Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność kontrolna » Działalność kontrolna 2013

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół Samorządowych w Hajnówce  

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół Samorządowych w Rutce-Tartak  

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół Samorządowych w Szypliszkach  

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół w Rutkach  

zalecenia - Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku  

zalecenia - Gmina Bakałarzewo  

zalecenia - Gmina Bielsk Podlaski  

zalecenia - Gmina Boćki  

zalecenia - Gmina Brańsk  

zalecenia - Gmina Filipów  

zalecenia - Gmina Grodzisk  

zalecenia - Gmina Hajnówka  

zalecenia - Gmina Jaświły  

zalecenia - Gmina Juchnowiec Kościelny  

zalecenia - Gmina Kobylin Borzymy  

zalecenia - Gmina Kuźnica  

zalecenia - Gmina Milejczyce  

zalecenia - Gmina Nowinka  

zalecenia - Gmina Orla  

zalecenia - Gmina Przytuły  

zalecenia - Gmina Puńsk  

zalecenia - Gmina Rudka  

zalecenia - Gmina Rutka-Tartak  

zalecenia - Gmina Rutki  

zalecenia - Gmina Siemiatycze  

zalecenia - Gmina Sokoły  

zalecenia - Gmina Szypliszki  

zalecenia - Gmina Śniadowo  

zalecenia - Gmina Turośń Kościelna  

zalecenia - Gmina Wąsosz  

zalecenia - Gmina Zbójna  

zalecenia - Gminny Zespół Obsługi Szkół w Siemiatyczach  

zalecenia - Gminny Zespół Obsługi Szkół w Siemiatyczach  

zalecenia - Gminny Zespół Oswiaty w Jaświłach  

zalecenia - Gminny Zespół Szkół w Michałowie  

zalecenia - Miasto i Gmina Supraśl  

zalecenia - Miasto Augustów  

zalecenia - Miasto Białystok  

zalecenia - Miasto Bielsk Podlaski  

zalecenia - Miasto i Gmina Jedwabne  

zalecenia - Miasto i Gmina Łapy  

zalecenia - Miasto i Gmina Łapy 2  

zalecenia - Miasto i Gmina Mońki  

zalecenia - Miasto i Gmina Nowogród  

zalecenia - Miasto i Gmina Rajgród  

zalecenia - Miasto i Gmina Suraż  

zalecenia - Miasto i Gmina Szczuczyn  

zalecenia - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Suwałkach  

zalecenia - Powiat Hajnowski  

zalecenia - Powiat Grajewski  

zalecenia - Powiat Łomżyński  

zalecenia - Powiat Sejneński  

zalecenia - Powiat Wysokomazowiecki  

zalecenia - Powiatowy Zespół Obsługi Szkół i Placówek Oświatowych w Wysokiem Mazowieckiem  

zalecenia - Samorząd Województwa Podlaskiego  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 5 w Bielsku Podlaskim  

zalecenia - Szkoła Policealna Nr 2 Pracowników Medycznych i Społecznych w Białymstoku  

zalecenia - Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Mońkach  

zalecenia - Zespół Obsługi Szkół w Grodzisku  

zalecenia - Zespół Szkół i Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Surażu  

zalecenia - Zespół Szkół nr 1 w Grajewie  

zalecenia - Zespół Szkół Ogólnokształcących w Sejnach  

zalecenia - Zespół Szkół w Augustowie  

zalecenia - Zespół Szkół w Bakałarzewie  

zalecenia - Zespół Szkół w Boćkach  

zalecenia - Zespół Szkół w Filipowie  

zalecenia - Zespół Szkół w Kuźnicy  

zalecenia - Zespół Szkół w Mońkach  

zalecenia - Zespół Szkół z dodatkowym nauczaniem języka białoruskiego w Orli  



zalecenia - Miasto i Gmina Łapy

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2013-10-29 09:00
Data modyfikacji:  2013-10-29 09:03
Data publikacji:  2013-10-29 09:03
Wersja dokumentu:  1


 

Kontrola doraźna gospodarki finansowej gminy Łapy

w zakresie udzielania w 2012 r. dotacji szkołom

prowadzonym przez podmioty inne niż gmina

przeprowadzona w Urzędzie Miejskim w Łapach

przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

 

 

         Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 07 października 2013 roku (znak: RIO.I.6003-3/13), o treści jak niżej:

 

Pan

Wiktor Brzosko

Burmistrz Łap 

 

W wyniku doraźnej kontroli gospodarki finansowej gminy Łapy w zakresie udzielania w 2012 r. dotacji szkołom prowadzonym przez podmioty inne niż gmina, przeprowadzonej w Urzędzie Miejskim w Łapach na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2012 r. poz. 1113) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.

 

Zakresem kontroli objęto uchwałę organu prowadzącego w sprawie udzielania dotacji jednostkom oświatowym prowadzonym przez podmioty inne niż gmina, procedurę przyznania dotacji, prawidłowość obliczenia kwoty dotacji oraz tryb jej przekazywania, a także wykorzystanie dotacji i jej rozliczenie.

