Kontrola doraźna gospodarki finansowej
przeprowadzona w Urzędzie Miasta w Augustowie
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
Zespół w Suwałkach
Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 13 listopada 2013 roku (znak: RIO.V.6003-2/13), o treści jak niżej:
Pan
Kazimierz Kożuchowski
Burmistrz Augustowa
W wyniku doraźnej kontroli gospodarki finansowej miasta Augustów w zakresie udzielania dotacji szkołom prowadzonym przez podmioty inne niż miasto w 2012 r., przeprowadzonej w Urzędzie Miasta w Augustowie na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2012 r. poz. 1113) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespół w Suwałkach, stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.
Zakresem kontroli objęto uchwałę organu prowadzącego w sprawie udzielania dotacji jednostkom oświatowym prowadzonym przez podmioty inne niż miasto, procedurę przyznania dotacji, prawidłowość obliczenia kwoty dotacji oraz tryb jej przekazywania, a także wykorzystanie dotacji i jej rozliczenie.
Kontrola zagadnień organizacyjnych wykazała, że zakres czynności inspektora, który zajmuje się sprawami dotyczącymi obliczania wysokości dotacji niepublicznym przedszkolom, punktom przedszkolnym, szkołom podstawowym i gimnazjum, nie obejmuje wykonywanych w tym zakresie czynności. Dalsza analiza zakresu obowiązków wykazała, że nie obejmuje on także innych faktycznie wykonywanych zadań, tj. przeprowadzania analizy osiągania przez miasto Augustów wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli – str. 3 protokołu kontroli.
Kontrolą objęto dotacje udzielone Zespołowi Szkół Społecznych w Augustowie (szkoła podstawowa, oddział przedszkolny oraz gimnazjum) oraz Przedszkolu Zgromadzenia Sióstr Urszulanek S.J.K. w Augustowie – wysokość dotacji przekazanych tym jednostkom wyniosła w 2012 r. łącznie 1.023.917,89 zł.
Podmioty ubiegające się o otrzymanie dotacji złożyły wnioski, które nie w pełni odpowiadały wymogom określonym w zasadach udzielania i rozliczania dotacji przyjętym uchwałą Rady Miejskiej Nr XI/85/11 z dnia 28 grudnia 2011 r. Wniosek Zespołu Szkół Społecznych nie zawierał wyspecyfikowania liczby uczniów szkoły podstawowej, oddziału przedszkolnego i gimnazjum (ograniczono się do podania ogólnej liczby uczniów, którzy będą uczęszczać do ZSS). Specyfikacja taka jest wymagana, gdyż dotacja ustalana jest odrębnie na uczniów uczęszczających do tych szkół. Natomiast wniosek Przedszkola Sióstr Urszulanek nie zawierał daty i numeru zezwolenia na prowadzenie przedszkola oraz wskazania nazwy banku i numeru rachunku bankowego, na który ma być przekazywana dotacja – str. 7 protokołu kontroli.
Kontrola wykazała, że badana jednostka ustalając wysokość dotacji dla niepublicznego Przedszkola Sióstr Urszulanek na 2012 r. ujęła w obliczeniach koszty dowożenia dzieci do szkół – str. 8 protokołu kontroli. Ministerstwo Edukacji Narodowej w piśmie z dnia 20 lipca 2011 r. (DKOW-WJST-BN-337-52/11) wyraziło pogląd, że wydatki bieżące gminy na ten cel nie powinny być uwzględniane w podstawie obliczenia dotacji dla szkół niepublicznych.
W trakcie roku dokonano przeliczenia dotacji polegającego na tym, że wydatki przedszkoli zostały pomniejszone o otrzymaną subwencję na zadania pozaszkolne na dzieci niepełnosprawne. Możliwość obniżenia wydatków bieżących z tego powodu nie wynika z obowiązujących przepisów określających zasady obliczania wysokości dotacji zawartych w art. 90 ust. 2b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Powyższa nieprawidłowość wystąpiła również przy ostatecznym obliczeniu wysokości dotacji dokonanym na koniec 2012 r., gdzie wydatki bieżące przedszkoli prowadzonych przez miasto Augustów pomniejszone zostały o równowartość subwencji na zadania pozaszkolne na dzieci niepełnosprawne, a dodatkowo o otrzymane dotacje na pokrycie kosztów utrzymania dziecka w przedszkolu. W myśl przywołanego przepisu dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują dla każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia. Inne zasady naliczania wysokości dotacji dotyczą jedynie przypadku uczęszczania do przedszkola ucznia niepełnosprawnego, na którego dotacja przyznawana jest w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej – str. 9 protokołu kontroli.
Nieprawidłowością było również nieprzyjęcie do obliczeń rzeczywistej kwoty wydatków poniesionych w lipcu i sierpniu (rozliczenia dokonywano za okresy miesięczne). Ustalając wyrównanie dotacji za te miesiące przyjęto wydatki na poziomie czerwca pomimo, że wydatki w tych miesiącach były niższe.
Według obliczeń Wydziału Edukacji Urzędu Miasta dotacja dla Przedszkola Sióstr Urszulanek na 2012 r. wyniosła 479.534,88 zł, natomiast wysokość dotacji obliczona przez kontrolującego wyniosła 486.476,88 zł, co oznacza, że w świetle ustaleń kontroli została ona zaniżona o 6.942 zł – str. 8-10 i 13 protokołu kontroli.
W zakresie prawidłowości obliczenia dotacji dla oddziału przedszkolnego przy niepublicznej szkole podstawowej Zespół Szkół Społecznych w Augustowie stwierdzono, że w odniesieniu do oddziałów przedszkolnych przyjęto w uchwale Rady Miejskiej Nr XI/85/11 zasadę, iż dotacja na jednego ucznia oddziału przedszkolnego będzie przysługiwała w wysokości nie mniejszej niż 75% ustalonych w budżecie miasta wydatków bieżących ponoszonych w oddziałach przedszkolnych publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia – str. 7-10 protokołu kontroli. Stwierdzono, że obliczenia wysokości dotacji na 2012 rok (podobnie jak w przypadku przedszkoli) dokonywano za okresy miesięczne. Do obliczenia nie przyjmowano wszystkich faktycznie poniesionych wydatków (za lipiec i sierpień), gdyż wyrównanie dotacji za te miesiące ustalano na poziomie wydatków z czerwca, pomimo że wydatki w tych miesiącach były niższe niż w czerwcu. Ponadto do rozliczenia nie przyjęto wszystkich wydatków bieżących (rozdz. 80146, 80148, 80195 ustalonych proporcjonalnie na jednego ucznia), ograniczając się do wydatków rozdz. 80103 „Oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych”.
Według obliczeń Wydziału Edukacji Urzędu Miasta dotacja dla Zespołu Szkół Społecznych na uczniów oddziału przedszkolnego na 2012 r. wyniosła 24.004,04 zł, natomiast wysokość dotacji obliczona przez kontrolującego wyniosła 25.310,76 zł, co oznacza, że w świetle ustaleń kontroli została ona zaniżona o kwotę 1.306,72 zł – str. 11-13 protokołu kontroli.
Stwierdzone w trakcie kontroli nieprawidłowości i uchybienia były wynikiem błędnej interpretacji lub nieprzestrzegania przepisów prawnych dotyczących udzielania dotacji jednostkom oświatowym prowadzonym przez podmioty inne niż miasto, a także niewłaściwego funkcjonowania kontroli zarządczej.
Obowiązki dotyczące m.in. wykonywania budżetu, a także ogólna odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę finansową miasta, spoczywają na organie wykonawczym (Burmistrzu) stosownie do postanowień art. 30 ust. 1 i 2 i art. 60 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, ze zm.), a także art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, ze zm.). Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej należy do obowiązków Pana Burmistrza stosownie do art. 69 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych,
Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:
1. Uzupełnienie zakresu czynności wskazanego w protokole kontroli inspektora Wydziału Edukacji Urzędu Miasta o zadania związane z obliczaniem wysokości dotacji dla szkół prowadzonych przez podmioty inne niż miasto oraz analizą osiągania przez miasto Augustów średnich wynagrodzeń nauczycieli.
2. Przyjmowanie kompletnych, zawierających wszystkie wymagane informacje, wniosków o udzielenie dotacji od podmiotów prowadzących szkoły.
3. Zaniechanie przyjmowania do obliczania wysokości dotacji dla niepublicznych przedszkoli kosztów dowożenia dzieci do szkół, mając na uwadze przywołane stanowisko MEN.
4. Zaprzestanie pomniejszania wydatków przedszkoli stanowiących podstawę obliczenia wysokości dotacji o równowartość przyznanej subwencji na zadania pozaszkolne na dzieci niepełnosprawne oraz o otrzymane od innych gmin dotacje na pokrycie kosztów utrzymania dziecka w przedszkolu.
5. Przyjmowanie do obliczenia wysokości dotacji wydatków faktycznie poniesionych w każdym miesiącu.
6. Przekazanie Przedszkolu Sióstr Urszulanek kwoty 6.942 zł tytułem wyrównania dotacji za 2012 r.
7. Przekazanie Zespołowi Szkół Społecznych w Augustowie kwoty 1.306,72 zł tytułem wyrównania dotacji za 2012 r.
O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku Zespół w Suwałkach w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Zastępca Prezesa
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Do wiadomości:
Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku
Zespół w Suwałkach
Odsłon dokumentu: 120436882 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
|