zalecenia - Jednostka Organizacyjna do Obsługi Szkół w Boćkach
Autor:
BIP Admin
Dodane przez:
BIP Admin
Data utworzenia:
2010-07-15 01:14
Data modyfikacji:
2010-07-15 01:14
Data publikacji:
2010-07-15 01:14
Wersja dokumentu:
1
Kontrola
problemowa gospodarki finansowej
przeprowadzona
w Jednostce Organizacyjnej do Obsługi Finansowej Szkół w Boćkach
przez
inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
Ustalenia
kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 01 kwietnia 2010
roku (znak: RIO.I.6002-1/10), o treści jak niżej:
Pani Hanna Puchalska
Kierownik
Jednostki Organizacyjnej
do Obsługi Finansowej Szkół
w Boćkach
W wyniku
problemowej kontroli gospodarki finansowej Jednostki Organizacyjnej do Obsługi
Finansowej Szkół w Boćkach za okres 2009 r., przeprowadzonej na podstawie art.
1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o
regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001r. Nr 55, poz. 577 ze zm.)
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono
nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz
pozostawiono w kontrolowanej jednostce.
Zakresem
kontroli objęto m.in. regulacje wewnętrzne dotyczące organizacji i
funkcjonowania jednostki, funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, prowadzenie
rachunkowości, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, opracowanie i realizację
planów finansowych, gospodarowanie mieniem przekazanym w zarząd, rozliczenia
jednostki z budżetem gminy.
W zakresie
spraw dotyczących podstaw organizacji i funkcjonowania Jednostki Organizacyjnej
do Obsługi Finansowej Szkół w Boćkach ustalono, że Zarząd Gminy Boćki uchwałą
nr 30/96 z dnia 24 maja 1996 r. zatwierdził jej regulamin organizacyjny.
Uchwała w § 2 wskazała, że kierowanie jednostką powierza się Dyrektorowi Szkoły
Podstawowej w Boćkach. Statut jednostki w § 6 stanowi, że strukturę
organizacyjną określa regulamin organizacyjny. W przywołanym regulaminie
ograniczono się, w zakresie organizacji Jednostki, do wskazania, iż „Na czele
zespołu stoi kierownik, który kieruje jego działalnością, reprezentuje na
zewnątrz i jest za niego odpowiedzialny.” Regulamin nie określa struktury
organizacyjnej Jednostki, wbrew wymogom § 6 Statutu. W okresie objętym kontrolą
w Jednostce zatrudniony był formalnie przez Panią Kierownik jedynie starszy
specjalista.
Zgodnie z
§ 2 ust. 1 Statutu, Jednostką kieruje kierownik, który jest powoływany i
odwoływany przez organ wykonawczy gminy. Podstawą powierzenia Pani stanowiska
kierownika Jednostki jest uchwała nr 60/106/02 Zarządu Gminy Boćki z dnia 26
sierpnia 2002 roku. Nie stwierdzono jednakże, aby w wykonaniu postanowień
uchwały została z Panią zawarta umowa o pracę dotycząca pełnienia funkcji
kierownika Jednostki; nie ustalono w konsekwencji warunków pracy i płacy dla
kierownika Jednostki. Uchwała w sprawie powołania Pani na kierownika Jednostki
w § 2 stanowi, że „Zakres czynności zostanie określony odrębnym pismem.” Nie
stwierdzono ustalenia zakresu czynności dla Pani Kierownik. Okazano jedynie
zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności Dyrektora Szkoły obowiązujący od
dnia 1 września 2002 roku. Zakres zadań w pkt 30 przypisuje „Nadzór nad pracą
zespołu ekonomiczno-administracyjnego szkół” (faktycznie jednostka o takiej
nazwie nie istnieje).
Umowę o
pracę z głównym księgowym Jednostki zawarł w dniu 2 stycznia 1996 r. ówczesny
Wójt Gminy i nadał głównemu księgowemu zakres obowiązków. Z treści umowy
wynika, że pracownik został zatrudniony „w Urzędzie Gminy w Boćkach w zespole
ekonomiczno-administracyjnym szkół”. Nie stwierdzono, aby Pani Kierownik
zawierała z głównym księgowym umowę o pracę. Obowiązki i odpowiedzialność w
zakresie prowadzenia rachunkowości Jednostki (brak postanowień dotyczących
prowadzenia rachunkowości obsługiwanych jednostek) zostały powierzone przez
Panią Kierownik głównemu księgowemu 1 września 2006 r. Nie określono natomiast
w formie pisemnej zakresu czynności starszego specjalisty – str. 2-6 i 33
protokołu kontroli.
W sprawie
nieprawidłowości dotyczących organizacji Jednostki skierowałem odrębne pismo do
Wójta Gminy Boćki.
W zakresie
funkcjonowania kontroli wewnętrznej z poczynionych ustaleń wynika, że sposób
opisania niektórych zagadnień składających się na procedury kontroli
wewnętrznej różni się od faktycznej praktyki (np. w zakresie sposobu
dysponowania środkami pieniężnymi oraz zatwierdzania dowodów do wypłaty) – str.
8-9 protokołu kontroli. Przepisy wewnętrzne nie określają ponadto procedur w
zakresie pobierania i rozliczania gotówki za obiady przez intendentów oraz
zasad ewidencjonowania i rozliczania godzin ponadwymiarowych i doraźnych
zastępstw – str. 24 i 36 protokołu kontroli.
Analiza
kompletności dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości wykazała, że
nie została formalnie ustalona metoda prowadzenia kont ksiąg pomocniczych dla
rzeczowych składników aktywów obrotowych. Obowiązek wyboru przez kierownika
jednostki jednej z metod ewidencji tych składników, spośród dopuszczonych
prawem, wynika z art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o
rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.) – str. 46 protokołu
kontroli.
Kontrola
prawidłowości prowadzenia ksiąg rachunkowych wykazała
uchybienia naruszające wymogi ustawy o rachunkowości oraz rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad
rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek
samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych
(Dz. U. Nr 142, poz. 1020 ze zm.), polegające w szczególności na:
a) opatrywaniu zapisów księgowych
jedną datą. Ustalono, że wskazana w zapisie księgowym data odnosi się do daty
dokonania operacji gospodarczej – brak daty zapisu księgowego i daty
sporządzenia dowodu księgowego, jeżeli różni się ona od daty dokonania operacji).
Przyjęty sposób opatrywania zapisów księgowych datami nie spełnia wymogów
określonych w art. 23 ust. 2 pkt 2 i 4 ustawy o rachunkowości – str. 11
protokołu kontroli,
b) dokonywaniu zapisów na koncie 130
„Rachunek bieżący jednostek budżetowych” niezgodnie z danymi z wyciągów
bankowych, co narusza zasady funkcjonowania konta 130 zawarte w załączniku nr 2
do rozporządzenia – str. 14-15 protokołu kontroli,
c) dokonaniu zapisów między
ewidencjami księgowymi obsługiwanych jednostek, z naruszeniem zasady podwójnego
zapisu określonej w art. 15 ust. 1 ustawy. Zapis ten dotyczył przekazania kwoty
5.000 zł z rachunku bankowego Zespołu Szkół w Boćkach na rachunek bankowy
Szkoły Podstawowej w Andryjankach (zwrot nastąpił 31 grudnia 2009 r.). Operacje
te udokumentowano zapisami: 130/101 Wn (Andryjanki) – 130/1 Ma (Zespół) oraz
130/1 Ma (Zespół) – 130/101 Wn (Andryjanki) – str. 21 protokołu kontroli,
d) nieprawidłowej ewidencji
należności za żywienie. Zgodnie z uchwałą nr XI/46/08 Rady Gminy Boćki z dnia
28 marca 2008 r. w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówek szkolnych
oraz wysokości opłat w Zespole Szkół w Boćkach należność za korzystanie z
posiłków winna być wnoszona miesięcznie w terminie do 15 każdego miesiąca za
dany miesiąc. Powyższa zasada ustalania wysokości należności z tytułu
korzystania z posiłków była przestrzegana na koniec II i IV kwartału 2009 r.
Należności wymagalne wykazane w sprawozdaniach Rb-N na koniec I kwartału 2009
r. zostały zaś ustalone na podstawie informacji przekazanych przez intendentki
dotyczących należności na dzień 15 marca 2009 r. Należności te ewidencjonowane
były pozabilansowo – str. 16 i 25-26 protokołu kontroli. Opisany stan faktyczny
naruszał przepisy art. 20 ust. 1 i art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy, w myśl których
do ksiąg danego okresu sprawozdawczego należy ująć wszystkie operacje dotyczące
tego okresu, zaś pochodzące z ksiąg informacje winny umożliwiać sporządzenie
obowiązujących jednostkę sprawozdań,
e) zaniechaniu ewidencji operacji
przekazania do budżetu gminy zrealizowanych dochodów budżetowych poprzez konto
222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”. Jak wynika z ustaleń zawartych na str.
47 protokołu kontroli, przekazanie dochodów budżetowych księgowano za
pośrednictwem konta 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych”, tj. niezgodnie z
zasadami ustalonymi w załącznik nr 2 do rozporządzenia.
Jak wynika
z ustaleń opisanych na str. 34-35 protokołu kontroli, stwierdzone
nieprawidłowości w zakresie wyliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe
spowodowały, iż w miesiącach październiku i grudniu 2009 roku zaniżono
wynagrodzenie dla dyrektora Szkoły Podstawowej w Andryjankach oraz wskazanych w
protokole nauczycieli. Ustalona przez kontrolującego kwota zaniżenia wynosiła
ogółem 836,24 zł.
Kontrola
wykazała, że odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w 2009 roku został
zawyżony o kwotę 6.540,61 zł. Na kwotę zawyżenia składa się zarówno
nieprawidłowo ustalony odpis dotyczący nauczycieli, jak i pracowników
niepedagogicznych. Szczegółowe wyliczenie różnicy zawarto na str. 39-41
protokołu kontroli.
Ustalenia
dotyczące prawidłowości pobierania dochodów własnych z tytułu wpłat za żywienie
i funkcjonowania stołówek szkolnych w świetle art. 67a ust. 3 ustawy z dnia 7
września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)
wskazują, iż zasady funkcjonowania stołówek nie zostały określone w sposób
wynikający z przywołanego przepisu w brzmieniu obowiązującym od 23 sierpnia
2008 r. W dalszym ciągu stosowana jest uchwała Rady Gminy Boćki nr XI/46/08 z
dnia 28 marca 2008 r. w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówek
szkolnych oraz wysokości opłat w Zespole Szkół w Boćkach. Przy czym zaznaczenia
wymaga, że nie odnosi się ona do warunków korzystania ze stołówki w Szkole
Podstawowej w Andryjankach. Tymczasem od 23 sierpnia 2008 r. art. 67a ust. 3
ustawy o systemie oświaty zalicza ustalenie warunków korzystania ze stołówki, w
tym wysokości opłat za posiłki, do kompetencji dyrektora szkoły, który winien
działać w porozumieniu z organem prowadzącym, tj. wójtem gminy (art. 5c pkt 3
ustawy o systemie oświaty). Podczas kontroli nie stwierdzono, aby Pani
Kierownik (jako dyrektor Zespołu Szkół) oraz dyrektor Szkoły Podstawowej w
Andryjankach ustalali warunki korzystania ze stołówek w trybie aktualnego
brzmienia art. 67a ust. 3 ustawy – str. 44-45 protokołu kontroli.
Stwierdzone
uchybienia i nieprawidłowości były w głównej mierze wynikiem nieprzestrzegania
przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej i rachunkowości jednostek
budżetowych oraz nieprawidłowej organizacji kontroli wewnętrznej.
Odpowiedzialność za gospodarkę finansową
jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w
zakresie kontroli wewnętrznej, spoczywa na kierowniku każdej jednostki, zgodnie
z art. 53 ust. 1 oraz art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o
finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).
Obowiązki
w zakresie prowadzenia rachunkowości należą do głównego księgowego, któremu
kierownik jednostki winien powierzyć obowiązki i odpowiedzialność w zakresie
wskazanym w art. 54 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
Mając na
uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach
obrachunkowych, zalecam:
1. Uzupełnienie dokumentacji
wewnętrznej składającej się na procedury kontroli wewnętrznej poprzez:
a) nadanie zakresu czynności
starszemu specjaliście,
b) uregulowanie zasad przebiegu i
kontroli procesów wskazanych w protokole kontroli i części opisowej
wystąpienia.
2. Wyeliminowanie rozbieżności
między ustanowionymi procedurami wewnętrznymi a faktycznie stosowaną praktyką.
3. Uregulowanie w dokumentacji
opisującej przyjęte zasady rachunkowości stosowanej metody prowadzenia kont
ksiąg pomocniczych dla rzeczowych składników aktywów obrotowych.
4. Wskazanie głównemu księgowemu na
konieczność wyeliminowania nieprawidłowości w prowadzeniu ksiąg rachunkowych
poprzez:
a) opatrywanie zapisów księgowych
datami zgodnie z zasadami ustanowionymi w art. 23 ust. 2 ustawy o
rachunkowości,
b) dokonywanie zapisów na koncie 130
zgodnie z danymi wyciągów bankowych,
c) przestrzeganie zasady podwójnego
zapisu w księdze głównej danej jednostki, mając na uwadze, że nie jest możliwe
w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o rachunkowości dokonanie zapisu dwustronnego
między księgami obsługiwanych jednostek,
d) prowadzenie ewidencji księgowej
należności w sposób zapewniający możliwość sporządzenia sprawozdań Rb-N,
e) ewidencjonowanie operacji
przekazania zrealizowanych dochodów do budżetu gminy poprzez konto 222.
5. Rozliczenie z nauczycielami
wskazanymi w protokole kontroli zaniżonego im wynagrodzenia za godziny
ponadwymiarowe, wynoszącego w próbie przyjętej do kontroli 836,24 zł.
Przeanalizowanie prawidłowości ustalania wynagrodzenia za te godziny w całym
2009 r. oraz poinformowanie Izby o wynikających stąd ewentualnych skutkach
finansowych w informacji o sposobie wykonania wniosków pokontrolnych.
6. Zmniejszenie o kwotę 6.540,61 zł
wysokości odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w 2010 roku, tj. o
kwotę odpowiadającą jego zawyżeniu w 2009 roku.
7. Ustalenie, w porozumieniu z
Wójtem Gminy, warunków korzystania ze stołówki w Zespole Szkół oraz wysokości
opłat za posiłki, zgodnie z obecnie obowiązującym brzmieniem art. 67a ust. 3
ustawy o systemie oświaty. Poinformowanie dyrektora Szkoły Podstawowej w Andryjankach
o ciążącym na nim obowiązku w tym zakresie w odniesieniu do stołówki
funkcjonującej przy Szkole Podstawowej w Andryjankach.
O sposobie
wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową
w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo
informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia
pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem
Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych
izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku
do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą
zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną
jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Zastępca Prezesa
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w
Białymstoku
W wyniku kontroli w ww.
jednostce skierowano pismo z dnia 01 kwietnia 2010 roku, do organu
wykonawczego:
Pan
Stanisław
Derehajło
Wójt
Gminy Boćki
W wyniku
problemowej kontroli gospodarki finansowej za 2009 r., przeprowadzonej w
Jednostce Organizacyjnej do Obsługi Finansowej Szkół w Boćkach, stwierdzono
nieprawidłowości i uchybienia przedstawione w protokole kontroli oraz
wystąpieniu pokontrolnym, które przekazuję Panu w załączeniu. Wyeliminowanie
niektórych z nich wymaga podjęcia odpowiednich działań przez Pana Wójta. W
szczególności należy wskazać na niedomagania organizacyjne w zakresie
funkcjonowania Jednostki Organizacyjnej do Obsługi Finansowej Szkół – nie
został formalnie zatrudniony kierownik tej jednostki oraz jej główny księgowy.
W związku z tym, że obowiązki kierownika Jednostki Organizacyjnej pełni
faktycznie dyrektor Zespołu Szkół w Boćkach, utrudnione będzie zatrudnienie tej
osoby na stanowisku kierownika Jednostki. Okoliczność, iż oprócz kierownika
jedynie dwie osoby wykonują zadania Jednostki w zakresie obsługi finansowej
szkół, czyni zasadnym rozważenie sensu dalszego istnienia Jednostki
Organizacyjnej. Uniknięciu problemów organizacyjnych służyłoby powierzenie
obsługi finansowej Szkoły Podstawowej w Andryjankach Zespołowi Szkół w Boćkach
oraz zatrudnienie przez dyrektora Zespołu głównego księgowego i starszego
specjalisty – będącego obecnie jedynym formalnie zatrudnionym pracownikiem Jednostki.
Ewentualne przeniesienie obsługi finansowej szkół do Zespołu Szkół w Boćkach
winno mieć swoje umocowanie w odpowiedniej uchwale Rady Gminy podjętej na
podstawie art. 5 ust. 9 w zw. z art. 5c pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r.
o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.).
Zastępca Prezesa
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w
Białymstoku
Odsłon dokumentu: 120437316 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak