Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność kontrolna » Działalność kontrolna 2010

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół Samorządowych w Dąbrowie Białostockiej  

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół w Drohiczynie  

zalecenia - BOSS w Łapach  

zalecenia - BOSS w Trzciannem  

zalecenia - Gimnazjum Nr 2 w Augustowie  

zalecenia - Gimnazjum w Wysokiem Mazowieckiem  

zalecenia - Gmina Bargłów Kościelny  

zalecenia - Gmina Białowieża  

zalecenia - Gmina Boćki  

zalecenia - Gmina Czyże  

zalecenia - Gmina Dziadkowice  

zalecenia - Gmina Filipów  

zalecenia - Gmina Giby  

zalecenia - Gmina Janów  

zalecenia - Gmina Klukowo  

zalecenia - Gmina Łomża  

zalecenia - Gmina Mielnik  

zalecenia - Gmina Nurzec Stacja  

zalecenia - Gmina Perlejewo  

zalecenia - Gmina Raczki  

zalecenia - Gmina Radziłów  

zalecenia - Gmina Sokoły  

zalecenia - Gmina Sztabin  

zalecenia - Gmina Szudziałowo  

zalecenia - Gmina Śniadowo  

zalecenia - Gmina Trzcianne  

zalecenia - Gmina Zbójna  

zalecenia - Jednostka Organizacyjna do Obsługi Szkół w Boćkach  

zalecenia - Miasto Augustów  

zalecenia - Miasto i Gmina Czarna Białostocka  

zalecenia - Miasto i Gmina Dąbrowa Białostocka  

zalecenia - Miasto i Gmina Drohiczyn  

zalecenia - Miasto i Gmina Jedwabne  

zalecenia - Miasto i Gmina Krynki  

zalecenia - Miasto i Gmina Łapy  

zalecenia - Miasto i Gmina Nowogród  

zalecenia - Miasto i Gmina Sokółka  

zalecenia - Miasto i Gmina Stawiski  

zalecenia - Miasto i Gmina Supraśl  

zalecenia - Miasto i Gmina Suraż  

zalecenia - Miasto Kolno  

zalecenia - Miasto Wysokie Mazowieckie  

zalecenia - Miasto Zambrów  

zalecenia - Miejska Dyrekcja Inwestycji w Suwałkach  

zalecenia - Miejskie Gimnazjum nr 1 w Zambrowie  

zalecenia - Przedszkole Samorządowe nr 4 w Sokółce  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Sokółce  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Mońkach  

zalecenia - Samorząd Województwa Podlaskiego  

zalecenia - Szkoła Podstawowa Nr 1 w Sokółce  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 2 w Czarnej Białostockiej  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Perlejewie  

zalecenia - Urząd Gminy Kulesze Kościelne  

zalecenia - Urząd Gminy Sejny  

zalecenia - Zespól Szkół Sportowych w Supraślu  

zalecenia - Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół w Sejnach  

zalecenia - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Białowieży  

zalecenia - Zespół Szkół i Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Surażu  

zalecenia - Zespół Szkół im. E. Orzeszkowej w Sobolewie  

zalecenia - Zespół Szkół Samorządowych w Janowie  

zalecenia - Zespół Szkół Samorządowych w Krynkach  

zalecenia - Zespół Szkół w Czarnej Wsi Kościelnej  

zalecenia - Zespół Szkół w Czyżach  

zalecenia - Zespół Szkół w Dziadkowicach  

zalecenia - Zespół Szkół w Filipowie  

zalecenia - Zespół Szkół w Kuleszach Kościelnych  

zalecenia - Zespół Szkół w Mielniku  



zalecenia - BOSS w Łapach

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2010-08-06 11:57
Data modyfikacji:  2010-08-06 11:57
Data publikacji:  2010-08-06 11:57
Wersja dokumentu:  1


Kontrola problemowa gospodarki finansowej i zamówień publicznych

przeprowadzona w Biurze Obsługi Szkół Samorządowych w Łapach

przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

 

 

         Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 02 lipca 2010 roku (znak: RIO.I.6002-8/10), o treści jak niżej:

 

 

 

 

                                                                           Pani

Elżbieta Dzierżek

                                                                                              Dyrektor Biura Obsługi Szkół

                                                                                              Samorządowych w Łapach

 

         W wyniku problemowej kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych Biura Obsługi Szkół Samorządowych w Łapach oraz jednostek obsługiwanych przez Biuro, przeprowadzonej w Biurze Obsługi Szkół Samorządowych w Łapach za okres 2009 r. na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.

 

Zakresem kontroli objęto sprawy ogólnoorganizacyjne, funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, księgowość i sprawozdawczość, gospodarkę pieniężną, rozrachunki i roszczenia, plan finansowy i jego wykonanie, wydatki budżetowe, w tym zagadnienie osiągania przez jednostki samorządu terytorialnego wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.), zamówienia publiczne, gospodarkę składnikami majątku, inwentaryzację.

 

Kontrola dokumentów finansowo-księgowych wykazała, iż podstawę dokonywania zapisów księgowych stanowiły dowody księgowe nieprzewidziane instrukcją sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów księgowych wprowadzoną przez Panią Dyrektor zarządzeniem z dnia 31 grudnia 2008 r. Były to w szczególności następujące dowody księgowe: kosztorys zwrotu kosztów przejazdu ucznia i opiekuna środkami komunikacji publicznej dla dzieci niepełnosprawnych (podpisany przez dyrektora szkoły), noty księgowe wystawiane przez dyrektorów szkół na rzecz Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w przedmiocie obciążenia za obiady dzieci finansowane przez MOPS, oświadczenia o korzystaniu z samochodu prywatnego do celów służbowych – str. 13-14 protokołu kontroli.

Kontrola prawidłowości zapisów księgowych wykazała, iż nie zawierały one numerów identyfikacyjnych dowodów księgowych. W zakresie opatrywania zapisów księgowych datami stwierdzono, że zapis zawierał jedynie „datę księgowania”, co stanowi naruszenie zasad opatrywania zapisów księgowych datami wynikających z art. 23 ust. 2 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.). Zgodnie z przywołanymi przepisami zapis księgowy powinien zawierać co najmniej datę dokonania operacji gospodarczej, określenie rodzaju i numer identyfikacyjny dowodu księgowego stanowiącego podstawę zapisu oraz jego datę, jeżeli różni się ona od daty dokonania operacji oraz datę zapisu – str. 17 protokołu kontroli. 

Na podstawie kontroli dowodów i zapisów księgowych za okres od 8 do16 października 2009 r. stwierdzono, iż po terminie płatności opłacane były faktury finansowane z rachunku dochodów własnych. Dla jednostek obsługiwanych przez Biuro prowadzony jest jeden rachunek bankowy dochodów własnych. W zbadanej próbie znalazły się faktury wystawione na Przedszkola Nr 1 i 2, Szkoły Podstawowe Nr 1 i 2 w Łapach, Szkołę Podstawową w Uhowie, Gimnazjum Nr 1 w Łapach i Zespół Szkół w Łapach. Kosztów odsetek od płatności dokonanych po terminie nie poniesiono. W badanym okresie suma faktur opłaconych z rachunku dochodów własnych z uchybieniem terminu płatności, które wpłynęły do BOSS przed upływem terminu ich zapłaty, wynosiła 17.047,84 zł.

Jak wynika z wyjaśnień Pani Dyrektor, jednostki oświatowe, na które były wystawione faktury nie posiadały wystarczającej ilości środków na rachunku dochodów własnych. Ponadto, jak wynika z dalszej części wyjaśnienia, często dostawcy dostarczają faktury po terminie płatności, tj. najpierw dostarczają towar – artykuły żywnościowe, a dopiero później dostarczają faktury. Należy jednak zauważyć, iż faktury wpływające do szkół nie posiadają dat ich wpływu, co uniemożliwiało potwierdzenie przywołanych przez Panią okoliczności. W trakcie kontroli oparto się głównie na zapisach dokonywanych na fakturach w zakresie czynności kontroli wewnętrznej, przyjmując, iż dzień dokonania kontroli merytorycznej lub formalno – rachunkowej (w sytuacji gdy była to data wcześniejsza od daty kontroli pod względem merytorycznym) dokumentu stanowi dzień wpływu faktury do jednostki. Kontrola wykazała, iż salda kont 132 „Rachunki dochodów własnych jednostek budżetowych” w ewidencji Przedszkoli Nr 1 i 2 w Łapach oraz Szkół Podstawowych Nr 1 i 2 w Łapach miały wartość ujemną, co wynikało z faktu, iż dochody własne szkół gromadzone są na wspólnym rachunku bankowym, zaś płatności szkół, które nie posiadały środków finansowych były dokonywane ze środków pozostałych szkół (ewidencja na kontach 132 obejmuje w istocie analityczny stan środków dochodów własnych poszczególnych szkół, składający się na saldo na rachunku). Szkoła Podstawowa w Uhowie posiadała środki pochodzące z dochodów własnych, jednakże w kwocie niższej od sumy faktur do opłacenia. Zespół Szkół w Łapach i Gimnazjum Nr 1 w Łapach posiadały wystarczające środki na opłacenie faktur, jednakże mimo tego opłacono je po terminie – str. 19-22 protokołu kontroli.

Należy zauważyć, iż zgodnie z obowiązującymi do 31 grudnia 2010 r. przepisami art. 22 ust. 1, 3, 4 i 5 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), kierownicy jednostek budżetowych mogą tworzyć rachunki dochodów własnych w przypadku gromadzenia wpływów, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy lub wskazanych w uchwale organu stanowiącego, przewidującej jednocześnie, iż dana jednostka może utworzyć rachunek. W świetle tej regulacji przedstawiony stan faktyczny należy ocenić jako zaniechanie obowiązkowego utworzenia rachunków dochodów własnych przez dyrektorów poszczególnych szkół. Okoliczność prowadzenia wspólnego rachunku dochodów własnych należy zaś uznać za główną przyczynę ewidencjonowania „rozliczeń” między poszczególnymi szkołami z tytułu angażowania środków danej jednostki na poczet wydatków innej jednostki i wynikającego stąd uchybiania terminom płatności. Należy dodać, iż od 1 stycznia 2011 r. rachunki dochodów zatrzymywanych przez jednostki budżetowe mogą tworzyć kierownicy jednostek oświatowych wskazanych w uchwale podjętej przez organ stanowiący na podstawie art. 223 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.). Środki te także winny być gromadzone na wydzielonym rachunku – art. 223 ust. 1 ustawy.

Kontrola wykazała również, iż część faktur w badanym okresie trafiła do Biura po upływie terminu ich wymagalności, co wskazuje na niewłaściwy obieg dokumentów pomiędzy Biurem, a szkołami przez Biuro obsługiwanymi. Kosztów odsetek od płatności dokonanych po terminie nie poniesiono. Ogółem suma tych faktur wyniosła 2.439,82 zł i dotyczyła wymienionych wyżej jednostek oświatowych.

 

W zakresie sprawozdawczości budżetowej stwierdzono, iż sprawozdania Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych oraz Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń sporządzane były tylko przez Biuro – nie sporządzali ich kierownicy jednostek obsługiwanych naruszając tym samym postanowienia § 4 pkt 2 lit. b) obowiązującego w okresie objętym kontrolą rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 ze zm.). Począwszy od sprawozdań za poszczególne kwartały 2010 r. obowiązek sporządzania sprawozdań Rb-Z i Rb-N przez kierownika każdej jednostki sektora finansów publicznych wynika z § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. Nr 43, poz. 247) – str. 22-24 protokołu kontroli.

W zakresie sprawozdawczości ustalono również, że kwota 572.458,16 zł wykazana w księgach jako zobowiązanie Gimnazjum Nr 1 w Łapach wobec Banku Gospodarstwa Krajowego z tytułu rat termomodernizacyjnych (526.048,64 zł kapitał, 46.409,52 zł odsetki), podlegających uregulowaniu w latach 2010-2013, nie była wykazywana w części D sprawozdań Rb-Z sporządzanych dla Biura, jak i sporządzanych przez Burmistrza Łap (sprawozdania jednostkowe dla Gimnazjum nie były sporządzane). Zobowiązania z tytułu termomodernizacji były wykazywane w sprawozdaniu Rb-28S sporządzonym przez Gimnazjum, zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 4 załącznika nr 39 obowiązującego w okresie objętym kontrolą rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Wskazana kwota wynikała ze zlecenia przez Burmistrza Łap pismem z dnia 14 stycznia 2004 r. spłaty kapitału wraz z odsetkami przez Gimnazjum Nr 1 w Łapach zgodnie z umową przelewu wierzytelności Nr 59/2003/PW z 23 grudnia 2003 r.  Termomodernizacja dotyczyła budynku Gimnazjum Nr 1 w Łapach i miała być finansowana z oszczędności w zużyciu energii cieplnej, po przeprowadzeniu modernizacji bez zaciągania i poręczenia kredytu przez Gminę – zgodnie z umową Nr 58/2003 zawartą w dniu 29 września 2003 r. w Łapach pomiędzy Gminą Łapy, a ISO sp. z o.o. Umową przelewu wierzytelności z 23 grudnia 2003 r. Bank BGK Toruń nabył wskazaną wierzytelność. Kwota 572.458,16 zł stanowiąca zobowiązanie Gimnazjum Nr 1 w Łapach wobec Banku Gospodarstwa Krajowego z tytułu termomodernizacji powinna być wykazywana w jednostkowym sprawozdaniu Rb-Z Gimnazjum Nr 1 w Łapach, w części D „Uzupełniające dane o zobowiązaniach jednostek samorządu terytorialnego, wynikających z zawartych umów na okres dłuższy niż 6 miesięcy, o terminie płatności przypadającym w latach następnych”, jak to wynikało w okresie objętym kontrolą z § 18b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Zgodnie z tym przepisem, w części D sprawozdania Rb-Z należało wykazać dane o zobowiązaniach, wynikających z zawartych umów o terminie płatności na okres dłuższy niż 6 miesięcy, przypadającym w latach następnych (łącznie z leasingiem), za wyjątkiem zobowiązań z tytułu kredytów, pożyczek oraz papierów wartościowych. Począwszy od sprawozdań Rb-Z sporządzanych za 2010 r. obowiązek wykazywania danych na temat tego rodzaju zobowiązań w części D sprawozdania wynika z § 10 załącznika nr 9 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych – str. 32-33 protokołu kontroli.

 

W zakresie gospodarki pieniężnej stwierdzono, iż opłaty za żywienie w stołówkach szkolnych oraz opłaty za wyżywienie i pobyt dzieci w przedszkolach, stanowiące dochody własne, przyjmowane są na kwitariusze przychodowe (stanowiące druki ścisłego zarachowania) i odprowadzane bezpośrednio na rachunek bankowy. W wyniku kontroli kwot pobranych na kwitariusze z bankowymi dowodami wpłat za okres od 8 do 16 października 2009 r. ustalono, iż  zebrane dochody odprowadzano na rachunek bankowy w dniu pobrania lub kilka dni później. Regulacje wewnętrzne obowiązujące w Biurze i jednostkach obsługiwanych przez Biuro nie wskazują terminu odprowadzania pobranych dochodów na rachunek bankowy. Ustalono również, że inne osoby pobierały kwitariusze, a inne zbierały gotówkę i odprowadzały ją do banku. Ponadto kwitariusze zwracane były po wykorzystaniu przez inne osoby niż te, które je pobrały lub dokonywały wpłat do banku. Instrukcja obiegu dokumentów wskazuje w § 2 pkt 3, iż czynności w zakresie przyjmowania gotówki na kwitariusze i odprowadzenia jej do banku mogą wykonywać osoby upoważnione przez dyrektorów szkół. Instrukcja nie wskazuje, jakim osobom należy wydawać kwitariusze – czy osobom upoważnionym do pobierania wpłat na kwitariusze, czy też innym pracownikom szkół (co w praktyce było stosowane). Kontrola zakresów obowiązków osób wykonujących czynności związane z pobieraniem opłat na kwitariusze i ich rozliczeniem wykazała, iż dwóch pracowników pobierających gotówkę na kwitariusze i odprowadzających ją do banku nie posiadało powierzenia wskazanych obowiązków w zakresach czynności (w Szkole Podstawowej Nr 1 w Łapach i Szkole Podstawowej w Uhowie), jednakże jeden z tych pracowników podpisał oświadczenie o odpowiedzialności materialnej. Ponadto stwierdzono, iż 3 pracowników szkół dokonywało pobrania bloczków kwitariuszy bądź ich zwrotu do Biura, co nie wynikało z zakresów czynności tych pracowników (sytuacja ta dotyczyła pracowników Gimnazjum Nr 1 w Łapach oraz Szkół Podstawowych Nr 1 i 2 w Łapach) – str. 25-28 protokołu kontroli.

Ponadto w zakresie gospodarki pieniężnej stwierdzono, iż pracownicy jednostek obsługiwanych i Biura pobierają gotówkę z rachunków bankowych za pośrednictwem „dyspozycji wypłaty gotówki” opatrzonej podpisami Dyrektora i Głównego Księgowego. Ustalono, że dwie osoby pobierające gotówkę z banku na podstawie dyspozycji wypłaty gotówki, nie zostały upoważnione do tej czynności (operacje dotyczyły Zespołu Szkół w Łapach i Gimnazjum Nr 1 w Łapach) – str.  12-13 i 28-30 protokołu kontroli.

Kontrola gospodarki drukami ścisłego zarachowania wykazała, że regulacje wynikające z przepisów regulaminu kontroli wewnętrznej nie obejmują druków świadectw legitymacji szkolnych, które faktycznie są traktowane jak druki ścisłego zarachowania. Natomiast wymienione w przepisach wewnętrznych druki legitymacji ubezpieczeniowych i dyspozycji wypłaty gotówki, wskazane w regulaminie jako obowiązujące w Biurze i jednostkach obsługiwanych druki ścisłego zarachowania, w rzeczywistości nie są traktowane jak tego typu druki – str. 35 protokołu kontroli.

 

Analiza prawidłowości sporządzania projektów i planów finansowych Biura i jednostek  obsługiwanych wykazała, iż Burmistrz Łap nie przekazywał informacji niezbędnych do opracowania projektów planów finansowych wynikających z projektu budżetu miasta Łapy na 2009 r. W efekcie projekty planów finansowych Biura i jednostek obsługiwanych nie były sporządzane. Jak wyjaśniła Pani Dyrektor, podstawą gospodarki finansowej Biura i jednostek obsługiwanych do dnia 9 stycznia 2010 r. (data opracowania planów finansowych wszystkich jednostek na podstawie uchwały budżetowej) były materiały planistyczne sporządzone w październiku 2008 r. i przekazane do Urzędu Miejskiego. Należy wskazać, iż stosownie do § 7 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783 ze zm.), podstawę prowadzenia gospodarki finansowej jednostki budżetowej w okresie od 1 stycznia do dnia opracowania planu finansowego na podstawie danych uchwały budżetowej stanowią jedynie projekty planów finansowych sporządzone zgodnie z wymaganiami ustawy o finansach publicznych i cytowanego rozporządzenia. Zgodnie z art. 185 ust. 1  ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, a obecnie art. 248 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r., Burmistrz powinien w terminie 7 dni od przekazania projektu uchwały Radzie przekazać jednostkom podległym informacje niezbędne do opracowania ich planów finansowych. Kierownicy jednostki mają natomiast obowiązek sporządzenia projektów planów finansowych do dnia 22 grudnia i przekazania ich organowi wykonawczemu celem weryfikacji – str. 36 protokołu kontroli. Stwierdzone nieprawidłowości w zakresie zaniechania przekazywania kierownikom podległych jednostek informacji niezbędnych do opracowania projektów planów finansowych zostaną uwzględnione w wystąpieniu skierowanym do Burmistrza Łap na podstawie ustaleń kontroli kompleksowej.

 

W zakresie wydatków poniesionych na podróże służbowe pracowników stwierdzono, iż

w przypadku poleceń wyjazdów służbowych nauczycieli Gimnazjum Nr 1 w Łapach delegacje zostały rozliczone przed datą końcową podróży służbowej określonej w poleceniu wyjazdu służbowego. Delegacje dotyczyły wyjazdów nauczycieli na nauczanie indywidualne uczniów w okresie od 1 stycznia lub 18 maja 2009 r. do 19 czerwca 2009 r. Delegacje zostały rozliczone w dniu 16 czerwca 2009 r. Załączone do delegacji oświadczenia nauczycieli wskazują jako datę końcową podróży służbowej 19 czerwca 2009 r. W taki sam sposób postąpiono z delegacjami  wystawionymi na czas odbywania podróży w okresie od 7 września lub 10 listopada 2009 r. do 31 grudnia 2009 r. Delegacje zostały rozliczone 2 grudnia, podczas gdy z oświadczeń wynika, iż podróże służbowe były odbywane do dnia 31 grudnia 2009 r. Wszystkie delegacje jako środek lokomocji wskazywały samochody prywatne nauczycieli. Ustalono, że wypłata kosztów podróży służbowych odbywała się na podstawie oświadczeń złożonych przez nauczycieli o ilości przejechanych kilometrów i ilości przejazdów. Jak wyjaśniła p.o. Dyrektora Gimnazjum Nr 1, wyjazdy wykazane w rozliczeniu 9 delegacji wystawionych w I połowie 2009 r. faktycznie odbyły się przed datą ich rozliczenia, co wynika z prowadzonych dzienników nauczania indywidualnego. Natomiast wyjazdy wykazane w rozliczeniu 7 poleceń wyjazdu wystawionych w II połowie 2009 r. tylko w części odbyły się przed datą ich rozliczenia tj. 2 grudnia 2009 r.; po tej dacie na podstawie badanych delegacji odbyło się 19 wyjazdów (na 98, które zostały rozliczone).

Stwierdzono, iż delegowani pracownicy Gimnazjum Nr 1, Zespołu Szkół w Płonce Kościelnej, Szkoły Podstawowej Nr 1 i Zespołu Szkół w Łapach nie składali wniosków w sprawie odbycia podróży służbowej samochodem prywatnym, o których mowa w § 5 ust. 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.). Nie została też formalnie ustalona przez dyrektorów wskazanych szkół stawka za 1 km przebiegu. W praktyce przyjmowano stawkę maksymalną za 1 km przebiegu wynikającą z przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. Nr 27, poz. 271 ze zm.). W przypadku dwóch delegacji pracowników Szkoły Podstawowej Nr 2 w Łapach również nie były składane wnioski w przedmiocie odbycia podróży służbowej samochodem prywatnym. W szkole tej obowiązuje zarządzenie Dyrektora z dnia 2 stycznia 2009 r. w sprawie ustalenia stawki za 1 kilometr przebiegu w przypadku złożenia przez pracownika wniosku o wyrażenie zgody na przejazd samochodem osobowym niebędącym własnością pracodawcy, określające wzór wniosku składanego do pracodawcy.

Ponadto stwierdzono, iż cztery delegacje pracowników Szkoły Podstawowej Nr 1 w Łapach nie zawierały dat przedłożenia ich do rozliczenia, zaś delegację nr 17/09 wystawioną na dzień 15 maja 2009 r. rozliczono za okres 15-17 maja, wypłacając dietę w kwocie 46 zł. Pracownik odbywał podróż od godziny 6.17 dnia 15 maja 2009 r. do 13.38 dnia 17 maja 2009 r., co oznacza, iż podróż trwała 2 doby 7 godzin i 21 minut. Jak wynika z przedłożonego programu konferencji, na którą delegowano pracownika, w dniu 16 maja pracownik miał zapewnione całodzienne wyżywienie w dniu konferencji, zatem w świetle § 4 ust. 1 pkt 2 cytowanego wyżej rozporządzenia należało wypłacić pracownikowi dietę w wysokości 34,50 zł, a nie 46 zł – str. 49-53 protokołu kontroli.

Kontrola kosztów podróży służbowych pokrywanych z rachunku dochodów własnych wykazała, że delegacje dotyczące podróży służbowych pracowników Przedszkola Nr 1 w Łapach zostały rozliczone po upływie terminu 14 dni wynikającego z § 8a ust. 2 rozporządzenia MPiPS z dnia 19 grudnia 2002 r. – str. 63 protokołu kontroli.

Ustalenia dotyczące kontroli zamówienia publicznego udzielonego przez p.o. Dyrektora Gimnazjum nr 1 w Łapach na remont części pomieszczeń w budynku Gimnazjum zostały objęte odrębnym pismem skierowanym do kierownika tej jednostki jako zamawiającego.

 

W wyniku kontroli wydatków realizowanych z dochodów własnych ustalono, że Przedszkole Nr 1 w Łapach dokonywało wydatków polegających na pokrywaniu kosztów podróży służbowych. Wydatki takie nie znajdowały umocowania w uchwale Nr XXXI/228/05 Rady Miejskiej w Łapach z dnia 18 marca 2005 r., zgodnie z którą w katalogu wydatków pokrywanych z dochodów własnych wraz z odsetkami znalazły się następujące rodzaje wydatków: wynagrodzenia z tytułu umów zlecenia i umów o dzieło, zakup materiałów i wyposażenia, zakup środków żywności, zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek, zakup energii elektrycznej, cieplnej, gazu i wody, zakup usług remontowych, zakup innych usług, odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, wydatki inwestycyjne i na zakupy inwestycyjne. Łączna kwota wydatków na podróże służbowe sfinansowanych z dochodów własnych wyniosła 881,02 zł – str. 61-63 protokołu kontroli.

W zakresie wyboru wykonawców zamówień o wartości nieprzekraczającej równowartości 14.000 euro stwierdzono, iż nie były przestrzegane postanowienia regulaminu udzielania zamówień publicznych poniżej 14.000 euro, ustalone przez Panią Dyrektora 12 czerwca 2007 r., a mianowicie:

a) dokonując zakupu usługi wykonania i montażu boksów łazienkowych w budynku Przedszkola Nr 1 w Łapach na kwotę 2.300 zł nie sporządzono notatki służbowej, o której mowa w regulaminie,

b) zakupów materiałów do remontu dwóch łazienek w budynku Przedszkola Nr 2 w Łapach (dwie faktury z dnia 18 sierpnia 2009 r. na kwotę 8.684,26 zł) oraz remontu pomieszczeń w Przedszkolu Nr 1 w  Łapach (faktura z 11 sierpnia 2009 r. na kwotę 1.453,01 zł) dokonano z pominięciem zasad wskazanych w regulaminie – brak zapytań skierowanych do oferentów bądź notatki dokumentującej rozeznanie cenowe – str. 64-65 protokołu kontroli.

 

Stwierdzone w wyniku kontroli nieprawidłowości i uchybienia były wynikiem nieprzestrzegania przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej samorządowej jednostki organizacyjnej.

Odpowiedzialność za gospodarkę finansową jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie zarządczej kontroli wewnętrznej, spoczywa na kierowniku każdej jednostki, zgodnie z art. 53 ust. 1 i art. 69 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości należy do głównego księgowego. Prawa i obowiązki głównych księgowych określa od 1 stycznia 2010 r. art. 54 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

 

Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Dokonanie zmian w przepisach wewnętrznych w celu:

a) objęcia nimi zasad obiegu i kontroli wszystkich dowodów księgowych obrazujących operacje finansowe zachodzące w jednostce i obsługiwanych szkołach,

b) określenia zasad opatrywania dokumentów wpływających do Biura i obsługiwanych szkół datami wpływu, mając na uwadze możliwość weryfikacji terminowości regulowania zobowiązań,

c) określenia terminów odprowadzania pobranych środków na rachunek dochodów własnych,

d) doprowadzenia do zgodności między regulacjami wewnętrznymi a stosowaną praktyką w zakresie rodzajów druków traktowanych jako druki ścisłego zarachowania.

2. Zobowiązanie głównego księgowego do wyeliminowania nieprawidłowości w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych i sprawozdawczości BOSS i obsługiwanych szkół poprzez:

a) zamieszczanie w zapisach księgowych numerów identyfikacyjnych dowodów księgowych stanowiących podstawę zapisu,

b) opatrywanie zapisów księgowych datami stosownie do wymagań art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy o rachunkowości,

c) przygotowywanie danych umożliwiających sporządzenie przez kierowników obsługiwanych jednostek jednostkowych sprawozdań Rb-Z i Rb-N,

d) ustalanie w celu wykazania w części D jednostkowego sprawozdania Rb-Z Gimnazjum Nr 1 zobowiązań z tytułu rat termomodernizacyjnych.

3. Terminowe regulowanie zobowiązań.

4. Wskazanie dyrektorom obsługiwanych jednostek na obowiązek bieżącego przekazywania dowodów skutkujących powstaniem zobowiązań w celu zapewnienia terminowego ich regulowania.

5. Wskazanie dyrektorom obsługiwanych szkół na obowiązek otwarcia odrębnych rachunków dochodów własnych, wynikający z przepisów przywołanych w części opisowej wystąpienia.

6. Wzmożenie kontroli wewnętrznej w celu zapobieżenia sytuacjom pobierania kwitariuszy przychodowych i ich zwrotu, przyjmowania wpłat na kwitariusze i odprowadzania zebranych środków do banku oraz realizowania dyspozycji wypłaty gotówki przez osoby nieupoważnione do tych czynności w zakresach obowiązków i przepisach wewnętrznych.

7. Wzmożenie nadzoru nad prawidłowością wystawiania poleceń wyjazdów służbowych i rozliczania wynikających z nich kosztów poprzez:

a) zobowiązanie osób wykonujących czynności z zakresu kontroli formalno-rachunkowej do dołożenia należytej staranności przy weryfikacji rozliczeń kosztów podróży służbowych w szczególności w zakresie:

- zatwierdzania kosztów podróży wyłącznie dotyczących wyjazdów odbytych zgodnie z dyspozycją wynikającą z polecenia wyjazdu służbowego,

- rzetelnej weryfikacji prawidłowości naliczania diet,

b) wskazanie dyrektorom obsługiwanych jednostek na:

- obowiązek terminowego przedkładania rozliczeń kosztów przez pracowników szkół,

- zlecanie odbywania podróży pojazdem niestanowiącym własności pracodawcy w oparciu o wniosek pracownika o odbycie podróży tego rodzaju pojazdem.

8. Wzmożenie kontroli w zakresie zgodności wydatków ponoszonych przez obsługiwane jednostki z dochodów własnych z ustaleniami Rady Miejskiej co do dopuszczalnego przeznaczenia tych środków.

9. Zapewnienie przestrzegania procedur ustanowionych regulaminem udzielania zamówień publicznych poniżej 14.000 euro.

 

O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.

         Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

 

          Prezes

Regionalnej Izby Obrachunkowej

  w Białymstoku

 

 

 

Do wiadomości:

Burmistrz Łap

 

 

       

 

 

 

 

 

         W wyniku kontroli w ww. jednostce skierowano pismo RIO.I.6002-8/10 z dnia 02 lipca 2010 roku, do organu wykonawczego:

 

 

                                                                                              Pani

Tamara Łapińska            

pełniąca obowiązki Dyrektora

Gimnazjum Nr 1 w Łapach

                                                                                           

 

 Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przeprowadziła w okresie marzec-maj 2010 r. problemową kontrolę gospodarki finansowej Biura Obsługi Szkół Samorządowych w Łapach oraz jednostek, dla których Biuro prowadzi obsługę finansowo-księgową, w tym Gimnazjum Nr 1 Łapach.

Czynności kontrolne dotyczyły m.in. prawidłowości zamówienia publicznego udzielonego przez Panią na remont części pomieszczeń w budynku Gimnazjum obejmujący wymianę posadzek na korytarzu parteru budynku szkolnego. Ustalono, iż zarówno w ogłoszeniu o zamówieniu, jak i w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia jako zamawiającego wskazano Urząd Miejski w Łapach, podczas gdy w specyfikacji istotnych warunków zamówienia jako zamawiającego wskazano Gimnazjum Nr 1 w Łapach. Zgodnie z art. 36 ust. 1 pkt 1 oraz art. 41 pkt 1 ustawy z dnia  29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759) zarówno w ogłoszeniu o zamówieniu, jak i specyfikacji, należy podać nazwę i adres zamawiającego. Z wyjaśnienia złożonego przez p.o. Dyrektora Gimnazjum wynika, iż wskazanie w ogłoszeniach jako zamawiającego Urzędu Miejskiego w Łapach, zamiast Gimnazjum Nr 1 w Łapach wynikało z błędu pracownika. Niezbędne jest zatem dołożenie większej staranności przy opracowywaniu dokumentacji postępowania.

Ponadto w wyniku kontroli tego zamówienia stwierdzono, iż jeden z wykonawców złożył na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu polisę od odpowiedzialności cywilnej na kwotę 23.000 zł, podczas gdy w specyfikacji wymagano złożenia polisy na kwotę co najmniej 25.000 zł. Wykonawca został dopuszczony przez komisję przetargową do postępowania jako spełniający warunki udziału. Należy wskazać, iż w opisanej sytuacji należało wezwać oferenta do uzupełnienia dokumentacji poprzez przedłożenie polisy na wymaganą wartość, zgodnie z art. 26 ust. 3 Prawa zamówień publicznych. Przedstawiona nieprawidłowość nie miała wpływu na wynik postępowania.

 

 

          Prezes

Regionalnej Izby Obrachunkowej

  w Białymstoku

 

 

Do wiadomości:

Burmistrz Łap       





Odsłon dokumentu: 120437266
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120437266 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |