Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność kontrolna » Działalność kontrolna 2010

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół Samorządowych w Dąbrowie Białostockiej  

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół w Drohiczynie  

zalecenia - BOSS w Łapach  

zalecenia - BOSS w Trzciannem  

zalecenia - Gimnazjum Nr 2 w Augustowie  

zalecenia - Gimnazjum w Wysokiem Mazowieckiem  

zalecenia - Gmina Bargłów Kościelny  

zalecenia - Gmina Białowieża  

zalecenia - Gmina Boćki  

zalecenia - Gmina Czyże  

zalecenia - Gmina Dziadkowice  

zalecenia - Gmina Filipów  

zalecenia - Gmina Giby  

zalecenia - Gmina Janów  

zalecenia - Gmina Klukowo  

zalecenia - Gmina Łomża  

zalecenia - Gmina Mielnik  

zalecenia - Gmina Nurzec Stacja  

zalecenia - Gmina Perlejewo  

zalecenia - Gmina Raczki  

zalecenia - Gmina Radziłów  

zalecenia - Gmina Sokoły  

zalecenia - Gmina Sztabin  

zalecenia - Gmina Szudziałowo  

zalecenia - Gmina Śniadowo  

zalecenia - Gmina Trzcianne  

zalecenia - Gmina Zbójna  

zalecenia - Jednostka Organizacyjna do Obsługi Szkół w Boćkach  

zalecenia - Miasto Augustów  

zalecenia - Miasto i Gmina Czarna Białostocka  

zalecenia - Miasto i Gmina Dąbrowa Białostocka  

zalecenia - Miasto i Gmina Drohiczyn  

zalecenia - Miasto i Gmina Jedwabne  

zalecenia - Miasto i Gmina Krynki  

zalecenia - Miasto i Gmina Łapy  

zalecenia - Miasto i Gmina Nowogród  

zalecenia - Miasto i Gmina Sokółka  

zalecenia - Miasto i Gmina Stawiski  

zalecenia - Miasto i Gmina Supraśl  

zalecenia - Miasto i Gmina Suraż  

zalecenia - Miasto Kolno  

zalecenia - Miasto Wysokie Mazowieckie  

zalecenia - Miasto Zambrów  

zalecenia - Miejska Dyrekcja Inwestycji w Suwałkach  

zalecenia - Miejskie Gimnazjum nr 1 w Zambrowie  

zalecenia - Przedszkole Samorządowe nr 4 w Sokółce  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Sokółce  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Mońkach  

zalecenia - Samorząd Województwa Podlaskiego  

zalecenia - Szkoła Podstawowa Nr 1 w Sokółce  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 2 w Czarnej Białostockiej  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Perlejewie  

zalecenia - Urząd Gminy Kulesze Kościelne  

zalecenia - Urząd Gminy Sejny  

zalecenia - Zespól Szkół Sportowych w Supraślu  

zalecenia - Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół w Sejnach  

zalecenia - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Białowieży  

zalecenia - Zespół Szkół i Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Surażu  

zalecenia - Zespół Szkół im. E. Orzeszkowej w Sobolewie  

zalecenia - Zespół Szkół Samorządowych w Janowie  

zalecenia - Zespół Szkół Samorządowych w Krynkach  

zalecenia - Zespół Szkół w Czarnej Wsi Kościelnej  

zalecenia - Zespół Szkół w Czyżach  

zalecenia - Zespół Szkół w Dziadkowicach  

zalecenia - Zespół Szkół w Filipowie  

zalecenia - Zespół Szkół w Kuleszach Kościelnych  

zalecenia - Zespół Szkół w Mielniku  



zalecenia - Urząd Gminy Sejny

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2010-08-06 12:03
Data modyfikacji:  2010-08-06 12:03
Data publikacji:  2010-08-06 12:03
Wersja dokumentu:  1


Kontrola kompleksowa gospodarki finansowej

przeprowadzona w Urzędzie Gminy Sejny

przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

Zespół w Suwałkach

 

 

 

         Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 02 czerwca 2010 roku (znak: RIO.V.6001-2/10), o treści jak niżej:

 

 

 

                                                                                                          Pan

                                                                                                          Jan Skindzier

                                                                                                          Wójt Gminy Sejny

 

 

W wyniku kompleksowej kontroli gospodarki finansowej gminy Sejny za okres 2009 roku i inne wybrane okresy, przeprowadzonej w Urzędzie Gminy Sejny na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespół w Suwałkach, stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.

 

Zakresem kontroli objęto regulacje wewnętrzne dotyczące ustroju i funkcjonowania gminy oraz jej jednostek organizacyjnych, funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, prowadzenie rachunkowości, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, wykonanie budżetu, w tym realizację wybranych rodzajów dochodów i wydatków, udzielanie zamówień publicznych, realizację zadań zleconych i w ramach porozumień, gospodarowanie mieniem komunalnym, rozliczenia budżetu z jednostkami organizacyjnymi.

 

W sferze zagadnień organizacyjnych stwierdzono m.in., że nie zostało obsadzone stanowisko zastępcy Pana Wójta. Jak stanowi art. 26a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), wójt, w drodze zarządzenia, powołuje oraz odwołuje swojego zastępcę. Natomiast według art. 28g ustawy, w przypadku zaistnienia jednej z – enumeratywnie wymienionych – przemijających przeszkód w wykonywaniu zadań i kompetencji wójta (m.in. niezdolności do pracy z powodu choroby trwającej powyżej 30 dni) zadania i kompetencje wójta przejmuje jego zastępca, zaś w razie niepowołania zastępcy – osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów w trybie art. 28h ustawy. W trakcie trwania kontroli, zarządzeniem z dnia 15 marca 2010 r., Pan Wójt powołał Zastępcę Wójta Gminy Sejny – str. 3 protokołu kontroli.

Badając sprawy organizacyjne stwierdzono także, że Pan Wójt nie udzielił pełnomocnictwa kierownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sejnach. Kierownicy jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa, o którym mowa w art. 47 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym – str. 5 protokołu kontroli. W trakcie trwania kontroli Pan Wójt udzielił stosownego pełnomocnictwa kierownikowi GOPS.

 

W sferze prowadzenia ksiąg rachunkowych stwierdzono uchybienia naruszające przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.) i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 ze zm.), polegające na:

a) niesporządzaniu zestawień obrotów dzienników częściowych; zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy, w przypadku stosowania dzienników częściowych należy sporządzać zestawienie obrotów tych dzienników za dany okres sprawozdawczy – str. 11 protokołu kontroli,

b) zaniechaniu ewidencjonowania niezapłaconych odsetek od zaległości na koncie 290 „Odpisy aktualizujące należności” wbrew zasadom funkcjonowania tego konta zawartym w załączniku nr 2 do rozporządzenia – str. 13 protokołu kontroli,

c) bezpodstawnym ewidencjonowaniu na koncie 226 „Należności długoterminowe” kwot potencjalnego czynszu dotyczących całego okresu, na który zawarto umowę dzierżawy (lat przyszłych) – str. 13 protokołu kontroli. W trakcie kontroli, poleceniem księgowania z dnia 31 marca 2010 r. kwoty te zostały wyksięgowanie z konta 226,

d) ustaleniu nieprawidłowego salda strony Ma konta 240 „Pozostałe rozrachunki” na dzień 31 grudnia 2009 r.; oznaczało ono zobowiązanie z tytułu dodatków mieszkaniowych na kwotę 1.310,30 zł, które na dzień 31.12.2009 r. nie istniało – str. 19 protokołu kontroli,

e) nieujęciu na koncie 080 „Inwestycje (środki trwałe w budowie)” kosztów związanych z planowaną inwestycją obejmującą przebudowę drogi Ogrodniki – Rachelany – Hołny w wysokości 43.472 zł, dotyczących opracowania mapy do celów projektowych, dokumentacji projektowej i podziału działki – str. 80 protokołu kontroli.

 

W zakresie prawidłowości ustalania i dochodzenia niepodatkowych dochodów budżetu gminy stwierdzono, iż kontrolowana jednostka nie sporządzała, a w konsekwencji nie podawała do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, czym zostały naruszone przepisy art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.). Nieprawidłowość ta dotyczyła sprzedaży lokali mieszkalnych i lokalu użytkowego na rzecz dotychczasowych najemców – str. 55-58 protokołu kontroli.

W odniesieniu do sprzedaży nieruchomości w Ogrodnikach w trybie przetargu nieograniczonego stwierdzono, że zawarte w wykazach nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży postanowienia dotyczące terminu złożenia wniosku przez osoby, którym przysługuje pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, naruszały przywołane przepisy ustawy – terminy do złożenia wniosku przez osoby, którym przysługuje pierwszeństwo w nabyciu były krótsze niż 6 tygodni (np. wywieszenie wykazu 30 kwietnia 2009 r., termin złożenia wniosku – 22 maja 2009 r.). Ogłoszenia o przetargach na zbycie nieruchomości były w efekcie podawane do publicznej wiadomości z naruszeniem art. 38 ust. 2 ustawy, tj. przed upływem 6 tygodni od wywieszenia wykazu (w przykładzie 25 maja 2009 r.) – str. 59-60 protokołu kontroli.

Przy zbywaniu nieruchomości we wsi Ogrodniki stwierdzono ponadto, że:

a) w ogłoszeniu o drugim przetargu nie zamieszczono informacji o terminie przeprowadzenia pierwszego przetargu, co jest sprzeczne z art. 38 ust. 2 ustawy – str. 61 protokołu kontroli,

b) rokowania w sprawie zbycia nieruchomości przeprowadziła komisja powołana przez Pana Wójta zarządzeniem z dnia 28 lipca 2009 r. do przeprowadzenia II przetargu ustnego nieograniczonego. Pan Wójt nie powierzył w formie udokumentowanej prowadzenia rokowań komisji przetargowej, która przeprowadzała ostatni przetarg. Stosownie do § 28 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (Dz. U. Nr 207, poz. 2108 ze zm.), właściwy organ może powierzyć prowadzenie rokowań komisji przetargowej, która przeprowadzała ostatni przetarg, lub powołać nową komisję do przeprowadzenia rokowań – str. 61-62 protokołu kontroli.

 

Kontrola dochodów z tytułu opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu wykazała nieznaczne zaniżenie opłaty za 2009 r. przez jednego przedsiębiorcę w świetle przepisów art. 111 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 ze zm.). Niedopłata wynosiła 8,75 zł. Stwierdzony stan faktyczny świadczy o nieprawidłowym funkcjonowaniu kontroli wewnętrznej w zakresie weryfikacji prawidłowości wnoszonych opłat – str. 64-65 protokołu kontroli.

W zakresie gospodarowania nieruchomościami lokalowymi stwierdzono, że gmina Sejny nie posiada opracowanego wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 ze zm.), Rada Gminy uchwala wieloletnie programy gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na okres co najmniej pięciu kolejnych lat. Zgodnie z art. 21 ust. 2 pkt 4 przywołanej ustawy, elementem wieloletniego programu winny być zasady polityki czynszowej oraz warunki obniżania czynszu za najem lokali mieszkalnych, stanowiące dla Pana Wójta podstawę do ustalenia stawek czynszu w trybie art. 8 pkt 1 ustawy. Nieuchwalenie wieloletniego programu spowodowało, że w dalszym ciągu podstawę ustalenia czynszu stanowi uchwała Rady Gminy Sejny z 26 marca 1998 r. w sprawie stawek czynszu regulowanego – str. 62 protokołu kontroli.

W zakresie dochodów z majątku gminy ustalono ponadto, że umowę najmu lokalu użytkowego w budynku poszkolnym we wsi Łumbie podpisał w 2008 r. dyrektor Szkoły Podstawowej w Krasnowie. Jak wynika z ustaleń kontroli, w uchwale Rady Gminy w sprawie likwidacji szkoły w Łumbiach nie znalazły się postanowienia przekazujące majątek po zlikwidowanej jednostce Szkole Podstawowej w Krasnowie, na rzecz szkoły w Krasnowie nie ustanowiono także trwałego zarządu tą nieruchomością. W okazanym pełnomocnictwie dyrektor również nie posiadał umocowania do gospodarowania majątkiem po zlikwidowanej szkole – str. 67-70 protokołu kontroli.

         Ustalono także, iż obowiązująca uchwała w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata nie została uaktualniona w związku ze zmianą art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a) ustawy o samorządzie gminnym, obowiązującą od 22 października 2007 r. W uchwale brak postanowień odnoszących się do zasad wydzierżawiania i wynajmowania nieruchomości na czas nieoznaczony – str. 87 protokołu kontroli.

 

W toku kontroli dochodów budżetowych gminy, badaniu poddano również dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych, dla których organem podatkowym pierwszej instancji, w myśl art. 13§ 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), jest Wójt Gminy. Kontrola prowadzona była w szczególności pod kątem prawidłowości i powszechności poboru wskazanych dochodów, windykacji zaległości podatkowych oraz rachunkowości podatkowej, w tym rzetelności sporządzania sprawozdań budżetowych.

 

W zakresie terminowości prac wymiarowych dotyczących zobowiązań opłacanych przez osoby fizyczne ustalono naruszenia przepisów z tego zakresu polegające m.in. na niezachowaniu obowiązujących terminów doręczania podatnikom decyzji wymiarowych, nie później niż 14 dni przed ustawowym terminem płatności zobowiązania podatkowego. Jak wskazano w opisie na stronie 47 protokołu kontroli, dotyczyło to 12 podatników (wymiar podatku na łączną kwotę 7.509,00 złotych). W związku z powyższym, w przypadku podatników, którym decyzje doręczono po pierwszym marca, uległ zmianie termin płatności wynikający z treści wskazanych w opisie przepisów ustaw podatkowych. Zgodnie, bowiem z treścią art. 47 § 1 Ordynacji podatkowej w tego typu przypadkach, termin płatności I raty zobowiązania podatkowego upływa 14 dni od dnia doręczenia, o czym informacja jest zawarta w treści decyzji.

Kontrola wykazała także nieprawidłowości, które polegały na nieprowadzeniu postępowania wyjaśniającego dotyczącego niedoręczonych decyzji ustalających wysokość zobowiązania podatkowego (w badanym okresie nie doręczono 2 nakazów płatniczych na kwotę 74,00 zł). Z ustaleń dokonanych w trakcie kontroli wynika, że podatnicy nie żyją W tym przypadku, organ podatkowy powinien wydać decyzję o odpowiedzialności spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawcy, stosownie do przepisów art. 100, w związku z art. 102 Ordynacji podatkowej. Jest to możliwe po ustaleniu spadkobierców, między innymi poprzez wystąpienie do sądu, w związku z treścią art. 1025 Kodeksu cywilnego, z wnioskiem o przeprowadzenie postępowania o stwierdzenie nabycia spadku. Brak szybkich i efektywnych działań mających na celu doręczenie nakazów płatniczych, powoduje, że zobowiązanie podatkowe nie powstaje – art. 21 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej. Natomiast, jeżeli decyzja ustalająca zobowiązanie zostanie doręczona po upływie 3 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy, ulega przedawnieniu stosownie do przepisów art. 68 § 1 ustawy.

 

Ustalono również brak opodatkowania nieruchomości związanej z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jak wynika z opisu przedstawionego na str. 37 protokołu kontroli obowiązek podatkowy powstał z dniem 1 sierpnia 2009 roku (nieruchomość opodatkowana została podczas trwania kontroli, a przypis podatku wyniósł 286,00 zł).

Badanie przeprowadzone w zakresie prawidłowości pozyskiwania dochodów z tytułu podatku od środków transportowych wskazuje na występowanie uchybień w stosowaniu obowiązujących przepisów. Polegały one, między innymi, na:

- braku w deklaracjach danych szczegółowych dotyczących posiadanych środków transportowych, istotnych z punktu widzenia prawidłowości zastosowanej stawki podatkowej – str. 41-42 protokołu kontroli,

- braku reakcji organu podatkowego na zadeklarowanie podatku, przez dwóch podatników, niezgodnie z obowiązującymi przepisami wskazanymi na str. 42 protokołu kontroli, powodujące w jednym przypadku zaniżenie podatku o kwotę 50,00 zł, w drugim zaś zawyżenie o kwotę 73,00 złotych.

 

Z kolei kontrola zagadnień z zakresu prawidłowości samoopodatkowania osób prawnych podatkami lokalnymi, doprowadziła do stwierdzenia, iż deklaracje po upływie ustawowego terminu złożyło odpowiednio:

- 3 podatników podatku rolnego – opis na str. 33 protokołu kontroli,

- 2 podatników podatku leśnego – opis na str. 35 protokołu kontroli,

- 4 podatników podatku od nieruchomości – opis na str. 38-39 protokołu kontroli,

- 3 podatników podatku od środków transportowych – opis na str. 41 protokołu kontroli

Jednocześnie z dokonanych ustaleń wynika, że organ podatkowy nie podejmował jakichkolwiek działań w celu wyjaśnienia opisanych wyżej sytuacji, co wskazuje na zaniechanie prowadzenia czynności sprawdzających, o których mowa w art. 272 Ordynacji podatkowej.

 

Nieprawidłowości stwierdzono także w obrębie formalnoprawnej poprawności stosowania przepisów Ordynacji podatkowej, a dotyczyły one przypadków niestosowania odpowiednich procedur w zakresie nadpłat oraz ich zarachowania lub zwrotu, tj. przepisów art. 76 § 1 Ordynacji podatkowej – str. 39-40 oraz  protokołu kontroli.

 

         Z ustaleń kontroli doraźnej przeprowadzonej w Zespole Ekonomiczno-Administracyjnym Szkół Gminy Sejny w zakresie osiągania przez jednostki samorządu terytorialnego wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli za 2009 rok wynika, że nieprawidłowo zostały ustalone dane, na podstawie których Pan Wójt sporządził sprawozdanie, o którym mowa w art. 30a ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.) i przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 6, poz. 35). Stwierdzone nieprawidłowości nie spowodowały jednakże skutków finansowych w postaci powstania obowiązku wypłaty nauczycielom dodatków uzupełniających – protokół kontroli doraźnej w ZEAS Gminy Sejny stanowiący załącznik nr 4 do protokołu kontroli kompleksowej.

 

Analiza regulacji wewnętrznych obowiązujących w Urzędzie Gminy wykazała, że badana jednostka nie posiada pisemnych procedur dotyczących wyłaniania wykonawców zamówień, które ze względu na wartość nie podlegają przepisom ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.). Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) w art. 35 ust. 3 pkt 1 stanowiła, że wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Od 1 stycznia 2010 r. zasadę tę określa art. 44 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Na podstawie postanowień art. 47 ustawy z 30 czerwca 2005 r., kierownik jednostki obowiązany był do ustalenia w formie pisemnej procedur w odniesieniu m.in. do zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków ze środków publicznych. Aktualnie obowiązki kierownika jednostki w zakresie organizacji kontroli zarządczej wynikają z art. 68 w zw. z art. 69 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. oraz Standardów kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych ogłoszonych komunikatem nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 15, poz. 84) – str. 77 protokołu kontroli.

 

         W zakresie udzielania zamówień publicznych stwierdzono uchybienie polegające na zaniechaniu zamieszczenia na stronie internetowej Urzędu informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty zawierającej dane wskazane w art. 92 ust. 1 pkt 1 Prawa zamówień publicznych. Obowiązek zamieszczenia informacji niezwłocznie po wyborze oferty wynika z art. 92 ust. 2 przywołanej ustawy – str. 83 protokołu kontroli.

 

Stwierdzone w trakcie kontroli nieprawidłowości i uchybienia były w głównej mierze wynikiem nieprzestrzegania przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej i rachunkowości gminy.

Organem wykonawczym gminy jest Wójt, na którym spoczywają obowiązki dotyczące m.in. przygotowania projektów uchwał Rady Gminy, wykonywania budżetu i gospodarowania mieniem gminy, a także ogólna odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę finansową gminy (art. 30 ust. 1 i 2, art. 60 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Wójt jako organ wykonawczy gminy wykonuje zadania przy pomocy Urzędu, którego jest kierownikiem (art. 33 ust. 1 i 3 ustawy). Odpowiedzialność za gospodarkę finansową Urzędu, jako jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli wewnętrznej, spoczywa na Panu Wójcie – kierowniku jednostki. Od 1 stycznia 2010 r. regulacje w tym zakresie zawierają przepisy art. 53 i art. 69 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Wójt jest również organem podatkowym pierwszej instancji w myśl przepisu art. 13 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

         Obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości spoczywały, stosownie do zakresu czynności, na Skarbniku Gminy. Prawa i obowiązki głównego księgowego (skarbnika) określa od 1 stycznia 2010 r. art. 54 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r.

 

Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Zobowiązanie Skarbnika Gminy do wyeliminowania uchybień w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych poprzez:

a) sporządzanie zestawień obrotów dzienników częściowych,

b) stosowanie zapisu Wn 750 – Ma 290 do kwoty odsetek od zaległości przypisanych a niewpłaconych do końca roku,

c) wykazywanie realnych sald należności i zobowiązań na kontach rozrachunkowych,

d) ujęcie na koncie 080 poczynionych nakładów pod inwestycję drogową.

2. W zakresie procedur zbywania nieruchomości:

a) każdorazowe sporządzanie i podawanie do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży,

b) wyznaczanie terminu na składanie wniosków w sprawie pierwszeństwa w nabyciu nieruchomości zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami,

c) zamieszczanie w ogłoszeniu o drugim przetargu informacji o terminie przeprowadzenia pierwszego przetargu,

d) formalne wyznaczanie komisji przetargowej właściwej do przeprowadzenia rokowań w sprawie zbycia nieruchomości.

3. Zobowiązanie odpowiedzialnego pracownika do dołożenia większej staranności przy weryfikowaniu prawidłowości kwot wnoszonych tytułem opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.

4. Opracowanie i przedłożenie Radzie Gminy projektu uchwały w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy oraz ustalenie stawek czynszu za najem lokali mieszkalnych na podstawie przyjętych w tej uchwale zasad polityki czynszowej.

5. Wzmożenie nadzoru nad czynnościami udostępniania nieruchomości gminy podejmowanymi przez kierowników jednostek podległych.

6. Wystąpienie do Rady Gminy z projektem zmiany uchwały w sprawie zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych… określającej zasady wynajmowania i wydzierżawiania nieruchomości na czas nieoznaczony.

7. Prowadzenie działań, wskazanych w części opisowej wystąpienia pokontrolnego, zmierzających do doręczenia wszystkich decyzji określających wysokość zobowiązania podatkowego.

8. Podejmowanie czynności sprawdzających, o których mowa we wskazanych przepisach Ordynacji podatkowej, w odniesieniu do powszechności i terminowości składania informacji i deklaracji podatkowych, a także mających na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami.

9. Wyeliminowanie nieprawidłowości, opisanych w protokole kontroli i części opisowej wystąpienia pokontrolnego, w zakresie opodatkowania podatkiem od nieruchomości gruntów i budynków związanych z działalnością gospodarczą.

10. Zachowanie prawidłowości opodatkowania podatkiem od środków transportowych od osób fizycznych, z uwzględnieniem wskazanych w protokole kontroli części opisowej wystąpienia pokontrolnego przepisów materialnego prawa podatkowego wynikających z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

11. Określanie stosowną decyzją wysokości powstałej nadpłaty zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej. Zaliczanie stwierdzonej nadpłaty z urzędu na poczet zaległych oraz bieżących zobowiązań podatkowych, a w razie ich braku dokonywanie zwrotu z urzędu.

12. Zapewnienie prawidłowości danych wykazywanych w sprawozdaniu obrazującym osiąganie przez jednostki samorządu terytorialnego wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli.

13. Opracowanie pisemnych procedur wyłaniania wykonawców zamówień publicznych o wartości poniżej 14.000 euro.

14. Niezwłoczne zamieszczanie na stronie internetowej Urzędu ogłoszenia o wyborze najkorzystniejszej oferty wykonawcy zamówienia publicznego.

 

O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku Zespół w Suwałkach w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.

         Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

 

 

        Prezes

Regionalnej Izby Obrachunkowej

  w Białymstoku

 

 

 

Do wiadomości:

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku

Zespół w Suwałkach





Odsłon dokumentu: 120437374
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120437374 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |