przez
inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
Zespół
w Suwałkach
Ustalenia
kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 09 lipca 2009 roku
(znak: RIO.V.6001-3/09), o treści jak niżej:
Pan
Adam Szymański
Wójt Gminy Bakałarzewo
W wyniku
kompleksowej kontroli gospodarki finansowej gminy Bakałarzewo za okres 2008
roku, przeprowadzonej w Urzędzie Gminy Bakałarzewo na podstawie art. 1 ust. 1
oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych
izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez
inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespół w Suwałkach
stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego
egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.
Zakresem
kontroli objęto regulacje wewnętrzne dotyczące ustroju i funkcjonowania gminy
oraz jej jednostek organizacyjnych, funkcjonowanie kontroli wewnętrznej,
prowadzenie rachunkowości, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, wykonanie
budżetu, w tym realizację wybranych rodzajów dochodów i wydatków, udzielanie
zamówień publicznych, realizację zadań zleconych i w ramach porozumień,
gospodarowanie mieniem komunalnym, rozliczenia budżetu z jednostkami
organizacyjnymi.
Z ustaleń
ogólno-organizacyjnych dotyczących struktury stanowisk kierowniczych w Urzędzie
Gminy i przydzielonych im zadań wynika, że nie zostało obsadzone stanowisko
zastępcy Wójta Gminy, przewidziane postanowieniami regulaminu organizacyjnego
Urzędu. W § 6 pkt 2 regulaminu zapisano, że Wójt kieruje pracą Urzędu przy
pomocy Zastępcy Wójta, Sekretarza Gminy oraz Skarbnika Gminy. Do zadań Zastępcy
Wójta należy prowadzenia spraw gminy w zakresie powierzonym przez Wójta,
Zastępca Wójta wykonuje zadania Wójta podczas jego nieobecności (§ 9
regulaminu). Jak ustalono natomiast w zakresie czynności Sekretarza Gminy
zapisano, iż „W przypadku nieobecności Wójta na podstawie odrębnego
upoważnienia Sekretarz wykonuje zadania Wójta”.
Jak
stanowi art. 26a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), wójt, w drodze zarządzenia,
powołuje oraz odwołuje swojego zastępcę. Według zaś art. 28g ustawy, w przypadku
zaistnienia jednej z – enumeratywnie wymienionych – przemijających przeszkód w
wykonywaniu zadań i kompetencji wójta (m.in. niezdolności do pracy z powodu
choroby trwającej powyżej 30 dni) zadania i kompetencje wójta przejmuje jego
zastępca, zaś w razie niepowołania zastępcy – osoba wyznaczona przez Prezesa
Rady Ministrów w trybie art. 28h ustawy. Wskazana regulacja w sposób
jednoznaczny określa zasady kierowania gminą, z tego względu, przy zaistnieniu
okoliczności w tej regulacji przewidzianych, powierzenie kompetencji organu
wykonawczego sekretarzowi gminy, nie zaś zastępcy wójta, nie może być
skuteczne. To zaś może prowadzić do naruszenia ciągłości działania organu
wykonawczego gminy, w tym w zakresie wykonania budżetu – str. 3 protokołu
kontroli.
Ustalono
też, że stanowi faktycznemu nie odpowiadają postanowienia § 55 ust. 3 Statutu
Gminy Bakałarzewo, który zawiera specyfikację 8 jednostek organizacyjnych
gminy. Według stanu na koniec 2008 roku funkcjonowały następujące jednostki
organizacyjne: Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Zespół Szkół oraz Gminna
Biblioteka Publiczna. Odnośnie organizacji Biblioteki stwierdzono, że
prowadzony dla tej instytucji kultury rejestr nie spełniał wymogów określonych
w rozporządzeniu Ministra Kultury i Sztuki z dnia 17 lutego 1992 r. w sprawie
sposobu prowadzenia rejestru instytucji kultury (Dz. U. Nr 20, poz. 80). W
trakcie trwania kontroli jednostka zaprowadziła rejestr zgodny z wymogami
prawa. Ponadto wskazania wymaga, że Pan Wójt udzielił pełnomocnictwa kierownikowi
Biblioteki do wykonywania czynności w ramach zwykłego zarządu. Stosownie do
art. 47 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym pełnomocnictwo do działania winno
być udzielane kierownikom jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości
prawnej. W stosunku do osób zarządzających instytucją kultury, posiadającą
przymiot osobowości prawnej, jest ono bezprzedmiotowe – str. 4, 5 protokołu
kontroli.
Analiza
dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości wykazała brak określenia
stosowanych zasad gromadzenia i przechowywania dokumentacji rachunkowości.
Gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz innej dokumentacji
przewidzianej ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002
r. Nr 76, poz. 694 ze zm.) stanowi element rachunkowości z mocy jej art. 4 ust.
3 pkt 6. Według art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy, określenie systemu służącego
ochronie danych i ich zbiorów, w tym dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i
innych dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisów stanowi jeden
z wymaganych elementów dokumentacji zasad rachunkowości. Podstawowe wymogi w
zakresie ochrony danych wskazują przepisy rozdziału 8 ustawy – str. 11
protokołu kontroli.
W sferze
prowadzenia ksiąg rachunkowych stwierdzono uchybienia naruszające wymogi ustawy
o rachunkowości, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w
sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa,
budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora
finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 ze zm.), a także przepisów
wewnętrznych, polegające na:
- braku na dokumentach załączonych
do wyciągów bankowych podpisu osoby odpowiedzialnej za wskazanie ujęcia dowodu
w księgach rachunkowych (dekretację), co stanowi naruszenie postanowienia art.
21 ust. 1 pkt 6 ustawy – str. 8 protokołu kontroli;
- opatrywaniu zapisów księgowych
jedną datą, tj. datą dokonania zapisu w ewidencji księgowej, co jest niezgodne
z art. 23 ust. 2 pkt 1-2 i 4 ustawy, w myśl którego zapis księgowy powinien
zawierać co najmniej datę dokonania operacji gospodarczej, datę dowodu
księgowego stanowiącego podstawę zapisu – jeżeli różni się ona od daty
dokonania operacji, a także datę zapisu – str. 12-13 protokołu kontroli;
- nieprawidłowej ewidencji odsetek
od zaległości podatkowych na stronie Wn konta 221 „Należności z tytułu dochodów
budżetowych” i na stronie Ma konta 290 „Odpisy aktualizujące należności” – z
pominięciem księgowania na koncie 750 „Przychody i koszty finansowe”, co jest
to niezgodne z zasadami funkcjonowania kont zawartymi w załączniku nr 2 do
rozporządzenia. Ewidencja odsetek od zaległości powinna obejmować ich przypis
na stronie Wn konta 221 i Ma konta 750. Za pośrednictwem konta 290 powinna
natomiast zostać ujęta operacja dotycząca odpisu odsetek przypisanych, a
niewpłaconych: Ma 290 – Wn 750 – str. 13 protokołu kontroli;
- niezachowaniu zasady czystości
obrotów na koncie 130 „Rachunek bieżący jednostki budżetowej” (w odniesieniu do
zapisów dotyczących zwrotów, błędnych wpłat, refundacji), wbrew zasadom
funkcjonowania tego konta zawartym z załączniku nr 2 do rozporządzenia oraz
zakładowym planie kont – str. 14 protokołu kontroli;
- sporządzaniu raportów kasowych
dotyczących opłaty skarbowej i targowej w okresach miesięcznych, co jest
niezgodne z ustaleniami zawartymi w wewnętrznej instrukcji kasowej przyjmującej
maksymalnie dziesięciodniowy okres dla ich sporządzania – str. 19-20 protokołu
kontroli.
Kontrola
realizacji obowiązków sprawozdawczych wykazała, że Urząd Gminy nie sporządzał
jednostkowych sprawozdań budżetowych Rb-27S z wykonania planu dochodów
budżetowych. Obowiązek sporządzania tych sprawozdań ciąży na Panu Wójcie z mocy
postanowień § 4 pkt 2 lit. a), § 6 ust. 1 pkt 1 i 3 rozporządzenia Ministra
Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.
U. Nr 115, poz. 781 ze zm.), a także § 2 ust. 1 załącznika nr 34 do tego
rozporządzenia – str. 15 protokołu kontroli.
Stwierdzono też, że zbiorcze sprawozdanie Rb-27S za
2008 rok nie wykazuje zgodności ze sprawozdaniami jednostkowymi sporządzonymi
przez podległe jednostki budżetowe. W sprawozdaniach jednostkowych zostały
wykazane dochody w rozdziałach 80101, 80110, 80114, 85219 w par. 0920,
natomiast w sprawozdaniu zbiorczym dochody w wymienionych rozdziałach nie wystąpiły
– zostały ujęte w rozdz. 75814, par. 0920. Ponadto w sprawozdaniu zbiorczym
zostały wykazane dochody w rozdz. 85212 par. 0970, które w sprawozdaniu
jednostkowym zostały ujęte w par. 2360. Jak stanowi § 6 ust. 1 pkt 3
rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej, sprawozdania zbiorcze
winny być sporządzane przez zarządy jednostek samorządu terytorialnego (w
gminie – wójta) na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek im podległych
oraz sprawozdania jednostkowego jednostki samorządu terytorialnego, jako
jednostki budżetowej i jako organu. Sprawozdania jednostkowe winny natomiast
wynikać z ksiąg rachunkowych (§ 6 ust. 1 pkt 1 § 9 ust. 2 rozporządzenia). Z
przywołanych przepisów wynika jednoznacznie, że dane sprawozdawcze nie mogą być
korygowane w sprawozdaniach zbiorczych przez osoby je sporządzające. Wskazania
natomiast wymaga, że jednostki otrzymujące sprawozdania są uprawnione do
kontrolowania merytorycznej prawidłowości złożonych sprawozdań; w tym celu mogą
żądać przedstawienia ksiąg rachunkowych i dokumentów. Jednakże stwierdzone
nieprawidłowości powinny być usunięte przez kierowników jednostek
sporządzających sprawozdania jednostkowe przed włączeniem zawartych w nich
danych do sprawozdań zbiorczych. W razie potrzeby należy dokonać także odpowiednich
zapisów korygujących w księgach rachunkowych okresu sprawozdawczego.
Przedstawiony tryb postępowania regulują przepisy § 9 ust. 3 – 5 rozporządzenia
– str. 16 protokołu kontroli.
Badając
gospodarkę pieniężną ustalono, że na rachunku bankowym Urzędu zgromadzono,
według stanu na koniec 2008 r., środki w kwocie 5.669,72 zł, odzwierciedlone w
księgach rachunkowych na koncie 139-03 „Odsetki od środków na rachunku” (konto
139 „Inne rachunki bankowe” służy w szczególności do ewidencji sum depozytowych
i sum na zlecenie) – str.19 protokołu kontroli. Według wyjaśnienia Skarbnika
Gminy (załącznik nr 2 do protokołu) na wskazanym koncie „...zaksięgowane są
odsetki należne urzędowi. Nie znajdują się tutaj nie wypłacone wadia,
zabezpieczenia wykonanych robót, jak również odsetki od tych środków”,
ustalenia te zaś wynikają z dokonanej przez Skarbnika „weryfikacji kont
syntetycznych i analitycznych 139 (od roku 1995) i 240 (od roku 1998) do roku
2008”. W świetle tego wyjaśnienia należy wskazać, że działający w formie
jednostki budżetowej Urząd nie może gromadzić w związku z posiadaniem rachunków
bankowych „należnych sobie” odsetek. Według bowiem podstawowej zasady
gospodarki finansowej jednostek budżetowych, wyrażonej w art. 20 ust. 1 ustawy
z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze
zm.), pokrywają one swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody
odprowadzają na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Według zaś
art. 4 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek
samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539 ze zm.) źródłem
dochodów własnych gminy są odsetki od środków finansowych gromadzonych na
rachunkach bankowych gminy, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
Odnośnie
procedur opracowywania projektów planów i planów finansowych podległych
jednostek budżetowych stwierdzono nieprzestrzeganie przepisów art. 185 i 186
ustawy o finansach publicznych oraz przepisów rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek
budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu
postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. Nr
116, poz. 783 ze zm.) – str. 25-26 protokołu kontroli
Pan Wójt
nie przekazał podległym jednostkom organizacyjnym informacji o kwotach dochodów
i wydatków budżetowych przyjętych w projekcie uchwały budżetowej na 2008 rok w
celu opracowania projektów planów finansowych tych jednostek. W związku z tym,
kierownicy jednostek organizacyjnych nie opracowali projektów planów
finansowych. Również w 2008 r. informacja o kwotach dochodów i wydatków
budżetowych przyjętych w projekcie uchwały budżetowej na 2009 r. nie została
przekazana podległym jednostkom organizacyjnym. Zgodnie z przywołanymi
regulacjami Pan Wójt zobowiązany jest do przekazania kierownikom poszczególnych
jednostek budżetowych, w terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały
budżetowej organowi stanowiącemu, informacji niezbędnych do opracowania projektów
ich planów finansowych. Kierownicy jednostek budżetowych zobowiązani są do
opracowania, zatwierdzenia i przekazania Panu Wójtowi projektów planów
finansowych swoich jednostek w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji,
nie później niż do dnia 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy. Projekty
te podlegają weryfikacji przez Pana Wójta pod względem ich zgodności z
projektem uchwały budżetowej.
W zakresie
opracowania planów finansowych stwierdzono, że Pan Wójt ustalił i zatwierdził,
poza planem finansowym Urzędu Gminy na 2008 rok, także plany finansowe
podległych jednostek budżetowych (nieprawidłowość taka wystąpiła również przy
planach finansowych na 2009 rok). Zgodnie z przepisami prawa Pan Wójt jest
zobowiązany do przekazania podległym jednostkom informacji o ostatecznych
kwotach dochodów i wydatków tych jednostek, a kierownicy jednostek do
dostosowania projektów planów do uchwały budżetowej w terminie nie dłuższym niż
14 dni od dnia otrzymania informacji.
W toku
kontroli dochodów budżetowych gminy, badaniu poddano m.in. dochody z tytułu
podatków i opłat lokalnych, dla których organem podatkowym pierwszej instancji,
w myśl art. 13§ 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
(Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), jest Wójt Gminy. Kontrola prowadzona była w
szczególności pod kątem prawidłowości i powszechności poboru wskazanych
dochodów, windykacji zaległości podatkowych oraz rachunkowości podatkowej, w
tym rzetelności sporządzania sprawozdań budżetowych.
Badanie
zagadnień związanych z terminowością prac wymiarowych dotyczących zobowiązań
opłacanych przez osoby fizyczne wykazała naruszenia przepisów z zakresu
zobowiązań podatkowych polegające m.in. na niezachowaniu obowiązujących
terminów doręczania podatnikom decyzji wymiarowych, nie później niż 14 dni
przed ustawowym terminem płatności zobowiązania podatkowego. Jak wskazano na
str. 49 protokołu kontroli, nieprawidłowość dotyczyła 14 decyzji wymiarowych na
łączną kwotę 7.695,00 zł. W związku z powyższym, w przypadku podatników, którym
decyzje doręczono po pierwszym marca, uległ zmianie termin płatności wynikający
z treści art. 6 ust. 7 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i
opłatach lokalnych, art. 6a ust. 6 ustawy o podatku rolnym i art. 6 ust. 3
ustawy o podatku leśnym. Zgodnie, bowiem z treścią art. 47 § 1 Ordynacji
podatkowej w tego typu przypadkach, termin płatności I raty zobowiązania
podatkowego upływa 14 dni od dnia doręczenia, o czym informacja winna być
zawarta w treści decyzji.
Kontrola
wykazała także nieprawidłowości, które polegały na braku postępowania
wyjaśniającego dotyczącego niedoręczonych decyzji ustalających wysokość
zobowiązania podatkowego (w badanym okresie nie doręczono 8 nakazów płatniczych
na kwotę 95,00 zł). Z ustaleń dokonanych w trakcie kontroli wynika, że 5
podatników nie żyje, a 3 podatników zmieniło miejsce stałego zamieszkania. Jak
wskazano na str. 49 protokołu kontroli służby organu podatkowego nie czyniły
dostatecznych starań mających na celu doręczenie decyzji ustalających wysokość
zobowiązania podatkowego. Brak możliwości skutecznego ustalenia miejsca
zamieszkania podatnika może być podstawą do ustanowienia kuratora sądowego do
doręczeń dla takiej osoby nieznanej z miejsca pobytu (art. 154 § 2 w związku z
art. 138 § 2 Ordynacji podatkowej). W związku z powyższym, organ podatkowy,
jako zainteresowana strona, winien skierować wniosek do sądu opiekuńczego
miejsca ostatniego zamieszkania osoby nieobecnej. W przypadku, gdy podatnicy
nie żyją, organ podatkowy powinien wydać decyzję o odpowiedzialności
spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawcy, stosownie do przepisów
art. 100 w związku z art. 102 Ordynacji podatkowej. Jest to możliwe po
ustaleniu spadkobierców, między innymi poprzez wystąpienie do sądu, w związku z
treścią art. 1025 Kodeksu cywilnego, z wnioskiem o przeprowadzenie postępowania
o stwierdzenie nabycia spadku. Brak szybkich i efektywnych działań mających na
celu doręczenie nakazów płatniczych, powoduje, że zobowiązanie podatkowe nie
powstaje – art. 21 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej. Natomiast, jeżeli decyzja
ustalająca to zobowiązanie zostanie doręczona po upływie 3 lat, licząc od końca
roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy, ulega przedawnieniu
stosownie do przepisów art. 68 § 1 ustawy.
W wyniku
kontroli dokumentacji podatkowej podatników opłacających podatki w formie
łącznego zobowiązania pieniężnego stwierdzono uchybienia polegające na nie
wyegzekwowaniu informacji w sprawie podatków: rolnego od 26 podatników, leśnego
od 1 podatnika oraz od nieruchomości od 3 podatników. Uniemożliwiło to
sprawdzenie prawidłowości wymiaru należności podatkowych. Szczególnie w
przypadku podatku leśnego z informacji podatkowej winno wynikać czy las podlega
obciążeniu czy korzysta ze zwolnienia na mocy art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o
podatku leśnym – str. 32, 37 oraz 40 protokołu kontroli.
Badanie
prawidłowości pozyskiwania dochodów z tytułu podatku rolnego od osób fizycznych
pozwoliło stwierdzić przypadki łączenia, do celów podatkowych, gruntów, które
stanowią własność oraz gruntów będących we współwłasności w jedno gospodarstwo
rolne. Sytuacja taka stanowi naruszenie przepisów ustawy o podatku rolnym,
wskazanych na stronie 31 protokołu kontroli.
W trakcie
badania zagadnień z zakresu prawidłowości opodatkowania osób prawnych stwierdzono,
iż deklaracji nie złożył i podatku nie opłacił podmiot zarejestrowany pod
numerem ewidencyjnym 29. Jak wskazano na stronie 42 protokołu kontroli
zaniżenie podatku wynosiło 5.626,00 zł (w trakcie kontroli jednostka złożyła
brakującą deklarację i opłaciła zaległy podatek). Natomiast analiza porównawcza
deklaracji na podatek od nieruchomości złożonych na 2008 rok z deklaracjami z
roku 2007 wykazała różnice w podstawie opodatkowania w przypadku podatnika o nr
ewidencyjnym 26, który zaniżył wartość budowli, i co za tym idzie wartość
podatku o kwotę 22.233,00 zł - str. 43 protokołu kontroli. Opisane
nieprawidłowości świadczą o niedostatecznym natężeniu czynności sprawdzających,
o których mowa w treści art. 272 Ordynacji podatkowej.
W wyniku
kontroli stosowania procedur sprzedaży nieruchomości ustanowionych w ustawie z
dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr
261, poz. 2603 ze zm.) i rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 września 2004
r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie
nieruchomości (Dz. U. Nr 207, poz. 2108 ze zm.) stwierdzono następujące
uchybienia:
- w ogłoszeniach o przetargu
wskazywano jedynie pieniężną formę wnoszenia wadium. Z przepisów § 4 ust. 3 i 4
rozporządzenia Rady Ministrów wynika, że wadium może być wnoszone w pieniądzu,
obligacjach Skarbu Państwa lub papierach wartościowych dopuszczonych do obrotu
publicznego, zaś właściwy organ wskazuje w ogłoszeniu o przetargu formy
wnoszenia wadium. Również § 13 pkt 5 rozporządzenia, traktujący o ogłoszeniu o
przetargu ustnym nieograniczonym, stanowi, iż ogłoszenie winno zawierać
informacje o wysokości wadium, formach, terminach i miejscu jego wniesienia.
Literalna wykładnia tych przepisów wskazuje, że organizator przetargu nie jest
uprawniony do wymagania jednej, wybranej przez siebie, formy wniesienia wadium,
lecz wybór formy – spośród dopuszczonych przepisami rozporządzenia – należy do
oferenta – str. 60, 61 protokołu kontroli;
- w ogłoszeniach o przetargach ustalano
wartość postąpienia wynoszącą 1% ceny wywoławczej (z zaokrągleniem w górę do
pełnych dziesiątek złotych). Jak wynika z § 14 ust. 3 rozporządzenia Rady
Ministrów, o wysokości postąpienia decydują uczestnicy przetargu, z tym że
postąpienie nie może wynosić mniej niż 1% ceny wywoławczej, z zaokrągleniem w
górę do pełnych dziesiątek złotych. Z uwagi na tę regulację wartość postąpienia
nie jest obligatoryjnym elementem ogłoszenia o przetargu (§ 13 rozporządzenia).
W przypadku zamieszczania w ogłoszeniu informacji o jego wysokości niezbędne
jest wskazanie, iż jest to postąpienie minimalne – str. 61-62 protokołu
kontroli;
- nabywcy działek byli telefonicznie
zawiadamiani o terminie zawarcia aktu notarialnego. Zgodnie z art. 41 ust. 1
ustawy, organizator przetargu jest obowiązany zawiadomić osobę ustaloną jako
nabywca nieruchomości o miejscu i terminie zawarcia umowy sprzedaży
nieruchomości, najpóźniej w ciągu 21 dni od dnia rozstrzygnięcia przetargu.
Wyznaczony termin nie może być krótszy niż 7 dni od dnia doręczenia
zawiadomienia, co jasno wskazuje na obowiązek pisemnej formy zawiadomienia. Z
art. 41 ust. 2 wynika ponadto, że w zawiadomieniu powinna znaleźć się
informacja, iż w przypadku, gdy osoba ustalona jako nabywca nieruchomości nie
stawi się bez usprawiedliwienia w miejscu i w terminie podanym w zawiadomieniu,
organizator przetargu może odstąpić od zawarcia umowy, a wpłacone wadium nie
podlega zwrotowi – str. 62 protokołu kontroli.
Odnośnie
procedur udostępniania nieruchomości z zasobu ustalono, że Pan Wójt podał w
dniu 6 lutego 2008 r. do publicznej wiadomości wykaz 7 nieruchomości
przeznaczonych do dzierżawy na okres do 31 grudnia 2008 r. Dotychczasowi
dzierżawcy mieli pierwszeństwo do przedłużenia umów pod warunkiem złożenia
stosownego oświadczenia (dzierżawcy skorzystali z tego uprawnienia), w braku
takich oświadczeń przewidziano tryb przetargowy wyłonienia dzierżawców. Jak
ustalono, w § 3 uchwały Nr III/27/98 z dnia 30 grudnia 1998 r. w sprawie
określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych oraz
ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata Rada Gminy upoważniła
Zarząd Gminy do wydzierżawiania lub wynajmowania nieruchomości stanowiących
mienie komunalne gminy Bakałarzewo na okres do 5 lat. W uchwale brak jest uregulowań
dotyczących pierwszeństwa do dzierżawy przez byłych dzierżawców. Umowy z
dzierżawcami są przedłużane od szeregu lat bez organizowania przetargów. Należy
wskazać, że od 22 października 2007 r. obowiązują znowelizowane przepisy art.
35 ust. 1b ustawy o gospodarce nieruchomościami i art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a)
ustawy o samorządzie gminnym, z których wynika, że zawarcie kolejnej umowy z
tym samym podmiotem, jeżeli łączny okres trwania stosunku najmu lub dzierżawy
przekracza 3 lata, wymaga zgody rady gminy. Obowiązek uzyskiwania każdorazowej
zgody Rady na zawarcie takiej umowy spoczywa na Panu Wójcie do czasu określenia
przez organ stanowiący zasad ich zawierania. Właściwym byłoby zatem
uregulowanie w uchwale z 30 grudnia 1998 r., podjętej przez Radę Gminy na
podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a) ustawy o samorządzie gminnym, kwestii
zasad zawierania między stronami kolejnych umów najmu i dzierżawy w stosunku do
danej nieruchomości, w wyniku których okres jej wydzierżawienia lub najmu
danemu podmiotowi przekracza w efekcie 3 lata – str. 64-65, 85 protokołu
kontroli.
Badając
dochody z najmu i dzierżawy nieruchomości stwierdzono, że kontrolowana
jednostka zaniechała waloryzacji stawek czynszów dzierżawnych wynikających z
umów zawartych z Polską Telefonią Cyfrową sp. z o.o. oraz z Polską Telefonią
Komórkową – Centertel sp. z o. o. W obu wskazanych umowach przewidziano prawo
wydzierżawiającego do waloryzacji raz w roku czynszów wskaźnikiem wzrostu cen
towarów i usług konsumpcyjnych ogłaszanym przez prezesa GUS (prawo waloryzacji
wprowadzono aneksami do obu umów począwszy od 2006 roku). Jak ustalił
kontrolujący, w wyniku zaniechania waloryzacji czynszów w latach 2006 – 2008
badana jednostka nie ustaliła dochodów na łączną kwotę (bez podatku VAT) w
wysokości 1.790,24 zł. Dodać też należy, że żadnemu pracownikowi nie został
przypisany obowiązek w zakresie waloryzowania czynszów ani fakturowania
należności – str. 63-64 protokołu kontroli.
W zakresie
realizacji dochodów z majątku gminy stwierdzono też, że w przypadku
nieterminowych wpłat należności przez kontrahentów nie przypisywano i nie
egzekwowano należnych gminie odsetek. Stosownie do art. 481 k.c., jeżeli
dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia pieniężnego, wierzyciel może
żądać odsetek za czas opóźnienia. Jeżeli stopa odsetek nie była z góry
oznaczona, należą się odsetki ustawowe. W zbadanej próbie dochodów z najmu
lokali mieszkalnych i użytkowych opóźnienia w zapłacie występowały często,
jednakże w większości były kilkudniowe (tym samym odsetki za opóźnienie były
nieznaczne). Obowiązek naliczania odsetek od nieterminowych wpłat czynszów nie
został pisemnie ustalony dla żadnego pracownika – str. 63 protokołu. W zakresie
umów dzierżawy stwierdzono przypadek niepobrania odsetek w kwocie 7,15 zł od
nieterminowej wpłaty raty czynszu (153 dni opóźnienia w zapłacie) – str. 65
protokołu kontroli. Podobnie w odniesieniu do opłat za użytkowanie wieczyste
stwierdzono wnoszenie ich przez kontrahentów (9 na 28 zobowiązanych) w kwietniu
2008 r., zamiast do 31 marca – niepobrane odsetki od dwóch osób prawnych
wyniosły 3,27 zł – str. 66-67 protokołu kontroli. Poza tym stwierdzono, że nie
pobrano odsetek w kwocie 20,47 zł od nieterminowej wpłaty przez zobowiązanego
tzw. renty planistycznej, ustalonej decyzją administracyjną – str. 69
protokołu. Należy wskazać, że przepis § 7 ust. 8 (poprzednio ust. 2)
rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych
zasad rachunkowości… nakazuje ujmowanie w księgach rachunkowych odsetek od
należności w momencie ich zapłaty lub pod datą ostatniego dnia kwartału w
wysokości odsetek należnych na koniec tego kwartału.
Kontrola
opłat za użytkowanie wieczyste nieruchomości wykazała też, że ostatnia
aktualizacja opłat miała miejsce w 1993 roku – str. 67 protokołu kontroli.
Stosownie do postanowienia art. 77 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami,
wysokość opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości
gruntowej może być aktualizowana, nie częściej niż raz w roku, jeżeli wartość
tej nieruchomości ulegnie zmianie. Z uwagi na przywołany rok ostatniej
aktualizacji podjęcie działań w tym względzie jest zasadne. Należy wskazać, że
art. 12 ustawy zobowiązuje organy właściwe w sprawach gospodarowania
nieruchomościami (w gminie – wójta) do gospodarowania nieruchomościami w sposób
zgodny z zasadami prawidłowej gospodarki.
Analiza
informacji o stanie mienia komunalnego dołączonej do projektu budżetu na 2008
rok wykazała, że nie zawarto w niej danych o dochodach uzyskanych z tytułu
wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania
posiadania, co naruszało przepis art. 180 pkt 4 ustawy o finansach publicznych.
W informacji dołączonej do projektu budżetu na 2009 rok zamieszczone zostały
dane o uzyskanych dochodach z tytułu sprzedaży nieruchomości, nie zawarto
natomiast informacji na temat uzyskanych dochodów z dzierżawy, najmu i
użytkowania wieczystego na dzień sporządzenia informacji – wskazano
przewidywane dochody z tego tytułu do końca 2008 roku. Zgodnie z przywołanym
art. 180 pkt 4 ustawy, w informacji powinno zamieszczać się dane o dochodach
uzyskanych (według stanu na dzień sporządzenia informacji), dane o dochodach
przewidywanych mogą ewentualnie stanowić uzupełnienie informacji wymaganych
ustawą – str. 84-85 protokołu kontroli.
Badając
gospodarkę rzeczowymi aktywami obrotowymi ustalono, że ewidencja przebiegu
pojazdów stanowiących własność gminy oraz zakupu i zużycia paliwa prowadzona
była na znormalizowanych drukach „karta drogowa”. Zasady wystawiania,
wypełniania kart drogowych, ich obiegu i kontroli nie zostały ustalone w
regulacjach wewnętrznych jednostki. W Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów
finansowo-księgowych, wprowadzonej zarządzeniem Wójta z dnia 29 grudnia 2000
r., karta drogowa nie występuje jako obowiązujący w jednostce dokument.
Dokonana na wybranej próbie kontrola kart drogowych wykazała, że nie zostały
one podpisane przez kierowcę na dowód obliczenia wyników zużycia paliwa według
stanu licznika oraz przez osobę odpowiedzialną za nadzór nad prawidłowym
rozliczeniem kart drogowych. Ponadto zużycie paliwa wykazywano w kartach jako
rzeczywiste, podczas gdy w praktyce zużycie paliwa obliczane jest według
ustalonej normy – karta drogowa posiada odpowiednią rubrykę służącą do tego
celu zatytułowaną „Zużycie paliwa wg norm po uwzględnieniu poprawek” – str.
89-90 protokołu kontroli.
Badaniu
poddano również prawidłowość przeprowadzenia inwentaryzacji. Stwierdzono, że
Pan Wójt zarządził w dniu 28 listopada 2008 r. inwentaryzację majątku
rzeczowego (środki trwałe i pozostałe środki trwałe). Spis należało
przeprowadzić od 1 do 20 grudnia, a jego rozliczenia dokonać według stanu na 20
grudnia 2008 roku. Jak ustalono, prace spisowe środków trwałych prowadzono w
okresie 1 – 18 grudnia, z tego względu czynnościami spisowymi nie objęto składnika
majątkowego o wartości 1.150 zł zakupionego 19 grudnia. W zestawieniu arkuszy
spisowych, sporządzonym przez Skarbnika 13 stycznia 2009 r., została wykazana
różnica inwentaryzacyjna na kwotę 1.150 zł. Należy wskazać, że stosownie do
art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości termin i częstotliwość
inwentaryzacji uważa się za dotrzymane, jeżeli inwentaryzację składników
aktywów (ze wskazanymi wyłączeniami) rozpoczęto nie wcześniej niż 3 miesiące
przed końcem roku obrotowego, a zakończono do 15 dnia następnego roku,
ustalenie zaś stanu nastąpiło przez dopisanie lub odpisanie do stanu
stwierdzonego drogą spisu z natury lub potwierdzenia salda – przychodów i
rozchodów (zwiększeń i zmniejszeń), jakie nastąpiły między datą spisu lub
potwierdzenia a dniem ustalenia stanu wynikającego z ksiąg rachunkowych, przy
czym stan wynikający z ksiąg rachunkowych nie może być ustalony po dniu
bilansowym. W świetle tego przepisu zakupiony środek trwały należało dopisać do
stanu stwierdzonego w drodze spisu z natury i dopiero wówczas ustalać istnienie
ewentualnych różnic inwentaryzacyjnych według stanu na 20 grudnia 2008 r. –
str. 91-92 protokołu kontroli.
W
ramach realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej zbadano
prawidłowość postępowania w sprawie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie
oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, regulowanego przepisami
ustawy z dnia 10 marca 2006 r. (Dz. U. Nr 52, poz. 379) i m.in. rozporządzenia
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 31 maja 2006 r. w sprawie wzoru wniosku
o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego
do produkcji rolnej (Dz. U. Nr 103, poz. 706). Stwierdzono w 1 przypadku,
dotyczącym decyzji 10220014/2008/... na kwotę 1.085,45zł, że do wniosku dołączone
zostały kopie faktur (11szt.), które zostały potwierdzone za zgodność z
oryginałem przez biuro rachunkowe. W myśl art. 6 ust. 3 pkt 1 ustawy, do
wniosku o zwrot podatku dołącza się faktury VAT albo potwierdzone przez
upoważnionego przez wójta pracownika urzędu gminy za zgodność z oryginałem ich
kopie, stanowiące dowód zakupu oleju napędowego. Sprawdzenie przedkładanych
przez producentów rolnych wniosków o zwrot akcyzy wykazało ponadto, że tylko w
2 wnioskach (na 26 poddanych kontroli) w części „V. Informacja o załącznikach”,
w rubryce 20 zostały wyspecyfikowane załączniki przedłożone do rozliczenia, w
pozostałych wnioskach ograniczono się do wskazania liczby załączników w rubryce
19. – str. 94 protokołu kontroli.
Stwierdzone
w trakcie kontroli nieprawidłowości i uchybienia były wynikiem
nieprzestrzegania bądź błędnej interpretacji przepisów prawnych dotyczących
gospodarki finansowej i rachunkowości gminy.
Organem
wykonawczym gminy jest Wójt, na którym spoczywają obowiązki dotyczące m. in.
przygotowania projektów uchwał Rady Gminy, wykonywania budżetu i gospodarowania
mieniem gminy, a także ogólna odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę
finansową gminy (art. 30 ust. 1 i 2, art. 60 ust. 1 ustawy o samorządzie
gminnym). Wójt jako organ wykonawczy gminy wykonuje zadania przy pomocy Urzędu,
którego jest kierownikiem (art. 33 ust. 1 i 3 ustawy). Odpowiedzialność za
gospodarkę finansową Urzędu, jako jednostki sektora finansów publicznych, w tym
za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli wewnętrznej, spoczywa na Wójcie
zgodnie z art. 44 ustawy o finansach publicznych.
Wójt jest
również organem podatkowym pierwszej instancji w myśl przepisu art. 13 § 1 pkt
1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Obowiązki
w zakresie prowadzenia rachunkowości oraz nadzorowania prac z tego zakresu
spoczywały na Skarbniku Gminy. Prawa i obowiązki głównego księgowego określają
przepisy art. 45 ustawy o finansach publicznych.
Mając
na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach
obrachunkowych, zalecam:
1. Rozważenie
powołania zastępcy Wójta, mając na uwadze regulacje w kwestii kierowania gminą
w przypadku zaistnienia przemijającej przeszkody w wykonywaniu zadań i
kompetencji przez Pana Wójta.
2.
Przygotowanie i przedłożenie organowi stanowiącemu zmian w Statucie Gminy w
zakresie wykazu funkcjonujących jednostek organizacyjnych.
3.
Określenie w dokumentacji zasad rachunkowości zasad gromadzenia i
przechowywania dokumentacji księgowej, mając na uwadze przepisy ustawy o
rachunkowości.
4.
Zobowiązanie Skarbnika do wyeliminowania uchybień w zakresie prowadzenia ksiąg
rachunkowych, poprzez:
a) zamieszczanie na dowodach
księgowych podpisów osób odpowiedzialnych za ich dekretację;
b) opatrywanie zapisów księgowych
datami zgodnie z wymogami ustawy o rachunkowości;
c) dokonywanie przypisów należności
z tytułu odsetek od zaległości podatkowych oraz ich aktualizacji na koniec roku
w sposób wskazany w części opisowej wystąpienia i protokole kontroli;
d) prowadzenie ewidencji na koncie
130 z zachowaniem zasady czystości obrotów;
e) sporządzanie raportów kasowych z
częstotliwością wymaganą przez wewnętrzną instrukcję.
5. W
zakresie sprawozdawczości:
a) sporządzanie jednostkowych
sprawozdań Rb-27S;
b) sporządzanie sprawozdań
zbiorczych jako sumy danych wykazanych w sprawozdaniach jednostkowych, mając na
uwadze przepisy w kwestii kontroli sprawozdań jednostkowych;
6.
Rozliczenie z budżetem gminy środków ewidencjonowanych na koncie 139-03 poprzez
ich odprowadzenie na rachunek bankowy budżetu i zarachowanie do dochodów.
7. Przestrzeganie
procedur opracowywania projektów planów i planów finansowych podległych
jednostek budżetowych.
8.
Prowadzenie działań, wskazanych w części opisowej wystąpienia pokontrolnego,
zmierzających do doręczenia wszystkich decyzji określających wysokość
zobowiązania podatkowego.
9.
Prowadzenie czynności sprawdzających, o których mowa w przywołanych przepisach
Ordynacji podatkowej, mających na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie
niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami.
10.
Opodatkowanie budowli sieciowych w oparciu o przepisy wskazane w protokole
kontroli oraz w wystąpieniu pokontrolnym.
11.
Wyegzekwowanie od podatników brakujących informacji w sprawie podatku rolnego,
leśnego i od nieruchomości.
12. W
zakresie procedur sprzedaży nieruchomości:
a) wskazywanie w ogłoszeniu o
przetargu dopuszczalnych form wnoszenia wadium;
b) wskazywanie, w przypadku
podawania w ogłoszeniu o przetargu wysokości postąpienia, iż jest to
postąpienie minimalne;
c) pisemne zawiadamianie osoby
ustalonej jako nabywca nieruchomości o miejscu i terminie zawarcia umowy
sprzedaży.
13.
Zawieranie kolejnych umów najmu i dzierżawy z danym kontrahentem, dotyczących
tej samej nieruchomości, w oparciu o zgodę organu stanowiącego, jeżeli łączny
okres trwania stosunku najmu lub dzierżawy z danym podmiotem przekracza łącznie
3 lata; przedłożenie Radzie Gminy projektu zmiany uchwały podjętej na podstawie
art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a) ustawy o samorządzie gminnym ustalającego zasady
zawierania przez Pana Wójta tego typu umów.
14.
Zwaloryzowanie czynszów dzierżawnych stosownie do postanowień wprowadzonych do
umów dzierżawy zawartych z przywołanymi w części opisowej kontrahentami.
15.
Pobieranie
odsetek od nieterminowych płatności należności oraz zobowiązanie Skarbnika do
ujmowania odsetek w księgach rachunkowych, jak tego wymaga § 7 ust. 8
rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości...; rozważenie
uregulowania w przepisach wewnętrznych przesłanek niedochodzenia odsetek o
niskiej wartości.
16. Przypisanie
w zakresach czynności pracowników obowiązków dotyczących realizacji dochodów
budżetowych z udostępniania majątku gminy.
17.
Zaktualizowanie
wysokości opłat rocznych za użytkowanie wieczyste.
18.
Sporządzanie
informacji o stanie mienia komunalnego z uwzględnieniem pełnego jej zakresu
określonego w art. 180 ustawy o finansach publicznych.
19.
Ustalenie
w regulacjach wewnętrznych zasad obiegu i kontroli dokumentu „karta drogowa”.
20.
Przestrzeganie przy prowadzeniu inwentaryzacji przywołanych w wystąpieniu
wymogów art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości.
21. W
zakresie decyzji w sprawie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju
napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej:
a) żądanie od producentów rolnych
prawidłowo wypełnionych wniosków o zwrot,
b) zapewnienie każdorazowego
potwierdzania za zgodność z oryginałem przez upoważnionego przez Pana Wójta
pracownika Urzędu kopii faktur VAT stanowiących dowód zakupu oleju napędowego.
O sposobie
wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową
w Białymstoku Zespół w Suwałkach w terminie 30 dni od daty otrzymania
niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo
informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania
wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za
pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o
regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie
zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą
zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną
jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w
Białymstoku
Do wiadomości:
Regionalna Izba Obrachunkowa w
Białymstoku
Zespół w Suwałkach
Odsłon dokumentu: 120437414 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak