Kontrola problemowa gospodarki finansowej
przeprowadzona w Szkole Podstawowej nr 5 w Bielsku Podlaskim
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 03 czerwca 2013 roku (znak: RIO.I.6002-11/13), o treści jak niżej:
Pani
Zofia Tymińska
Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 5
w Bielsku Podlaskim
W wyniku problemowej kontroli gospodarki finansowej Szkoły Podstawowej Nr 5 w Bielsku Podlaskim za 2012 rok i inne wybrane okresy, przeprowadzonej na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2012 r., poz. 1113) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono nieprawidłowości opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.
Zakresem kontroli objęto zagadnienia organizacyjne Szkoły, funkcjonowanie kontroli zarządczej, księgowość i sprawozdawczość, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, plan finansowy i jego zmiany, realizację dochodów i wydatków budżetowych, w tym zagadnienie osiągania przez jednostki samorządu terytorialnego wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.), zamówienia publiczne, gospodarkę składnikami majątku, inwentaryzację, rozliczenia z budżetem gminy.
Badanie wykonywania obowiązków inwentaryzacyjnych w odniesieniu do rzeczowych aktywów trwałych wykazało, że ostatnia inwentaryzacja tej kategorii składników majątkowych została przeprowadzona według stanu na dzień 31 grudnia 2009 r., na podstawie zarządzenia nr 9/2009 Pani Dyrektor z dnia 31 grudnia 2009 r. Według tej regulacji inwentaryzacją należało objąć m.in. „majątek rzeczowy” (zarządzenie nie precyzowało jasno, jakie składniki majątkowe miały być objęte inwentaryzacją). Na podstawie okazanych arkuszy spisowych ustalono, że dokonano inwentaryzacji składników majątkowych ewidencjonowanych na koncie 013 „Pozostałe środki trwałe”. Spisem z natury nie objęto zaś środków trwałych zaewidencjonowanych na koncie 011 „Środki trwałe”, których wartość księgowa na dzień inwentaryzacji wynosiła 402.900,78 zł. Stosownie do postanowień art. 26 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r., poz. 330) częstotliwość inwentaryzacji uważa się za dotrzymaną, jeżeli inwentaryzację środków trwałych znajdujących się na terenie strzeżonym przeprowadzono raz w ciągu 4 lat. Z ustaleń kontroli wynika, że ostania inwentaryzacja środków trwałych ewidencjonowanych na koncie 011 została przeprowadzona w 2005 r. W związku z tym w badanej jednostce naruszono obowiązki w zakresie częstotliwości przeprowadzenia inwentaryzacji tych aktywów trwałych, bowiem należało je zinwentaryzować najpóźniej w 2009 r. W złożonym w tej sprawie wyjaśnieniu wskazano, że powyższa nieprawidłowość był wynikiem przeoczenia – str. 21 protokołu kontroli.
W zakresie prawidłowości gromadzenia i wydatkowania środków za pośrednictwem wyodrębnionego rachunku dochodów i wydatków nimi finansowanych, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), stwierdzono, że wraz z opłatą za żywienie pobierano od uczniów „dobrowolną” opłatę w wysokości 3 zł miesięcznie. Formalnie pobór opłaty wynikał ze składanych przez rodziców kart zgłoszenia dziecka na obiady, w których zawarty był zapis: „Do miesięcznej kwoty za obiady będzie doliczana dobrowolna wpłata rodziców w kwocie 3,00 zł (słownie; trzy złote) przeznaczona na środki czystości lub uzupełnienie naczyń kuchennych”. Należy wskazać, że pobieranie od uczniów korzystających ze stołówki szkolnej dodatkowej opłaty jest niezgodne z regulacją art. 67a ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Przepis ten stanowi, że do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki. Zatem szkoła nie jest uprawniona do pobierania od uczniów dodatkowych, poza należnościami za obiady ustalonymi zgodnie z przywołanym przepisem, opłat związanych z funkcjonowaniem stołówki. Jak ustalono, wpłaty od uczniów „na środki czystości do stołówki i uzupełnienie naczyń kuchennych” w 2012 r. wyniosły 4.364 zł – str.17-18 protokołu kontroli.
Stwierdzone nieprawidłowości były w głównej mierze wynikiem nieprzestrzegania przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej i rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych.
Odpowiedzialność za gospodarkę finansową jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli zarządczej, spoczywa na Pani Dyrektor jako kierowniku jednostki, zgodnie z art. 53 ust. 1 i art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych.
Wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości, stosownie do ustalonego zakresu czynności, należy do głównego księgowego. Prawa i obowiązki głównych księgowych określa art. 54 ustawy o finansach publicznych.
Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:
1. Przeprowadzanie inwentaryzacji wszystkich środków trwałych z częstotliwością wymaganą przepisami art. 26 ustawy o rachunkowości.
2. Zaniechanie pobierania od uczniów opłat niemających umocowania w przepisach prawa.
O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Do wiadomości:
Burmistrz Bielska Podlaskiego
Odsłon dokumentu: 120436924 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
|