Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność kontrolna » Działalność kontrolna 2010

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół Samorządowych w Dąbrowie Białostockiej  

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół w Drohiczynie  

zalecenia - BOSS w Łapach  

zalecenia - BOSS w Trzciannem  

zalecenia - Gimnazjum Nr 2 w Augustowie  

zalecenia - Gimnazjum w Wysokiem Mazowieckiem  

zalecenia - Gmina Bargłów Kościelny  

zalecenia - Gmina Białowieża  

zalecenia - Gmina Boćki  

zalecenia - Gmina Czyże  

zalecenia - Gmina Dziadkowice  

zalecenia - Gmina Filipów  

zalecenia - Gmina Giby  

zalecenia - Gmina Janów  

zalecenia - Gmina Klukowo  

zalecenia - Gmina Łomża  

zalecenia - Gmina Mielnik  

zalecenia - Gmina Nurzec Stacja  

zalecenia - Gmina Perlejewo  

zalecenia - Gmina Raczki  

zalecenia - Gmina Radziłów  

zalecenia - Gmina Sokoły  

zalecenia - Gmina Sztabin  

zalecenia - Gmina Szudziałowo  

zalecenia - Gmina Śniadowo  

zalecenia - Gmina Trzcianne  

zalecenia - Gmina Zbójna  

zalecenia - Jednostka Organizacyjna do Obsługi Szkół w Boćkach  

zalecenia - Miasto Augustów  

zalecenia - Miasto i Gmina Czarna Białostocka  

zalecenia - Miasto i Gmina Dąbrowa Białostocka  

zalecenia - Miasto i Gmina Drohiczyn  

zalecenia - Miasto i Gmina Jedwabne  

zalecenia - Miasto i Gmina Krynki  

zalecenia - Miasto i Gmina Łapy  

zalecenia - Miasto i Gmina Nowogród  

zalecenia - Miasto i Gmina Sokółka  

zalecenia - Miasto i Gmina Stawiski  

zalecenia - Miasto i Gmina Supraśl  

zalecenia - Miasto i Gmina Suraż  

zalecenia - Miasto Kolno  

zalecenia - Miasto Wysokie Mazowieckie  

zalecenia - Miasto Zambrów  

zalecenia - Miejska Dyrekcja Inwestycji w Suwałkach  

zalecenia - Miejskie Gimnazjum nr 1 w Zambrowie  

zalecenia - Przedszkole Samorządowe nr 4 w Sokółce  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Sokółce  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Mońkach  

zalecenia - Samorząd Województwa Podlaskiego  

zalecenia - Szkoła Podstawowa Nr 1 w Sokółce  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 2 w Czarnej Białostockiej  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Perlejewie  

zalecenia - Urząd Gminy Kulesze Kościelne  

zalecenia - Urząd Gminy Sejny  

zalecenia - Zespól Szkół Sportowych w Supraślu  

zalecenia - Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół w Sejnach  

zalecenia - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Białowieży  

zalecenia - Zespół Szkół i Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Surażu  

zalecenia - Zespół Szkół im. E. Orzeszkowej w Sobolewie  

zalecenia - Zespół Szkół Samorządowych w Janowie  

zalecenia - Zespół Szkół Samorządowych w Krynkach  

zalecenia - Zespół Szkół w Czarnej Wsi Kościelnej  

zalecenia - Zespół Szkół w Czyżach  

zalecenia - Zespół Szkół w Dziadkowicach  

zalecenia - Zespół Szkół w Filipowie  

zalecenia - Zespół Szkół w Kuleszach Kościelnych  

zalecenia - Zespół Szkół w Mielniku  



zalecenia - Samorząd Województwa Podlaskiego

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2011-01-14 01:37
Data modyfikacji:  2011-01-14 01:37
Data publikacji:  2011-01-14 01:37
Wersja dokumentu:  1


Kontrola doraźna gospodarki finansowej

przeprowadzona w Urzędzie Marszałkowskim w Białymstoku

przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

 

 

         Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 03 listopada 2010 roku (znak: RIO.I.6003-3/10), o treści jak niżej:

 

 

Zarząd

Województwa Podlaskiego

 

W wyniku doraźnej kontroli gospodarki finansowej Województwa Podlaskiego, przeprowadzonej w Urzędzie Marszałkowskim w Białymstoku na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.

 

Zakresem kontroli doraźnej objęto organizację i finansowanie przez Województwo Podlaskie regionalnych kolejowych przewozów osób w okresie 2009 r. – I półrocze 2010 r.

 

Z ustaleń kontroli wynika, że w budżecie Województwa Podlaskiego na 2010 rok zostały zwiększone, w porównaniu do wykonania roku 2009, wydatki budżetowe na dotowanie regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich (według dokumentacji planistycznej wzrost wydatków nastąpił w związku ze zwiększeniem dochodów Województwa z tytułu udziału w podatku CIT) – str. 14 protokołu kontroli.

Dotacje były przekazywane na podstawie umów o świadczenie usług publicznych zawieranych przez kontrolowaną jednostkę z przewoźnikiem – Przewozy Regionalne Sp.
z o.o. Stwierdzono jednakże, że świadczenie przez przewoźnika części usług (w ramach tzw. pakietu C) nie zostało poprzedzone zawarciem umowy ramowej, o której mowa w art. 40 ust. 4 i 4a ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94 z e zm.). Powodem niezawarcia umowy ramowej, jak wyjaśniono, były wygórowane warunki oferty przewoźnika – str. 10 protokołu kontroli. Według przywołanych przepisów organ samorządu województwa oraz przewoźnik kolejowy wybrany do świadczenia usług publicznych są obowiązani zawrzeć umowę ramową o świadczenie usług publicznych na okres nie krótszy niż 3 lata, w terminie 3 miesięcy od dnia wyboru przewoźnika. Umowa ramowa winna określać w szczególności warunki i tryb zawarcia umowy o świadczenie usług publicznych na okres obowiązywania rozkładu jazdy pociągów oraz planowane łączne nakłady finansowe (ostateczną wysokość środków finansowych określa każdorazowo uchwała budżetowa). Ponadto ustalono, że umowy o świadczenie usług publicznych na okresy obowiązywania rozkładów jazdy pociągów były zawierane z naruszeniem terminu określonego w art. 40 ust. 4b ustawy. Stosownie do tego przepisu umowa o świadczenie usług publicznych na okres obowiązywania rozkładu jazdy pociągów, określająca w szczególności wysokość dotacji, powinna być zawarta nie później niż w terminie 1 miesiąca przed wejściem w życie rozkładu jazdy pociągów. Jedna z takich umów, dla rozkładu jazdy w okresie 13.12.2009 r. – 11.12.2010 r., została zawarta w dniu 20 kwietnia 2010 r., tj. 5 miesięcy po wymaganym terminie – str. 7 protokołu kontroli. Według wyjaśnienia zastępcy dyrektora Departamentu Infrastruktury i Ochrony Środowiska, któremu zakresem czynności z dnia 28 maja 2009 r. przypisano prowadzenie spraw związanych z organizowaniem i dotowaniem kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich, podstawową przyczyną nieterminowego zawarcia przywołanej umowy rocznej był brak akceptacji przez przewoźnika warunków określonych w umowie ramowej z dnia 24 czerwca 2008 r.

 

Zawieranie umów o świadczenie usług publicznych w zakresie regionalnych kolejowych przewozów osób należy do kompetencji Zarządu Województwa – jako organu wykonawczego województwa samorządowego – na którym spoczywają obowiązki m.in. w zakresie wykonywania budżetu, gospodarowania mieniem, a także ogólna odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę finansową województwa (art. 41 ust. 1 i 2, art. 70 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa). Zarząd, jako organ wykonawczy województwa, wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Marszałkowskiego. Stosownie do regulaminu organizacyjnego Urzędu, przyjętego uchwałą Zarządu Województwa z dnia 30 czerwca 2009 r., prowadzenie spraw z zakresu transportu zbiorowego należy do zadań Departamentu Infrastruktury i Ochrony Środowiska.

 

Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam podjęcie działań zmierzających do:

a) objęcia umowami ramowymi całości usług publicznych świadczonych w ramach regionalnego kolejowego przewozu osób, stosownie do wymogów art. 40 ust. 4 i 4a ustawy o transporcie kolejowym;

b) zawierania umów o świadczenie usług publicznych na okres obowiązywania rozkładu jazdy pociągów w terminie określonym przez art. 40 ust. 4b ustawy o transporcie kolejowym.

O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.

Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

 

 

 

        Prezes

Regionalnej Izby Obrachunkowej

  w Białymstoku

 

 

 

 

 

        

 





Odsłon dokumentu: 120437364
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120437364 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |