Kontrola problemowa gospodarki finansowej
przeprowadzona w Szkole Podstawowej w Turośni Kościelnej
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 15 kwietnia 2011 roku (znak: RIO.I.6002-8/11), o treści jak niżej:
Pan
Adam Łupiński
Dyrektor Szkoły Podstawowej
w Turośni Kościelnej
W wyniku problemowej kontroli gospodarki finansowej za okres 2010 roku, przeprowadzonej w Szkole Podstawowej w Turośni Kościelnej na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono nieliczne uchybienia opisane w protokole kontroli, którego jeden egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.
Zakresem kontroli objęto sprawy ogólnoorganizacyjne, funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, księgowość i sprawozdawczość, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, plan finansowy i jego wykonanie, wydatki budżetowe, w tym zagadnienie osiągania przez jednostki samorządu terytorialnego wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.), zamówienia publiczne, gospodarkę składnikami majątku, inwentaryzację, rozliczenia z budżetem gminy.
W zakresie podstaw prowadzenia rachunkowości stwierdzono, że w okresie objętym kontrolą ewidencjonowanie operacji gospodarczych dotyczących Szkoły odbywało się przy wykorzystaniu regulacji wewnętrznych wprowadzonych przez Wójta Gminy dla Urzędu i jednostek obsługiwanych, tj. niezgodnie z art. 5 ust. 7 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Jak wynika z ustaleń zawartych na str. 3-4 protokołu kontroli, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2011 r. wprowadzona została przez Pana Dyrektora dokumentacja opisująca przyjęte w Szkole zasady rachunkowości.
Z ustaleń zawartych na str. 5 i 7-8 protokołu kontroli wynika natomiast, że w okresie objętym kontrolą funkcjonował jeden rachunek bieżący dla wszystkich szkół prowadzonych przez gminę, zaś dowody księgowe dokumentujące wydatki Szkoły zatwierdzane były do wypłaty przez Wójta Gminy, a nie przez Pana Dyrektora zobowiązanego przepisem art. 39 ust. 1 pkt 5 ustawy o systemie oświaty do dysponowania środkami określonymi w planie finansowym Szkoły. Od 1 stycznia 2011 r. dla Szkoły Podstawowej został otwarty odrębny rachunek bankowy i od tego czasu dowody księgowe do wypłaty zatwierdza Pan Dyrektor.
Kontrola inwentaryzacji środków trwałych i pozostałych środków trwałych wykazała, że Pan Dyrektor wydał zarządzenie nr 7/2010 z dnia 30 czerwca 2010 r., w którym zobowiązał komisję inwentaryzacyjną do przeprowadzenia w dniach 1-14 lipca 2010 r. spisu z natury według stanu na dzień 30 czerwca 2010 r. W treści zarządzenia nie podano, jakie składniki są przedmiotem inwentaryzacji. Na podstawie arkuszy spisowych ustalono, że inwentaryzacja dotyczyła środków trwałych i pozostałych środków trwałych. Rozliczenia inwentaryzacji dokonano w dniu 13 grudnia 2010 r.
Stwierdzono, że środki trwałe, które faktycznie wykorzystywane są przez jednostkę do prowadzenia działalności, nie są ujęte w ewidencji Szkoły – są wykazane na koncie 011 „Środki trwałe” w ewidencji Urzędu Gminy. W związku z tym ustaleniem pozostaje fakt, że nieruchomości, którymi włada Szkoła, nie zostały jej formalnie przekazane w trwały zarząd, będący prawną formą władania nieruchomościami przez jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej na podstawie art. 43 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 10 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.). Trwały zarząd winien być ustanowiony w drodze decyzji Wójta (art. 45 ustawy) – str. 20-23 protokołu kontroli. Wniosek w sprawie ustanowienia trwałego zarządu nieruchomościami zostanie skierowany do Wójta w wystąpieniu wystosowanym po przeprowadzeniu kontroli kompleksowej gminy. W następstwie ustanowienia trwałego zarządu, nieruchomości objęte decyzją powinny być przeniesione do ewidencji księgowej Szkoły, stosownie do postanowień § 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont... (Dz. U. Nr 128, poz. 861).
Stwierdzone uchybienia były w głównej mierze wynikiem błędów w organizacji obsługi finansowo-księgowej Szkoły.
Odpowiedzialność za gospodarkę finansową jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie zarządczej kontroli wewnętrznej, spoczywa na Panu Dyrektorze, jako kierowniku jednostki, zgodnie z art. 53 ust. 1 i art. 69 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).
Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:
- określanie w zarządzeniach w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji rodzajów aktywów i pasywów będących przedmiotem zarządzanej inwentaryzacji.
O sposobie wykonania zalecenia pokontrolnego proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Zastępca Prezesa
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Do wiadomości:
Wójt Gminy Turośń Kościelna
Odsłon dokumentu: 120437214 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
|