Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność kontrolna » Działalność kontrolna 2010

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół Samorządowych w Dąbrowie Białostockiej  

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół w Drohiczynie  

zalecenia - BOSS w Łapach  

zalecenia - BOSS w Trzciannem  

zalecenia - Gimnazjum Nr 2 w Augustowie  

zalecenia - Gimnazjum w Wysokiem Mazowieckiem  

zalecenia - Gmina Bargłów Kościelny  

zalecenia - Gmina Białowieża  

zalecenia - Gmina Boćki  

zalecenia - Gmina Czyże  

zalecenia - Gmina Dziadkowice  

zalecenia - Gmina Filipów  

zalecenia - Gmina Giby  

zalecenia - Gmina Janów  

zalecenia - Gmina Klukowo  

zalecenia - Gmina Łomża  

zalecenia - Gmina Mielnik  

zalecenia - Gmina Nurzec Stacja  

zalecenia - Gmina Perlejewo  

zalecenia - Gmina Raczki  

zalecenia - Gmina Radziłów  

zalecenia - Gmina Sokoły  

zalecenia - Gmina Sztabin  

zalecenia - Gmina Szudziałowo  

zalecenia - Gmina Śniadowo  

zalecenia - Gmina Trzcianne  

zalecenia - Gmina Zbójna  

zalecenia - Jednostka Organizacyjna do Obsługi Szkół w Boćkach  

zalecenia - Miasto Augustów  

zalecenia - Miasto i Gmina Czarna Białostocka  

zalecenia - Miasto i Gmina Dąbrowa Białostocka  

zalecenia - Miasto i Gmina Drohiczyn  

zalecenia - Miasto i Gmina Jedwabne  

zalecenia - Miasto i Gmina Krynki  

zalecenia - Miasto i Gmina Łapy  

zalecenia - Miasto i Gmina Nowogród  

zalecenia - Miasto i Gmina Sokółka  

zalecenia - Miasto i Gmina Stawiski  

zalecenia - Miasto i Gmina Supraśl  

zalecenia - Miasto i Gmina Suraż  

zalecenia - Miasto Kolno  

zalecenia - Miasto Wysokie Mazowieckie  

zalecenia - Miasto Zambrów  

zalecenia - Miejska Dyrekcja Inwestycji w Suwałkach  

zalecenia - Miejskie Gimnazjum nr 1 w Zambrowie  

zalecenia - Przedszkole Samorządowe nr 4 w Sokółce  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Sokółce  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Mońkach  

zalecenia - Samorząd Województwa Podlaskiego  

zalecenia - Szkoła Podstawowa Nr 1 w Sokółce  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 2 w Czarnej Białostockiej  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Perlejewie  

zalecenia - Urząd Gminy Kulesze Kościelne  

zalecenia - Urząd Gminy Sejny  

zalecenia - Zespól Szkół Sportowych w Supraślu  

zalecenia - Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół w Sejnach  

zalecenia - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Białowieży  

zalecenia - Zespół Szkół i Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Surażu  

zalecenia - Zespół Szkół im. E. Orzeszkowej w Sobolewie  

zalecenia - Zespół Szkół Samorządowych w Janowie  

zalecenia - Zespół Szkół Samorządowych w Krynkach  

zalecenia - Zespół Szkół w Czarnej Wsi Kościelnej  

zalecenia - Zespół Szkół w Czyżach  

zalecenia - Zespół Szkół w Dziadkowicach  

zalecenia - Zespół Szkół w Filipowie  

zalecenia - Zespół Szkół w Kuleszach Kościelnych  

zalecenia - Zespół Szkół w Mielniku  



zalecenia - Miasto i Gmina Nowogród

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2010-08-06 11:58
Data modyfikacji:  2010-08-06 11:59
Data publikacji:  2010-08-06 11:59
Wersja dokumentu:  1


Kontrola kompleksowa gospodarki finansowej

przeprowadzona w Urzędzie Miasta i Gminy w Nowogrodzie

przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

Zespół w Łomży

 

 

 

         Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 18 czerwca 2010 roku (znak: RIO.IV.6001-2/10), o treści jak niżej:

 

 

 

 

Pan

                                                                                              Józef Piątek

Burmistrz Nowogrodu

 

W wyniku kompleksowej kontroli gospodarki finansowej gminy Nowogród za 2009 rok oraz inne wybrane okresy, przeprowadzonej w Urzędzie Miejskim w Nowogrodzie na podstawie art. 1 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55 poz.577 ze zm.) przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespół w Łomży, stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.

 

         Zakresem kontroli objęto regulacje wewnętrzne dotyczące ustroju i funkcjonowania gminy i jej jednostek organizacyjnych, funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, prowadzenie rachunkowości, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, wykonanie budżetu – m.in. realizację wybranych rodzajów dochodów i wydatków, w tym zagadnienie osiągania przez jednostki samorządu terytorialnego wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, udzielanie zamówień publicznych, realizację zadań zleconych i w ramach porozumień, gospodarowanie mieniem komunalnym, rozliczenia budżetu z jednostkami organizacyjnymi.

 

Badając wewnętrzne regulacje organizacyjno-prawne stwierdzono, że w kontrolowanej gminie nie zostało obsadzone stanowisko zastępcy Burmistrza. Jak stanowi art. 26a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), wójt (burmistrz), w drodze zarządzenia, powołuje oraz odwołuje swojego zastępcę. Według zaś art. 28g ustawy, w przypadku zaistnienia jednej z – enumeratywnie wymienionych – przemijających przeszkód w wykonywaniu zadań i kompetencji burmistrza (m.in. niezdolności do pracy z powodu choroby trwającej powyżej 30 dni) zadania i kompetencje burmistrza przejmuje jego zastępca, zaś w razie niepowołania zastępcy – osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów w trybie art. 28h ustawy. Wskazana regulacja w sposób jednoznaczny określa zasady kierowania gminą, z tego względu, przy zaistnieniu okoliczności w tej regulacji przewidzianych, nieobsadzenie stanowiska zastępcy Burmistrza może prowadzić do naruszenia ciągłości działania organu wykonawczego gminy, w tym w zakresie wykonania budżetu – str. 1 protokołu kontroli.

         W zakresie organizacji i funkcjonowania Urzędu Miejskiego ustalono, że:

- nie został przyjęty regulamin pracy Urzędu, który w myśl § 4 regulaminu organizacyjnego Urzędu, wprowadzonego zarządzeniem Burmistrza z dnia 29 stycznia 2007 r., ma określać obowiązki tej jednostki organizacyjnej jako zakładu pracy, obowiązki pracowników, zasady pracy,

- nie obsadzono stanowiska kierownika Urzędu Stanu Cywilnego. Zadania przypisane w regulaminie organizacyjnym dla tego stanowiska, które ma być nadzorowane bezpośrednio przez Burmistrza, wykonywane są przez zastępcę kierownika USC, łącznie z zadaniami odrębnie mu przypisanymi,

- nie określono w formie pisemnej zakresu obowiązków dwóm pracownikom Urzędu – zajmującym stanowiska podinspektora ds. gospodarki nieruchomościami i ds. gospodarki komunalnej, ochrony środowiska i rolnictwa; zakresy czynności opracowano w trakcie kontroli – str. 4 protokołu kontroli.

 

Zakładowy plan kont dla budżetu gminy i Urzędu jako jednostki budżetowej został wprowadzony zarządzeniem Burmistrza z dnia 27 października 2006 r. wydanym, jak wynika z jego treści, na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych. Zarządzenie to nie było dotychczas zmieniane – str. 4 protokołu kontroli. Należy wskazać, że w dacie wydania zarządzenia obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości… z dnia 28 lipca 2006 r. (Dz. U. Nr 142 poz. 1020). Zostało ono następnie zmienione rozporządzeniem z dnia 15 kwietnia 2008 r. (Dz. U. Nr 72, poz. 422), zaś zmiany wynikające z tego rozporządzenia, stosownie do wymogu § 2, należało uwzględnić w wewnętrznej dokumentacji zasad rachunkowości do 14 sierpnia 2008 r. Zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.), ustalenie w formie pisemnej i aktualizacja dokumentacji zasad rachunkowości należy do obowiązków kierownika jednostki.

 

Badając zagadnienia związane z kontrolą wewnętrzną ustalono, że w 2009 r. i latach wcześniejszych nie był realizowany obowiązek wynikający z art. 187 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), dotyczący kontroli przestrzegania, przez podległe i nadzorowane jednostki, realizacji procedur w zakresie celowości zaciągania zobowiązań i dokonywania wydatków, którą należało objąć co najmniej 5% wydatków podległych jednostek. Kwestia niewykonywania tego rodzaju kontroli była podniesiona przez Izbę Obrachunkową także w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 12 lipca 2006 r., wydanym w wyniku poprzedniej kontroli kompleksowej gminy. Stwierdzony stan faktyczny świadczy więc o niewykonaniu przez badaną jednostkę wniosku pokontrolnego. Zadanie kontroli gminnych jednostek organizacyjnych w zakresie gospodarki finansowej zostało przypisane regulaminem organizacyjnym Urzędu oraz zakresem czynności Skarbnikowi Gminy – str. 4, 59 protokołu kontroli. W wyjaśnieniu do protokołu Pan Burmistrz poinformował o zatwierdzeniu planu kontroli wydatków jednostek na bieżący rok. Plan kontroli, sporządzony przez Skarbnika, powołuje jako podstawę prawną art. 187 ustawy o finansach publicznych. Należy wskazać, że przepisy obecnie obowiązującej ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) nie określają obowiązku kontroli podległych jednostek w sposób dotychczas uregulowany. Obecna ustawa w przepisach art. 68 i 69 ustanawia instytucję kontroli zarządczej. Zgodnie ze standardami kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych, ogłoszonymi Komunikatem nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. (Dz. Urz. M.F. Nr 15, poz. 84), kontrola zarządcza powinna funkcjonować na dwóch poziomach: jednostki sektora finansów publicznych – gminnej jednostki organizacyjnej (I poziom) oraz jednostki samorządu terytorialnego – gminy (II poziom). Za funkcjonowanie kontroli zarządczej na poziomie jednostki organizacyjnej odpowiada jej kierownik, natomiast na poziomie gminy – wójt (burmistrz).

 

         Czynności kontrolne w odniesieniu do sprawozdawczości wykazały, że na dzień kontroli – 19 kwietnia 2010 r. – nie był sporządzony bilans budżetu za 2009 rok, a także sprawozdania finansowe jednostek budżetowych: Urzędu Miejskiego i Ośrodka Pomocy Społecznej – str. 5 protokołu kontroli. Zgodnie z przepisami § 14 ust. 1 i 1a oraz § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości… sprawozdania te należało sporządzić do końca marca 2010 roku. Ponadto ustalono, że za 2008 rok został sporządzony jeden bilans obejmujący aktywa i pasywa Urzędu oraz OPS. Zgodnie z przepisami przywołanego rozporządzenia obowiązki sprawozdawcze ciążą na każdej z wymienionych jednostek – powinny one odrębnie sporządzać jednostkowe sprawozdania finansowe.

W zakresie prawidłowości zaciągania zobowiązań i dokonywania wydatków budżetowych kontrola wykazała, że:

- na niektórych umowach powodujących powstanie zobowiązań pieniężnych brak było kontrasygnaty Skarbnika. Obowiązek uzyskania kontrasygnaty Skarbnika jako warunku skuteczności czynności prawnej powodującej powstanie zobowiązań pieniężnych wynika z postanowień art. 46 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym – str. 9, 54 protokołu kontroli,

- zarządzeniem z 14 stycznia 2009 r. Pan Burmistrz wprowadził regulamin udzielania zamówień, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14.000 euro. Według postanowień § 3 regulaminu procedur w nim określonych nie stosuje się do zamówień, których wartość szacunkowa nie przekracza kwoty 7.000 euro (oznacza to niestosowanie procedur do wydatków, które jednostkowo mogą wynosić 26.873 zł). Wydatki do tej kwoty, według regulaminu, powinny być ponoszone w sposób celowy i oszczędny z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, faktury zaś powinny być opatrzone zapisem o dochowaniu tych wymogów. Odnosząc się do przywołanych konstrukcji regulaminu należy podnieść, że zasada celowego i gospodarnego rozdysponowywania środków publicznych, wyrażona obecnie w art. 44 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r., dotyczy ogółu wydatków budżetowych, zaś dokonywanie opisów na fakturach, bez stosowania określonych procedur wyłonienia wykonawców zamówień, nie może świadczyć o dochowaniu zasad wymaganych ustawą. W wyjaśnieniu omawianej kwestii Pan Burmistrz podniósł, że bez względu na zapis w regulaminie wydatki są dokonywane w sposób celowy i oszczędny oraz okazał notatki i zapytania ofertowe do zamówień poniżej progu 7.000 euro. Wyjaśnienie to podważa zasadność przyjętego w regulaminie zróżnicowania sposobu postępowania przy wyborze wykonawców zamówień – str. 9 protokołu kontroli, załącznik nr 6 do protokołu. Wskazania też wymaga, że celem kontroli zarządczej, określonym w art. 68 ust. 2 obowiązującej ustawy o finansach publicznych, jest zapewnienie m.in. zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi, skuteczności i efektywności działania, ochrony zasobów.

 

W wyniku kontroli prawidłowości pozyskiwania niepodatkowych dochodów budżetu gminy stwierdzono, że:

- od 2008 roku nie obowiązuje wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy (poprzednia uchwała Rady Miejskiej w tej materii została opracowana na lata 2003 – 2007), co stanowi naruszenie przepisów art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 ze zm.) – str. 15 protokołu kontroli,

- w 2009 roku w trybie przetargowym wydzierżawiono na okres 5 lat (od 01.10.2009 r. do 01.10.2014 r.) nieruchomość o pow. 6,86 ha, ujętą w ewidencji gruntów jako grunty pod wodami powierzchniowymi stojącymi stanowiące jezioro „Lecień”, bez uprzedniej zgody organu stanowiącego na dokonanie tej czynności. Jak stanowi art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a) ustawy o samorządzie gminnym, do wyłącznej właściwości rady gminy należy podjęcie uchwały dotyczącej zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony; do czasu określenia zasad wójt (burmistrz) może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy. Kontrolującemu okazano wprawdzie uchwałę Rady Miejskiej z dnia 27 marca 2003 r. w sprawie określenia zasad gospodarowania nieruchomościami, w tym ich „wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata”, jednakże w treści uchwały postanowienia w kwestii wydzierżawiania i najmu nieruchomości nie zostały zawarte (w § 9 uchwały zawarto natomiast zapis, że w przypadkach nieuregulowanych w uchwale Burmistrz będzie zwracał się do Rady o wydanie zgody, jeżeli przepisy ustawy przewidują jej uzyskiwanie). W związku z ustaleniami kontroli Pan Burmistrz okazał aneks do umowy dzierżawy sporządzony w dniu 21 kwietnia 2010 r., w którym okres dzierżawy skrócono do 3 lat (do 30.09.2012 r.). Brak zgody, w świetle przytoczonych regulacji, stwierdzono też w przypadku zawartych w 2003 i 2006 roku na okres 10 lat umów dzierżawy nieruchomości o nr ewidencyjnych 248/2, 128 i 129, 1293 – str. 16 protokołu kontroli, załącznik nr 9 do protokołu.

 

W toku kontroli dochodów budżetowych gminy, badaniu poddano również dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych, dla których organem podatkowym pierwszej instancji, w myśl art. 13 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), jest Burmistrz. Kontrola prowadzona była w szczególności pod kątem prawidłowości i powszechności poboru wskazanych dochodów, windykacji zaległości podatkowych oraz rachunkowości podatkowej, w tym rzetelności sporządzania sprawozdań budżetowych.

W zakresie spraw organizacyjnych stwierdzono, że zakres czynności pracownika wskazanego w opisie na stronie 16 protokołu kontroli nie obejmuje całości zagadnień związanych z wymiarem podatków i opłat w stosunku do powierzonych mu zadań. Z ustnych wyjaśnień złożonych przez pracownika wynika, iż poza ,,dokonywaniem wymiaru podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości, od posiadania psów i od środków transportowych obejmujących teren gminy i miasta Nowogród” ujętym w zakresie czynności wykonuje on także inne zadania.

Ustalono ponadto, że nie wszyscy pracownicy złożyli przyrzeczenia o przestrzeganiu tajemnicy skarbowej, do czego zobowiązani byli przepisami art. 294 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej. W trakcie kontroli złożono brakujące przyrzeczenia – str. 17 protokołu kontroli.

 

Kontrola prawidłowości i powszechności opodatkowania podatkiem rolnym oraz podatkiem leśnym wykazała braki w zakresie informacji podatkowych, które stanowią podstawowy materiał dowodowy służący ustaleniu podstawy opodatkowania. Świadczy to m.in. o niewykonywaniu przez organ podatkowy czynności sprawdzających, o których w art. 272 Ordynacji podatkowej. W trakcie wskazywanych tym przepisem czynności organ podatkowy powinien w szczególności podjąć działania w celu ustalenia stanu faktycznego i ewentualnego wyegzekwowania prawidłowo wypełnionej informacji – str. 19 i 23 protokołu kontroli.

Przeprowadzone badanie prawidłowości stosowania ulg w podatku rolnym wykazało niezgodne z treścią art. 13 § 1 pkt. 1 Ordynacji podatkowej oznaczenie organu podatkowego na wszystkich wydanych decyzjach dotyczących ulg inwestycyjnych oraz z tytułu nabycia gruntów – Urząd Miejski Nowogród, zamiast Burmistrz Nowogrodu – str. 21-22 protokołu kontroli.

Ustalono, że Burmistrz Nowogrodu nie przedłożył Radzie Miejskiej projektu uchwały określającej tryb oraz szczegółowe warunki zwolnienia od podatku rolnego użytków rolnych, na których zaprzestano produkcji rolnej, ustanowionego w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku rolnym. Stosowna uchwała winna być podjęta na podstawie art. 12 ust. 9 przywołanej ustawy. Brak postanowień, które powinny być zawarte w uchwale organu stanowiącego powoduje, iż realne zastosowanie zwolnienia w przypadku złożonego wniosku jest niemożliwe – str. 21 protokołu kontroli.

 

Kontrola prawidłowości i powszechności opodatkowania podatkiem od nieruchomości wykazała, że podatnik wskazany na stronie 25 protokołu kontroli dzierżawi od gminy nieruchomość o pow. 6,86 ha. Umowę dzierżawy podpisano 1 października 2009 r., w związku z czym na dzierżawcy ciąży obowiązek podatkowy począwszy od listopada, zatem winien on zapłacić podatek za 2 miesiące 2009 roku w kwocie wyliczonej w protokole kontroli.

Ustalono ponadto, że kontrolowana jednostka posiada 1.664.015 m² gruntów sklasyfikowanych jako dr-drogi, wykorzystywanych jako drogi wewnętrzne. Zostały one zwolnione z podatku od nieruchomości na podstawie § 1 pkt 1 uchwały Nr XIV/60/03 Rady Miejskiej w Nowogrodzie z dnia 12 grudnia 2003 r. w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości. W związku z tym, ich powierzchnię oraz kwotę 183.041,65 zł (1.664.015 m² x 0,11 zł) również należało wykazać we właściwych rubrykach deklaracji złożonej na rok 2009 – str. 26 protokołu kontroli.

 

Stwierdzono nieprawidłowości w zakresie naliczania odsetek za zwłokę przy wpłatach dokonywanych po upływie ustawowego terminu płatności, co polegało na nie egzekwowaniu należnych odsetek lub pobieraniu ich w nieprawidłowej wysokości. Zastosowanie mają tutaj przepisy art. 53 § 1 i 4 ustawy Ordynacja podatkowa, zasady określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz. U. Nr 165, poz. 1373), a także stawki określone w obwieszczeniach Ministra Finansów – str. 27 protokołu kontroli.

 

Badanie zagadnień związanych z opłatą targową wykazało, że w przepisach wewnętrznych Urzędu nie ustalono wzoru druków służących do poboru opłaty targowej. Możliwość ustalenia innych niż określone przepisami prawa dowodów wpłat przewiduje § 4 ust. 3 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 2006 roku w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego ( Dz. U Nr 112, poz. 761).

Ponadto stwierdzono, iż będące w użyciu w kontrolowanej jednostce pokwitowania wpłat opłaty targowej (bloczki opłaty targowej) uniemożliwiają sprawowanie kontroli ze strony organu podatkowego w zakresie prawidłowości zastosowanej stawki opłaty (na bloczkach nie wskazywano szczegółowo przedmiotu opłaty np. sprzedaż z samochodu, z ręki, z kosza, ze stołu itp.). Z przeprowadzonych ustaleń wynika, że organ podatkowy w kontrolowanym okresie ani w latach wcześniejszych nie prowadził kontroli prawidłowości pracy inkasenta, czym naruszył art. 272 oraz 281 § 1 Ordynacji podatkowej – str. 29 protokołu kontroli.

 

Ustalono, że Rada Miejska w Nowogrodzie nie podjęła uchwały w sprawie wprowadzenia opłaty prolongacyjnej. Przyczyną tego stanu rzeczy był brak projektu uchwały, który, w dbałości o kompletność dochodów, powinien przedłożyć Burmistrz Nowogrodu – str. 30 protokołu kontroli. 

 

Podczas kontroli zagadnień dotyczących poboru oraz egzekucji w zakresie podatków i opłat stwierdzono na koniec 2009 r. zaległość w kwocie 35.328,91 zł. Jak wskazuje opis zawarty na stronie 32 protokołu do zakończenia kontroli zaległości zmniejszyły się o kwotę 11.699,38 zł, co stanowi 33,12 % zaległości z końca 2009  roku.

Ustalono, iż zasady i terminy postępowania z zaległościami podatkowymi zostały uregulowane zarządzeniem Nr 14/10 Burmistrza Nowogrodu z dnia 28 kwietnia 2010 r. w sprawie czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych należności z tytułu podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych, do których mają    zastosowanie przepisy ustawy Ordynacja podatkowa.

 

Kontrola działań organu podatkowego związanych z udzielaniem ulg w zapłacie zobowiązań podatkowych wykazała, że w 8 przypadkach wydano decyzje mimo niezebrania wystarczającego materiału dowodowego, uzasadniającego ich udzielenie.

Decyzje w sprawie ulg w zapłacie podatków należy podejmować po przeprowadzeniu wnikliwego postępowania wyjaśniającego, mającego na celu ustalenie czy zachodzą przesłanki do uwzględnienia wniosku, określone w przepisach art. 67a § 1 Ordynacji podatkowej, tj. ważny interes podatnika lub interes publiczny. Mimo że decyzje w tych sprawach są decyzjami opartymi na swobodnym uznaniu, ich wydanie powinno być poprzedzone zebraniem odpowiedniego materiału dowodowego, pozwalającego na wnikliwą i obiektywną ocenę stanu faktycznego (art. 187 § 1 ustawy) – str. 34 protokołu kontroli.

 

Badając dokumentację zasad (polityki) rachunkowości stwierdzono, że do zakładowego planu kont Urzędu Miejskiego nie wprowadzono pozabilansowego konta 991 „Rozrachunki z inkasentami z tytułu pobieranych przez nich podatków podlegających przypisaniu na kontach podatników”. Ustalono, że konto takie funkcjonuje, a zapisy na nim prowadzone są zgodnie z zasadami wynikającymi z treści rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 2006 r. – str. 34- 35 protokołu kontroli.

         Jak wskazuje opis zawarty na stronach 35-36 protokołu kontroli w instrukcji  prowadzenia ewidencji księgowej przy użyciu komputera nie uwzględniono wszystkich elementów wymaganych przez przepisy art. 10 ustawy o rachunkowości.

 

Weryfikacja działań organu podatkowego związanych z prowadzeniem kontroli podatkowych wykazała, że Urząd Miejski w Nowogrodzie, w regulacjach wewnętrznych nie zawarł zasad przeprowadzania kontroli podatkowych i co za tym idzie nie ustalił planu kontroli. Organy podatkowe I instancji mają obowiązek przeprowadzania kontroli podatkowych, których celem jest sprawdzanie w jaki sposób podatnicy wywiązują się ze swoich obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. W przepisach prawa podatkowego określono prawa i obowiązki kontrolującego i kontrolowanego, sposób prowadzenia czynności kontrolnych i ich dokumentowanie. W przepisach tych brak jest natomiast szczegółowych uregulowań dotyczących częstotliwości i zakresu kontroli, przez co należy uznać, że pozostają one w gestii organu podatkowego. Wyjątkiem są podatnicy będący przedsiębiorcami. W ich przypadku organ podatkowy dokonuje kontroli w oparciu o przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 ze zm.). W zakresie częstotliwości przeprowadzania kontroli należy również mieć na uwadze przepisy rozdziału 8 ustawy Ordynacja podatkowa, w którym uregulowane są kwestie dotyczące przedawnienia zobowiązania podatkowego. W 2009 r. organ podatkowy przeprowadzał kontrole w siedzibie podatnika wyłącznie w zakresie ulg inwestycyjnych w podatku rolnym, wobec czego nie wykorzystał w pełni upoważnień ustawowych wynikających z treści art. 281 § 1 Ordynacji podatkowej – str. 36 protokołu kontroli.

 

Zakresem kontroli objęto także rzetelność i prawidłowość sporządzania sprawozdania Rb-PDP z wykonania podstawowych dochodów podatkowych gminy za 2009 rok. Badanie to wykazało nieprawidłowości naruszające rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.). I tak: - w podatku od środków transportowych zaniżono kwotę ,,skutków obniżenia górnych stawek podatków…” o 981,16 zł, co było efektem niewyliczenia skutków obniżenia stawki podatku za autobusy;

- w podatku od nieruchomości zaniżono kwotę ,,skutków udzielonych ulg i zwolnień…” o 183.041,65 zł, w wyniku niewyliczenia skutków zwolnienia z tego podatku - na podstawie uchwały Rady Miejskiej – gruntów wykorzystywanych jako drogi  wewnętrzne oraz zaniżono kwotę ,,skutków obniżenia górnych stawek podatków…” o 432.643,90 zł, w wyniku niewyliczenia skutków obniżenia stawki od gruntów wykorzystywanych jako drogi wewnętrzne. Wyliczenie kwoty skutków zawarto w opisie na str. 36 protokołu kontroli. Nieprawidłowe prezentowanie omawianych skutków ma wpływ na prawidłowość ustalenia kwoty podstawowej wchodzącej w skład części wyrównawczej subwencji ogólnej dla gmin.

W sprawozdaniu Rb – PDP „Półroczne/roczne sprawozdanie z wykonania dochodów podatkowych gminy” należy wykazywać kwoty stanowiące rzeczywiste skutki obniżenia górnych stawek podatków oraz udzielonych przez gminę ulg i zwolnień, obliczone za okres sprawozdawczy, stosownie do aktualnie obowiązujących przepisów § 3 ust. 1 pkt 9 i 10 w związku z przepisami § 7 ust. 3 „Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego”, stanowiącej załącznik Nr 39 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 20, poz. 103).  

Przy obliczaniu skutków obniżenia górnych stawek podatkowych (jako różnicy pomiędzy dochodami, jakie gmina mogłaby uzyskać stosując górne stawki podatkowe, a dochodami, jakie powinna uzyskać stosując niższe stawki uchwalone przez Radę Miejską) – wykazywanych w kolumnie „Skutki obniżenia górnych stawek podatków obliczone za okres sprawozdawczy” – należy uwzględniać także wszystkie przedmioty opodatkowania zwolnione z podatków uchwałami Rady Miejskiej. 

Z kolei w kolumnie „Skutki udzielonych ulg i zwolnień…” należy wykazywać skutki zwolnienia przedmiotów opodatkowania, przyjmując do ich wyliczenia stawkę podatku ustaloną w uchwale Rady Miejskiej.  

 

Kontrola rzetelności i poprawności wykonania zaleceń pokontrolnych dotyczących podatków i opłat, zawartych w wystąpieniu pokontrolnym RIO z dnia 12 lipca 2006 r., wykazała, że zalecenie: ,,Dostosowanie dokumentacji zasad prowadzenia rachunkowości w zakresie ewidencji księgowej podatków i opłat do wymogów wskazanych przepisów ustawy o rachunkowości i przepisów wykonawczych obowiązujących w tym zakresie” nie zostało zrealizowane – str. 37 protokołu kontroli.

 

Pośród wydatków bieżących kontroli poddano m.in. wydatki na wynagrodzenia pracowników. Stwierdzono, że Pan Burmistrz przyznał pismami z 18 grudnia 2008 r. dodatek specjalny Skarbnikowi i Sekretarzowi Gminy na czas nieokreślony w wysokości 40% wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Stosownie do postanowień § 8 ówcześnie obowiązującego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin… (Dz. U. Nr 146, poz. 1223 ze zm.), dodatek specjalny mógł być przyznany na czas określony, a w indywidualnych przypadkach także na czas nieokreślony, z tytułu okresowego zwiększenia zakresu obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań albo ze względu na charakter pracy lub warunki wykonywania pracy. W przywołanych pismach w sprawie wynagrodzeń pracowników Pan Burmistrz nie wskazał, które z wymienionych okoliczności stanowiły uzasadnienie przyznania dodatku specjalnego. Omawiany składnik wynagrodzenia specyfikuje obecnie przepis art. 36 ust. 5 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458), według którego pracownikowi samorządowemu z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań może zostać przyznany dodatek specjalny. Z brzmienia tego przepisu wynika po pierwsze, że przyznanie dodatku może nastąpić przy zaistnieniu jednej z dwóch określonych przesłanek, po drugie zaś, że pracownikowi nie można przyznać dodatku specjalnego na czas nieokreślony, ponieważ okolicznością uzasadniającą przyznanie tego składnika wynagrodzenia jest okresowe zwiększenie obowiązków lub powierzenie zadań, co powoduje, że ma on charakter świadczenia tymczasowego – str. 40 protokołu kontroli.

 

Badając wydatkowanie środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, w tym na określone regulaminem Funduszu „wynagrodzenia urlopowe”, stwierdzono, że niektórzy pracownicy mieli znaczne ilości dni niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego. Według stanu na początek 2010 roku zaległości urlopowe Pana Burmistrza wynosiły 49 dni, Skarbnika 39 dni (przy czym wykorzystanie urlopu w 2009 roku nastąpiło w wymiarze – odpowiednio – 9 i 5 dni), kierownika referatu rozwoju gospodarczego 46 dni, kierownik OPS 40 dni – str. 41-42 protokołu kontroli. Wskazany stan faktyczny świadczy o nienależytym wypełnianiu obowiązku udzielania urlopu wypoczynkowego, nałożonego na pracodawcę m.in. przepisami art. 152, art. 161, art. 162 i art. 168 Kodeksu pracy.

 

Kontrola wydatków z tytułu podróży służbowych pracowników wykazała m.in., że polecenia wyjazdu służbowego Pana Burmistrza z 18 września i 9 grudnia 2009 r. zostały podpisane przez Przewodniczącego Rady Miejskiej jako zlecającego wyjazd. Stanowiło to uchybienie przepisowi art. 8 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych, według którego tego rodzaju czynności z zakresu prawa pracy wobec Pana Burmistrza powinna wykonywać wyznaczona przez Pana osoba zastępująca (z-ca Burmistrza) lub Sekretarz Gminy. Jak ustalono, pismem z dnia 16 lipca 2009 r. do wykonywania czynności z zakresu prawa pracy wyznaczył Pan Sekretarza Gminy – str. 42 protokołu kontroli.

W przedmiocie prawidłowości udzielania i rozliczania dotacji ustalono, że w 2009 roku gmina Nowogród przekazała m.in. dotację w kwocie 3.598,45 zł dla Związku Gmin „Pisa-Narew” z siedzibą w Piszu na realizację przedsięwzięć w ramach projektu „Strategia rozwoju produktu turystycznego Pisa-Narew”. W umowie z 12 czerwca 2009 r. w sprawie określenia kosztów realizacji projektu w 2009 roku i zasad ich ponoszenia nie określono sposobu rozliczenia dotacji, co stanowiło naruszenie art. 189a w zw. z art. 130 ustawy o finansach publicznych z 30 czerwca 2005 r. – str. 44 protokołu kontroli. W obecnym stanie prawnym wymagania w zakresie treści umowy o udzielenie dotacji celowej określa art. 250 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r.

 

         Kontrola udzielania zamówień publicznych w świetle przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.) wykazała, że:

- w opisie warunków udziału w postępowaniu oraz oceny spełniania tych warunków, zawartym w specyfikacji istotnych warunków zamówienia na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej klubu w Mątwicy i świetlicy w Chmielewie, postanowiono m.in., że o zamówienie mogą ubiegać się wykonawcy, którzy wykażą się wykonaniem co najmniej jednego zadania podobnego rodzajem do przedmiotu zamówienia i potwierdzą należyte wykonanie tego zadania. W celu udokumentowania spełniania tego warunku zamawiający wymagał złożenia wykazu zadań (według ustalonego wzoru) zawierającego co najmniej jedno zadanie oraz załączenia dokumentów potwierdzających, że zadanie to zostało wykonane należycie. Jedyny ubiegający się o zamówienie wykonawca zawarł w swojej ofercie wykaz zadań, nie przedłożył natomiast dokumentów potwierdzających należyte wykonanie usług. Zamawiający nie wezwał wykonawcy w trybie art. 26 ust. 3 ustawy do złożenia brakujących dokumentów uznając, iż wykonawca spełnia wymagane warunki i udzielił mu zamówienia umową z dnia 30 października 2008 r. o wartości 59.600 zł. Według złożonego wyjaśnienia powodem niewykonania czynności z art. 26 ust. 3 Prawa zamówień publicznych był fakt, iż wykonawca realizował wcześniej na rzecz gminy podobne usługi i były one wykonane należycie – str. 54 protokołu kontroli. Podnieść należy, że według postanowień specyfikacji na wykonawcy ciążył obowiązek wykazania odpowiedniego przygotowania do wykonania zamówienia, m.in. poprzez przedłożenie będących w jego dyspozycji stosownych dokumentów. Jak orzekła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 26 maja 2009 r. (KIO/UZP 615/09, LEX nr 508624): Zamawiający ma obowiązek przeanalizować każdy z dokumentów załączonych do oferty wskazujących na spełnienie warunków postawionych w specyfikacji. W przypadku, gdy zamawiający stwierdzi braki w dokumentach załączonych do oferty, zamawiający jest obowiązany do zażądania uzupełnienia tych dokumentów, zgodnie z art. 26 ust. 3 p.z.p. (…) Ze względu na zasadę pisemności postępowania zamawiający musi opierać się tylko na dokumentach sporządzonych na piśmie i dołączonych do oferty względnie dołączonych do uzupełnienia, zgodnie z art. 26 ust. 3 p.z.p. Wykonawca musi potwierdzić spełnienie warunku posiadania niezbędnego doświadczenia, nawet gdy usługi wykonywał dla zamawiającego.,

- w dokumentacji wymienionego postępowania był zawarty druk oświadczenia kierownika zamawiającego, wymaganego przez art. 17 ust. 2 ustawy, który nie został jednakże przez Pana Burmistrza podpisany na dowód istnienia bądź braku przesłanek wyłączenia z postępowania – str. 54 protokołu kontroli. Tym samym nie wypełnił Pan, jako osoba wykonująca czynności w postępowaniu (zatwierdzająca specyfikację), wymogu przywołanego przepisu ustawy.

 

         W wyniku kontroli prowadzenia ewidencji księgowej mienia komunalnego ustalono, że w ewidencji analitycznej środków trwałych Ośrodka Pomocy Społecznej (księgi inwentarzowe) dokonywano zmian danych poprzez ich wymazywanie i korektorowanie, co sprzeciwia się sposobom dokonywania poprawek zapisów księgowych wskazanym w art. 25 ustawy o rachunkowości. Ponadto w księgach inwentarzowych OPS oraz Urzędu brak było cech (numerów fabrycznych) bliżej identyfikujących niektóre obiekty inwentarzowe. Opisanie środków trwałych w ewidencji pomocniczej za pomocą dostatecznie dokładnych danych, pozwalających na ich identyfikację, ma zasadnicze znaczenie dla ochrony posiadanych składników majątkowych, a także służy jednoznacznemu powiązaniu wyników inwentaryzacji z zapisami w księgach rachunkowych, tj. realizacji obowiązków wynikających z art. 27 ustawy o rachunkowości – str. 56 protokołu kontroli.

         Badając zagadnienie inwentaryzacji składników majątkowych ustalono, że w wewnętrznej instrukcji inwentaryzacyjnej zawarto postanowienie (pkt 89) o inwentaryzacji dostaw niefakturowanych w drodze weryfikacji, czyli porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami. Należy wskazać, że przyjęcie dostaw niefakturowanych, tj. przyjęcie na podstawie dowodów przychodu materiałów i towarów, na które dostawca nie wystawił faktury do końca okresu sprawozdawczego, nie uniemożliwia ich inwentaryzowania w drodze spisu z natury. Stosownie do postanowień art. 26 ust. 1 ustawy o rachunkowości rzeczowe składniki aktywów obrotowych inwentaryzuje się drogą spisu z natury, w drodze weryfikacji mogą być one inwentaryzowane tylko w przypadku, gdy przeprowadzenie ich spisu z natury lub uzgodnienie z przyczyn uzasadnionych nie było możliwe – str. 56 protokołu kontroli.

         Kontrola czynności inwentaryzacyjnych przeprowadzonych przez badaną jednostkę wykazała m.in. istnienie różnic pomiędzy stanem paliwa stwierdzonym na arkuszach spisu z natury datowanych na dzień 5 stycznia 2009 roku i stanem ewidencyjnym wynikającym z kart drogowych. Postępowanie wyjaśniające zaistnienie różnic nie było przez badaną jednostkę prowadzone. Jak wynika ze złożonych podczas kontroli wyjaśnień, na dzień 31 grudnia 2008 r., tj. dzień inwentaryzacji, stan rzeczywisty paliwa był zgodny ze stanem księgowym, natomiast przy wypełnianiu druków inwentaryzacyjnych popełniono omyłki, w tym co do rzeczywistej daty spisu, który miał miejsce 31 grudnia – w tym dniu dokonywano spisu przy użyciu „arkuszy roboczych” – str. 57 protokołu kontroli, załącznik nr 21 do protokołu.

 

Stwierdzone w trakcie kontroli nieprawidłowości i uchybienia były wynikiem nieprzestrzegania bądź błędnej interpretacji przepisów prawnych z zakresu gospodarki finansowej i rachunkowości gminy.

Organem wykonawczym gminy miejsko-wiejskiej jest Burmistrz, na którym spoczywają obowiązki dotyczące m.in. przygotowania projektów uchwał Rady Miejskiej, wykonywania budżetu i gospodarowania mieniem, a także ogólna odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę finansową gminy (art. 30 ust. 1 i 2, art. 60 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Burmistrz jako organ wykonawczy wykonuje zadania przy pomocy Urzędu, którego jest kierownikiem (art. 33 ust. 1 i 3 ustawy), działającego w strukturze organizacyjnej wskazanej w protokole kontroli. Odpowiedzialność za gospodarkę finansową Urzędu, jako jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie wewnętrznej kontroli zarządczej, spoczywa na Burmistrzu zgodnie z art. 53 ust. 1 i art. 69 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

Burmistrz jest również organem podatkowym pierwszej instancji w myśl przepisu art. 13 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

         Obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości oraz nadzorowania prac z tego zakresu spoczywały, stosownie do zakresu czynności, na Skarbniku Gminy. Zakres obowiązków Skarbnika określają przepisy art. 54 ustawy o finansach publicznych.

 

Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Rozważenie powołania zastępcy Burmistrza, mając na uwadze regulacje w kwestii kierowania gminą w przypadku zaistnienia przemijającej przeszkody w wykonywaniu zadań i kompetencji przez Pana Burmistrza.

2. W zakresie organizacji Urzędu Miejskiego:

a) opracowanie regulaminu pracy Urzędu,

b) zatrudnienie kierownika USC lub rozważenie stosownych zmian w regulaminie organizacyjnym Urzędu mając na uwadze postanowienia art. 6 ustawy z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2004 r. Nr 161, poz. 1688 ze zm.).

3. Dokonanie aktualizacji dokumentacji przyjętych zasad rachunkowości, w tym w zakresie rachunkowości podatkowej, celem zapewnienia zgodności jej postanowień z przepisami prawa i faktycznie stosowanymi rozwiązaniami. Terminowe, stosownie do wymogów prawnych, dokonywanie aktualizacji tej dokumentacji.

4. Zapewnienie terminowego sporządzania wszystkich jednostkowych sprawozdań finansowych (w tym bilansów).

5. Zorganizowanie obiegu dokumentów finansowo-księgowych w sposób zapewniający każdorazowe kontrasygnowanie przez Skarbnika, lub osobę przez niego upoważnioną, czynności prawnych powodujących powstanie zobowiązań pieniężnych.

6. Dokonanie zmian w regulaminie udzielania zamówień, do których nie mają zastosowania przepisy Prawa zamówień publicznych, mając na uwadze tezy zawarte w części opisowej wystąpienia.

7. Przedłożenie Radzie Miejskiej projektu uchwały w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy, mając m.in. na uwadze, że zawarte w programie zasady polityki czynszowej stanowią podstawę ustalenia przez Pana Burmistrza stawek czynszu za lokale mieszkalne (art. 8 pkt 1 ustawy o ochronie praw lokatorów…).

8. Przedłożenie Radzie Miejskiej projektu uchwały w sprawie gospodarowania nieruchomościami, zawierającego postanowienia w kwestii zasad ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony. Do czasu określenia zasad dokonywanie tych czynności wyłącznie za zgodą Rady Miejskiej.

9. Dostosowanie zakresu czynności pracownika komórki wymiaru podatków i opłat lokalnych do faktycznie wykonywanych zadań. Przeanalizowanie pod tym katem zakresów czynności innych pracowników tej komórki.

10. Wyegzekwowanie od podatników brakujących informacji w sprawie podatku rolnego i leśnego.

11. Oznaczanie organu podatkowego na wydawanych decyzjach zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.

12. Przedłożenie Radzie Miejskiej projektu uchwały określającej tryb oraz szczegółowe warunki zwolnienia od podatku rolnego użytków rolnych, na których zaprzestano produkcji rolnej.

13. Zachowanie powszechności i prawidłowości opodatkowania podatkiem od nieruchomości, wyeliminowanie nieprawidłowości wskazanych w protokole kontroli. W odpowiedzi na zalecenia podanie informacji dotyczących zakresu podjętych działań, także w wymiarze finansowym.

14. Przestrzeganie przepisów Ordynacji podatkowej w zakresie naliczania odsetek od nieterminowych wpłat podatków.

15. Uwzględnienie w deklaracji podatku od nieruchomości za rok 2009 kwot podatku za drogi wewnętrzne zgodnie z częścią opisową protokołu kontroli.

16. Uzupełnienie wewnętrznych uregulowań o wzory druków stosowanych do poboru opłaty targowej oraz przeprowadzanie kontroli inkasenta tej opłaty mając na względzie przywołane przepisy Ordynacji podatkowej.

17. Rozważenie kwestii wprowadzenia opłaty prolongacyjnej z zachowaniem obowiązujących w tej materii przepisów ustawy Ordynacja podatkowa.

18. Wydawanie decyzji umorzeniowych zgodnie z przepisami ustawy Ordynacja podatkowa, po przeprowadzeniu wyczerpującego postępowania dowodowego, w celu wszechstronnego wyjaśnienia okoliczności sprawy.

19. Uzupełnienie regulacji wewnętrznych o zasady przeprowadzania kontroli u podatników podatków i opłat lokalnych oraz ustalanie planów kontroli.

20. Sporządzenie skorygowanego sprawozdania za 2009 r. (również w formie elektronicznej) oraz przekazanie go do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespół w Łomży.

21. Przyznawanie dodatków specjalnych z uwzględnieniem obowiązującej regulacji, wynikającej z art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych.

22. Podjęcie działań zmierzających do udzielania pracownikom urlopów wypoczynkowych według wymogów kodeksu pracy.

23. Odbywanie podróży służbowych przez Pana Burmistrza na podstawie poleceń wyjazdu wystawionych przez podmiot uprawniony do tej czynności.

24. Określanie w umowach w sprawie udzielenia dotacji celowej sposobu jej rozliczenia, jak tego wymaga art. 250 ustawy o finansach publicznych.

25. W zakresie udzielania zamówień publicznych:

a) stosowanie trybu przewidzianego w przepisach art. 26 ust. 3 Prawa zamówień publicznych w przypadku zaistnienia okoliczności określonych tymi przepisami,

b) składanie przez Pana Burmistrza oświadczeń o istnieniu lub braku okoliczności powodujących obowiązek wyłączenia z postępowania, w przypadku wykonywania czynności w postępowaniu.

26. W zakresie ewidencji księgowej środków trwałych:

a) zobowiązanie Skarbnika do wprowadzania korekt zapisów księgowych w księgach inwentarzowych w sposób zgodny z wymogami prawa,

b) spowodowanie uzupełnienia ewidencji analitycznej środków trwałych o elementy służące właściwej ochronie posiadanych składników majątkowych i należytemu przeprowadzaniu ich inwentaryzacji drogą spisu z natury.

27. W zakresie inwentaryzacji:

a) dokonanie zmian instrukcji inwetaryzacyjnej w zakresie wskazania metody inwentaryzacji dostaw niefakturowanych,

b) zapewnienie przestrzegania ustalonych instrukcją zasad przeprowadzania i dokumentowania inwentaryzacji, w tym rzetelnego dokumentowania czynności przez zespoły spisowe.

28. Rzetelne realizowanie zaleceń pokontrolnych, stosownie do udzielonej odpowiedzi o sposobie ich wykonania.

O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku Zespół w Łomży w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.

         Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

        Prezes

Regionalnej Izby Obrachunkowej

  w Białymstoku

 

 

 

Do wiadomości:

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku

Zespół w Łomży





Odsłon dokumentu: 120437336
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120437336 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |