Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku » Działalność kontrolna 2009

zalecenia - Bursa Szkolna nr 2 w Łomży  

zalecenia - Dom Kultury Śródmieście w Białymstoku  

zalecenia - Galeria ARSENAŁ w Białymstoku  

zalecenia - Gimnazjum nr 6 w Suwałkach  

zalecenia - Gmina Bakałarzewo  

zalecenia - Gmina Bielsk Podlaski  

zalecenia - Gmina Brańsk  

zalecenia - Gmina Grodzisk  

zalecenia - Gmina Hajnówka  

zalecenia - Gmina Jaświły  

zalecenia - Gmina Kobylin-Borzymy  

zalecenia - Gmina Kolno  

zalecenia - Gmina Krypno  

zalecenia - Gmina Kuźnica  

zalecenia - Gmina Milejczyce  

zalecenia - Gmina Nowy Dwór  

zalecenia - Gmina Orla  

zalecenia - Gmina Płaska  

zalecenia - Gmina Przytuły  

zalecenia - Gmina Puńsk  

zalecenia - Gmina Rudka  

zalecenia - Gmina Rutka Tartak  

zalecenia - Gmina Rutki  

zalecenia - Gmina Siemiatycze  

zalecenia - Gmina Szypliszki  

zalecenia - Gmina Wąsosz  

zalecenia - Gminny Zespół Obsługi Szkół w Siemiatyczach  

zalecenia - I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Suwałkach  

zalecenia - II Liceum Ogólnokształcące z BJN w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Integracyjne Przedszkole Samorządowe nr 58 w Białymstoku  

zalecenia - KPKM Sp. z o.o. w Białymstoku  

zalecenia - Miasto Bielsk Podlaski  

zalecenia - Miasto i Gmina Lipsk  

zalecenia - Miasto i Gmina Michałowo  

zalecenia - Miasto i Gmina Mońki  

zalecenia - Miasto i Gmina Rajgród  

zalecenia - Miasto i Gmina Szczuczyn  

zalecenia - Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Mońkach  

zalecenia - Pływalnia Miejska Wodnik w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Powiat Grajewski  

zalecenia - Powiat Łomżyński  

zalecenia - Powiat Sejneński  

zalecenia - Powiat Wysokomazowiecki  

zalecenia - Powiatowy Zarząd Dróg w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Suwałkach  

zalecenia - Przedszkole Samorządowe nr 26 Integracyjne w Białymstoku  

zalecenia - Przedszkole Samorządowe nr 41 w Białymstoku  

zalecenia - Publiczne Gimnazjum Nr 2 w Białymstoku  

zalecenia - Publiczne Gimnazjum nr 4 w Białymstoku  

zalecenia - Publiczne Gimnazjum nr 7 w Białymstoku  

zalecenia - Samorząd Województwa Podlaskiego  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 10 im. Jana Pawła II w Łomży  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 26 w Białymstoku  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 47 w Białymstoku  

zalecenia - Szkoła Podstawowa Nr 50 w Białymstoku  

zalecenia - Szkoła Policealna nr 1 Ochrony Zdrowia w Białymstoku  

zalecenia - VIII Liceum Ogólnokształcące w Białymstoku  

zalecenia - Zakład Usług Komunalnych w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Zakład Usług Komunalnych w Suwałkach  

zalecenia - Zarząd Budynków Mieszkalnych w Suwałkach  

zalecenia - Zespół Centrów Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Łomży  

zalecenia - Zespół Szkół Handlowo-Ekonomicznych w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół Mechanicznych w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół nr 4 im. Ziemi Podlaskiej w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Zespół Szkół nr 6 Suwałki  

zalecenia - Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 2 w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 3 w Białymstoku  

zalecenia - Zespół Szkół Technicznych w Suwałkach  

zalecenia - Zespół Szkół Zawodowych Nr 2 w Białymstoku  



zalecenia - Przedszkole Samorządowe nr 41 w Białymstoku

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2010-01-13 09:08
Data modyfikacji:  2010-01-13 09:08
Data publikacji:  2010-01-13 09:08
Wersja dokumentu:  1


Kontrola problemowa gospodarki finansowej

przeprowadzona w Przedszkolu Samorządowym nr 41  Integracyjnym w Białymstoku

przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

 

 

         Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 26 listopada                2009 roku (znak: RIO.I.6002-11/09), o treści jak niżej:

 

                                                                  Pani Bożena Szczepanowska

                                                                                  Dyrektor

                                                                                  Przedszkola Samorządowego nr 41

                                                                                  w Białymstoku

 

W wyniku problemowej kontroli gospodarki finansowej za 2008 rok, przeprowadzonej w Samorządowym Przedszkolu nr 41 Integracyjnym w Białymstoku na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.

 

Zakresem kontroli objęto regulacje wewnętrzne dotyczące organizacji
i funkcjonowania Przedszkola nr 41 jako zakładu budżetowego, funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, prowadzenie rachunkowości, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, opracowanie oraz realizację planu finansowego, gospodarowanie mieniem, rozliczenia z budżetem gminy.

 

         W ramach kontroli badaniu poddano przestrzeganie obowiązujących w zakładzie procedur kontroli wewnętrznej. Na przykładzie próby dokumentów finansowo-księgowych stwierdzono, iż w dwóch przypadkach dokumenty nie zawierały adnotacji potwierdzającej dokonanie przez osoby uprawnione kontroli pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym, co świadczy, że czynności kontrole wymagane wewnętrznymi regulacjami nie były dokonywane w pełnym zakresie. Stosowanie do obowiązujących w Przedszkolu procedur kontroli finansowej osobami uprawnionymi do dokonywania kontroli merytorycznej dokumentów finansowo-księgowych są dyrektor oraz wicedyrektor, natomiast kontroli formalno-rachunkowej główny księgowy – str. 5-6 protokołu kontroli.

        

         Sprawdzając zgodność zapisów w księgach rachunkowych z zapisami w księgowości banku w zakresie obrotów i sald na rachunkach bankowych Przedszkola stwierdzono przypadki niezachowania zasady chronologii zapisów w dzienniku oraz na kontach księgi głównej. Dotyczyły one wyciągów bankowych nr 27/2008 z dnia 12/02/2008 r. oraz nr 55/2008 z dnia 26/03/2008 r., które zostały ujęte w księgach w terminach późniejszych niż operacje w nich opisane. Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223) dziennik winien zawierać chronologiczne ujęcie zdarzeń, jakie nastąpiły w danym okresie sprawozdawczym, również art. 15 ust. 2 ustawy stanowi, iż zapisów na określonym koncie księgi głównej dokonuje się w kolejności chronologicznej – str. 5-6 protokołu kontroli.

         W ramach oceny realności sald należności i zobowiązań na koniec 2008 r. ustalono, iż jednostka posiadała należności z tytułu opłaty stałej oraz opłaty za żywienie w wysokości 2.103,70 zł, które zostały uregulowane po terminie zapłaty w styczniu 2009 r. Odsetki ustawowe od tych należności wynosiły 8,53 zł. Kontrolowana jednostka zaniechała naliczenia i ujęcia odsetek w ewidencji księgowej. Stosowanie do § 7 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 ze zm.) odsetki od należności i zobowiązań ujmuje się w księgach rachunkowych w momencie ich zapłaty lub pod datą ostatniego dnia kwartału w wysokości odsetek należnych na koniec tego kwartału – str. 15 protokołu kontroli.

 

Kontrola inwentaryzacji środków pieniężnych wykazała brak dokumentacji poświadczającej przeprowadzenie na koniec 2008 r. inwentaryzacji środków pieniężnych zgromadzonych w banku. Stosownie do art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości jednostki przeprowadzają na ostatni dzień każdego roku obrotowego inwentaryzację aktywów finansowych zgromadzonych na rachunkach bankowych, drogą otrzymania od banków potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki stanów tych aktywów (potwierdzenie salda przez bank kontrolowana jednostka uzyskała w trakcie trwania czynności kontrolnych) – str. 16 protokołu kontroli.

Badanie wykonywania obowiązków inwentaryzacyjnych w odniesieniu do rzeczowych aktywów trwałych wykazało natomiast, że ostatnia inwentaryzacja tej kategorii składników majątkowych została przeprowadzona w 2007 roku, na podstawie zarządzenia nr 4/07 Dyrektora z dnia 25 czerwca 2007 r. Według tego zarządzenia inwentaryzacją należało objąć wyposażenie będące w użytkowaniu, stan konta i kasy, druki ścisłego zarachowania, środki trwałe. Na podstawie okazanych arkuszy spisowych ustalono, że dokonano inwentaryzacji składników majątkowych ewidencjonowanych na kontach 013 „Pozostałe środki trwałe”, 014 „Zbiory biblioteczne” oraz 020 „Wartości niematerialne i prawne”. Spisem z natury nie objęto zaś środków trwałych zaewidencjonowanych na koncie 011 „Środki trwałe”, których wartość księgowa na dzień inwentaryzacji wynosiła 352.019,95 zł. Stosowanie do postanowień art. 26 ust. 3 pkt 3 ustawy o rachunkowości termin i częstotliwość inwentaryzacji uważa się za dotrzymane, jeżeli inwentaryzację środków trwałych znajdujących się na terenie strzeżonym przeprowadzono raz w ciągu 4 lat. Z ustaleń kontroli wynika, iż ostania inwentaryzacja środków trwałych ewidencjonowanych na koncie 011 została przeprowadzona według stanu na 15 października 2004 r. W związku z tym, w badanym zakładzie naruszono obowiązek w zakresie częstotliwości przeprowadzenia inwentaryzacji tych aktywów trwałych, bowiem należało je zinwentaryzować najpóźniej według stanu na 15 października 2008 r. W złożonym w tej sprawie wyjaśnieniu wskazano, że ze względu na niewielką ilość środków trwałych salda ich stanu były uzgadniane corocznie przy sporządzaniu bilansu. Należy wskazać, że przepisy art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości dopuszczają inwentaryzację środków trwałych w drodze tzw. weryfikacji jedynie w odniesieniu do gruntów oraz środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony – str. 32-33 protokołu kontroli.

 

W trakcie kontroli procedury opracowania planu finansowego zakładu budżetowego na 2008 r. stwierdzono naruszenie § 43 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych… (Dz. U. Nr 116 poz. 783 ze zm.), według którego kierownik samorządnego zakładu budżetowego zatwierdza plan finansowy, dostosowując go do uchwały budżetowej, w terminie 10 dni od dnia otrzymania, od zarządu jednostki samorządu terytorialnego, informacji o kwotach przychodów i wydatków zakładu oraz wysokości dotacji i wpłat do budżetu. Informację taką Przedszkole otrzymało pismem z dnia 29 stycznia 2008 r., natomiast zatwierdzenie planu finansowego, z uchybieniem podanego terminu, nastąpiło w dniu 20 lutego 2008 r. – str. 17 protokołu kontroli.

 

Pośród kosztów działalności poniesionych przez zakład w 2008 r. kontroli poddano m.in. prawidłowość ustalenia odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Ustalono, iż na rachunek bankowy Funduszu przekazano kwotę 78.825,50 zł – o 309,67 zł wyższą niż wynika to z obowiązujących przepisów. Przyczyną zawyżenia odpisów było błędne ustalenie liczby etatów nauczycieli. Stosowanie do art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 16 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.) dla nauczycieli dokonuje się corocznego odpisu na fundusz w wysokości ustalanej jako iloczyn planowanej przeciętnej, w danym roku kalendarzowym, liczby nauczycieli zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze godzin, skorygowanej w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych nauczycieli i 110% kwoty bazowej określanej dla nauczycieli corocznie w ustawie w budżetowej – str. 27-29 protokołu kontroli.

         Stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia były w głównej mierze wynikiem nieprzestrzegania obowiązujących przepisów prawnych dotyczących rachunkowości i gospodarki finansowej zakładu budżetowego.

Odpowiedzialność za gospodarkę finansową jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli wewnętrznej, spoczywa na kierowniku jednostki, zgodnie z art. 44 ustawy o finansach publicznych.

Obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości należą do głównego księgowego, stosownie do ustalonego zakresu czynności oraz postanowień art. 45 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, a także kierownika jednostki, który ponosi odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości określonych ustawą, w tym z tytułu nadzoru, również w przypadku, gdy określone obowiązki w zakresie rachunkowości – z wyłączeniem odpowiedzialności za przeprowadzenie inwentaryzacji w formie spisu z natury – zostaną powierzone innej osobie.

 

Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Zapewnienie przestrzegania obowiązujących w jednostce procedur kontroli wewnętrznej w odniesieniu do wszystkich operacji gospodarczych.

 

2. Zobowiązanie głównego księgowego do dokonywania zapisów w ewidencji księgowej z zachowaniem zasady chronologii.

 

3. Pobieranie odsetek od nieterminowych płatności należności oraz zobowiązanie głównego księgowego do ujmowania odsetek w księgach rachunkowych, stosownie do § 7 ust. 8 rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości...; rozważenie uregulowania w przepisach wewnętrznych przesłanek niedochodzenia odsetek o niskiej wartości.

 

4. Należyte wypełnianie obowiązków inwentaryzacyjnych, z uwzględnieniem terminów, częstotliwości oraz form inwentaryzacji poszczególnych rodzajów składników majątkowych; przeprowadzenie w bieżącym roku właściwej inwentaryzacji podstawowych środków trwałych.

 

5. Zatwierdzanie planu finansowego zakładu z zachowaniem terminu określonego przepisami prawa.

 

6. Dokonanie zwrotu na rachunek podstawowy Przedszkola kwoty 309,67 zł, nienależnie przekazanej w 2008 r. na rachunek bankowy ZFŚS.

 

O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.

         Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

 

      Prezes

Regionalnej Izby Obrachunkowej

  w Białymstoku

 

 

 

 

Do wiadomości:

Prezydent Białegostoku





Odsłon dokumentu: 120437504
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120437504 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |