Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność kontrolna » Działalność kontrolna 2013

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół Samorządowych w Hajnówce  

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół Samorządowych w Rutce-Tartak  

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół Samorządowych w Szypliszkach  

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół w Rutkach  

zalecenia - Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku  

zalecenia - Gmina Bakałarzewo  

zalecenia - Gmina Bielsk Podlaski  

zalecenia - Gmina Boćki  

zalecenia - Gmina Brańsk  

zalecenia - Gmina Filipów  

zalecenia - Gmina Grodzisk  

zalecenia - Gmina Hajnówka  

zalecenia - Gmina Jaświły  

zalecenia - Gmina Juchnowiec Kościelny  

zalecenia - Gmina Kobylin Borzymy  

zalecenia - Gmina Kuźnica  

zalecenia - Gmina Milejczyce  

zalecenia - Gmina Nowinka  

zalecenia - Gmina Orla  

zalecenia - Gmina Przytuły  

zalecenia - Gmina Puńsk  

zalecenia - Gmina Rudka  

zalecenia - Gmina Rutka-Tartak  

zalecenia - Gmina Rutki  

zalecenia - Gmina Siemiatycze  

zalecenia - Gmina Sokoły  

zalecenia - Gmina Szypliszki  

zalecenia - Gmina Śniadowo  

zalecenia - Gmina Turośń Kościelna  

zalecenia - Gmina Wąsosz  

zalecenia - Gmina Zbójna  

zalecenia - Gminny Zespół Obsługi Szkół w Siemiatyczach  

zalecenia - Gminny Zespół Obsługi Szkół w Siemiatyczach  

zalecenia - Gminny Zespół Oswiaty w Jaświłach  

zalecenia - Gminny Zespół Szkół w Michałowie  

zalecenia - Miasto i Gmina Supraśl  

zalecenia - Miasto Augustów  

zalecenia - Miasto Białystok  

zalecenia - Miasto Bielsk Podlaski  

zalecenia - Miasto i Gmina Jedwabne  

zalecenia - Miasto i Gmina Łapy  

zalecenia - Miasto i Gmina Łapy 2  

zalecenia - Miasto i Gmina Mońki  

zalecenia - Miasto i Gmina Nowogród  

zalecenia - Miasto i Gmina Rajgród  

zalecenia - Miasto i Gmina Suraż  

zalecenia - Miasto i Gmina Szczuczyn  

zalecenia - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Suwałkach  

zalecenia - Powiat Hajnowski  

zalecenia - Powiat Grajewski  

zalecenia - Powiat Łomżyński  

zalecenia - Powiat Sejneński  

zalecenia - Powiat Wysokomazowiecki  

zalecenia - Powiatowy Zespół Obsługi Szkół i Placówek Oświatowych w Wysokiem Mazowieckiem  

zalecenia - Samorząd Województwa Podlaskiego  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 5 w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Szkoła Policealna Nr 2 Pracowników Medycznych i Społecznych w Białymstoku  

zalecenia - Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Mońkach  

zalecenia - Zespół Obsługi Szkół w Grodzisku  

zalecenia - Zespół Szkół i Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Surażu  

zalecenia - Zespół Szkół nr 1 w Grajewie  

zalecenia - Zespół Szkół Ogólnokształcących w Sejnach  

zalecenia - Zespół Szkół w Augustowie  

zalecenia - Zespół Szkół w Bakałarzewie  

zalecenia - Zespół Szkół w Boćkach  

zalecenia - Zespół Szkół w Filipowie  

zalecenia - Zespół Szkół w Kuźnicy  

zalecenia - Zespół Szkół w Mońkach  

zalecenia - Zespół Szkół z dodatkowym nauczaniem języka białoruskiego w Orli  



zalecenia - Miasto Augustów

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2013-12-06 10:21
Data modyfikacji:  2013-12-06 10:23
Data publikacji:  2013-12-06 10:23
Wersja dokumentu:  1


Kontrola doraźna gospodarki finansowej

przeprowadzona w Urzędzie Miasta w Augustowie

przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

Zespół w Suwałkach

 

 

         Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 13 listopada 2013 roku (znak: RIO.V.6003-2/13), o treści jak niżej:

 

 

                                                                            Pan

                                                                                               Kazimierz Kożuchowski

                                                                                               Burmistrz Augustowa

 

 

W wyniku doraźnej kontroli gospodarki finansowej miasta Augustów w zakresie udzielania dotacji szkołom prowadzonym przez podmioty inne niż miasto w 2012 r., przeprowadzonej w Urzędzie Miasta w Augustowie na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2012 r. poz. 1113) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespół w Suwałkach, stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.

 

Zakresem kontroli objęto uchwałę organu prowadzącego w sprawie udzielania dotacji jednostkom oświatowym prowadzonym przez podmioty inne niż miasto, procedurę przyznania dotacji, prawidłowość obliczenia kwoty dotacji oraz tryb jej przekazywania, a także wykorzystanie dotacji i jej rozliczenie.

 

         Kontrola zagadnień organizacyjnych wykazała, że zakres czynności inspektora, który zajmuje się sprawami dotyczącymi obliczania wysokości dotacji niepublicznym przedszkolom, punktom przedszkolnym, szkołom podstawowym i gimnazjum, nie obejmuje wykonywanych w tym zakresie czynności. Dalsza analiza zakresu obowiązków wykazała, że nie obejmuje on także innych faktycznie wykonywanych zadań, tj. przeprowadzania analizy osiągania przez miasto Augustów wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli – str. 3 protokołu kontroli.

         Kontrolą objęto dotacje udzielone Zespołowi Szkół Społecznych w Augustowie (szkoła podstawowa, oddział przedszkolny oraz gimnazjum) oraz Przedszkolu Zgromadzenia Sióstr Urszulanek S.J.K. w Augustowie – wysokość dotacji przekazanych tym jednostkom wyniosła w 2012 r. łącznie 1.023.917,89 zł.

         Podmioty ubiegające się o otrzymanie dotacji złożyły wnioski, które nie w pełni odpowiadały wymogom określonym w zasadach udzielania i rozliczania dotacji przyjętym uchwałą Rady Miejskiej Nr XI/85/11 z dnia 28 grudnia 2011 r. Wniosek Zespołu Szkół Społecznych nie zawierał wyspecyfikowania liczby uczniów szkoły podstawowej, oddziału przedszkolnego i gimnazjum (ograniczono się do podania ogólnej liczby uczniów, którzy będą uczęszczać do ZSS). Specyfikacja taka jest wymagana, gdyż dotacja ustalana jest odrębnie na uczniów uczęszczających do tych szkół. Natomiast wniosek Przedszkola Sióstr Urszulanek nie zawierał daty i numeru zezwolenia na prowadzenie przedszkola oraz wskazania nazwy banku i numeru rachunku bankowego, na który ma być przekazywana dotacja – str. 7 protokołu kontroli.

 

         Kontrola wykazała, że badana jednostka ustalając wysokość dotacji dla niepublicznego Przedszkola Sióstr Urszulanek na 2012 r. ujęła w obliczeniach koszty dowożenia dzieci do szkół – str. 8 protokołu kontroli. Ministerstwo Edukacji Narodowej w piśmie z dnia 20 lipca 2011 r. (DKOW-WJST-BN-337-52/11) wyraziło pogląd, że wydatki bieżące gminy na ten cel nie powinny być uwzględniane w podstawie obliczenia dotacji dla szkół niepublicznych.

W trakcie roku dokonano przeliczenia dotacji polegającego na tym, że wydatki przedszkoli zostały pomniejszone o otrzymaną subwencję na zadania pozaszkolne na dzieci niepełnosprawne. Możliwość obniżenia wydatków bieżących z tego powodu nie wynika z obowiązujących przepisów określających zasady obliczania wysokości dotacji zawartych w art. 90 ust. 2b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Powyższa nieprawidłowość wystąpiła również przy ostatecznym obliczeniu wysokości dotacji dokonanym na koniec 2012 r., gdzie wydatki bieżące przedszkoli prowadzonych przez miasto Augustów pomniejszone zostały o równowartość subwencji na zadania pozaszkolne na dzieci niepełnosprawne, a dodatkowo o otrzymane dotacje na pokrycie kosztów utrzymania dziecka w przedszkolu. W myśl przywołanego przepisu dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują dla każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia. Inne zasady naliczania wysokości dotacji dotyczą jedynie przypadku uczęszczania do przedszkola ucznia niepełnosprawnego, na którego dotacja przyznawana jest w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej – str. 9 protokołu kontroli.

         Nieprawidłowością było również nieprzyjęcie do obliczeń rzeczywistej kwoty wydatków poniesionych w lipcu i sierpniu (rozliczenia dokonywano za okresy miesięczne). Ustalając wyrównanie dotacji za te miesiące przyjęto wydatki na poziomie czerwca pomimo, że wydatki w tych miesiącach były niższe.

         Według obliczeń Wydziału Edukacji Urzędu Miasta dotacja dla Przedszkola Sióstr Urszulanek na 2012 r. wyniosła 479.534,88 zł, natomiast wysokość dotacji obliczona przez kontrolującego wyniosła 486.476,88 zł, co oznacza, że w świetle ustaleń kontroli została ona zaniżona o 6.942 zł – str. 8-10 i 13 protokołu kontroli.

        

         W zakresie prawidłowości obliczenia dotacji dla oddziału przedszkolnego przy niepublicznej szkole podstawowej Zespół Szkół Społecznych w Augustowie stwierdzono, że w odniesieniu do oddziałów przedszkolnych przyjęto w uchwale Rady Miejskiej Nr XI/85/11 zasadę, iż dotacja na jednego ucznia oddziału przedszkolnego będzie przysługiwała w wysokości nie mniejszej niż 75% ustalonych w budżecie miasta wydatków bieżących ponoszonych w oddziałach przedszkolnych publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia – str. 7-10 protokołu kontroli. Stwierdzono, że obliczenia wysokości dotacji na 2012 rok (podobnie jak w przypadku przedszkoli) dokonywano za okresy miesięczne. Do obliczenia nie przyjmowano wszystkich faktycznie poniesionych wydatków (za lipiec i sierpień), gdyż wyrównanie dotacji za te miesiące ustalano na poziomie wydatków z czerwca, pomimo że wydatki w tych miesiącach były niższe niż w czerwcu. Ponadto do rozliczenia nie przyjęto wszystkich wydatków bieżących (rozdz. 80146, 80148, 80195 ustalonych proporcjonalnie na jednego ucznia), ograniczając się do wydatków rozdz. 80103 „Oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych”.

  Według obliczeń Wydziału Edukacji Urzędu Miasta dotacja dla Zespołu Szkół Społecznych na uczniów oddziału przedszkolnego na 2012 r. wyniosła 24.004,04 zł, natomiast wysokość dotacji obliczona przez kontrolującego wyniosła 25.310,76 zł, co oznacza, że w świetle ustaleń kontroli została ona zaniżona o kwotę 1.306,72 zł – str. 11-13 protokołu kontroli.

 

Stwierdzone w trakcie kontroli nieprawidłowości i uchybienia były wynikiem błędnej interpretacji lub nieprzestrzegania przepisów prawnych dotyczących udzielania dotacji jednostkom oświatowym prowadzonym przez podmioty inne niż miasto, a także niewłaściwego funkcjonowania kontroli zarządczej.

Obowiązki dotyczące m.in. wykonywania budżetu, a także ogólna odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę finansową miasta, spoczywają na organie wykonawczym (Burmistrzu) stosownie do postanowień art. 30 ust. 1 i 2 i art. 60 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, ze zm.), a także art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, ze zm.). Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej należy do obowiązków Pana Burmistrza stosownie do art. 69 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych,

 

Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Uzupełnienie zakresu czynności wskazanego w protokole kontroli inspektora Wydziału Edukacji Urzędu Miasta o zadania związane z obliczaniem wysokości dotacji dla szkół prowadzonych przez podmioty inne niż miasto oraz analizą osiągania przez miasto Augustów średnich wynagrodzeń nauczycieli.

 

2. Przyjmowanie kompletnych, zawierających wszystkie wymagane informacje, wniosków o udzielenie dotacji od podmiotów prowadzących szkoły.

 

3. Zaniechanie przyjmowania do obliczania wysokości dotacji dla niepublicznych przedszkoli kosztów dowożenia dzieci do szkół, mając na uwadze przywołane stanowisko MEN.

 

4. Zaprzestanie pomniejszania wydatków przedszkoli stanowiących podstawę obliczenia wysokości dotacji o równowartość przyznanej subwencji na zadania pozaszkolne na dzieci niepełnosprawne oraz o otrzymane od innych gmin dotacje na pokrycie kosztów utrzymania dziecka w przedszkolu.

 

5. Przyjmowanie do obliczenia wysokości dotacji wydatków faktycznie poniesionych w każdym miesiącu.

 

6. Przekazanie Przedszkolu Sióstr Urszulanek kwoty 6.942 zł tytułem wyrównania dotacji za 2012 r.

 

7. Przekazanie Zespołowi Szkół Społecznych w Augustowie kwoty 1.306,72 zł tytułem wyrównania dotacji za 2012 r.

 

         O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku Zespół w Suwałkach w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.

Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

 

Zastępca Prezesa

Regionalnej Izby Obrachunkowej

  w Białymstoku

 

 

 

 

Do wiadomości:

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku

Zespół w Suwałkach

 

 





Odsłon dokumentu: 120436882
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120436882 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |