przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w
Białymstoku
Zespół w Suwałkach
Ustalenia
kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 02 czerwca 2010 roku
(znak: RIO.V.6001-2/10), o treści jak niżej:
Pan
Jan
Skindzier
Wójt
Gminy Sejny
W wyniku kompleksowej kontroli
gospodarki finansowej gminy Sejny za okres 2009 roku i inne wybrane okresy,
przeprowadzonej w Urzędzie Gminy Sejny na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie
art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach
obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektorów
Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespół w Suwałkach, stwierdzono
nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz
pozostawiono w kontrolowanej jednostce.
Zakresem kontroli objęto regulacje wewnętrzne dotyczące ustroju i
funkcjonowania gminy oraz jej jednostek organizacyjnych, funkcjonowanie
kontroli wewnętrznej, prowadzenie rachunkowości, gospodarkę pieniężną i
rozrachunki, wykonanie budżetu, w tym realizację wybranych rodzajów dochodów i
wydatków, udzielanie zamówień publicznych, realizację zadań zleconych i w
ramach porozumień, gospodarowanie mieniem komunalnym, rozliczenia budżetu z
jednostkami organizacyjnymi.
W sferze zagadnień organizacyjnych stwierdzono m.in., że nie
zostało obsadzone stanowisko zastępcy Pana Wójta. Jak stanowi art. 26a ust. 1
ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142,
poz. 1591 ze zm.), wójt, w drodze zarządzenia, powołuje oraz odwołuje swojego
zastępcę. Natomiast według art. 28g ustawy, w przypadku zaistnienia jednej z –
enumeratywnie wymienionych – przemijających przeszkód w wykonywaniu zadań i
kompetencji wójta (m.in. niezdolności do pracy z powodu choroby trwającej
powyżej 30 dni) zadania i kompetencje wójta przejmuje jego zastępca, zaś w
razie niepowołania zastępcy – osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów w
trybie art. 28h ustawy. W trakcie trwania kontroli,
zarządzeniem z dnia 15 marca 2010 r., Pan Wójt powołał Zastępcę Wójta Gminy
Sejny – str. 3 protokołu kontroli.
Badając
sprawy organizacyjne stwierdzono także, że Pan Wójt nie udzielił pełnomocnictwa
kierownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sejnach. Kierownicy jednostek
organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na
podstawie pełnomocnictwa, o którym mowa w art. 47 ust. 1 ustawy o samorządzie
gminnym – str. 5 protokołu kontroli. W trakcie trwania kontroli Pan Wójt
udzielił stosownego pełnomocnictwa kierownikowi GOPS.
W sferze prowadzenia ksiąg rachunkowych stwierdzono uchybienia
naruszające przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U.
z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.) i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont
dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz
niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 ze
zm.), polegające na:
a)
niesporządzaniu zestawień obrotów dzienników częściowych; zgodnie z art. 14
ust. 3 ustawy, w przypadku stosowania dzienników częściowych należy sporządzać
zestawienie obrotów tych dzienników za dany okres sprawozdawczy – str. 11
protokołu kontroli,
b) zaniechaniu
ewidencjonowania niezapłaconych odsetek od zaległości na koncie 290 „Odpisy
aktualizujące należności” wbrew zasadom funkcjonowania tego konta zawartym w
załączniku nr 2 do rozporządzenia – str. 13 protokołu kontroli,
c) bezpodstawnym
ewidencjonowaniu na koncie 226 „Należności długoterminowe” kwot potencjalnego
czynszu dotyczących całego okresu, na który zawarto umowę dzierżawy (lat
przyszłych) – str. 13 protokołu kontroli. W trakcie kontroli, poleceniem
księgowania z dnia 31 marca 2010 r. kwoty te zostały wyksięgowanie z konta 226,
d) ustaleniu
nieprawidłowego salda strony Ma konta 240 „Pozostałe rozrachunki” na dzień 31
grudnia 2009 r.; oznaczało ono
zobowiązanie z tytułu dodatków mieszkaniowych na kwotę 1.310,30 zł, które na
dzień 31.12.2009 r. nie istniało – str. 19 protokołu kontroli,
e) nieujęciu na
koncie 080 „Inwestycje (środki trwałe w budowie)” kosztów związanych z
planowaną inwestycją obejmującą przebudowę drogi Ogrodniki – Rachelany – Hołny
w wysokości 43.472 zł, dotyczących opracowania mapy do celów projektowych,
dokumentacji projektowej i podziału działki – str. 80 protokołu kontroli.
W
zakresie prawidłowości ustalania i dochodzenia niepodatkowych dochodów budżetu
gminy stwierdzono, iż kontrolowana jednostka nie sporządzała, a w konsekwencji
nie podawała do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonych do
sprzedaży, czym zostały naruszone przepisy art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 21
sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz.
2603 ze zm.). Nieprawidłowość ta dotyczyła sprzedaży lokali mieszkalnych i
lokalu użytkowego na rzecz dotychczasowych najemców – str. 55-58 protokołu
kontroli.
W
odniesieniu do sprzedaży nieruchomości w Ogrodnikach w trybie przetargu
nieograniczonego stwierdzono, że zawarte w wykazach nieruchomości
przeznaczonych do sprzedaży postanowienia dotyczące terminu złożenia wniosku
przez osoby, którym przysługuje pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości na
podstawie art. 34 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami,
naruszały przywołane przepisy ustawy – terminy do złożenia wniosku przez osoby,
którym przysługuje pierwszeństwo w nabyciu były krótsze niż 6 tygodni (np.
wywieszenie wykazu 30 kwietnia 2009 r., termin złożenia wniosku – 22 maja 2009
r.). Ogłoszenia o przetargach na zbycie nieruchomości były w efekcie podawane
do publicznej wiadomości z naruszeniem art. 38 ust. 2 ustawy, tj. przed upływem
6 tygodni od wywieszenia wykazu (w przykładzie 25 maja 2009 r.) – str. 59-60
protokołu kontroli.
Przy
zbywaniu nieruchomości we wsi Ogrodniki stwierdzono ponadto, że:
a) w ogłoszeniu o drugim przetargu
nie zamieszczono informacji o terminie przeprowadzenia pierwszego przetargu, co
jest sprzeczne z art. 38 ust. 2 ustawy – str. 61 protokołu kontroli,
b) rokowania w
sprawie zbycia nieruchomości przeprowadziła komisja powołana przez Pana Wójta
zarządzeniem z dnia 28 lipca 2009 r. do przeprowadzenia II przetargu ustnego
nieograniczonego. Pan Wójt nie powierzył w formie udokumentowanej prowadzenia
rokowań komisji przetargowej, która przeprowadzała ostatni przetarg. Stosownie
do § 28 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w
sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości
(Dz. U. Nr 207, poz. 2108 ze zm.), właściwy organ może powierzyć prowadzenie
rokowań komisji przetargowej, która przeprowadzała ostatni przetarg, lub
powołać nową komisję do przeprowadzenia rokowań – str. 61-62 protokołu
kontroli.
Kontrola dochodów z tytułu opłat za zezwolenia na sprzedaż
alkoholu wykazała nieznaczne zaniżenie opłaty za 2009
r. przez jednego przedsiębiorcę w świetle przepisów art.111 ustawy z dnia 26
października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
(Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 ze zm.). Niedopłata wynosiła 8,75 zł.
Stwierdzony stan faktyczny świadczy o nieprawidłowym funkcjonowaniu kontroli
wewnętrznej w zakresie weryfikacji prawidłowości wnoszonych opłat – str. 64-65 protokołu kontroli.
W zakresie
gospodarowania nieruchomościami lokalowymi stwierdzono, że gmina Sejny nie
posiada opracowanego wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym
zasobem gminy. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca
2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie
Kodeksu Cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 ze zm.), Rada Gminy uchwala
wieloletnie programy gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na okres co
najmniej pięciu kolejnych lat. Zgodnie z art. 21 ust. 2 pkt 4 przywołanej
ustawy, elementem wieloletniego programu winny być zasady polityki czynszowej
oraz warunki obniżania czynszu za najem lokali mieszkalnych, stanowiące dla
Pana Wójta podstawę do ustalenia stawek czynszu w trybie art. 8 pkt 1 ustawy. Nieuchwalenie
wieloletniego programu spowodowało, że w dalszym ciągu podstawę ustalenia
czynszu stanowi uchwała Rady Gminy Sejny z 26 marca 1998 r. w sprawie stawek
czynszu regulowanego – str. 62 protokołu kontroli.
W
zakresie dochodów z majątku gminy ustalono ponadto, że umowę najmu lokalu
użytkowego w budynku poszkolnym we wsi Łumbie podpisał w 2008 r. dyrektor
Szkoły Podstawowej w Krasnowie. Jak wynika z ustaleń kontroli, w uchwale Rady
Gminy w sprawie likwidacji szkoły w Łumbiach nie znalazły się postanowienia
przekazujące majątek po zlikwidowanej jednostce Szkole Podstawowej w Krasnowie,
na rzecz szkoły w Krasnowie nie ustanowiono także trwałego zarządu tą
nieruchomością. W okazanym pełnomocnictwie dyrektor również nie posiadał
umocowania do gospodarowania majątkiem po zlikwidowanej szkole – str. 67-70
protokołu kontroli.
Ustalono także, iż obowiązująca uchwała
w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości
gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata nie
została uaktualniona w związku ze zmianą art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a) ustawy o
samorządzie gminnym, obowiązującą od 22 października 2007 r. W uchwale brak
postanowień odnoszących się do zasad wydzierżawiania i wynajmowania
nieruchomości na czas nieoznaczony – str. 87 protokołu kontroli.
W
toku kontroli dochodów budżetowych gminy, badaniu poddano również dochody z
tytułu podatków i opłat lokalnych, dla których organem podatkowym pierwszej
instancji, w myśl art. 13§ 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja
podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), jest Wójt Gminy. Kontrola
prowadzona była w szczególności pod kątem prawidłowości i powszechności poboru
wskazanych dochodów, windykacji zaległości podatkowych oraz rachunkowości
podatkowej, w tym rzetelności sporządzania sprawozdań budżetowych.
W
zakresie terminowości prac wymiarowych dotyczących zobowiązań opłacanych przez
osoby fizyczne ustalono naruszenia przepisów z tego zakresu polegające m.in. na
niezachowaniu obowiązujących terminów doręczania podatnikom decyzji
wymiarowych, nie później niż 14 dni przed ustawowym terminem płatności
zobowiązania podatkowego. Jak wskazano w opisie na stronie 47protokołu kontroli, dotyczyło to 12 podatników
(wymiar podatku na łączną kwotę 7.509,00 złotych). W związku z powyższym, w
przypadku podatników, którym decyzje doręczono po pierwszym marca, uległ
zmianie termin płatności wynikający z treści wskazanych w opisie przepisów
ustaw podatkowych. Zgodnie, bowiem z treścią art. 47 § 1 Ordynacji podatkowej w
tego typu przypadkach, termin płatności I raty zobowiązania podatkowego upływa
14 dni od dnia doręczenia, o czym informacja jest zawarta w treści decyzji.
Kontrola
wykazała także nieprawidłowości, które polegały na nieprowadzeniu postępowania
wyjaśniającego dotyczącego niedoręczonych decyzji ustalających wysokość
zobowiązania podatkowego (w badanym okresie nie doręczono 2 nakazów płatniczych
na kwotę 74,00 zł). Z ustaleń dokonanych w trakcie kontroli wynika, że
podatnicy nie żyją W tym przypadku, organ podatkowy powinien wydać decyzję o
odpowiedzialności spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawcy,
stosownie do przepisów art. 100, w związku z art. 102 Ordynacji podatkowej.
Jest to możliwe po ustaleniu spadkobierców, między innymi poprzez wystąpienie
do sądu, w związku z treścią art. 1025 Kodeksu cywilnego, z wnioskiem o
przeprowadzenie postępowania o stwierdzenie nabycia spadku. Brak szybkich i
efektywnych działań mających na celu doręczenie nakazów płatniczych, powoduje,
że zobowiązanie podatkowe nie powstaje – art. 21 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej.
Natomiast, jeżeli decyzja ustalająca zobowiązanie zostanie doręczona po upływie
3 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek
podatkowy, ulega przedawnieniu stosownie do przepisów art. 68 § 1 ustawy.
Ustalono
również brak opodatkowania nieruchomości związanej z prowadzoną działalnością
gospodarczą. Jak wynika z opisu przedstawionego na str. 37 protokołu kontroli
obowiązek podatkowy powstał z dniem 1 sierpnia 2009 roku (nieruchomość
opodatkowana została podczas trwania kontroli, a przypis podatku wyniósł 286,00
zł).
Badanie
przeprowadzone w zakresie prawidłowości pozyskiwania dochodów z tytułu podatku
od środków transportowych wskazuje na występowanie uchybień w stosowaniu
obowiązujących przepisów. Polegały one, między innymi, na:
- braku w
deklaracjach danych szczegółowych dotyczących posiadanych środków
transportowych, istotnych z punktu widzenia prawidłowości zastosowanej stawki
podatkowej – str. 41-42 protokołu kontroli,
- braku reakcji
organu podatkowego na zadeklarowanie podatku, przez dwóch podatników,
niezgodnie z obowiązującymi przepisami wskazanymi na str. 42 protokołu
kontroli, powodujące w jednym przypadku zaniżenie podatku o kwotę 50,00 zł, w
drugim zaś zawyżenie o kwotę 73,00 złotych.
Z kolei kontrola zagadnień z zakresu
prawidłowości samoopodatkowania osób prawnych podatkami lokalnymi, doprowadziła
do stwierdzenia, iż deklaracje po upływie ustawowego terminu złożyło
odpowiednio:
- 3 podatników podatku rolnego – opis na str. 33
protokołu kontroli,
- 2 podatników podatku leśnego – opis na str. 35
protokołu kontroli,
- 4 podatników podatku od nieruchomości – opis na str.
38-39 protokołu kontroli,
- 3 podatników podatku od środków transportowych – opis
na str. 41 protokołu kontroli
Jednocześnie z dokonanych ustaleń wynika, że
organ podatkowy nie podejmował jakichkolwiek działań w celu wyjaśnienia
opisanych wyżej sytuacji, co wskazuje na zaniechanie prowadzenia czynności
sprawdzających, o których mowa w art. 272 Ordynacji podatkowej.
Nieprawidłowości
stwierdzono także w obrębie formalnoprawnej poprawności stosowania przepisów
Ordynacji podatkowej, a dotyczyły one przypadków niestosowania odpowiednich
procedur w zakresie nadpłat oraz ich zarachowania lub zwrotu, tj. przepisów
art. 76 § 1 Ordynacji podatkowej – str. 39-40 orazprotokołu kontroli.
Z ustaleń kontroli doraźnej
przeprowadzonej w Zespole Ekonomiczno-Administracyjnym Szkół Gminy Sejny w
zakresie osiągania przez jednostki samorządu terytorialnego wysokości średnich
wynagrodzeń nauczycieli za 2009 rok wynika, że nieprawidłowo zostały ustalone
dane, na podstawie których Pan Wójt sporządził sprawozdanie, o którym mowa w
art. 30a ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z
2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.) i przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania
sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych
stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu
terytorialnego (Dz. U. Nr 6, poz. 35). Stwierdzone nieprawidłowości nie
spowodowały jednakże skutków finansowych w postaci powstania obowiązku wypłaty nauczycielom
dodatków uzupełniających – protokół kontroli doraźnej w ZEAS Gminy Sejny
stanowiący załącznik nr 4 do protokołu kontroli kompleksowej.
Analiza
regulacji wewnętrznych obowiązujących w Urzędzie Gminy wykazała, że badana
jednostka nie posiada pisemnych procedur dotyczących wyłaniania wykonawców
zamówień, które ze względu na wartość nie podlegają przepisom ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655
ze zm.). Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr
249, poz. 2104 ze zm.) w art. 35 ust. 3 pkt 1 stanowiła, że wydatki publiczne
powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady
uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Od 1 stycznia 2010 r. zasadę
tę określa art. 44 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych z dnia 27
sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Na podstawie postanowień art. 47
ustawy z 30 czerwca 2005 r., kierownik jednostki obowiązany był do ustalenia w
formie pisemnej procedur w odniesieniu m.in. do zaciągania zobowiązań
finansowych i dokonywania wydatków ze środków publicznych. Aktualnie obowiązki
kierownika jednostki w zakresie organizacji kontroli zarządczej wynikają z art.
68 w zw. z art. 69 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. oraz Standardów kontroli
zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych ogłoszonych komunikatem
nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 15,
poz. 84) – str. 77 protokołu kontroli.
W zakresie udzielania zamówień
publicznych stwierdzono uchybienie polegające na zaniechaniu zamieszczenia na
stronie internetowej Urzędu informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty
zawierającej dane wskazane w art. 92 ust. 1 pkt 1 Prawa zamówień publicznych.
Obowiązek zamieszczenia informacji niezwłocznie po wyborze oferty wynika z art.
92 ust. 2 przywołanej ustawy – str. 83 protokołu kontroli.
Stwierdzone
w trakcie kontroli nieprawidłowości i uchybienia były w głównej mierze wynikiem
nieprzestrzegania przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej i
rachunkowości gminy.
Organem
wykonawczym gminy jest Wójt, na którym spoczywają obowiązki dotyczące m.in.
przygotowania projektów uchwał Rady Gminy, wykonywania budżetu i gospodarowania
mieniem gminy, a także ogólna odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę
finansową gminy (art. 30 ust. 1 i 2, art. 60 ust. 1 ustawy o samorządzie
gminnym). Wójt jako organ wykonawczy gminy wykonuje zadania przy pomocy Urzędu,
którego jest kierownikiem (art. 33 ust. 1 i 3 ustawy). Odpowiedzialność za gospodarkę
finansową Urzędu, jako jednostki sektora finansów publicznych, w tym za
wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli wewnętrznej, spoczywa na Panu Wójcie
– kierowniku jednostki. Od 1 stycznia 2010 r. regulacje w tym zakresie
zawierają przepisy art. 53 i art. 69 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o
finansach publicznych.
Wójt
jest również organem podatkowym pierwszej instancji w myśl przepisu art. 13 § 1
pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Obowiązki w zakresie prowadzenia
rachunkowości spoczywały, stosownie do zakresu czynności, na Skarbniku Gminy.
Prawa i obowiązki głównego księgowego (skarbnika) określa od 1 stycznia 2010 r.
art. 54 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r.
Mając
na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach
obrachunkowych, zalecam:
1. Zobowiązanie Skarbnika Gminy do wyeliminowania
uchybień w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych poprzez:
a) sporządzanie
zestawień obrotów dzienników częściowych,
b) stosowanie zapisu Wn 750 – Ma 290 do kwoty
odsetek od zaległości przypisanych a niewpłaconych do końca roku,
c) wykazywanie
realnych sald należności i zobowiązań na kontach rozrachunkowych,
d) ujęcie na
koncie 080 poczynionych nakładów pod inwestycję drogową.
2. W
zakresie procedur zbywania nieruchomości:
a) każdorazowe
sporządzanie i podawanie do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości
przeznaczonych do sprzedaży,
b) wyznaczanie
terminu na składanie wniosków w sprawie pierwszeństwa w nabyciu nieruchomości
zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami,
c) zamieszczanie
w ogłoszeniu o drugim przetargu informacji o terminie przeprowadzenia
pierwszego przetargu,
d) formalne
wyznaczanie komisji przetargowej właściwej do przeprowadzenia rokowań w sprawie
zbycia nieruchomości.
3.
Zobowiązanie odpowiedzialnego pracownika do dołożenia większej staranności przy
weryfikowaniu prawidłowości kwot wnoszonych tytułem opłaty za korzystanie z
zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
4.
Opracowanie i przedłożenie Radzie Gminy projektu uchwały w sprawie
wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy oraz
ustalenie stawek czynszu za najem lokali mieszkalnych na podstawie przyjętych w
tej uchwale zasad polityki czynszowej.
5. Wzmożenie
nadzoru nad czynnościami udostępniania nieruchomości gminy podejmowanymi przez
kierowników jednostek podległych.
6.
Wystąpienie do Rady Gminy z projektem zmiany uchwały w sprawie zasad nabywania,
zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych… określającej zasady
wynajmowania i wydzierżawiania nieruchomości na czas nieoznaczony.
7.
Prowadzenie działań, wskazanych w części opisowej wystąpienia pokontrolnego,
zmierzających do doręczenia wszystkich decyzji określających wysokość
zobowiązania podatkowego.
8. Podejmowanie czynności sprawdzających,
o których mowa we wskazanych przepisach Ordynacji podatkowej, w odniesieniu do
powszechności i terminowości składania informacji i deklaracji podatkowych, a
także mających na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do
stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami.
9. Wyeliminowanie nieprawidłowości,
opisanych w protokole kontroli i części opisowej wystąpienia pokontrolnego, w
zakresie opodatkowania podatkiem od nieruchomości gruntów i budynków związanych
z działalnością gospodarczą.
10. Zachowanie prawidłowości
opodatkowania podatkiem od środków transportowych od osób fizycznych, z
uwzględnieniem wskazanych w protokole kontroli części opisowej wystąpienia
pokontrolnego przepisów materialnego prawa podatkowego wynikających z ustawy o
podatkach i opłatach lokalnych.
11. Określanie stosowną decyzją
wysokości powstałej nadpłaty zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.
Zaliczanie stwierdzonej nadpłaty z urzędu na poczet zaległych oraz bieżących
zobowiązań podatkowych, a w razie ich braku dokonywanie zwrotu z urzędu.
12. Zapewnienie prawidłowości danych
wykazywanych w sprawozdaniu obrazującym osiąganie przez
jednostki samorządu terytorialnego wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli.
13. Opracowanie pisemnych procedur wyłaniania wykonawców zamówień
publicznych o wartości poniżej 14.000 euro.
14.
Niezwłoczne zamieszczanie na stronie internetowej Urzędu ogłoszenia o wyborze
najkorzystniejszej oferty wykonawcy zamówienia publicznego.
O
sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę
Obrachunkową w Białymstoku Zespół w Suwałkach w terminie 30 dni od daty
otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo
informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania
wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za
pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o
regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie
zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być
tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe
zastosowanie.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Do wiadomości:
Regionalna Izba
Obrachunkowa w Białymstoku
Zespół w Suwałkach
Odsłon dokumentu: 120437374 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak