Kontrola problemowa gospodarki finansowej
przeprowadzona w Przedszkolu Samorządowym nr 26 Integracyjnym w Białymstoku
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 22 grudnia 2009 roku (znak: RIO.I.6002-19/09), o treści jak niżej:
Pani
Beata Józwowicz
Dyrektor PS nr 26
w Białymstoku
W wyniku problemowej kontroli gospodarki finansowej Przedszkola Samorządowego nr 26 Integracyjnego za okres 2008 roku, przeprowadzonej w Przedszkolu Samorządowym nr 26 Integracyjnym w Białymstoku na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.
Zakresem kontroli objęto sprawy ogólno-organizacyjne, w tym regulacje wewnętrzne z zakresu gospodarki finansowej i rachunkowości, funkcjonowanie kontroli wewnętrznej i rachunkowości, sprawozdawczość finansową, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, przychody i koszty objęte planem finansowym, gospodarowanie składnikami majątkowymi oraz rozliczenia z budżetem Miasta Białegostoku.
Badaniu poddano wypełnienie przez kontrolowana jednostkę obowiązków w zakresie inwentaryzacji, wynikających z treści art. 26 ustawy o rachunkowości.
Ogólne zasady przeprowadzania inwentaryzacji w jednostce zostały uregulowane w załączniku nr 4 do zarządzenia z dnia 4 stycznia 2004 r. - Instrukcja w sprawie zasad inwentaryzacji w PS nr 26., która, jak stwierdzono w trakcie kontroli, nie odnosi się do inwentaryzacji podstawowych środków trwałych, środków pieniężnych, należności i zobowiązań.
Ustalono, iż brak jest dokumentacji potwierdzającej przeprowadzenie inwentaryzacji zobowiązań jednostki wobec PGNiG Białystok w wysokości 553,86 zł za dostawy gazu oraz wobec Eden Springs Sp. z o. o. w wysokości 223,41 zł za dostawę wody.
Kontrolującemu nie okazano także dokumentów potwierdzających przeprowadzenie inwentaryzacji środków trwałych, stosownie do zarządzenia Dyrektora nr 9/07 z dnia 30 listopada 2007 roku. Nie okazano również dokumentów potwierdzających przeprowadzenie inwentaryzacji środków trwałych w latach poprzednich. Zgodnie z art. 26 ust. 3 pkt 3 ustawy o rachunkowości, inwentaryzacja środków trwałych winna być przeprowadzana co najmniej raz na 4 lata.
Nie stwierdzono również udokumentowania przeprowadzenia inwentaryzacji magazynu żywnościowego. Kontrolującemu okazano jedynie wykaz produktów znajdujących się w magazynie, sporządzony przez intendentkę wg stanu na dzień 31 grudnia 2007 r. Ostatnia inwentaryzacja magazynu dokonana przez komisję inwentaryzacyjną na drukach spisu z natury została dokonana 29 grudnia 2005 r. Zgodnie z art. 26 ust. 3 pkt 2 ustawy o rachunkowości inwentaryzacja zapasów materiałów znajdujących się w strzeżonych składowiskach i objętych ewidencją ilościowo-wartościową winna być przeprowadzana raz w ciągu 2 lat.
Stwierdzone w wyniku kontroli uchybienia były wynikiem nieprzestrzegania przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej samorządowej jednostki organizacyjnej oraz regulacji wewnętrznych.
Odpowiedzialność za gospodarkę finansową jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli wewnętrznej, spoczywa na kierowniku każdej jednostki, zgodnie z art. 44 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.
Obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości należą do głównego księgowego, stosownie do art. 45 ust. 1 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.
Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:
- Opracowanie szczegółowych zasad przeprowadzenia inwentaryzacji odnoszących się do inwentaryzacji podstawowych środków trwałych, środków pieniężnych, należności i zobowiązań.
- Przestrzeganie terminów przeprowadzania inwentaryzacji poszczególnych składników majątkowych.
- Przestrzeganie obowiązku dokumentowania poszczególnych etapów inwentaryzacji w sposób przewidziany w przepisach wewnętrznych.
O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Do wiadomości:
Prezydent Białegostoku
Odsłon dokumentu: 120437502 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
|