przez
inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
Ustalenia
kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 09 lipca 2009 roku
(znak: RIO.I.6001-6/09), o treści jak niżej:
Pan
Edward Zaremba
Wójt Siemiatycz
W wyniku kompleksowej kontroli
gospodarki finansowej gminy Siemiatycze za okres 2008 roku, przeprowadzonej w
Urzędzie Gminy w Siemiatyczach na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5
ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach
obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektorów
Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono nieprawidłowości i
uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w
kontrolowanej jednostce.
Zakresem
kontroli objęto regulacje wewnętrzne dotyczące ustroju i funkcjonowania gminy i
jej jednostek organizacyjnych, funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, prowadzenie
rachunkowości, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, wykonanie budżetu, w tym
realizację wybranych rodzajów dochodów i wydatków, udzielanie zamówień
publicznych, realizację zadań zleconych i w ramach porozumień, gospodarowanie
mieniem komunalnym, rozliczenia budżetu z jednostkami organizacyjnymi.
Badanie
kompletności dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości,
przeprowadzone w zakresie zgodności z przepisami art. 10 ustawy z dnia 29
września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.),
wykazało brak niektórych elementów dokumentacji wymaganych przy prowadzeniu
rachunkowości za pomocą komputera. Nie zostały określone zasady ochrony danych,
w tym w szczególności metody zabezpieczenia dostępu do danych i systemu ich
przetwarzania, a także stosowana wersja oprogramowania i data rozpoczęcia jego
eksploatacji, czym naruszono przepisy art. 10 ust. 1 pkt. 3 lit. c)ustawy – str. 4 protokołu kontroli.
Kontrola
prawidłowości opracowania zakładowego planu kont w świetle przepisów
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych
zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek
samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych
(Dz. U. Nr 142 poz. 1020 ze zm.) wykazała, że jego ustalenia stoją w
sprzeczności z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu, ponieważ przyjęte
zasady funkcjonowania konta 130 „Rachunek bieżący Urzędu” wskazują na przejęcie
przez to konto funkcji konta 133 „Rachunek budżetu”. Stan środków na rachunku
budżetu w trakcie roku ustalany był jako wypadkowa sald subkont 130-1, 130-2 i
130-10, przy czym w ramach konta 130 prowadzono jeszcze subkonta 130-3 i 130-30
dotyczące innych rachunków bankowych. Należy wskazać, że stosownie do § 12 ust.
1 pkt 3 rozporządzenia, zakładowy plan kont dla budżetu może być uzupełniany o
konta właściwe dla planu kont dla jednostek budżetowych, w związku z czym
rezygnację z prowadzenia konta 133 (przewidzianego w planie kont dla budżetu),
stanowiącego odwzorowanie obrotów na rachunku budżetu, należy uznać za
sprzeczną z tym przepisem – str. 5 i 15 protokołu kontroli.
W
badanej jednostce nie zostały ustalone pisemne procedury dotyczące wyboru
wykonawców i zaciągania zobowiązań o wartości poniżej równowartości 14.000 euro
– str. 57-58 protokołu kontroli. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach
publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) w art. 35 ust. 3 pkt 1 stanowi,
że wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z
zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Natomiast
stosownie do postanowień art. 47 ust. 1 i 2 tej ustawy, kierownik jednostki
ustala w formie pisemnej procedury dotyczące prowadzenia gospodarki finansowej
w odniesieniu m.in. do zaciągania zobowiązań i dokonywania wydatków ze środków
publicznych oraz udzielania zamówień publicznych.
Ponadto
w zakresie dokumentacji wewnętrznej jednostki stwierdzono, że z instrukcji
inwentaryzacyjnej nie wynikają stosowane zasady przeprowadzania i
dokumentowania inwentaryzacji środków trwałych, w tym gruntów, drogą
weryfikacji sald – str. 70 protokołu kontroli.
W sferze
prowadzenia ksiąg rachunkowych stwierdzono uchybienia naruszające wymogi ustawy
o rachunkowości, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w
sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont, a także przepisów
wewnętrznych, polegające w szczególności na:
a) zaksięgowaniu podatku dochodowego
od dodatkowego wynagrodzenia rocznego w wysokości 6.233 zł na koncie 225
„Rozrachunki z budżetami” w roku poprzedzającym wypłatę, zamiast w momencie
wypłaty (zobowiązanie podatkowe powstaje dopiero w momencie wypłaty
wynagrodzenia a nie jego naliczenia); podobnie nieprawidłowo ujęto na koncie
229 „Pozostałe rozrachunki publicznoprawne” kwotę 15.134,80 zł dotyczącą
zobowiązania z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne od dodatkowego
wynagrodzenia rocznego w części obciążającej pracowników – str. 7-8 i 18
protokołu kontroli,
b) przekroczeniu ustalonego
Instrukcją kasową limitu gotówki w kasie o kwotę828,75 złna koniec miesiącapaździernika
(pogotowie kasowe określono na 3.000 zł) – str. 13 protokołu kontroli,
c) wykazaniu na koncie 234-1
„Rozrachunki z tytułu zaliczek” saldanależności wkwocie 2.758,22 zł,
oznaczającego wartość zakupionych i niezużytych na koniec roku materiałów,
takich jak etylina, olej napędowy i znaczkipocztowe. Na koncie tym dokonywano zapisów na podstawie faktur zakupu
oraz protokołów zużycia, zawierających rozliczenia sporządzane za okresy
kwartalne. Stan materiałów w ujęciu wartościowym traktowano jako „należność”
Urzędu – str. 18-19 protokołu kontroli. Należy zauważyć, że księgowanie
operacji zakupu i zużycia materiałów na koncie 234 nie jest zgodne z treścią
ekonomiczną tego konta, ustaloną przepisami załącznika nr 2 do rozporządzenia.
Otrzymane w następstwie przedstawionych zapisów saldo nie oznacza należności
Urzędu, ale obrazuje wartość materiałów stanowiących własność jednostki, w
związku z czym powinno być ujęte na koncie 310 „Materiały”. Kwestia faktycznego
dysponowania zakupionymi materiałami przez konkretnych pracowników i
rozliczania ich z powierzonych materiałów powinna pozostawać poza ewidencją
bilansową. Temu celowi winny służyć np. karty drogowe w zakresie rozliczenia
zużycia paliwa. Konto 234 należy natomiast uznać za właściwe dla ewidencji
ewentualnych należności Urzędu od pracowników, wynikających z wyceny niedoborów
w zakresie materiałów powierzonych danemu pracownikowi, którymi pracownik
został obciążony,
d)nieoznaczeniu środków trwałych w ewidencji analitycznej symbolami
klasyfikacyjnymi ustalonymi rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) (Dz. U. Nr 112, poz. 1317
ze zm.). Właściwe sklasyfikowanie środków trwałych jest niezbędne m.in. dla
właściwego naliczenia amortyzacji. W ewidencji nie ujęto także numerów
inwentarzowych. Zgodnie z zasadami funkcjonowania konta 011 „Środki trwałe”,
ewidencja analityczna prowadzona do tego konta powinna umożliwiać m.in.
należyte obliczenie amortyzacji. Numery inwentarzowe stanowią natomiast element
umożliwiający jednoznaczną identyfikację środków trwałych, co ma zasadnicze
znaczenie dla ochrony posiadanych zasobów rzeczowych, w tym powiązania wyników
inwentaryzacji z zapisami w księgach rachunkowych (art. 27 ustawy) – str. 64-65
protokołu kontroli.
Stwierdzono,
że Rada Gminy nie podjęła uchwały ustalającej wieloletni program gospodarowania
mieszkaniowym zasobem gminy oraz zasady wynajmowania lokali wchodzących w jego
skład, mimo faktu, iż gmina posiada zasób mieszkaniowy, o którym mowa w art. 2
ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów,
mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr
31, poz. 266 ze zm.). Gmina posiada 3 lokale mieszkalne, wtym2wbudynkachszkolnychoraz1 lokal w budynku wolnostojącym. Obowiązek
uchwalania wieloletnich programów gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy,
obejmujących okres co najmniej 5 kolejnych lat, oraz katalog zagadnień, które
program ten winien regulować, wynika z przepisów art. 21 przywołanej ustawy.
Konsekwencją braku działań wymaganych przywołaną ustawą było m.in.
nieprawidłowe ustalenie stawek czynszu za najem lokali, które regulowała
uchwała Rady Gminy z 29 sierpnia 2000 r. w sprawie czynszu regulowanego za
lokale mieszkalne – str. 63-64 protokołu kontroli.
Stwierdzono,
iż na terenie kontrolowanej jednostki od 30 grudnia 2008 r. nie obowiązuje
stawka opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości
spowodowanego wybudowaniem urządzeń infrastruktury technicznej z udziałem
środków publicznych, wymagana przepisem art. 146 ust. 2 ustawy z dnia 21
sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz.
2603 ze zm.). Do 30 grudnia 2008 r. stawka opłaty ujęta była w uchwale z 27
kwietnia 2005 r. w sprawie zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości
gruntowych... Uchwała ta została zastąpiona nową, z dnia 30 grudnia 2008 r.,
uchwaloną na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a) ustawy z dnia 8 marca 1990
r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), w której
nie znalazły się już postanowienia odnośnie stawki opłaty adiacenckiej – str.
29-30 protokołu kontroli. Stosownie do
postanowień art. 146 ustawy o gospodarce nieruchomościami, możliwość ustalenia
(w przypadku wystąpienia przesłanek ustawowych) oraz wysokość opłaty
adiacenckiej zależą od uchwalenia przez Radę procentowej stawki opłaty
odnoszonej do wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego budową urządzeń
infrastruktury technicznej. Opłaty adiacenckie stanowią prawem określone, zatem
niezależne od woli organów gminy, źródła dochodów gminy, o których mowa w art.
4 ust. 1 pkt 2 lit. f) ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek
samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539 ze zm.).
W toku
kontroli dochodów budżetowych gminy, badaniu poddano również dochody z tytułu
podatków i opłat lokalnych, dla których organem podatkowym pierwszej instancji,
w myśl art. 13§ 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
(tekst jedn. Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.), jest Wójt Gminy.
Kontrola prowadzona była w szczególności pod kątem prawidłowości i
powszechności poboru wskazanych dochodów, windykacji zaległości podatkowych
oraz rachunkowości podatkowej, w tym rzetelności sporządzania sprawozdań
budżetowych.
W zakresie
podatków: rolnego, leśnego i od nieruchomości, tak w grupie podatników-osób
prawnych jak i w grupie osób fizycznych stwierdzono nieprawidłowości, opisane
na stronach 32-38 protokołu kontroli, będące konsekwencją nie wykonywania przez
pracowników służb finansowych czynności sprawdzających stosownie do przepisów
art. 272 ustawy Ordynacja podatkowa. Polegało to przede wszystkim na braku
reakcji na niezłożenie deklaracji i informacji podatkowych, niewłaściwe
ustalanie podstaw opodatkowania, stosowanie wadliwej stawki podatkowej, błędnym opodatkowaniu gruntów rolnych będących w posiadaniu
współwłaścicieli, itp..
Ustalono
także, w obrębie podatku od środków transportowych, iż w sytuacjach gdy
następowało wygaśnięcie lub powstanie obowiązku podatkowego w omawianej
należności w trakcie roku niektórzy podatnicy nie dotrzymywali terminu,
wynikającego z treści art. 9 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy o podatkach i opłatach
lokalnych. W myśl tego przepisu podatnik zobligowany jest do złożenia w terminie
do dnia 15 lutego właściwemu organowi podatkowemu, deklaracji na podatek od
środków transportowych na dany rok podatkowy, sporządzonej na formularzu według
ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie
14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego
obowiązku. Powinni także odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia
okoliczności mających wpływ na powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego,
lub zmianę miejsca zamieszkania, lub siedziby - w terminie 14 dni od dnia
zaistnienia tych okoliczności. W ocenie kontrolującego brak reakcji służb
finansowych na powyższe nieprawidłowości był również skutkiem nie wykonywania
przez organ podatkowy czynności sprawdzających – str. 41 oraz 43 protokołu
kontroli.
Badanie
prawidłowości stosowania przepisów dotyczących postępowania upominawczego oraz
egzekucyjnego pozwoliło stwierdzić nieprawidłowości opisane na stronach 44 - 45
protokołu kontroli. Polegały one na braku pełnych i terminowych działań windykacyjnych
w stosunku do podatników zalegających z zapłatą należności podatkowych. Stanowi
to naruszenie obowiązków wynikających z przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966
r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. Nr 96, poz. 161 ze zm.)
i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie
wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w
administracji (Dz. U. z 2001 r. Nr 137, poz. 1541, z 2003 r. Nr 9, poz. 106, z
2004 r. Nr 10, poz. 79).
W toku
kontroli zagadnień związanych z prawidłowością stosowania ulg w zapłacie
podatków lokalnych stwierdzono, iż część kontrolowanych decyzji przyznających
ulgi nie posiada pełnego uzasadnienia faktycznego przewidzianego treścią art.
210 §1 pkt 6 Ordynacji podatkowej. Paragraf 5 tego artykułu wskazuje, iż można
odstąpić od uzasadnienia decyzji, gdy uwzględnia ona w całości żądanie strony,
nie dotyczy to jednak decyzji wydanej na skutek odwołania, bądź na podstawie
której przyznano ulgę w zapłacie podatku – strony 46 – 47 protokołu kontroli.
Opis
na stronie 50 protokołu kontroli wskazuje na przypadek nie pobrania przez
kontrolowaną jednostkę opłaty skarbowej, która winna być zainkasowana zgodnie z
przepisami ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr
224, poz. 1635 ze zmianami).
Stwierdzono
wady systemu ewidencji księgowej podatków i opłat.W przypadku
zmiany właściciela nieruchomości czyli powstania obowiązku podatkowego u nowego
podatnika, na szczegółowym koncie podatkowym na którym prowadzona była
ewidencja dokonywano tylko zmiany nazwy właściciela. Stanowi to naruszenie § 11
ust. 3 pkt 1 rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 2006 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków,
opłat i niepodatkowych należności budżetowych dla organów podatkowych jednostek
samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 112, poz. 761), który stwierdza, że
konta szczegółowe prowadzone są do kont analitycznych i służą do rozrachunków z
podatnikami - z tytułu podatków, które podlegają przypisaniu na ich kontach.
Ustęp 4 pkt 1 tego paragrafu stanowi także, że dla każdego podatnika i
inkasenta prowadzi się odrębne konto w każdym podatku – strona 49- 50 protokołu
kontroli. Natomiast opis na stronie 51 protokołu kontroli wskazuje, iż kontrolowana
jednostka nie posiada dokumentacji przewidzianej w art. 10 ust. 1 pkt 3 lit.
„c”, iust. 2 ustawy o rachunkowości.
Ponadto w
zakresie rachunkowości podatkowej stwierdzono, że w zakładowym planie kont nie
przewidziano kont pozabilansowych 990 i 991, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 1
przywołanego rozporządzenia Ministra Finansów – str. 52 protokołu kontroli.
Badaniu
poddano prawidłowość i rzetelność sporządzania sprawozdań z wykonania
podstawowych dochodów podatkowych (Rb-PDP) za rok 2007. Opis na stronach 54- 55
protokołu kontroli wskazuje na nieprawidłowości w tym zakresie, z
uwzględnieniem ich skutków finansowych oraz okresów sprawozdawczych, których
dotyczą. Aktualnie obowiązujące zasady sporządzania sprawozdania Rb-PDP zawarte
są od dnia 1 lipca 2006 r. w załączniku nr 34 do rozporządzenia Ministra
Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.
U. Nr 115, poz. 781). Przepisy § 4 pkt 2 lit. a) przywołanego rozporządzenia
nakładają obowiązek sporządzenia omawianego sprawozdania na przewodniczącego
jednostki samorządu terytorialnego.
Stwierdzone
w wyniku kontroli nieprawidłowości i uchybienia były wynikiem nieprzestrzegania
lub błędnej interpretacji obowiązujących przepisów prawa dotyczących gospodarki
finansowej i rachunkowości gminy oraz podatków i opłat lokalnych.
Organem
wykonawczym gminy jest Wójt, na którym spoczywają obowiązki dotyczące m.in.
wykonywania budżetu i gospodarowania mieniem gminy, przygotowywania projektów
uchwał Rady Gminy, a także ogólna odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę
finansową gminy (art. 30 ust. 1 i 2, art. 60 ust. 1 ustawy o samorządzie
gminnym). Wójt wykonuje zadania przy pomocy Urzędu, którego jest kierownikiem
(art. 33 ust. 1 i 3 ustawy). Odpowiedzialność za gospodarkę finansową Urzędu,
jako jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w
zakresie kontroli wewnętrznej, spoczywa na Wójcie zgodnie z art. 44 i art. 50
ust. 2 ustawy o finansach publicznych.
Wójt jest
również organem podatkowym pierwszej instancji w myśl przepisu art. 13 § 1 pkt
1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Obowiązki
w zakresie prowadzenia rachunkowości spoczywały, stosownie do zakresu
czynności, na Skarbniku Gminy. Prawa i obowiązki głównego księgowego
(skarbnika) określają przepisy art. 45 ustawy o finansach publicznych.
Mając
na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach
obrachunkowych, zalecam:
1.
Dostosowanie regulacji wewnętrznych, składających się na dokumentację opisującą
przyjęte zasady rachunkowości oraz procedury wewnętrznej kontroli finansowej,
do wymagań przepisów prawa poprzez:
a) uregulowanie zagadnień wskazanych
w części opisowej wystąpienia, wymaganych przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych
za pomocą komputera,
b) uwzględnienie w zakładowym planie
kont konta 133 jako służącego ewidencji obrotu środkami pieniężnymi na rachunku
budżetu,
c) opracowanie pisemnych procedur
kontroli wewnętrznej dotyczących zaciągania zobowiązań z tytułu dostaw, robót i
usług, które nie wymagają stosowania przepisów o zamówieniach publicznych,
d) uregulowanie zasad
przeprowadzania i dokumentowania inwentaryzacji drogą weryfikacji sald.
2.
Zobowiązanie Skarbnika do wyeliminowania nieprawidłowości i uchybień w zakresie
prowadzenia ksiąg rachunkowych poprzez:
a) księgowanie operacji związanych z
naliczeniem dodatkowego wynagrodzenia rocznego z uwzględnieniem uwag zawartych
w części opisowej wystąpienia i protokole kontroli,
b) przestrzeganie ustalonego
pogotowia kasowego,
c) księgowanie stanu materiałów
ustalonego na koniec roku na koncie 310,
d) uzupełnienie ewidencji
analitycznej środków trwałych o symbole klasyfikacji środków trwałych oraz
numery inwentarzowe.
3.
Przygotowanie i przedstawienie Radzie Gminy projektu uchwały w sprawie
wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy, mając na
uwadze przepisy art. 21 ustawy o ochronie praw lokatorów...
4.
Opracowanie i przedłożenie Radzie Gminy projektu uchwały w sprawie stawki
opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego
wybudowaniem urządzeń infrastruktury technicznej.
5. Wyeliminowanie nieprawidłowości,
opisanych w protokole kontroli w zakresie opodatkowania podatkami i opłatami
lokalnymi, których źródłem są zaniechania w prowadzeniu przez organ podatkowy
czynności sprawdzających wynikających z przepisów ustawy Ordynacja podatkowa.
6. Zachowanie powszechności i prawidłowości opodatkowania
podatkiem rolnym i leśnym oraz od środków transportowych z uwzględnieniem
wskazanych w protokole kontroli i części opisowej wystąpienia pokontrolnego
przepisów materialnego prawa podatkowego wynikających z ustaw odpowiednio: o
podatku rolnym, podatku leśnym i podatkach i opłatach lokalnych.
7. Prowadzenie terminowych i systematycznych
działań windykacyjnych w stosunku do podatników na których ciążą zaległości
podatkowe, mając na względzie przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w
administracji oraz rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania
niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
8. Przestrzeganie wskazanych przepisów
Działu IV Ordynacji podatkowej przy wydawaniu decyzji podatkowych.
9.
Wyeliminowanie nieprawidłowości w zakresie ewidencji księgowej podatków i opłat
lokalnych opisanych w niniejszym wystąpieniu oraz protokole kontroli
10. Zweryfikowanie rzetelności danych służących za podstawę
sporządzania sprawozdań z wykonania podstawowych dochodów podatkowych (Rb-PDP)
za wskazane okresy sprawozdawcze, skorygowanie wartości błędnie wykazanych w
powyższych sprawozdaniach oraz przekazanie poprawnej wersji sprawozdań do
Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku.
O sposobie
wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową
w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo
informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania
wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za
pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o
regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie
zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą
zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną
jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w
Białymstoku
Odsłon dokumentu: 120437456 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak