Kontrola problemowa gospodarki finansowej
przeprowadzona w Zespole Szkół w Bakałarzewie
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
Zespół w Suwałkach
Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 25 czerwca 2013 roku (znak: RIO.I.6002-2/13), o treści jak niżej:
Pan
Krzysztof Sobolewski
Dyrektor Zespołu Szkół
w Bakałarzewie
W wyniku problemowej kontroli gospodarki finansowej Zespołu Szkół w Bakałarzewie za 2012 rok i inne wybrane okresy, przeprowadzonej na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2012 r., poz. 1113) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespół w Suwałkach, stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.
Zakresem kontroli objęto zagadnienia organizacyjne, funkcjonowanie kontroli zarządczej, księgowość i sprawozdawczość, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, plan finansowy i jego wykonanie, w tym zagadnienia osiągania przez jednostki samorządu terytorialnego wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.), udzielanie zamówień publicznych, gospodarkę składnikami majątku, inwentaryzację, rozliczenia z budżetem gminy.
W zakresie realizacji wydatków kontrolą objęto m.in. prawidłowość realizacji zamówienia publicznego na zakup biletów miesięcznych dla uczniów na dojazdy do szkoły. Wykonawca – PKS w Suwałkach S.A. – został wyłoniony w wyniku przeprowadzonego przetargu nieograniczonego, będąc jedynym podmiotem, który złożył ofertę. Umowa została zawarta w dniu 8 sierpnia 2011 r. przez Pana Dyrektora na okres od 1 września 2011 r. do 30 czerwca 2013 r. W § 6 umowy ustalono, że wynagrodzenie za wykonanie usługi przewozu uczniów realizowane jest poprzez zakup przez zamawiającego imiennych biletów miesięcznych. Przewidziano też, że ceny biletów miesięcznych określone w tabeli opłat stanowiącej załącznik do umowy mogą być waloryzowane o wskaźnik wzrostu cen na rynku określonego przez Prezesa GUS w formie komunikatu w sprawie średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych w czasie trwania umowy. PKS w Suwałkach pismem z dnia 17 stycznia 2012 r. poinformował o zmianie cen biletów. Aneks do umowy został przesłany do Urzędu Gminy w Bakałarzewie, a podpisania go dokonał zastępujący Wójta Gminy Roman Rynkowski – Sekretarz Gminy. Kontrola wykazała, że ceny biletów zaproponowane aneksem nie zostały zwaloryzowane o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych podany komunikatem Prezesa GUS z dnia 13 stycznia 2012 r. (M. P. z 2012 r., poz. 23), wynoszący 104,3. Wykonawca w aneksie do umowy zaproponował ceny jednostkowe biletów na poziomie przekraczającym ten wskaźnik. Według szacunkowych ustaleń w okresie od lutego do grudnia 2012 r. wydatki na zakup biletów miesięcznych zostały zawyżone o około 7.000 zł – str. 29-33 protokołu kontroli. Jak wyjaśnił R. Rynkowski, z powodu nadmiaru obowiązków (zastępowanie Wójta ze względu na jego rezygnację) nie zapoznałem się wnikliwie z częścią umowy i omyłkowo podpisałem aneks do umowy. Powinienem przekierować aneks do właściwego adresata tj. Dyrektora Zespołu Szkół w Bakałarzewie. Należy wskazać, że zgodnie z art. 144 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.) zmiana postanowień zawartej umowy w stosunku do złożonej oferty, niezgodna z warunkami przewidzianymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, jest nieważna.
Analiza dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości, dokonana pod kątem zgodności z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r., poz. 330) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. z 2013 r., poz. 289), wykazała, że obowiązujące w jednostce zasady rachunkowości nie odnoszą się do wszystkich elementów wymaganych przepisami art. 10 ustawy o rachunkowości, pomijając takie zagadnienia jak metoda ustalania wyniku finansowego oraz określenie wersji oprogramowania stosowanego przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych i daty rozpoczęcia jego eksploatacji – str. 5 protokołu kontroli.
Ponadto kontrola wykazała brak precyzyjnego określenia w przepisach wewnętrznych jednostki zasad ewidencji oleju opałowego. Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy o rachunkowości kierownik jednostki zobowiązany jest do dokonania wyboru metod prowadzenia kont ksiąg pomocniczych dla poszczególnych grup rzeczowych składników aktywów obrotowych – str. 38 protokołu kontroli.
Kontrola zagadnień organizacyjnych wykazała, że nie ustalił Pan głównemu księgowemu zakresu czynności – jako głównemu księgowemu Zespołu Szkół. W aktach osobowych głównego księgowego, a także st. referenta ds. księgowości, znajdują się zakresy obowiązków nadane w 2001 r. przez kierownika Zespołu Obsługi Szkół w Bakałarzewie (zlikwidowanego w 2008 r.). Obowiązki i odpowiedzialność przypisane stanowisku głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych określają przepisy art. 54 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) – str. 6 protokołu kontroli.
Kontrola prawidłowości prowadzenia ksiąg rachunkowych w świetle przepisów ustawy o rachunkowości i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont… wykazała, że:
a) numeracja zapisów w dzienniku nie odpowiadała numerom nadanym dowodom księgowym stanowiącym podstawę zapisów; stwierdzony stan faktyczny sprzeciwia się postanowieniom art. 14 ust. 2 ustawy, wymagającym aby sposób dokonywania zapisów w dzienniku umożliwiał jednoznaczne ich powiązanie ze sprawdzonymi i zatwierdzonymi dowodami – str. 9 protokołu kontroli,
b) w okresie objętym kontrolą do ewidencji operacji dokonywanych w ramach realizacji projektów objętych dofinansowaniem ze środków europejskich stosowano bezzasadnie konta 138 „Rachunek środków europejskich” i 227 „Rozliczenie wydatków z budżetu środków europejskich”. Po zmianach wprowadzonych w rozporządzeniu, obowiązujących od 1 stycznia 2011 r., samorządowe jednostki budżetowe winny księgować operacje związane z otrzymaniem środków europejskich na realizację projektów w taki sam sposób jak pozostałe środki na wydatki budżetowe, tj. przy wykorzystaniu kont 130 „Rachunek bieżący jednostki” i 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych” – str. 9-10 protokołu kontroli.
Kontrola wykazała, że na koniec 2012 r. Zespół Szkół posiadał zobowiązania wymagalne w wysokości 14.800 zł związane z realizacją projektu „Świetlice środowiskowe domy równych szans” finansowanego w ramach POKL. Plan wydatków budżetowych na realizację projektu został ustalony w wysokości 73.063 zł i zrealizowany w 54%, tj. w kwocie 39.557,71 zł. Jak wynika z ustaleń kontroli, na realizację projektu nie przekazano Zespołowi Szkół całości środków na sfinansowanie planowanych wydatków. Ponadto wystąpiły należności wymagalne od Urzędu Gminy w kwocie 3.477,75 zł z tytułu zwrotu poniesionych wydatków za energię elektryczną i wodę – str. 13-14 protokołu kontroli. Jak wynika z wyjaśnień Skarbnika Gminy, powodem nieprzekazywania środków na realizację projektu było nieotrzymanie w 2012 r. środków od instytucji pośredniczącej. Skarbnik wyjaśnił ponadto, że końcowe rozliczenie projektu i przekazanie środków nastąpiło w kwietniu i maju 2013 r., po czym dokonano uregulowania zobowiązań. W powyższej sprawie wystosowałem odrębne pismo do Wójta Gminy Bakałarzewo.
Stwierdzono, że Zespół Szkół w 2012 r. zrealizował dochody z tytułu dostawy ciepła w kwocie 83.680,65 zł. Dochody z tego tytułu realizowane były na podstawie umów zawartych przez Pana Dyrektora z właścicielami poszczególnych lokali mieszkalnych. Natomiast z ustaleń kontroli wynika, że odbiorcy ciepła tworzą dwie wspólnoty mieszkaniowe (12 i 10 lokali w poszczególnych budynkach), które w świetle art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.) powinny być reprezentowane przez zarząd. W kotłowni Zespołu Szkół zainstalowane są dwa liczniki energii cieplnej dostarczanej do poszczególnych budynków, zatem stworzone zostały warunki do prowadzenia rozliczeń ze wspólnotami. Mimo tego Zespół Szkół dokonuje rozliczeń zużycia ciepła przez poszczególnych właścicieli – str. 17-18 protokołu kontroli.
Stwierdzono ponadto stosowanie nieprawidłowej klasyfikacji dochodów ze sprzedaży ciepła w świetle przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 38, poz. 207 ze zm.). Dochody w kwocie 83.680,65 zł ujęto w dziale 700 „Gospodarka mieszkaniowa”, rozdz. 70005 „Gospodarka gruntami i nieruchomościami” i par. 0750 „Dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych…” – str. 18 protokołu kontroli. Jako właściwą klasyfikację dochodów ze sprzedaży ciepła realizowanych przez szkołę należy wskazać dział 801 „Oświata i wychowanie”, rozdz. 80195 „Pozostała działalność”, par. 0830 „Wpływy z usług”.
Kontrolując prawidłowość naliczenia odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych stwierdzono, że odpis został zawyżony o 5,30 zł co było wynikiem nieprawidłowego naliczenia dla nauczycieli gimnazjum – str. 22 protokołu kontroli.
Badając wykazane w sprawozdawczości wydatki majątkowe stwierdzono, że zostały one poniesione w wysokości 11.260 zł na zakup pompy oraz tablicy interaktywnej. W pierwotnie zatwierdzonym planie finansowym nie planowano wydatków majątkowych. W wyniku dokonanych zmian – uchwałą Nr XV/88/12 Rady Gminy Bakałarzewo z dnia 30 marca 2012 r. – zaplanowano wydatki majątkowe na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych. O wprowadzonych zmianach organ prowadzący powiadomił Pana Dyrektora pismem z dnia 2 kwietnia 2012 r. Pompa za kwotę 7.000 zł została zakupiona już w dniu 14 marca 2012 r. (data wystawienia faktury), zaś opłacenia zobowiązania dokonano w dniu 30 marca 2012 r. Stosownie do art. 261 ustawy o finansach publicznych kierownik samorządowej jednostki budżetowej może zaciągać zobowiązania do wysokości kwot określonych w zatwierdzonym planie finansowym jednostki. W stwierdzonym stanie faktycznym Pan Dyrektor zaciągnął zobowiązanie w czasie, kiedy limit umożliwiający sfinansowanie zakupu pompy nie był jeszcze przewidziany w planie finansowym – str. 23 protokołu kontroli.
Ponadto należy zwrócić uwagę, że poniesienia wydatku dokonano co prawda w dacie wprowadzenia przez Radę Gminy zmian w uchwale budżetowej, jednakże przed formalnym zawiadomieniem o dokonanych zmianach, stanowiącym dla Pana Dyrektora podstawę wprowadzenia zmian w planie finansowym – § 12 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. Nr 241, poz. 1616). Zasada dokonywania wydatków w granicach limitów określonych w planie finansowym wynika z przepisów art. 44 ust. 1 pkt 3, art. 52 ust. 1 pkt 2 i art. 254 pkt 3 ustawy o finansach publicznych.
W zakresie prawidłowości stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych kontroli poddano udzielenie w 2012 r. zamówienia na dostawę oleju opałowego oraz w 2011 r. na świadczenie usług w zakresie przewozu i dowozu uczniów. Analiza objętych kontrolą zamówień publicznych wykazała, że:
a) w zawiadomieniu o wyborze najkorzystniejszej oferty na dostawę oleju opałowego podano niewłaściwą podstawę prawną, powołując się na art. 70 ustawy, zamiast na art. 92 ust. 2 ustawy – str. 26 protokołu kontroli,
b) Pan Dyrektor i pracownicy Zespołu Szkół biorący udział w przetargu nieograniczonym na przewóz uczniów składali oświadczenia, o których mowa w art. 17 Prawa zamówień publicznych, przed terminem otwarcia ofert. Mając na uwadze, że okoliczności wymienione art. 17 ust. 1 pkt 2-4 Prawa zamówień publicznych mogą być znane dopiero w momencie zapoznania się z ofertami, złożenie prawidłowych oświadczeń jest możliwe po ujawnieniu podmiotów, które złożyły oferty – str. 29 protokołu kontroli.
c) nie dołożono należytej staranności przy sporządzaniu protokołów postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, co przejawiało się niezamieszczaniem wszystkich informacji wymaganych przepisami rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 października 2010 r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (Dz. U. Nr 223, poz. 1458), m.in. informacji o ustaleniu wartości szacunkowej zamówienia, informacji o zamieszczeniu ogłoszenia w siedzibie zamawiającego, informacji o dacie zawarcia umowy, daty zatwierdzenia protokołu – str. 27 i 29 protokołu kontroli.
Zespół Szkół realizuje zadania władając m.in. nieruchomością gruntową zabudowaną budynkami szkolnymi wraz z infrastrukturą towarzyszącą. W trakcie kontroli nie okazano decyzji w sprawie ustanowienia trwałego zarządu nieruchomościami. Zgodnie z art. 43 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 10 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.), trwały zarząd jest prawną formą władania nieruchomościami przez jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej. Ustanawiany jest w drodze decyzji, której elementy określa art. 45 ust. 2 przywołanej ustawy. Pełnienie funkcji trwałego zarządcy wiąże się m.in. z ustawowo określonymi uprawnieniami dotyczącymi wynajmowania i wydzierżawiania nieruchomości (art. 43 ust. 2 pkt 3 ustawy). Jak wykazała kontrola, Zespół Szkół zawierał umowy najmu i dzierżawy mimo braku formalnych podstaw do władania nieruchomościami – str. 36 protokołu kontroli. Wniosek o wydanie decyzji ustanawiającej trwały zarząd nieruchomościami, którymi włada Zespół Szkół skieruję do Wójta Gminy Bakałarzewo odrębnym pismem.
Kontrola realizacji obowiązków inwentaryzacyjnych (str. 38-40 protokołu kontroli) wykazała, że zasady związane z przeprowadzeniem spisu z natury, ustaleniem i wyceną różnic inwentaryzacyjnych zostały uregulowane w „Instrukcji inwentaryzacyjnej Zespołu Szkół w Bakałarzewie”. Przewidują one m.in., że spis z natury dokonywany jest na arkuszach spisowych. Kontrola wykazała natomiast, że inwentaryzacja została przeprowadzona za pomocą programu komputerowego, co nie jest przewidziane w wewnętrznych przepisach. Ponadto na arkuszach spisowych zostały spisane programy komputerowe. Inwentaryzację wartości niematerialnych i prawnych przeprowadza się drogą weryfikacji, która polega na porównaniu stanu księgowego z odpowiednimi dokumentami – art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości.
Stwierdzone w wyniku kontroli nieprawidłowości i uchybienia były wynikiem nieprzestrzegania bądź błędnej interpretacji przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej i rachunkowości samorządowej jednostki budżetowej.
Odpowiedzialność za gospodarkę finansową jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli zarządczej, spoczywa na Panu Dyrektorze jako kierowniku jednostki, zgodnie z art. 53 ust. 1 i art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych.
Wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości, stosownie do ustalonego zakresu czynności, należy do głównego księgowego. Prawa i obowiązki głównych księgowych określa art. 54 ustawy o finansach publicznych.
Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:
1. Precyzyjne ustalenie kwoty nadpłaconej dla PKS Suwałki w związku z niezgodną z umową zmianą cen biletów miesięcznych i wystąpienie o jej zwrot. Poinformowanie Izby o wysokości skutków finansowych wynikających ze stosowania nieprawidłowych cen.
2. Uzupełnienie regulacji wewnętrznych składających się na dokumentację opisującą przyjęte zasady rachunkowości o:
a) metodę ustalania wyniku finansowego, określenie stosowanej wersji oprogramowania i datę rozpoczęcia jego eksploatacji,
b) precyzyjnie określone metody ewidencji poszczególnych rodzajów materiałów.
3. Powierzenie głównemu księgowemu zakresu obowiązków i odpowiedzialności, które zostały przypisane temu stanowisku przepisami art. 54 ustawy o finansach publicznych. Nadanie zakresu czynności st. referentowi ds. księgowości.
4. Zobowiązanie głównego księgowego do wyeliminowania uchybień w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych, poprzez:
a) zachowanie zgodności między numeracją zapisów w dzienniku i numeracją dowodów księgowych,
b) ewidencjonowanie środków otrzymanych z budżetu na realizację projektów objętych dofinansowaniem z udziałem środków europejskich przy użyciu kont 130 i 223.
5. Rozważenie zawarcia umów na dostawę energii cieplnej z zarządami wspólnot mieszkaniowych i obciążanie wspólnot na podstawie wskazań zainstalowanych liczników.
6. Klasyfikowanie dochodów ze sprzedaży energii cieplnej w sposób wskazany w części opisowej wystąpienia.
7. Zmniejszenie odpisu na ZFŚS na 2013 r. o kwotę 5,30 zł odpowiadającą jego zawyżeniu na 2012 r.
8. Zaciąganie zobowiązań i dokonywanie wydatków do wysokości limitów ustalonych w zatwierdzonym planie finansowym.
9. W zakresie udzielania zamówień publicznych:
a) składanie w przetargu nieograniczonym oświadczeń o istnieniu bądź braku okoliczności uzasadniających wyłączenie z postępowania nie wcześniej niż z datą otwarcia ofert,
b) podawanie w protokołach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wszystkich informacji wymaganych przepisami regulującymi zasady sporządzania protokołu.
10. W zakresie inwentaryzacji:
a) uregulowanie w przepisach wewnętrznych zasad przeprowadzania inwentaryzacji przy użyciu programu komputerowego,
b) inwentaryzowanie wartości niematerialnych i prawnych drogą weryfikacji.
O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku Zespół w Suwałkach w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Do wiadomości:
1. Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku
Zespół w Suwałkach
2. Wójt Gminy Bakałarzewo
W wyniku kontroli w ww. jednostce skierowano pismo z dnia 25 czerwca 2013 roku, do organu wykonawczego:
Pan
Tomasz Naruszewicz
Wójt Gminy Bakałarzewo
Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku Zespół w Suwałkach przeprowadziła w okresie kwiecień-maj 2013 r. problemową kontrolę gospodarki finansowej Zespołu Szkół w Bakałarzewie. Z ustaleń zawartych w protokole kontroli, podpisanym 29 maja 2013 r. przez dyrektora Zespołu przy udziale głównego księgowego, wynika, że wyeliminowanie niektórych ze stwierdzonych nieprawidłowości lub zapobieżenie im w przyszłości wymaga podjęcia stosownych czynności przez Pana Wójta.
Kontrola wykazała istnienie w Zespole Szkół na koniec 2012 r. zobowiązań wymagalnych w kwocie 14.800 zł, związanych z realizacją projektu „Świetlice środowiskowe domy równych szans” finansowanego w ramach POKL. Plan wydatków budżetowych na realizację projektu został ustalony w wysokości 73.063 zł i zrealizowany przez Zespół Szkół w 54%, tj. w kwocie 39.557,71 zł. Jak wynika z ustaleń kontroli, na realizację projektu nie przekazano Zespołowi Szkół całości środków na sfinansowanie zaplanowanych wydatków. Według wyjaśnień Skarbnika Gminy, powodem nieprzekazywania środków na realizację projektu było nieotrzymanie w 2012 r. środków od instytucji pośredniczącej. Należy zwrócić uwagę, że brak zamiaru finansowania w 2012 r. wydatków (przekazywania Zespołowi Szkół środków) dotyczących realizacji projektu powinien skutkować odpowiednią komunikacją z dyrektorem ZS w sprawie zaniechania zaciągania zobowiązań dotyczących projektu lub zmianą planu finansowego ZS w tej części. Okoliczność powstania zobowiązań wymagalnych mimo posiadania przez gminę środków na rachunku budżetu świadczy o braku należytych działań koordynujących realizację budżetu w zakresie dotyczącym tego projektu. Zgodnie z art. 44 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) jednostki sektora finansów publicznych dokonują wydatków w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.
Zespół Szkół realizuje zadania władając m.in. nieruchomością gruntową zabudowaną budynkami szkolnymi wraz z infrastrukturą towarzyszącą. W trakcie kontroli nie okazano decyzji w sprawie ustanowienia trwałego zarządu nieruchomościami. Zgodnie z art. 43 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 10 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.) trwały zarząd jest prawną formą władania nieruchomościami przez jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej. Ustanawiany jest w drodze decyzji, której elementy określa art. 45 ust. 2 przywołanej ustawy. Pełnienie funkcji trwałego zarządcy wiąże się m.in. z ustawowo określonymi uprawnieniami dotyczącymi wynajmowania i wydzierżawiania nieruchomości (art. 43 ust. 2 pkt 3 ustawy). Jak wykazała kontrola, Zespół Szkół zawierał umowy najmu i dzierżawy mimo braku formalnych podstaw do władania nieruchomościami. Niezbędne jest zatem wydanie przez Pana Wójta decyzji ustanawiającej trwały zarząd nieruchomościami, którymi włada Zespół Szkół.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Do wiadomości:
Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku
Zespół w Suwałkach
Odsłon dokumentu: 120436940 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
|