Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność kontrolna » Działalność kontrolna 2013

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół Samorządowych w Hajnówce  

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół Samorządowych w Rutce-Tartak  

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół Samorządowych w Szypliszkach  

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół w Rutkach  

zalecenia - Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku  

zalecenia - Gmina Bakałarzewo  

zalecenia - Gmina Bielsk Podlaski  

zalecenia - Gmina Boćki  

zalecenia - Gmina Brańsk  

zalecenia - Gmina Filipów  

zalecenia - Gmina Grodzisk  

zalecenia - Gmina Hajnówka  

zalecenia - Gmina Jaświły  

zalecenia - Gmina Juchnowiec Kościelny  

zalecenia - Gmina Kobylin Borzymy  

zalecenia - Gmina Kuźnica  

zalecenia - Gmina Milejczyce  

zalecenia - Gmina Nowinka  

zalecenia - Gmina Orla  

zalecenia - Gmina Przytuły  

zalecenia - Gmina Puńsk  

zalecenia - Gmina Rudka  

zalecenia - Gmina Rutka-Tartak  

zalecenia - Gmina Rutki  

zalecenia - Gmina Siemiatycze  

zalecenia - Gmina Sokoły  

zalecenia - Gmina Szypliszki  

zalecenia - Gmina Śniadowo  

zalecenia - Gmina Turośń Kościelna  

zalecenia - Gmina Wąsosz  

zalecenia - Gmina Zbójna  

zalecenia - Gminny Zespół Obsługi Szkół w Siemiatyczach  

zalecenia - Gminny Zespół Obsługi Szkół w Siemiatyczach  

zalecenia - Gminny Zespół Oswiaty w Jaświłach  

zalecenia - Gminny Zespół Szkół w Michałowie  

zalecenia - Miasto i Gmina Supraśl  

zalecenia - Miasto Augustów  

zalecenia - Miasto Białystok  

zalecenia - Miasto Bielsk Podlaski  

zalecenia - Miasto i Gmina Jedwabne  

zalecenia - Miasto i Gmina Łapy  

zalecenia - Miasto i Gmina Łapy 2  

zalecenia - Miasto i Gmina Mońki  

zalecenia - Miasto i Gmina Nowogród  

zalecenia - Miasto i Gmina Rajgród  

zalecenia - Miasto i Gmina Suraż  

zalecenia - Miasto i Gmina Szczuczyn  

zalecenia - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Suwałkach  

zalecenia - Powiat Hajnowski  

zalecenia - Powiat Grajewski  

zalecenia - Powiat Łomżyński  

zalecenia - Powiat Sejneński  

zalecenia - Powiat Wysokomazowiecki  

zalecenia - Powiatowy Zespół Obsługi Szkół i Placówek Oświatowych w Wysokiem Mazowieckiem  

zalecenia - Samorząd Województwa Podlaskiego  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 5 w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Szkoła Policealna Nr 2 Pracowników Medycznych i Społecznych w Białymstoku  

zalecenia - Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Mońkach  

zalecenia - Zespół Obsługi Szkół w Grodzisku  

zalecenia - Zespół Szkół i Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Surażu  

zalecenia - Zespół Szkół nr 1 w Grajewie  

zalecenia - Zespół Szkół Ogólnokształcących w Sejnach  

zalecenia - Zespół Szkół w Augustowie  

zalecenia - Zespół Szkół w Bakałarzewie  

zalecenia - Zespół Szkół w Boćkach  

zalecenia - Zespół Szkół w Filipowie  

zalecenia - Zespół Szkół w Kuźnicy  

zalecenia - Zespół Szkół w Mońkach  

zalecenia - Zespół Szkół z dodatkowym nauczaniem języka białoruskiego w Orli  



zalecenia - Gmina Juchnowiec Kościelny

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2013-10-29 08:34
Data modyfikacji:  2013-10-29 08:35
Data publikacji:  2013-10-29 08:35
Wersja dokumentu:  1


Kontrola doraźna gospodarki finansowej gminy Juchnowiec Kościelny

w zakresie  udzielania dotacji jednostkom oświatowym

 prowadzonym przez podmioty inne niż gmina w 2012 r.

przeprowadzona w Urzędzie Gminy w Juchnowcu Kościelnym

przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

 

 

         Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 06 września 2013 roku (znak: RIO.I.6003-2/13), o treści jak niżej:

 

 

Pan

Krzysztof Marcinowicz

Wójt Gminy

Juchnowiec Kościelny

 

 

W wyniku doraźnej kontroli gospodarki finansowej gminy Juchnowiec Kościelny w zakresie udzielania dotacji jednostkom oświatowym prowadzonym przez podmioty inne niż gmina w 2012 r., przeprowadzonej w Urzędzie Gminy w Juchnowcu Kościelnym na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2012 r., poz. 1113) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.

 

Zakresem kontroli objęto uchwałę organu prowadzącego w sprawie udzielania dotacji jednostkom oświatowym prowadzonym przez podmioty inne niż gmina, procedurę przyznania dotacji, prawidłowość obliczenia oraz kwoty dotacji oraz tryb jej przekazywania, a także wykorzystanie dotacji i jej rozliczenie.

 

W 2012 r. dotację z budżetu gminy Juchnowiec Kościelny otrzymywało Niepubliczne Przedszkole „Kraina Dziecka” w Ignatkach. Podstawę udzielenia dotacji stanowiły przepisy art. 90 ust. 2b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Suma dotacji przekazanej Przedszkolu w 2012 r. wyniosła 250.563,31 zł; dotacja pomniejszona o zwrot wynikający z jej rozliczenia stanowiła zaś kwotę 250.562 zł.

Przeprowadzona analiza, uwzględniająca uwagi wniesione przez Pana Wójta pismem z dnia 8 sierpnia 2013 r. (FN.3201.3.2013), wykazała zaniżenie sumy dotacji dla Przedszkola o łączną kwotę 8.618,39 zł. Do nieprawidłowego ustalenia kwoty dotacji – w świetle przepisów art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty stanowiących, iż dotacja dla niepublicznych przedszkoli przysługuje na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego doszło m.in. w wyniku nieuwzględnienia w podstawie naliczenia dotacji dla Przedszkola wydatków w rozdziale 80146 „Dokształcanie i doskonalenie nauczycieli”, które według ustaleń kontroli w 2012 r. wyniosły łącznie 293,50 zł oraz wydatków poniesionych na zużycie energii elektrycznej w przedszkolu w Juchnowcu w Górnym, które w 2012 r. zamknęły się kwotą 3.612,86 zł (wydatki z tego tytułu sklasyfikowane były w r. 80101 „Szkoły podstawowe”, który nie był uwzględniany przy naliczaniu dotacji). Koszty dokształcania nauczycieli oraz koszty zużycia energii elektrycznej mieszczą się w pojęciu wydatków bieżących, o których mowa w przywołanych wyżej przepisach.

Dodatkowo na poprawność obliczenia wysokości dotacji dla Przedszkola miało wpływ nieskorygowanie jej wysokości w związku ze zmianami planu wydatków bieżących w budżecie gminy Juchnowiec Kościelny według stanu na dzień 31 grudnia 2012 r. Uchwałą Nr XII/110/2011 Rady Gminy Juchnowiec Kościelny z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie budżetu gminy na 2012 r. zaplanowano dotację podmiotową dla Przedszkola w wysokości 280.000 zł (obliczoną w oparciu o planowane w budżecie wydatki bieżące ponoszone w przedszkolach publicznych z terenu gminy w przeliczeniu na jednego ucznia). W trakcie roku sumę planowanych dotacji zmniejszono o 30.000 zł (uchwałą Nr XIX/237/2012 Rady Gminy z dnia 30 października 2012 r.), po czym zwiększono o kwotę 10.000 zł (uchwałą Nr XXII/262/2012 Rady Gminy z dnia 28 grudnia 2012 r.) do sumy 260.000 zł. Podstawą obliczenia kwoty dotacji, zgodnie z przywołanym przepisem art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty, stanowią wydatki bieżące ponoszone w przedszkolach publicznych według stanu na dzień 31 grudnia danego roku, za który obliczana jest dotacja. W przypadku zmniejszenia lub zwiększenia w trakcie roku ustalonych w budżecie gminy kwot wydatków bieżących przewidzianych na jedno dziecko w przedszkolu publicznym, odpowiedniej zmianie powinna ulec również podstawa ustalenia wysokości dotacji dla niepublicznego przedszkola, czego nie uczyniono. Z dokonanego w trakcie kontroli obliczenia wysokości dotacji, uwzględniającego powyższe uwagi, wynika, że prawidłowo dotacja powinna wynosić 259.181,70 zł.

Kontrola wykazała ponadto, że w trzech przypadkach comiesięczne rozliczenia dotacji za poprzedni okres wraz z informacją o aktualnej liczbie dzieci w przedszkolu przekazane zostały przez organ prowadzący Przedszkole po terminie wynikającym z postanowień § 5 ust. 4 uchwały Nr XLVI/324/10 Rady Gminy Juchnowiec Kościelny z dnia 23 czerwca 2010 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych przez osoby prawne i fizyczne na terenie Gminy Juchnowiec Kościelny (tj. po 10 danego miesiąca).

Poza tym, w wyniku dokonanego przez kontrolowaną jednostkę rozliczenia dotacji udzielonej dla Przedszkola w 2011 r., dotację pomniejszono o 1.669 zł zaliczając jednocześnie tę kwotę na poczet dotacji udzielonej Przedszkolu w styczniu 2012 r. Powyższe pozostawało w sprzeczności z zapisem art. 251 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885), który wskazuje, że dotacje udzielone z budżetu j.s.t. w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego podlegają zwrotowi do budżetu w terminie do 31 stycznia następnego roku. Zaliczenie nadpłaconej dotacji na poczet dotacji udzielonej w następnym roku nie znajdowało zatem umocowania prawnego. Równocześnie wskazania wymaga, że niewykorzystana do końca 2012 r. dotacja w wysokości 1,31 zł została zwrócona z naruszeniem wskazanego terminu, a mianowicie w dacie 5 lutego 2013 r.

 

Stwierdzone w trakcie kontroli nieprawidłowości i uchybienia były wynikiem błędnej interpretacji lub nieprzestrzegania przepisów prawnych dotyczących udzielania dotacji jednostkom oświatowym prowadzonym przez podmioty inne niż gmina.

Obowiązki dotyczące m.in. wykonywania budżetu, a także ogólna odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę finansową gminy, spoczywają na organie wykonawczym – Wójcie, stosownie do postanowień art. 30 ust. 1 i 2 i art. 60 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. Nr 594 ze zm.), a także art. 53 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Poszczególne obowiązki dotyczące ustalania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół spoczywały na pracownikach wskazanych w protokole kontroli.

 

         Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Prawidłowe, w świetle art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty, ustalanie dotacji dla niepublicznych przedszkoli, dla których organem prowadzącym nie jest jednostka samorządu terytorialnego, mając na uwadze tezy zawarte w części opisowej wystąpienia.

2. Przekazanie Niepublicznemu Przedszkolu „Kraina Dziecka” w Ignatkach kwoty dotacji zaniżonej za 2012 r., wynoszącej 8.618,39 zł.

3. Egzekwowanie zwrotu do budżetu gminy dotacji w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego.

 

O sposobie wykonania zaleceń proszę powiadomić Regionalna Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

         Dodatkowo informuję o możliwości składania w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa Izby do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.

Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

       Prezes

Regionalnej Izby Obrachunkowej

  w Białymstoku

 





Odsłon dokumentu: 120436836
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120436836 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |