Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność kontrolna » Działalność kontrolna 2010

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół Samorządowych w Dąbrowie Białostockiej  

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół w Drohiczynie  

zalecenia - BOSS w Łapach  

zalecenia - BOSS w Trzciannem  

zalecenia - Gimnazjum Nr 2 w Augustowie  

zalecenia - Gimnazjum w Wysokiem Mazowieckiem  

zalecenia - Gmina Bargłów Kościelny  

zalecenia - Gmina Białowieża  

zalecenia - Gmina Boćki  

zalecenia - Gmina Czyże  

zalecenia - Gmina Dziadkowice  

zalecenia - Gmina Filipów  

zalecenia - Gmina Giby  

zalecenia - Gmina Janów  

zalecenia - Gmina Klukowo  

zalecenia - Gmina Łomża  

zalecenia - Gmina Mielnik  

zalecenia - Gmina Nurzec Stacja  

zalecenia - Gmina Perlejewo  

zalecenia - Gmina Raczki  

zalecenia - Gmina Radziłów  

zalecenia - Gmina Sokoły  

zalecenia - Gmina Sztabin  

zalecenia - Gmina Szudziałowo  

zalecenia - Gmina Śniadowo  

zalecenia - Gmina Trzcianne  

zalecenia - Gmina Zbójna  

zalecenia - Jednostka Organizacyjna do Obsługi Szkół w Boćkach  

zalecenia - Miasto Augustów  

zalecenia - Miasto i Gmina Czarna Białostocka  

zalecenia - Miasto i Gmina Dąbrowa Białostocka  

zalecenia - Miasto i Gmina Drohiczyn  

zalecenia - Miasto i Gmina Jedwabne  

zalecenia - Miasto i Gmina Krynki  

zalecenia - Miasto i Gmina Łapy  

zalecenia - Miasto i Gmina Nowogród  

zalecenia - Miasto i Gmina Sokółka  

zalecenia - Miasto i Gmina Stawiski  

zalecenia - Miasto i Gmina Supraśl  

zalecenia - Miasto i Gmina Suraż  

zalecenia - Miasto Kolno  

zalecenia - Miasto Wysokie Mazowieckie  

zalecenia - Miasto Zambrów  

zalecenia - Miejska Dyrekcja Inwestycji w Suwałkach  

zalecenia - Miejskie Gimnazjum nr 1 w Zambrowie  

zalecenia - Przedszkole Samorządowe nr 4 w Sokółce  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Sokółce  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Mońkach  

zalecenia - Samorząd Województwa Podlaskiego  

zalecenia - Szkoła Podstawowa Nr 1 w Sokółce  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 2 w Czarnej Białostockiej  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Perlejewie  

zalecenia - Urząd Gminy Kulesze Kościelne  

zalecenia - Urząd Gminy Sejny  

zalecenia - Zespól Szkół Sportowych w Supraślu  

zalecenia - Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół w Sejnach  

zalecenia - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Białowieży  

zalecenia - Zespół Szkół i Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Surażu  

zalecenia - Zespół Szkół im. E. Orzeszkowej w Sobolewie  

zalecenia - Zespół Szkół Samorządowych w Janowie  

zalecenia - Zespół Szkół Samorządowych w Krynkach  

zalecenia - Zespół Szkół w Czarnej Wsi Kościelnej  

zalecenia - Zespół Szkół w Czyżach  

zalecenia - Zespół Szkół w Dziadkowicach  

zalecenia - Zespół Szkół w Filipowie  

zalecenia - Zespół Szkół w Kuleszach Kościelnych  

zalecenia - Zespół Szkół w Mielniku  



zalecenia - Gmina Trzcianne

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2010-08-09 11:59
Data modyfikacji:  2010-08-09 11:59
Data publikacji:  2010-08-09 11:59
Wersja dokumentu:  1


Kontrola kompleksowa gospodarki finansowej

przeprowadzona w Urzędzie Gminy Trzcianne

przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

 

 

 

         Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 23 lipca 2010 roku (znak: RIO.I.6001-4/10), o treści jak niżej:

 

 

 

Pan

Zdzisław Dąbrowski

Wójt Gminy Trzcianne

 

 

         W wyniku kompleksowej kontroli gospodarki finansowej gminy Trzcianne za okres 2009 roku i inne wybrane okresy, przeprowadzonej w Urzędzie Gminy Trzcianne na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.

 

Zakresem kontroli objęto regulacje wewnętrzne dotyczące ustroju i funkcjonowania gminy i jej jednostek organizacyjnych, funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, prowadzenie rachunkowości, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, wykonanie budżetu, w tym realizację wybranych rodzajów dochodów i wydatków, udzielanie zamówień publicznych, realizację zadań zleconych i w ramach porozumień, gospodarowanie mieniem komunalnym, rozliczenia budżetu z jednostkami organizacyjnymi.

 

Kontrola wykazała, że obowiązujący w 2009 r. zakres czynności Skarbnika Gminy nie był zgodny z postanowieniami art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.). W trakcie kontroli, aneksem do zakresu czynności, dodano brakujące elementy dotyczące prowadzenia przez Skarbnika rachunkowości jednostki oraz dokonywania wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych. Uzupełniony zakres czynności spełnia wymogi określone w art. 54 ust. 1 obecnie obowiązującej ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) – str. 3 protokołu kontroli.

    Stosownie do art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez wójta. Z ustaleń kontroli wynika, że wskazane pełnomocnictwo nie zostało udzielone dyrektorowi Gimnazjum w Trzciannem – str. 3-4 protokołu kontroli.

 

Analiza wprowadzonych przez Pana Wójta uregulowań dotyczących prowadzenia rachunkowości i gospodarki finansowej, w tym kontroli wewnętrznej, wykazała, że nie zawierają one wykazu pracowników bądź stanowisk upoważnionych do zatwierdzania dokumentów finansowych pod względem merytorycznym oraz formalno-rachunkowym. Kwestie te nie znalazły również odzwierciedlenia w zakresach czynności pracowników. W zakresie funkcjonowania kontroli wewnętrznej zbadano dokumenty źródłowe wydatków zgromadzone w zbiorze dowodów Urzędu Gminy z grudnia 2009 r. Na dowodach tych znajdują się podpisy pracowników stwierdzających dokonanie operacji wymienionej w dokumencie, sprawdzenie pod względem merytorycznym, pod względem formalnym i rachunkowym, zatwierdzenie dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych. Jak ustalono, dokumenty były zatwierdzane pod względem merytorycznym przez Wójta, zastępcę Wójta oraz Skarbnika Gminy a pod względem formalno-rachunkowym przez pracowników Referatu Finansowego – str. 5, 6 protokołu kontroli.

Instytucje kultury – Gminny Ośrodek Kultury i Biblioteka Publiczna Gminy Trzcianne – oraz Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej posiadają oddzielne rachunki bankowe, jednakże nie posiadają regulacji wewnętrznych przewidujących zatwierdzanie dokumentów do wypłaty przez ich kierowników. W praktyce dokumenty źródłowe są zatwierdzane do wypłaty przez Pana Wójta i Skarbnika Gminy, sprawdzane pod względem merytorycznym przez kierowników tych jednostek, natomiast pod względem formalno-rachunkowym są sprawdzane przez upoważnionego pracownika Referatu Finansowego, zajmującego się obsługą finansowo-księgową tych jednostek. Należy wskazać, że stosownie do art. 53 ust. 1, art. 68 i art. 69 ust. 1 pkt 3 obowiązującej obecnie ustawy o finansach publicznych (w poprzedniej ustawie art. 44 ust. 1 i art. 47) odpowiedzialność za gospodarkę finansową jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli zarządczej, spoczywa na kierowniku każdej jednostki. Z tego względu procedury wewnętrzne w tym obszarze powinny być określone przez kierowników tych jednostek – str. 5 protokołu kontroli.

Rachunkowość Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, Ośrodka Kultury i Biblioteki Publicznej jest prowadzona przez Urząd Gminy (postanowienia w tym względzie zawarto w statutach obsługiwanych jednostek i regulaminie organizacyjnym Urzędu). Podstawą jej prowadzenia jest zarządzenie nr 39/07 Wójta Gminy z dnia 18 października 2007 r. w sprawie zakładowego planu kont dla budżetu gminy, jednostek budżetowych gminy i instytucji kultury. Stosownie do postanowień art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.), opracowanie dokumentacji zasad rachunkowości należy do kierownika jednostki, zatem Pan Wójt nie jest uprawniony do ustalania polityki rachunkowości w GOPS i instytucjach kultury. Poza tym, funkcji głównego księgowego w obsługiwanych jednostkach nie mogą pełnić pracownicy Urzędu Gminy (w tym Skarbnik), gdyż zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy o finansach publicznych (poprzednio art. 45 ust. 1), głównym księgowym jednostki sektora finansów publicznych może być jedynie pracownik tej jednostki – str. 4, 6, 7-8 protokołu kontroli. W odniesieniu do obsługiwanych jednostek (GOPS i instytucji kultury) należy też wskazać, że art. 11 ustawy o rachunkowości, w brzmieniu obowiązującym od 10 kwietnia 2010 r., stanowi, iż księgi rachunkowe są prowadzone przez jednostkę; jednostka może powierzyć prowadzenie ksiąg rachunkowych przedsiębiorcy, o którym mowa w art. 76a ust. 3, lub przedsiębiorcy prowadzącemu działalność w tym zakresie z innego państwa członkowskiego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stwierdzono ponadto, że w zakładowym planie kont dla budżetu i jednostek budżetowych, opartym o przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 ze zm.), do dnia rozpoczęcia kontroli nie zostały uwzględnione regulacje zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 15 kwietnia 2008 r. zmieniającym przywołane rozporządzenie (zmiany wynikające z tego rozporządzenia należało uwzględnić w wewnętrznej dokumentacji zasad rachunkowości do 14 sierpnia 2008 r.) – str. 7 protokołu kontroli.

 

Badając prawidłowość i terminowość zapisów księgowych stwierdzono, że w szeregu przypadków zapisy te nie odzwierciedlały stanu rzeczywistego i w związku z tym księgi rachunkowe nie spełniały wymogów określonych w art. 24 w zakresie ich rzetelnego i bezbłędnego prowadzenia. W wyniku czynności kontrolnych stwierdzono następujące nieprawidłowości w prowadzeniu ewidencji księgowej, naruszające przepisy rozporządzenia Ministra Finansów w spawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont…:

1) Na podstawie analizy zapisów na koncie 080 „Inwestycje (środki trwałe w budowie)” stwierdzono, że saldo konta analitycznego, na którym ujmowano nakłady dotyczące realizacji hali sportowej i zespołu boisk, wynosiło na początek 2007 r. 3.059.286,63 zł. W 2007 r., w okresie styczeń – lipiec, na koncie 080 ujęto nakłady w łącznej kwocie 1.062.049,76 zł, w tym nakłady wynikające z faktur wykonawcy wystawionych w 2006 r. – 994.534,93 zł i w 2007 r. – 67.514,83 zł. Mimo rozliczenia zadań inwestycyjnych i przekazania powstałych w ich wyniku efektów na stan środków trwałych Szkoły Podstawowej, na koncie 080 Urzędu do rozpoczęcia kontroli nie wystąpiły żadne księgowania. W związku z tym, na koniec 2007, 2008 i 2009 r. konto 080 wykazywało nierealne saldo strony Wn w kwocie 4.121.336,39 zł. Saldo to było w dodatku o 1.015.852,94 zł wyższe od wyceny omawianych obiektów przekazanych na stan szkoły i ujętych w jej ewidencji zapisem Wn 011 „Środki trwałe”, Ma 800 „Fundusz jednostki”.

W trakcie kontroli wskazano na konieczność przeanalizowania dokumentów źródłowych związanych z realizacją omawianych zadań, ponieważ ustalenia kontroli prowadzą do wniosku, że nieopłacone w 2006 r. faktury w łącznej kwocie 994.534,93 zł zostały ujęte w księgach 2006 r. zapisem Wn 080, Ma 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami” i w takiej samej wysokości ponownie w księgach 2007 r. – zapisem Wn 080, Ma 201 (zapis równoległy do zapisu – Wn 201, Ma 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych).

Z analizy zapisów na koncie 201 (analityka 201-4) wynika, że konto analityczne wykazywało na początek 2007 r. saldo strony Ma w kwocie 994.534,94 zł. W 2007 r. na stronie Wn zaksięgowano operacje związane z zapłatą faktur z 2006 i 2007 r. w łącznej kwocie 1.155.135,76 zł i przypisy zobowiązań na stronie Ma w kwocie 1.062.049,76 zł, w tym kwota 994.534,94 zł z tytułu ujętych powtórnie faktur z 2006 r. Na koniec 2008 r. konto analityczne 201-4 wykazywało saldo strony Wn w kwocie 93.086,00 zł i saldo strony Ma – 994.534,94 zł. W takiej samej wysokości jak na koniec 2007 r. konto 201-4 wykazywało salda Wn i Ma na koniec 2008 r.

Na początek 2009 r. do ksiąg rachunkowych Urzędu wprowadzono saldo Ma konta 201-4 w kwocie 901.448,94 zł (saldo Ma 994.534,94 zł minus saldo Wn 93.086,00 zł). Saldo to występowało również według stanu na koniec 2009 r. W wyniku czynności kontrolnych ustalono, że saldo strony Wn konta 201-4 ( rozrachunki z firmą POLBUD z Bielska Podlaskiego) powstało w 2007 r. w wyniku ujęcia na tym koncie zapłaty faktury nr 7/2007 firmy PBD Adam Czarnecki za budowę drogi Szorce (zapis Wn 201-4, Ma 130 – 93.086 zł), ale z pominięciem ewidencji tej faktury zapisem Wn 080, Ma 201-4. Pod datą 31 grudnia 2009 r. saldo konta 201-4 w kwocie 901.448,94 zł przeksięgowano błędnie na zwiększenie funduszu jednostki.

Z prowadzonej na koncie 080 ewidencji nakładów inwestycyjnych wynika, że wartość poniesionych nakładów (bez ujętych podwójnie faktur w wysokości 994.534,94 zł) wyniosła łącznie 3.126.801,46 zł, tj. o 21.318,01 zł więcej od wyceny inwestycji.

2) W księgach 2007 r. ujęto zapisem Wn 080-9, Ma 130 fakturę nr 481 firmy MAKBUD za wykonanie oświetlenia we wsi Nowa Wieś o wartości 96.867,06 zł. Faktura ta znajdowała się w wykazie faktur otrzymanych w 2006 r. i nieopłaconych do końca roku. Zobowiązanie z tego tytułu zostało ujęte w księgach 2006 r. zapisem Wn 400 „Koszty według rodzajów”, Ma 201, mimo zakwalifikowania nieopłaconej faktury do nakładów inwestycyjnych. W związku z tym – po przeksięgowaniu salda konta na konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”, następnie salda konta 860 na zmniejszenie funduszu jednostki oraz po przeksięgowaniu wydatków ujętych na koncie 130 na stronę Ma konta 800 – z tytułu analizowanego zadania inwestycyjnego nie nastąpiło zwiększenie funduszu jednostki. Wartości środka trwałego przyjętego na stan w 2007 r. odpowiada w pasywach bilansu zobowiązanie ujęte na koncie 201, mimo opłacenia faktury wykonawcy.

3) Zapisy na koncie analitycznym 080-2 „Kanalizacja sanitarna w Nowej Wsi”, dokonane w grudniu 2008 r., nie obejmowały nakładów w kwocie 625.000 zł opłaconych z dotacji otrzymanej z Fundacji EkoFundusz. Nakłady inwestycyjne dotyczące tego zadania na koniec 2008 r. wynosiły 145.812,46 zł, zamiast 770.812,46 zł. Operacje związane z wpływem dotacji i jej wydatkowaniem nie zostały ujęte w ewidencji budżetu na kontach 133 „Rachunek budżetu”, 901 „Dochody budżetu” i 902 „Wydatki budżetu”. Dochody z tytułu dotacji i wydatki sfinansowane tą dotacją zostały natomiast wykazane w sprawozdaniach Rb-27S i Rb-28S za 2008 r.

4) W wyniku poprzedniej kontroli kompleksowej gminy zalecono zaprzestanie księgowań równoległych dotyczących wydatków inwestycyjnych zapisem Wn 011 lub 080, Ma 800 i zastąpienie tego księgowania zapisem Wn 011, 080 lub 201, Ma 130. Z udzielonej na to zalecenie odpowiedzi wynikało, że kontrolowana jednostka zastosowała się do tego wniosku. Jednak z analizy zapisów na wymienionych kontach wynika, że kwestionowany zapis nie został zaniechany. W 2007 r. część przyjęć środków trwałych z inwestycji ujęto w taki sam sposób, jaki był stosowany w 2005 r. Dotyczy to następujących operacji:

- przyjęcie na stan sali gimnastycznej – zapis - Wn 011-1, Ma 800 – 1.902.520,13 zł,

- przyjęcie na stan zespołu boisk – zapis Wn 011-9 (grunty), Ma 800 – 1.202.963,32 zł,

- przyjęcie na stan oświetlenia ulicznego w Nowej Wsi – zapis Wn 011-2, Ma 080-9 – 96.867,06 zł i Wn 800, Ma 011-2 – 96.867,06 zł; w wyniku zbędnego zapisu Wn 800, Ma 011-2 zmniejszeniu uległ stan środków trwałych i fundusz jednostki, mimo braku rozchodu środka trwałego.

5) W dniu 21 marca 2007 r. na wyodrębniony rachunek bankowy budżetu wpłynęła płatność w kwocie 288.533 zł stanowiąca refundację wydatków poniesionych przez gminę Trzcianne w 2006 r. z tytułu realizacji projektu „Zagospodarowanie terenu zieleni urządzeniowej w pasie drogi publicznej – skwerku w Trzciannem” (projekt, zgodnie z umową zawartą z instytucją wdrażającą (Samorząd Województwa Podlaskiego) w 80% miał być finansowany ze środków Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006”). Płatność ta powinna zbilansować dochody i wydatki projektu, a w szczególności zbilansować zapisy na koncie 967 „Fundusze pomocowe”. Jednak w wyniku niewłaściwych księgowań konto 967 w zakresie dotyczącym zrealizowanego i rozliczonego projektu, według stanu na koniec 2007 i 2008 roku oraz na dzień rozpoczęcia kontroli, w dalszym ciągu zamiast salda zerowego wykazywało saldo Wn w kwocie 288.533 zł. Poza tym, omawianej płatności nie wykazano w sprawozdaniu Rb27-S za 2007 r.

6) W 2007 r. kontrolowana jednostka realizowała projekt „Przebudowa odcinka drogi powiatowej oraz przebudowa odcinka drogi gminnej we wsi Chojnowo gm. Trzcianne”, który był dofinansowany ze środków ZPORR w kwocie 509.385,31 zł i ze środków budżetu państwa w kwocie 67.918,04 zł na podstawie umowy zawartej z instytucją pośredniczącą (Wojewoda Podlaski) w dniu 3 kwietnia 2007 r. Zgodnie z zawartą umową księgowość zdarzeń związanych z realizacją projektu była objęta odrębną ewidencją. W wyniku czynności kontrolnych ustalono, że zapisami księgowymi dotyczącymi projektu objęto tylko część operacji, przy czym w większości przypadków zostały one dokonane nieprawidłowo. W 2007 r. nie wystąpiły w związku z realizacją projektu zapisy na kontach 902, 908 „Wydatki z funduszy pomocowych” i 967, mimo poniesienia w tym roku wydatków projektu w łącznej kwocie 577.303 zł, a przy otwarciu ksiąg rachunkowych na 2008 r. pominięto część sald (Wn konta 011 i Ma 228 „Rozliczenie wydatków ze środków funduszy pomocowych” w kwocie 577.303 zł). Na koniec 2008 r. w księgach dotyczących projektu wystąpiły salda: strony Ma konta 134 „Kredyty bankowe” – 577.303 zł, strony Wn konta 137 „Rachunki środków funduszy pomocowych” – 17,10 zł i strony Ma konta 907 „Dochody z funduszy pomocowych” – 577.303 zł. Przy prawidłowym ujmowaniu operacji związanych z realizacją projektu na koniec 2007 r. w wyodrębnionej ewidencji nie wystąpiłyby żadne salda kont jednostki budżetowej, a konta budżetu wykazywałyby salda: Wn 967 – 577.303 zł i Ma 134 (kredyt pomostowy) – 577.303 zł, zaś na koniec 2008 r. w wyodrębnionej ewidencji nie wystąpiłyby żadne salda.

7) W 2007 r., poza zobowiązaniami wobec firmy POLBUD w kwocie 994.534,94 zł, powtórnie zaksięgowano jako zobowiązania faktury dostawców i wykonawców w kwocie wynoszącej co najmniej 388.521,84 zł, ujęte również jako zobowiązania w księgach 2006 r. Mimo opłacenia tych zobowiązań w 2007 r. ich stan w księgach rachunkowych pozostał na niezmienionym poziomie.

8) Z zestawień obrotów i sald kont syntetycznych Urzędu jako jednostki budżetowej za lata 2007-2009 wynika, że konto 290 „Odpisy aktualizujące należności” wykazuje na początek i koniec każdego roku saldo Wn w kwocie 59.330 zł. Stwierdzono, że saldo to występowało również na początek i koniec 2006 r., zaś na koniec 2005 r. konto 290 wykazywało saldo Ma w kwocie 59.330,90 zł. Ustalono, że saldo to do bilansu otwarcia na 2006 r. zostało przeniesione jako saldo strony Wn. Do bilansu otwarcia 2007 r. przyjęto saldo Wn konta 290 w kwocie 59.330,00 zł i w takiej wysokości występowało ono do dnia rozpoczęcia kontroli.

9) W latach 2007-2009 na koncie 810 „Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje” nie ujmowano lub ujmowano w niepełnym zakresie środki z budżetu na inwestycje (zapis Wn 810, Ma 800). W związku z tym, że księgowania te są niezbędne do prawidłowego sporządzenia zestawienia zmian w funduszu jednostki, na wniosek kontrolujących pod datą 31.12.2009 r. zaksięgowano środki z budżetu na inwestycje zapisem Wn 810, Ma 800 – 1.431.525,36 zł i przeniesienie salda konta 810 z tego tytułu na konto 800 – zapisem Wn 800, Ma 810 – 1.431.525,36 zł.

Ponadto stwierdzono, że na koniec 2007 r. konto 810 wykazywało saldo Wn w kwocie 992.560,48 zł. Saldo to było efektem zaksięgowania zapisem Wn 810, Ma 800 przyjęcia na stan środków trwałych drogi Pisanki (222.330,38 zł) i drogi Chojnowo (770.230,10 zł). Należy nadmienić, że konto 810 służy do ewidencji środków wydatkowanych na inwestycje. Saldo konta 810 z tego tytułu na koniec roku jest przenoszone na stronę Wn konta 800. Wartość ujętych w 2007 r. na koncie 810 dróg przeksięgowano na zmniejszenie funduszu dopiero pod datą 31.12.2008 r.

10) W 2007 r. nie przeniesiono na konto 800 ujętych na koncie 130 dochodów Urzędu w kwocie 911.187,26 zł i wydatków Urzędu w kwocie 5.753.718,83 zł. Przeniesienie tych obrotów na koniec roku w jednostkach nieposiadających odrębnego rachunku bankowego jest obligatoryjne, a niezastosowanie się do tego obowiązku sprawiło, że na koniec 2007 r. i na początek 2008 r. konto 130 wykazywało saldo Ma w kwocie 4.842.531,57 zł.

11) W 2007 r. strata za 2006 r. w wysokości 4.415.440,84 zł została przeksięgowana na konto 800 błędnym zapisem Wn 860, Ma 800, w związku z czym nie tylko nie przeniesiono wyniku na zmniejszenie funduszu, ale podwojono dotychczasowe saldo strony Wn konta 860.

12) W 2008 r. nie wystąpiły w ewidencji zapisy związane z obowiązkiem zaliczania do przychodów urzędu jednostki samorządu terytorialnego dochodów budżetu nieujętych w planach finansowych innych samorządowych jednostek budżetowych. Przychody tego typu wyniosły w 2008 r. ok. 10.173.847 zł i należało je ująć jako przychody na koncie 750 „Przychody i koszty finansowe” i jako zmniejszenie funduszu na koncie 800 (zapis Wn 800, Ma 750). Przychody z omawianego tytułu do dnia rozpoczęcia kontroli kompleksowej nie były ujęte również w księgach 2009 r. Na wniosek kontrolujących przychody te w łącznej kwocie 10.057.962,11 zł zostały zaksięgowane pod datą 31 grudnia 2009 r. w trakcie trwania kontroli.

Ustalenia kontroli w zakresie prawidłowości i terminowości zapisów księgowych przedstawiono na str. 8-21, 34-37 protokołu kontroli. W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami w prowadzeniu ewidencji księgowej na wniosek kontrolujących zamieszczono w księgach 2009 r. szereg zapisów korygujących i uzupełniających, pozwalających uznać prowadzone księgi rachunkowe budżetu i Urzędu za rzetelne. Dokonane w trakcie kontroli i w okresie przed podpisaniem protokołu korekty miały na celu przywrócenie w księgach Urzędu jako jednostki budżetowej zgodnego ze stanem rzeczywistym stanu środków trwałych, inwestycji rozpoczętych, należności i zobowiązań, przychodów i kosztów, dotacji i środków na inwestycje, wyniku finansowego oraz funduszu jednostki. W ewidencji budżetu celem dokonanych korekt było określenie prawidłowego wyniku budżetu za dany rok oraz wyniku na zasobach budżetu.

 

Stwierdzone nieprawidłowości w zakresie ewidencji księgowej miały istotny wpływ na prawidłowość danych zamieszczonych w bilansach z wykonania budżetu gminy, w jednostkowych i łącznych sprawozdaniach finansowych jednostek budżetowych oraz w skonsolidowanych bilansach sporządzonych za 2007 i 2008 r. Rozbieżności między danymi zamieszczonymi w bilansach z wykonania budżetu, a danymi wynikającymi z ksiąg rachunkowych oraz z ustaleń kontroli obrazują tabele 1 i 2 zawarte na str. 23-24 protokołu kontroli, a rozbieżności zaobserwowane w bilansach Urzędu – tabele 3, 4, 5 i 6 na str. 25-28 protokołu kontroli.

Ustalono też, że w bilansach Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej nie zostały ujęte środki pieniężne i zobowiązania wobec PRON wynikające z programu pn. „Uczeń na wsi – pomoc w zdobyciu wykształcenia przez osoby niepełnosprawne zamieszkujące gminy wiejskie oraz gminy miejsko-wiejskie” realizowanego w roku szkolnym 2007/2008, 2008/2009 i 2009/2010. Dla tego projektu prowadzona jest odrębna ewidencja, ale dane wynikające z tej ewidencji nie były łączone z księgami rachunkowymi GOPS i nie były prezentowane w sprawozdaniach finansowych. Z prowadzonej ewidencji księgowej projektu wynika, że na koniec 2007 i 2008 r. wystąpiły salda konta 400 i salda kont zespołu 7, ponieważ nie dokonywano na koniec roku przeksięgowań sald tych kont na konto 860. Kierując się opinią Ministerstwa Finansów co do charakteru tych środków należało je traktować jako sumy do rozliczenia i ujmować jako zobowiązania wobec PFRON na koncie 240. W związku z tym, w ramach instruktażu, wskazano kontrolowanej jednostce księgowania korygujące, zmierzające do ustalenia w księgach rachunkowych GOPS stanu rozliczeń z omawianego tytułu – str. 32-34 protokołu kontroli.

Stwierdzono, że rachunki zysków i strat (wariant porównawczy) za 2007 i 2008 r., poza błędami wynikającymi z wadliwie prowadzonej ewidencji księgowej, zawierają błędy wskazujące na brak należytej staranności przy ich sporządzaniu. Były one bowiem powodowane również niekonsekwentnym i niezgodnym z regułami matematycznymi prezentowaniem danych w poszczególnych częściach rachunku zysków i strat. Na przykład, w rachunku zysków i strat Urzędu Gminy za 2008 r. strata z działalności operacyjnej na koniec roku wynosi 4.335.910,54 zł (poz. F), przychody finansowe 1.039.439,88 zł (poz. G), koszty finansowe 122.591,09 zł (poz. H), a mimo to w poz. I „Zysk (strata) z działalności gospodarczej (F +G – H)” nie wykazano żadnej kwoty. W podobny sposób, jak w przypadku jednostkowego rachunku zysków i strat Urzędu, wypełniano łączne rachunki zysków i strat gminnych jednostek budżetowych – str. 28-29 protokołu kontroli.

Również jednostkowe i łączne zestawienia zmian w funduszu jednostek budżetowych, z uwagi na nieprawidłowości wynikające z wadliwie prowadzonej ewidencji księgowej, nie mają żadnej wartości poznawczej. Ponadto zestawienia te zawierają istotne błędy matematyczne, nie zachowują też związku ze sprawozdaniami za poprzednie okresy sprawozdawcze (w zestawieniach zmian funduszu za lata 2007-2009 stan funduszu na początek roku bieżącego różni się od stanu na koniec roku poprzedniego). Na przykład, w łącznym zestawieniu zmian za 2009 r. stan funduszu na koniec roku wynosi 21.600.378,60 zł, stan funduszu po uwzględnieniu zysku za 2009 r. w wysokości 1.990.967,07 zł wykazano w kwocie 27.407.843,11 zł. Według matematycznego wyliczenia, z uwzględnieniem stanu funduszu na początek roku oraz zwiększeń i zmniejszeń w ciągu roku, fundusz na koniec roku wynosi 18.351.186,53 zł, a z uwzględnieniem zysku – 20.342.215,36 zł – str. 30-31 protokołu kontroli.

 

Gmina osiągnęła w 2009 r. ze sprzedaży nieruchomości kwotę 8.010,05 zł. W trakcie kontroli prawidłowości procedur zbycia dwóch nieruchomości stwierdzono, że w wykazie nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży nie zawarto informacji o której mowa w art. 35 ust. 2 pkt 12 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.), tj. o terminie do złożenia wniosku przez osoby, którym przysługuje ewentualne pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy.

Ponadto dochody ze sprzedaży zostały błędnie zaklasyfikowane do par. 0870 „Wpływy ze sprzedaży składników majątkowych”, zamiast do par. 0770 „Wpłaty z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości”. Błędną klasyfikację budżetową stwierdzono także w odniesieniu do dochodów z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Kwota 3.930,84 zł została zaewidencjonowana w par. 0870, zamiast w par. 0760 „Wpływy z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności” – str. 40-42 protokołu kontroli. Klasyfikację budżetową określa obecnie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 38, poz. 207).

Badając dochody gminy z tytułu najmu lokali użytkowych w 2009 r. stwierdzono, że nie waloryzowano kwoty czynszu wynikającej z umowy zawartej w dniu 15.04.1998 r. z Telekomunikacją Polską S.A. na czas nieokreślony. Umowa dawała uprawnienie wynajmującemu do zmiany stawki czynszu za jednostronnym powiadomieniem nie częściej niż w okresie półrocznym, w wysokości nieprzekraczającej wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych. W dniu 4 marca 2010 r. kontrolowana jednostka dokonała waloryzacji czynszu za lata 2005-2009 r. w kwocie 8.997,48 zł brutto i w tym samym dniu wystawiła najemcy fakturę VAT z 14 dniowym terminem płatności. Identycznie nie waloryzowano czynszu pobieranego od firmy PTK Centertel (umowa z dnia 10.12.2002 r.). W umowie postanowiono, iż stawka czynszu będzie waloryzowana rocznym wskaźnikiem wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych za rok poprzedni ogłaszanym przez prezesa GUS. W dniu 4 marca 2010 r. kontrolowana jednostka dokonała waloryzacji czynszu za lata 2005-2009 r. w kwocie 2.663,28 zł brutto i w tym dniu wystawiła najemcy fakturę VAT z 14 dniowym terminem płatności. Do dnia zakończenia kontroli powyższe kwoty nie zostały uiszczone. Łączna wartość brutto zwaloryzowanych na skutek kontroli należności czynszowych wynosi 11.660,76 zł – str. 42-44 protokołu kontroli.

Czynsz z tytułu objętego kontrolą najmu lokali użytkowych był płacony systematycznie, jednakże nie zawsze terminowo. Wynikało to z niezgodności terminów płatności określonych na fakturach z terminami zawartymi w umowach najmu (umowy z K.Z, KRUS i NZOZ). Termin płatności w umowach określono do 10. każdego miesiąca z góry, po otrzymaniu faktury VAT. Natomiast na wystawionych fakturach (najczęściej w pierwszej dekadzie miesiąca) widniał czternastodniowy termin płatności – str. 44 protokołu kontroli.

Sprawdzono również wpływy z najmu lokali mieszkalnych, m.in. wynikające z umowy zawartej 1.09.1983 r. na najem lokalu o pow. 55 m2. Stwierdzono, że najemca wpłacał miesięcznie kwotę 286,55 zł. Z wyjaśnienia pracownika naliczającego czynsz wynika, że w skład tej należności wchodzi kwota 198 zł stanowiąca opłatę za centralne ogrzewanie. Jak wykazały czynności kontrolne, badana jednostka nie traktowała wpłat za c.o. jako wniesionych zaliczek na poczet faktycznych kosztów centralnego ogrzewania, bowiem nie dokonywano rozliczeń kosztów wytworzenia ciepła i wniesionych wpłat. Praktyka taka jest niezgodna z przepisami ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 ze zm.), która w art. 9 ust. 2 stanowi, iż wysokość opłat niezależnych od właściciela (zdefiniowanych w art. 2 ust. 1 pkt 8) powinna być ustalana w taki sposób, aby zapewniała wyłącznie pokrycie kosztów wytworzenia energii cieplnej. Brak bieżącej kalkulacji kosztów wytworzenia ciepła uniemożliwia zweryfikowanie prawidłowości kwoty wnoszonych przez najemców opłat. W świetle przywołanego przepisu ustawy opłaty te nie mogą być ustalone na poziomie niższym od faktycznych kosztów wytworzenia ciepła, jak również nie mogą obciążać najemców ponad faktycznie poniesione przez gminę koszty – str. 45 protokołu kontroli.

Ustalono też, że Rada Gmina dotychczas nie podejmowała uchwały w sprawie wieloletniego programu gospodarowania zasobem mieszkaniowym, natomiast uchwałą nr 22/IV/03 z 26 lutego 2003 r. Rada określiła zasady polityki czynszowej. Jak wynika z przepisów art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 przywołanej ustawy o ochronie praw lokatorów…, organ stanowiący powinien opracować wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na co najmniej pięć kolejnych lat, zaś zasady polityki czynszowej należą do części składowych takiego programu. W uchwale z 26 lutego 2003 r. postanowiono m.in., że ustalona przez Wójta stawka czynszu za budynku mieszkalne i lokale mieszkalne ulegać będzie podwyższeniu raz w roku o prognozowany wskaźnik inflacji. W dniu 4 marca 2010 r. kontrolowana jednostka zwaloryzowała wysokość czynszu wynikającą z umów za lata 2005-2009 z H.R. i J. Z. oraz oddzielnym pismem poinformowała tych najemców o nowej stawce czynszu obowiązującej w 2010 r. Należy wskazać, że zgodnie z ww. zasadami stawka czynszu powinna ulegać sukcesywnemu podwyższeniu (co roku) – str. 45-46 protokołu kontroli.

 

Ustalono, że dotychczas Rada Gminy Trzcianne nie podjęła uchwały w sprawie ustalenia stawek procentowych opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego wybudowaniem urządzeń infrastruktury technicznej z udziałem środków publicznych oraz podziałem nieruchomości. Z przepisów art. 143-148b ustawy o gospodarce nieruchomościami wynika, że właściciele nieruchomości (i w ograniczonym zakresie użytkownicy wieczyści) powinni uczestniczyć w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej przez wnoszenie na rzecz gminy opłat adiacenckich, z zastrzeżeniem art. 143 ust. 1. Przepis art. 98a ustawy daje ponadto podstawę do wydawania decyzji ustalających opłaty adiacenckie w przypadkach wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego podziałem nieruchomości na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego. Kontrolującym okazano protokół nr XV/08 z sesji Rady Gminy Trzcianne odbytej 4 marca 2008 r. Wynika z niego, że Zastępca Wójta A. Stefanowicz wyjaśnił radnym konieczność podjęcia uchwały w powyższej sprawie, jednakże radni w głosowaniu odrzucili uchwalenie przygotowanego projektu uchwały. Opłaty adiacenckie stanowią określone prawem, a zatem niezależne od woli organów gminy, źródło dochodów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 lit. f) ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539 ze zm.). Nieokreślenie przez organ stanowiący stawek procentowych opłat adiacenckich uniemożliwia podejmowanie postępowań w sprawach indywidualnych, zmierzających do wydania decyzji ustalających ich wysokość, a tym samym prowadzi do nieuprawnionego zaniechania ustalania i poboru dochodów budżetu. Ustawodawca określając górne (dopuszczalne) granice stawek procentowych opłat umożliwił organowi stanowiącemu gminy swobodę w miarkowaniu ich wysokości – str. 47 protokołu kontroli.

 

         Na podstawie porozumienia komunalnego z 25 stycznia 1999 r. między Zarządem Gminy w Trzciannem a Międzygminnym Związkiem Wodociągów i Kanalizacji w Łomży kontrolowana gmina „użyczyła i dała w bezpłatne użytkowanie” MZWiK wymieniony w porozumieniu majątek komunalny, w celu jego utrzymania i eksploatacji oraz zaopatrzenia odbiorców w wodę. Uchwałą nr I/2/09 z 04 marca 2009 r. Zgromadzenie Związku, na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 ze zm.), zatwierdziło taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzanie ścieków określone przez „Wodociągi Wiejskie” sp. z o.o. w Łomży.

         Stwierdzono, iż faktycznie działalność w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków jest prowadzona przez Urząd Gminy, który wykonuje zadania przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego w rozumieniu przepisów przywołanej ustawy. Jak wykazała kontrola, zadania te były wykonywane nienależycie w zakresie przedkładania organowi stanowiącemu wniosków o zatwierdzenie taryf za zbiorowe odprowadzanie ścieków, o których mowa w art. 20 i 24 ustawy. Nie został też opracowany przez Urząd wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń kanalizacyjnych, o którym mowa w art. 21 ustawy. Z przywołanych przepisów wynika m.in., że przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne określa taryfę na 1 rok, zaś na uzasadniony wniosek przedsiębiorstwa rada gminy, w drodze uchwały, przedłuża czas obowiązywania dotychczasowych taryf, lecz nie dłużej niż o 1 rok. Jak ustalono, Rada Gminy Trzcianne zatwierdziła taryfę za zbiorowe odprowadzanie ścieków w 2006 roku – str. 49-50 protokołu kontroli.

 

W toku kontroli dochodów budżetowych gminy, badaniu poddano również dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych, dla których organem podatkowym pierwszej instancji, w myśl art. 13§ 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), jest Wójt Gminy. Kontrola prowadzona była w szczególności pod kątem prawidłowości i powszechności poboru wskazanych dochodów, windykacji zaległości podatkowych oraz rachunkowości podatkowej, w tym rzetelności sporządzania sprawozdań budżetowych.

Zgodnie z opisem zawartym na str. 51 protokołu kontroli sprawozdania Rb-27S i Rb-PDP za rok 2009 w zakresie prawidłowości wykazanych skutków wynikających z obniżenia górnych stawek podatków oraz skutków finansowych udzielonych ulg odroczeń, umorzeń, zwolnień oraz zaniechań poboru zostały sporządzone z naruszeniem § 9 ust. 1 i 2 oraz zasad sporządzania ww sprawozdań, wynikających z treści zał. nr 9 i 11 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 ze zm.). Wskazane przepisy zobowiązują kierowników jednostek do sporządzania sprawozdań rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym, zaś kwoty wykazane w sprawozdaniach powinny być zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej. Z okazanej dokumentacji wynika, że o 2.082,26 zł została zaniżona kwota skutków obniżenia maksymalnych stawek w podatku od nieruchomości od osób prawnych. Natomiast w skutkach dotyczących podatku od środków transportowych stwierdzono, iż wykazano kwoty jedynie w części sprawozdania dotyczącego osób fizycznych. Natomiast z dokumentacji podatkowej wynika, że zwolnienia wystąpiły zarówno w przypadku osób fizycznych – w kwocie 2.235,38 zł, jak i w przypadku osób prawnych odpowiednio 3.062,32 złotych. Ponadto w przypadku tej drugiej grupy powinny być również wykazane skutki w wysokości 3250,00 złotych.

 

             W trakcie kontroli weryfikacji poddano również wniosek o zwrot utraconych dochodów, złożony przez kontrolowaną jednostkę na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, w związku z zastosowaniem zwolnienia wynikającego z treści ust. 1 pkt 8 w tymże artykule. Wyjaśnienia wymaga, nie wykazanie we wniosku kwoty 4.175,00 zł, która jest pochodną zaliczenia do przedmiotów zwolnionych budowli będących w posiadaniu podatnika. Pracownik merytorycznie odpowiedzialny za weryfikację deklaracji podatkowych wskazał, że brak ten jest podyktowany stanowiskiem Wojewody Podlaskiego, którego zdaniem BPN nie prowadzi działalności gospodarczej. Mając na uwadze art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, w myśl którego budowle podlegają opodatkowaniu jedynie w przypadku gdy związane są z działalnością gospodarczą, podatnik nie prowadzący działalności gospodarczej nie powinien wykazywać w deklaracji budowli jako zwolnionych, tym bardziej na podstawie art. 7 ust. 1 pkt ustawy. Należy zatem podjąć działania mające na celu ustalenie stanu faktycznego, który umożliwi uzyskanie dokumentów pozwalających na prawidłowe sporządzenie wniosku o zwrot uzyskanych dochodów w związku ze stosowaniem przedmiotowego zwolnienia – str. 51-52 protokołu kontroli.

             Z kolei z opisu zawartego na stronie 55 protokołu kontroli wynika, że posiadana dokumentacja podatkowa nie pozwala na prowadzenie czynności sprawdzających w zakresie, o którym mowa w treści art. 272 pkt 3 Ordynacji podatkowej. Wskazany przepis nakazuje organom podatkowym ustalenie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami. Natomiast w przypadku części podatników organ podatkowy nie ma możliwości pełnego zweryfikowania deklaracji podatkowych i danych w nich zawartych z uwagi na to, że nie posiada dokumentów obrazujących stan faktyczny. Dotyczy to szczególności powierzchni budynków i wartości budowli oraz sposobu wykorzystywania tychże. Wskazane jest zatem zintensyfikowanie działań organu podatkowego mających na celu uzyskanie wiedzy, dokumentów pozwalających na pełną ocenę danych w składanych deklaracjach. W tym celu mogą również zostać wykorzystane uprawnienia wynikające z treści wskazanych w opisie przepisów Ordynacji podatkowej.  

 

      Kontrola powszechności i prawidłowości opodatkowania podatkami lokalnymi w grupie podatników zaliczanych do osób prawnych i jednostek nie mających osobowości prawnej ujawniła przypadki, wskazane w opisie na stronach 56-62 protokołu kontroli, nieprawidłowości dotyczących danych wykazanych w deklaracjach, które wymagają wyjaśnienia. Brak reakcji organu podatkowego w opisanych sytuacjach świadczy o niekompletności działań w zakresie czynności sprawdzających – art. 272 Ordynacji podatkowej. Dotyczyło to przede wszystkim:

- wadliwego ustalenia obowiązku podatkowego,

- nieopodatkowania gruntów związanych z działalnością gospodarczą,

- niezachowania powszechności opodatkowania,

- zaniżenia podstaw opodatkowania.

 

             Badanie przeprowadzone w zakresie prawidłowości uzyskania dochodów z tytułu podatku od środków transportowych pozwoliło ustalić, że:

- podatnik wymieniony w zał. nr 7/8 pod poz. 1 do obliczenia podatku w stosunku do pojazdów wyprodukowanych w roku 2004 zastosował stawkę wyższą aniżeli wynika to z zapisów uchwały. W skutek tego podatek został zawyżony o 200,00 zł - str. 68 protokołu kontroli,

- dwóch podatników złożyło deklaracje po terminie wynikającym z art. 9 ust. 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych; podatnik wymieniony w zał. nr 7/8 pod poz. 5 powinien złożyć deklarację do 15 marca 2009r. z uwagi na to, iż pojazd nabył 10.02.09r. Tymczasem z deklaracji wynika, że została ona sporządzona w  dniu 26.06.2009r. (nie odnotowano dnia wpływu do jednostki). Z ewidencji księgowej wynika również, że podatnik nie dotrzymał terminu płatności I raty podatku (17.07.009r.). W związku z powyższym wystąpiły przesłanki, o których mowa w art. 54 § 1 ustawy z dnia 10 września 1999r. Kodeks karno skarbowy (tekst jedn. Dz. U. z 2007r. Nr 111, poz. 765 ze zm.) tj. niezłożenie deklaracji i nieopłacenie podatku, które obligują organ podatkowy do podjęcia działań zmierzających do nałożenia kary grzywny. Natomiast w przypadku drugiego z podatników (w zał. nr 7/8 pod poz. 4) również nie odnotowano daty wpływu deklaracji. O tym, że podatnik nie dotrzymał terminu złożenia deklaracji świadczy data sporządzenia - 23.02.2009r. - str. 68 protokołu kontroli,

- podatnik z poz. 4 w zał. nr 7/8 nie naliczył odsetek od nieterminowej zapłaty II raty podatku za 2008r., które na dzień zapłaty podatku wynosiły 20 zł. Tym samym podatnik naruszył obowiązek wynikający z art. 53 § 3 Op. W myśl tego przepisu odsetki za zwłokę nalicza podatnik, płatnik, inkasent, następca prawny lub osoba trzecia odpowiadająca za zaległości podatkowe. W trakcie kontroli podatnik w całości uregulował zaległe należności - str. 68 protokołu kontroli.

W zakresie podatku od nieruchomości od osób fizycznych stwierdzono przypadki braku podstawowego materiału dowodowego służącego do wymiaru tej należności. Artykuł 6 ust. 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nakłada obowiązek ujawnienia przez podatnika podstawy opodatkowania odpowiednio: w latach 2000 – 2002, w obowiązującym ówcześnie stanie prawnym, poprzez złożenie wykazu nieruchomości, aktualnie poprzez złożenie informacji podatkowej (nowela z 30 października 2002 roku (Dz. U. Nr 200, poz. 1683), obowiązująca od 1 stycznia 2003 roku). Wyżej wymienione dokumenty stanowią dla wymiaru podatku od nieruchomości w tej grupie podatników podstawowy materiał dowodowy.

Ponadto w czasie kontroli decyzji określających wysokość zobowiązania podatkowego, wydanych w formie łącznego zobowiązania pieniężnego stwierdzono, iż podatnicy, którzy zostali w taki sposób opodatkowani w składanych informacjach podatkowych na podatek od nieruchomości nie ujawnili zwolnionych ustawowo budynków wykorzystywanych na cele rolnicze - str. 58-59 protokołu kontroli.

W wyniku kontroli dokumentacji wymiarowej dotyczącej podatku rolnego, w badanej próbie ustalono przypadki błędnego wyliczenia podstawy opodatkowania (hektarów przeliczeniowych). Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136 poz. 969 ze zm.) podstawę opodatkowania podatkiem rolnym stanowi liczba hektarów przeliczeniowych, ustalonych na podstawie powierzchni, rodzajów i klas użytków rolnych wynikających z ewidencji geodezyjnej. Nieprawidłowość tą stwierdzono w następujących pozycjach poddanej badaniu próbie: 1300018, 10060, 130042, 90017, 60041. Ustalono także, iż wszyscy kontrolowani podatnicy podatku rolnego nie złożyli wymaganych treścią art. 6a ust. 5 ustawy o podatku rolnym informacji podatkowych – str. 64 protokołu kontroli. Analogiczną sytuację stwierdzono w podatku leśnym od osób fizycznych – odpowiednio informacji wymaganej art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 października 2002 roku o podatku leśnym (Dz.. U. nr 200, poz. 1682 ze zm.) – str. 64 protokołu kontroli.

         Opis na stronie 66 protokołu kontroli wskazuje przypadek udzielenia zwolnienia w podatku rolnym z tytułu nabycia gruntów z wadliwie ustalonym okresem zwolnienia, naruszającym art. 12 ust. 3 ustawy o podatku rolnym (tekst jednolity Dz. U. Z 2006 r. nr 136, poz. 969 ze zm.) Z treści przywołanego przepisu wynika, iż okres tego zwolnienia wynosi 5 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawarto umowę sprzedaży gruntów lub prawa wieczystego użytkowania, ustanowiono prawo wieczystego użytkowania gruntów lub objęto grunty w trwałe zagospodarowanie w drodze umowy. W trakcie trwania kontroli dokonano zmiany decyzji ustalając prawidłowy okres zwolnienia.

Z dokonanych ustaleń jednoznacznie wynika, iż część nieprawidłowości, a w szczególności dotyczące podatku od nieruchomości, leśnego oraz rolnego od osób fizycznych powstało na skutek nie wykonywania przez organ podatkowy czynności sprawdzających, które powinny być prowadzone stosownie do przepisów art. 272 ustawy Ordynacja podatkowa.

 

         Kontrolując wydatki z tytułu wynagrodzeń ustalono, że pracownik Biblioteki otrzymał w 2009 roku nagrodę jubileuszową w wysokości 400% wynagrodzenia z tytułu przepracowania 45 lat oraz sześciomiesięczne wynagrodzenie z tytułu odprawy emerytalnej. Należy wskazać, że rozporządzenie Ministra Kultury i Sztuki z dnia 23 kwietnia 1999 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w instytucjach kultury prowadzących w szczególności działalność w zakresie upowszechniania kultury (Dz. U. Nr 45, poz. 466 ze zm.) w § 11 ust. 1 przewiduje pracownikom nagrody jubileuszowe w zależności od stażu pracy w maksymalnej w wysokości 300% miesięcznego wynagrodzenia, natomiast w § 12 ust. 1 jednorazową odprawę pieniężną w związku z przejściem na emeryturę w wysokości do trzymiesięcznego wynagrodzenia. Pracownikowi przyznano 14.516 zł z tytułu nagrody jubileuszowej oraz 21.774 zł z tytułu odprawy emerytalnej (łącznie 36.290 zł brutto). Zgodnie z przepisami wymienionego rozporządzenia wartość świadczeń powinna wynieść 21.774 zł brutto (po 10.887 zł nagrody jubileuszowej oraz odprawy emerytalnej). Różnica pomiędzy świadczeniami przyznanymi a wynikającymi z rozporządzenia wyniosła 14.516 zł brutto (kontrolującym nie okazano regulaminów wynagradzania instytucji kultury). Jak wyjaśnił Pan Wójt, ustalając wysokość omawianych świadczeń potraktowano pracownika jako pracownika samorządowego, a nie jako pracownika instytucji kultury. Po stwierdzeniu, że świadczenia zostały omyłkowo ustalone (pracownik merytoryczny przebywał wówczas na urlopie macierzyńskim), pismem z dnia 6 lipca 2009 r. Pan Wójt zwrócił się do pracownika o zwrot świadczeń wypłaconych bez podstawy prawnej. Pomimo wezwań pracownik nie zwrócił żądanej kwoty, co skutkowało wniesieniem pozwu sądowego o zapłatę. Z wyjaśnienia wynika również, że mając na uwadze przedstawione przez pracownika okoliczności związane ze zużyciem korzyści majątkowej Pan Wójt zdecydował o zawarciu ugody sądowej na posiedzeniu w dniu 14 kwietnia 2010 r. Na mocy ugody pracownik ma zwrócić kwotę 8.900 zł w 29 ratach – str. 72 protokołu kontroli, załącznik nr 1 do protokołu. Wskazana kwota nie pokryje zatem całości środków, które zostały wypłacone bez podstawy prawnej. Mając na uwadze wskazane okoliczności pozostała część uszczerbku w środkach publicznych może być dochodzona od pracowników, którzy w rozumieniu przepisów Działu Piątego Kodeksu pracy ponoszą odpowiedzialność za przyznanie świadczeń w nieprawidłowej wysokości.

 

         Badając wydatki z tytułu diet radnych gminy stwierdzono, że podstawą ich ponoszenia była uchwała Rady Gminy Trzcianne z dnia 6 grudnia 2006 r. w sprawie ustalenia wysokości diet radnym. Wysokość diet wiceprzewodniczącego Rady i pozostałych radnych za każdy udział w pracach Rady i posiedzeniach komisji została w uchwale ustalona w oparciu o wskaźniki procentowe (11 bądź 9%) liczone od kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe. Ponadto uchwała przewiduje zwrot faktycznych kosztów podróży radnym w przypadkach udziału w pracach Rady lub jej komisji.

Jak ustalono, diety były wypłacane radnym w oparciu o kwotę bazową w wysokości 1.726,74 zł, która obowiązywała w 2006 i w 2007 roku. W związku ze zwiększeniem kwoty bazowej w ustawie budżetowej na 2008 (1.766,46 zł) i ustawie na 2009 rok (1.835,35 zł) nie dokonywano przeliczenia wysokości poszczególnych diet. W zakresie zwrotu kosztów dojazdów radnych stwierdzono, że był on ustalany jako iloczyn ilości kilometrów (radni na początku kadencji składali oświadczenia o ilości km oraz pojemności pojazdu) oraz maksymalnej stawki za 1 km wynikającej z przepisów w sprawie podróży służbowych. Powyższy sposób obliczenia kosztów dojazdu nie wynika bezpośrednio z postanowień uchwały. Należy wskazać, że stosownie do art. 25 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym, na zasadach ustalonych przez radę gminy radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych (analogicznie stanowi art. 37b ust. 1 ustawy w odniesieniu do sołtysów). Wskazany przepis ustawy nie przewiduje innych świadczeń dla radnych. Dojazd radnego na sesje Rady i posiedzenia jej komisji nie stanowi podróży służbowej, gdyż ta jest definiowana jako wykonywanie przez radnego zadania mającego bezpośredni związek z wykonywaniem mandatu, określonego przez przewodniczącego rady gminy, poza miejscowością, w której znajduje się siedziba rady – § 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2000 r. w sprawie sposobu ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych gminy (Dz. U. nr 66, poz. 800 ze zm.). W świetle przytoczonej regulacji, zwrot kosztów dojazdów do siedziby Rady powinien być rekompensowany radnym w postaci diety, nie zaś stanowić odrębnie określone świadczenie.

Sprawdzono również wypłatę diet sołtysom uczestniczącym w obradach Rady Gminy i ich zgodność z uchwałą Rady Gminy Nr VIII/41/07 z dnia 8 czerwca 2007 r. Ustalono, że wydatki z tego tytułu klasyfikowano w rozdziale 75647 w par. 4100 „Wynagrodzenia agencyjno- prowizyjne”, zamiast w rozdziale 75022 par. 3030 „Różne wydatki na rzecz osób fizycznych” – str. 72-74 protokołu kontroli.

 

Czynności kontrolne w zakresie wydatków z tytułu podróży służbowych pracowników Urzędu Gminy wykazały, iż nie przestrzegano § 8a ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz.1990 ze zm.) wymagającego przedstawienia przez pracownika rozliczenia kosztów podróży służbowej w terminie 14 dni od dnia jej zakończenia. Ponadto w niektórych poleceniach wyjazdu służbowego nie określono precyzyjnie terminu podróży służbowej, co uchybiało postanowieniu § 3 rozporządzenia – str. 74-75 protokołu kontroli.

 

Badając wydatki bieżące gminy stwierdzono, że w Urzędzie Gminy Trzcianne nie zostały ustanowione procedury udzielania zamówień o wartości nieprzekraczającej 14.000 euro, dla których nie ma obowiązku stosowania reżimu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.). Obowiązek opracowania pisemnych procedur kontroli dotyczących dokonywania wydatków i udzielania zamówień publicznych wynikał w okresie kontrolowanym z postanowień art. 47 ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. Procedury takie winny służyć urzeczywistnieniu zasady dokonywania wydatków w sposób celowy i oszczędny, z uzyskaniem najlepszych efektów z danych nakładów, wyrażonej poprzednio w art. 35 ust. 3 pkt 1, a obecnie w art. 44 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. Skuteczność i efektywność działania oraz ochrona zasobów jest też jednym z celów kontroli zarządczej, wskazanym w art. 68 obowiązującej ustawy. Według wyjaśnienia Pana Wójta …każdorazowe zawarcie umowy poprzedza (…) wewnętrzne postępowanie weryfikacyjne pod kątem racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi. W wyniku jego ustaleń, po przeanalizowaniu kilku propozycji (najczęściej ustalanych telefonicznie) wybierana jest najkorzystniejsza oferta zarówno pod względem oferowanej przez wykonawcę ceny, jak i terminu realizacji zamówienia polegającego na wykonaniu roboty, czy usługi – str. 78 protokołu kontroli.

 

W 2009 r. gmina Trzcianne przekazała Stowarzyszeniu Edukator w Łomży dotacje w łącznej kwocie 443.136 zł z przeznaczeniem na prowadzenie Szkół Podstawowych w Nowej Wsi i Szorcach. Podstawą przekazania dotacji była uchwała Nr X/48/07 Rady Gminy z 16 sierpnia 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania i rozliczania dotacji niepublicznym szkołom i przedszkolom o uprawnieniach szkół publicznych prowadzonym przez podmioty inne niż jednostki samorządu terytorialnego. Określa ona m.in., że:

- dotacji udziela się na wniosek podmiotu prowadzącego szkołę, przedstawiony organowi właściwemu do udzielenia dotacji nie później niż do 30 września roku poprzedzającego rok przyznania dotacji,

- podstawę obliczenia dotacji stanowi kwota przewidziana na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez gminę, rzeczywista liczba uczniów w szkole oraz dopłata ze środków własnych gminy ustalana w porozumieniu z podmiotem prowadzącym szkołę,

- dopłata ze środków własnych gminy na lata szkolne 2007/2008 i 2008/2009 wynosić będzie 762 zł na jednego ucznia klas I-VI,

- na początku roku kalendarzowego (do 5 stycznia) oraz na początku roku szkolnego (do 10 września) podmiot prowadzący przekazuje odrębnym pismem informację o aktualnej liczbie uczniów.

Kontrolowana jednostka okazała wniosek Stowarzyszenia o udzielenie dotacji na rok 2009, dokument obliczenia dotacji z 1 kwietnia 2009 r. – w wysokości rocznej 202.879,95 zł (w ujęciu miesięcznym 17.024 zł) dla SP w Nowej Wsi i w wysokości rocznej 238.843,62 zł (w ujęciu miesięcznym 19.904 zł) dla SP w Szorcach, a także sprawozdanie z wykonania otrzymanej dotacji złożone przez Stowarzyszenie za 2009 rok na łączną kwotę 443.136 zł. Ze sprawozdania tego wynika, że szkoła w Szorcach otrzymała dotację w wysokości 235.719 zł, a szkoła w Nowej Wsi w kwocie 207.417 zł. Wykazana zatem przez Stowarzyszenie dotacja różni się od dotacji obliczonej przez badaną jednostkę dla poszczególnych szkół w dniu 1 kwietnia 2009 r. – w ujęciu rocznym, w przypadku szkoły w Szorcach, przekazano kwotę mniejszą od planowanej o 3.124,62 zł, a w przypadku szkoły w Nowej Wsi przekazano kwotę większą od planowanej o 4.537,05 zł. Jednakże łączna kwota planowanej dotacji dla obu szkół, obliczona na podstawie kwot w ujęciu miesięcznym, była równa łącznym wydatkom na prowadzenie szkół niepublicznych i wynosiła 443.136 zł.

Ustalono, że plan wydatków w par. 2540 „Dotacja podmiotowa z budżetu dla niepublicznej jednostki systemu oświaty”, w rozdziałach 80101 i 80103, został ustalony w wysokości 416.232 zł i do tej kwoty zaewidencjonowano w wymienionych podziałkach klasyfikacyjnych poniesione wydatki na prowadzenie szkół niepublicznych. Różnica pomiędzy dotacją przekazaną w kwocie 443.136 zł a ujętą w ewidencji księgowej w przywołanym paragrafie dotacyjnym wynosi więc 26.904 zł. Jak wyjaśniła Skarbnik Gminy Kwota 26 904 została mylnie sklasyfikowana w dziale 801 rozdziale 80101 § 4430 i jest zapisana w ewidencji księgowej pod wyżej wymienioną klasyfikacją budżetową. Należy zauważyć, że prawidłowe ujęcie księgowe dokonanych wydatków dotacyjnych, bez stosownej zmiany budżetu, wykazałoby przekroczenie planu wydatków.

Z przywołanej wyżej uchwały z 16 sierpnia 2007 r. wynika, że dopłata ze środków własnych gminy w wysokości 762 zł na jednego ucznia została ustalona przez organ stanowiący na okres do końca roku szkolnego 2008/2009. Z ustaleń kontroli wynika, że dopłatę w tej wysokości przekazywano Stowarzyszeniu również w okresie wrzesień – grudzień 2009 r., tj. w roku szkolnym 2009/2010 (według wyliczenia wysokości dotacji dokonanego 1 kwietnia 2009 r.: w stosunku do planowanej liczby 27 uczniów SP w Szorcach i 26 uczniów SP w Nowej Wsi). Z wyjaśnienia złożonego przez Pana Wójta wynika m.in., że Intencją uchwałodawcy było udzielenie dotacji niepublicznym szkołom, okres obowiązywania uchwały został ograniczony czasowo na lata szkolne 2007/2008 i 2008/2009. Natomiast zasady udzielania dotacji na okres następny miały zostać uregulowane później, jednakże przez przeoczenie nie wystąpiono z projektem uchwały w wymaganym terminie.

Podkreślenia też wymaga, że kontrolowana jednostka nie posiadała udokumentowanych informacji o rzeczywistej liczbie uczniów, które podmiot prowadzący szkołę, w świetle wymogów uchwały, powinien składać na początku roku kalendarzowego oraz na początku roku szkolnego (do 5 stycznia i do 10 września). Brak udokumentowanych danych o faktycznej liczbie uczniów uniemożliwia zbadanie prawidłowości obliczenia przekazanej kwoty dotacji, w tym dopłaty do jednego ucznia z budżetu gminy. Zgodnie z art. 90 ust. 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), dotacje dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych przysługują „na jednego ucznia” w wysokości określonej w tym przepisie. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 26 lipca 2006 r. (sygn. akt II GSK 97/06) stwierdził, że dotacje przysługują na każdego ucznia, a więc w wysokości odpowiadającej faktycznej, rzeczywistej liczbie uczniów w chwili przekazywania dotacji. Podawana więc przez Stowarzyszenie w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji planowana liczba uczniów służy jedynie do planowania wysokości dotacji na rok następny, natomiast informacje składane w trakcie roku winny służyć urealnieniu jej wysokości w stosunku do rzeczywistej liczby uczniów. W kontrolowanej jednostce wysokość dotacji przekazanej w ciągu 2009 r. była równa jej obliczeniu z kwietnia 2009 roku – str. 78-82 protokołu kontroli.

 

Badając udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie I etapu przebudowy drogi dojazdowej do pól i łąk we wsi Nowa Wieś ustalono, że Pan Wójt przy kontrasygnacie Skarbnika Gminy zawarł w dniu 16 lipca 2009 r. z wykonawcą wybranym w drodze przetargu umowę na wykonanie zadania za wynagrodzeniem w kwocie 159.825,55 zł. Zgodnie ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia wykonawca przed podpisaniem umowy winien był wnieść zabezpieczenie należytego wykonania umowy w wysokości 5% ceny ofertowej. Jak wykazały czynności kontrolne zabezpieczenie to nie zostało wniesione – str. 86 protokołu kontroli.

 

         Stosownie do wymogów art. 30a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.) zostało sporządzone za 2009 rok sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez gminę Trzcianne. Kontrola prawidłowości tego sprawozdania, przeprowadzona podczas kontroli problemowej w Biurze Obsługi Szkół, wykazała, że było ono obarczone błędami, w tym nieprawidłowo ustalono kwotę dodatków uzupełniających, które należało wypłacić nauczycielom stażystom: ustalono je w wysokości 600,32 zł, zamiast w kwocie 7.166,22 zł. Nieprawidłowe dane zostały wyeliminowane w drodze korekty sprawozdania, sporządzonej w trakcie kontroli problemowej. Czynności kontrolne kontroli kompleksowej wykazały, że w dniu 20 maja 2010 r. wypłacono nauczycielom stażystom należne dodatki w sumie 6.565,90 zł – str. 90-91 protokołu kontroli.

 

Badając regulacje wewnętrzne dotyczące gospodarki nieruchomościami stwierdzono, że Rada Gminy, w wykonaniu dyspozycji art. 18 ust. 2 pkt. 9 lit. a) ustawy o samorządzie gminnym, ustaliła uchwałą z dnia 10 grudnia 2003 r. zasady gospodarowania nieruchomościami. Uchwała ta nie została jednakże uaktualniona w związku z obowiązującą od dnia 22 października 2007 r. zmianą art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a) ustawy. W uchwale brak jest postanowień odnoszących się do zasad wydzierżawiania i wynajmowania nieruchomości na czas nieoznaczony – str. 92 protokołu kontroli.

Jak również stwierdzono, samorządowe instytucje kultury (GOK i Biblioteka) prowadzą swoją działalność wykorzystując pomieszczenia Urzędu Gminy i Gimnazjum w Trzciannem bez formalnych regulacji w tym względzie. Koszty utrzymania tych pomieszczeń są ponoszone przez jednostki władające nieruchomościami – str. 92 protokołu kontroli.

         Analiza prawidłowości informacji o stanie mienia komunalnego załączonej do projektu budżetu gminy na 2009 rok, przeprowadzona w świetle przepisów obowiązującego w okresie objętym kontrolą art. 180 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, wykazała uchybienie polegające na niewykazaniu danych o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania. Informacja zawierała dane o dochodach przewidywanych do uzyskania w 2009 r. Wyjątek stanowiły dane o zrealizowanych w 2008 r. dochodach z najmu lokali użytkowych w budynkach komunalnych, które zostały podane w tej informacji – str. 92-93 protokołu kontroli.

         Kontrola ewidencji księgowej rzeczowych składników majątkowych – środków trwałych, pozostałych środków trwałych i materiałów – wykazała, że:

- od niektórych zestawów komputerowych w 2009 r. nadal była naliczana amortyzacja, mimo iż przyjęta 30% stawka amortyzacji oznaczała pełne umorzenie środków trwałych w latach wcześniejszych (np. zestaw komputerowy o wartości 3.847 zł, który przyjęto 30.05.2004 r., był nadal umarzany, podczas gdy jego pełne umorzenie nastąpiło w 2007 r.). Ustalono, że stan powyższy wynikał z nieprawidłowości związanych z ewidencją mienia i jego umarzaniem w latach wcześniejszych – str. 94 protokołu kontroli;

- zapisy dokonane w ewidencji środków trwałych i pozostałych środków trwałych nie zawsze zawierały dane dotyczące: numeru inwentarzowego, daty (wykonania, budowy, nabycia, przyjęcia do użytkowania), numeru dowodu będącego podstawą ujęcia w księgach rachunkowych. Wskazać należy, że ewidencja analityczna środków trwałych powinna zapewnić m.in. należyte naliczenie umorzenia i amortyzacji, co wynika z zasad funkcjonowania konta 011 „Środki trwałe” zawartych w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości… Oznaczenie środków trwałych numerami inwentarzowymi ma natomiast zasadnicze znaczenie dla ochrony posiadanych zasobów rzeczowych, w tym jednoznacznego powiązania wyników inwentaryzacji z zapisami w księgach rachunkowych, tj. realizacji obowiązków wynikających z art. 27 ustawy o rachunkowości. Ustalono, że brakujące dane dotyczą kartotek założonych przed 2008 r. – str. 95 protokołu kontroli;

- inwentaryzacji wartości niematerialnych i prawnych dokonano w formie „spisu z natury”. Należy wskazać, że inwentaryzacja wartości niematerialnych i prawnych, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości, powinna być dokonana drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji realnej wartości tych składników – str. 95 protokołu kontroli;

- materiały, tj. paliwo i oleje, stosownie do regulacji wewnętrznych, były bezpośrednio księgowane w ciężar kosztów, jednakże na koniec roku zinwentaryzowany stan tych materiałów powinien być odniesiony na konto 310 „Materiały”. Powyższe wynika z postanowień art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy o rachunkowości, według którego kierownik jednostki, uwzględniając rodzaj i wartość poszczególnych grup rzeczowych składników aktywów obrotowych posiadanych przez jednostkę, może wybrać metodę odpisywania w koszty wartości materiałów i towarów na dzień ich zakupu, połączoną z ustalaniem stanu tych składników aktywów i jego wyceny oraz korekty kosztów o wartość tego stanu, nie później niż na dzień bilansowy – str. 93, 96 protokołu kontroli.

 

Badając czynności podjęte przez kontrolowaną jednostkę w związku z art. 16 ustawy z dnia 20 listopada 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska (Dz. u. Nr 215, poz. 1664) regulującym działania dotyczące likwidacji  z dniem 1 stycznia 2010 r. gminnych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej stwierdzono, że zostały naruszone następujące zasady określone w przywołanym artykule:

 - w dalszym ciągu do przychodów gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej zaliczano w 2010 r. zapłatę należności bieżących, które stały się należnościami z tytułu dochodów budżetu gminy,

- środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym funduszu były wykorzystywane na realizację wydatków objętych planem finansowym funduszu,

- nie dostosowano w obowiązującym terminie uchwały budżetowej na rok 2010 do przepisów przywołanej ustawy.

O zmianie przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku poinformowała gminę w dniu 14 stycznia 2010 r. Jednocześnie wskazano, że środki pieniężne zgromadzone na rachunkach bankowych gminnych funduszy stają się dochodami budżetów gmin w rozdziale 75618 par. 0690. Z ustaleń kontroli wynika, że w dacie otrzymania informacji z RIO stan środków na rachunku gminnego funduszu odpowiadał stanowi na dzień 1 stycznia 2010 r. i wynosił 17.386,60 zł. Środki te należało przelać na rachunek budżetu. Kontrolowana jednostka nie dokonała likwidacji funduszu ochrony środowiska – w I kwartale 2010 r. na rachunek funduszu wpłynęły wpłaty z Urzędu Marszałkowskiego w łącznej kwocie 8.436,58 zł i zostały dokonane wypłaty w łącznej kwocie 15.136,76 zł. W dniu 5 maja 2010 r. przekazano na rachunek budżetu kwotę 10.707,93 zł. Wpływ środków na rachunek budżetu ujęto zapisem Wn 133, Ma 901 (rozdz. 7516 § 0690). Według stanu na dzień podpisania protokołu kontroli stan środków na rachunku funduszu wynosił 21,51 zł.

W budżecie gminy Trzcianne, w związku z ustawową likwidacją z dniem 1 stycznia 2010 r. gminnego funduszu ochrony środowiska, jedyną zmianą było zwiększenie planu dochodów budżetu w dz. 756, rozdz. 7516, par. 0690 o 16.731 zł, tj. o kwotę odpowiadającą stanowi środków na rachunku funduszu na dzień 1 stycznia 2010 r. (uchwała Nr XXXIX/163/10 Rady Gminy z dnia 29 kwietnia 2010 r.) Do dochodów budżetu dotychczas nie włączono natomiast wpłat na rachunek funduszu z Urzędu Marszałkowskiego dokonanych w 2010 r. Według stanu na dzień podpisania protokołu zrealizowane dochody budżetu z omawianego tytułu wynoszą 10.707,93 zł. Do planu wydatków budżetu do dnia podpisania protokołu nie włączono wydatków poniesionych w 2010 r. ze środków zgromadzonych na rachunku funduszu – str. 105-106 protokołu kontroli.

 

Stwierdzone w trakcie kontroli nieprawidłowości i uchybienia były w głównej mierze wynikiem nieprzestrzegania przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej oraz rachunkowości gminy. Według oceny obecnej kontroli stwierdzone nieprawidłowości w sferze rachunkowości są spowodowane między innymi stanem rachunkowości przekazanej przez poprzedniego Skarbnika Gminy oraz nałożeniem na pracowników komórki księgowości Urzędu Gminy obowiązków w postaci prowadzenia wyodrębnionej rachunkowości GOPS i gminnych instytucji kultury bez zwiększenia obsady kadrowej – str. 22 protokołu kontroli.

Organem wykonawczym gminy wiejskiej jest Wójt, na którym spoczywają obowiązki dotyczące m.in. przygotowywania projektów uchwał Rady Gminy, wykonywania budżetu i gospodarowania mieniem gminy, a także ogólna odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę finansową gminy (art. 30 ust. 1 i 2, art. 60 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Wójt jako organ wykonawczy gminy wykonuje zadania przy pomocy Urzędu, którego jest kierownikiem (art. 33 ust. 1 i 3 ustawy), działającego w strukturze organizacyjnej wskazanej w protokole kontroli. Odpowiedzialność za gospodarkę finansową Urzędu jako jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli wewnętrznej, spoczywa na Wójcie zgodnie z art. 53 i art. 69 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Wójt jest również organem podatkowym pierwszej instancji w myśl przepisu art. 13 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości oraz nadzorowania prac z tego zakresu spoczywały, stosownie do zakresu czynności, na Skarbniku Gminy. Prawa i obowiązki głównego księgowego (skarbnika) określają przepisy art. 54 ustawy o finansach publicznych.

 

Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Udzielenie dyrektorowi Gimnazjum w Trzciannem pełnomocnictwa, o którym mowa w art. 47 ustawy o samorządzie gminnym.

2. Wskazanie w regulacjach wewnętrznych pracowników (stanowisk) odpowiedzialnych za kontrolę dokumentów finansowo-księgowych.

3. Umożliwienie kierownikom jednostek organizacyjnych gminy – GOPS i instytucji kultury – wykonywania wszystkich obowiązków w zakresie prowadzenia gospodarki finansowej, w tym wdrożenia kontroli zarządczej oraz dysponowania środkami na rachunkach bankowych tych jednostek.

4. Spowodowanie wykonywania obowiązków w zakresie rachunkowości przez jednostki organizacyjne – GOPS i instytucje kultury – mając na uwadze przepisy ustawy o rachunkowości i ustawy o finansach publicznych przywołane w części opisowej wystąpienia.

5. Dostosowanie dokumentacji opisującej przyjęte w Urzędzie Gminy zasady rachunkowości do obowiązujących przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont… Bieżące aktualizowanie tej dokumentacji w związku ze zmianami przepisów powszechnie obowiązujących.

6. Spowodowanie prowadzenia ewidencji księgowej budżetu i Urzędu zgodnie z obowiązującymi przepisami, ze szczególnym zwróceniem uwagi na:

a) bieżące przeksięgowywanie w ciągu roku, na podstawie jednostkowych sprawozdań Urzędu Rb-27S i Rb-28S, dochodów ujętych na stronie Wn konta 130 na zmniejszenie funduszu jednostki, a wydatków ujętych na stronie Ma na zwiększenie funduszu jednostki;

b) zaliczanie do przychodów Urzędu dochodów budżetu gminy nieujętych w planach finansowych innych gminnych jednostek budżetowych;

c) prawidłowe przenoszenie wyniku na fundusz jednostki (straty – zapisem Wn 800, Ma 860; zysku – zapisem Wn 800, Ma 860);

d) przestrzeganie zasady, że konta wynikowe budżetu (901, 902, 907 i 908) muszą być przeksięgowywane na koniec roku na konta służące do ustalania wyniku (961 i 967), a konta wynikowe Urzędu (konta zespołów 4 i 7 oraz konto 810) na konto 860,

e) ujmowanie na koncie 810 środków z budżetu przeznaczonych na sfinansowanie inwestycji;

f) obowiązek łączenia wyodrębnionej ewidencji zadań z ewidencją podstawową budżetu lub z ewidencją podstawową Urzędu jako jednostki budżetowej.

7. Zapewnienie wykazywania w sprawozdaniach finansowych i budżetowych danych zgodnych z prowadzoną ewidencją księgową.

8. Zobowiązanie Skarbnika Gminy do zachowania należytej staranności przy sporządzaniu rachunku zysków i strat oraz zestawienia zmian w funduszu jednostki, w tym w szczególności w zakresie ujmowania danych w odpowiednich pozycjach sprawozdań oraz właściwego sumowania poszczególnych pozycji.

9.W zakresie pozyskiwania dochodów z majątku gminy:

a) zawieranie w wykazie nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży informacji, o której mowa w art. 35 ust. 2 pkt 12 ustawy o gospodarce nieruchomościami;

b) prawidłowe klasyfikowanie dochodów gminy z tytułu sprzedaży nieruchomości i przekształcenia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości w prawo własności;

c) bieżące waloryzowanie czynszów, zgodnie z umowami zawartymi z wynajmującymi lokale;

d) zachowanie zgodności pomiędzy terminami zapłaty czynszów zawartymi w umowach i określanymi w fakturach, w tym celu rozważenie zmian postanowień umów w tej kwestii;

e) ustalanie wysokości opłat za c.o. w sposób zapewniający pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia energii cieplnej dostarczanej do lokalu;

f) przedłożenie Radzie Gminy projektu uchwały w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy, który powinien określać m.in. zasady polityki czynszowej.

10. Przedłożenie Radzie Gminy projektu uchwały ustalającej stawki opłat adiacenckich, mając na uwadze argumentację zawartą w części opisowej wystąpienia.

11. Wyeliminowanie nieprawidłowości w zakresie opracowywania i zatwierdzania taryf za zbiorowe odprowadzanie ścieków poprzez coroczne przedkładanie przez Pana Wójta do Rady Gminy wniosków w sprawie zatwierdzenia taryf bądź przedłużenia obowiązywania taryf zatwierdzonych na poprzedni rok.

12. Zweryfikowanie danych wykazanych w sprawozdaniach wskazanych w części opisowej wystąpienia. Przekazanie skorygowanych sprawozdań do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku.

13. Zweryfikowanie dokumentacji stanowiącej podstawę do złożenia wniosku o zwrot utraconych dochodów na podstawie zwolnienia wynikającego z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

14. Prowadzenie czynności sprawdzających w zakresie wynikającym z treści wskazanych przepisów Ordynacji podatkowej.

15. Wyeliminowanie wskazanych w protokole i w części opisowej wystąpienia nieprawidłowości w zakresie danych wykazanych w informacjach i deklaracjach podatkowych oraz ich zgodności z obowiązującymi przepisami. W odpowiedzi na zalecenia przedstawienie wyników poszczególnych ustaleń, w tym także w aspekcie finansowym.

16. Prowadzenie działań dyscyplinujących w zakresie terminowego składania deklaracji podatkowych przez podatników.

17. Zachowanie powszechności i prawidłowości opodatkowania podatkiem rolnym i leśnym oraz od nieruchomości z uwzględnieniem wskazanych w protokole kontroli i części opisowej wystąpienia pokontrolnego przepisów materialnego prawa podatkowego wynikających z ustaw odpowiednio: o podatku rolnym, podatku leśnym i podatkach i opłatach lokalnych.

18. Rozważenie przesłanek dochodzenia od pracowników naprawienia szkody wynikłej z przyznania pracownikowi Biblioteki świadczeń w nienależnej wysokości, mając na uwadze zawartą ugodę oraz przepisy Kodeksu pracy.

19. W zakresie wydatków z tytułu świadczeń przysługujących radnym i sołtysom:

a) wypłacanie diet radnym za udział w sesjach i komisjach Rady z uwzględnieniem kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej;

b) zaniechanie wypłat radnym (sołtysom) zwrotu kosztów dojazdów na posiedzenia Rady i jej komisji jako dodatkowego – poza dietą – świadczenia; w tym celu rozważenie ewentualnych zmian regulacji w sprawie diet poprzez uwzględnienie wysokości takiego świadczenia w kwocie diety;

c) prawidłowe klasyfikowanie wydatków z tytułu diet sołtysów.

20. Konkretne określanie terminu, w którym ma być odbywana przez pracowników podróż służbowa; zobowiązanie pracowników do przedstawiania rozliczenia delegacji w terminie określonym w rozporządzeniu.

21. Opracowanie procedur udzielania zamówień publicznych, do których nie ma obowiązku stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych.

22. W zakresie dotacji na prowadzenie szkół niepublicznych:

a) zapewnienie prawidłowej klasyfikacji wydatków dotacyjnych;

b) przyznawanie ewentualnej (jako elementu dotacji) dopłaty ze środków własnych gminy do jednego ucznia w oparciu o kwotę określoną przez organ stanowiący;

c) żądanie od podmiotu prowadzącego szkołę przedkładania informacji o faktycznej liczbie uczniów oraz przekazywanie dotacji z uwzględnieniem tej liczby uczniów;

d) wystąpienie do Stowarzyszenia Edukator o złożenie informacji o faktycznej liczbie uczniów uczących się w szkołach podstawowych w Szorcach i Nowej Wsi w 2009 roku i zweryfikowanie w oparciu o przedstawione dane prawidłowości kwoty przyznanej w tym roku dotacji.

23. Żądanie od wykonawców wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy, stosownie do postanowień przyjętych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

24. Wystąpienie do Rady Gminy z projektem zmiany uchwały w sprawie zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych... określającej zasady wynajmowania i wydzierżawiania nieruchomości na czas nieoznaczony.

25. Formalne uregulowanie podstaw wykorzystywania przez gminne instytucje kultury części budynków Urzędu Gminy i Gimnazjum do prowadzenia działalności statutowej.

26. Zapewnienie prawidłowego sporządzania informacji o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 267 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

27. Zobowiązanie pracowników odpowiedzialnych za ewidencję rzeczowych składników majątkowych do:

a) zaprzestania dokonywania odpisów umorzeniowych od środków trwałych, które zostały już umorzone w całości;

b) podjęcia działań zmierzających do uzupełnienia ewidencji pomocniczej środków trwałych i pozostałych środków trwałych o dane służące należytemu obliczeniu umorzenia oraz należytej ich ochrony;

c) przeprowadzania inwentaryzacji wartości niematerialnych i prawnych w drodze tzw. weryfikacji;

d) stosowania metody bezpośredniego ujmowania materiałów w ciężar kosztów, o której mowa w art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy o rachunkowości, z uwzględnieniem, iż winna być ona połączona z ustalaniem stanu tych składników aktywów i jego wyceny oraz korekty kosztów o wartość tego stanu, nie później niż na dzień bilansowy; w tym celu wyraźne określenie tego sposobu ewidencji w dokumentacji przyjętych zasad rachunkowości.

28. Dostosowanie uchwały budżetowej oraz ewidencji dochodów i wydatków do przepisów ustawy likwidujących z dniem 1 stycznia 2010 r. gminne fundusze ochrony środowiska.

 

      O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.

         Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

 

 

        Prezes

Regionalnej Izby Obrachunkowej

  w Białymstoku

 





Odsłon dokumentu: 120437312
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120437312 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |