rachunkowości, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, wykonanie budżetu, w tym realizację wybranych rodzajów dochodów i wydatków, udzielanie zamówień publicznych, wykonanie zadań zleconych i realizowanych w ramach porozumień, gospodarowanie mieniem komunalnym, rozliczenia budżetu z jednostkami organizacyjnymi. Nieprawidłowości i uchybienia stwierdzono w zakresie następujących zagadnień:

 

1. Ustalenia ogólno-organizacyjne

W trakcie kontroli stwierdzono, że Skarbnik Gminy posiada zakres czynności nadany w dniu 17 września 1991 r. Jak stanowią przepisy art. 45 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 249, poz. 2104 ze zm.), skarbnikiem (głównym księgowym budżetu gminy) jest osoba, której kierownik powierza obowiązki i odpowiedzialność w zakresie prowadzenia rachunkowości jednostki, wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi, dokonywania wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych. Okazany dokument nie zawiera formalnego powierzenia obowiązków Skarbnikowi w pełnym zakresie wymaganym przywołaną regulacją prawną – str. 3 protokołu kontroli.

Badanie pisemnych procedur kontroli wewnętrznej wykazało, iż w Urzędzie Gminy obowiązują procedury zawarte w szczególności w załączniku nr 4 do zarządzenia nr 1/2002 Wójta Gminy Rutki z dnia 30 stycznia 2002 r. w sprawie wprowadzenia zakładowego planu kont, obiegu dowodów finansowo-księgowych, kontroli finansowej dla Urzędu Gminy w Rutkach. Zawarte w tym dokumencie procedury kontroli finansowej skupiają się na zagadnieniach związanych z dokonywaniem wydatków ze środków publicznych. Ustawa o finansach publicznych w art. 47 stanowi, iż kontrola finansowa w jednostkach sektora finansów publicznych obejmuje nie tylko procesy związane z rozdysponowaniem środków publicznych, lecz również z ich gromadzeniem, a także procesy związane z gospodarowaniem mieniem; ponadto zobowiązuje kierownika do pisemnego ustalenia procedur oraz zapewnienia ich przestrzegania – str. 5-6 protokołu kontroli.

 

2. Księgowość i sprawozdawczość

         W wyniku analizy postanowień zawartych w przywołanym zarządzeniu nr 1/2002 oraz jego zmian ustalono, że w jednostce zostały przyjęte zasady funkcjonowania kont opisane w załącznikach nr 1 i nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. nr 142, poz. 1020 ze zm.). W wykazach kont syntetycznych (dla budżetu gminy, dla Urzędu jako jednostki budżetowej) zamieszczone zostały nazwy kont oznaczonych symbolem trzycyfrowym wynikające z rozporządzenia Ministra Finansów. Jednakże przepisy wewnętrzne nie zawierały postanowień wymaganych § 12 ust. 3 rozporządzenia, stosownie do których podstawą prowadzenia rachunkowości może być odpowiedni plan kont uzupełniony co najmniej o wykaz ksiąg pomocniczych, które mają być prowadzone dla poszczególnych kont syntetycznych – str. 8-9 protokołu kontroli.

         Obowiązek wyszczególnienia w dokumentacji zasad rachunkowości sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych wynika też z postanowień art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.). Faktycznie w kontrolowanej jednostce ewidencja księgowa prowadzona jest ręczenie dla Urzędu jako jednostki budżetowej, a ewidencja budżetu prowadzona jest przy pomocy systemu komputerowego „Budżet” autorstwa firmy „INFO-SYSTEM”. Jak natomiast ustalono, w przyjętej dokumentacji znajdują się postanowienia określające „Zasady funkcjonowania systemów informatycznych w Urzędzie Gminy Rutki”, z których wynika, że Urząd prowadzi za pomocą wymienionego systemu komputerowego „Dochody budżetowe”. Zapis ten jest więc niezgodny ze stanem rzeczywistym. Należy również zauważyć, że wspomniane „Zasady” nie spełniają wymagań zawartych w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości, stosowanie do których prowadzenie ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera wymaga określenia wykazu zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na informatycznych nośnikach danych z określeniem ich struktury, wzajemnych powiązań oraz ich funkcji w organizacji całości ksiąg rachunkowych i w procesach przetwarzania danych oraz opisu systemu informatycznego – str. 9 protokołu kontroli.

         Na podstawie porozumienia z dnia 1 września 2008 r., zawartego pomiędzy Urzędem Gminy Rutki a Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Rutkach, Urząd zobowiązał się do prowadzenia rachunkowości tej jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami. Ewidencja prowadzona była na podstawie zarządzenia nr 1/08 Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej z dnia 1 września 2008 r. w sprawie Zakładowego Planu Kont. Analiza postanowień zawartych w zarządzeniu wykazała, iż zostały przyjęty zakładowy plan kont oraz zasady ich funkcjonowania opisane w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. Stwierdzono, iż kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej nie określił w pełni zasad rachunkowości obowiązujących w jednostce, o których mowa w art. 10 ustawy o rachunkowości – str. 10 protokołu kontroli.

 

         Kontrola prawidłowości i terminowości zapisów w ewidencji księgowej wykazała, iż w dzienniku Urzędu jako jednostki budżetowej podstawą zapisów było „zestawienie obrotów dziennych”, zawierające pieczęć Urzędu, symbole kont syntetycznych, kwoty podlegające księgowaniu na tych kontach oraz sumę ogółem obrotów dziennych, podpisane przez osobę sporządzającą. Podstawą sporządzenia powyższego „zestawienia” były dowody księgowe. Ustawa o rachunkowości w art. 20 ust. 3 pkt 1 przewiduje możliwość dokonywania zapisów w księgach rachunkowych na podstawie sporządzonych przez jednostkę zbiorczych dowodów księgowych. Warunkiem dokonywania takich zapisów jest jednak wymienienie w dowodzie zbiorczym pojedynczo wszystkich dowodów źródłowych będących podstawą zapisu. „Zestawienie obrotów dziennych” będące podstawą księgowania w jednostce nie zwierało elementów wymaganych ustawą dla zbiorczych dowodów księgowych. Ponadto, w świetle postanowień art. 23 ust. 4 ustawy o rachunkowości, zapisy w dzienniku i na kontach księgi głównej powinny być powiązane w sposób umożliwiający ich sprawdzenie, zaś księgi rachunkowe uznaje się za sprawdzalne m.in. w przypadku, gdy udokumentowanie zapisów pozwala na identyfikację dowodów i sposobu ich zapisania w księgach rachunkowych na wszystkich etapach przetwarzania danych (art. 24 ust. 4 pkt 1). Stwierdzony sposób prowadzenia zapisów w dzienniku – na podstawie „zestawień obrotów”, a nie dowodów księgowych – uniemożliwia bezpośrednie powiązanie jego zapisów z zapisami kont księgi głównej. Sprawdzenie prawidłowości zapisów na kontach księgi głównej wymagało odniesienia do dokumentów źródłowych i na tej podstawie do ich ujęcia w księdze głównej – str. 11-12 protokołu kontroli.

W trakcie kontroli stwierdzono też, że ewidencja na koncie 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” dokonywana jest na podstawie wyciągów rachunku budżetu, jako zapis równoległy do zapisów na kocie 133 „Rachunek budżetu”. Obowiązujący dla Urzędu jako jednostki budżetowej zakładowy plan kont nie zawiera opisu przyjętych zasad funkcjonowania tego konta. Przepisy załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. stanowią, że zapisy na koncie 130 dokonywane są na podstawie wyciągów bankowych, oraz że konto to może służyć do ewidencji dochodów i wydatków realizowanych bezpośrednio z rachunku bieżącego budżetu – przyjęte rozwiązania w tym względzie powinien zatem określać zakładowy plan kont – str. 15-16 protokołu kontroli.

 

         Analiza kompletności i prawidłowości sporządzania jednostkowych sprawozdań budżetowych wymaganych przepisami rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 ze zm.) wykazała, iż zaniechano sporządzania oddzielnych sprawozdań dla Urzędu Gminy jako jednostki budżetowej, co narusza postanowienia § 4 pkt 2 lit. a) i § 6 ust. 1 pkt 1 i 3 rozporządzenia. Biuro Obsługi Szkół w Rutkach sporządzało natomiast, za okresy kwartalne, jedno zbiorcze sprawozdanie Rb-27S o dochodach i Rb-28S o wydatkach dla Biura jako jednostki, 3 szkół podstawowych oraz Gimnazjum w Rutkach, podpisywane przez główną księgową i kierownika Biura. Przepisy o sprawozdawczości (§ 3 pkt 9 i 16, § 4 pkt 2 lit. b, § 6 ust. 1 pkt 1, § 19 ust. 1 rozporządzenia) wymagają sporządzania za każdy miesiąc oddzielnych sprawozdań jednostkowych o dochodach i wydatkach przez kierowników poszczególnych jednostek. Jak stwierdzono, obowiązek składnia kwartalnych sprawozdań wynikał z ustalonego przez Pana Wójta „Schematu obiegu dokumentów, finansowo-księgowych stanowiących podstawę księgowań w urządzeniach księgowych prowadzonych wg typowego planu kont dla jednostek budżetowych”. W zakresie innych sprawozdań wymaganych przepisem § 4 pkt 2 lit. b), jak Rb-Z i Rb-N, kontrola wykazała, iż podległe jednostki budżetowe zaniechały ich sporządzania – str. 13-14 protokołu kontroli. W kontekście tych ustaleń należy podkreślić, że skoncentrowanie obsługi księgowej jednostek organizacyjnych oświaty nie może być utożsamiane ze zniesieniem szczegółowo określonych obowiązków sprawozdawczych. Kierownik każdej jednostki budżetowej (szkoły) jest odpowiedzialny za jej gospodarkę finansową, co wynika z art. 44 ustawy o finansach publicznych i art. 39 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Sprawozdania budżetowe są zaś jednym z podstawowych narzędzi służących ocenie prawidłowości gospodarowania środkami publicznymi.

 

3. Rozrachunki i roszczenia

         Kontrola rozrachunków budżetu wykazała, iż po stronie Wn konta 224 „Rozrachunki budżetu” nie wykazano na koniec 2008 roku należności gminy z tytułu rozliczeń dochodów budżetowych realizowanych przez urzędy skarbowe na rzecz budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jak ustalono, należności takie ewidencjonowane były po stronie Wn konta 140 „Inne środki pieniężne”. Obrany sposób ewidencji uchybiał przepisom zawartym w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r., a także postanowieniom zakładowego planu kont – str. 20-21 protokołu kontroli.

Poza tym stwierdzono, że ewidencja rozrachunków budżetu prowadzona była na kontach nieujętych w zakładowym planie kont dla budżetu. Przyjęty plan kont uwzględniał konta syntetyczne o numerach 222 i 223 do rozliczeń dochodów i wydatków budżetowych. W praktyce badana jednostka prowadziła ewidencję na kontach 222 i 223 z tytułu rozliczeń wydatków i dochodów budżetowych przez Biuro Obsługi Szkół oraz 222/2 i 223/2 z tytułu rozliczeń wydatków i dochodów budżetowych Ośrodka Pomocy Społecznej. W zakresie ewidencji rozrachunków budżetu na kontach zaczynających się symbolem trzycyfrowym 224, plan kont określał zasady funkcjonowania, dla wyspecyfikowanych rodzajów rozrachunków, kont 224/0, 224/2 i 224/3. Faktycznie funkcjonowało 5 kont syntetycznych, na których ewidencjonowano rozrachunki budżetu, o symbolach od 224/0 do 224/4 – str. 21 protokołu kontroli.

 

Badanie rozrachunków na koncie 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych” wykazało, że według stanu na koniec 2008 r. kontrolowana jednostka posiadała należność w kwocie 8.240,33 zł z tytułu opłat rocznych za użytkowanie wieczyste nieruchomości, ustanowione umową z 29 grudnia 1995 r. Jak stwierdzono, użytkownik wieczysty zaniechał uiszczania opłat od 2001 r., a na wskazaną należność składały się naliczone przez badaną jednostkę opłaty za rok 2001 w kwocie 1580,40 zł, za lata 2002-2004 w kwocie 3.254,49 (1084,83x3) oraz za lata 2005-2008 w kwocie 3.405,44 zł (851,36x4; należne opłaty roczne ulegały sukcesywnemu obniżaniu w związku ze zbywaniem prawa przez użytkownika wieczystego). W latach 2001-2009 Urząd skierował do dłużnika 9 wezwań do zapłaty zaległych należności nie podejmując żadnych innych czynności windykacyjnych. Z wyjaśnień Pana Wójta wynika, iż dalszych czynności windykacyjnych (egzekucji komorniczej) zaniechano z powodu bezcelowości ich prowadzenia w związku z niewypłacalnością dłużnika – str. 23 protokołu kontroli. Należy zauważyć, że zaniechanie stosownych, prawem przewidzianych działań, prowadzi w efekcie do przedawnienia roszczenia o należne opłaty, o którym mowa w art. 117 Kodeksu cywilnego (przedawnienie ma ten skutek, że po upływie jego terminu dłużnik może uchylić się od zaspokojenia roszczenia, chyba że zrzeka się korzystania z zarzutu przedawnienia). Termin przedawnienia, jak stanowi art. 118 k.c., wynosi lat dziesięć a dla roszczeń o świadczenia okresowe oraz roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej – trzy lata. W świetle tej regulacji przedawnieniu uległy, jako świadczenia okresowe, należne od dłużnika opłaty za użytkowanie wieczyste za lata 2001 – 2006 w kwocie 6.537,61 zł. Bieg przedawnienia może zostać przerwany, jednakże, w braku uznania roszczenia przez osobę, przeciwko której roszczenie przysługuje, może to nastąpić jedynie przez czynność przed sądem lub innym organem powołanym do rozpoznawania spraw lub egzekwowania roszczeń danego rodzaju albo przed sądem polubownym, przedsięwziętą bezpośrednio w celu dochodzenia lub ustalenia albo zaspokojenia lub zabezpieczenia roszczenia – art. 123 § 1 pkt 1 i 2 k.c.

Ponadto należy wskazać na przepis § 7 ust. 8 (poprzednio ust. 2) rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości…, który stanowi, że odsetki od należności i zobowiązań, w tym również tych, do których stosuje się przepisy dotyczące zobowiązań podatkowych, ujmuje się w księgach rachunkowych w momencie ich zapłaty lub pod datą ostatniego dnia kwartału w wysokości odsetek należnych na koniec tego kwartału. Badana jednostka nie ujmowała w ewidencji odsetek od należności z tytułu użytkowania wieczystego – str. 24 protokołu kontroli.

Kontrola ewidencji szczegółowej, prowadzonej dla konta 221 w księdze kontowej, wykazała natomiast, że była ona prowadzona tylko w podziale na dłużników. Przepisy załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. wymagają prowadzenia ewidencji pomocniczej do tego konta według dłużników, podziałek klasyfikacji budżetowej oraz budżetów, których należności dotyczą – str. 24 protokołu kontroli.

 

4. Uchwała budżetowa i plany finansowe

Ustalono, że procedura budżetowa została określona przez Radę Gminy uchwałą z dnia 29 grudnia 1994 r. w sprawie określenia procedury opracowania i uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu. Analiza treści tej uchwały prowadzi do wniosku, iż nie uwzględnia ona obecnego stanu prawnego, wynikającego z ustawy o finansach publicznych, wskazującego na wyłączną kompetencję wójta w kwestii przygotowania projektu uchwały budżetowej i inicjatywy w sprawie zmian tej uchwały (art. 179 i 183 ust. 2 ustawy), a także określającego wymaganą treść uchwały budżetowej (art. 184 ustawy) – str. 28-29 protokołu kontroli.

    Odnośnie procedur opracowywania projektów planów i planów finansowych podległych jednostek budżetowych stwierdzono nieprzestrzeganie przepisów art. 185 i 186 ustawy o finansach publicznych oraz przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783 ze zm.). W zakresie projektów planów finansowych jednostek budżetowych oświaty kontrolującemu okazano nieopatrzony datą sporządzenia „projekt planu finansowego wydatków oświatowych na 2008 r.”, podpisany przez główną księgową i kierownika Biura Obsługi Szkół. Projekt ten, zawierający podział wydatków na poszczególne jednostki w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej, został sporządzony, jak wyjaśniono, przed formalnym ustaleniem projektu budżetu na 2008 r. Zgodnie z przywołanymi regulacjami Pan Wójt zobowiązany jest do przekazania kierownikom poszczególnych jednostek budżetowych, w terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej organowi stanowiącemu, informacji niezbędnych do opracowania projektów ich planów finansowych (tj. informacji o kwotach dochodów i wydatków budżetowych przyjętych w projekcie uchwały budżetowej). Kierownicy jednostek budżetowych zobowiązani są do opracowania, zatwierdzenia i przekazania Panu Wójtowi projektów planów finansowych swoich jednostek w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji, nie później niż do dnia 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy. Projekty te podlegają weryfikacji przez Pana Wójta pod względem ich zgodności z projektem uchwały budżetowej.

         W zakresie opracowania planów finansowych jednostek oświatowych na 2008 rok kontrolującemu okazano pismo Pana Wójta z 15 stycznia 2008 r. (budżet został uchwalony w dniu 28 grudnia 2007 r.) skierowane do Biura Obsługi Szkół, przy którym został przesłany „plan finansowy dochodów i wydatków oświaty i wychowania na 2008 r.”. Zgodnie z przepisami prawa Pan Wójt jest zobowiązany do przekazania podległym jednostkom informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek, a kierownicy jednostek do dostosowania projektów planów do uchwały budżetowej w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia otrzymania informacji.

Poza tym, zgodnie z postanowieniem art. 186 ust 3 ustawy o finansach publicznych wszystkie wydatki budżetowe nieujęte w planach finansowych innych jednostek budżetowych, ujmuje się w planie finansowym urzędu jednostki samorządu terytorialnego. Planu finansowego Urzędu Gminy nie sporządzono – str. 127-128 protokołu kontroli.

 

5. Realizacja dochodów budżetowych

W toku kontroli dochodów budżetowych gminy badaniu poddano dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych, dla których organem podatkowym pierwszej instancji, w myśl art. 13 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.), jest Wójt Gminy. Kontrola prowadzona była w szczególności pod kątem prawidłowości i powszechności poboru wskazanych dochodów, windykacji zaległości podatkowych oraz rachunkowości podatkowej, w tym rzetelności sporządzania sprawozdań budżetowych.

Badanie zagadnień związanych z realizacją dochodów z tytułu podatku rolnego wykazało brak powszechności składania informacji podatkowych, które stanowią podstawowy materiał dowodowy służący ustaleniu podstawy opodatkowania. Sytuacja taka narusza przepis art. 6a ust. 5 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.), gdyż osoby fizyczne są obowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu informacje o gruntach, sporządzone na formularzach według ustalonego wzoru, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie, zmianę albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku rolnego. Większość złożonych informacji pochodzi z lat wcześniejszych i nie odpowiada aktualnemu stanowi faktycznemu w zakresie posiadania gruntów. W związku z tym, dane zawarte we wspomnianych informacjach są niezgodne z zawartymi w ewidencji podatkowej oraz decyzjach wymiarowych, które są wystawiane na podstawie danych geodezyjnych. Nieprawidłowość ta jest pochodną naruszenia art. 272 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że organy podatkowe dokonują czynności sprawdzających mających na celu m.in. ustalenie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami – str. 41- 42 protokołu kontroli.

Kolejną stwierdzoną nieprawidłowością było niedotrzymanie ustawowego terminu załatwiania spraw, dotyczące decyzji wymienionych na str. 45 i 47-48 protokołu kontroli. Naruszono normy wynikające z treści art. 139 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stanowiące, iż załatwienie sprawy powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W toku czynności kontrolnych ustalono, że Wójt Gminy Rutki nie wystąpił z wnioskiem do Rady Gminy dotyczącym podjęcia uchwały określającej tryb oraz szczegółowe warunki zwolnienia od podatku rolnego użytków rolnych, na których zaprzestano produkcji rolnej. Kompetencja Rady Gminy do podjęcia takiej uchwały wynika z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku rolnym – str. 47 protokołu kontroli. Brak uchwały ustalającej tryb i warunki zwolnienia powoduje, iż w przypadku pojawienia się wniosku o jego zastosowanie organ podatkowy nie będzie miał realnych możliwości rozpatrzenia takiego wniosku.

W przypadku podatnika o nr konta 3301047 stwierdzono, że złożył on korektę deklaracji, na której brak adnotacji dotyczącej daty jej wpływu do Urzędu, co wskazuje na naruszenie § 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 roku w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz. U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1319 ze zm.). Nie prowadzono także czynności sprawdzających, które winny być dokonywane przez organ podatkowy stosownie do wskazań przepisu art. 272 Ordynacji podatkowej – str. 49 protokołu kontroli.

W trakcie kontroli ustalono, że podatnicy wymienieni w opisie na stronie 49 protokołu kontroli złożyli deklaracje po terminie, naruszając art. 6a ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku rolnym. Nieterminowe, w świetle przepisów ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844ze zm.), składanie deklaracji stwierdzono też w podatku od nieruchomości i podatku od środków transportowych – str. 54, 56-60 protokołu kontroli. W zakresie podatku od środków transportowych, opis na stronie 57 protokołu kontroli, ustalenia dotyczyły również przypadków niezłożenia przez zobowiązanych podatników deklaracji podatkowych. Poza tym stwierdzono, że w korekcie deklaracji złożonej przez podatnika o numerze ewidencji komputerowej 33010045, w pozycji „grunty pozostałe”, nastąpiło istotne zmniejszenie wykazywanej wielkości. Zmiana nie miała odzwierciedlenia w przedstawionej do kontroli dokumentacji. Brakujące wyjaśnienie wpłynęło do Urzędu w trakcie kontroli. Zgodnie z nim, zmiana wynikała z błędnego zakwalifikowania użytków rolnych i lasów do gruntów pozostałych – str. 54 protokołu. Opisane sytuacje wskazują na brak reakcji organu podatkowego na naruszenia norm materialnego prawa podatkowego, będący efektem zaniechań w prowadzeniu czynność sprawdzających w zakresie wynikającym z treści art. 272 Ordynacji podatkowej.

 

         Ustalenia dotyczyły także niedociągnięć w zakresie działań upominawczych i windykacyjnych. W podatku od nieruchomości stwierdzono zaległość w kwocie 14.475,51 zł, a w podatku od środków transportowych w kwocie 5.134,00 zł, które nie były objęte postępowaniem egzekucyjnym. Również w przypadku łącznego zobowiązania pieniężnego na 8 kontrolowanych kontach stwierdzono częściowy brak wpłat. Na dzień kontroli kwota zaległości nie objęta postępowaniem egzekucyjnym wynosiła 65.229,29 zł. Brak pełnych i systematycznych działań w stosunku do podatników zalegających z zapłatą należności podatkowych świadczy o naruszeniu przez organ podatkowy obowiązków wynikających z przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954 ze zm.) i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2001 r. Nr 137, poz. 1541 ze zm.) – str. 55-56, 58-59 oraz 64-70 protokołu kontroli.

Stwierdzono także nieprawidłowości polegające na niestosowaniu przez organ podatkowy właściwych procedur, w przypadkach opisanych na stronach 57-59 protokołu kontroli, dotyczących wpłaty odsetek za zwłokę w nieprawidłowej wysokości bądź ich braku. Zasadą wynikającą z treści art. 53 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa jest naliczanie odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. Zasady i procedury obowiązujące w tym zakresie kreują przepisy rozdziału 6 ustawy „Odsetki za zwłokę i opłata prolongacyjna” oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, dokonywania zaokrągleń oraz zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz. U. Nr 240, poz. 2063).

W toku kontroli ustalono, że w przepisach wewnętrznych Urzędu nie określono wzorów kwitariuszy przychodowych do poboru opłaty targowej. Zgodnie z § 4 ust. 3 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 2006 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego ( Dz. U. Nr 112, poz. 761) do udokumentowania wpłat służą m. in. dowody wpłaty, zatwierdzone do stosowania przez właściwe organy jednostki samorządu terytorialnego. W związku z tym, Pan Wójt powinien w wewnętrznych uregulowaniach wprowadzić wspomniane wzory – str. 60-61 protokołu kontroli. Sytuację taką stwierdzono także w obrębie urządzeń księgowych stosowanych do inkasa zobowiązań podatkowych z tytułu łącznego zobowiązania pieniężnego. Komputerowe wydruki wpłat nie zostały zatwierdzone do stosowania.

Kontrola wykazała, że Rada Gminy Rutki nie podjęła uchwały w sprawie wprowadzenia opłaty prolongacyjnej. Przyczyną tego stanu rzeczy był brak projektu, który, w dbałości o kompletność dochodów, powinien przedłożyć Wójt Gminy – str. 60 protokołu kontroli.

Ustalono, iż w badanym okresie nie doręczono 4 decyzji wymiarowych. Decyzje wymiarowe nie zostały doręczone z powodu braku aktualnego adresu podatnika i możliwości skutecznego ustalenia miejsca zamieszkania podatnika, co może być podstawą do ustanowienia kuratora sądowego do doręczeń dla takiej osoby, nieznanej z miejsca pobytu (art. 154 § 2 w związku z art. 138 § 2 Ordynacji podatkowej). W związku z powyższym, organ podatkowy, jako zainteresowana strona, winien skierować wniosek do sądu opiekuńczego miejsca ostatniego zamieszkania osoby nieobecnej, o ustanowienie kuratora do doręczeń. We wszystkich 4 przypadkach naruszono art. 21 § 2 Ordynacji podatkowej, dokonując przypisu zobowiązań podatkowych bez doręczenia decyzji ustalającej wysokość zobowiązania. Brak szybkich i efektywnych działań mających na celu doręczenie nakazów płatniczych, powoduje, że zobowiązanie podatkowe nie powstaje – art. 21 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej. Natomiast, jeżeli decyzja ustalająca to zobowiązanie zostanie doręczona po upływie 3 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy, ulega przedawnieniu stosownie do przepisów art. 68 § 1 ustawy – str. 62 protokołu kontroli.

Przeprowadzona kontrola kont podatników łącznego zobowiązania pieniężnego oraz podatku od nieruchomości od osób fizycznych wykazała, że część wpłat dokonywana była po ustawowym terminie płatności. Na 15 kontrolowanych kontach wystąpiły także nadpłaty, wobec których organ podatkowy winien podjąć czynności wynikające z art. 76 (zaliczenie nadpłat na poczet zaległości podatkowych) i art. 77 (zwrot nadpłat w określonych terminach) Ordynacji podatkowej - str. 64-70 protokołu kontroli.

       Kierownik kontrolowanej jednostki wprowadził zarządzeniem nr 1/202 z dnia 30 stycznia 2002 r., jako załącznik nr 3, instrukcję w sprawie prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz obowiązek prowadzenia ewidencji księgowej „Księgowość Budżetowa”, „Podatki” przy użyciu komputera. Nie uwzględniono jednakże w tym dokumencie wszystkich elementów określonych w art. 10 ustawy o rachunkowości. Nie opracowano wykazu zbioru danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych z określeniem ich struktury, wzajemnych powiązań oraz funkcji w organizacji całości ksiąg rachunkowych i w procesach przetwarzania danych, opisu systemu przetwarzania danych. Stwierdzono również brak opisu systemu informatycznego, zawierającego wykaz programów, procedur lub funkcji, w zależności od struktury oprogramowania, wraz z opisem algorytmów i parametrów oraz programowych zasad ochrony danych, w tym w szczególności metod zabezpieczenia dostępu do danych i systemu ich przetwarzania a także nie określono wersji oprogramowania i daty rozpoczęcia jego eksploatacji w przypadku zmian, systemu służącego ochronie danych i ich zbiorów, w tym dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisów.

Wobec faktu, iż kontrolowana jednostka prowadzi księgi rachunkowe przy użyciu komputera, wykaz ksiąg rachunkowych powinien mieć formę wykazu zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych z określeniem ich struktury i wzajemnych powiązań logicznych. Informacje te powinny być zawarte w dokumentacji techniczno-eksploatacyjnej systemu informatycznego rachunkowości dostarczonej przez producenta systemu wraz z oprogramowaniem tego systemu jak również powinny zawierać opis funkcji, jakie pełnią owe zbiory w organizacji całości ksiąg rachunkowych oraz w procesach przetwarzania danych realizowanych przy pomocy ksiąg rachunkowych w danym systemie informatycznym. Powyższe unormowania mają na celu zagwarantowanie sprawdzalności ksiąg rachunkowych przy ich prowadzeniu za pomocą komputera, co zostało określone w art. 23 ust. 4 i art. 24 ust. 1 i 4 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z art. 13 ust. 2 wskazanej ustawy, za równoważne z tradycyjnymi księgami rachunkowymi, mającymi formę zapisów na papierze, uważa się również odpowiednie zasoby informacyjne rachunkowości zorganizowane w formie oddzielnych komputerowych zbiorów danych, bazy danych lub wyodrębnionych ich części. Ponadto, przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera wewnętrzne unormowania powinny zawierać opis rozwiązań służących ochronie danych i ich zbiorów, stosownie do wymogów art. 71 ust. 2 ustawy o rachunkowości. Stwierdzono iż, komórka finansowa korzysta z programów komputerowych takich jak: „Księgowość zobowiązań podatkowych”, „Płace”, „Auta”, „JGU”, które formalnie zarządzeniem Wójta nie zastały dopuszczone do użytkowania – str. 70-72 protokołu. Opisane wyżej komputerowe wydruki wpłat nie zostały przyjęte do książki druków ścisłego zarachowania i nie określono zasad przyjmowania i wydawania ich inkasentom.

Nieprawidłowo wykazano kwoty w sprawozdaniu Rb-PDP z wykonania podstawowych dochodów podatkowych, a także Rb-27S o dochodach budżetowych, za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2008 r. W kolumnie „Skutki obniżenia górnych stawek podatków obliczonych za okres sprawozdawczy”, w wierszu „podatek od nieruchomości”, nie uwzględniono w całości kwot skutków obniżenia górnych stawek podatków, wykazując kwotę 420.746,54, zamiast kwoty 1.383.483,44 zł, wobec czego zaniżono kwotę skutków o 962.736,90 Również w kolumnie „Skutki udzielonych ulg i zwolnień obliczonych za okres sprawozdawczy” nie uwzględniono w całości kwot skutków, wykazując kwotę 307.043,68zł, zamiast 467.499,83 zł – różnica 160.456,15 zł. Przyczyną powstania nieprawidłowości była nieznajomość art. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, którego treść wyłącza z opodatkowania grunty i położone na nich budowle dróg publicznych, który wszedł w życie w dniu 1 stycznia 2007 r. Wymieniony przepis nie zwalnia z opodatkowania dróg lokalnych, które nie są drogami publicznymi w myśl przepisów o drogach publicznych i podlegają co do zasady opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości – str. 74 protokołu kontroli.

 

W wyniku badania dochodów ze sprzedaży nieruchomości stwierdzono, że w ustnym przetargu nieograniczonym na sprzedaż działki położonej we wsi Górskie Ponikły - Stok żądano wniesienia wadium poprzez wpłatę na konto Urzędu Gminy. Z przepisów § 4 ust. 3 i 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (Dz. U. Nr 207, poz. 2108 ze zm.) wynika, że wadium może być wnoszone w pieniądzu, obligacjach Skarbu Państwa lub papierach wartościowych dopuszczonych do obrotu publicznego, zaś właściwy organ wskazuje w ogłoszeniu o przetargu formy wnoszenia wadium. Również § 13 pkt 5 rozporządzenia, traktujący o ogłoszeniu o przetargu ustnym nieograniczonym, stanowi, iż ogłoszenie winno zawierać informacje o wysokości wadium, formach, terminie i miejscu jego wniesienia. Literalna wykładnia tych przepisów wskazuje, że organizator przetargu nie jest uprawniony do wymagania jednej, wybranej przez siebie, formy wniesienia wadium, lecz wybór formy – spośród dopuszczonych przepisami rozporządzenia – należy do oferenta – str. 75 protokołu kontroli. Z ustaleń zawartych na wskazanej stronie protokołu kontroli wynika również, że w regulaminie przetargu ustalono postąpienie w kwocie 1.000 zł. Należy zauważyć, że według postanowienia § 14 ust. 3 cytowanego rozporządzenia Rady Ministrów o wysokości postąpienia decydują uczestnicy przetargu, nie zaś jego organizator. Przywołany przepis zawiera jedynie wskazanie, iż postąpienie nie może wynosić mniej niż 1 % ceny wywoławczej, z zaokrągleniem w górę do pełnych dziesiątek złotych.

         Badanie dochodów uzyskanych z wynajmu lokali mieszkalnych wykazało przede wszystkim, że Rada Gminy nie podjęła wymaganych regulacji, o których mowa w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 ze zm.), w związku z posiadaniem przez gminę zasobu mieszkaniowego. Stosownie do przepisów art. 21 tej ustawy, Rada Gminy uchwala wieloletnie programy gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy oraz zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy. W uchwale w sprawie programu gospodarowania powinny zostać określone m.in. zasady polityki czynszowej oraz warunki obniżania czynszu (art. 21 ust. 2 pkt 4). Zasady te winny zaś stanowić podstawę ustalania przez Wójta stawek czynszu za 1m2 powierzchni lokali – art. 8 pkt 1 ustawy. W związku z brakiem wymienionych regulacji czynsz najmu był wyliczany w oparciu o stawki czynszu regulowanego, ustalone uchwałą Rady Gminy z dnia 19 lutego 2001 r. na podstawie obowiązującej wówczas ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych. Jak również stwierdzono, w 2008 r. w rozliczeniach z najemcą lokalu mieszkalnego (w tym okresie wynajmowano 1 lokal) stosowano stawki opłat za centralne ogrzewanie, zimną i ciepłą wodę, wywóz nieczystości stałych oraz ryczałt za energię elektryczną ustalone od dnia 1 maja 2001 r. aneksem do umowy najmu z 2 listopada 2000 r. Kontrolującemu nie okazano kalkulacji stanowiącej podstawę wyliczenia tych opłat – str. 76-77 protokołu kontroli. Należy wskazać, że według definicji z art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy… opłaty za dostawy do lokalu energii, gazu, wody oraz odbiór ścieków, odpadów i nieczystości ciekłych należą do tzw. opłat niezależnych od właściciela. Jak natomiast wynika z przepisów art. 9 ust. 2 ustawy, lokator obowiązany jest opłacać opłaty niezależne od właściciela w wysokości, jaka jest niezbędna do pokrycia przez właściciela kosztów tych dostaw i usług.

         W zakresie najmu lokali użytkowych stwierdzono nieaktualizowanie od 2000 r. opłaty miesięcznej (zawierającej czynsz i odpłatność za usługi komunalne) za korzystanie z lokalu przez Pocztę Polską, mimo zapisu w umowie o prawie zmiany wysokości opłaty w razie wzrostu kosztów utrzymania budynku – str. 78 protokołu kontroli.

 

         Wśród zrealizowanych w 2008 r. dochodów budżetowych stwierdzono wpływy w kwocie 27.985 zł, sklasyfikowane w par. 0970 „Wpływy z różnych dochodów”, w dziale 010 „Rolnictwo i łowiectwo”. Dochody te pochodziły z umów zawieranych w latach 2002-2006 z mieszkańcami gminy, które dotyczyły „partycypacji w kosztach budowy kanalizacji” bądź „partycypacji w kosztach budowy wodociągu”. Według postanowień tych umów użytkownik wodociągu/kanalizacji zobowiązywał się do uczestnictwa partycypacyjnego w kosztach budowy w kwocie 1.650 zł (z możliwością wpłat ratalnych), a w ramach tej partycypacji inwestor (gmina) wykonywał przyłącze wodociągowe do budynku (działki) użytkownika, podłączone do miejsca uwzględnionego na etapie opracowania dokumentacji projektowej – w przypadku budowy wodociągu oraz przykanalik sanitarny zakończony studzienką rewizyjną na posesji użytkownika – w przypadku budowy kanalizacji sanitarnej. Pobierana odpłatność w jednakowej kwocie 1.650 zł wynika z okazanej kontrolującym uchwały nr 88/79/98 Zarządu Gminy Rutki z dnia 30 września 1998 r. w sprawie zasad wykonywania przyłączy kanalizacyjnych i ponoszenia opłat za przyłączenie nieruchomości do kanalizacji sanitarnej w Rutkach (uchwała ta została podjęta na podstawie uchwały Rady Gminy z dnia 27 lutego 1998 r. powierzającej Zarządowi ustalanie cen i opłat za usługi komunalne).

         W związku z przywołanym stanem faktycznym należy wskazać na regulacje ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 ze zm.). Art. 15 tej ustawy określa obowiązki i zakres udziału finansowego gminy (lub przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, jeżeli planuje przedsięwzięcia rozwojowo-modernizacyjne) oraz właścicieli nieruchomości w budowie infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej. Gmina jest obowiązana zapewnić budowę urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, realizację budowy przyłączy do sieci zapewnia natomiast na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci, przy czym pojęcia przyłączy, jak i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych zostały zdefiniowane w art. 2 pkt 5, 6, 14 i 16 ustawy (w świetle tych przepisów przyłączami mogą być wyłącznie odcinki przewodów kanalizacyjnych i wodociągowych posadowione w granicach nieruchomości odbiorcy; tak np. uchwała SN z dnia 13 września 2007 r., sygn.: III CZP 79/07). Z uwagi na wskazaną regulację kwestia udziału finansowego mieszkańców w kosztach budowy przyłączy nie może być określana zarządzeniami organu wykonawczego gminy, gdyż zapłata przez mieszkańca za wykonane przez gminę przyłącze do sieci nie stanowi opłaty, o której mowa w art. 4 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.). Zarządzeniem takim nie mogą też być regulowane kwestie obciążeń mieszkańców w zakresie budowy samych urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, gdyż obciążenia tego rodzaju kosztami mogą nastąpić w przypadkach i na zasadach określonych w przepisach art. 143 – 148b ustawy o gospodarce nieruchomościami traktujących o opłacie adiacenckiej.

         Z przytoczonych względów postanowienia uchwały Zarządu nie mogą być podstawą konstruowania umów cywilnoprawnych zawieranych przez gminę z jej mieszkańcami, w tym w zakresie wysokości należnych wpłat. Jak bowiem wskazano, każdy z ubiegających się o przyłączenie do sieci zobowiązany jest do pokrycia faktycznych kosztów budowy przyłączy do jego nieruchomości, w pozostałych kosztach może zaś partycypować, jeżeli wyraża taką wolę (z tego względu zawierane umowy, których przedmiotem jest wykonanie przez gminę przyłączy powinny określać koszt ich wykonania). Pobieranie zaś opłaty jednakowej może prowadzić do sytuacji, w której niektórzy właściciele nieruchomości (osoby ubiegające się o przyłączenie) mogą nie ponosić faktycznych kosztów budowy przyłącza, mimo prawnego obowiązku, inni zaś realizują ten obowiązek, partycypując dodatkowo w kosztach budowy sieci, przy czym z zawieranych w opisany sposób umów nie wynika, jaka jest wysokość takiej partycypacji – str. 80-83 protokołu kontroli.

 

6. Realizacja wydatków budżetowych

         Stwierdzono, że uchwała budżetowa na 2008 r. w § 8 przewidywała udzielenie „dotacji podmiotowej” Uczniowskiemu Ludowemu Klubowi Sportowemu „Tempo” przy Gimnazjum Publicznym w Rutkach w wysokości 21.600 zł. Zapis w uchwale o dotacji został przyjęty na wniosek z dnia 27.09.2007 r. złożony do Rady Gminy przez prezesa Klubu o przyznanie środków w wysokości 21.600 zł na sfinansowanie działalności drużyny piłkarskiej juniorów w 2008 r. W przedmiotowym wniosku zawarto przewidywany kosztorys wykonania zadania. W dniu 21 stycznia 2008 r. gmina zawarła umowę z ULKS „Tempo” na realizację zadania publicznego, określonego we wniosku złożonym przez stowarzyszenie.

Stosownie do art. 176 ustawy o finansach publicznych podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na cele publiczne związane z realizacją zadań tej jednostki. Zlecenia zadania i przyznanie dotacji następuje w trybie określonym ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.) – w przypadku zadań określonych w art. 4 tej ustawy. W świetle przytoczonych norm prawnych nieprawidłowe było wskazanie w uchwale budżetowej wymienionego stowarzyszenia jako beneficjenta dotacji podmiotowej (ustalono, że w wykonaniu wydatków budżetu dotacja została prawidłowo sklasyfikowana w par. 2820 „Dotacja celowa z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom”).

Udzielenie dotacji ULKS „Tempo” nie zostało poprzedzone postępowaniem konkursowym wymaganym ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W świetle przepisów art. 11 ust. 2 i art. 13 ust. 2 tej ustawy wspieranie lub powierzanie realizacji zadań publicznych odbywa się w drodze otwartego konkursu ofert, poprzedzonego ogłoszeniem zawierającym m.in. informacje o rodzaju zadania, wysokości środków publicznych przeznaczonych na jego realizację, zasadach przyznawania dotacji, terminach i warunkach realizacji zadania, terminie składnia ofert, terminie, trybie i kryteriach stosowanych przy dokonywaniu wyboru oferty. Ogłoszenie to podlega upublicznieniu w prasie o zasięgu lokalnym, w BIP jednostki oraz na tablicy ogłoszeń z trzydziestodniowym wyprzedzeniem (art. 13 ust. 1 i 3 ustawy). W odpowiedzi na ogłoszenie podmiot ubiegający się o dotację powinien złożyć ofertę zawierającą: szczegółowy zakres rzeczowy zadania publicznego proponowanego do realizacji, termin i miejsce realizacji zadania publicznego, kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania, informację o wcześniejszej działalności podmiotu składającego ofertę w zakresie, którego dotyczy zadanie, informację o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych zapewniających wykonanie zadania, w tym o wysokości środków finansowych uzyskanych na realizację danego zadania z innych źródeł, deklarację o zamiarze odpłatnego lub nieodpłatnego wykonania zadania (art. 14 ustawy). Oferta taka, z uwzględnieniem wysokości środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania, podlega ocenie w zakresie możliwość realizacji zadania przez organizację pozarządową, prawidłowości kalkulacji kosztów realizacji zadania, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania (art. 15 ustawy).

Zawarta z Klubem umowa z dnia 21 stycznia 2008 r. przewidywała obowiązek rozliczenia przyznanych środków poprzez złożenie sprawozdania końcowego z realizacji zadania według wzoru zawartego w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 grudnia 2005 r. w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U nr 264, poz. 2207). Okazane w toku kontroli rozliczenie dotacji przez stowarzyszenie, datowane na dzień 16.01.2009 r., nie spełniało wymogów rozporządzenia, stosownie do których sprawozdanie powinno zwierać m. in. sprawozdanie merytoryczne, sprawozdanie z wykonania wydatków, w tym rozliczenie ze względu na rodzaj kosztów i źródła finansowania, zestawienie faktur i rachunków, na podstawie których wydatkowano dotację. Porównanie kwot faktycznie wydatkowanych z dotacji na poszczególne rodzaje kosztów z kwotami zawartymi we wniosku o dotację, który miał stanowić szczegółową podstawę realizacji zadania, wykazało zasadnicze różnice. W szczególności stowarzyszenie wydatkowało kwotę 14.068,81 zł na pokrycie kosztów nieobjętych wnioskiem o dotację, w tym 5.702,13 zł przeznaczono na cele niezwiązane z prowadzeniem drużyny piłkarskiej (zakup książek, szalików, gabloty, kolców lekkoatletycznych). Wyjaśniając kwestię różnic pomiędzy deklarowanymi kwotami wydatków a faktycznie wykonanymi Pan Wójt stwierdził, iż zmiany zostały przez niego zaakceptowane w wyniku ustanych ustaleń dokonanych z prezesem Klubu. Należy wskazać, iż § 15 umowy dotacyjnej wymagał dla wszelkich jej zmian zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności – str. 88-90 protokołu kontroli.

 

         Czynności kontrolne w zakresie wydatków z tytułu podróży służbowych pracowników Urzędu Gminy wykazały, iż w jednostce nie zawsze przestrzegano § 8a ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz.1990 ze zm.) wymagającego przedstawienia przez pracownika rozliczenia kosztów podróży służbowej w terminie 14 dni od dnia jej zakończenia – str. 92 protokołu kontroli.

 

         W trakcie kontroli stwierdzono, że radnym, poza dietami określonymi uchwałą Rady Gminy z dnia 30 grudnia 2005 r., wypłacano świadczenia z tytułu zwrotu kosztów dojazdów na posiedzenia Rady Gminy. Podstawą wypłaty tych świadczeń była uchwała nr 107/XX Rady z dnia 10 listopada 1992 r. w sprawie zmiany uchwały ustalającej wysokość diet dla radnych. Przyznawała ona zwrot kosztów podróży dla radnych zamieszkałych poza miejscowością Rutki w wysokości 0,50 zł (po denominacji) za każdy kilometr. Wysokość zwrotu tych kosztów ustalano na podstawie oświadczenia radnego o ilości km przejazdu w obie strony oraz list obecności na posiedzeniach Rady i komisji. Stosownie do art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), na zasadach ustalonych przez radę gminy radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych. Wskazany przepis ustawy nie przewiduje innych świadczeń dla radnych. Dojazd radnego na sesje Rady i posiedzenia jej komisji nie stanowi podróży służbowej, gdyż ta jest definiowana jako wykonywanie przez radnego zadania mającego bezpośredni związek z wykonywaniem mandatu, określonego przez przewodniczącego rady gminy, poza miejscowością, w której znajduje się siedziba rady – § 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2000 r. w sprawie sposobu ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych gminy (Dz. U. nr 66, poz. 800 ze zm.). W świetle przytoczonej regulacji, zwrot kosztów dojazdów do siedziby Rady powinien być rekompensowany radnym w postaci diety, nie zaś stanowić odrębnie określone świadczenie.

Na podstawie sprawozdawczości ustalono, iż jednostka przeznaczyła na wydatki z tego tytułu kwotę 524 zł. Analiza wypłacanych radnym należności z tytułu diet i zwrotów kosztów dojazdów w miesiącu sierpniu wykazała, iż łącznie nie przekraczały one maksymalnych wysokości diet określonych na podstawie ustawy o samorządzie gminnym – str. 94-95 protokołu kontroli.

 

         W zakresie przestrzegania przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.) kontroli poddano 3 postępowania o udzielenie zamówień publicznych stwierdzając, że:

- postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego na dostawę oleju napędowego wszczęto publikując ogłoszenie w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 13.12.2007 r. oraz w Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w dniu 12.12.2007 r. Regulacja zawarta w art. 40 ust. 6 pkt 1 ustawy nie zezwala na zamieszczanie ogłoszeń na stronie internetowej zamawiającego oraz w miejscu publicznym w jego siedzibie przed dniem publikacji ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych – str. 84 protokołu kontroli;

- z treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia na dostawę oleju napędowego nie wynikało jednoznacznie co jest przedmiotem oceny w ustaleniu najkorzystniejszej oferty: cena za 1 litr oleju napędowego, najniższa marża, czy wartość całego przewidywanego zamówienia za 140.000 l oleju (cena była jedynym kryterium wyboru); postanowienia art. 36 ust. 1 pkt 12 i 13 ustawy wymagają, by specyfikacja zawierała zarówno opis sposobu obliczenia ceny, kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, jak i opis sposobu oceny ofert – str. 86 protokołu kontroli;

- w postępowaniach na przebudowę dróg ogłoszenia o przetargu opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych nie zawierały opisu sposobu dokonywania oceny warunków udziału w postępowaniu i ich znaczenia; art. 48 ust. 2 pkt 6) ustawy stanowi, iż informacja taka jest obligatoryjnym elementem ogłoszenia o postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu ograniczonego – str. 97, 101 protokołu kontroli;

- specyfikacje w dwóch przypadkach nie zawierały pouczenia o środkach ochrony prawnej przysługujących wykonawcy w toku postępowania, wymaganego art. 36 ust. 1 pkt 17 ustawy – str. 86 i 102 protokołu kontroli;

- oferta złożona w postępowaniu na przebudowę dróg dojazdowych do gospodarstw we wsi Górskie Ponikły-Stok nie zawierała daty sporządnienia i złożenia (na podstawie prowadzonej w jednostce ewidencji korespondencji kontrolujący nie mógł ustalić kiedy oferta wpłynęła do jednostki, ponieważ informacja o dacie wpływu oferty nie była w niej zawarta, w jednostce nie przechowywano też kopert, w których wpływają oferty wykonawców). Z wchodzącego w skład oferty oświadczenia wykonawcy, datowanego na dzień 23.10.2008 r., można wnioskować, że złożona została ona zgodnie z terminem określonym w zaproszeniu do składania ofert. Jednakże dokument „Ogłoszenie o wyborze oferenta” został przez zamawiającego opatrzony datą wcześniejszą – 06.10.2008 r. Z wyjaśnienia Pana Wójta wynika, że wskazana rozbieżność dat jest wynikiem przeoczenia i pracy na wcześniej opracowanym dokumencie, tj. zaproszeniu do złożenia oferty. Zamiast widniejącej daty 6.10.2008 r. na ogłoszeniu o wyborze oferenta powinna widnieć data 6.11.2008 r. – str. 98-99 protokołu kontroli. Przestawiony stan faktyczny wskazuje na potrzebę dołożenia większej staranności przy opracowywaniu dokumentacji postępowania oraz na naruszenie obowiązków w zakresie przyjmowania korespondencji określonych w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz. U. Nr 112, poz. 1319 ze zm.);

- zaniechano w badanych postępowaniach publikacji informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty na stronie internetowej oraz w miejscu publicznie dostępnym w siedzibie zamawiającego, wbrew wymogom art. 92 ustawy – str. 86, 99, 102 protokołu kontroli;

- protokoły postępowania skontrolowanych zamówień nie zawierały informacji o kwocie, jaką zamawiający zamierzał przeznaczyć na finansowanie zamówienia, niezgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 października 2007 r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (Dz. U. nr 202, poz. 1463); art. 86 ust. 3 ustawy zobowiązuje zamawiającego do podania bezpośrednio przed otwarciem ofert wysokości kwoty, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia – str. 86, 99, 102-103 protokołu kontroli;

- w obu postępowaniach na wykonanie robót drogowych zamawiający zaniechał zamieszczenia ogłoszenia o udzieleniu zamówienia w Biuletynie Zamówień Publicznych, z naruszeniem art. 95 ust. 1 ustawy – str. 100, 103 protokołu kontroli.

 

7. Mienie komunalne

W zakresie gospodarki rzeczowymi składnikami majątku ustalono, że nie były stosowane ustalenia zawarte w zarządzeniach wewnętrznych dotyczące wyznaczania przez Wójta pracowników odpowiedzialnych za gospodarkę tymi składnikami – str. 105-106, 107 protokołu kontroli. Nie stosowano też w praktyce, przewidzianych regulacją wewnętrzną Pana Wójta, dowodów przyjęcia i wydania służących dokumentowaniu obrotów materiałami – str. 106, 113 protokołu kontroli.

 

Ustalono, że Pan Wójt, łącznie z projektami budżetu gminy, sporządzał informacje dotyczące stanu mienia komunalnego. Porównanie zakresu informacji stanowiących załącznik do projektów budżetu gminy na 2008 i 2009 rok z zakresem określonym w przepisach art. 180 ustawy o finansach publicznych wykazało, że nie zawierały one specyfikacji zmian w stanie mienia komunalnego od dnia złożenia poprzedniej informacji oraz rzetelnych danych o uzyskanych dochodach. Jak bowiem stwierdzono, w informacji stanowiącej załącznik do projektu budżetu na 2009 rok przedstawiono przewidywane wykonanie dochodów w 2008 r. w wysokości 586.145 zł, podczas gdy faktycznie uzyskane w tym roku dochody były niższe od przedstawionych w informacji o 76,7% – str. 108-109 protokołu kontroli.

 

8. Zadania zlecone i realizowane w ramach porozumień

         W ramach współdziałania z innymi jednostkami samorządu terytorialnego gmina Rutki realizowała w 2008 r. dwa zadania inwestycyjne na drogach powiatowych o łącznej wartości wydatków w kwocie 138.330,21 zł. Podstawę ich ponoszenia stanowiło porozumienie spisane w dniu 5 maja 2005 r. z powiatem zambrowskim w sprawie realizacji wspólnych inwestycji na drogach powiatowych. Zgodnie z regulacją zawartą w art. 167 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, wydatki budżetów jednostek samorządu terytorialnego mogą być przeznaczone na pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego, określoną przez organ stanowiący odrębną uchwałą. Odrębnej uchwały o udzieleniu pomocy powiatowi w 2008 roku Rady Gminy nie podjęła – str. 122-123 protokołu kontroli.

 

9. Rozliczenia finansowe gminy z jednostkami organizacyjnymi

         W zakresie realizacji zadań gminy za pośrednictwem jednostek organizacyjnych stwierdzono, że zadania własne gminy w zakresie kultury były wykonywane przez Gminną Bibliotekę Publiczną oraz przez Świetlicę Wiejską w Rutkach. Jednostki te nie uzyskały organizacyjnej, prawnej i finansowej samodzielności na zasadach określonych w ustawie z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U z 2001 r. Nr 13, poz. 123 ze zm.). Z zakresu dokumentacji organizacyjno-prawnej dotyczącej tych jednostek kontrolującemu okazano jedynie uchwałę nr 97/XIX Rady Gminy z dnia 18 września 1992 r. w sprawie nadania statutu Gminnej Biblioteki Publicznej w Rutkach, nie przedstawiono zaś żadnej dokumentacji dotyczącej Świetlicy Wiejskiej w Rutkach.

         Przepisy art. 9 przywołanej ustawy stanowią, że jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym, oraz że prowadzenie takiej działalności jest zadaniem własnym o charakterze obowiązkowym. Wyczerpujące regulacje ustawy w kwestii powołania do życia instytucji kultury, ich funkcjonowania oraz finansowania (art. 9, 10, 11, 13, 14 i 27) odnoszą się wprost do bibliotek, domów kultury, świetlic prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego i nie dają możliwości prowadzenia ich działalności w formie innej niż w niej przewidziana. Jak natomiast ustalono, kontrolowana jednostka:

- nie posiada regulacji w kwestii funkcjonowania Świetlicy Wiejskiej w Rutkach, w tym jej statutu, co nie odpowiada wymogom art. 13 ustawy,

- nie prowadzi rejestru instytucji kultury, o którym mowa w art. 14 ustawy i rozporządzeniu Ministra Kultury i Sztuki z dnia 17 lutego 1992 w sprawie sposobu prowadzenia rejestru instytucji kultury (Dz. U. Nr 20 poz.80). Według art. 14 ustawy z chwilą wpisu do rejestru instytucje kultury uzyskują osobowość prawną; ustalono, że Biblioteka została zgłoszona i otrzymała numer identyfikacyjny REGON jako gminna jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej,

- w budżecie na 2008 r. wydatki w dziale 921 „Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego”, rozdziałach 92109 ,,Domy i ośrodki kultury, świetlice i kluby” i 92116 ,,Biblioteki” (łącznie 87.067 zł), zostały zaplanowane w rozbiciu na poszczególne paragrafy klasyfikacji budżetowej wydatków według zasad stosowanych dla zadań budżetowych; stosownie do przepisów art. 27 i 28 ustawy organizator finansuje instytucję kultury poprzez udzielenie dotacji podmiotowej, dotacja taka podlega uwzględnieniu przez instytucję kultury w planie działalności, który winien stanowić podstawę jej gospodarki finansowej – str. 130-132 protokołu kontroli.

 

Stwierdzone w trakcie kontroli nieprawidłowości i uchybienia były w głównej mierze wynikiem nieprzestrzegania bądź błędnej wykładni przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej i rachunkowości gminy.

Organem wykonawczym gminy jest Wójt, na którym spoczywają obowiązki dotyczące m.in. przygotowywania projektów uchwał Rady Gminy, wykonywania budżetu i gospodarowania mieniem gminy, a także ogólna odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę finansową gminy (art. 30 ust. 1 i 2, art. 60 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Wójt jako organ wykonawczy gminy wykonuje zadania przy pomocy Urzędu, którego jest kierownikiem (art. 33 ust. 1 i 3 ustawy), działającego w strukturze organizacyjnej wskazanej w protokole kontroli. Odpowiedzialność za gospodarkę finansową Urzędu, jako jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli wewnętrznej, spoczywa na Wójcie – kierowniku jednostki – zgodnie z art. 44 ustawy o finansach publicznych oraz pracownikach, którym powierzono obowiązki w zakresie gospodarki finansowej.

Wójt jest również organem podatkowym pierwszej instancji w myśl przepisu art. 13 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości należą do głównego księgowego budżetu – skarbnika, któremu kierownik jednostki winien powierzyć obowiązki i odpowiedzialność w zakresie wskazanym w art. 45 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, a także kierownika jednostki, do którego należy opracowanie i aktualizacja dokumentacji zasad rachunkowości, stosownie do art. 10 ust. 2 ustawy o rachunkowości.

 

Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Powierzenie Skarbnikowi obowiązków oraz odpowiedzialności w zakresie przewidzianym w art. 45 ustawy o finansach publicznych.

2. Wprowadzenie pisemnych procedur kontroli w zakresie wymaganym w art. 47 ustawy o finansach publicznych.

3. Uzupełnienie regulacji w zakresie zasad prowadzenia rachunkowości poprzez:

a) ustalenie wykazu ksiąg pomocniczych, które mają być prowadzone dla poszczególnych kont syntetycznych,

b) określenie sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych z uwzględnieniem rzeczywiście stosowanych rozwiązań oraz wymogów dotyczących prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera,

c) zobowiązanie kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej do ustanowienia dokumentacji zasad rachunkowości obowiązujących w tej jednostce z uwzględnieniem elementów określonych w art. 10 ustawy o rachunkowości,

d) uregulowanie stosowanych zasad prowadzenia ewidencji na koncie 130,

e) dostosowanie zakładowego planu kont dla budżetu do faktycznie prowadzonej ewidencji rozrachunków.

4. Zobowiązanie Skarbnika do:

a) dokonywania zapisów w dzienniku Urzędu zgodnie z wymogami przywołanych przepisów ustawy o rachunkowości,

b) prowadzenia rozliczeń dochodów budżetowych realizowanych przez urzędy skarbowe na rzecz budżetu jednostki samorządu terytorialnego na koncie 224,

c) ujmowania w księgach rachunkowych odsetek od należności stosownie do postanowień § 7 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości…

d) prowadzenia ewidencji pomocniczej do konta 221 ze szczegółowością wymaganą przepisami prawa.

5. Zapewnienie realizacji obowiązków w zakresie sporządzania jednostkowych sprawozdań budżetowych, ciążących na Panu Wójcie i kierownikach gminnych jednostek budżetowych.

6. Podjęcie działań prawem przewidzianych w celu dochodzenia należności za użytkowanie wieczyste, mając na uwadze, że ich zaniechanie prowadzi do dalszego przedawnienia roszczenia.

7. Przygotowanie i przedłożenie Radzie Gminy projektu uchwały w sprawie określenia procedury uchwalania budżetu uwzględniającego przywołane regulacje ustawy o finansach publicznych.

8. Zapewnienie stosowania prawem określonych procedur opracowywania projektów planów i planów finansowych jednostek organizacyjnych; sporządzanie planu finansowego Urzędu Gminy.

9. Wyegzekwowanie od podatników informacji w sprawie podatku rolnego w zakresie niezbędnym do prawidłowego ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego.

10. Podejmowanie czynności sprawdzających, o których mowa w przywołanych przepisach Ordynacji podatkowej, w odniesieniu do powszechności i terminowości składania informacji i deklaracji podatkowych, a także mających na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami.

11. Zachowanie powszechności opodatkowania podatkiem od środków transportowych poprzez wyegzekwowanie deklaracji podatkowych od podatników tej należności.

12. Przestrzeganie obowiązku ewidencjonowania wpływu deklaracji podatkowych do Urzędu Gminy, wynikającego z treści wskazanego rozporządzenia w sprawie instrukcji kancelaryjnej.

13. Przestrzeganie ustawowych, wynikających z treści przepisów Ordynacji podatkowej, terminów załatwiania spraw.

14. Przedłożenie Radzie Gminy projektu uchwały określającej tryb oraz szczegółowe warunki zwolnienia od podatku rolnego użytków rolnych, na których zaprzestano produkcji rolnej, w myśl ustawy o podatku rolnym.

15. Prowadzenie terminowych i systematycznych działań windykacyjnych w stosunku do podatników, na których ciążą zaległości podatkowe, mających na względzie przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz rozporządzenia Ministra Finansów sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

16. Zachowanie prawidłowości naliczania odsetek za zwłokę przy wpłatach dokonywanych po terminie płatności, zgodnie ze wskazanymi przepisami Ordynacji podatkowej oraz przepisów wykonawczych.

17. Uzupełnienie wewnętrznych uregulowań w zakresie wzorów kwitariuszy przychodowych służących do poboru opłaty targowej.

18. Przedłożenie Radzie Gminy projektu uchwały w sprawie wprowadzenia opłaty prolongacyjnej.

19. Doręczanie decyzji wymiarowych zgodnie z przepisami ustawy Ordynacja podatkowa, z uwzględnieniem uwag zawartych w protokole kontroli.

20. Określanie stosowną decyzją wysokości powstałej nadpłaty zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej. Zaliczanie stwierdzonej nadpłaty z urzędu na poczet zaległych oraz bieżących zobowiązań podatkowych, a w razie ich braku dokonywanie zwrotu z urzędu.

21. Uzupełnienie uregulowań wewnętrznych dotyczących prowadzenia ewidencji księgowej podatków i opłat w systemie informatycznym, zgodnie wymogami prawa i uwagami zawartymi w protokole kontroli.

22. Dokonanie prawidłowego ustalenia skutków obniżenia stawek podatkowych oraz zwolnień w tym zakresie wynikających z uchwał Rady Gminy. Skorygowanie błędnie wykazanych danych w sprawozdaniach Rb-PDP oraz przesłanie korekty sprawozdań do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. 

23. W zakresie przetargów na sprzedaż nieruchomości:

a) zamieszczanie w ogłoszeniach o przetargach na zbycie nieruchomości informacji o dopuszczalnych formach wnoszenia wadium,

b) zaniechanie ustalania wysokości postąpienia, jako czynności nieprzynależnej organizatorowi przetargu.

24. W zakresie najmu lokali mieszkalnych:

a) przygotowanie i przedłożenie Radzie Gminy projektu uchwały ustalającej program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy oraz zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład tego zasobu,

b) ustalenie, zgodnie z zasadami polityki czynszowej ustalonymi przez Radę Gminy, stawek czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokali,

c) dokonanie weryfikacji prawidłowości poboru tzw. opłat niezależnych od właściciela od najemcy lokalu mieszkalnego.

25. Zweryfikowanie zasadności utrzymywania opłaty za najem lokalu użytkowego na poziomie ustalonym w umowie z dnia 22 listopada 2000 r., z uwzględnieniem jej postanowień w kwestii zmiany wysokości opłaty.

26. Formalne uchylenie uchwały nr 88/79/98 Zarządu Gminy z dnia 30 września 1998 r. w sprawie zasad wykonywania przyłączy kanalizacyjnych i ponoszenia opłat za przyłączenia nieruchomości do kanalizacji sanitarnej w Rutkach.

27. Wskazywanie w umowach o wykonanie przez gminę przyłączy nieruchomości do sieci wodociągowych i kanalizacyjnych faktycznych kosztów budowy, do poniesienia których zobowiązana jest osoba ubiegająca się o przyłączenie.

28. W zakresie dotacji dla podmiotów niezaliczanym do sektora finansów publicznych:

a) udzielanie dotacji na zadania publiczne określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w wyniku postępowania konkursowego przeprowadzonego na zasadach określonych w przepisach tej ustawy,

b) dokonywanie na piśmie zmian postanowień zawartej umowy dotacyjnej, z uwzględnieniem, że zmiany tej umowy nie mogą dotyczyć zadania, które zostało powierzone do realizacji w wyniku otwartego konkursu ofert,

c) egzekwowanie od zleceniobiorcy prawidłowego rozliczenia dotacji, tj. złożenia sprawozdania według wzoru ustalonego w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy, umożliwiającego weryfikację prawidłowości wykorzystania dotacji.

29. Zobowiązanie pracowników do rozliczania kosztów podróży w terminie 14 dni od jej zakończenia.

30. Zaniechanie wypłat radnym Rady Gminy zwrotu kosztów dojazdów na posiedzenia Rady i jej komisji jako dodatkowego – poza dietą – świadczenia; w tym celu rozważenie ewentualnych zmian regulacji w sprawie diet radnych poprzez uwzględnienie wysokości takiego świadczenia w kwocie diety.

31. Spowodowanie w zakresie udzielania zamówień publicznych:

a) upubliczniania ogłoszeń o zamówieniu w kolejności wynikającej z ustawy i zawierania w nich wszystkich informacji wymaganych ustawą,

b) opracowywania specyfikacji istotnych warunków zamówienia zawierających wszystkie wymagane przepisami elementy,

c) rzetelnego dokumentowania czynności w zakresie terminów ich dokonania oraz dokumentowania dat wpływu ofert,

d) należytego wypełniania obowiązków informacyjnych, o których mowa w art. 92 Prawa zamówień publicznych,

e) zawierania w protokołach z przeprowadzonych postępowań informacji o kwocie, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na finansowanie zamówienia,

f) zamieszczania w Biuletynie Informacji Publicznej ogłoszeń o udzieleniu zamówienia.

32. Wprowadzenie do stosowania ustanowionych przez Pana Wójta regulacji dotyczących wyznaczania pracowników odpowiedzialnych za gospodarkę rzeczowymi składnikami majątku oraz dokumentowania obrotu materiałami, ewentualnie rozważenie zmian tych regulacji, mając jednakże na uwadze, iż pisemne procedury kontroli wewnętrznej powinny obejmować procesy związane z gospodarowaniem mieniem.

33. Sporządzanie rzetelnych informacji o stanie mienia komunalnego, z uwzględnieniem pełnego ich zakresu określonego w art. 180 ustawy o finansach publicznych.

34. Udzielanie pomocy rzeczowej lub finansowej innym jednostkom samorządu terytorialnego w zakresie określonym przez Radę Gminy odrębną uchwałą.

35. Podjęcie stosownych działań w celu prawidłowego zorganizowania i prowadzenia działalności kulturalnej, w szczególności dotyczących:

a) wydania niezbędnych aktów normatywnych i założenia właściwego rejestru dla zorganizowania działalności jednostek w formie instytucji kultury,

b) finansowego wyodrębnienia instytucji kultury jako podmiotów finansowanych przez organizatora poprzez udzielanie dotacji.

 

O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.

         Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

 

 

 

         Prezes

Regionalnej Izby Obrachunkowej

  w Białymstoku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





Odsłon dokumentu: 120437454
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120437454 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |