przeprowadzona w Urzędzie Gminy w Kuleszach Kościelnych
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w
Białymstoku
Ustalenia
kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 31 maja 2010 roku
(znak: RIO.I.6003-1/10/1), o treści jak niżej:
Pan
Józef Grochowski
Wójt Gminy
Kulesze Kościelne
W
wyniku doraźnej kontroli gospodarki finansowej, przeprowadzonej w Urzędzie
Gminy Kulesze Kościelne na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1
ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych
(Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektorów Regionalnej Izby
Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono nieprawidłowości opisane w protokole
kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.
Zakresem
kontroli objęto czynności związane z przygotowaniem, przeprowadzeniem oraz
realizacją zamówienia publicznego na dostawę oleju opałowego lekkiego do Urzędu
Gminy i Ośrodka Zdrowia w sezonie grzewczym 2009/2010.
Analiza sposobu ustalenia wartości
zamówienia wykazała, że zamawiający naruszył przepis art. 32 ust. 1 ustawy z
dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223,
poz. 1655 ze zm.) nakazujący dochowanie należytej staranności przy ustalaniu
całkowitego szacunkowego wynagrodzenia wykonawcy. Wartość przedmiotu zamówienia
została ustalona na kwotę 42.247,74 zł (10.896,74 euro) w oparciu o koszty
zużycia oleju opałowego w sezonie grzewczym 2008/2009 r. w ilości 24.093 litrów. Tak
ustalona wartość nie uwzględniała przewidywanego zakresu zamówienia,
określonego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia na 30.000 litrów, nie
zakładała też zmian cen dostaw oleju opałowego w bieżącym sezonie grzewczym.
Pomimo ustalenia wartości zamówienia poniżej progu 14.000 euro, do którego nie
mają zastosowania przepisy Prawa zamówień publicznych (art. 4 pkt 8),
kontrolowana jednostka zastosowała procedury ustawy dla wyłonienia wykonawcy
zamówienia. Działanie takie było uzasadnione, ponieważ przy uwzględnieniu
zakładanej ilości dostaw, publikowanego przez PKN Orlen – producenta oleju
opałowego cennika sprzedaży z okresu przygotowania specyfikacji istotnych
warunków zamówienia oraz minimalnej marży szacunkowe wynagrodzenie netto
wykonawcy mogło wynosić 54.300 zł – równowartość 14.005 euro – str. 2-3
protokołu kontroli.
Badanie
treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia wykazało zaniechanie opisu
sposobu oceny spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu, co
stanowiło naruszenie art. 36 ust. 1 pkt 5 ustawy – str. 4 protokołu kontroli.
W wyniku ogłoszenia o przetargu
nieograniczonym opublikowanym w dniu 17 września 2009 r. oferty złożyło 6
wykonawców. Jedynym kryterium wyboru oferty najkorzystniejszej była całkowita
cena dostawy 1 litra oleju, ustalona według formularza ofertowego z
uwzględnieniem ceny zakupu netto, marży (niepodlegającej zmianie) oraz podatku
VAT. Zadanie wyboru dostawcy zostało przez Pana Wójta przypisane do obowiązków
komisji przetargowej. Komisja przetargowa uznała wszystkie oferty za zgodne ze
specyfikacją istotnych warunków zamówienia oraz przepisami ustawy i dokonała
wyboru oferty firmy P.P.H.U. „WAGAT” Sp. j. z całkowitą ceną 2,01 zł za litr
oleju (oferta tego wykonawcy zawierała najniższą cenę zakupu netto, niższą o
0,22 zł od kolejnej pod tym wglądem oferty, oraz najwyższą marżę). Odnośnie
oceny ofert należy wskazać, że w ofercie firmy „ŻAR” zamiast kwoty podatku VAT
wykonawca ubiegający się o zamówienie wpisał jego stawkę. Natomiast oferta
firmy „PLUS” zawierała w rubryce „marża” kwotę 1,80 zł zamiast 0,01 zł – omyłka
ta została poprawiona przez wykonawcę pismem z dnia 28 września 2009 r.
złożonym bez wezwania zamawiającego. Nie stwierdzono aby zamawiający zwrócił
się do w/w wykonawców w trybie przepisów art. 87 ustawy o wyjaśnienia treści
złożonych ofert, bądź też aby poprawiał oczywiste omyłki pisarskie lub
rachunkowe – str. 5-6 protokołu kontroli.
Rozstrzygnięcie przetargu zostało
oprotestowane pismem z dnia 6 października 2009 r. przez firmę „PLUS”, która
domagała się odrzucenia ofert 4 wykonawców. Protest ten został przez
zamawiającego w dniu 22 października 2009 r. oddalony w całości jako
bezzasadny. W odniesieniu do oferty firmy „WAGAT” protestujący wskazał m.in.,
iż zawiera ona rażąco niską cenę i jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej
konkurencji. Z przedstawionej kontrolującym dokumentacji postępowania wynika,
że w celu wyjaśnienia zarzutów protestu firma „WAGAT” przesłała zamawiającemu
kopię faktury o nr 1028013271 poświadczającej podaną w ofercie cenę zakupu
oleju jednocześnie zastrzegając, że stanowi ona tajemnicę przedsiębiorstwa i
nie może być udostępniana osobom trzecim, a szczególnie innym podmiotom
biorącym udział w postępowaniu (w treści specyfikacji zamawiający nie wymagał
dokumentowania ceny zakupu). Z przedłożonej faktury wynika, że firma nabyła u
producenta Rafineria Trzebinia S.A. olej opałowy Eko-C. Na podstawie informacji
opublikowanych na stronie internetowej tego producenta kontrolujący
stwierdzili, że olej opałowy Eko-C jest olejem ciężkim. Specyfikacja istotnych
warunków zamówienia stanowiła natomiast, że przedmiotem postępowania była
dostawa oleju opałowego lekkiego. Ustalenia kontroli prowadzą do wniosku, że
wykonawca ustalił cenę oferty w oparciu o cenę netto zakupu litra ciężkiego
oleju opałowego, który nie był przedmiotem zamówienia. W związku z tym, oferta
firmy „WAGAT” podlegała odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2, ponieważ
nie dotyczyła przedmiotu zamówienia określonego w specyfikacji. Jak stanowi
zasada wyrażona w art. 7 ust. 3 Prawa zamówień publicznych, zamówienia udziela
się wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy.
Ponadto
złożony protest był zasadny w odniesieniu do oferty firmy „LTL”, która
zawierała ujemną marżę. Ustawa z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97,
poz. 1050 ze zm.) określa w art. 3 ust. 1 pkt 6, że marża handlowa stanowi
różnicę między ceną płaconą przez kupującego a ceną uprzednio zapłaconą przez
przedsiębiorcę, wynikającą z kosztów i zysku przedsiębiorcy. Zgodnie zaś z art.
15 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji (Dz. U. Nr 153, poz. 1503 ze zm.) czynem nieuczciwej konkurencji
jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez
odprzedaż towarów poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych
przedsiębiorców. Tak skonstruowana przez wykonawcę oferta cenowa podlegała
odrzuceniu w oparciu o art. 89 ust. 1 pkt 2 i 3 Prawa zamówień publicznych –
str. 6-7 protokołu kontroli.
W zakresie opracowania dokumentacji
postępowania ustalono, że zamawiający nie zawarł w protokole postępowania
informacji o podpisaniu umowy. Podania tej informacji wymaga § 2 pkt 22
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 października 2008 r. w sprawie
protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (Dz. U. Nr 188, poz.
1154). Przywołane rozporządzenie w § 2 pkt 17 zobowiązuje również zamawiającego
do zawarcia informacji o wniesionych protestach i odwołaniach i ich
rozstrzygnięciach. Mimo zawarcia takich informacji w protokole zamawiający nie
sporządził druku ZP-22 wymaganego przez § 3 pkt 2 rozporządzenia – str. 7-8
protokołu kontroli.
Umowa
o udzielenia zamówienia publicznego została zawarta z wybranym wykonawcą w dniu
27 października 2009 r. W umowie tej, zgodnej z projektem załączonym do
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, zawarto niejasne postanowienia w
kwestii ustalania cen dostarczonego oleju opałowego. Według § 2 ust. 1 umowy
cena oleju ma być liczona poprzez doliczenie marży wykonawcy do ceny
obowiązującej u producenta w rafinerii w dniu dostawy do zamawiającego i
następnie podatku VAT, zaś § 2 ust. 2 stanowi, że ceną do zapłaty będzie cena
brutto z uwzględnieniem ceny zakupu u producenta, marży wykonawcy i podatku
VAT. Pierwszy z przywołanych zapisów umowy sugeruje zastosowanie ogólnego
cennika sprzedaży publikowanego przez producenta oleju, drugi natomiast odnosi
się do rzeczywistej ceny oleju zakupywanego przez wykonawcę, przy czym podobnie
jak w specyfikacji, w umowie nie określono sposobu dokumentowania przez
wykonawcę zamówienia ceny zakupu u producenta. W wyjaśnieniu kwestii zapisów
umowy Pan Wójt wskazał m.in., że skorzystano ze wzoru umowy pobranego z
Internetu, który nie został poddany analizie, oraz że zamiarem stron było
prowadzenie rozliczeń dostaw w oparciu o zapisy zawarte w § 2 ust. 2 umowy.
Badanie
realizacji umowy w zakresie zastosowanych cen dostaw wykazało, że faktycznie w
rozliczeniach dostaw nie stosowano postanowień § 2 ust. 1 umowy. Ponadto na
podstawie okazanej kontrolującym dokumentacji ustalono, że wykonawca w
wypełnieniu wymogu z § 4 umowy przedstawiał przy każdej dostawie atesty
jakościowe oleju opałowego. Z dokumentów odbioru oleju wynika, że przedmiotem
dostaw był olej opałowy lekki – str. 8-9, 10 protokołu kontroli.
W sferze ewidencji księgowej dostaw
oleju opałowego ustalono, że wartość dostaw była odnoszona bezpośrednio w
koszty jednostki. Z uregulowań wewnętrznych wprowadzonych zarządzeniem Pana
Wójta z dnia 31 grudnia 2007 r. wynika m.in., że zakupy oleju podlegają
ewidencji ilościowo-wartościowej na kartach materiałowych, przy czym przepisy
wewnętrzne nie specyfikują rodzajów dokumentów, które winny być stosowane dla
przychodów opału (w praktyce sporządzano w tym zakresie protokół z dostawy).
Wskazania też wymaga, że mimo nałożenia obowiązku ilościowo-wartościowej
ewidencji opału (w rzeczywistości nierealizowanego) zakładowy plan kont
jednostki nie przewiduje prowadzenia konta syntetycznego 310 „Materiały” – str.
9-10 protokołu kontroli.
Stwierdzone w wyniku kontroli
nieprawidłowości były wynikiem nieprzestrzegania przepisów prawnych dotyczących
gospodarki finansowej w zakresie udzielania zamówień publicznych i dotyczących
rachunkowości samorządowej jednostki organizacyjnej.
Odpowiedzialność za gospodarkę finansową Urzędu Gminy,
w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie zarządczej kontroli wewnętrznej,
spoczywa na Panu Wójcie jako kierowniku jednostki sektora finansów publicznych,
zgodnie z art. 53 ust. 1 i art. 69 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o
finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).
Wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości Urzędu
należy do Skarbnika Gminy – prawa i obowiązki głównych księgowych (skarbników)
określa od 1 stycznia 2010 r. art. 54 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o
finansach publicznych – a także do kierownika jednostki, który stosownie do
art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009
r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.) ustala i aktualizuje dokumentację przyjętych zasad
rachunkowości.
Mając
na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach
obrachunkowych, zalecam:
1. Ustalanie wartości przedmiotu
zamówienia z należytą starannością.
2. Zawieranie w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia opisu sposobu spełniania warunków udziału w postępowaniu.
3. Zapewnienie wnikliwego badania
treści złożonych ofert pod kątem zgodności ze specyfikacją istotnych warunków
zamówienia oraz przepisami ustawy, w tym celem prawidłowego wyboru oferty
najkorzystniejszej.
4. Sporządzanie protokołu postępowania
z zachowaniem wymogów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 października
2008 r.
5. Zawieranie w umowie o udzielenie
zamówienia publicznego postanowień niebudzących wątpliwości co do sposobu ich
realizacji oraz zapewniających możliwość kontroli ich wykonania.
6. Rozważenie, z wykorzystaniem
przedstawionych w części opisowej uwag, modyfikacji przepisów wewnętrznych w
kwestii zasad ewidencjonowania zakupywanych materiałów (oleju opałowego) oraz
zapewnienie stosowania przyjętych regulacji w działalności jednostki.
O
sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę
Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego
wystąpienia.
Dodatkowo
informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania
wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za
pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o
regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie
zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą
zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną
jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Odsłon dokumentu: 120437372 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak