Kontrola problemowa gospodarki finansowej
przeprowadzona w Integracyjnym Przedszkolu Samorządowym nr 58 w Białymstoku
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 10 grudnia 2009 roku (znak: RIO.I.6002-16/09), o treści jak niżej:
Pani Bożena Owczarczyk
Dyrektor Integracyjnego Przedszkola
Samorządowego nr 58 w Białymstoku
W wyniku problemowej kontroli gospodarki finansowej Integracyjnego Przedszkola Samorządowego nr 58 w Białymstoku za okres 2008 roku, przeprowadzonej na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.
Zakresem kontroli objęto ustalenia organizacyjne, księgowość i sprawozdawczość, kontrolę wewnętrzną, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, opracowanie planu finansowego i jego realizację, wyposażenie w majątek, inwentaryzację oraz rozliczenia jednostki z budżetem miasta.
Niektóre z opisanych w protokole uchybień, stwierdzonych podczas badania gospodarki finansowej Przedszkola za 2008 r., zostały wyeliminowane w 2009 r. przed rozpoczęciem czynności kontrolnych. Uwaga ta dotyczy prawidłowości powierzenia obowiązków głównemu księgowemu, ustalania sald rozrachunków oraz kategorii zaszeregowania i wynikającego z niej wynagrodzenia zasadniczego intendenta.
W zakresie prawidłowości procedury opracowania planu finansowego Przedszkola na rok 2008 stwierdzono, że plan finansowy został przedstawiony przez Panią Dyrektor, w dniu 12 lutego 2008 r., Radzie Pedagogicznej, która jednogłośnie zatwierdziła plan. Należy wskazać, że według postanowień art. 41 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), rada pedagogiczna opiniuje projekt planu finansowego, a nie zatwierdza plan finansowy – str. 16 protokołu kontroli.
Kontrola prawidłowości zaszeregowania oraz ustalenia wysokości wynagrodzenia wybranych pracowników administracji i obsługi wykazała, że załącznikiem do obowiązującego w Przedszkolu regulaminu wynagradzania pracowników administracji i obsługi jest regulamin premiowania, na mocy którego tworzy się fundusz premiowania dla głównego księgowego i intendenta do 25% wynagrodzenia, a dla pozostałych stanowisk administracji i obsługi do 20%. Ponadto regulamin stanowi, że premia może być podwyższana maksymalnie do 40% lub obniżana, zaś o całkowitym pozbawieniu premii decyduje Dyrektor na piśmie. Regulamin w brzmieniu obowiązującym w 2008 r. nie określał, w jakich przypadkach premia ulega zmniejszeniu.
W 2008 r. niektórzy pracownicy, m.in. kucharka, pomoc kuchenna i osoba zastępująca główną księgową, nie otrzymywali premii, natomiast woźne otrzymywały 1% premii, Główna Księgowa i referent ds. zaopatrzenia otrzymały 20% premii. Z wyjaśnienia Pani Dyrektor wynika, że pracownicy którzy nie otrzymali premii nie zostali jej pozbawieni, premie nie uległy też zmniejszeniu w związku z naruszeniem obowiązków pracowniczych, o których mowa w § 8 i § 9 Regulaminu premiowania. Wysokość wypłaconych w 2008 r. premii pracownikom administracji i obsługi wynikała z umów zawartych z pracownikami (niektóre z nich ustalały wysokość procentową premii), znikomych środków z Urzędu Miejskiego przeznaczonych na premie oraz polityki Urzędu Miejskiego polegającej na wyrównaniu zarobków na podobnych stanowiskach w różnych przedszkolach m. Białegostoku. Środki otrzymane na premie zostały wykorzystane więc na ujednolicenie zarobków pracowników zgodnie z wytycznymi Urzędu. Obowiązujący od 29.06.2009 r. Regulamin Premiowania określając warunki jej przyznawania, przewiduje już przypadki, w jakich Dyrektor może obniżyć premię w danym miesiącu rozliczeniowym oraz przypadki, w których Dyrektor może jej pozbawić oraz szczegółowo reguluje procedurę obniżenia lub pozbawienia premii - str. 19 protokołu kontroli.
W zakresie kompletności procedur kontroli wewnętrznej obowiązujących w zakładzie stwierdzono brak regulacji dotyczących zasad delegowania pracowników w podróże służbowe, a także nieokreślenie, według jakich reguł ma odbywać się wykorzystywanie służbowego biletu komunikacji miejskiej. Przedszkole nie posiadało także pisemnych procedur określających zasady zlecania dostaw, usług i robót budowlanych o wartości nieprzekraczającej 14.000 euro, tj. umożliwiającej pominięcie procedur ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.). Udokumentowanie wyboru wykonawcy, jako przedstawiającego najkorzystniejszą ofertę, jest elementem służącym poświadczeniu, że przy dokonywaniu wydatków respektowano zasadę określoną w art. 35 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), a od 1 stycznia 2010 r. w art. 44 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).
W trakcie kontroli Pani Dyrektor uregulowała wskazane zagadnienia w formie zarządzenia – str. 23 i 26-27 protokołu kontroli.
Stwierdzone w wyniku kontroli uchybienia były wynikiem nieprzestrzegania przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej samorządowej jednostki organizacyjnej oraz regulacji wewnętrznych.
Odpowiedzialność za gospodarkę finansową jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli wewnętrznej, spoczywa na kierowniku każdej jednostki, zgodnie z art. 44 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.
Obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości należą do głównego księgowego, stosownie do art. 45 ust. 1 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.
Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:
1. Przedstawianie Radzie Pedagogicznej projektu planu finansowego do zaopiniowania.
2. Przestrzeganie postanowień regulaminu premiowania w zakresie formy, trybu i przesłanek nieudzielania (pozbawiania) lub obniżania premii pracownikom administracji i obsługi. Rozważenie dostosowania postanowień tego regulaminu do możliwości Przedszkola w zakresie udzielania premii, ograniczonych uwarunkowaniami wskazanymi w złożonym przez Panią wyjaśnieniu.
O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Do wiadomości:
Prezydent Białegostoku
Odsłon dokumentu: 120437468 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
|