 

W 2012 r. dotację z budżetu gminy Łapy otrzymywały dwie niepubliczne szkoły podstawowe: Katolicka Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Łapach oraz Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Daniłowie Dużym prowadzona przez Fundację LARUS. Podstawę udzielenia dotacji stanowił przepis art. 90 ust. 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), zgodnie z którym dotacje dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego, pod warunkiem że osoba prowadząca szkołę poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. Rada Miejska w Łapach sprecyzowała regulację art. 90 ust. 2a ustawy uchwałą Nr VII/53/11 z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół, przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych na terenie Gminy Łapy oraz ustalenia trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystywania tych dotacji, podjętą na podstawie art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty, postanawiając że dotacja dla szkół niepublicznych przysługuje na każdego ucznia w wysokości równej kwocie przewidzianej na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę Łapy.

Przeprowadzona analiza wykazała zawyżenie sumy dotacji dla obu szkół w łącznej wysokości 28.081,21 zł, z tego 20.539,01 zł dla Katolickiej Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Łapach oraz 7.542,20 zł dla Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Daniłowie Dużym. Do zawyżenia kwoty dotacji – w świetle art. 90 ust. 2a ustawy o systemie oświaty i uchwały Rady Miejskiej – doszło w szczególności w wyniku:

a) ustalenia kwoty subwencji na ucznia na podstawie faktycznej liczby uczniów w gminie, a nie liczby uczniów wskazanych w kol. 3 otrzymanej z Ministerstwa Edukacji Narodowej metryczki subwencji oświatowej na 2012 rok, w wyniku czego kwota subwencji na ucznia przyjęta do obliczenia dotacji była wyższa niż otrzymana w części oświatowej subwencji;

b) nieprzeliczenia dotacji na koniec roku w odniesieniu do średniorocznej liczby uczniów ustalanej jako suma uczniów z wszystkich miesięcy dzielona przez 12; z użytego w stanowiącym podstawę udzielenia dotacji przepisie art. 90 ust. 2a ustawy o systemie oświaty sformułowania na każdego ucznia wynika, iż dotację należy ustalać w stosunku do  rzeczywistej liczby uczniów (Wyrok NSA z dnia 29 lutego 2012 r. (II GSK 42/11)). Oznacza to, że rozliczenie dotacji powinno być dokonywane w oparciu o faktyczną liczbę uczniów w całym roku budżetowym. W trakcie roku budżetowego faktyczna liczba uczniów może ulegać zmianie i odbiegać od liczby uczniów wskazanej we wniosku o udzielenie dotacji, co oznacza, że w sytuacji gdy liczba uczniów w danym miesiącu jest wyższa od zgłoszonej, to dotacja przysługuje na wyższą, a gdy jest niższa – na niższą liczbę uczniów i wówczas spadek ilości uczniów w trakcie roku budżetowego wiąże się ze zmniejszeniem dotacji i koniecznością zwrotu nadmiernie pobranej dotacji;

c) błędnym zakwalifikowaniu 1 ucznia z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu lekkim do wagi P28 zamiast P2. Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2012 (Dz. U. Nr 288, poz. 1693) waga P28 dotyczy uczniów przedszkoli posiadających orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim. Dla ucznia szkoły podstawowej z takim orzeczeniem należało zastosować wagę P2.

         Szczegółowe obliczenia prawidłowej kwoty dotacji dla wymienionych szkół zostały zawarte w protokole kontroli.

Ponadto kontrola wykazała, że większość obowiązków z zakresu udzielania dotacji niepublicznym  jednostkom oświaty (w tym m.in.: ustalanie należnej kwoty dotacji na 1 ucznia w oparciu o dane zawarte w metryczkach subwencji oświatowej otrzymywanych z Ministerstwa Edukacji Narodowej, zatwierdzanie sprawozdań z wykorzystania dotacji, dokonywanie comiesięcznych obliczeń należnych niepublicznym jednostkom oświaty dotacji) wykonywała Elżbieta Dzierżek zatrudniona na stanowisku dyrektora Biura Obsługi Szkół Samorządowych w Łapach. Określający obowiązki dyrektora regulamin organizacyjny Biura nie odnosi się do przedmiotowego zagadnienia, podobnie jak Statut BOSS – str. 4 protokołu kontroli.

 

Stwierdzone w trakcie kontroli nieprawidłowości i uchybienia były wynikiem błędnej interpretacji lub nieprzestrzegania przepisów prawnych dotyczących udzielania dotacji jednostkom oświatowym prowadzonym przez podmioty inne niż gmina, a także niewłaściwego funkcjonowania kontroli zarządczej.

Obowiązki dotyczące m.in. wykonywania budżetu, a także ogólna odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę finansową gminy, spoczywają na organie wykonawczym (Burmistrzu) stosownie do postanowień art. 30 ust. 1 i 2 i art. 60 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, ze zm.), a także art. 53 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Niektóre obowiązki dotyczące ustalania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół spoczywały na pracownikach wskazanych w protokole kontroli.

 

         Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Wystąpienie o zwrot dotacji zawyżonych za 2012 r. dla Katolickiej Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Łapach w kwocie 20.539,01 zł oraz dla Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Daniłowie Dużym w kwocie 7.542,20 zł.

2. Zapewnienie formalnego przypisania obowiązków w zakresie ustalania wysokości dotacji niepublicznym jednostkom oświaty pracownikowi BOSS faktycznie wykonującemu te czynności.

O sposobie wykonania zaleceń proszę powiadomić Regionalna Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

         Dodatkowo informuję o możliwości składania w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa Izby do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.

Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

 

 

      Prezes

Regionalnej Izby Obrachunkowej

  w Białymstoku

 





Odsłon dokumentu: 120436890
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120436890 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |