Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność kontrolna » Działalność kontrolna 2010

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół Samorządowych w Dąbrowie Białostockiej  

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół w Drohiczynie  

zalecenia - BOSS w Łapach  

zalecenia - BOSS w Trzciannem  

zalecenia - Gimnazjum Nr 2 w Augustowie  

zalecenia - Gimnazjum w Wysokiem Mazowieckiem  

zalecenia - Gmina Bargłów Kościelny  

zalecenia - Gmina Białowieża  

zalecenia - Gmina Boćki  

zalecenia - Gmina Czyże  

zalecenia - Gmina Dziadkowice  

zalecenia - Gmina Filipów  

zalecenia - Gmina Giby  

zalecenia - Gmina Janów  

zalecenia - Gmina Klukowo  

zalecenia - Gmina Łomża  

zalecenia - Gmina Mielnik  

zalecenia - Gmina Nurzec Stacja  

zalecenia - Gmina Perlejewo  

zalecenia - Gmina Raczki  

zalecenia - Gmina Radziłów  

zalecenia - Gmina Sokoły  

zalecenia - Gmina Sztabin  

zalecenia - Gmina Szudziałowo  

zalecenia - Gmina Śniadowo  

zalecenia - Gmina Trzcianne  

zalecenia - Gmina Zbójna  

zalecenia - Jednostka Organizacyjna do Obsługi Szkół w Boćkach  

zalecenia - Miasto Augustów  

zalecenia - Miasto i Gmina Czarna Białostocka  

zalecenia - Miasto i Gmina Dąbrowa Białostocka  

zalecenia - Miasto i Gmina Drohiczyn  

zalecenia - Miasto i Gmina Jedwabne  

zalecenia - Miasto i Gmina Krynki  

zalecenia - Miasto i Gmina Łapy  

zalecenia - Miasto i Gmina Nowogród  

zalecenia - Miasto i Gmina Sokółka  

zalecenia - Miasto i Gmina Stawiski  

zalecenia - Miasto i Gmina Supraśl  

zalecenia - Miasto i Gmina Suraż  

zalecenia - Miasto Kolno  

zalecenia - Miasto Wysokie Mazowieckie  

zalecenia - Miasto Zambrów  

zalecenia - Miejska Dyrekcja Inwestycji w Suwałkach  

zalecenia - Miejskie Gimnazjum nr 1 w Zambrowie  

zalecenia - Przedszkole Samorządowe nr 4 w Sokółce  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Sokółce  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Mońkach  

zalecenia - Samorząd Województwa Podlaskiego  

zalecenia - Szkoła Podstawowa Nr 1 w Sokółce  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 2 w Czarnej Białostockiej  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Perlejewie  

zalecenia - Urząd Gminy Kulesze Kościelne  

zalecenia - Urząd Gminy Sejny  

zalecenia - Zespól Szkół Sportowych w Supraślu  

zalecenia - Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół w Sejnach  

zalecenia - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Białowieży  

zalecenia - Zespół Szkół i Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Surażu  

zalecenia - Zespół Szkół im. E. Orzeszkowej w Sobolewie  

zalecenia - Zespół Szkół Samorządowych w Janowie  

zalecenia - Zespół Szkół Samorządowych w Krynkach  

zalecenia - Zespół Szkół w Czarnej Wsi Kościelnej  

zalecenia - Zespół Szkół w Czyżach  

zalecenia - Zespół Szkół w Dziadkowicach  

zalecenia - Zespół Szkół w Filipowie  

zalecenia - Zespół Szkół w Kuleszach Kościelnych  

zalecenia - Zespół Szkół w Mielniku  



zalecenia - Gmina Filipów

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2010-07-15 01:16
Data modyfikacji:  2010-07-15 01:16
Data publikacji:  2010-07-15 01:16
Wersja dokumentu:  1


Kontrola kompleksowa gospodarki finansowej

przeprowadzona w Urzędzie Gminy Filipów

przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

Zespół w Suwałkach

 

 

 

         Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 07 kwietnia 2010 roku (znak: RIO.V.6001-1/10), o treści jak niżej:

 

 

 

                                                                                              Pan

                                                                                              Sylwester Koncewicz

                                                                                              Wójt Gminy Filipów

 

W wyniku kompleksowej kontroli gospodarki finansowej gminy Filipów za okres 2009 roku, przeprowadzonej w Urzędzie Gminy Filipów na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespół w Suwałkach, stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.

 

Zakresem kontroli objęto regulacje wewnętrzne dotyczące ustroju i funkcjonowania gminy oraz jej jednostek organizacyjnych, funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, prowadzenie rachunkowości, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, wykonanie budżetu, w tym realizację wybranych rodzajów dochodów i wydatków, udzielanie zamówień publicznych, realizację zadań zleconych i w ramach porozumień, gospodarowanie mieniem komunalnym, rozliczenia budżetu z jednostkami organizacyjnymi.

 

Z ustaleń dotyczących spraw ogólno-organizacyjnych wynika, że nie zostało obsadzone stanowisko zastępcy Pana Wójta, przewidziane postanowieniami regulaminu organizacyjnego Urzędu. W § 13 pkt 1 regulaminu zapisano, że Wójt kieruje pracą Urzędu przy pomocy Zastępcy Wójta, Sekretarza Gminy oraz Skarbnika Gminy. Również § 46 ust. 1 Statutu Gminy stanowi, że Wójt w drodze zarządzenia powołuje oraz odwołuje swojego zastępcę oraz ustala wysokość jego wynagrodzenia. Nieobsadzenie stanowiska zastępcy wójta tworzy sytuację zagrażającą ciągłości funkcjonowania jednostki podczas nieobecności Pana Wójta. Z uwagi na liczbę mieszkańców gminy, stosownie do postanowień art. 26a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), w gminie Filipów może być powołany jeden zastępca wójta. Należy wskazać, że dodany do ustawy art. 28g, mający zastosowanie począwszy od obecnej kadencji organów gminy, określa w sposób jednoznaczny zasady kierowania gminą w przypadku zaistnienia jednej z – enumeratywnie wymienionych – przemijających przeszkód w wykonywaniu zadań i kompetencji wójta (m.in. niezdolności do pracy z powodu choroby trwającej powyżej 30 dni). Zadania i kompetencje wójta przejmuje wówczas jego zastępca, zaś w razie niepowołania zastępcy – osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów w trybie art. 28h ustawy. Przywołane regulacje w sposób jednoznaczny określają zasady kierowania gminą w przypadku zaistnienia okoliczności w nich przewidzianych. W takiej sytuacji fakt powierzenia kompetencji wójta sekretarzowi gminy nie będzie mógł być uznany za skuteczny, co może spowodować naruszenie ciągłości działania organu wykonawczego – str. 3 protokołu kontroli.

Analiza zadań pracowników referatu finansowego wynikających z regulaminu organizacyjnego Urzędu wykazała, iż zadania w zakresie wykonywania budżetu oraz dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków budżetu gminy zostały przypisane Skarbnikowi Gminy. Postanowienia te są sprzeczne z ogólnie określonymi kompetencjami i odpowiedzialnością Pana Wójta za wykonywanie budżetu – art. 30 ust. 2 pkt 4 i art. 60 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz zasadami dokonywania przez Pana Wójta zmian w budżecie, zawartymi obecnie w art. 257 i art. 258 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Nie mają także umocowania w art. 54 ustawy o finansach publicznych, określającym zakres obowiązków i odpowiedzialności głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych (skarbnika) i wynikającą stąd rolę skarbnika w procesach składających się na wykonywanie budżetu – str. 5 protokołu kontroli.

W zakresie przestrzegania ustanowionych procedur kontroli i zatwierdzania operacji gospodarczych stwierdzono, iż Sekretarz Gminy dokonał bez stosownego upoważnienia autoryzacji 77 dowodów księgowych (w przyjętej do kontroli próbie 119 dowodów) – str. 9 protokołu kontroli.

Analiza dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości wykazała, że Pan Wójt, jako kierownik jednostki, nie dokonał formalnego wyboru metody prowadzenia ksiąg pomocniczych dla rzeczowych składników aktywów obrotowych, co stanowi naruszenie art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.). Ponadto przepisy wewnętrzne nie określają żadnych zasad ewidencjonowania środków trwałych o wartości poniżej 500 zł. Mając na uwadze ochronę tego typu składników majątkowych za właściwe należy uznać prowadzenie ich ewidencji w ujęciu ilościowym – str. 7 protokołu kontroli.

W sferze prowadzenia ksiąg rachunkowych stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia naruszające wymogi ustawy o rachunkowości, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 ze zm.), a także przepisów wewnętrznych, polegające w szczególności na:

a) nieprowadzeniu do konta 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” ewidencji szczegółowej (według podziałek klasyfikacji budżetowej) dochodów realizowanych bezpośrednio na rachunek Urzędu; jak wynika z ustaleń zawartych na str. 10 i 13 protokołu kontroli, ewidencję szczegółową dochodów wpływających bezpośrednio na rachunek budżetu prowadzono do konta 901 „Dochody budżetu”, natomiast dane do sporządzenia sprawozdania Rb-27S w zakresie dochodów zrealizowanych na rachunek Urzędu w poszczególnych podziałkach klasyfikacyjnych ustalano na podstawie ewidencji szczegółowej do konta 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”, co jest sprzeczne z przepisami załącznika nr 2 do rozporządzenia, a także narusza zasady sporządzania sprawozdań Rb-27S w zakresie dochodów wykonanych określone w okresie objętym kontrolą w § 3 ust. 1 pkt 4 załącznika nr 34 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 ze zm.), a od 1 stycznia 2010 r. w § 3 ust. 1 pkt 4 załącznika nr 39 do rozporządzenia Ministra Finansów z sprawie sprawozdawczości budżetowej z dnia 3 lutego 2010 r. (Dz. U. Nr 20, poz. 103),

b) braku na dokumentach księgowych podpisu osoby odpowiedzialnej za wskazanie ujęcia dowodu w księgach rachunkowych (dekretację), co stanowi naruszenie art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy – str. 10 protokołu kontroli,

c) nieprawidłowym ewidencjonowaniu pogotowia kasowego; jak wynika z ustaleń zawartych na str. 15-16 protokołu kontroli, podjęcie pogotowia kasowego z rachunku bieżącego Urzędu do kasy odbywało się z pominięciem analitycznego ujęcia wypływu środków z rachunku w ewidencji wydatków (według klasyfikacji budżetowej),

d) niezamieszczaniu na listach płac daty odbioru gotówki, co narusza postanowienia obowiązującej w Urzędzie Instrukcji kasowej– str. 16-17 protokołu kontroli,

e) ewidencjonowaniu w księgach budżetu rozrachunków z tytułu podatku VAT (na koncie 224 „Rozrachunki budżetu”) oraz kaucji za wynajęte lokale i rozrachunków z tytułu wniesionych zabezpieczeń należytego wykonania umów (na koncie 240 „Pozostałe rozrachunki”) – str. 18-19 protokołu kontroli; zgodnie z zasadami funkcjonowania poszczególnych kont, zawartymi w załącznikach do rozporządzenia, tego typu rozrachunki nie stanowią rozrachunków budżetu; rozliczenia dotyczące podatku VAT, jako pochodne operacji dotyczących dochodów i wydatków budżetu, winny być ujmowane w ewidencji Urzędu na koncie 225 „Rozrachunki budżetu”, zaś przechowywane środki depozytowe na koncie 139 „Inne rachunki bankowe”, prowadzonym w księgach Urzędu, jako jednostki budżetowej, w korespondencji z kontem 240 „Pozostałe rozrachunki”,

f) zaniechaniu prowadzenia ewidencji szczegółowej rozrachunków do konta 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami” według poszczególnych kontrahentów, czym naruszono zasady funkcjonowania tego konta określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia – str. 19 protokołu kontroli.

 

Nieprzestrzeganie regulacji wewnętrznych stwierdzono także w zakresie gospodarowania drukami ścisłego zarachowania. Stwierdzono, że odbiór kart drogowych, które zostały objęte ewidencją druków ścisłego zarachowania, nie był potwierdzany podpisem przez kierowców, wbrew procedurze określonej Instrukcją sporządzania, obiegu, kontroli oraz archiwizowania dowodów księgowych – str. 17 protokołu kontroli.

 

W zakresie procedury opracowywania planów finansowych stwierdzono, że Pan Wójt ustalił, poza planem finansowym Urzędu Gminy na 2009 r., także plany finansowe podległych jednostek budżetowych. Zgodnie z obowiązującymi w okresie objętym kontrolą przepisami art. 186 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) (od 1 stycznia 2010 r. art. 249 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r.), do obowiązków Pana Wójta należy przekazanie podległym jednostkom informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek, zaś do obowiązków kierowników jednostek dostosowanie projektów planów do uchwały budżetowej. Dostosowanie winno polegać na sporządzeniu przez kierowników jednostek planów finansowych w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia otrzymania informacji, co wynika z § 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783 ze zm.) – str. 21-22 protokołu kontroli.

 

Badając dochody z najmu i dzierżawy nieruchomości stwierdzono, że kontrolowana jednostka zaniechała waloryzacji stawki czynszu dzierżawnego wobec jednego z dzierżawców, mimo możliwości waloryzacji wynikającej z umowy. W umowie przewidziano prawo wydzierżawiającego do jednostronnego waloryzowania czynszu raz w roku w oparciu o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług za rok poprzedni, ogłaszany przez Prezesa GUS. Waloryzacja czynszu nie wymagała aneksu, a jedynie pisemnego powiadomienia najemcy o dokonanej podwyżce. Jak wynika z ustaleń kontroli, w wyniku zaniechania waloryzacji czynszu w latach 2006-2009 badana jednostka nie ustaliła należności na łączną kwotę 994,18 zł (z podatkiem VAT). W złożonym wyjaśnieniu pracownik odpowiedzialny za aktualizację rozliczeń z dzierżawcami i najemcami wskazał, iż decyzję o odstąpieniu od waloryzacji podjął poprzedni Wójt Gminy R. Dykiert (pełniący funkcję do 11 grudnia 2007 r.) z uwagi na fakt, iż „ustalona stawka czynszu (...) jest i tak wysoka, w porównaniu do ceny gruntów, jaką wykazują rzeczoznawcy majątkowi” – str. 65-66 protokołu kontroli.

W zakresie opłat pobieranych od pięciu najemców lokali mieszkalnych za dostawę energii cieplnej stwierdzono, że wnoszone opłaty nie były rozliczane w oparciu o rzeczywiste koszty dostawy energii cieplnej. Kontrolowana jednostka nie traktowała wpłat za c.o. jako wniesionych zaliczek na poczet faktycznych kosztów centralnego ogrzewania – nie dokonywano rozliczeń kosztów wytworzenia ciepła i wniesionych wpłat. Praktyka taka jest niezgodna z przepisami ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 ze zm.), która w art. 9 ust. 2 stanowi, iż wysokość opłat niezależnych od właściciela powinna być ustalana w taki sposób, aby zapewniała wyłącznie pokrycie przez odbiorców kosztów wytworzenia energii cieplnej. Brak bieżącej kalkulacji kosztów wytworzenia ciepła uniemożliwia zweryfikowanie prawidłowości kwoty wnoszonych przez najemców opłat. W świetle przywołanego przepisu ustawy opłaty te nie mogą być ustalone na poziomie niższym od faktycznych kosztów wytworzenia ciepła, jak również nie mogą obciążać najemców ponad faktycznie poniesione przez gminę koszty – str. 64 protokołu kontroli.

 

 Kontrola prawidłowości ponoszenia wydatków z tytułu kosztów podróży służbowych wykazała, że w większości przypadków pracownicy odbywali podróże służbowe własnymi samochodami, na podstawie umów o używanie do celów służbowych samochodu będącego własnością pracownika. Wysokość stawki za 1 km przebiegu została ustalona w umowach na 0,40 zł za 1 km. Nie były przedkładane wnioski o wyrażenie zgody na przejazd własnym samochodem, wymagane przepisem § 5 ust. 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 roku w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.) – str. 77-78 protokołu kontroli. W trakcie kontroli Pan Wójt zarządzeniem Nr 5/10 z dnia 3 lutego 2010 r. wprowadził stawki za jeden kilometr przebiegu samochodu niebędącego własnością pracodawcy w podróży służbowej, zobowiązując jednocześnie pracowników do składania wniosków w celu odbycia podróży własnym samochodem.

Kontrola prawidłowości zlecania wyjazdów służbowych oraz sprawdzania i zatwierdzania kosztów podróży wykazała, iż w 2 spośród zbadanych poleceń wyjazdu służbowego brak było podpisu osoby zlecającej wyjazd. Również w 2 rozliczeniach kosztów podróży brak wskazania godziny rozpoczęcia i zakończenia podróży służbowej (w obu przypadkach dieta nie została wypłacona). Ponadto stwierdzono, że w 2 rozliczeniach kosztów podróży nadpłacono diety na łączną kwotę 23 zł.

Obowiązująca w Urzędzie Instrukcja sporządzania, obiegu, kontroli oraz archiwizowania dowodów księgowych zawiera nieaktualne postanowienia w zakresie dotyczącym kompetencji zlecania wyjazdu służbowego, stanowiąc, iż polecenia wyjazdu Wójta podpisuje Przewodniczący Rady Gminy. W myśl postanowień art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458), obowiązującej od 1 stycznia 2009 r., czynności z zakresu prawa pracy wobec wójta gminy, za wyjątkiem nawiązania i rozwiązania stosunku pracy oraz ustalenia wynagrodzenia, wykonuje wyznaczona przez wójta osoba zastępująca lub sekretarz gminy – str. 78 protokołu kontroli.

W odniesieniu do rozliczania kosztów podróży radnych stwierdzono w jednym przypadku brak wskazania w rozliczeniu pojemności skokowej silnika, od której uzależniona jest stawka za przejechany kilometr w świetle postanowień uchwały Rady Gminy Filipów Nr XIV/88/09 z dnia 26 marca 2008 roku w sprawie wysokości stawek za jeden kilometr przebiegu pojazdów używanych do celów służbowych – str. 79-80 protokołu kontroli.

 

Badając wykonanie budżetu stwierdzono przypadki stosowania nieprawidłowej klasyfikacji dochodów i wydatków w świetle przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 107, poz. 726 ze zm.). W zakresie klasyfikacji dochodów ustalono, że wpływy z tytułu udostępnienia autobusu, wywozu śmieci, kar za wycinkę drzew zaliczone zostały do par. 0690 „Wpływy z różnych opłat”, zamiast odpowiednio do par. 0830 „Wpływy z usług” i par. 0570 „Grzywny, mandaty i inne kary pieniężne” – str. 67 protokołu kontroli. W zakresie klasyfikacji wydatków (str. 82 protokołu kontroli) ustalono, że do par. 4270 „Zakup usług remontowych” nieprawidłowo zostały zaliczone wydatki dotyczące:

a) wykonania światłokopii i udokumentowania komputerowego map na potrzeby opracowania projektu remontu drogi Filipów III, zamiast do par. 4300 „Zakup usług pozostałych”;

b) zwrotu kosztów materiałów wbudowanych w pomieszczeniach wynajmowanych przez Zespół Ratownictwa Medycznego w Filipowie, zamiast do par. 4210 „Zakup materiałów i wyposażenia”;

c) zakupu materiałów budowlanych do remontu Ośrodka Zdrowia, które powinny być ujęte do par. 4210.

Łącznie w zbadanej próbie błędnie sklasyfikowano wydatki budżetowe na kwotę 14.718,80 zł. Od 1 stycznia 2010 r. zasady klasyfikowania dochodów i wydatków określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. (Dz. U. Nr 38, poz. 207).

 

Analiza zagadnienia wyboru wykonawców robót budowlanych, w stosunku do których ze względu na wartość nie było obowiązku stosowania procedur ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.), wykazała, iż w okresie objętym kontrolą kwestia ta była uregulowana zarządzeniem wewnętrznym w sprawie wprowadzenia Regulaminu gospodarowania środkami publicznymi o wartości szacunkowej powyżej 10.000 euro a nieprzekraczającej równowartości kwoty 14.000 euro. Przyjęty w regulaminie zakres kwotowy zamówień, do których mają zastosowanie procedury wewnętrzne powoduje, iż wiele spośród zamówień dokonanych w 2009 r. realizowano bez udokumentowania sposobu wyłonienia wykonawców potwierdzającego respektowanie zasady wyrażonej w okresie objętym kontrolą w art. 35 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych (obecnie art. 44 ust. 3 pkt 1). Stosownie do przywołanych przepisów ustawy o finansach publicznych, wydatki publiczne powinny być realizowane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Ustanowione procedury wewnętrzne winny zatem zapewniać realizację tej zasady w stosunku do wszystkich wydatków jednostki o istotnej wysokości – str. 86-87 protokołu kontroli.

Badanie prawidłowości stosowania ustanowionych procedur wewnętrznych dla zamówień o wartości poniżej 14.000 euro wykazało, że przy realizacji remontu drogi Filipów IV – Wólka oraz remontu drogi we wsi Czarne nieprawidłowo dokonywano ustalenia wartości zamówienia – str. 87-90 protokołu kontroli. W pierwszym przypadku było to ustalenie „na podstawie rozeznania rynku”, zaś w drugim przypadku ustalenia wartości zamówienia dokonano „na podstawie złożonych ofert”. Sposób, w jaki należy ustalać wartość szacunkową zamówienia został wskazany w § 2 pkt 3 Regulaminu gospodarowania środkami publicznymi o wartości szacunkowej powyżej 10.000 euro a nieprzekraczającej równowartości kwoty 14.000 euro – podstawą obliczenia wartości zamówienia na dostawy, usługi lub roboty budowlane powinna być wartość rynkowa zamówienia ustalona na podstawie art. 32, 33 i 34 Prawa zamówień publicznych. W myśl przepisu art. 33 ust. 1 pkt 1 ustawy, wartość zamówienia na roboty budowlane ustala się na podstawie kosztorysu inwestorskiego – str. 87-89 protokołu kontroli.

Ponadto w zakresie zlecania zadań, których wartość nie wymaga stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych stwierdzono, że w umowie na wykonanie remontu drogi Filipów IV – Wólka została ustalona m.in. wysokość zabezpieczenia należytego jej wykonania w wysokości 2.000 zł. Kontrola wykazała, że zabezpieczenie to nie zostało wniesione przez wykonawcę, mimo zapisu w umowie, iż obowiązek wniesienia zabezpieczenia ma być dopełniony przed podpisaniem umowy. Z udzielonych wyjaśnień wynika, iż opisana sytuacja była wynikiem omyłkowego wpisania w umowie obowiązku wniesienia zabezpieczenia – str. 88 protokołu kontroli.

 

  Badając stosowanie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych stwierdzono, że przy udzieleniu zamówienia na przebudowę układu komunikacyjnego dróg gminnych na terenie gminy Filipów zakres rzeczowy przedmiotu zamówienia określony w specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie był tożsamy z przedmiarem robót. Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy, zamawiający opisuje przedmiot zamówienia na roboty budowlane za pomocą dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych. Z dokumentacji projektowej wynikały wielkości, które nie zostały zawarte w s.i.w.z. – str. 93 protokołu kontroli.

 

Kontrola zagadnień związanych z inwentaryzacją wykazała, że szereg elementów służących udokumentowaniu i weryfikacji prawidłowości przeprowadzenia inwentaryzacji nie zostało uregulowanych przepisami wewnętrznymi. W efekcie dokumentacja inwentaryzacyjna nie zawiera niektórych istotnych danych umożliwiających potwierdzenie prawidłowości inwentaryzacji, m.in. zespoły spisowe nie rozliczyły się z przydzielonych im arkuszy spisowych, zaś przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej nie sporządził żadnej dokumentacji na okoliczność zakończenia (podsumowania) spisu z natury oraz potwierdzenia jego prawidłowości  – str. 109-110 protokołu kontroli.

 

Kontrola prawidłowości dokonywania wydatków ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wykazała, że kwotę 6.739,03 zł wydatkowano na wywóz nieczystości stałych z pojemników Urzędu Gminy, zaś 712,19 zł za ścieki odprowadzone do Spółdzielni Mleczarskiej w Filipowie z budynku Ośrodka Zdrowia i budynku Urzędu Gminy – łącznie z Funduszu wydatkowano 7.451,22 zł tytułem poniesienia kosztów wywozu i odprowadzenia nieczystości, które obciążały gminę. Zadania gminy oraz obowiązki właścicieli nieruchomości dotyczące utrzymania czystości i porządku określają przepisy ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 ze zm.). Rada Gminy Filipów podjęła uchwałę Nr XIX/130/05 z dnia 6 grudnia 2005 roku w sprawie zatwierdzenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Filipów, w której wskazano, iż regulamin obowiązuje m.in. właścicieli i zarządców nieruchomości oraz inne podmioty władające nieruchomościami. Dlatego też gmina, na równi z innymi właścicielami, winna ponosić koszty wywozu nieczystości stałych i płynnych z nieruchomości stanowiących własność gminy. Mając na uwadze, że opłacenie tych kosztów jest obowiązkiem gminy, jako władającego nieruchomościami, nie można uznać, iż ich finansowanie stanowiło jeden z celów przeznaczenia środków GFOŚiGW spośród określonych w okresie objętym kontrolą przepisami art. 406 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.) – str. 119 protokołu kontroli.

Kontrola prawidłowości sporządzenia sprawozdania Rb-33 za 2009 r. wykazała nieprawidłowość danych dotyczących stanu środków obrotowych Funduszu – ujęto je w wysokości stanu środków pieniężnych na rachunku bankowym Funduszu. W dziale C sprawozdania nie została uwzględniona kwota zobowiązań w wysokości 17.927,49 zł, która została zaksięgowana na stronie Wn konta 853-01. W trakcie kontroli, w dniu 1 marca 2010 r., została sporządzona korekta sprawozdania i przekazana do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespół w Suwałkach – str. 118-119 protokołu kontroli.

 

W toku kontroli dochodów budżetowych gminy, badaniu poddano również dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych, dla których organem podatkowym pierwszej instancji, w myśl art. 13 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.), jest Wójt Gminy. Kontrola prowadzona była w szczególności pod kątem prawidłowości i powszechności poboru wskazanych dochodów, windykacji zaległości podatkowych oraz rachunkowości podatkowej, w tym rzetelności sporządzania sprawozdań budżetowych.

Badanie zagadnień związanych z terminowością prac wymiarowych, dotyczących zobowiązań opłacanych przez osoby fizyczne wykazało naruszenia przepisów z tego zakresu polegające m.in. na niezachowaniu obowiązujących terminów doręczania podatnikom decyzji wymiarowych, nie później niż 14 dni przed ustawowym terminem płatności I raty zobowiązania podatkowego. Jak wskazano na str. 53 protokołu kontroli, nieprawidłowość dotyczyła 15 podatników na łączną kwotę 4.131,00 zł. W związku z powyższym, w przypadku podatników, którym decyzje doręczono po pierwszym marca, uległ zmianie termin płatności wynikający z treści przepisów ustaw podatkowych przywołanych w opisie. Zgodnie, bowiem ze wskazaniem art. 47 § 1 Ordynacji podatkowej, w tego typu przypadkach termin płatności I raty zobowiązania podatkowego upływa 14 dni od dnia doręczenia, o czym informacja winna być zawarta w treści decyzji.

Kontrola wykazała także nieprawidłowości, które polegały na braku postępowania wyjaśniającego dotyczącego niedoręczonych decyzji ustalających wysokość zobowiązania podatkowego (w badanym okresie nie doręczono 3 nakazów płatniczych na kwotę 180,00 zł). Z dokonanych ustaleń wynika, że jeden z podatników nie żyje, a dwóch zmieniło miejsce stałego zamieszkania, Jak wskazano na str. 54 protokołu kontroli służby organu podatkowego nie podejmowały działań mających na celu doręczenie decyzji. Brak możliwości skutecznego ustalenia miejsca zamieszkania podatnika może być podstawą do ustanowienia kuratora sądowego do doręczeń dla takiej osoby, nieznanej z miejsca pobytu (art. 154 § 2 w związku z art. 138 § 2 Ordynacji podatkowej). W związku z powyższym, organ podatkowy, jako zainteresowana strona, winien skierować wniosek do sądu opiekuńczego miejsca ostatniego zamieszkania osoby nieobecnej. Natomiast w przypadku podatników nieżyjących, organ podatkowy powinien wydać decyzję o odpowiedzialności spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawcy, stosownie do przepisów art. 100 w związku z art. 102 Ordynacji podatkowej. Jest to możliwe po ustaleniu spadkobierców, między innymi poprzez wystąpienie do sądu, w związku z treścią art. 1025 Kodeksu cywilnego, z wnioskiem o przeprowadzenie postępowania o stwierdzenie nabycia spadku. Brak szybkich i efektywnych działań mających na celu doręczenie nakazów płatniczych, powoduje, że zobowiązanie podatkowe nie powstaje – art. 21 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej. Natomiast, jeżeli decyzja ustalająca to zobowiązanie zostanie doręczona po upływie 3 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy, ulega przedawnieniu stosownie do przepisów art. 68 § 1 ustawy.

Ponadto ustalono, iż służby podatkowe dokonały przypisu podatku na kontach podatników, w oparciu o niedoręczone decyzje, czym naruszyły wskazane wyżej przepisy Ordynacji podatkowej.

Ustalenia w omawianym obszarze dotyczyły także nie prowadzenia przez organ podatkowy czynności sprawdzających w zakresie wskazanym treścią art. 272 Ordynacji podatkowej. Wskazuje na to brak reakcji organu podatkowego na naruszenie przez podatników będących osobami fizycznymi obowiązku przedkładania informacji w sprawie podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego. Jak wskazano na stronach 28, 35 oraz 39 protokołu kontroli informacji nie wyegzekwowano od: 35 podatników podatku rolnego (19,44% sprawdzonych pozycji), 20 podatników podatku od nieruchomości (12,82% sprawdzonych pozycji) oraz 34 podatników podatku leśnego (26,77% sprawdzonych pozycji), co uniemożliwia sprawdzenie prawidłowości wymiaru należności podatkowych. Szczególnie w przypadku podatku leśnego z informacji złożonej przez podatnika winno wynikać czy las podlega obciążeniu, czy korzysta ze zwolnienia na mocy art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku leśnym.

Uchybienia stwierdzono także w przypadku 3 podatników podatku rolnego, co polegało na nieobjęciu opodatkowaniem gruntów sklasyfikowanych, jako Ps (w dwóch przypadkach, odpowiednio powierzchni 0,0435 ha oraz 0,1909 ha) oraz w jednym przypadku gruntów sklasyfikowanych, jako Lz (o powierzchni 0,8592 ha). Zgodnie z treścią art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych. Jak wskazano na str. 28 protokołu kontroli, zaniżenie podatku z tego tytułu wyniosło 43,90 zł.

Także w jednym przypadku wymiaru podatku leśnego stwierdzono brak opodatkowania lasu o powierzchni 0,0730 ha, jednak w tej sytuacji zaniżenie podatku jest znikome – str. 36 protokołu kontroli.

Ustalono również przypadki, opisane na str. 40 protokołu kontroli, braku opodatkowania nieruchomości zajętych na prowadzenia działalności gospodarczej.

 

Działania kontrolne, prowadzone w zakresie prawidłowości wymiaru podatku rolnego, obejmowały zagadnienia dotyczące stosowania ulg i zwolnień w omawianej należności. W wyniku weryfikacji rachunków i faktur dołączonych do wniosków o przyznanie ulgi inwestycyjnej stwierdzono, że w dwóch przypadkach (decyzje o numerach: BF.31110-7/08 oraz BF.31110-10/08) organ podatkowy udzielił ulgi inwestycyjnej niewłaściwie ustalając kwoty poniesionych nakładów inwestycyjnych. Zaniżenie kwoty ulg wyniosło 887,73 zł. Ponadto ustalono, iż w czterech przypadkach udzielono ulg w oparciu o faktury, które nie spełniały wymogów art. 13d ust. 2 ustawy o podatku rolnym – str. 32-33 protokołu kontroli.

 

Badanie zagadnień z zakresu opodatkowania osób prawnych podatkiem od nieruchomości, doprowadziło do ustalenia następujących nieprawidłowości:

- złożenie 5 deklaracji po upływie ustawowego terminu – str. 41 protokołu kontroli,

- składanie korekt deklaracji bez uzasadnienia przyczyn jej złożenia, naruszające wskazania art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej, dotyczyło to 19 przypadków, w tym 17 deklaracji złożonych przez jednego podatnika – str. 42 protokołu kontroli,

- złożenie w dwóch przypadkach deklaracji przez osoby fizyczne; w myśl art. 6 ust. 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, osoby fizyczne mają obowiązek złożenia organowi podatkowemu informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych, zawierających dane niezbędne do wymiaru podatku. Z przepisu art. 6 ust. 7 ustawy wynika, że podatek od nieruchomości od osób fizycznych wymierzany jest za dany rok w drodze decyzji – str. 42 protokołu kontroli (w 2010 roku nieprawidłowość nie występuje),

- braku adnotacji dotyczącej daty wpływu do Urzędu deklaracji podatkowych (dwa przypadki). Uniemożliwia to ustalenie czy podatnicy w terminie wywiązali się z obowiązku, jaki nakłada na nich treść art. 6 ust 9 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Taki stan rzeczy wskazuje, iż część dokumentów wpływa do Urzędu z pominięciem kancelarii. Tym samym naruszony został przepis § 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 roku w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz. U. Nr 112, poz. 1319 ze zm.), zgodnie, z którym korespondencję wpływającą do urzędu przyjmuje kancelaria, rejestrując ją ilościowo i umieszcza w górnym lewym rogu pierwszej strony pieczątkę wpływu określającą datę otrzymania i wchodzący numer ewidencyjny z rejestru kancelaryjnego – str. 42 protokołu kontroli. Należy także wskazać, iż procedura oznaczania wpływającej do jednostki korespondencji datą, winna być elementem systemu kontroli wewnętrznej, do ustanowienia którego zobligowany jest kierownik jednostki sektora finansów publicznych,

- wykazaniu przez dwóch podatników budynków i gruntów związanych z działalnością gospodarczą w kategorii „pozostałe”, co jak wskazano w opisie na str. 43-44 protokołu spowodowało zaniżenie podatku o kwotę 1.690,00 zł.

 

Również badanie przeprowadzone w zakresie prawidłowości pozyskiwania dochodów z tytułu podatku od środków transportowych (str. 46-48 protokołu kontroli) wskazuje na występowanie różnorodnych rodzajowo uchybień w stosowaniu obowiązujących przepisów. Polegały one, między innymi, na:

- braku adnotacji dotyczących daty wpływu deklaracji do Urzędu (9 przypadków),

- określeniu zobowiązania podatkowego w drodze decyzji, w przypadku nie złożenia deklaracji podatkowej przez podatnika, z dziesięciomiesięcznym opóźnieniem,

- nieegzekwowaniu danych szczegółowych, niezbędnych do prawidłowego ustalenia stawki podatku, w sytuacji ich braku w złożonych deklaracjach,

- braku reakcji organu podatkowego na zadeklarowanie podatku, niezgodnego ze stawką wynikającą z uchwały Rady Gminy (zaniżenie podatku wynosiło 250,00 zł).

Jednocześnie z ustaleń kontroli oraz przywołanych sytuacji jednoznacznie wynika, że organ podatkowy nie podejmował jakichkolwiek działań w celu ich wyjaśnienia i usunięcia, co wskazuje na zaniechanie prowadzenia czynności sprawdzających, o których mowa w art. 272 Ordynacji podatkowej.

 

Kontroli poddano powszechności i prawidłowości poboru opłaty skarbowej co pozwoliło ustalić, że w przypadku poświadczania zgodności kopii faktur VAT na zakup materiałów budowlanych lub usług wykorzystywanych przy realizacji inwestycji nie pobierano opłaty skarbowej zgodnie z pkt 4 cz. II załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635 ze zm.). Z opisu zawartego na str. 50 protokołu kontroli wynika, że opłaty skarbowej nie pobrano od 246 kopii. Zaniżenie dochodów z tego tytułu wyniosło 1.230,00 zł.

 

Stwierdzono także brak pełnych i terminowych działań windykacyjnych w stosunku do podatników zalegających z zapłatą należności podatkowych, świadczący o naruszeniu przez organ podatkowy obowiązków wynikających z przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954 ze zm.) i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2001 r. Nr 137, poz. 1541 ze zm.). Jak wskazano w opisie na str. 44, 48 oraz 57 protokołu kontroli zaległość ogółem w podatku od nieruchomości od osób prawnych, w łącznym zobowiązaniu pieniężnym oraz w podatku od środków transportowych, na dzień 31 grudnia 2009 r. wynosiła 114.080,06 zł, z czego postępowaniem egzekucyjnym nie objęto kwoty 16.313,30 zł.

Nieprawidłowości wystąpiły także w obrębie nadpłat i polegały na niestosowaniu odpowiednich procedur w zakresie ich zarachowania lub zwrotu, tj. przepisów art. 76 § 1 Ordynacji podatkowej – str. 37, 44 oraz 48 protokołu kontroli.

Ustalono, że kontrolowana jednostka nie posiada opisu trybu i terminów przeprowadzania kontroli podatkowych w siedzibie podatnika, które mogą mieć zasadnicze znaczenie dla prawidłowego wymiaru należności podatkowych. W myśl wskazań zawartych w treści § 2 art. 281 Ordynacji podatkowej celem kontroli podatkowej jest sprawdzenie, czy kontrolowani wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Natomiast ich zakres i częstotliwość organ podatkowy powinien ustalić, na podstawie analizy potrzeb, w regulacjach wewnętrznych – str. 59 protokołu kontroli.

 

Kontrola prawidłowości i rzetelności sporządzania sprawozdania z wykonania podstawowych dochodów podatkowych (Rb-PDP) za rok 2009 wykazała znaczne zaniżenie skutków finansowych w następujących pozycjach:

- w wierszu A5 (podatek od nieruchomości) w kolumnie 3 (skutki obniżenia górnych stawek podatków) zaniżono skutki finansowe o kwotę 48.111,31 zł, zaś w kolumnie 4 (skutki udzielonych ulg i zwolnień) zaniżono skutki finansowe o kwotę 106.043,02 zł. Jak wskazano na str. 60 protokołu kontroli powodem tego stanu rzeczy było błędne przeliczenie powierzchni dróg wewnętrznych, zwolnionych uchwałą Rady Gminy, z ha na m²,

- w wierszu A7 (podatek od środków transportowych), w kolumnie 3 zaniżono skutki finansowe o kwotę 918,83 zł. Powodem tego stanu rzeczy było nie ujęcie skutków obniżenia górnych stawek od środków transportowych zwolnionych uchwałą Rady Gminy,

- w kolumnie 5 i 6 (skutki decyzji wydanych przez organ podatkowy, w wierszu A4, A5, A6 (łączne zobowiązanie pieniężne) nie ujęto decyzji w sprawie rozłożenia zaległości podatkowych na raty, a tym samym zaniżono skutki finansowe o kwotę 1.550,48 zł).

Ogółem w omawianym sprawozdaniu zaniżono skutki finansowe o kwotę 156.623,64 złotych.

Obowiązujące w okresie objętym kontrolą zasady sporządzania sprawozdań budżetowych Rb-PDP zawarte były w załączniku nr 34 do rozporządzenia Ministra Finansów dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Przepis § 4 pkt 2 lit. a) przywołanego rozporządzenia nakładał obowiązek sporządzania omawianego sprawozdania na przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego. Nierzetelne wykazanie omawianych skutków ma wpływ na prawidłowość ustalenia kwoty podstawowej stanowiącej element składowy części wyrównawczej subwencji ogólnej dla gmin. Zgodnie z § 9 przywołanego rozporządzenia, kierownicy jednostek są obowiązani sporządzać sprawozdania rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym. W trakcie trwania kontroli, w dniu 26 lutego 2010 r., skorygowane sprawozdanie przekazano do Ministerstwa Finansów za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku.

Równocześnie należy wskazać, iż do sprawozdań sporządzanych za okresy sprawozdawcze roku 2010 należy stosować przepisy aktualnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 roku w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 20, poz. 103).

 

Podkreślić należy, iż część z ustalonych podczas niniejszej kontroli nieprawidłowości ma charakter powtarzających się, ponieważ nie zostały one wyeliminowane poprzez uwzględnienie wniosków z poprzedniej kontroli gospodarki finansowej gminy przeprowadzonej przez Izbę Obrachunkową. Organ wykonawczy gminy poinformował o działaniach zmierzających do wykonania przekazanych przez Izbę Obrachunkową zaleceń pokontrolnych. Świadczy to, iż nie dokonano niezbędnych działań w celu poprawy prawidłowości prowadzenia gospodarki finansowej gminy w zakresie podatków i opłat lokalnych – str. 61 protokołu kontroli.

 

Stwierdzone w trakcie kontroli nieprawidłowości i uchybienia były w głównej mierze wynikiem nieprzestrzegania przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej i rachunkowości gminy.

Organem wykonawczym gminy jest Wójt, na którym spoczywają obowiązki dotyczące m.in. przygotowania projektów uchwał Rady Gminy, wykonywania budżetu i gospodarowania mieniem gminy, a także ogólna odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę finansową gminy (art. 30 ust. 1 i 2, art. 60 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Wójt jako organ wykonawczy gminy wykonuje zadania przy pomocy Urzędu, którego jest kierownikiem (art. 33 ust. 1 i 3 ustawy). Odpowiedzialność za gospodarkę finansową Urzędu, jako jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli wewnętrznej, spoczywa na Panu Wójcie – kierowniku jednostki. Od 1 stycznia 2010 r. regulacje w tym zakresie zawierają przepisy art. 53 i art. 69 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Wójt jest również organem podatkowym pierwszej instancji w myśl przepisu art. 13 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

         Obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości spoczywały, stosownie do zakresu czynności, na Skarbniku Gminy. Prawa i obowiązki głównego księgowego (skarbnika) określa od 1 stycznia 2010 r. art. 54 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r.

 

Mając na uwadze ustalenia kontroli na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Rozważenie powołania zastępcy Wójta, mając na uwadze wskazane w części opisowej wystąpienia regulacje prawne w kwestii zapewnienia ciągłości funkcjonowania gminy podczas zaistnienia jednej z przemijających przeszkód w wykonywania zadań i kompetencji przez Pana Wójta.

2. Wyeliminowanie z treści regulaminu organizacyjnego Urzędu postanowień przypisujących Skarbnikowi Gminy obowiązki organu wykonawczego gminy.

3. Przestrzeganie zasady autoryzacji dowodów dokumentujących operacje finansowe i gospodarcze wyłącznie przez osoby pisemnie upoważnione. Rozważenie udzielenia Sekretarzowi Gminy upoważnienia do autoryzacji dowodów księgowych.

4. W zakresie dokumentacji składającej się na procedury kontroli wewnętrznej i przyjęte zasady rachunkowości:

a) określenie metod prowadzenia ksiąg pomocniczych dla rzeczowych składników aktywów obrotowych na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy o rachunkowości,

b) rozważenie kwestii uregulowania zasad ewidencjonowania wybranych składników majątkowych o wartości poniżej 500 zł, mając na uwadze zapewnienie należytej ich ochrony,

c) wyeliminowanie sprzeczności postanowień Instrukcji sporządzania, obiegu, kontroli oraz archiwizowania dowodów księgowych z ustawą o pracownikach samorządowych w kwestii zasad wystawiania poleceń wyjazdu służbowego Pana Wójta,

d) obniżenie progu kwotowego, od którego istnieje obowiązek stosowania wewnętrznych zasad udzielania zamówień publicznych, co do których nie ma obowiązku stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych,

e) uzupełnienie przepisów wewnętrznych określających zasady przeprowadzania i dokumentowania inwentaryzacji o elementy wskazane w protokole kontroli i części opisowej wystąpienia, mając na uwadze potrzebę istnienia procedur zapewniających prawidłowe udokumentowanie, kontrolę i rozliczenie inwentaryzacji.

5. Zobowiązanie Skarbnika Gminy do wyeliminowania uchybień w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych, poprzez:

a) prowadzenie do konta 130 ewidencji szczegółowej dochodów według podziałek klasyfikacji budżetowej, mając na uwadze zasady sporządzania sprawozdań Rb-27S,

b) zamieszczanie na dowodach księgowych podpisu osoby dokonującej dekretacji,

c) ujmowanie w ewidencji analitycznej do konta 130, jako wydatków według klasyfikacji budżetowej, środków pobranych na wydatki z rachunku Urzędu do kasy,

d) zamieszczanie na listach płac daty odbioru gotówki z kasy,

e) ewidencjonowanie rozrachunków z tytułu podatku VAT, kaucji za wynajęte mieszkania i zabezpieczenia należytego wykonania umów w ewidencji Urzędu jako jednostki budżetowej,

f) prowadzenie ewidencji szczegółowej do konta 201 według kontrahentów.

6. Zapewnienie przestrzegania przepisów wewnętrznych w kwestii potwierdzania podpisem przez kierowców odbioru kart drogowych.

7. Zaniechane formalnego ustalania przez Pana Wójta planów finansowych podległych jednostek, mając na uwadze, iż do obowiązków kierowników jednostek należy sporządzenie planów na podstawie informacji otrzymanej od Pana Wójta.

8. Rozważenie zwaloryzowania czynszu dzierżawnego w przypadku wskazanym w części opisowej wystąpienia i protokole kontroli.

9. Rozliczanie zaliczek wnoszonych przez najemców na poczet kosztów wytworzenia energii cieplnej, mając na uwadze postanowienia art. 9 ust. 2 ustawy o ochronie praw lokatorów... Podjęcie działań zmierzających do rozliczenia wpłat z faktycznymi kosztami wytworzenia ciepła za lata ubiegłe.

10. W zakresie zlecania podróży służbowych i rozliczania ich kosztów:

a) zapewnienie, aby wszystkie polecenia wyjazdu opatrzone były podpisem osoby zlecającej wyjazd,

b) wzmożenie kontroli prawidłowości wypełniania rozliczeń kosztów podróży w zakresie wskazywania czasu rozpoczęcia i zakończenia podróży, danych dotyczących środka lokomocji (niezbędnych dla prawidłowego obliczenia wysokości zwrotu kosztów) oraz wysokości należnej diety,

c) rozliczenie nienależnie wypłaconych diet w wysokości 23 zł, dotyczących podróży odbytych na podstawie poleceń wyjazdu wskazanych w protokole kontroli.

11. Zapewnienie prawidłowego stosowania klasyfikacji budżetowej.

12. Przestrzeganie wewnętrznych regulacji dotyczących wyboru wykonawców zamówień o wartości nieprzekraczającej 14.000 euro w zakresie określania wartości zamówienia.

13. Egzekwowanie od wykonawców ustanowionego w umowie obowiązku wnoszenia zabezpieczenia należytego wykonania umowy.

14. Zapewnienie zgodności między zakresem przedmiotu zamówienia określonym w specyfikacji istotnych warunków zamówienia i przedmiarze robót.

15. Prowadzenie działań, wskazanych w części opisowej wystąpienia pokontrolnego, zmierzających do doręczenia wszystkich decyzji określających wysokość zobowiązania podatkowego w ustawowo określonych terminach.

16. Podejmowanie czynności sprawdzających, o których mowa w przywołanych przepisach Ordynacji podatkowej, celem zachowania powszechności i terminowości składania informacji i deklaracji podatkowych, a także mających na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami.

17. Zachowanie powszechności i prawidłowości opodatkowania podatkami lokalnymi, z uwzględnieniem wskazanych w protokole kontroli i części opisowej wystąpienia pokontrolnego przepisów materialnego prawa podatkowego wynikających z ustaw o podatku rolnym, leśnym oraz o podatkach i opłatach lokalnych.

18. Stosowanie prawidłowo ulg inwestycyjnych w podatku rolnym.

19. Przestrzeganie wskazanych w części opisowej wystąpienia przepisów dotyczących poboru opłaty skarbowej.

20. Prowadzenie terminowych i systematycznych działań windykacyjnych w stosunku do podatników, na których ciążą zaległości podatkowe, mając na względzie przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz rozporządzenia Ministra Finansów sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

21. Określanie stosowną decyzją wysokości powstałej nadpłaty zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej. Zaliczanie stwierdzonej nadpłaty z urzędu na poczet zaległych oraz bieżących zobowiązań podatkowych, a w razie ich braku dokonywanie zwrotu z urzędu.

22. Uregulowanie w procedurach wewnętrznych trybu i terminów przeprowadzania kontroli podatkowych, z uwzględnieniem wskazanych norm Ordynacji podatkowej.

23. Zapewnienie rzetelnego sporządzania sprawozdań z wykonania podstawowych dochodów podatkowych gminy.

 

O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku Zespół w Suwałkach w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.

Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

 

 

 

Prezes

Regionalnej Izby Obrachunkowej

  w Białymstoku

 

 

 

Do wiadomości:

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku

Zespół w Suwałkach





Odsłon dokumentu: 120437284
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120437284 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |