Kontrola problemowa gospodarki finansowej  
przeprowadzona w Szkole Podstawowej Nr 50 w Białymstoku 
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku  
  
  
         Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 22 grudnia                 2009 roku (znak: RIO.I .6002-10/09), o treści jak niżej:
  
  
Pani  
                                                                                              Iwona Teresa Muraszkiewicz 
Dyrektor  
                                                                                              Szkoły Podstawowej Nr 50  
                                                                                              w Białymstoku 
  
W wyniku problemowej kontroli gospodarki finansowej za 2008 rok, przeprowadzonej w Szkole Podstawowej Nr 50 w Białymstoku na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust.1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono nieliczne uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce. 
  
Zakresem kontroli objęto sprawy ogólnoorganizacyjne, w tym regulacje wewnętrzne z zakresu gospodarki finansowej i rachunkowości, funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, rachunkowość i sprawozdawczość finansową, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, dochody i wydatki budżetowe, dochody własne i wydatki nimi finansowane, gospodarowanie składnikami majątkowymi oraz rozliczenia z budżetem. 
  
Analiza dokumentacji składającej się na procedury wewnętrznej kontroli finansowej w jednostce wykazała dwa uchybienia, usunięte w trakcie kontroli, polegające na: 
- braku oświadczenia osoby pełniącej funkcję kasjera o przyjęciu odpowiedzialności za powierzoną gotówkę. W aktach pracownika znajdowała się jedynie ogólna deklaracja odpowiedzialności za mienie szkoły, złożona w czasie, gdy nie wykonywał on zadań kasjera. Stosowne oświadczenie zostało złożone w trakcie kontroli – str. 11 protokołu kontroli; 
- nieokreśleniu pisemnych procedur określających zasady zlecania dostaw, usług i robót budowlanych o wartości nieprzekraczającej 14.000 euro, tj. umożliwiającej pominięcie procedur ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.). Udokumentowanie wyboru wykonawcy, jako przedstawiającego najkorzystniejszą ofertę, jest elementem służącym poświadczeniu, że przy dokonywaniu wydatków respektowano zasadę określoną w art. 35 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), a od 1 stycznia 2010 r. w art. 44 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Stosowne regulacje wprowadzono przed podpisaniem protokołu kontroli w formie zarządzenia Pani Dyrektor – str. 17 protokołu kontroli, załącznik nr 4 do protokołu kontroli. 
         Ponadto w zakresie przeprowadzenia inwentaryzacji środków trwałych stwierdzono, że na arkuszach spisu z natury ujęto przekazane szkole odcinki kanalizacji sanitarnej i kanalizacji deszczowej – str. 20 protokołu kontroli. Stosownie do art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.), środki trwałe, do których dostęp jest znacznie utrudniony podlegają inwentaryzacji drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników. 
  
Stwierdzone w wyniku kontroli uchybienia były wynikiem nieprzestrzegania przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej i rachunkowości samorządowej jednostki organizacyjnej. 
Odpowiedzialność za gospodarkę finansową jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli wewnętrznej, spoczywa na kierowniku jednostki, zgodnie z art. 44 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, a od 1 stycznia 2010 r. na mocy art. 53 ustawy o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 r. 
Obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości należą do głównego księgowego, stosownie do art. 45 ust. 1 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, a od 1 stycznia 2010 r. na mocy art. 54 ust. 1 ustawy o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 r. 
  
Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam: 
  
- przeprowadzanie inwentaryzacji środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników. 
  
O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia. 
Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem. 
         Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie. 
  
  
         Prezes  
Regionalnej Izby Obrachunkowej  
  w Białymstoku 
  
  
  
  
Do wiadomości: 
Prezydent Białegostoku 
  			
 
  
 Odsłon dokumentu: 120437520 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
  
 |