zalecenia - Przedszkole Samorządowe nr 4 w Sokółce
Autor:
BIP Admin
Dodane przez:
BIP Admin
Data utworzenia:
2010-08-06 12:00
Data modyfikacji:
2010-08-06 12:00
Data publikacji:
2010-08-06 12:00
Wersja dokumentu:
1
Kontrola problemowa gospodarki finansowej
przeprowadzona w Przedszkolu Samorządowym nr 4 w
Sokółce
przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w
Białymstoku
Ustalenia
kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 08 czerwca 2010 roku
(znak: RIO.I.6002-7/10), o treści jak niżej:
Pani
Irena Szarkowska
Dyrektor
Przedszkola Nr 4
w Sokółce
W
wyniku problemowej kontroli gospodarki finansowej, przeprowadzonej w
Przedszkolu Nr 4 w Sokółce na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust.
1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych
(Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektora Regionalnej Izby
Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia opisane
w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej
jednostce. W związku z tym, że Przedszkole Nr 4 zostało wyznaczone przez Radę
Miejską w Sokółce do prowadzenia obsługi finansowo-księgowej przedszkoli
prowadzonych przez gminę Sokółka ustalenia kontroli dotyczą również
Przedszkoli: Nr 1, Nr 2, Nr 3 i Nr 5 w Sokółce.
Zakresem
kontroli objęto sprawy ogólno-organizacyjne, w tym regulacje wewnętrzne z
zakresu gospodarki finansowej i rachunkowości zakładów budżetowych,
funkcjonowanie kontroli wewnętrznej i rachunkowości, sprawozdawczość finansową,
gospodarkę pieniężną i rozrachunki, przychody i wydatki stanowiące koszty
objęte planami finansowymi przedszkoli, w tym zagadnienie osiągania przez
jednostki samorządu terytorialnego wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli,
o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z
2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.), gospodarowanie składnikami majątkowymi oraz
rozliczenia z budżetem gminy Sokółka.
Badając
prawidłowość i terminowość zapisów księgowych stwierdzono, że zakup środka
trwałego – kserokopiarki o wartości 3.545 zł, sfinansowany własnymi środkami
Przedszkola Nr 4, został odniesiony do kosztów działalności operacyjnej w par.
4210 „Zakup materiałów i wyposażenia”. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra
Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości
oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu
terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U.
Nr 142, poz.1020 ze zm.) wydatek na zakup środka trwałego, jako wydatek
inwestycyjny, należało zaewidencjonować na koncie 740 „Dotacje i środki na
inwestycje”(zapis Wn 740, Ma 800 „Fundusz jednostki”) i zaliczyć do par. 6080
„Wydatki na zakupy inwestycyjne zakładów budżetowych” wskazanego w załączniku
nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie
szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków… (Dz. U. Nr 107, poz. 726 ze zm.;
obecnie klasyfikację budżetową określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia
2 marca 2010 r. (Dz. U. Nr 38, poz. 207)). Nieprawidłowa ewidencja zakupu
środka trwałego miała wpływ na dane zawarte w sprawozdaniu Rb-30 Przedszkola Nr
4, w którym m.in. nie wypełniono części D „Informacja o finansowaniu inwestycji
zakładu budżetowego” – str. 8, 9 protokołu kontroli.
Kontrolując
prawidłowość sporządzenia sprawozdań Rb-30 stwierdzono też, że sprawozdania
jednostkowe Przedszkoli Nr 1, Nr 2, Nr 3 i Nr 5 nie były podpisane przez
dyrektorów tych placówek, lecz przez Panią Dyrektor jako kierownika jednostki
prowadzącej ich obsługę księgową. Zgodnie z obowiązującym w badanym okresie
rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie
sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 ze zm.) i aktualnie
obowiązującym w tej kwestii rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 3 lutego
2010 r. (Dz. U. Nr 20, poz. 103), obowiązek sporządzania jednostkowych
sprawozdań budżetowych spoczywa na kierownikach poszczególnych jednostek, a
sporządzenie sprawozdania winno być potwierdzone złożeniem podpisu – str. 9
protokołu kontroli.
Zgodnie
z zarządzeniem dyrektora Przedszkola Nr 4 w sprawie określenia polityki
rachunkowości, przyjętym do stosowania przez dyrektorów pozostałych
przedszkoli, Przedszkole Nr 4 sporządza bilans, rachunek zysków i strat oraz
zestawienie zmian w funduszu jednostki. Z ustaleń kontroli wynika, że w
rzeczywistości sporządzano jedynie zbiorcze sprawozdanie finansowe dla
wszystkich zakładów objętych obsługą finansowo-księgową. W trakcie kontroli
zostały sporządzone jednostkowe sprawozdania finansowe poszczególnych
przedszkoli za 2008 i 2009 r., które w dniu podpisania protokołu przekazano
Burmistrzowi Sokółki – str.10 protokołu kontroli.
Prawna
odrębność poszczególnych zakładów budżetowych objętych skoncentrowaną
księgowością nie była też uwzględniana w procedurze opracowywania planów
finansowych. W szczególności Burmistrz Sokółki nie informował dyrektorów
poszczególnych przedszkoli o wysokości dotacji podmiotowych – informacje w tym
zakresie były przedstawiane w kwocie zbiorczej, a projekt rozdziału dotacji na
poszczególne przedszkola dokonywany był przez Przedszkole Nr 4. Taki sposób
postępowania był niezgodny z przepisami § 39 i § 43 rozporządzenia Ministra
Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek
budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu
postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. Nr
116, poz. 783) – str. 12-14 protokołu kontroli.
Z
poczynionych ustaleń w zakresie planowania finansowego wynika ponadto, że
dyrektorzy przedszkoli przy ustalaniu planów swoich jednostek, jak i organy
gminy przy opracowywaniu budżetu gminy, stosowali zasadę, że prognozowany lub
rzeczywisty stan środków obrotowych przedszkoli na koniec poprzedniego roku
jest automatycznie przyjmowany jako stan środków na początek następnego roku
budżetowego, bez względu na to, czy ten stan jest wyższy (oznaczający nadwyżkę
środków obrotowych), czy niższy od stanu planowanego na koniec roku. Prowadziło
to do naruszenia przepisów § 49 ust. 4 i 6 rozporządzenia Ministra Finansów z
dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych,
zakładów budżetowych… w kwestii wpłat do budżetu nadwyżek środków obrotowych
przez zakłady budżetowe. Z ustaleń kontroli wynika, że różnice między
faktycznym a planowanym stanem środków obrotowych wystąpiły na koniec 2006 i
2008 r. we wszystkich przedszkolach, a na koniec 2007 r. – w przedszkolach Nr
1, Nr 2 i Nr 5. Z uwagi na stosowaną praktykę nadwyżki środków obrotowych
(łącznie 337.201,22 zł) nie zostały wpłacone do budżetu gminy, lecz
uwzględnione przy określaniu kwot dotacji podmiotowych dla przedszkoli – str.
14, 30-31 protokołu kontroli.
W
zakresie wymaganej przepisami art. 30a Karty Nauczyciela analizy poniesionych w
2009 roku wydatków na wynagrodzenia nauczycieli w odniesieniu do wysokości
średnich wynagrodzeń, o których mowa w art. 30 ust. 3 ustawy, oraz
średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli na poszczególnych stopniach
awansu zawodowego ustalono, że Przedszkole Nr 4 oraz pozostałe przedszkola
sporządziły jednostkowe sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń
nauczycieli. Były one podstawą sporządzenia przez Burmistrza Sokółki
sprawozdania zawierającego dane dotyczące wszystkich nauczycieli zatrudnionych
w jednostkach oświatowych gminy Sokółka. Jak stwierdzono, Przedszkole Nr 4
wykazało w sprawozdaniu przekazanym do Urzędu Miejskiego liczbę 4,05 etatów
nauczycieli mianowanych w okresie od 1 września do 31 grudnia, a rzeczywiste
zatrudnienie w tym okresie wynosiło 5,05 etatów. W danych tych nie uwzględniono
jednego etatu, z tym, że dane dotyczące wynagrodzenia tego nauczyciela zostały
w sprawozdaniu uwzględnione. Niewykazanie zatrudnienia jednego nauczyciela w
okresie od 1 września do 31 grudnia 2009 r. spowodowało, poza zaniżeniem
średniej liczby etatów nauczycieli mianowanych w gminie, również zaniżenie o
13.171,68 zł kwoty wykazywanej w kol. 8 sprawozdania oraz zaniżenie o 13.171,68
zł kwoty różnicy wykazywanej w kol. 10 sprawozdania sporządzonego przez
jednostkę samorządu terytorialnego – str. 25 protokołu kontroli.
Z uwagi na nieosiągnięcie w 2009 r. w
gminie Sokółka wymaganego poziomu wynagrodzeń nauczycieli w styczniu 2010 r.
m.in. nauczycielom przedszkoli zostały wypłacone jednorazowe dodatki
uzupełniające, o których mowa w art. 30a ust. 3 Karty Nauczyciela, w łącznej
kwocie 46.631,78 zł. Kwoty indywidualnych dodatków uzupełniających zostały
wyliczone w oparciu o pismo Urzędu Miejskiego w Sokółce, zawierające wskazania
wysokości dodatku na poszczególnych stopniach awansu zawodowego nauczycieli.
Przekazane przez organ prowadzący dane nie zostały ustalone z uwzględnieniem
wzoru wyliczania jednorazowego dodatku uzupełniającego dla danego nauczyciela
zawartego w punkcie 2. załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania
sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych
stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego
(Dz. U. Nr 6, poz. 35). W efekcie, dodatki uzupełniające dla poszczególnych
nauczycieli przedszkoli zostały ustalone nieprawidłowo. Ponadto, przy ustaleniu
i wypłacie kwot dodatków uzupełniających dla nauczycieli zatrudnionych w
Przedszkolu Nr 5 nie uwzględniono nauczyciela stażysty i nauczyciela
kontraktowego, których zatrudnienie ustało w trakcie 2009 r. Natomiast przy
ustaleniu dodatku jednemu z nauczycieli kontraktowych nie uwzględniono faktu,
że w okresie styczeń – sierpień był on wynagradzany jako nauczyciel stażysta –
wypłacono ten dodatek w całości jak dla nauczyciela kontraktowego – str. 21-27
protokołu kontroli. Zgodnie z § 5 przywołanego rozrządzenia MEN, wysokość
jednorazowego dodatku uzupełniającego, o którym mowa w art. 30a ust. 3 Karty
Nauczyciela, ustala się proporcjonalnie do okresu zatrudnienia, w którym
nauczyciel pobierał wynagrodzenie, oraz osobistej stawki wynagrodzenia
zasadniczego nauczyciela, w sposób określony w załączniku nr 1 do
rozporządzenia. Kwestia ustalenia dodatków uzupełniających zostanie podniesiona
przez Izbę Obrachunkową w wystąpieniu pokontrolnym do Burmistrza Sokółki,
skierowanym w wyniku przeprowadzonej w Urzędzie Miejskim kompleksowej kontroli
gospodarki finansowej gminy.
W
wyniku czynności kontrolnych ustalono, że wysokość kwot przekazanych w 2009 r.
na rachunek Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nie uwzględnia korekty
naliczenia odpisów na Fundusz dokonanej w grudniu 2009 r. w łącznej kwocie
18.827,70 zł. Na wymienioną kwotę składają się skutki korekty Funduszu w
Przedszkolach Nr 1, Nr 2, Nr 3 i Nr 5. Dyrektorzy tych przedszkoli nie podjęli
decyzji w sprawie zwiększenia kosztów i dokonania przelewu kwot odpisów
uzupełniających na rachunek ZFŚS, mimo otrzymania informacji od przedszkola
prowadzącego obsługę finansowo-księgową o wysokości naliczonej kwoty i o
konieczności podjęcia decyzji w sprawie przelewu skorygowanej kwoty środków –
str. 28 protokołu kontroli. Zaniechanie przez dyrektorów wymienionych
przedszkoli korekty odpisów na Fundusz stanowiło naruszenie art. 53 ust. 1
ustawy Karta Nauczyciela oraz art. 5 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o
zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze
zm.).
Stwierdzone
w trakcie kontroli nieprawidłowości i uchybienia były wynikiem
nieprzestrzegania lub błędnej interpretacji przepisów prawnych dotyczących
gospodarki finansowej i rachunkowości zakładów budżetowych, przy czym ustalenia
kontroli wskazują, że przyczyny niektórych nieprawidłowości są efektem błędnych
rozwiązań stosowanych przez organ prowadzący przedszkola.
Odpowiedzialność za gospodarkę finansową jednostki
sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie
zarządczej kontroli wewnętrznej, spoczywa na kierowniku każdej jednostki,
zgodnie z art. 53 ust. 1 i art. 69 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o
finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).
Wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości należy
do głównego księgowego. Prawa i obowiązki głównych księgowych określa od 1
stycznia 2010 r. art. 54 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych.
Mając
na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach
obrachunkowych, zalecam:
1. Prowadzenie ewidencji zakupów
inwestycyjnych, finansowanych z własnych środków przedszkoli jako zakładów
budżetowych (do czasu ich przekształcenia w jednostki budżetowe), zgodnie z
przepisami rozporządzeń Ministra Finansów wskazanych w części opisowej
wystąpienia.
3. Zaprzestanie dokonywania podziału
dotacji z budżetu gminy na poszczególne przedszkola oraz ujmowania określonych
w ten sposób danych w propozycjach projektów planów i planów finansowych,
których sporządzanie należy do właściwości dyrektorów przedszkoli, mając na
uwadze, że kompetencja w zakresie ustalania wysokości środków dla
poszczególnych jednostek przysługuje Burmistrzowi.
4.
Zachowanie należytej staranności przy ustalaniu
danych służących Burmistrzowi Sokółki do sporządzenia sprawozdania na podstawie
art. 30a ust. 4 Karty Nauczyciela w zakresie ilości etatów nauczycieli.
5. Uwzględnianie przy ustalaniu
dodatków uzupełniających wszystkich nauczycieli, którzy byli zatrudnieni i
pobierali wynagrodzenie ze środków ujętych w planie finansowym przedszkola w
ciągu roku podlegającego analizie, z należytym uwzględnieniem poszczególnych
stopni awansu zawodowego.
6. Odniesienie w koszty 2010 r.
skorygowanych odpisów na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych za 2009 r.
poszczególnych przedszkoli i poinformowanie dyrektorów tych przedszkoli o
obowiązku przekazania wartości skorygowanych odpisów na rachunek bankowy
Funduszu.
O
sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę
Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego
wystąpienia.
Dodatkowo
informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania
wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za
pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o
regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie
zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być
tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe
zastosowanie.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Do wiadomości:
Burmistrz Sokółki
Odsłon dokumentu: 120437358 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak