przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w
Białymstoku
Ustalenia kontroli zostały zawarte w
wystąpieniu pokontrolnym z dnia 13 maja 2010 roku (znak: RIO.I.6001-3/10), o
treści jak niżej:
Pan
Stanisław
Derehajło
Wójt
Gminy Boćki
W
wyniku kompleksowej kontroli gospodarki finansowej gminy Boćki za okres 2009
roku, przeprowadzonej w Urzędzie Gminy Boćki na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w
trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych
izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez
inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono
nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz
pozostawiono w kontrolowanej jednostce.
Zakresem
kontroli objęto m.in. regulacje wewnętrzne dotyczące ustroju i funkcjonowania
gminy oraz jej jednostek organizacyjnych, funkcjonowanie kontroli wewnętrznej,
prowadzenie rachunkowości, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, wykonanie
budżetu, w tym realizację wybranych dochodów oraz wydatków, udzielanie zamówień
publicznych, realizację zadań zleconych i w ramach porozumień, gospodarowanie
mieniem komunalnym oraz rozliczenia budżetu z jednostkami organizacyjnymi.
W
zakresie spraw organizacyjnych stwierdzono, że w gminie Boćki nie został
zatrudniony zastępca Wójta, pomimo faktu, iż stanowisko to jest przewidziane w
Statucie Gminy oraz w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu. Nieobsadzenie stanowiska
zastępcy Wójta tworzy sytuację zagrażającą ciągłości funkcjonowania jednostki
podczas nieobecności Pana Wójta. Z uwagi na liczbę mieszkańców, stosownie do
postanowień art. 26a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.
U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), w gminie Boćki może być powołany jeden
zastępca wójta. Należy wskazać, że dodany do przywołanej ustawy art. 28g,
mający zastosowanie począwszy od obecnej kadencji organów gminy, określa w
sposób jednoznaczny zasady kierowania gminą w przypadku zaistnienia jednej z –
enumeratywnie wymienionych – przemijających przeszkód w wykonywaniu zadań i
kompetencji wójta (m.in. spowodowanej niezdolnością do pracy z powodu choroby
trwającej powyżej 30 dni). Zadania i kompetencje wójta przejmuje wówczas jego
zastępca, zaś w razie niepowołania zastępcy – osoba wyznaczona przez Prezesa
Rady Ministrów w trybie art. 28h ustawy – str. 2 protokołu kontroli.
Analiza
regulacji wewnętrznych obowiązujących w Urzędzie Gminy wykazała, że badana
jednostka nie posiada pisemnych procedur dotyczących wyłaniania wykonawców
zamówień, które ze względu na wartość nie podlegają przepisom ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655
ze zm.). Brak również ustalonej praktyki w tym zakresie. W efekcie jednostka
nie posiada udokumentowania, iż przy wyborze wykonawców zamówień o wartości
nieprzekraczającej 14.000 euro przestrzegano zasady uzyskiwania najlepszych
efektów z ponoszonych nakładów. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach
publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) w art. 35 ust. 3 pkt 1 stanowiła,
że wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z
zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Od 1
stycznia 2010 r. zasadę tę określa art. 44 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach
publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Na podstawie
postanowień art. 47 ustawy z 30 czerwca 2005 r., kierownik jednostki obowiązany
był do ustalenia w formie pisemnej procedur w odniesieniu m.in. do zaciągania
zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków ze środków publicznych. Aktualnie
obowiązki kierownika jednostki w zakresie organizacji kontroli zarządczej
wynikają z art. 68 w zw. z art. 69 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. oraz
Standardów kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych
ogłoszonych komunikatem nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. (Dz.
Urz. Min. Fin. Nr 15, poz. 84) – str. 45 protokołu kontroli.
W
zakresie kompletności procedur wewnętrznych stwierdzono również, iż nie zostały
powierzone pisemnym zakresem czynności zadania związane z kontrolą obrotu
nieruchomościami pod kątem wystąpienia przesłanek uzasadniających dochodzenie
przez gminę zwrotu bonifikat od ceny zbywanych nieruchomości na podstawie art. 68
ust. 2-2c ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.
U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.) – str. 16 protokołu kontroli.
Kontrola
prawidłowości przeprowadzenia inwentaryzacji aktywów rzeczowych wykazała, że na
arkuszach spisu z natury)z adnotacją w pozycji „Sposób przeprowadzenia – z
natury”) ujęto środki trwałe, do których dostęp jest znacznie utrudniony,
takich jak kanalizacja sanitarna i wodociąg. Inwentaryzację tych składników
majątkowych, zgodnie z przepisami art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29
września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1223 ze zm.) przeprowadza
się w drodze weryfikacji, tj. porównania danych wynikających z ksiąg
rachunkowych z odpowiednimi dokumentami. Ponadto w wyniku kontroli arkuszy
spisowych ustalono, że na niektórych z nich brak jest numerów inwentarzowych,
numerów fabrycznych lub innych danych identyfikujących spisywane obiekty lub
przedmioty. Dane, które powinny być ujęte na arkuszach spisu z natury określa §
22 obowiązującej w Urzędzie instrukcji inwentaryzacyjnej – str. 52-53 protokołu
kontroli.
W
gminie Boćki nie zostały dotychczas ustalone stawki opłaty adiacenckiej. Z
okazanej kontrolującym dokumentacji nie wynika, aby Pan Wójt przedstawiał
Radzie Gminy projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek opłaty. Stosownie do postanowień art. 98a i art.
146 ustawy o gospodarce nieruchomościami, możliwość ustalenia (w przypadku
wystąpienia przesłanek ustawowych) oraz wysokość opłaty adiacenckiej zależą od
uchwalenia przez Radę stawki procentowej opłaty odnoszącej się do wzrostu
wartości nieruchomości spowodowanego budową urządzeń infrastruktury technicznej
lub podziałem nieruchomości. Opłaty adiacenckie stanowią prawem
określone, zatem niezależne od woli organów gminy, źródła dochodów gminy, o
których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 lit. f) ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o
dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539
ze zm.) – str. 17 protokołu kontroli.
Kontrola
dochodów z tytułu zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz zbiorowego odprowadzania
ścieków wykazała brak powiązania między sporządzonymi kalkulacjami kosztów i
niezbędnych przychodów dotyczących działalności wodociągowo-kanalizacyjnej, a
cenami uchwalonymi przez Radę Gminy. Jak wynika z ustaleń zawartych w protokole
kontroli oraz treści złożonego przez Pana wyjaśnienia, uchwalone stawki były
wynikiem negocjacji prowadzonych na posiedzeniach komisji Rady oraz na sesji
Rady. W efekcie np. cena za 1 m3ścieków została uchwalona w wysokości 3 zł, podczas gdy z okazanej
kalkulacji kosztów wynikała cena 8,06 zł. Wskazania wymaga, iż nie była
prowadzona ewidencja księgowa wydzielająca koszty zaopatrzenia w wodę i
odprowadzania ścieków. Nie stwierdzono również, aby Pan Wójt (jako kierownik
Urzędu Gminy – przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego) złożył formalny
wniosek o zatwierdzenie skalkulowanych taryf. Okazano jedynie projekt uchwały
przedstawiony Radzie Gminy, który został przyjęty w brzmieniu zaproponowanym, a
zawarte w nim ceny były inne niż to wynikało z kalkulacji. Ponadto nie okazano
dokumentów potwierdzających termin podania do publicznej wiadomości informacji
o zatwierdzonych taryfach – str. 17-19 protokołu kontroli.
Przedstawiony
stan faktyczny świadczy o istotnym naruszeniu zasad uchwalania taryf za
zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, określonych
przepisami ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i
zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 ze zm.) i
rozporządzenia Ministra Budownictwa z dnia 28 czerwca 2006 r. w sprawie
określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń
za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz. U. Nr
127, poz. 886). Taryfę za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie
ścieków określa przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne
ustala niezbędne przychody, jako podstawę kalkulacji taryf, uwzględniając m.in.
koszty związane ze świadczeniem usług, poniesione w poprzednim roku
obrachunkowym, ustalone na podstawie ewidencji księgowej, z uwzględnieniem
planowanych zmian tych kosztów w roku obowiązywania taryfy. Ewidencja
księgowa powinna w szczególności umożliwiać wydzielenie kosztów stałych i
zmiennych, przychodów związanych z poszczególnymi rodzajami działalności
przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, a także w odniesieniu do
poszczególnych taryf, ustalenie kosztów związanych z działalnością inwestycyjną
w poprzednim roku obrachunkowym oraz dokonanie alokacji niezbędnych przychodów
według taryfowych grup odbiorców usług (art. 20 ust. 4 i 5 ustawy). Z wnioskiem
o zatwierdzenie taryf do Rady Gminy powinien wystąpić Pan Wójt. Kompetencję do
zatwierdzania taryf posiada Rada Gminy (art. 24 ust. 1 ustawy), przy czym w
myśl postanowień ust. 5 tego artykułu, w zależności od tego, czy taryfy zostały
opracowane poprawnie, czy też nie, rada gminy może podjąć uchwałę o
zatwierdzeniu taryf bądź o odmowie zatwierdzenia. Podkreślenia wymaga, że organ
stanowiący nie posiada kompetencji do zmiany wysokości taryf zaproponowanych we
wniosku. Może natomiast uchwalić dopłaty do jednej, wybranych lub wszystkich
taryfowych grup odbiorców na podstawie art. 24 ust. 6 ustawy. Uchwalone przez
Radę Gminy taryfy podlegają ogłoszeniu w terminie 7 dni od dnia podjęcia
uchwały na zasadach określonych w art. 24 ust. 7 ustawy. Niepodjęcie przez Radę
uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf skutkuje wejściem w życie taryf
określonych we wniosku przedsiębiorstwa w terminie 70 dni od dnia złożenia
wniosku o ich zatwierdzenie (art. 24 ust. 8).
W
toku kontroli dochodów budżetowych gminy, badaniu poddano również dochody z
tytułu podatków i opłat lokalnych, dla których organem podatkowym pierwszej
instancji, w myśl art. 13 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja
podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), jest Wójt Gminy. Kontrola
prowadzona była w szczególności pod kątem prawidłowości i powszechności poboru
wskazanych dochodów, windykacji zaległości podatkowych oraz rachunkowości
podatkowej, w tym rzetelności sporządzania sprawozdań budżetowych, co
doprowadziło do następujących ustaleń.
W zakresie podatku od nieruchomości od osób
prawnych stwierdzono, iż organ podatkowy nie zareagował na fakt nieobjęcia
opodatkowaniem gruntów, które według danych uzyskanych z Wydziału Geodezji
Starostwa Powiatowego w Bielsku Podlaskim są gruntami Skarbu Państwa,
znajdującymi się w posiadaniu podatnika będącego osobą prawną. Zatem w myśl
art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach
lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 roku Nr 121, poz. 844 ze zm.) powinien on
nadal opłacać podatek od nieruchomości za posiadane grunty – str. 24 – 25
protokołu kontroli.
Z kolei opis zawarty na stronie
27 protokołu kontroli, dotyczący osób fizycznych - podatników podatku rolnego,
wskazuje na przypadki błędnego ustalenia „hektarów przeliczeniowych”
stanowiących podstawę opodatkowania w podatku rolnym. Zgodnie z treścią art. 4
ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym (tekst
jedn. Dz. U. z 1993 roku Nr 94, poz. 431 ze zm.) podstawę opodatkowania
podatkiem rolnym stanowi liczba hektarów przeliczeniowych, ustalonych na
podstawie powierzchni, rodzajów i klas użytków rolnych wynikających z ewidencji
geodezyjnej. W ocenie kontrolującego powyższe
nieprawidłowości są skutkiem nie wykonywania przez organ podatkowy czynności
sprawdzających, względem złożonych przez podatników deklaracji i informacji
podatkowych, które powinny być prowadzone stosownie do przepisów art. 272
ustawy Ordynacja podatkowa.
W zakresie stosowania przepisów dotyczących postępowania
upominawczego oraz egzekucyjnego stwierdzono nieprawidłowości opisane na
stronie 36 protokołu kontroli. Polegały one na braku pełnych i terminowych
działań windykacyjnych w stosunku do podatników zalegających z zapłatą
należności podatkowych, świadczący o naruszeniu przez organ podatkowy
obowiązków wynikających z przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o
postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. Nr 96, poz. 161 ze zm.) i
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie
wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w
administracji (Dz. U. z 2001 r. Nr 137, poz. 1541, z 2003 r. Nr 9, poz. 106, z
2004 r. Nr 10, poz. 79). Ustalono, iż kwota zaległości z
poprzednich okresów, która była windykowana z opóźnieniem wyniosła 4894,90
złote.
Stwierdzone
w trakcie kontroli nieprawidłowości i uchybienia były w głównej mierze wynikiem
nieprzestrzegania przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej i
rachunkowości gminy.
Organem
wykonawczym gminy jest Wójt, na którym spoczywają obowiązki dotyczące m.in.
przygotowania projektów uchwał Rady Gminy, wykonywania budżetu i gospodarowania
mieniem gminy, a także ogólna odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę
finansową gminy (art. 30 ust. 1 i 2, art. 60 ust. 1 ustawy o samorządzie
gminnym). Wójt jako organ wykonawczy gminy wykonuje zadania przy pomocy Urzędu,
którego jest kierownikiem (art. 33 ust. 1 i 3 ustawy). Odpowiedzialność za
gospodarkę finansową Urzędu, jako jednostki sektora finansów publicznych, w tym
za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli zarządczej, spoczywa na Panu
Wójcie – kierowniku jednostki, stosownie do art. 53 i art. 69 ust. 1 ustawy o
finansach publicznych.
Wójt
jest również organem podatkowym pierwszej instancji w myśl przepisu art. 13 § 1
pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Obowiązki w zakresie prowadzenia
rachunkowości spoczywały, stosownie do zakresu czynności, na Skarbniku Gminy.
Prawa i obowiązki głównego księgowego (skarbnika) określa art. 54 ustawy o
finansach publicznych.
Mając na uwadze ustalenia kontroli, na
podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:
1. Podjęcie stosownych działań
zmierzających do uregulowania kwestii zastępstwa Pana Wójta, mając na uwadze
zapewnienie ciągłości funkcjonowania gminy podczas nieobecności Pana Wójta.
2. Opracowanie i wdrożenie pisemnych
procedur wyboru wykonawców zamówień, do których nie stosuje się ustawy Prawo
zamówień publicznych.
3. Pisemne powierzenie obowiązków w
zakresie kontroli obrotu nieruchomościami, których zbycie przez gminę nastąpiło
przy udzieleniu bonifikaty.
4. W zakresie inwentaryzacji:
a) przeprowadzanie
inwentaryzacji środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony w
drodze weryfikacji, tj. porównania danych wynikających z ksiąg rachunkowych i
odpowiednich dokumentów,
b) zobowiązanie
zespołów spisowych do wypełniania arkuszy spisowych w sposób określony w
instrukcji inwentaryzacyjnej.
5. Przedstawienie Radzie Gminy
projektu uchwały w sprawie ustalenia stawek opłaty adiacenckiej.
6. Przestrzeganie zasad uchwalania
taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków. W tym
celu:
a) przedkładanie
Radzie Gminy wniosków o zatwierdzenie taryf,
b) wskazanie
Radzie Gminy na brak kompetencji tego organu do uchwalania innych taryf niż
wynikające z wniosku przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz na
możliwość uchwalenia dopłat do taryf, jeżeli wolą Rady jest zmniejszenie cen
wynikających z wniosku,
c) zobowiązanie
Skarbnika Gminy do prowadzenia ewidencji kosztów działalności
wodociągowo-kanalizacyjnej w sposób wymagany przepisami ustawy o zbiorowym
zaopatrzeniu... oraz rozporządzenia Ministra Budownictwa w sprawie określania
taryf...
7.
Wyeliminowanie nieprawidłowości, opisanych w protokole kontroli i części
opisowej wystąpienia pokontrolnego, w zakresie opodatkowania podatkami i
opłatami lokalnymi, których źródłem są zaniechania w prowadzeniu przez organ
podatkowy czynności sprawdzających wynikających z przepisów ustawy Ordynacja
podatkowa. Wskazanie w odpowiedzi na zalecenia zakresu podjętych działań z
uwzględnieniem ich wymiaru finansowego
8. Prowadzenie terminowych
i systematycznych działań windykacyjnych w stosunku do podatników na których
ciążą zaległości podatkowe, mając na względzie przepisy ustawy o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji oraz rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie
wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w
administracji.
O
sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę
Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego
wystąpienia.
Dodatkowo
informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania
wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków za
pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o
regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie
zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą
zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną
jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Zastępca Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Odsłon dokumentu: 120437278 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak