Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność kontrolna » Działalność kontrolna 2010

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół Samorządowych w Dąbrowie Białostockiej  

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół w Drohiczynie  

zalecenia - BOSS w Łapach  

zalecenia - BOSS w Trzciannem  

zalecenia - Gimnazjum Nr 2 w Augustowie  

zalecenia - Gimnazjum w Wysokiem Mazowieckiem  

zalecenia - Gmina Bargłów Kościelny  

zalecenia - Gmina Białowieża  

zalecenia - Gmina Boćki  

zalecenia - Gmina Czyże  

zalecenia - Gmina Dziadkowice  

zalecenia - Gmina Filipów  

zalecenia - Gmina Giby  

zalecenia - Gmina Janów  

zalecenia - Gmina Klukowo  

zalecenia - Gmina Łomża  

zalecenia - Gmina Mielnik  

zalecenia - Gmina Nurzec Stacja  

zalecenia - Gmina Perlejewo  

zalecenia - Gmina Raczki  

zalecenia - Gmina Radziłów  

zalecenia - Gmina Sokoły  

zalecenia - Gmina Sztabin  

zalecenia - Gmina Szudziałowo  

zalecenia - Gmina Śniadowo  

zalecenia - Gmina Trzcianne  

zalecenia - Gmina Zbójna  

zalecenia - Jednostka Organizacyjna do Obsługi Szkół w Boćkach  

zalecenia - Miasto Augustów  

zalecenia - Miasto i Gmina Czarna Białostocka  

zalecenia - Miasto i Gmina Dąbrowa Białostocka  

zalecenia - Miasto i Gmina Drohiczyn  

zalecenia - Miasto i Gmina Jedwabne  

zalecenia - Miasto i Gmina Krynki  

zalecenia - Miasto i Gmina Łapy  

zalecenia - Miasto i Gmina Nowogród  

zalecenia - Miasto i Gmina Sokółka  

zalecenia - Miasto i Gmina Stawiski  

zalecenia - Miasto i Gmina Supraśl  

zalecenia - Miasto i Gmina Suraż  

zalecenia - Miasto Kolno  

zalecenia - Miasto Wysokie Mazowieckie  

zalecenia - Miasto Zambrów  

zalecenia - Miejska Dyrekcja Inwestycji w Suwałkach  

zalecenia - Miejskie Gimnazjum nr 1 w Zambrowie  

zalecenia - Przedszkole Samorządowe nr 4 w Sokółce  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Sokółce  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Mońkach  

zalecenia - Samorząd Województwa Podlaskiego  

zalecenia - Szkoła Podstawowa Nr 1 w Sokółce  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 2 w Czarnej Białostockiej  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Perlejewie  

zalecenia - Urząd Gminy Kulesze Kościelne  

zalecenia - Urząd Gminy Sejny  

zalecenia - Zespól Szkół Sportowych w Supraślu  

zalecenia - Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół w Sejnach  

zalecenia - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Białowieży  

zalecenia - Zespół Szkół i Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Surażu  

zalecenia - Zespół Szkół im. E. Orzeszkowej w Sobolewie  

zalecenia - Zespół Szkół Samorządowych w Janowie  

zalecenia - Zespół Szkół Samorządowych w Krynkach  

zalecenia - Zespół Szkół w Czarnej Wsi Kościelnej  

zalecenia - Zespół Szkół w Czyżach  

zalecenia - Zespół Szkół w Dziadkowicach  

zalecenia - Zespół Szkół w Filipowie  

zalecenia - Zespół Szkół w Kuleszach Kościelnych  

zalecenia - Zespół Szkół w Mielniku  



zalecenia - Gmina Sokoły

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2010-07-15 01:15
Data modyfikacji:  2010-07-15 01:15
Data publikacji:  2010-07-15 01:15
Wersja dokumentu:  1


Kontrola kompleksowa gospodarki finansowej

przeprowadzona w Urzędzie Gminy Sokoły

przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

 

 

         Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 17 maja 2010 roku (znak: RIO.I.6001-2/10), o treści jak niżej:

 

 

 

 

                                                                           Pan

Józef Zajkowski

                                                                                              Wójt Gminy Sokoły

 

 

         W wyniku kompleksowej kontroli gospodarki finansowej Gminy Sokoły za okres 2009 roku, przeprowadzonej w Urzędzie Gminy Sokoły na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.

 

Zakresem kontroli objęto regulacje wewnętrzne dotyczące ustroju i funkcjonowania gminy oraz jej jednostek organizacyjnych, funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, prowadzenie rachunkowości, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, wykonanie budżetu, w tym realizację wybranych dochodów oraz wydatków, udzielanie zamówień publicznych, realizację zadań zleconych i w ramach porozumień, gospodarowanie mieniem komunalnym oraz rozliczenia budżetu z jednostkami organizacyjnymi.

 

W kontrolowanej gminie nie zostało obsadzone stanowisko zastępcy Wójta. Jak stanowi art. 26a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), wójt, w drodze zarządzenia, powołuje oraz odwołuje swojego zastępcę. Według zaś art. 28g ustawy, w przypadku zaistnienia jednej z – enumeratywnie wymienionych – przemijających przeszkód w wykonywaniu zadań i kompetencji wójta (m.in. niezdolności do pracy z powodu choroby trwającej powyżej 30 dni) zadania i kompetencje wójta przejmuje jego zastępca, zaś w razie niepowołania zastępcy – osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów w trybie art. 28h ustawy. Wskazana regulacja w sposób jednoznaczny określa zasady kierowania gminą, z tego względu, przy zaistnieniu okoliczności w tej regulacji przewidzianych, nieobsadzenie stanowiska zastępcy Wójta może prowadzić do naruszenia ciągłości działania organu wykonawczego gminy, w tym w zakresie wykonania budżetu – str. 3-4 protokołu kontroli.

W sferze funkcjonowania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Gminy Sokoły stwierdzono, iż dowody księgowe zarówno w zakresie wydatków Urzędu jak i jednostek, dla których Urząd Gminy prowadzi obsługę finansowo-księgową (trzech jednostek oświatowych, Ośrodka Pomocy Społecznej oraz dwóch samorządowych instytucji kultury) były zatwierdzane do wypłaty przez Pana Wójta, Skarbnika Gminy oraz referenta d.s. księgowości budżetowej. Kierownicy jednostek organizacyjnych nie posiadali też upoważnienia do dysponowania środkami na rachunkach bankowych prowadzonych dla tych jednostek; czynności kontroli wewnętrznej kierowników jednostek ograniczały się do merytorycznego zatwierdzania operacji gospodarczych – str. 9-10 protokołu kontroli.

Należy wskazać, że art. 44 obowiązującej w okresie kontrolowanym ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) ustanowił podstawową zasadę odpowiedzialności kierownika jednostki sektora finansów publicznych za całość gospodarki finansowej, w tym wykonywanie określonych ustawą obowiązków w zakresie kontroli wewnętrznej. Zasadę tę określa obecnie art. 53 ust. 1 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.). Odpowiedzialność za realizację planów finansowych, stanowiących podstawę gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych, powinni ponosić kierownicy tych jednostek – z racji upoważnienia do dysponowania środkami określonymi w planie. Dodatkowo, w zakresie jednostek oświaty art. 39 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) stanowi, iż dyrektor szkoły dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie; w przypadku instytucji kultury art. 27 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 ze zm.) określa, iż instytucja kultury gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków. Przyjęty w kontrolowanej jednostce model skoncentrowanej obsługi finansowo-księgowej prowadzi do ograniczenia samodzielności (w granicach prawa) kierowników jednostek do prowadzenia gospodarki finansowej i wynikającej z niej odpowiedzialności w tym zakresie.

Zarządzeniem nr 7/2010 z dnia 22 lutego 2010 r. Pan Wójt wprowadził instrukcję w sprawie obiegu dokumentów finansowo-księgowych i kontroli wewnętrznej (opracowaną w 2005 roku) jako obowiązującą we wszystkich jednostkach organizacyjnych objętych scentralizowaną księgowością. Obowiązujący poprzednio art. 47 ustawy o finansach publicznych wyraźnie określał, iż powinność ustalenia w formie pisemnej procedur kontroli finansowej oraz zapewnienia ich przestrzegania spoczywa na kierowniku każdej jednostki sektora finansów publicznych. W art. 68 i 69 obecnie obowiązującej ustawy o finansach publicznych została ustanowiona instytucja kontroli zarządczej, rozumianej jako ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. Zapewnienie funkcjonowania kontroli zarządczej w danej jednostce sektora finansów publicznych należy do obowiązków kierownika jednostki (art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy). Zarządzenia organu wykonawczego gminy nie mogą zatem zastępować realizacji wskazanych obowiązków przez kierownika podległej lub nadzorowanej jednostki organizacyjnej – str. 10-11 protokołu kontroli.

Kontrola wykazała też, że obsługę finansowo-księgową jednostek organizacyjnych oświaty Urząd Gminy prowadzi bez formalnego uregulowania tej kwestii przez Radę Gminy, do której – w myśl postanowień art. 5 ust. 9 w zw. z art. 5c pkt 1 ustawy o systemie oświaty – należą kompetencje organu prowadzącego w zakresie organizowania obsługi ekonomicznej szkół. Obsługa księgowa pozostałych jednostek została przewidziana w statutach tych jednostek – str. 7 protokołu kontroli. W odniesieniu do tych jednostek (OPS oraz instytucje kultury) należy zauważyć, że w świetle art. 11 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.) każda z jednostek powinna prowadzić księgi rachunkowe w swojej siedzibie; poza siedzibą księgi rachunkowe mogą być prowadzone w przypadku określonym w art. 13 ust. 2 i 3 oraz w razie powierzenia ich prowadzenia podmiotowi prowadzącemu działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

 

W trakcie badania dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości ustalono, że Pan Wójt nie określił daty rozpoczęcia korzystania z programu „Budżet”, jak również nie dokonał aktualizacji dokumentacji w zakresie stosowanych wersji oprogramowania. Powinność określenia w dokumentacji zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera wersji oprogramowania i daty rozpoczęcia jego eksploatacji wynika z art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. c) ustawy o rachunkowości. Zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy, ustalenie w formie pisemnej i aktualizacja omawianej dokumentacji należy do zadań kierownika jednostki – str. 12-13 protokołu kontroli.

 

Zasady regulujące gospodarkę kasową określone zostały w instrukcji kasowej i instrukcji kontroli druków ścisłego zarachowania, wprowadzonej zarządzeniem nr 4/95 Wójta Gminy z dnia 20 czerwca 1995 r. W trakcie kontroli ustalono, że w instrukcji tej nie uregulowano faktycznie stosowanych rozwiązań w zakresie rodzajów sporządzanych przez kasjera raportów kasowych – str. 23 protokołu kontroli.

Do kasy Urzędu dokonywane były m.in. wpłaty z tytułu podatków (ujmowane w raporcie oznaczonym jako „podatek”) i opłat (ujmowane w raporcie oznaczonym jako „opłata skarbowa”). Dowody wpłaty wystawiane były na kwitariuszach K-103, drukach oznaczonych jako „Pokwitowania” oraz na drukach „KP”, stanowiących druki ścisłego zarachowania. Ustalono, iż przepisy wewnętrzne jednostki nie określają jakiego rodzaju należności pobierane są na „Pokwitowania”, oraz że druki te wystawiane są za pomocą programu komputerowego z automatyczną numeracją – str. 24 protokołu kontroli.

Zgodnie z postanowieniami instrukcji druki ścisłego zarachowania powinny być inwentaryzowane nie rzadziej niż raz w roku. W trakcie kontroli ustalono, że na dzień 31 grudnia 2009 r. zostały zinwentaryzowane czeki gotówkowe, kontokwitariusze, bloczki opłaty targowej. Nie stwierdzono udokumentowania inwentaryzacji druków KP i KW, mimo iż przepisy wewnętrzne nakazują ewidencjonowanie tych druków jako podlegających ścisłej kontroli. Zwrócenia uwagi wymaga także fakt, że przewidziane instrukcją druki ścisłego zarachowania – świadectwa pochodzenia zwierząt nie są w praktyce stosowane przez badaną jednostkę – str. 25-26 protokołu kontroli.

 

Kontrola prowadzenia ksiąg rachunkowych w świetle przepisów ustawy o rachunkowości, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 ze zm.) oraz przepisów wewnętrznych jednostki wykazała, że:

- na koncie 140 „Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne” wykazano saldo strony Ma w wysokości 4.837,53 zł, na które złożył się stan środków funduszy pomocowych (księgowanych Wn 137 „Rachunki środków funduszy pomocowych” Ma 140), w tym: dotacja z Urzędu Marszałkowskiego w kwocie 4.808,41 zł tytułem refundacji wydatków poniesionych przez gminę (wpływ środków nastąpił 31.12.2009 r., w styczniu 2010 r. środki zostały przelane na rachunek bieżący) i odsetki od środków pomocowych naliczone przez bank na koniec 2009 r. – 29,12 zł (odsetki te w styczniu 2010 r. zostały przelane na rachunek bieżący). Zgodnie z zasadami funkcjonowania kont zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów konto 140 nie może wykazywać salda strony Ma. Odsetki naliczone przez bank do rachunków bankowych (stanowiące dochód gminy), którym odpowiadały konta o symbolach 137-1, 137-2, 137- 9, 137-11, należało ująć na konto 901 „Dochody budżetu”, zaś otrzymaną dotację z Urzędu Marszałkowskiego (konto o symbolu 137- 1) na konto 907 „Dochody z funduszy pomocowych” – str. 22 protokołu kontroli;

- na koncie 201 „Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami” wykazano saldo strony Wn w wysokości 18.312,51 zł, na które złożyły się zabezpieczenia należytego wykonania robót wniesione w formie gwarancji ubezpieczeniowych (zaewidencjonowane Wn 201 Ma 140). Zabezpieczenia w formie gwarancji ubezpieczeniowych nie są należnościami jednostki i nie powinny być ujmowane na bilansowych kontach rozrachunkowych. W trakcie czynności kontrolnych Skarbnik wyjaśniła, że na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych 2009 roku gwarancje ubezpieczeniowe zostaną przeniesione do ewidencji pozabilansowej i nie będą figurowały w bilansie Urzędu – str. 29 protokołu kontroli;

- na koncie 231 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” wykazano saldo po stronie Ma w wysokości 78.381,06 zł (kwota brutto), oznaczające zobowiązanie z tytułu naliczonych dodatkowych wynagrodzeń rocznych, i po stronie Wn w wysokości 23.765,17 zł (w tym: ZUS pracownika – 16.833,17 zł i należny podatek od „13-tek” – 6.932 zł). Według zasad funkcjonowania konta 231 określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia saldo Wn konta 231 może wyrażać stan należności jednostki z tytułu wynagrodzeń, nie zaś stan potrąceń zobowiązań publicznoprawnych obciążających pracowników – str. 30-31 protokołu kontroli;

- z naruszeniem zasad funkcjonowania kont zawartych w załączniku nr 2 do rozporządzenia oraz postanowień przepisów wewnętrznych na koncie 013 „Pozostałe środki trwałe”, zamiast na koniec 020 „Wartości niematerialne i prawne”, ujęto wartość licencji na kwotę 1.390,80 zł – str. 119 protokołu kontroli,

- na koncie 013 „Pozostałe środki trwałe” ujmowano przedmioty o wartości poniżej 1.000 zł, które zgodnie z dokumentacją opisującą zasady rachunkowości nie podlegają ewidencji wartościowej – odnosi się je w ciężar kosztów oraz ewidencjonuje ilościowo – str. 119 protokołu kontroli.

 

Badanie procedur uchwalania budżetu i opracowywania planów finansowych jednostek organizacyjnych gminy Sokoły wykazało zaniechanie sporządzenia planu finansowego Urzędu Gminy na rok 2009, jak i na rok 2010. Powinność sporządzania planu finansowego urzędu jednostki samorządu terytorialnego wynika obecnie z art. 249 ust. 3 i 4 ustawy o finansach publicznych (poprzednio art. 186 ust. 3 i 4) – str. 33 protokołu kontroli.

W zakresie dochodów ze sprzedaży i udostępniania nieruchomości gminy ustalono, że zasady nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawienia lub wynajmowania na okres dłuższy niż 3 lata zostały ustalone uchwałą nr XXVI/120/2000 Rady Gminy z dnia 29 grudnia 2000 r. W uchwale tej Rada postanowiła m.in., że dla nieruchomości zbywanych w drodze bezprzetargowej cenę nieruchomości ustala się w kwocie równej jej wartości (§ 5 uchwały). Przeprowadzona kontrola sprzedaży w 2009 r. nieruchomości w tym trybie wykazała, że w praktyce przepis ten nie był stosowany – ceny nieruchomości ustalone w umowach były wyższe od wartości ustalonej w operatach szacunkowych – str. 35, 36 protokołu kontroli. Nie było to jednakże niezgodne z postanowieniem art. 67 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.), według którego przy sprzedaży nieruchomości w drodze bezprzetargowej, o której mowa w art. 37 ust. 2 i 3, cenę nieruchomości ustala się w wysokości nie niższej niż jej wartość. Na tle przywołanego stanu faktycznego należy wskazać, że ustalanie cen nieruchomości nie przynależy do kompetencji organu stanowiącego w ramach określania zasad gospodarowania nieruchomościami, o których mowa w art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a) ustawy o samorządzie gminnym. Ustalenie wysokości ceny zbywanej nieruchomości następuje w umowie z nabywcą, która w imieniu gminy zawierana jest przez wójta, jako właściwego w kwestii gospodarowania nieruchomościami (art. 11 ust. 1 i art. 25 ustawy o gospodarce nieruchomościami, art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym). Z tego względu postanowienia § 5 uchwały Rady Gminy naruszają prawem określony podział kompetencji pomiędzy organami gminy, nadto stanowią nieuprawnioną modyfikację regulacji ustawowych (zob. np. wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 21 maja 2008 r., sygn. II SA/Wr 139/08; poczynione uwagi należy też odnieść do § 4 uchwały Rady Gminy odnoszącego się do ustalania cen nieruchomości zbywanych w drodze przetargu).

Jak stwierdzono, czynsze za lokale należące do mieszkaniowego zasobu gminy są pobierane w oparciu o stawki ustalone przez Radę Gminy uchwałą nr XXIX/133/2001 z dnia 24 kwietnia 2001 r. Zgodnie z art. 8 pkt 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 ze zm.) stawki czynszu powinien ustalać Pan Wójt, z uwzględnieniem zasad polityki czynszowej określonej w wieloletnim programie gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy, uchwalanym przez organ stanowiący stosownie do przepisów art. 21 tej ustawy. W kontrolowanej gminie taki program nie obowiązuje – poprzednia uchwała Rady w tej materii została opracowana na lata 2002 – 2006 – str. 38 protokołu kontroli.

Kontrola realizacji dochodów z najmu lokali oraz dzierżawy gruntów (str. 38-47 protokołu kontroli) wykazała, że:

a) 13 umów dzierżawy zabudowanych gruntów gminy zawiera w swej treści zapisy o ich przedłużaniu na okres jednoroczny, jeżeli na miesiąc przed upływem wygaśnięcia umowy nie nastąpi wypowiedzenie dzierżawy przez jedną ze stron. Umowy te zostały zawarte w latach 1988 – 1996 i po upływie pierwotnych terminów obowiązywania co roku podlegają automatycznemu przedłużeniu. Stawki czynszu ustalone w tych umowach nie są zmieniane (w poddanych kontroli umowach oscylują pomiędzy 3,78 zł a 10,73 zł, są to stawki roczne). Należy wskazać, że z dniem 22 października 2007 r. uległy zmianie regulacje prawne w kwestii najmu i dzierżawy nieruchomości. Według znowelizowanego art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a) ustawy o samorządzie gminnym w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość, wymagana jest uchwała rady gminy wyrażająca zgodę na zawarcie takich umów. Jak zaś stanowi art. 35 ust. 1b (poprzednio oznaczony jako 1a) ustawy o gospodarce nieruchomościami, obowiązek sporządzenia i podania do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonych do oddania w najem lub dzierżawę nie dotyczy udostępnienia nieruchomości na czas oznaczony do 3 miesięcy, jednakże wykaz sporządza się i podaje do publicznej wiadomości, jeżeli po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 miesięcy strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość. Przedłużanie umów dzierżawy na jednoroczne okresy doprowadziło do obejścia wskazanego reżimu prawnego. Postanowienia umów nie mogą określać łączącego strony stosunku prawnego w sposób niezgodny z przepisami ustawy (art. 3531, art. 58 k.c.). W wyjaśnieniu Pan Wójt wskazał, iż jego zdaniem kumulatywny okres 3 lat należy liczyć od daty zmiany przepisów, tj. od 22.10.2007 r., co oznacza, iż termin ten upływa z dniem 21.10.2010 r. (i do tego czasu zostaną zawarte umowy dzierżawy zgodnie z obowiązującymi przepisami). Interpretacja taka jest nieuprawniona – normy prawne wynikające z przywołanych przepisów należało stosować do wszystkich umów najmu i dzierżawy począwszy od ustawowo określonej daty wejścia w życie nowelizacji, w tym umów, które w tej dacie były kontynuowane. Ponadto, bez zgody Rady Gminy oraz bez sporządzenia wykazu nieruchomości, Pan Wójt zawarł w dniu 5 lutego 2010 r. aneksy do umów najmu gabinetów medycznych, mocą których najem tych lokali użytkowych (stanowiących części składowe nieruchomości) został przedłużony na kolejny okres – najemcy posiadają lokale na podstawie umów i aneksów do umów zawieranych od sierpnia 2000 roku. Obowiązujące w okresie kontrolowanym stawki czynszowe najmu zostały ustalone w marcu 2004 r.;

b) lokal mieszkalny położony przy ul. Tykocińskiej 38/4 o pow. 73,81m2 wynajmowany jest na rzecz spółki cywilnej – Prywatnej Lecznicy Zwierząt. Umowę najmu zawarto dnia 22 września 2006 r. na czas nieokreślony. Wynajmowany lokal służy jako mieszkanie dla lekarzy pracujących w Lecznicy, stosownie do porozumienia zawartego 27 września 1994 r. przez gminę z Wojewódzkim Zakładem Weterynarii w Łomży w sprawie zasad i warunków komunalizacji Lecznicy dla Zwierząt. W porozumieniu tym zawarto m.in., że dotychczasowi mieszkańcy zachowają prawo pierwokupu na wypadek sprzedaży lokalu. Należy mieć na uwadze, że w świetle art. 34 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami prawo pierwokupu lokalu przysługuje najemcy, który zawarł umowę najmu na czas nieokreślony. Najemcami wskazanego lokalu, stosownie do postanowień umowy z 2006 r., są wspólnicy spółki cywilnej, nie zaś lekarze będący pracownikami Lecznicy;

c) kontrolowana jednostka nie ujmowała w księgach rachunkowych odsetek od nieterminowo uiszczonych należności czynszowych, wbrew postanowieniu § 7 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości… W związku z ustaleniami kontroli, pod datą 31 grudnia 2009 r., badana jednostka przypisała w księgach rachunkowych odsetki od nieterminowych płatności czynszów dzierżawnych na kwotę 473,29 zł i czynszów najmu na kwotę 3.148,42 zł;

d) do dnia zakończenia czynności kontrolnych dopuszczono do przedawnienia kwoty 1.853,40 zł należnej z tytułu czynszu najmu lokalu mieszkalnego, z tego 1.689,50 zł uległo przedawnieniu z dniem 31 grudnia 2009 r. (należność pochodziła z okresu 20.06.2005 r. – 31.12.2006 r.), zaś kwota 163,90 zł za styczeń – marzec 2007 r. uległa przedawnieniu z końcem marca 2010 r. (z każdym kolejnym miesiącem ulegają przedawnieniu kolejne kwoty należności). Kontrolowana jednostka wysyłała wezwania do zapłaty, na drogę sądową postępowanie nie zostało skierowane, według wyjaśnienia Pana Wójta, w związku z ponoszeniem kosztów postępowania egzekucyjnego celem wyegzekwowania innej zaległości z tytułu najmu lokalu mieszkalnego. Zgodnie z art. 118 k.c. świadczenia okresowe przedawniają się po upływie trzech lat. Bieg przedawnienia może zostać przerwany, jednakże, w braku uznania roszczenia przez osobę, przeciwko której roszczenie przysługuje, może to nastąpić jedynie przez czynność przed sądem lub innym organem powołanym do rozpoznawania spraw lub egzekwowania roszczeń danego rodzaju albo przed sądem polubownym, przedsięwziętą bezpośrednio w celu dochodzenia lub ustalenia albo zaspokojenia lub zabezpieczenia roszczenia – art. 123 § 1 pkt 1 i 2 k.c.

 

W gminie Sokoły nie zostały dotychczas ustalone stawki opłaty adiacenckiej. Stosownie do postanowień art. 98a i 146 ustawy o gospodarce nieruchomościami możliwość ustalenia – w przypadku wystąpienia przesłanek ustawowych – oraz wysokość opłaty adiacenckiej zależą od uchwalenia przez Radę Gminy stawki procentowej opłaty odnoszącej się do wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego budową urządzeń infrastruktury technicznej lub podziałem nieruchomości. Opłaty adiacenckie stanowią prawem określone, zatem niezależne od woli organów gminy, potencjalne źródła dochodów gminy, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 lit. f) ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t. j. z 2008 r. Dz. U. Nr 88, poz. 539) – str. 76 protokołu kontroli.

 

W toku kontroli dochodów budżetowych gminy, badaniu poddano również dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych, dla których organem podatkowym pierwszej instancji, w myśl art. 13 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), jest Wójt Gminy. Kontrola prowadzona była w szczególności pod kątem prawidłowości i powszechności poboru wskazanych dochodów, windykacji zaległości podatkowych oraz rachunkowości podatkowej, w tym rzetelności sporządzania sprawozdań budżetowych, co doprowadziło do następujących ustaleń.

 

Ustalono, że wszystkie decyzje wydane w roku 2009 dotyczące ulg z tytułu nabycia gruntów wydano bez uzasadnienia prawnego – str. 57 protokołu kontroli. Podobne niedociągnięcia stwierdzono w przypadku wydawanych decyzji umorzeniowych - str. 73 – 74 protokołu kontroli. Uzasadnienie faktyczne również nie spełniało wymogów ustawowych. Zgodnie z treścią art. 210 § 1 pkt 6 Op., integralną częścią każdej decyzji jest jej uzasadnienie faktyczne i prawne. Przytoczenie przepisów prawa to również wskazanie ich treści i relacji do stanu faktycznego sprawy. Zgodnie z zasadami prawidłowo prowadzonego postępowania administracyjnego (także prowadzonego na podstawie przepisów ordynacji podatkowej), decyzja powinna wskazywać ustalony przez organ administracyjny stan faktyczny, określać przesłanki zastosowania tej a nie innej kwalifikacji prawnej i ustalać, jakie okoliczności stanu faktycznego odpowiadają którym z fragmentów normy prawnej zastosowanej w sprawie.

Decyzje wydawane w roku 2010 zostały uzupełnione o brakujące elementy i są wydawane zgodnie z treścią przywołanych przepisów Ordynacji podatkowej.

 

W zakresie ulg inwestycyjnych, jak wskazuje opis zawarty na stronie 58 protokołu kontroli, stwierdzono błąd rachunkowy w jednej z decyzji przyznających ulgę. W trakcie kontroli, na podstawie art. 215 § 1 Ordynacji podatkowej, stanowiącego że organ podatkowy może, z urzędu lub na żądanie strony, prostować w drodze postanowienia błędy rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki w wydanej przez ten organ decyzji ponownie wyliczono kwotę ulgi i wydano odpowiednie postanowienie korygujące wcześniej powstały błąd. Jednakże zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 2006 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U Nr 112, poz. 761) postanowienie o korekcie błędu rachunkowego nie może być podstawą zapisu w księgach rachunkowych. Kwota ulgi inwestycyjnej odliczana jest z urzędu w decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego. W związku z czym organ podatkowy winien wydać nową decyzję określającą wysokość podatku.

 

Stwierdzono, iż Rada Gminy Sokoły nie podjęła uchwały w sprawie wprowadzenia opłaty prolongacyjnej. Przyczyną tego stanu rzeczy był brak projektu, który powinien Radzie, w dbałości o kompletność dochodów, przedłożyć Wójt Gminy – str. 68 prot. kontroli.

 

Ustalono, iż w 2009 r. nie wystawiono tytułów wykonawczych. Do podatników wysyłano upomnienia niepodejmując właściwych działań windykacyjnych pomimo, że regulacje wewnętrzne w Urzędzie Gminy w Sokołach wskazują jakie czynności należało wykonać – „jeżeli zaległości objęte upomnieniem nie zostały w całości zapłacone, księgowy sporządza na kwoty zaległe, po upływie czternastu dni od dnia doręczenia upomnienia, tytuły wykonawcze” – str. 63 protokołu kontroli. Na koniec roku 2009 stwierdzono w związku z tym zaległość w łącznej kwocie 149.742,70 złotych. W wyniku podjętych przez organ podatkowy działań do zakończenia kontroli zaległości zmniejszyły się o kwotę 12.049,17 złotych. Opis zawarty na stronach 62, 66-67 oraz 71-72 protokołu kontroli wskazuje, że postępowaniem egzekucyjnym nie objęto kwoty 137.693,53 złote. Świadczy to o naruszeniu przez organ podatkowy obowiązków wynikających z przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954 ze zm.) i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. Nr 137, poz. 1541 ze zm.).

 

Z kolei z opisu na stronie 72 protokołu kontroli wynika, że komputerowe wydruki wpłat stosowane do inkasa zobowiązań podatkowych nie zostały formalnie dopuszczone do użytkowania zarządzeniem Wójta Gminy.

Jednocześnie badając dokumentację zasad (polityki) rachunkowości stwierdzono, że w zakładowym planie kont dla Urzędu Gminy w Sokołach, w dziale przedstawiającym dokumentację wpłat pominięto punkt ustalający wzory druków opłaty targowej jako dowodu wpłaty dla tej należności. Paragraf 4 ust. 3 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 2006 roku w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków… stanowi, że do udokumentowania wpłat służą także inne dowody wpłaty, zatwierdzone do stosowania przez właściwe organy jednostki samorządu terytorialnego – str. 74-75 protokołu kontroli.

 

Weryfikacja działań organu podatkowego związana z prowadzaniem kontroli podatkowych wykazała, że Urząd Gminy Sokoły, w regulacjach wewnętrznych nie zawarł zasad przeprowadzania kontroli podatkowych i co za tym idzie nie ustalił planu kontroli. Organy podatkowe I instancji mają obowiązek przeprowadzania kontroli podatkowych, których celem jest sprawdzanie w jaki sposób podatnicy wywiązują się ze swoich obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. W przepisach prawa podatkowego określono prawa i obowiązki kontrolującego i kontrolowanego, sposób prowadzenia czynności kontrolnych i ich dokumentowanie, czynności, jakie mogą wykonywać kontrolujący. Brak jest natomiast uregulowań dotyczących częstotliwości i zakresu kontroli, przez co należy uznać, że jest to w gestii organu podatkowego. Wyjątkiem są podatnicy będący przedsiębiorcami. W ich przypadku organ podatkowy dokonuje kontroli w oparciu o przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 ze zm.). W zakresie częstotliwości przeprowadzania kontroli należy również mieć na uwadze przepisy rozdziału 8 ustawy Ordynacja podatkowa, w którym uregulowane są kwestie dotyczące przedawnienia zobowiązania podatkowego. W 2009 r. organ podatkowy przeprowadzał kontrole w siedzibie podatnika wyłącznie w zakresie ulg inwestycyjnych w podatku rolnym. Nie wykorzystał zatem w pełni upoważnień ustawowych wynikających z treści art. 281 § 1 Ordynacji podatkowej – str. 75 protokołu kontroli.

 

Kontrola rzetelności i poprawności wykonania zarządzeń pokontrolnych zleconych przez Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej, pismem RIO.IV.6011-10/05 z dnia 30 marca 2006 roku wykazała, że jedno zalecenie o treści - „prowadzenie terminowych i systematycznych działań windykacyjnych w stosunku do podatników …” nie zostało w pełni wykonane. 

 

W wyniku kontroli prawidłowości analizy wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez gminę Sokoły oraz wypłaty jednorazowych dodatków uzupełniających, przeprowadzonej na całej populacji 79 nauczycieli w oparciu o postanowienia art. 30a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.) oraz przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 6, poz. 35), stwierdzono, że:

a) kwoty różnic w kol. 10 sprawozdania (pomiędzy wydatkami faktycznie poniesionymi na wynagrodzenia a sumą iloczynów średniorocznej liczby etatów i średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego, o których mowa w art. 30 ust. 3 Karty) nie zostały wykazane ze znakiem minus, mimo że były liczbami ujemnymi – str. 80 protokołu kontroli;

b) w przypadku nauczycieli kontraktowych nieprawidłowo ustalono średnioroczną liczbę etatów. Przy ustalaniu struktury zatrudnienia nastąpił błąd w obliczeniach polegający na tym, że jednemu z nauczycieli ustalono wymiar etatu w okresie wrzesień – grudzień 2009 r. w wysokości 0,97, zamiast 0,98 (jednakże przy wyliczaniu dodatku dla tego nauczyciela przyjęto wymiar 0,98). Ustalenie niższego wymiaru etatu skutkowało w konsekwencji niewielkimi błędami w innych pozycjach sprawozdania, w tym w obliczeniu kwoty różnicy podlegającej wypłacie w formie jednorazowych dodatków uzupełniających – przyjęto 8.741,51 zł, zamiast 8.843,05 zł – str. 83-84 protokołu kontroli;

c) ustalenia kwot dodatków uzupełniających dla poszczególnych nauczycieli dokonano z pominięciem przepisów zawartych w załączniku nr 1 do rozporządzenia MEN. Wyliczeń dokonywano (dla każdego ze stopni awansu zawodowego) stosując iloraz kwoty różnicy i liczby etatów na dzień 31.12.2009 r., wynik dzielenia przyjmowano jako kwotę dodatku na pełny etat. Osobom zatrudnionym na niepełny etat kwotę dodatku wyliczono proporcjonalnie (wymiar etatu × kwota dodatku na pełny etat). Dla ustalenia kwot dodatków uwzględniono tylko tych nauczycieli, którzy na dzień 31.12.2009 r. byli zatrudnieni na danym stopniu awansu zawodowego, co było niezgodne z art. 30a ust. 3 ustawy. Zgodnie z przepisami rozporządzenia, w pierwszej kolejności należy wyliczyć osobistą stawkę wynagrodzenia zasadniczego każdego nauczyciela proporcjonalnie do okresu jego zatrudnienia na danym stopniu awansu zawodowego (przy czym w przypadku zmiany osobistej stawki wynagrodzenia zasadniczego wynikającej ze zmiany wynagrodzenia zasadniczego, zmiany posiadanych kwalifikacji, czy zmiany tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć do obliczeń należało uwzględnić sumę osobistych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela obowiązujących w okresach wyznaczonych przez te zmiany). Tak wyliczoną osobistą stawkę wynagrodzenia zasadniczego należy podzielić przez sumę osobistych stawek wszystkich nauczycieli na danym stopniu awansu zawodowego, a następnie pomnożyć przez kwotę różnicy pomiędzy wydatkami poniesionymi na wynagrodzenia nauczycieli oraz iloczynem średniorocznej liczby etatów i średnich wynagrodzeń nauczycieli na danym stopniu awansu zawodowego – str. 81 – 82 protokołu kontroli. W związku z pominięciem nauczycieli zatrudnionych na danym stopniu awansu zawodowego w trakcie roku oraz niezastosowaniem wzoru wynikającego z rozporządzenia, w wypłaconych dodatkach powstały następujące różnice:

- w przypadku nauczycieli stażystów kwoty dodatków nie zostały wypłacone 3 nauczycielom w łącznej kwocie 3.045,66 zł, a 4 nauczycielom (którzy faktycznie je otrzymali) zostały nadpłacone o wskazaną kwotę; łącznie wypłacono 7.173,34 zł – str. 83 protokołu kontroli,

- w przypadku nauczycieli kontraktowych 1 nauczycielowi wypłacono dodatek w kwocie niższej o 1.651,12 zł, a 4 nauczycielom nadpłacono dodatki; łącznie wypłacono 8.741,51 zł – str. 84 protokołu kontroli,

- w przypadku nauczycieli mianowanych pominięto 2 nauczycieli, którym należało wypłacić łącznie 681,59 zł, zaś 11 nauczycielom przyznano jednorazowe dodatki w zawyżonych kwotach; łącznie wypłacono 10.462,85 zł – str. 85 protokołu kontroli,

- w przypadku nauczycieli dyplomowanych pominięto 1 nauczyciela, uprawnionego do dodatku w kwocie 445,15 zł, 3 nauczycielom wypłacono dodatek w kwocie niższej w sumie o 317,51 zł, a 51 nauczycielom dodatek wypłacono w kwotach zawyżonych; łącznie wypłacono 63.302,77 zł – str. 85-87 protokołu kontroli.

         Ponadto badając omawiane zagadnienia ustalono, że jednemu z nauczycieli kontraktowych dokonano w 2009 r. zmiany wynagrodzenia niezgodnie z art. 39 ust. 1 Karty Nauczyciela. Wskazany nauczyciel uzyskał w dniu 23 czerwca 2009 r. tytuł magistra, natomiast związanej z tym zmiany wynagrodzenia dokonano od września. W świetle przywołanego art. ustawy zmiany wysokości wynagrodzenia należało dokonać z dniem 1 lipca 2009 r. Za okres lipiec – sierpień wypłacono wynagrodzenie o 309,34 zł niższe od wymaganego – str. 84 protokołu kontroli.

 

W zakresie wydatków poniesionych na podróże służbowe ustalono, iż w przypadku 3 delegacji (nr 17/2009, 9/2009, 8/2009) Pan Wójt rozliczył również koszty 4 podróży, które nie były objęte poleceniami wyjazdu służbowego na łączną kwotę 201,14 zł (np. w delegacji nr 17/2009 wystawionej na dzień 27 stycznia rozliczono również 28 i 29 stycznia 2009 r. na sumę 120,35 zł) – str. 90 protokołu kontroli. Jak wynika z postanowień § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.), pracownikowi przysługuje zwrot kosztów z tytułu podróży odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę. Uprawnienia pracodawcy w omawianym zakresie wykonuje w stosunku do Pana Wójta (zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych) Sekretarz Gminy – str. 89 protokołu.

Badanie wydatków poniesionych na wypłatę ryczałtów na jazdy lokalne wykazało, że zawarte przez Pana Wójta umowy z 3 pracownikami Urzędu Gminy w przedmiocie używania samochodów osobowych do jazd lokalnych są niezgodne z postanowieniami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. Nr 27, poz. 271 ze zm.). W umowach tych, powołujących się na przywołane rozporządzenie, przyjęto, iż pracownicy z tytułu używania własnych samochodów w służbowych w jazdach lokalnych do 300 km otrzymają miesięczny ryczałt wyliczony jako iloczyn stawki za 1 km przebiegu pojazdu określonej w rozporządzeniu i faktycznie przejechanych kilometrów wpisywanych do rejestru prowadzonego w Urzędzie. Taki sposób ustalania należności sprzeciwia się ryczałtowym zasadom rozliczania kosztów, określonym szczegółowo w §§ 3 i 4 rozporządzenia. Według tych zasad pracodawca winien określić miesięczny limit kilometrów na jazdy lokalne (w gminie Sokoły maksymalnie do 300 km) i wypłacać ryczałt w oparciu o comiesięczne oświadczenie pracownika o używaniu pojazdu w celach służbowych, zawierające m.in. dane dotyczące podstaw pomniejszania ryczałtu za każdy dzień absencji pracownika z powodu choroby, urlopu, podróży służbowej trwającej co najmniej 8 godzin lub innej nieobecności, a także za dni, w których pracownik nie dysponował pojazdem do celów służbowych – str. 90-92 protokołu kontroli.

Kontrola udzielania i rozliczania dotacji podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych na realizację zdań publicznych (str. 92-96 protokołu kontroli) wykazała, że w wyniku otwartego konkursu ofert w dniu 6 marca 2009 r. zawarto z KS „Sokoły” umowę dotacyjną na wsparcie realizacji zadań z zakresu upowszechniania kultury fizycznej i sportu, z terminem realizacji do dnia 31 grudnia 2009 r. i kwotą dotacji celowej w wysokości 23.525 zł. W trakcie realizacji zadania Klub zwrócił się o skrócenie terminu wykonania zadania do 10 września 2009 r. i zmianę harmonogramu jego realizacji, na co Pan Wójt wyraził zgodę poprzez złożenie podpisu na piśmie Klubu z adnotacją „pozytywnie”. Nie dochowano pisemnej formy zmiany umowy dotacyjnej, w tym klub sportowy nie przedłożył zaktualizowanego harmonogramu realizacji zadania. Zgodnie z § 15 umowy z 6 marca 2009 r. wszelkie jej zmiany wymagały zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności.

KS „Sokoły” uchybił terminowi złożenia pierwszego sprawozdania częściowego z realizacji zadania – sprawozdanie zostało złożone w dniu 19 czerwca 2009 r., podczas gdy według umowy sprawozdanie należało złożyć do 15 czerwca. Przy sporządzeniu sprawozdania końcowego z dnia 13 października 2009 r. zleceniobiorca nie dochował w pełni wymogów, ustanowionych w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 grudnia 2005 r. w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. Nr 264, poz. 2207), dotyczących treści zestawienia faktur (rachunków) – w pozycji „delegacje sędziowskie” wskazał kwoty bez wyszczególnienia numerów poszczególnych dokumentów księgowych. Podobne uchybienia stwierdzono również w zakresie rozliczenia dotacji udzielonej umową z dnia 6 marca 2009 r. w kwocie 6.475 zł dla Stowarzyszenia Pomocy Szansa. W sprawozdaniu końcowym Stowarzyszenie wskazało numery pozycji księgowych (zbiorczo dla każdej pozycji kosztorysu) z ogólną kwotą wydatków dla poszczególnych pozycji kosztorysu. Zgodnie z pouczeniem zawartym w załączniku nr 3 do rozporządzenia, do sprawozdania załączyć należy spis wszystkich faktur (rachunków), które opłacone zostały w całości lub w części ze środków pochodzących z dotacji. Spis zawierać powinien: nr faktury (rachunku), datę jej wystawienia, wysokość wydatkowanej kwoty i wskazanie, w jakiej części została pokryta z dotacji, oraz rodzaj towaru lub zakupionej usługi.

 

W Urzędzie Gminy Sokoły nie zostały ustanowione procedury udzielania zamówień o wartości nieprzekraczającej 14.000 euro, dla których nie ma obowiązku stosowania reżimu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.). Obowiązek opracowania pisemnych procedur kontroli dotyczących dokonywania wydatków i udzielania zamówień publicznych wynikał w okresie kontrolowanym z postanowień art. 47 ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. Procedury takie winny służyć urzeczywistnieniu zasady dokonywania wydatków w sposób celowy i oszczędny, z uzyskaniem najlepszych efektów z danych nakładów, wyrażonej poprzednio w art. 35 ust. 3 pkt 1, a obecnie w art. 44 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. Skuteczność i efektywność działania jest też jednym z celów kontroli zarządczej, wskazanym w art. 68 obowiązującej ustawy. Na podstawie kontroli wydatków sklasyfikowanych w par. 4270 „Zakup usług remontowych”, 4210 „Zakup materiałów i wyposażenia” oraz 4300 „Zakup usług pozostałych” stwierdzono, iż przy realizacji zamówień poniżej 14.000 euro przyjęto praktykę zwracania się przez pracownika drogą telefoniczną z zapytaniem do konkretnego wykonawcy. Wykonawca składał ofertę zawierającą stawki jednostkowe oraz całkowity koszt zamówienia – str. 97, 102-105 protokołu kontroli.

Kontrola prawidłowości udzielenia zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego na zadanie p.n. „Niwelacja terenu przed dostawą pospółki oraz dostawa własnej pospółki i jej niwelacja po nawiezieniu w ilości 3.000 m3” wykazała, że wybrany w tym postępowaniu wykonawca Zakład Usług Transportowych sklep AGD J. Gołaszewska złożył nieaktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Wymóg przedłożenia aktualnego odpisu z rejestru lub zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, w ramach dokumentów potwierdzających spełnianie wymaganych warunków udziału w postępowaniu, został określony w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 2 obowiązującego w tym postępowaniu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 maja 2006 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. Nr 87, poz. 605 ze zm.) aktualnym jest zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej wystawione nie wcześniej niż przed upływem 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. Zaświadczenie wykonawcy było datowane na dzień 3 lutego 2009 r., podczas gdy termin składania ofert upływał 20 sierpnia 2009 r. Zamawiający był obowiązany w tym przypadku do wezwania wykonawcy w trybie art. 26 ust. 3 Prawa zamówień publicznych do złożenia właściwego dokumentu. Zamawiający zaniechał tej czynności i w dniu 11 września 2009 r., pomimo niepotwierdzenia spełniania wymaganych warunków udziału w postępowaniu, zawarł z wykonawcą umowę o wartości 98.820 zł – str. 99-100 protokołu kontroli.

Ustalono też, że w przywołanym postępowaniu, a także w postępowaniu na przebudowę drogi gminnej Sokoły – Kruszewo Wypychy nie zamieszczono informacji o wynikach wyboru oferty najkorzystniejszej na stronie internetowej jednostki, czym uchybiono przepisowi art. 92 ust. 2 Prawa zamówień publicznych – str. 100 i 113 protokołu kontroli.

W 2009 r. gmina Sokoły przekazała Caritas Decyzji Łomżyńskiej dotację podmiotową w wysokości 241.656,25 zł na prowadzenie niepublicznej szkoły o uprawnieniach szkoły publicznej – Szkoły Podstawowej w Nowych Raciborach. Podstawą udzielenia dotacji była uchwała Rady Gminy z 24 sierpnia 2004 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół prowadzonych przez osoby prawne i fizyczne na terenie gminy Sokoły, podjęta w wykonaniu art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty. W zakresie wysokości dotacji w § 6 uchwały Rada Gminy postanowiła, że dotacji udziela się zgodnie z art. 90 ust. 2a ustawy o systemie oświaty. Wskazany przepis ustawy stanowi, że dotacje dla tego rodzaju szkół przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego – ustawa określa zatem minimalną kwotę dotacji. Z tego względu właściwe jest jednoznaczne określenie w uchwale przez organ stanowiący wytycznych do ustalenia wysokości dotacji dla szkół (konkretny wskaźnik procentowy) – str. 106-107 protokołu kontroli.

Kontrolującym okazano wniosek Caritas z prośbą „o przekazanie należnej dotacji na rok 2009 w wysokości 202.362,03 zł przypadającej na 32 dzieci uczących się w klasach I-VI oraz dotacji w wysokości 15.904,85 zł przypadającej na 3 dzieci uczęszczających do oddziału przedszkolnego z terenu Gminy Sokoły.” Z treści wniosku Caritas nie wynika jednoznacznie, czy podano faktyczną, czy planowaną liczbę dzieci. Wniosek ten wpłynął do Urzędu Gminy w dniu 8 października 2008 r. Jak wynika z art. 90 ust. 2a ustawy, dotacja przysługuje pod warunkiem, że osoba prowadząca szkołę poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji – str. 107 protokołu kontroli

         Badanie prawidłowości przekazywania dotacji organowi prowadzącemu szkołę niepubliczną wykazało, że mimo zmniejszenia w okresie październik – grudzień 2009 r. faktycznej liczby uczniów klas I-IV z 32 do 28 (co wynikało z informacji przekazywanych przez dyrektora Szkoły w Nowych Raciborach) kontrolowana jednostka przekazywała kwoty dotacji na niezmienionym poziomie, wynikającym z kalkulacji dotacji sporządzonej w listopadzie 2008 r. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 26 lipca 2006 r. (sygn. akt II GSK 97/06, Lex nr 265689) stwierdził, że „dotacje przysługują na każdego ucznia, a więc w wysokości odpowiadającej faktycznej, rzeczywistej liczbie uczniów w chwili przekazywania dotacji. Podawana przez szkołę w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji planowana liczba uczniów służy gminie jedynie do planowania wysokości dotacji na rok następny. Nie może być natomiast wykorzystywana jako podstawa obliczenia dotacji należnej”. Przyjmując kwotę dotacji na jednego ucznia w wysokości 605,17 zł, którą kontrolujący wyliczył na podstawie dokumentacji planistycznej w sprawie ustalenia dotacji, w okresie październik – grudzień 2009 r. kwota dotacji byłaby niższa o 3.631,02 zł od dotacji przekazanej – str. 108-110 protokołu kontroli.

 

Stwierdzono, że Pan Wójt, jako organ właściwy do gospodarowania gminnym zasobem nieruchomości z mocy art. 25 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, nie sporządził planu wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości, a zatem nie wypełnił obowiązku nałożonego przepisami art. 25 ust. 2 w zw. z art. 23 ust. 1 pkt 3 tej ustawy. Plan taki powinien być opracowany na okres 3 lat i zawierać elementy wskazane w art. 21 ust. 1d ustawy – str. 114-115 protokołu kontroli. Ustalono także, że nieruchomości, którymi dysponują oświatowe jednostki organizacyjne gminy nie zostały im formalnie przekazane. Zgodnie z art. 43 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 10 ustawy o gospodarce nieruchomościami prawną formą władania nieruchomościami przez jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej jest trwały zarząd – str. 47 protokołu kontroli.

 

         W 2009 roku gmina Sokoły zawarła z Powiatem Wysokomazowieckim dwie umowy (z dnia 21 kwietnia i 4 września 2009 r.) w sprawie udzielenia pomocy finansowej w zakresie modernizacji dróg powiatowych, na podstawie których przekazała dotacje celowe w łącznej kwocie 151.000 zł. Jak stanowił art. 167 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. wydatki budżetów jednostek samorządu terytorialnego przeznaczone są m.in. na pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego, określoną przez organ stanowiący odrębną uchwałą (zasadę tę powtarza art. 216 ust. 2 pkt 5 obecnie obowiązującej ustawy o finansach publicznych). Stwierdzono, że Rada Gminy nie podjęła odrębnych uchwał w sprawie udzielenia powiatowi pomocy finansowej – str. 127 protokołu kontroli.

 

Stwierdzone w wyniku kontroli nieprawidłowości i uchybienia były wynikiem nieprzestrzegania lub błędnej interpretacji obowiązujących przepisów prawa dotyczących gospodarki finansowej i rachunkowości gminy.

Organem wykonawczym gminy jest Wójt, na którym spoczywają obowiązki dotyczące m.in. przygotowania projektów uchwał Rady Gminy, wykonywania budżetu i gospodarowania mieniem gminy, a także ogólna odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę finansową gminy (art. 30 ust. 1 i 2, art. 60 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Wójt jako organ wykonawczy gminy wykonuje zadania przy pomocy Urzędu, którego jest kierownikiem (art. 33 ust. 1 i 3 ustawy). Odpowiedzialność za gospodarkę finansową Urzędu, jako jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli wewnętrznej, spoczywa na Panu Wójcie – kierowniku jednostki. Od 1 stycznia 2010 r. regulacje w tym zakresie zawierają przepisy art. 53 i art. 69 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Wójt jest również organem podatkowym pierwszej instancji w myśl przepisu art. 13 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

         Obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości spoczywały, stosownie do zakresu czynności, na Skarbniku Gminy. Prawa i obowiązki głównego księgowego (skarbnika) określa od 1 stycznia 2010 r. art. 54 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r.

 

         Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Rozważenie powołania zastępcy Wójta, mając na uwadze regulacje w kwestii kierowania gminą w przypadku zaistnienia przemijającej przeszkody w wykonywaniu zadań i kompetencji przez Pana Wójta.

2. Umożliwienie kierownikom jednostek organizacyjnych gminy wykonywania wszystkich obowiązków w zakresie prowadzenia gospodarki finansowej, w tym dysponowania środkami na rachunkach bankowych tych jednostek.

3. Spowodowanie wdrożenia kontroli zarządczej przez kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, mając na uwadze, że wspólne procedury dotyczące obiegu i kontroli dokumentów nie mogą stanowić wypełnienia obowiązków ciążących na kierownikach jednostek w tym zakresie. Standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych zostały ogłoszone przez Ministra Finansów Komunikatem nr 23 z dnia 16 grudnia 2009 r. (Dz. Urz. MF Nr 15, poz. 84).

4. Wystąpienie do Rady Gminy z projektem uchwały regulującej sposób organizacji wspólnej obsługi finansowo-księgowej szkół. Przeanalizowanie postanowień statutów pozostałych jednostek organizacyjnych dotyczących ich obsługi księgowej pod kątem zgodności z przepisami art. 11 ustawy o rachunkowości.

5. Aktualizowanie dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości w przypadku zmiany wersji oprogramowania służącego prowadzeniu ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera; określenie w dokumentacji daty rozpoczęcia eksploatacji programu „Budżet”.

6. Uwzględnienie w regulacjach dotyczących prowadzenia gospodarki kasowej faktycznie stosowanych rozwiązań w zakresie prowadzenia raportów kasowych i dokumentowania wpłat.

7. Obejmowanie inwentaryzacją wszystkich druków ścisłego zarachowania.

8. Zobowiązanie Skarbnika do prowadzenia zapisów księgowych na poszczególnych kontach zgodnie z obowiązującymi zasadami ich funkcjonowania.

9. Opracowywanie planu finansowego Urzędu Gminy, stosownie do art. 249 ust. 3 i 4 ustawy o finansach publicznych.

10. Rozważenie przedłożenia Radzie Gminy projektu zmiany uchwały w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami, uwzględniającego w sposób należyty kompetencje Wójta Gminy do gospodarowania nieruchomościami, mając na uwadze tezy zawarte w części opisowej wystąpienia.

11. Przedłożenie Radzie Gminy projektu uchwały ustalającej program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.

12. Ustalenie, zgodnie z zasadami polityki czynszowej przyjętymi przez Radę Gminy, stawek czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych.

13. W zakresie najmu i dzierżawy nieruchomości (gruntów i lokali użytkowych):

a) dokonanie zmian umów dzierżawy gruntów poprzez usunięcie postanowień o ich corocznym przedłużaniu na okres jednoroczny bądź dokonanie wypowiedzenia tych umów;

b) występowanie do Rady Gminy o zgodę na zwarcie kolejnych umów z tym samym najemcą bądź dzierżawcą dotyczących tych samych nieruchomości, jak tego wymaga art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a) ustawy o samorządzie gminnym;

c) sporządzanie wykazów nieruchomości przeznaczonych do oddania w najem lub dzierżawę, jak tego wymaga art. 35 ust. 1 i 1b ustawy o gospodarce nieruchomościami;

d) rozważenie zawierania w umowach najmu i dzierżawy postanowień w kwestii waloryzacji stawek czynszowych, mając na uwadze treść art. 12 ustawy o gospodarce nieruchomościami;

e) pobieranie odsetek od nieterminowych płatności należności oraz zobowiązanie Skarbnika do bieżącego ujmowania odsetek w księgach rachunkowych, jak tego wymaga § 7 ust. 8 rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości...; rozważenie zasadności uregulowania w przepisach wewnętrznych przesłanek niedochodzenia odsetek o niskiej wartości;

f) prowadzenie należytych działań windykacyjnych celem zapobieżenia przedawnieniu należności.

14. Przedłożenie Radzie Gminy projektu uchwały w sprawie stawek procentowych opłat adiacenckich.

15. Wznowienie postępowania podatkowego w stosunku do podatnika, któremu błędnie naliczono ulgę inwestycyjną oraz wydanie nowej decyzji ustalającej wysokość przyznanej ulgi zgodnie z treścią opisu w protokole kontroli. 

16. Rozważenie kwestii wprowadzenia opłaty prolongacyjnej z zachowaniem obowiązujących w tej materii przepisów ustawy Ordynacja podatkowa.

17. Prowadzenie terminowych i systematycznych działań windykacyjnych w stosunku do podatników, na których ciążą zaległości podatkowe, mając na względzie przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz rozporządzenia Ministra Finansów sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

18. Wprowadzenie do stosowania wzorów komputerowych wydruków wpłat do inkasa zobowiązań podatkowych odpowiednim zarządzeniem kierownika jednostki.

19. Wypełnianie ustawowych obowiązków, wynikających z przepisów ustawy Ordynacja podatkowa, w zakresie prowadzenia kontroli podatkowych.

20. Rzetelne informowanie o realizacji zaleceń pokontrolnych. 

21. W zakresie wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez gminę Sokoły:

a) zapewnienie prawidłowości danych zawieranych w sprawozdaniu z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli;

b) ustalanie kwot jednorazowych dodatków uzupełniających w sposób określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia MEN z dnia 13 stycznia 2010 r., w tym uwzględnianie przy ustalaniu dodatków wszystkich nauczycieli zatrudnionych i pobierających wynagrodzenie w roku, dla którego ustalono kwotę różnicy, stosownie do art. 30a ust. 3 Karty Nauczyciela i § 5 rozporządzenia MEN;

c) dokonanie, mając na uwadze przywołane wyżej przepisy prawa, wypłat dodatków uzupełniających nauczycielom, którzy tych dodatków nie otrzymali lub otrzymali je w wysokości niższej niż wynikająca z prawidłowego obliczenia;

d) rozważenie wystąpienia do nauczycieli, którzy otrzymali dodatki jednorazowe w kwocie wyższej niż wynikająca z prawidłowego obliczenia o dobrowolny zwrot kwot nadpłaconych.

22. Zapewnienie terminowej zmiany wysokości wynagrodzeń nauczycieli z przyczyn innych niż uzyskanie kolejnego stopnia awansu zawodowego. Dokonanie wypłaty wynagrodzenia nauczycielowi wskazanemu w protokole kontroli, któremu nie wypłacono należnego wynagrodzenia za okres lipiec – sierpień 2009 r.

23. Rozliczanie podróży służbowych przez Pana Wójta zgodnie z wystawionym poleceniem wyjazdu służbowego.

24. Dostosowanie umów zawartych z pracownikami na używanie w jazdach lokalnych pojazdów prywatnych do warunków określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r.

25. W zakresie dotacji celowych dla podmiotów spoza sektora finansów publicznych:

a) dokonywanie na piśmie zmian postanowień zawartej umowy dotacyjnej;

b) weryfikowanie przedkładanych przez podmioty sprawozdań z realizacji zadań w zakresie ich szczegółowości wymaganej przepisami prawa.

26. W zakresie udzielania zamówień publicznych:

a) opracowanie procedur wewnętrznych dotyczących udzielania zamówień publicznych, do których nie mają zastosowania przepisy o zamówieniach publicznych, z uwzględnieniem postanowień art. 44 ust. 3 pkt 1 i art. 68 ustawy o finansach publicznych;

b) zobowiązanie członków komisji przetargowej do należytej staranności przy badaniu dokumentów składanych przez wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia, celem niedopuszczenia do zawierania umów z wykonawcami, którzy nie potwierdzili spełniania wymaganych warunków udziału w postępowaniu;

c) należyte wypełnianie obowiązków informacyjnych określonych w art. 92 ust. 2 Prawa zamówień publicznych.

27. W zakresie dotacji dla podmiotu prowadzącego szkołę niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej:

a) rozważenie przedłożenia Radzie Gminy projektu zmiany uchwały w sprawie dotacji dla szkół niepublicznych, mając na uwadze wskazany w części opisowej wystąpienia brak konkretyzacji wysokości dotacji, jaka ma być udzielana z budżetu gminy;

b) wskazanie podmiotowi prowadzącemu szkołę na wymagany ustawą termin podania planowanej liczby uczniów;

c) ustalanie dotacji należnej podmiotowi prowadzącemu szkołę z uwzględnieniem faktycznej liczby uczniów uczęszczających do tej szkoły.

28. Sporządzenie planu wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości.

29. Ustanowienie trwałego zarządu w odniesieniu do nieruchomości, którymi władają gminne jednostki organizacyjne oświaty.

30. Udzielanie pomocy finansowej innym jednostkom samorządu terytorialnego na podstawie odrębnej uchwały Rady Gminy określającej tę pomoc.

 

O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.

Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

 

          Prezes

Regionalnej Izby Obrachunkowej

  w Białymstoku





Odsłon dokumentu: 120437304
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120437304 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |