Kontrola problemowa gospodarki finansowej
przeprowadzona w Szkole Podstawowej Nr 50 w Białymstoku
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 22 grudnia 2009 roku (znak: RIO.I .6002-10/09), o treści jak niżej:
Pani
Iwona Teresa Muraszkiewicz
Dyrektor
Szkoły Podstawowej Nr 50
w Białymstoku
W wyniku problemowej kontroli gospodarki finansowej za 2008 rok, przeprowadzonej w Szkole Podstawowej Nr 50 w Białymstoku na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust.1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono nieliczne uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.
Zakresem kontroli objęto sprawy ogólnoorganizacyjne, w tym regulacje wewnętrzne z zakresu gospodarki finansowej i rachunkowości, funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, rachunkowość i sprawozdawczość finansową, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, dochody i wydatki budżetowe, dochody własne i wydatki nimi finansowane, gospodarowanie składnikami majątkowymi oraz rozliczenia z budżetem.
Analiza dokumentacji składającej się na procedury wewnętrznej kontroli finansowej w jednostce wykazała dwa uchybienia, usunięte w trakcie kontroli, polegające na:
- braku oświadczenia osoby pełniącej funkcję kasjera o przyjęciu odpowiedzialności za powierzoną gotówkę. W aktach pracownika znajdowała się jedynie ogólna deklaracja odpowiedzialności za mienie szkoły, złożona w czasie, gdy nie wykonywał on zadań kasjera. Stosowne oświadczenie zostało złożone w trakcie kontroli – str. 11 protokołu kontroli;
- nieokreśleniu pisemnych procedur określających zasady zlecania dostaw, usług i robót budowlanych o wartości nieprzekraczającej 14.000 euro, tj. umożliwiającej pominięcie procedur ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.). Udokumentowanie wyboru wykonawcy, jako przedstawiającego najkorzystniejszą ofertę, jest elementem służącym poświadczeniu, że przy dokonywaniu wydatków respektowano zasadę określoną w art. 35 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), a od 1 stycznia 2010 r. w art. 44 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Stosowne regulacje wprowadzono przed podpisaniem protokołu kontroli w formie zarządzenia Pani Dyrektor – str. 17 protokołu kontroli, załącznik nr 4 do protokołu kontroli.
Ponadto w zakresie przeprowadzenia inwentaryzacji środków trwałych stwierdzono, że na arkuszach spisu z natury ujęto przekazane szkole odcinki kanalizacji sanitarnej i kanalizacji deszczowej – str. 20 protokołu kontroli. Stosownie do art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.), środki trwałe, do których dostęp jest znacznie utrudniony podlegają inwentaryzacji drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników.
Stwierdzone w wyniku kontroli uchybienia były wynikiem nieprzestrzegania przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej i rachunkowości samorządowej jednostki organizacyjnej.
Odpowiedzialność za gospodarkę finansową jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli wewnętrznej, spoczywa na kierowniku jednostki, zgodnie z art. 44 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, a od 1 stycznia 2010 r. na mocy art. 53 ustawy o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 r.
Obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości należą do głównego księgowego, stosownie do art. 45 ust. 1 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, a od 1 stycznia 2010 r. na mocy art. 54 ust. 1 ustawy o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 r.
Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:
- przeprowadzanie inwentaryzacji środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników.
O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Do wiadomości:
Prezydent Białegostoku
Odsłon dokumentu: 120437520 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
|