Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku » Działalność kontrolna 2009

zalecenia - Bursa Szkolna nr 2 w Łomży  

zalecenia - Dom Kultury Śródmieście w Białymstoku  

zalecenia - Galeria ARSENAŁ w Białymstoku  

zalecenia - Gimnazjum nr 6 w Suwałkach  

zalecenia - Gmina Bakałarzewo  

zalecenia - Gmina Bielsk Podlaski  

zalecenia - Gmina Brańsk  

zalecenia - Gmina Grodzisk  

zalecenia - Gmina Hajnówka  

zalecenia - Gmina Jaświły  

zalecenia - Gmina Kobylin-Borzymy  

zalecenia - Gmina Kolno  

zalecenia - Gmina Krypno  

zalecenia - Gmina Kuźnica  

zalecenia - Gmina Milejczyce  

zalecenia - Gmina Nowy Dwór  

zalecenia - Gmina Orla  

zalecenia - Gmina Płaska  

zalecenia - Gmina Przytuły  

zalecenia - Gmina Puńsk  

zalecenia - Gmina Rudka  

zalecenia - Gmina Rutka Tartak  

zalecenia - Gmina Rutki  

zalecenia - Gmina Siemiatycze  

zalecenia - Gmina Szypliszki  

zalecenia - Gmina Wąsosz  

zalecenia - Gminny Zespół Obsługi Szkół w Siemiatyczach  

zalecenia - I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Suwałkach  

zalecenia - II Liceum Ogólnokształcące z BJN w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Integracyjne Przedszkole Samorządowe nr 58 w Białymstoku  

zalecenia - KPKM Sp. z o.o. w Białymstoku  

zalecenia - Miasto Bielsk Podlaski  

zalecenia - Miasto i Gmina Lipsk  

zalecenia - Miasto i Gmina Michałowo  

zalecenia - Miasto i Gmina Mońki  

zalecenia - Miasto i Gmina Rajgród  

zalecenia - Miasto i Gmina Szczuczyn  

zalecenia - Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Mońkach  

zalecenia - Pływalnia Miejska Wodnik w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Powiat Grajewski  

zalecenia - Powiat Łomżyński  

zalecenia - Powiat Sejneński  

zalecenia - Powiat Wysokomazowiecki  

zalecenia - Powiatowy Zarząd Dróg w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Suwałkach  

zalecenia - Przedszkole Samorządowe nr 26 Integracyjne w Białymstoku  

zalecenia - Przedszkole Samorządowe nr 41 w Białymstoku  

zalecenia - Publiczne Gimnazjum Nr 2 w Białymstoku  

zalecenia - Publiczne Gimnazjum nr 4 w Białymstoku  

zalecenia - Publiczne Gimnazjum nr 7 w Białymstoku  

zalecenia - Samorząd Województwa Podlaskiego  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 10 im. Jana Pawła II w Łomży  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 26 w Białymstoku  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 47 w Białymstoku  

zalecenia - Szkoła Podstawowa Nr 50 w Białymstoku  

zalecenia - Szkoła Policealna nr 1 Ochrony Zdrowia w Białymstoku  

zalecenia - VIII Liceum Ogólnokształcące w Białymstoku  

zalecenia - Zakład Usług Komunalnych w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Zakład Usług Komunalnych w Suwałkach  

zalecenia - Zarząd Budynków Mieszkalnych w Suwałkach  

zalecenia - Zespół Centrów Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Łomży  

zalecenia - Zespół Szkół Handlowo-Ekonomicznych w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół Mechanicznych w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół nr 4 im. Ziemi Podlaskiej w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Zespół Szkół nr 6 Suwałki  

zalecenia - Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 2 w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 3 w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół Technicznych w Suwałkach  

zalecenia - Zespół Szkół Zawodowych Nr 2 w Białymstoku  



zalecenia - Powiatowy Zarząd Dróg w Bielsku Podlaskim

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2010-01-13 09:09
Data modyfikacji:  2010-01-13 09:09
Data publikacji:  2010-01-13 09:10
Wersja dokumentu:  1


Kontrola problemowa gospodarki finansowej

przeprowadzona w Powiatowym Zarządzie Dróg w Bielsku Podlaskim

przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

 

 

         Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 09 grudnia                 2009 roku (znak: RIO.I.6002-13/09), o treści jak niżej:

 

Pan Leszek Aleksiejuk

Dyrektor

Powiatowego Zarządu Dróg

w Bielsku Podlaskim

 

W wyniku problemowej kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych za okres 2008 roku, przeprowadzonej w Powiatowym Zarządzie Dróg w Bielsku Podlaskim na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.

 

Zakresem kontroli objęto regulacje wewnętrzne dotyczące organizacji i funkcjonowania Powiatowego Zarządu Dróg w Bielsku Podlaskim, funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, prowadzenie rachunkowości, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, opracowanie i realizację planu finansowego, gospodarowanie mieniem przekazanym w zarząd, rozliczenia z budżetem powiatu.

 

W dokumentacji zasad rachunkowości, przyjętej zarządzeniem nr 4/08 Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg z dnia 7 sierpnia 2008 roku, został ustalony m.in. wykaz ksiąg rachunkowych – stosownie do wymogu art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.). W wykazie tym zbędnie określono, iż księgi rachunkowe obejmują m.in. wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz), o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 5 ustawy o rachunkowości. Jak stanowi art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek sporządzenia takiego wykazu (inwentarza) dotyczy jedynie jednostek, które uprzednio nie prowadziły ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą. W pozostałych jednostkach rolę inwentarza spełnia zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej oraz zestawienia sald kont ksiąg pomocniczych, sporządzone na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych (tak też w praktyce badana jednostka sporządza jedynie zestawienia obrotów i sald) – str. 8-9 protokołu kontroli.

W sferze prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sporządzania dowodów księgowych stwierdzono uchybienia naruszające przepisy ustawy o rachunkowości oraz przepisy wewnętrzne, poprzez:

- wskazywanie w zapisie księgowym daty sporządzenia dowodu księgowego i daty dokonania operacji gospodarczej, przy braku wskazania daty zapisu – z naruszeniem wymogu art. 23 ust. 2 pkt 4 ustawy – str. 9 protokołu kontroli;

- sporządzanie niekompletnych, w świetle postanowień art. 18 ust. 1 ustawy i dokumentacji zasad rachunkowości, zestawień obrotów i sald kont księgi głównej, które nie zawierały sald kont na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych, obrotów za okres sprawozdawczy i narastająco od początku roku obrotowego, a ponadto pomijały niektóre konta zakładowego planu kont (np.: zestawienia za sierpień, wrzesień, październik, listopad zawierały wykaz 34 kont na ogólną liczbę 39 kont przyjętych w planie kont; pominięte konta nie wykazywały w tych okresach obrotów) – str. 10 protokołu kontroli;

- wykazywanie w raportach kasowych, w polu „Liczba załączników”, liczby załączników dowodów przychodowych i rozchodowych, która różniła się od liczby faktycznie załączonych dowodów do raportów – str. 19-20 protokołu kontroli;

- nieprowadzenie szczegółowej ewidencji księgowej należności przyszłych okresów (powstałych w związku z wydanymi decyzjami ustalającymi opłaty za umieszczenie urządzeń w pasie drogowym) i ich rozliczeń – związanych z dokonanymi wpłatami za przyszłe okresy, w sposób określony w art. 16 ust. 1 ustawy i dokumentacji zasad rachunkowości obowiązujących w jednostce; w trakcie kontroli podjęto czynności zmierzające do ustalenia zasad prowadzenia kont ksiąg pomocniczych dla tych należności oraz ich powiązania z kontem księgi głównej o nazwie 221-1 „Należności z tytułu dochodów budżetowych przyszłych lat” – str. 21, 22, 24-25 protokołu kontroli.

 

W trakcie kontroli poddano badaniu wybrane decyzje w sprawie opłat z tytułu zajęcia pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg powiatowych – str. 31 protokołu kontroli. Ustalono, że decyzje zawierają w uzasadnieniu stwierdzenie o ich wydaniu zgodnie z wnioskiem stron. Załączone do badanych decyzji wnioski o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego związane były m.in. z podłączeniami nieruchomości do sieci wodociągowych przez osoby fizyczne – wnioskodawców. We wnioskach tych wskazywano że właścicielem urządzeń umieszczonych w pasie drogowym będzie wnioskodawca (inwestor). Wskazania te budzą wątpliwości w świetle ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 ze zm.), która w art. 2 pkt 5, 6, 14 i 16 definiuje pojęcia przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych oraz urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. W świetle tych definicji, a także innych regulacji przywołanej ustawy, zawartych zwłaszcza w art. 15, odcinki przewodów wodociągowych posadowione poza granicami nieruchomości odbiorców wody stanowią elementy urządzeń wodociągowych pozostających w posiadaniu przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych. Kwestia podmiotowej przynależności urządzeń infrastruktury umieszczanych w pasie drogowym ma zaś zasadnicze znaczenie dla ustalania opłat z tym związanych, określonych w art. 40 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 ze zm.). Jak wskazał WSA w wyroku z dnia 1 czerwca 2009 r. (sygn.: III SA/Gd 155/09): W każdym przypadku, gdy postępowanie administracyjne wszczęte zostaje wskutek wniosku o zezwolenie na umieszczania w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej, rzeczą organu administracji jest wyjaśnienie, czy wniosek ten pochodzi od podmiotu będącego właścicielem lub zarządcą tych urządzeń. Tylko taki podmiot może być bowiem obciążony opłatą za pozostawanie urządzenia w pasie drogowym. Opłata ta jest zaś nierozerwalnie związana z samym zezwoleniem na umieszczenie urządzenia w pasie drogowym.

 

W zakresie kontroli realizacji wydatków związanych z rozliczaniem kosztów podróży służbowych i przysługujących diet ustalono, że wydatki te realizowano na podstawie rozporządzenia MP i PS z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.) oraz zarządzenia nr 1/2007 Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg z dnia 15.02.2007 roku w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju. Zarządzenie ustala zwrot kosztów przejazdu samochodem prywatnym w celach służbowych w wysokości 0,23 zł za 1 km przejazdu oraz stanowi, że „W momencie delegowania pracownika w celu odbycia podróży służbowej na dokumencie – polecenie wyjazdu służbowego – będzie określony – za zgodą Dyrektora – rodzaj środka transportu.” W badanym zakresie stwierdzono brak wniosków pracowników o przejazd w podróży samochodem osobowym niebędącym własnością pracodawcy. Zgodnie z § 5 ust. 3 przywołanego rozporządzenia pracodawca może wyrazić zgodę na przejazd w podróży służbowej samochodem pracownika na jego wniosek. Z kontekstu tego przepisu wynika, że możliwość zlecenia podróży samochodem prywatnym jest uzależniona od wyrażenia przez pracownika woli w tym zakresie. Przesądza to o niezbędności elementu wniosku, ponieważ pracodawca nie może z własnej inicjatywy zlecić odbywania podróży samochodem prywatnym – str. 36-37 protokołu kontroli.

 

W zakresie funkcjonowania kontroli wewnętrznej stwierdzono, że zbadane umowy, zawarte przez dyrektora PZD, nie zawierają podpisu głównego księgowego na dowód dokonania kontroli wstępnej, o której mowa w art. 45 ust. 1 pkt 3 i 4 i ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) – str. 43, 44, 46, 47 protokołu kontroli.

 

Stwierdzone uchybienia były wynikiem nieprzestrzegania przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej i rachunkowości jednostek budżetowych.

Odpowiedzialność za gospodarkę finansową jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli wewnętrznej, spoczywa na kierowniku jednostki, zgodnie z art. 44 ustawy o finansach publicznych.

Obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości należą do głównego księgowego, któremu kierownik jednostki powierza obowiązki i odpowiedzialność w zakresie wskazanym w art. 45 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

 

Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Spowodowanie wyeliminowania uchybień w prowadzeniu rachunkowości, poprzez:

a) usunięcie z dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości zapisu, iż w skład prowadzonych ksiąg rachunkowych wchodzi wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz);

b) opatrywanie zapisów w księgach rachunkowych datą zapisu;

c) sporządzanie zestawień obrotów i sald kont księgi głównej zawierających wszystkie wymagane elementy;

d) wskazywanie w raportach kasowych faktycznej liczby załączonych dowodów kasowych.

 

2. Podejmowanie działań, w przypadkach wskazanych w protokole kontroli i niniejszym wystąpieniu, zmierzających do ustalenia podmiotów, na których faktycznie ciąży obowiązek uiszczania opłat za umieszczenie urządzeń infrastruktury w pasie drogowym.

 

3. Zlecanie odbywania podróży służbowych samochodami niebędącymi własnością pracodawcy na podstawie składanych przez pracowników wniosków.

 

4. Zapewnienie wykonywania przez głównego księgowego kontroli wstępnej, o której mowa w art. 45 ustawy o finansach publicznych, w odniesieniu do zawieranych umów.

 

 

O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.

Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

 

         Prezes

Regionalnej Izby Obrachunkowej

  w Białymstoku

 

 

 

 

 

Do wiadomości:

Zarząd Powiatu

w Bielsku Podlaskim





Odsłon dokumentu: 120437498
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120437498 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |