Kontrola problemowa gospodarki finansowej
przeprowadzona w Szkole Podstawowej w Perlejewie
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 04 stycznia 2011 roku (znak: RIO.I.6002-16/10), o treści jak niżej:
Pani
Urszula Kamińska
Dyrektor Szkoły Podstawowej
w Perlejewie
W wyniku problemowej kontroli gospodarki finansowej Szkoły Podstawowej w Perlejewie za 2009 rok, przeprowadzonej na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.
Zakresem kontroli objęto regulacje wewnętrzne z zakresu kontroli wewnętrznej i rachunkowości, funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, księgowość i sprawozdawczość, gospodarkę pieniężną, rozrachunki i roszczenia, plan finansowy i jego wykonanie, w tym zagadnienie osiągania przez jednostki samorządu terytorialnego wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.), zamówienia publiczne, gospodarkę składnikami majątkowymi oraz rozliczenia z budżetem gminy.
Ustalenia kontroli wskazują na szereg nieprawidłowości wynikających z braku należytego wyodrębnienia zagadnień dotyczących gospodarki finansowej Gimnazjum w Perlejewie, którego obsługę finansowo-księgową prowadzi Szkoła Podstawowa. Na dyrektorze Gimnazjum, jako kierowniku jednostki budżetowej, spoczywają obowiązki polegające w szczególności na opracowaniu projektu planu finansowego i planu finansowego Gimnazjum, sporządzaniu jednostkowych sprawozdań budżetowych i finansowych na podstawie danych wynikających z ksiąg rachunkowych, dysponowaniu środkami finansowymi określonymi w planie finansowym poprzez zatwierdzanie do wypłaty dokumentów dotyczących Gimnazjum, opracowaniu dokumentacji opisującej przyjęte w Gimnazjum zasady rachunkowości – str. 2, 7-8 i 13-14 protokołu kontroli. Wymienione obowiązki uregulowane są obecnie w przepisach:
- art. 11 ust. 3, art. 53 ust. 1, art. 248 ust. 2 i art. 249 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.),
- § 4 pkt 3 lit. b) i § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 20, poz. 103),
- § 17, § 25 ust. 1 i § 26 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont... (Dz. U. Nr 128, poz. 861),
a także wynikają z art. 5 ust. 7 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 1572 ze zm.), który stanowi, że opracowanie dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości należy do obowiązków kierownika jednostki oświatowej także wówczas, gdy jest ona obsługiwana w zakresie spraw administracyjnych i finansowo-księgowych.
Przekazując Pani Dyrektor powyższe uwagi informuję, że stosowne wnioski zmierzające do zapewnienia funkcjonowania Gimnazjum w sposób wymagany dla odrębnej jednostki budżetowej zostaną zawarte także w wystąpieniu pokontrolnym skierowanym do Wójta Gminy Perlejewo, na podstawie ustaleń kontroli kompleksowej gminy, jako organu odpowiedzialnego za przekazywanie informacji niezbędnych do opracowania planów finansowych jednostek budżetowych i weryfikowania ich projektów, weryfikowanie prawidłowości przedkładanych sprawozdań, a także sprawowanie ogólnego nadzoru nad wykonaniem budżetu.
W zakresie obowiązków Szkoły Podstawowej, jako podmiotu prowadzącego obsługę finansowo-księgową Gimnazjum, należy w szczególności wskazać na powinność prowadzenia ksiąg rachunkowych w sposób zapewniający ustalenie na ich podstawie danych niezbędnych do sporządzenia jednostkowej sprawozdawczości budżetowej i finansowej odrębnie dla Szkoły Podstawowej i Gimnazjum. Jak wynika z ustaleń zawartych na str. 4-5 protokołu kontroli, stwierdzony sposób ewidencjonowania operacji nie umożliwia sporządzenia kompletu obowiązującej sprawozdawczości odrębnie dla każdej z jednostek.
W kwestii sporządzania projektu planu finansowego Szkoły Podstawowej należy zwrócić uwagę, że Pani Dyrektor zaniechała w okresie objętym kontrolą wykonania obowiązku sporządzenia projektu planu, wynikającego wówczas z art. 185 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), a obecnie z art. 248 ust. 2 ustawy o finansach publicznych. Pomijając w tym miejscu kwestię, że informacja niezbędna do opracowania projektu planu finansowego Szkoły została Pani przekazana przez Wójta nieprawidłowo (obejmowała ona także dane dotyczące Gimnazjum oraz była przekazana po terminie ustawowym), obowiązkiem Pani Dyrektor po jej otrzymaniu było opracowanie projektu planu finansowego Szkoły do 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy i przedstawienie go Wójtowi celem weryfikacji zgodności z projektem uchwały budżetowej, jak tego wymagał § 4 ust. 4 obowiązującego w okresie objętym kontrolą rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych... (Dz. U. Nr 116, poz. 783 ze zm.). Dopiero zweryfikowany przez Wójta projekt planu może stanowić podstawę gospodarki finansowej Szkoły od 1 stycznia roku budżetowego do dnia opracowania planu finansowego na podstawie informacji o kwotach dochodów i wydatków wynikających z uchwały budżetowej. Opisane na str. 13 protokołu kontroli dane planistyczne, przekazane przez Panią Dyrektor Wójtowi z datą 5 listopada 2008 r., nie mogą być uznane za projekt planu finansowego w rozumieniu przywołanych przepisów.
Analiza kompletności sporządzanych sprawozdań wykazała (oprócz zaniechania sporządzania sprawozdań jednostkowych dla Gimnazjum), że sprawozdania Rb-27S i Rb-28S sporządzano w 2009 i 2010 r. tylko za miesiące kończące kwartał. Wskazane sprawozdania są sprawozdaniami miesięcznymi i powinny być sporządzane za każdy miesiąc, co wynika obecnie z § 3 pkt 9 i 20 oraz rozdziałów 1 i 4 załącznika nr 39 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej – str. 8 protokołu kontroli.
Kontrola prawidłowości prowadzenia ksiąg rachunkowych w świetle przepisów ustawy o rachunkowości oraz obowiązującego w okresie objętym kontrolą rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 ze zm.) wykazała, że:
a) na dowodach źródłowych, na podstawie których sporządzane są dowody zbiorcze stanowiące podstawę zapisów, brak adnotacji o sprawdzeniu pod względem formalno-rachunkowym, dekretacji oraz zatwierdzenia do wypłaty, co narusza postanowienia przepisów wewnętrznych oraz art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy – str. 6-7 protokołu kontroli,
b) jednostka posiada otwarty rachunek bankowy o nazwie „Fundacja – Dzieło Nowego Tysiąclecia”, który nie jest objęty ewidencją księgową; od 2007 r. na rachunku tym nie występują obroty, zaś jego saldo, pozostałe po rozliczeniu programu stypendialnego, wynosi 110,52 zł – str. 11 protokołu kontroli,
c) nie ujmowano na koncie 201 „Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami” kwot zobowiązań istniejących na koniec okresu sprawozdawczego, tj. miesiąca kończącego kwartał. Analiza dokonana według stanu na koniec września i grudnia 2009 r. wykazała, że do ksiąg rachunkowych września nie ujęto dotyczących tego okresu kosztów wynikających z nieopłaconych zobowiązań na kwotę 6.710,37 zł, zaś do ksiąg grudnia kosztów zobowiązań obciążających 2009 rok, opłaconych w styczniu 2010 r., w wysokości 12.115,22 zł. W konsekwencji zobowiązania te nie zostały wykazane w sprawozdaniu Rb-28S za wrzesień 2009 r. i rocznym za 2009 r. Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy, do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego należy wprowadzić każde zdarzenie, które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym, natomiast zasada memoriału określona art. 6 ust. 1 ustawy nakazuje ująć w księgach danego roku obrotowego wszystkie obciążające ten rok koszty, niezależnie od terminu zapłaty – str. 12 protokołu kontroli,
d) potrącone z wynagrodzeń pracowników kwoty składek ubezpieczenia zbiorowego i składek przekazywanych związkom zawodowym ujmowano na koncie 229 „Pozostałe rozrachunki publiczno-prawne” zamiast na koncie 240 „Pozostałe rozrachunki”, którego w księgach jednostki nie prowadzono – str. 12 protokołu kontroli,
e) na koncie 011 „Środki trwałe” ujmowano wartość różnego rodzaju przedmiotów, które ze względu na wartość nieprzekraczającą 3.500 zł, a w niektórych przypadkach także ze względu na przeznaczenie do celów dydaktycznych, powinny być ujmowane na koncie 013 „Pozostałe środki trwałe”, stosownie do § 5 ust. 3 rozporządzenia i zasad funkcjonowania kont 011 i 013 – str. 29 protokołu kontroli.
Kontrola gospodarki pieniężnej wykazała, że zaliczka w kwocie 1.610 zł, pobrana przez nauczyciela 30 stycznia 2009 r. na organizację zimowiska, została rozliczona po upływie ponad 7 miesięcy od określonego we wniosku o zaliczkę terminu rozliczenia. Podobnie zaliczka pobrana przez dyrektora Gimnazjum została rozliczona z naruszeniem terminu, wynoszącym w tym przypadku ponad miesiąc – str. 13 protokołu kontroli. Terminy rozliczania zaliczek wynikały jedynie z treści wniosków o zaliczkę, ponieważ przepisy wewnętrzne nie regulują tego zagadnienia.
Analiza zakresów czynności pracowników wykonujących obowiązki związane z gospodarką finansową Szkoły wykazała, że zakres czynności głównego księgowego nie odnosi się w pełni do zakresu obowiązków i odpowiedzialności głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych wynikającego z art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Z kolei zakres czynności referenta w sekretariacie Szkoły nie przewiduje, aby pracownikowi temu powierzono zadania z zakresu obsługi kasowej jednostki, które faktycznie wykonuje – str. 3 protokołu kontroli.
W zakresie prawidłowości wydatków z tytułu wynagrodzeń stwierdzono, że zarówno Pani Dyrektor, jak i dyrektor Gimnazjum realizowali w roku szkolnym 2009/2010 wymiar godzin ponadwymiarowych ustalony w arkuszach organizacyjnych, które jednakże zawierały postanowienia sprzeczne z art. 35 ust. 1 Karty Nauczyciela. Stosownie do przywołanego przepisu (a także postanowień Regulaminu wynagradzania nauczycieli w szkołach prowadzonych przez gminę Perlejewo), wymiar godzin ponadwymiarowych nie może przekraczać 1/2 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć. Z ustaleń zawartych na str. 18-19 protokołu kontroli wynika, że Pani Dyrektor realizowała – zgodnie z arkuszem organizacyjnym – 3 godziny obowiązkowego wymiaru i 5 godzin ponadwymiarowych tygodniowo, zaś dyrektor Gimnazjum odpowiednio 10 i 6 godzin – str. 19 protokołu kontroli.
W związku z tym, iż zatwierdzenia arkuszy organizacyjnych szkół dokonuje Wójt Gminy Perlejewo, stosowny wniosek dotyczący weryfikowania zgodności arkuszy z art. 35 ust. 1 Karty Nauczyciela zostanie przekazany Wójtowi w wystąpieniu wystosowanym na podstawie ustaleń kontroli kompleksowej. Wójtowi przekazana zostanie również sprawa braku formalnych podstaw do przyjmowanego w arkuszach organizacyjnych obniżonego wymiaru tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć Pani Dyrektor i dyrektora Gimnazjum – w trakcie kontroli nie okazano uchwały Rady Gminy Perlejewo w sprawie zasad udzielania i rozmiaru obniżek, o której obecnie mowa w art. 42 ust. 7 pkt 2 Karty Nauczyciela.
Na podstawie kontroli prawidłowości ustalenia kwot wydatków faktycznie poniesionych w 2009 r. na wynagrodzenia nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w celu sporządzenia sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, o którym mowa w art. 30a ust. 4 Karty Nauczyciela, stwierdzono sklasyfikowanie dodatku wiejskiego w wysokości 2.533 zł w par. 4010 „Wynagrodzenia osobowe pracowników”, zamiast w par. 3020 „Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń”, którego opis, zawarty obecnie w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 38, poz. 207 ze zm.), wprost wymienia dodatki wiejskie dla nauczycieli – str. 22 protokołu kontroli.
W zakresie zlecania odpłatnych dostaw, robót i usług stwierdzono, że nie zostały opracowane pisemne procedury wyłaniania wykonawców zamówień, które ze względu na wartość nieprzekraczającą 14.000 euro nie wymagają stosowania przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759). Obowiązująca w okresie objętym kontrolą ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych w art. 35 ust. 3 pkt 1 stanowiła, że wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Od 1 stycznia 2010 r. zasadę tę określa art. 44 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. Procedury wewnętrzne jednostki powinny być skonstruowane w sposób zapewniający udokumentowanie jej przestrzegania przy wydatkowaniu środków. Z protokołu kontroli wynika, że w niektórych przypadkach (wybór dostawców oleju opałowego i napędowego) dokumentowano procedurę wyłonienia dostawcy oferującego najkorzystniejsze warunki, co jednakże nie miało umocowania w regulacjach wewnętrznych – str. 23-24 protokołu kontroli.
Kontrola udokumentowania i rozliczenia wydatków z tytułu podróży służbowych w świetle przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.) oraz stosowanych regulacji wewnętrznych w tej sprawie (określonych przez Wójta Gminy) wykazała, że pracownicy odbywający podróż służbową samochodem prywatnym nie składali wniosków o odbycie podróży służbowej samochodem niebędącym własnością pracodawcy, o których mowa w § 5 ust. 3 rozporządzenia – str. 24 protokołu kontroli.
Weryfikacja prawidłowości naliczenia odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych wykazała zaniżenie odpisu za 2009 r. o 12.920 zł poprzez przyjęcie nieprawidłowych stawek do obliczenia wysokości odpisu – str. 25-27 protokołu kontroli.
Z ustaleń zawartych na str. 28 protokołu kontroli wynika, że przepisy wewnętrzne zaliczają do pozostałych środków trwałych spisywanych w koszty w miesiącu przyjęcia do używania (bez względu na wartość) telewizory i urządzenia chłodnicze, tj. składniki majątku niewymienione w katalogu zawartym w okresie objętym kontrolą w § 5 ust. 3 pkt 1-5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości..., wymieniającym składniki majątkowe podlegające jednorazowemu spisaniu w koszty w miesiącu przyjęcia do używania ze względu na ich przeznaczenie czy cechy rodzajowe. Wskazanie tych składników w przepisach wewnętrznych jednostki jako podlegających jednorazowemu umorzeniu (bez względu na ich wartość) nie jest możliwe także w następstwie dokonania wyboru składników podlegających jednorazowemu umorzeniu na podstawie § 6 ust. 3 mającego zastosowanie od 1 stycznia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont...
W zakresie prawidłowości przeprowadzenia inwentaryzacji stwierdzono, że jednostka prowadzi na koncie 310 „Materiały” ewidencję zakupu i zużycia oleju opałowego i oleju napędowego. Jak wynika z ustaleń kontroli, brak dokumentacji poświadczającej przeprowadzenie inwentaryzacji tych materiałów. Stosownie do postanowień art. 26 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o rachunkowości, jednostki zobowiązane są do przeprowadzenia inwentaryzacji materiałów corocznie, na ostatni dzień roku obrotowego, za wyjątkiem materiałów znajdujących się na strzeżonych składowiskach i objętych ewidencją ilościowo-wartościową, które mogą być inwentaryzowane raz w ciągu dwóch lat na dowolnie wybrany dzień. Z ustaleń kontroli wynika, że w trakcie roku sukcesywnie ustalany jest poziom zużycia olejów w celu urealnienia salda konta 310 – str. 30 protokołu kontroli.
Kontrola inwentaryzacji środków trwałych wykazała, że podstawowe środki trwałe w Szkole Podstawowej objęte zostały spisem z natury przeprowadzonym na dzień 13 grudnia 2008 r. Nie stwierdzono dokumentacji poświadczającej wymagane przepisami wewnętrznymi porównanie przez głównego księgowego stanu faktycznego z arkuszy spisowych ze stanem z ewidencji księgowej w celu ustalenia ewentualnych różnic inwentaryzacyjnych (jedynie na zestawieniu arkuszy spisowych znalazł się podpis głównego księgowego). Oprócz spisu środków trwałych w Szkole kontrolującemu przedstawiono także arkusze spisu z natury dotyczące inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej pozostałych środków trwałych Gimnazjum przeprowadzonej w okresie styczeń-luty 2008 r.
Nie przedstawiono żadnej dokumentacji na okoliczność inwentaryzacji środków trwałych Gimnazjum oraz pozostałych środków trwałych Szkoły Podstawowej. Jak wynika z wyjaśnienia Pani Dyrektor, w związku z objęciem przez Panią stanowiska dyrektora w 2005 r. przeprowadzona została inwentaryzacja „inwentarza” w 2006 r., jednakże dokumentacja inwentaryzacyjna nie zachowała się – str. 31-32 protokołu kontroli, załącznik nr 3 do protokołu kontroli. Należy wskazać, że stwierdzenia zawarte w wyjaśnieniu Pani Dyrektor świadczą o naruszeniu art. 74 ust. 2 pkt 7 ustawy o rachunkowości, zobowiązującego do przechowywania dokumentów inwentaryzacyjnych przez okres 5 lat.
Stwierdzone w trakcie kontroli nieprawidłowości i uchybienia były wynikiem nieprzestrzegania lub błędnej interpretacji przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej i rachunkowości jednostek budżetowych, przy czym ustalenia kontroli wskazują, że przyczyny niektórych nieprawidłowości są efektem błędnych rozwiązań stosowanych przez organ prowadzący szkołę.
Odpowiedzialność za gospodarkę finansową jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie zarządczej kontroli wewnętrznej, spoczywa na kierowniku każdej jednostki, zgodnie z art. 53 ust. 1 i art. 69 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości należy do głównego księgowego. Prawa i obowiązki głównych księgowych określa art. 54 ustawy o finansach publicznych.
Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:
1. Sporządzanie projektu planu finansowego Szkoły Podstawowej w terminie określonym w art. 248 ust. 2 ustawy o finansach publicznych i przekazywanie go Wójtowi Gminy Perlejewo celem weryfikacji.
2. Zobowiązanie głównego księgowego do wyeliminowania nieprawidłowości w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych poprzez:
a) ewidencjonowanie operacji dotyczących Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w sposób umożliwiający ustalenie odrębnie dla każdej jednostki wszystkich danych podlegających wykazaniu w jednostkowych sprawozdaniach budżetowych i finansowych,
b) sporządzanie dowodów zbiorczych na podstawie dowodów źródłowych sprawdzonych pod względem formalno-rachunkowym, zatwierdzonych do wypłaty i opatrzonych wskazaniem sposobu ujęcia w księgach rachunkowych,
c) przyjęcie na dochody kwoty 110,52 zł pozostałej po rozliczeniu programu stypendialnego,
d) odnoszenie nieopłaconych zobowiązań w koszty okresu sprawozdawczego, którego dotyczą,
e) prowadzenie konta 240 służącego m.in. do ewidencji potrąceń z wynagrodzeń na cele wskazane w części opisowej wystąpienia,
f) księgowanie na koncie 011 wyłącznie środków trwałych, które – według wyboru jednostki dokonanego na podstawie § 6 ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości... – nie zostaną zakwalifikowane do środków trwałych podlegających jednorazowemu spisaniu w koszty w miesiącu przyjęcia do używania.
3. Sporządzanie miesięcznych sprawozdań Rb-27S i Rb-28S.
4. Ustanowienie pisemnych procedur rozliczania zaliczek oraz wzmożenie nadzoru nad bieżącym rozliczaniem pobranych zaliczek na wydatki.
5. W zakresie powierzenia obowiązków i odpowiedzialności pracownikom:
a) nadanie głównemu księgowemu zakresu czynności wyczerpującego treścią wymagania art. 54 ust. 1 ustawy o finansach publicznych,
b) uzupełnienie zakresu czynności referenta o postanowienia dotyczące gospodarki kasowej.
6. Ujmowanie w arkuszach organizacyjnych wymiaru godzin ponadwymiarowych zgodnego z art. 35 ust. 1 Karty Nauczyciela.
7. Zapewnienie prawidłowego klasyfikowania wydatków z tytułu dodatku wiejskiego.
8. Wdrożenie pisemnych procedur wyłaniania wykonawców zamówień, do których nie mają zastosowania przepisy Prawa zamówień publicznych.
9. Wskazywanie samochodu niebędącego własnością pracodawcy jako środka transportu właściwego do odbycia podróży służbowej wyłącznie po przedłożeniu przez pracownika wniosku w sprawie odbycia podróży własnym pojazdem.
10. Zwiększenie odpisu na ZFŚS na 2011 r. o kwotę 12.920 zł odpowiadającą jego zaniżeniu w 2009 r.
11. Określenie w przepisach wewnętrznych katalogu środków trwałych podlegających jednorazowemu odpisaniu w koszty w miesiącu przyjęcia do używania w granicach zakreślonych postanowieniami § 6 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości...
12. W zakresie inwentaryzacji:
a) inwentaryzowanie materiałów objętych ewidencją na koncie 310,
b) niezwłoczne przeprowadzenie inwentaryzacji środków trwałych Gimnazjum i pozostałych środków trwałych Szkoły Podstawowej,
c) dokumentowanie inwentaryzacji zgodnie z wymaganiami przepisów wewnętrznych.
O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Do wiadomości:
Wójt Gminy Perlejewo
Odsłon dokumentu: 120437370 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak
|