Informacje podstawowe
Podstawy prawne
Struktura organizacyjna
Organy izby
Kolegialne składy orzekające
Regionalna Komisja Orzekająca
Rzecznik DFP
Działalność nadzorcza
Działalność opiniodawcza
Działalność kontrolna
Działalność informacyjno-
-analityczna
Działalność szkoleniowa
Dostep do informacji publicznej
Roczne plany
i sprawozdania Izby
Wyjaśnienia RIO Białystok
w sprawach dotyczących
stosowania przepisów
o finansach publicznych
Petycje

Strona główna » Działalność kontrolna » Działalność kontrolna 2010

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół Samorządowych w Dąbrowie Białostockiej  

zalecenia - Biuro Obsługi Szkół w Drohiczynie  

zalecenia - BOSS w Łapach  

zalecenia - BOSS w Trzciannem  

zalecenia - Gimnazjum Nr 2 w Augustowie  

zalecenia - Gimnazjum w Wysokiem Mazowieckiem  

zalecenia - Gmina Bargłów Kościelny  

zalecenia - Gmina Białowieża  

zalecenia - Gmina Boćki  

zalecenia - Gmina Czyże  

zalecenia - Gmina Dziadkowice  

zalecenia - Gmina Filipów  

zalecenia - Gmina Giby  

zalecenia - Gmina Janów  

zalecenia - Gmina Klukowo  

zalecenia - Gmina Łomża  

zalecenia - Gmina Mielnik  

zalecenia - Gmina Nurzec Stacja  

zalecenia - Gmina Perlejewo  

zalecenia - Gmina Raczki  

zalecenia - Gmina Radziłów  

zalecenia - Gmina Sokoły  

zalecenia - Gmina Sztabin  

zalecenia - Gmina Szudziałowo  

zalecenia - Gmina Śniadowo  

zalecenia - Gmina Trzcianne  

zalecenia - Gmina Zbójna  

zalecenia - Jednostka Organizacyjna do Obsługi Szkół w Boćkach  

zalecenia - Miasto Augustów  

zalecenia - Miasto i Gmina Czarna Białostocka  

zalecenia - Miasto i Gmina Dąbrowa Białostocka  

zalecenia - Miasto i Gmina Drohiczyn  

zalecenia - Miasto i Gmina Jedwabne  

zalecenia - Miasto i Gmina Krynki  

zalecenia - Miasto i Gmina Łapy  

zalecenia - Miasto i Gmina Nowogród  

zalecenia - Miasto i Gmina Sokółka  

zalecenia - Miasto i Gmina Stawiski  

zalecenia - Miasto i Gmina Supraśl  

zalecenia - Miasto i Gmina Suraż  

zalecenia - Miasto Kolno  

zalecenia - Miasto Wysokie Mazowieckie  

zalecenia - Miasto Zambrów  

zalecenia - Miejska Dyrekcja Inwestycji w Suwałkach  

zalecenia - Miejskie Gimnazjum nr 1 w Zambrowie  

zalecenia - Przedszkole Samorządowe nr 4 w Sokółce  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Sokółce  

zalecenia - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Mońkach  

zalecenia - Samorząd Województwa Podlaskiego  

zalecenia - Szkoła Podstawowa Nr 1 w Sokółce  

zalecenia - Szkoła Podstawowa nr 2 w Czarnej Białostockiej  

zalecenia - Szkoła Podstawowa w Perlejewie  

zalecenia - Urząd Gminy Kulesze Kościelne  

zalecenia - Urząd Gminy Sejny  

zalecenia - Zespól Szkół Sportowych w Supraślu  

zalecenia - Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół w Sejnach  

zalecenia - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Białowieży  

zalecenia - Zespół Szkół i Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Surażu  

zalecenia - Zespół Szkół im. E. Orzeszkowej w Sobolewie  

zalecenia - Zespół Szkół Samorządowych w Janowie  

zalecenia - Zespół Szkół Samorządowych w Krynkach  

zalecenia - Zespół Szkół w Czarnej Wsi Kościelnej  

zalecenia - Zespół Szkół w Czyżach  

zalecenia - Zespół Szkół w Dziadkowicach  

zalecenia - Zespół Szkół w Filipowie  

zalecenia - Zespół Szkół w Kuleszach Kościelnych  

zalecenia - Zespół Szkół w Mielniku  



zalecenia - Miasto i Gmina Supraśl

Autor:  BIP Admin
Dodane przez:  BIP Admin
Data utworzenia:  2010-08-09 12:00
Data modyfikacji:  2010-08-09 12:00
Data publikacji:  2010-08-09 12:00
Wersja dokumentu:  1


Kontrola kompleksowa gospodarki finansowej

przeprowadzona w Urzędzie Miejskim w Supraślu

przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

 

 

 

         Ustalenia kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 16 lipca 2010 roku (znak: RIO.I.6001-5/10), o treści jak niżej:

 

 

 

 

                                                                                              Pan

                                                                                              Wiktor Grygiencz

                                                                                              Burmistrz Supraśla

 

 

W wyniku kompleksowej kontroli gospodarki finansowej gminy Supraśl za 2009 rok i inne wybrane okresy, przeprowadzonej w Urzędzie Miejskim w Supraślu na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.

 

Zakresem kontroli objęto regulacje wewnętrzne dotyczące ustroju i funkcjonowania gminy oraz jej jednostek organizacyjnych, funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, prowadzenie rachunkowości, gospodarkę pieniężną i rozrachunki, wykonanie budżetu, w tym realizację wybranych rodzajów dochodów i wydatków, udzielanie zamówień publicznych, realizację zadań zleconych i w ramach porozumień, gospodarowanie mieniem komunalnym, rozliczenia budżetu z jednostkami organizacyjnymi.

 

Istotne nieprawidłowości stwierdzono podczas kontroli wydatków budżetowych i zamówień publicznych związanych z robotami budowlanymi. W ramach kontroli wydatków majątkowych zbadano budowę bulwaru z infrastrukturą turystyczno-rekreacyjną nad rzeką Supraśl – zagospodarowanie skarpy nadrzecznej w rejonie ul. Konarskiego oraz budowę ulic Modrzewiowej i Klonowej.

Kontrola postępowania prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego w związku z realizacją budowy bulwaru wykazała, że na podstawie umowy z dnia 24 kwietnia 2009 r. Pan Burmistrz powierzył firmie EKOTON sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku kompleksowe zarządzanie projektem „Budowa bulwaru z infrastrukturą turystyczno-rekreacyjną nad rzeką Supraśl – zagospodarowanie skarpy nadrzecznej w rejonie ul. Konarskiego”, w której ustalono wysokość wynagrodzenia w kwocie 25.620 zł. Szczegółowy zakres umowy stanowił, że firma zobowiązuje się m.in. do przygotowania dokumentacji przetargowej i przeprowadzenia procedury przetargowej na wybór wykonawcy inwestycji. Z wyjaśnień złożonych przez Pana Burmistrza wynika, że firma EKOTON w postępowaniu przygotowała dokumentację przetargową: s.i.w.z. wraz z załącznikami oraz ogłoszenia, pracownik firmy (wspólnie z pracownikiem Urzędu) weryfikował złożone oferty i dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej. Ustalono, że czynności wykonywane przez pracownika firmy EKOTON były tożsame z obowiązkami sekretarza komisji przetargowej określonymi w zarządzeniu z dnia 11 czerwca 2007 r. w sprawie powołania stałej komisji przetargowej w zakresie m.in. przygotowania ogłoszenia o zamówieniu, opracowania specyfikacji, dokonywania oceny ofert. W dniu 10 czerwca 2009 r. członkowie komisji oraz Pan Burmistrz złożyli oświadczenia o niepodleganiu wyłączeniu z postępowania. W okazanej dokumentacji nie znajdowały się oświadczenia pracowników firmy EKOTON biorących udział w postępowaniu, o których mowa art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759), mimo, że z przedstawionych wyjaśnień wynika udział pracowników tej firmy w postępowaniu – str. 79-80 i 82 protokołu kontroli.

         Stwierdzono, że opracowana na potrzeby postępowania dotyczącego budowy bulwaru specyfikacja istotnych warunków zamówienia w pkt III.2 „Opis warunków udziału w postępowaniu oraz sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków” wymagała od wykonawców dysponowania osobami do nadzoru posiadającymi uprawnienia niezbędne do wykonania przedmiotu zamówienia, wymagane przepisami ustawy Prawo budowlane do kierowania robotami budowlanymi w zakresie objętym przedmiotem zamówienia, a ponadto osoba pełniąca funkcję kierownika robót musiała posiadać co najmniej dwuletni staż na tym stanowisku. Analogiczne postanowienia zawierały specyfikacje dotyczące postępowań na budowę ul. Modrzewiowej i Klonowej. Prawo zamówień publicznych w art. 25 ust. 1 stanowi, iż zamawiający może żądać od wykonawców wyłącznie oświadczeń lub dokumentów  niezbędnych do przeprowadzenia postępowania. Zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 maja 2006 r. w sprawie dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawców, oraz form w jakich te dokumenty mają być składane (Dz. U. Nr 87, poz. 605 ze zm.), obowiązującym w czasie udzielania zamówienia, w celu potwierdzenia opisanego przez zamawiającego warunku posiadania przez wykonawcę niezbędnej wiedzy i doświadczenia oraz dysponowania potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, zamawiający mógł żądać dokumentów stwierdzających, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień (§ 1 ust. 2 pkt 6 rozporządzenia). Jak wynika z cytowanej normy prawnej, w zakresie uprawnień zamawiającego dotyczących możliwości żądania dokumentów potwierdzających fakt dysponowania przez wykonawcę osobami posiadającymi wymagane przepisami prawa uprawnienia mieści się tylko potwierdzenie samego faktu posiadania tych uprawnień, a nie okresu ich posiadania. Wobec powyższego należy stwierdzić, że zawarcie w specyfikacjach warunku posiadania przez osobę pełniącą funkcję kierownika robót co najmniej dwuletniego stażu na tym stanowisku stanowiło naruszenie przywołanych przepisów – str. 80-81 i 89 protokołu kontroli. Aktualnie obowiązujące w tej sprawie rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 226, poz. 1817) przewiduje w § 1 ust. 1 pkt 7 możliwość żądania jedynie oświadczenia, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień.

         Badając realizację zadania ustalono, że w dniu 22 grudnia 2009 r. wykonawca zamówienia firma TOMS wystawił fakturę nr 43/09/2009 na kwotę 28.133,49 zł za roboty związane z uporządkowaniem terenu wokół inwestycji „Budowa bulwaru z infrastrukturą turystyczno-rekreacyjną...”. Konieczność wykonania tych robót w trakcie realizacji inwestycji zgłosił wykonawca. W dniu 26 października 2009 r. spisany został przez dwóch przedstawicieli Urzędu, inspektora nadzoru oraz przedstawiciela wykonawcy protokół konieczności w sprawie wykonania robót dodatkowych, zatwierdzony przez Pana Burmistrza. Wartość robót określona w protokole wynosiła 85.107,81 zł brutto. Protokół konieczności przewidywał rozliczenie kosztów robót dodatkowych w formie kompensaty za opłacone przez zamawiającego, a nie wykonane przez wykonawcę roboty na ul. Klonowej w Supraślu o wartości 28.792,32 zł, uwzględnienia wartości ziemi przekazanej przez gminę wykonawcy na wyrównanie terenu pod inwestycję w ilości 3.300 m3 po 7 zł za 1 m3 (28.182 zł) oraz opłacenie pozostałej kwoty 28.133,49 zł w formie przelewu. Z przedstawionych dokumentów wynika, iż roboty o wartości 28.792,32 zł, niezrealizowane przy budowie ul. Klonowej, zostały opisane i wycenione w protokole z rozliczenia budowy tej ulicy dnia 10 czerwca 2009 r., w którym strony ustaliły, że kwota ta stanowi wartość robót niezrealizowanych przez wykonawcę. W protokole zawarto, że wykonawca zrealizuje roboty o tej wartości przy innych inwestycjach i remontach realizowanych na rzecz gminy Supraśl.

Należy wskazać, że przyjęty przez strony sposób rozliczeń poprzez zapłatę w formie rzeczowej (przekazanie ziemi) nie ma wpływu na zakres stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych przy zlecaniu zamówienia. Ustawa zawiera w art. 2 pkt 1 definicję ceny (odwołując się do art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 ze zm.)) jako wartości wyrażonej w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. Rozliczenie więc „dodatkowych” robót budowlanych poprzez kompensatę zobowiązań z tytułu innej umowy oraz zrealizowanej dostawy wobec wykonawcy nie ma wpływu zarówno na wartość zamówienia w rozumieniu art. 32 ust. 1 ustawy, jak i cenę zaproponowaną w ofercie oraz ustaloną w umowie. Z naruszeniem tych norm w dniu 27 listopada 2009 r. podpisano z wykonawcą umowę na realizację wskazanych w „kosztorysie ofertowym” robót budowlanych o wartości jedynie 28.122,49 zł, zatem, mimo że wartość brutto robót dodatkowych określona w kosztorysie wynosiła 85.107,81 zł, kwota wynagrodzenia określona w umowie odnosiła się tylko do robót, które były opłacone w formie przelewu środków pieniężnych na rzecz wykonawcy (stanowiły wydatek budżetowy poniesiony w następstwie realizacji tej umowy). W świetle definicji ceny i wartości zamówienia w przedmiotowej umowie powinna być wykazana faktyczna wysokość wynagrodzenia za wykonane roboty, odpowiadająca ich wartości ustalonej przez strony. Zakładany sposób zapłaty (rozliczenia) ceny nie może bowiem skutkować zaniżeniem wartości zleconych robót.

Jak wynika z przedstawionych kontrolującym dokumentów, umowę na realizację robót dodatkowych zawarto w trybie zamówienia z wolnej reki. Przesłanki zastosowania tego trybu w odniesieniu do robót dodatkowych zawiera art. 67 ust. 1 pkt 5 Prawa zamówień publicznych. Zgodnie z tym przepisem zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki w przypadku udzielania dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym i nieprzekraczających łącznie 50% wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli: z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów lub wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego. Utrwalonym w doktrynie i orzecznictwie stanowiskiem jest, że konieczność udzielenia zamówienia dodatkowego powinna być następstwem sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, przy uwzględnieniu zobiektywizowanej kategorii należytej staranności. Niestaranność planowania i przygotowania procesu inwestycyjnego nie usprawiedliwiają udzielania zamówień dodatkowych. Z danych zawartych w protokole konieczności wynika, że niemożliwe było w trakcie przygotowania procesu inwestycyjnego ujęcie w projekcie m.in. wykonania schodów terenowych prowadzących do pomostu i jazu plażowego, przedłużenia obszaru plaży piaszczystej, rozbiórki istniejącego WC, wywiezienia  gruzu z ul. Konarskiego (przy której budowana była skarpa nadrzeczna), zmiany nawierzchni chodnika z polbruku na kostkę kamienną w rejonie istniejących schodów kamiennych, wykonanie nawierzchni z polbruku pod ławkami, montaż urządzeń na boiskach sportowych. Z przedstawionego przykładowego zakresu dodatkowych robót wynika, że nie mają one cech uzasadniających traktowanie ich jako obiektywnie niemożliwych do przewidzenia.

Ponadto ustawa wymaga, aby w przypadku zastosowania trybu z wolnej ręki konieczność realizacji robót dodatkowych była niezbędna do prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego. Z okazanego kontrolującemu protokołu odbioru końcowego robót zleconych umową dodatkową, sporządzonego 22 grudnia 2009 r., wynika, że roboty zostały wykonane w dniach od 27 listopada do 14 grudnia 2009 r. a więc po zakończeniu (zgłoszenie zakończenia prac nastąpiło w dniu 25 listopada 2009 r.) i przyjęciu zamówienia głównego (9 grudnia 2009 r.), co wskazuje, że realizacja robót dodatkowych nie była niezbędna do wykonania zamówienia podstawowego. W związku z powyższym należy przyjąć, iż nie zachodziła także przesłanka braku możliwości oddzielenia zamówienia dodatkowego od podstawowego (art. 67 ust. 1 pkt 5 lit. a) i b) ustawy).

Kontrolującemu nie okazano również dokumentacji przeprowadzenia postępowania w trybie z wolnej ręki. Prawo zamówień publicznych w art. 68 wymaga od zamawiającego przekazania wybranemu kontrahentowi zaproszenia do udziału w negocjacjach oraz przekazania informacji niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, w tym istotnych dla stron postanowień, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie zamówienia publicznego, ogólnych warunków umowy lub wzoru umowy, zaś wykonawca zobowiązany jest do złożenia oświadczeń o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu najpóźniej wraz z zawarciem umowy w sprawie zamówienia.

Przedstawione okoliczności wskazują, że zastosowanie w przedmiotowym postępowaniu trybu niekonkurencyjnego z wolnej ręki, który może być stosowany tylko przy wystąpieniu ustawowo określonych przesłanek, nie miało uzasadnienia. Z uwagi na fakt, że wartość wykonanego zamówienia faktycznie wynosiła 66.384,09 zł netto (co stanowiło równowartość 17.122,10 euro), zlecenie wykonania tych robót budowlanych winno być poprzedzone przeprowadzeniem postępowania o charakterze konkurencyjnym.

W złożonych wyjaśnieniach stwierdzono m.in., że (...) podpisano umowę na prace budowlane związane z uporządkowaniem terenu  wokół inwestycji na kwotę pozostającą do zapłacenia w wysokości 28.133,49 brutto. Przy podpisywaniu umowy kierowano się wartością umowy, która zgodnie z art. 4 pkt. 8 Ustawy o zamówieniach publicznych – nie zobowiązywała do stosowanie ustawy ponieważ wartość umowy wynosiła 5.947,81 euro (przy przeliczeniu 1Euro – 3,8771), a ustawę stosuję się w wartościach powyżej 14 tys. euro. Aby osiągnąć zamierzony efekt inwestycyjny oraz ograniczyć do minimum koszty dodatkowe związane z nakładami na inwestycję aby prace te wykonał ten sam wykonawca (sprzęt budowlany na terenie inwestycji oraz wykwalifikowani pracownicy). Powierzenie zakresu umowy innemu wykonawcy mogłoby spowodować niezakończenie inwestycji w terminie oraz konieczność poniesienia dodatkowych kosztów dla Gminy.

W złożonym wyjaśnieniu nie wskazano przesłanek zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki. Odniesiono się natomiast do wartości przyjętej w umowie zawartej z wykonawcą, jako uzasadniającej odstąpienie od zastosowania procedur ustawy. Twierdzenie to nie ma uzasadnienia w ustawie, ponieważ zgodnie z nią wartością zamówienia nie jest „wartość wskazana w umowie”, a wartość szacunkowa robót budowlanych bez podatku VAT (art. 32 ust. 1 ustawy). Wartość ta winna zatem obejmować także część robót opłaconych poprzez rozliczenia inne niż przelew środków. Tymczasem, jak wynika z wyjaśnienia, za wartość zamówienia przyjęto błędnie jedynie tę część wynagrodzenia, która opłacona została w formie przelewu – str. 83-87 protokołu kontroli.

 

Badanie postępowania prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na budowę ul. Modrzewiowej i ul. Klonowej w Supraślu wykazało, że jeden z wykonawców przedstawił dokumenty na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu nieodpowiadające wymogom specyfikacji. W celu potwierdzenia warunków znajdowania się przez wykonawcę w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia specyfikacja wymagała złożenia polisy lub innego dokumentu ubezpieczeniowego potwierdzającego, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności na kwotę nie mniejszą niż 200.000 zł. Przedstawiona przez wykonawcę polisa wskazywała, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej związanej z prowadzeniem działalności do kwoty 100.000 zł. Wykonawca został dopuszczony do przetargu, mimo że podlegał wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 Prawa zamówień publicznych w brzmieniu obowiązującym w czasie udzielania zamówienia. Dopuszczenie wykonawcy do przetargu nie miało wpływu na wynik postępowania – str. 90 protokołu kontroli.

         Kontrola realizacji umów na budowę ul. Modrzewiowej i ul. Klonowej wykazała, że wykonawca zobowiązał się do zakończenia robót na ul. Modrzewiowej w terminie do 31 sierpnia 2009 r. Umowa przewidywała rozliczenie inwestycji po podpisaniu przez zamawiającego bez zastrzeżeń protokołu końcowego odbioru robót i wystawieniu faktury przez wykonawcę. Kontrolującemu okazano protokół końcowego odbioru robót z dnia 22 lipca 2009 r. podpisany przez trzech przedstawicieli Urzędu, inspektora nadzoru oraz wykonawcę, który został zatwierdzony przez Pana Burmistrza. Wynika z niego, że roboty zostały wykonane w dniach od 25 maja do 13 lipca 2009 r. w sposób zgodny z umową i dokumentacją techniczną, a jakość wykonanych robót jest dobra. Dokument zawiera również szczegółowy zakres wykonanych robót, na które składała się m.in. budowa nawierzchni jezdni o długości ok. 131 mb i szerokości 5 m z obustronnymi chodnikami z kostki betonowej brukowej. Zgodnie z umową wykonawca zobowiązał się do wykonania nawierzchni drogi o długości ok. 176 mb i szerokości 5 m z obustronnymi chodnikami z kostki betonowej brukowej. Wynagrodzenie ryczałtowe zostało ustalone w kwocie 281.483,21 zł w oparciu o kosztorys ofertowy stanowiący załącznik do umowy. Z powyższego wynika, że zakres robót wykonanych przez wykonawcę był mniejszy o 45 mb nawierzchni w stosunku do umowy (umowa nie zawierała postanowień regulujących wynagrodzenie w przypadku zmniejszenia zakresu wykonanych robót).

Mimo zrealizowania mniejszej ilości robót w protokole wskazano, iż wartość wykonanych prac wynosiła 281.483,21 zł. Wykonawca wystawił dnia 22 lipca 2009 r. fakturę nr 034/2009 na kwotę 281.483,21 zł, która została zatwierdzona pod względem merytorycznym przez Pana Burmistrza i opłacona 4 sierpnia 2009 r.

Podobna sytuacja wystąpiła przy budowie ul. Klonowej. Umowa zawarta z wykonawcą 10 lutego 2009 r. przewidywała realizację inwestycji do dnia 31 sierpnia 2009 r. za kwotę 221.500 zł. W dniu 10 czerwca 2009 r. sporządzono protokół odbioru końcowego robót, podpisany przez trzech przedstawicieli Urzędu, inspektora nadzoru oraz przedstawiciela wykonawcy, który został zatwierdzony przez Pana Burmistrza. Z dokumentu tego wynika, że roboty zostały wykonane w okresie od 20 maja do 8 czerwca 2009 r. w sposób zgodny z umową i dokumentacją techniczną, a jakość wykonanych robót jest dobra. Dokument zawiera również szczegółowy zakres robót, na które składały się m.in. nawierzchnia jezdni o długości ok. 134,5 mb i szerokości 5 m z obustronnymi chodnikami z kostki betonowej brukowej. Zgodnie z umową wykonawca zobowiązał się m.in. do wykonania nawierzchni drogi o długości ok. 176 mb i szerokości 5 m z obustronnymi chodnikami z kostki betonowej brukowej. Wynagrodzenie ryczałtowe zostało ustalone w kwocie 221.500 zł w oparciu o kosztorys ofertowy stanowiący załącznik do umowy. Z powyższego wynika, że zakres robót wykonanych przez wykonawcę był mniejszy o 41,5 mb nawierzchni niż przewidywała umowa. Umowa nie zawierała postanowień regulujących wynagrodzenie w przypadku zmniejszenia zakresu wykonanych robót. Komisja w protokole, mimo wykonania mniejszego zakresu robót, stwierdziła, że wartość wykonanych robót wynosi 221.500 zł. Na podstawie protokołu wykonawca 10 czerwca 2009 r. wystawił fakturę nr 17/01/2009 na kwotę 221.500 zł, która została zatwierdzona pod względem merytorycznym przez zastępcę Burmistrza Barbarę Piekarską.

W złożonych wyjaśnieniach dotyczących wyżej wskazanych różnic podano przyczyny zmiany zakresu robót. Podniesiono także, że w związku z ryczałtowym charakterem umów, od którego strony nie przewidziały ustępstw, postanowiono rozliczyć powstałe różnice przy wykonaniu innych prac przez wykonawców. Należy wskazać, że jeżeli wolą stron było, aby za roboty przyjęte do wykonania wykonawca otrzymał wynagrodzenie ryczałtowe, a roboty nie zostały wykonane w całości lecz w części, to wynagrodzenie należne wykonawcy winno być określone proporcjonalnie do wykonania. Ryczałtowy charakter ceny nie powoduje obowiązku jej zapłaty niezależnie od wykonanego zakresu rzeczowego umowy. Stosownie do art. 632 § 1 Kodeksu cywilnego, ryczałtowy charakter ceny oznacza jedynie, że wykonawca przyjmujący zamówienie nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia, chociażby w czasie zawarcia umowy nie można było przewidzieć rozmiaru lub kosztów prac. W związku z powyższym zamawiający powinien zmniejszyć wynagrodzenie o niewykonane roboty, a nie wydatkować środki z budżetu za niewykonane faktycznie prace.

         Kontrolującym okazano dwa protokoły, które stanowiły podstawę do rozliczenia robót niewykonanych w ramach budowy ul. Modrzewiowej i Klonowej a opłaconych przez gminę. Protokół z rozliczenia budowy ul. Modrzewiowej w Supraślu z dnia 22 lipca 2009 r. podpisany przez dwóch pracowników Urzędu, przedstawiciela wykonawcy oraz inspektora nadzoru wskazuje, że w związku z brakiem zgody właścicieli działek na ułożenie w obrębie tych działek nawierzchni ulicy zakres robót został zmniejszony o około 40 mb nawierzchni ulicy, których wartość zgodnie z kosztorysem wynosiła 42.038,56 zł. W związku z ryczałtowym charakterem umowy zamawiający zobowiązał się do zrealizowania robót na wymienioną kwotę przy innych inwestycjach lub remontach prowadzonych przez gminę. Zgodę na realizację powyższego porozumienia wyraził Pan Burmistrz. Kontrolującym okazano także protokół odbioru końcowego zadania „Budowa dojazdu do ul. Cieliczańskiej w Supraślu” z dnia 30 grudnia 2009 r., z którego wynika, że wykonawca wykonał je w ramach rozliczenia budowy ul. Modrzewiowej w Supraślu. Wartość wykonanych robót wynosiła 42.038,56 zł. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, wykonawca przez blisko 5 miesięcy dysponował kwotą 42.038,56 zł wypłaconą mu bezpodstawnie z budżetu.

Protokół z rozliczenia budowy ul. Klonowej w Supraślu z dnia 10 czerwca 2009 r., podpisany przez pracowników Urzędu, inspektora nadzoru oraz przedstawiciela wykonawcy, przewidywał, że w związku z brakiem zgody właścicieli działek na ułożenie w ich obrębie nawierzchni ulicy konieczne jest skrócenie ulicy o około 40 mb, zaś wartość niewykonanych robót zgodnie z kosztorysem przedstawionym przez wykonawcę wynosiła 37.608,43 zł. Ponadto stwierdzono, że zaszła konieczność wykonania dodatkowego odcinka wodociągu o długości około 31 mb za kwotę 7.383,93 zł oraz wymiana dwóch włazów ulicznych istniejącej kanalizacji deszczowej za kwotę 1.432,18 zł. Strony postanowiły, że w związku z ryczałtowym charakterem umowy zawartej z wykonawcą, pozostała kwota 28.792,32 zł zostanie rozliczona przy innych inwestycjach lub remontach realizowanych na rzecz gminy. Rozliczenia dokonano przy robotach dodatkowych związanych z budową bulwaru – str. 90-94 protokołu kontroli. Roboty te zostały zrealizowane w końcu roku, zatem również w tym przypadku wykonawca bezpodstawnie dysponował przez okres blisko 5 miesięcy kwotą 28.792,32 zł, wypłaconą mimo niezrealizowania pełnego zakresu robót.

 

Kontrola ewidencji inwestycji i rozliczenia efektów działalności inwestycyjnej wykazała że dokumentem OT z dnia 12 stycznia 2010 r. w ewidencji środków trwałych ujęty został efekt inwestycji polegającej na budowie bulwaru z infrastrukturą turystyczno-rekreacyjną o wartości 2.073.971,42 zł. Ustalono, że koszty przedmiotowej inwestycji zostały pomniejszone o „kompensatę” zawartą w protokole konieczności wykonania robót dodatkowych. Z dokumentacji wynika, że wartość robót „dodatkowych” została wyceniona przez wykonawcę na kwotę 85.107,81 zł, z czego tylko kwota 28.133,49 zł została uiszczona wykonawcy w formie pieniężnej i zaliczona na poczet kosztów inwestycji. W związku  powyższym wartość poniesionych nakładów inwestycyjnych powinna być powiększona o kwotę 56.974,32 zł. Koszty budowy bulwaru winny się zamknąć kwotą 2.130.945,74 zł.

Do kosztów inwestycji zaliczono koszty kierownictwa projektu w wysokości 25.620 zł realizowanego przez firmę EKOTON na podstawie przywołanej wcześniej umowy z dnia 20 kwietnia 2009 r. W ramach umowy firma podjęła się kompleksowego zarządzania projektem, w ramach którego zobowiązana była do:

- przygotowania dokumentacji przetargowej i przeprowadzenia procedury na wybór wykonawcy inwestycji (co omówiono wcześniej przy ustaleniach dotyczących udzielania zamówień publicznych),

- nadzoru nad zgodnością realizacji projektu z umową o dofinansowanie przedsięwzięcia ze środków RPOWP,

- przygotowania sprawozdań i wniosków o płatność (częściowych i końcowych), zgodnie z umową o dofinansowanie przedsięwzięcia ze środków RPOWP.

Kontrola dokumentacji inwestycji wykazała, iż jedynym dowodem wykonywania czynności kierownictwa projektu jest protokół odbioru końcowego inwestycji z dnia 9 grudnia 2009 r., na którym Kierownik Projektu (prezes EKOTON) złożył swój podpis. Stwierdzono ponadto, że czynności zlecone w ramach kierownictwa projektu miało w swoim zakresie obowiązków dwóch pracowników Urzędu Miejskiego. Należały do nich w szczególności: opracowywanie wniosków o dofinansowanie ze środków zewnętrznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocowych Unii Europejskiej; przygotowanie i programowanie inwestycji, które mają być dofinansowane ze źródeł zewnętrznych oraz monitorowanie, nadzorowanie i rozliczanie inwestycji realizowanych z udziałem środków zewnętrznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocowych Unii Europejskiej, współpraca przy rozliczaniu finansowym ze Skarbnikiem Gminy; prowadzenie spraw związanych z udzielanymi przez Gminę zamówieniami publicznymi w zakresie inwestycji realizowanych z udziałem zewnętrznych środków finansowych.

Ze złożonego przez Pana Burmistrza wyjaśnienia wynika, że zlecenie firmie EKOTON kierownictwa projektu było spowodowane zwiększonym zakresem zadań pracowników wynikającym z realizowanych i przygotowywanych projektów z dofinansowaniem, natomiast powodem braku dowodów na wykonywanie zleconych czynności przez firmę EKOTON jest okoliczność, iż korespondencja z Urzędem Marszałkowskim odbywa się na poziomie UM w Supraślu, zaś dokumenty do firmy EKOTON przekazywane były osobiście lub mailem w celu sporządzenia wniosku o płatność – str. 96-97 protokołu kontroli, załącznik nr 2/34 do protokołu kontroli.

Koszty realizacji budowy ul. Modrzewiowej i Klonowej ewidencjonowane na koncie 080 zamknęły się kwotą 523.663,21 zł (ul. Modrzewiowa 292.023,21 zł, ul. Klonowa 231.640 zł). Stwierdzono, że koszty inwestycji zostały ujęte w nieprawidłowej wysokości. Z ustaleń kontroli wynika, że wartość faktycznie wykonanych robót była niższa od zawartej w protokołach odbioru inwestycji i fakturach wystawionych przez wykonawcę o kwotę 42.038,46 zł w odniesieniu do ul. Modrzewiowej oraz 28.792,32 zł w odniesieniu do ul. Klonowej. W związku z powyższym wartość kosztów robót budowlanych na obu ulicach powinna być obniżona o kwotę 70.830,78 zł, w tym kwota 28.792,32 zł powinna zostać zaliczona do kosztów budowy bulwaru przy rzece Supraśl. Z kolei kwota 42.038,46 zł powinna zostać ujęta jako koszty budowy dojazdu do ul. Cieliczańskiej, która to inwestycja nie była wykazana w ewidencji księgowej – str. 97-98 protokołu kontroli.

W zakresie wydatków bieżących kontrolą objęto m.in. wydatki związane z utrzymaniem dróg gminnych w latach 2008-2009, polegającym na bieżącym żwirowaniu i żużlowaniu oraz równaniu dróg. Stwierdzono, że wykonawca zlecenia został wybrany w przetargu nieograniczonym na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych. Opracowana w postępowaniu specyfikacja istotnych warunków zamówienia zawierała sprzeczne postanowienia odnośnie sposobu realizacji zamówienia w zakresie części II dotyczącej żużlowania. Mianowicie, zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia Dostawa żużlu (materiał zamawiającego), będzie następowała z Miejskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej, Ciepłownia „Zachód”, ul. Starosielce 2/1 Białystok natomiast w zakresie sposobu obliczenia ceny ofert ustalono, że cena brutto za cześć II zamówienia obejmuje koszty dowozu żużla za 1 m3 z MPEC, Ciepłownia „Zachód”, ul. Starosielce 2/1 Białystok oraz cenę brutto dowozu żużlu wraz z rozplantowaniem za 1 m3 ze składowiska na ul. Jodłowej w Grabówce – str. 69 protokołu kontroli.

Badanie realizacji tego zamówienia wykazało, że na podstawie faktur o nr 01358/09 i 01976/09 wykonawca Zakład Przetwórstwa Drobiu „Jur-Kur” Jerzy Grygiencz dostarczył i rozplantował żwir w ilości 165 m3 po cenie 50,19 zł za m3. Umowa zawarta z wykonawcą w dniu 8 lipca 2008 r. stanowiła w § 5 pkt 1b), że cena dowozu kruszywa i rozplantowania za 1 m3 wynosi 40,43 zł oraz – w pkt 4 – że wskazana cena jest ceną ryczałtową, nie będzie zmieniana w toku realizacji zamówienia i nie podlega waloryzacji. Jak wynika z ustaleń kontroli, cenę 50,19 zł za m3 przyjmowano dla żwiru niezaglinionego, natomiast cenę 40,43 zł dla żwiru zaglinionego. Mając na względzie postanowienia umowy przewidujące cenę ryczałtową za dostarczone kruszywo spełniające normy wskazane w specyfikacji (bez różnicowania ze względu na stopień zaglinienia), stosowanie ceny wyższej od przewidzianej nie miało umocowania w umowie. Wysokość wynagrodzenia wypłaconego wykonawcy z naruszeniem postanowień umowy wynosiła 1.610,40 zł. Kontrolującemu okazano protokół z dnia 17 marca 2009 r. sporządzony przez pracownika Urzędu, w którym stwierdzone zostało, że w związku z pilną potrzebą postanowiono zakupić żwir niezagliniony w firmie „Jur-Kur” poza umową. W świetle postanowień umowy dowóz kruszywa spełniającego normy, bez względu na jego właściwość, po cenie ryczałtowej należał do obowiązków wykonawcy – str. 71-72 protokołu kontroli.

Ponadto na podstawie faktury nr 01237/09 zamawiający zapłacił również za usługę dowozu kruszywa cenę 46,67 zł brutto za m3. Umowa w § 4 pkt 1a) w zw. z pkt 4 ustanawiała cenę ryczałtową za dowóz kruszywa w kwocie 36,90 zł brutto za m3. Jak ustalono, za dowóz 45 m3 żwiru zamawiający zapłacił kwotę o 439,65 zł wyższą niż wynikało to z postanowień umowy – str. 72-73 protokołu kontroli.

Ustalono również, że faktury nr 01016/09 z dnia 18 marca 2009 r. na kwotę 3.764,31 zł oraz nr 01237/09 z dnia 1 kwietnia 2009 r. na kwotę 3.605,65 zł dotyczyły tego samego zlecenia o nr BUK 7040/2/05/09. Wynikało to z faktu stwierdzenia w protokole z odbioru robót z dnia 17 marca 2009 r. przez radną gminy Supraśl okoliczności niewykonania usługi w zakresie rozplantowania kruszywa przez wykonawcę, która to usługa wykonana została przez pracownika Komunalnego Zakładu Budżetowego (gminnej jednostki organizacyjnej). Pismem z dnia 26 marca 2009 r., w związku z nienależytym wykonaniem zlecenia, Urząd zwrócił się o skorygowanie faktury za niewykonaną cześć zlecenia. Wykonawca pismem z dnia 31 marca 2009 r. wyjaśnił przyczyny niewykonania zlecenia, uznając zastrzeżenia, oraz w dniu 1 kwietnia 2009 r. wystawił nową fakturę pomniejszoną o niewykonaną cześć zlecenia (nr 01237/09 z dnia 1 kwietnia 2009 r.) i fakturę korygującą nr 00017/09 dotyczącą faktury nr 01016/09. W ramach kontroli sprawdzono karty pracy sprzętu KZB, w których nie ma wzmianki o rozplantowaniu żwiru na ul. Niedźwiedziej i Rysiej objętych przywołanym zleceniem. Z wyjaśnień złożonych przez kierownika KZB wynika, że pracownik zakładu w dniu 17 marca 2009 r., podczas naprawy dróg w Kol. Sobolewo, dokonał rozplantowania żwiru na ul. Niedźwiedziej. Biorąc pod uwagę zapisy w karcie pracy sprzętu z dnia 17 marca 2009 r. oraz wyjaśnienia kierownika Zakładu należy stwierdzić, że wpisany w karcie wykonany zakres robót nie odpowiada faktycznie wykonanym pracom – str. 73 protokołu kontroli. 

         Kontrolą objęto również wydatki na remont drogi we wsi Bagnówka. Wykonawca zlecenia, firma P.H.U. „UKASZ” Łukasz Grygiencz, wyłoniony został w wyniku konkursu ofert (nieuregulowana w przepisach wewnętrznych procedura wyłonienia wykonawcy). Umowę podpisano w dniu 15 października 2009 r. Zakres robót przewidywał poszerzenie zawężonych odcinków jezdni do szerokości 5 metrów, wyprofilowanie drogi dostosowujące ją do kształtu terenu przyległego, wykonanie nawierzchni żwirowej kruszywem naturalnym stabilizowanym mechanicznie o gr. 20 cm oraz wycinkę kolidującego zakrzaczenia i przycinkę gałęzi rosnących drzew w pasie drogowym na odcinku o długości około 250 mb. Wysokość wynagrodzenia ustalono w kwocie 15.250 zł. Protokół odbioru robót podpisano w dniu 3 grudnia 2009 r. Komisja stwierdziła w nim, że wykonawca zrealizował w szczególności poszerzenie zawężonych odcinków jezdni oraz nawierzchnię żwirową kruszywem naturalnym stabilizowanym mechanicznie o gr. 20 cm na odcinku ok. 500 mb, zaś wartość wykonanych robót wynosiła 15.250 zł. Z protokołu wynika zatem, że wykonawca wykonał dwukrotnie większy zakres robót niż przewidywała umowa za tę samą cenę. Na protokole znajduje się również informacja o odmowie podpisania protokołu przez sołtysa wsi Sowlany oraz jego uwagi: brak rowów przydrożnych, niedrożny przepust drogowy, za drogo kosztuje wykonany remont. W dniu 7 grudnia 2009 r. wykonawca wystawił fakturę nr 37/09 za wykonany remont na kwotę 15.250 zł, do której załączony został dowód poboru żwiru na realizację remontu wystawiony na firmę JUR-KUR, niebędącą wykonawcą zamówienia. Nie stwierdzono ustaleń między Urzędem a wybranym wykonawcą co do podzlecenia realizacji zadania (należy nadmienić, że właściciel firmy JUR-KUR brał udział również przy odbiorze prac jako przedstawiciel wykonawcy) – str. 74-77 protokołu kontroli.

 

         Analiza obowiązujących w jednostce procedur kontroli wewnętrznej wykazała, że  nie opracowano pisemnych procedur wyłaniania wykonawców dostaw, robót i usług, które ze względu na wartość nieprzekraczającą 14.000 euro nie wymagają stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) w art. 35 ust. 3 pkt 1 stanowiła, że wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Od 1 stycznia 2010 r. zasadę tę określa art. 44 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.). Procedury wewnętrzne jednostki powinny być skonstruowane w sposób zapewniający udokumentowanie przestrzegania tej zasady przy wydatkowaniu środków. Na podstawie postanowień art. 47 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r., kierownik jednostki obowiązany był do ustalenia, w formie pisemnej, procedur w odniesieniu do m.in. udzielania zamówień publicznych i dokonywania wydatków ze środków publicznych. Aktualnie obowiązki kierownika jednostki w zakresie organizacji kontroli zarządczej wynikają z art. 68 w zw. z art. 69 ust. 1 ustawy o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 r. oraz Standardów kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych ogłoszonych komunikatem nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 15, poz. 84) – str. 74 protokołu kontroli.

 

W wyniku analizy uregulowań zawartych w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Miejskiego stwierdzono, że do zadań Referatu Finansowo-Budżetowego zapisano m.in. obsługę finansowo-księgową Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi. Zapis ten jest nieaktualny ponieważ Przedszkole zatrudnia głównego księgowego – str. 117 protokołu kontroli.

Badając gospodarkę środkami pieniężnymi stwierdzono, że Urząd Miejski posiada rachunki bankowe w kilku bankach. W wyniku porównania stanu środków pieniężnych wynikającego z ewidencji księgowej z wyciągami bankowymi za okres wskazany na str. 20-21 protokołu kontroli, a także potwierdzeniami sald na dzień 31 grudnia 2009 r. ustalono, że zasady ewidencji obrotów środkami pieniężnymi i ich stanów odbiegały od regulacji wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 ze zm.) oraz przepisów wewnętrznych. Ogólna suma środków pieniężnych znajdujących się na rachunkach bankowych według potwierdzeń banków zgodna była z ogólną sumą tych środków wynikającą z ewidencji księgowej budżetu. Ewidencja księgowa nie dostarczała jednak informacji o stanach środków znajdujących się na poszczególnych rachunkach bankowych ewidencjonowanych w ramach konta 133 „Rachunek budżetu”. Zakładowy plan kont dla budżetu przewiduje m.in., że ewidencja szczegółowa do konta 133 prowadzona jest według rachunków budżetu. W trakcie kontroli dokonano zmian w sposobie prowadzenia ewidencji księgowej obrotów środkami pieniężnymi gromadzonymi na poszczególnych rachunkach bankowych, ewidencjonowanych w ramach konta 133, uzyskując prawidłowe dane ewidencyjne w zakresie obrotów i stanów dla poszczególnych rachunków bankowych – str. 18-20 protokołu kontroli.

         W zakresie prawidłowości zapisów księgowych stwierdzono także, iż wpływ środków raty części oświatowej subwencji ogólnej w grudniu 2009 r. na styczeń 2010 r. w kwocie 384.581 zł ujęto w księgach 2009 r., w ewidencji Urzędu jako jednostki budżetowej, zapisem Wn 220 – Ma 840 „Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów” – str. 26 protokołu kontroli. Mając na uwadze przepis § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont... stanowiący, iż dochody nieujęte w planach finansowych innych jednostek budżetowych zalicza się do przychodów urzędu jednostki samorządu terytorialnego, kwota odpowiadająca osiągniętym w danym roku dochodom powinna być ujęta na koncie 750 „Przychody i koszty finansowe”, niezależnie od okoliczności, iż fizycznie środki pieniężne dotyczące realizacji dochodu wpłynęły w roku poprzedzającym. Księgowanie w ewidencji Urzędu w roku wpływu środków niestanowiących dochodów należy uznać za wypaczające stan aktywów i pasywów Urzędu jako jednostki budżetowej.

 

W ramach kontroli zbadano czynności podejmowane przez jednostkę w celu ustalenia dochodów z tytułu tzw. renty planistycznej. Analiza wybranych aktów notarialnych dotyczących sprzedaży nieruchomości objętych planami zagospodarowania przestrzennego wykazała, iż mimo sprzedaży działek oznaczonych nr 16/45 i 16/46, objętych w chwili sprzedaży planem zagospodarowania przestrzennego wprowadzonym uchwałą nr XVII/164/04 Rady Miejskiej w Supraślu z dnia 24 kwietnia 2004 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części gminy Supraśl (rejon Szosy Baranowickiej na odcinku Zaścianki), nie zostały podjęte żadne działania mające na celu ustalenie należności z tytułu renty planistycznej. Zgodnie z art. 37 ust. 4 w zw. z ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80 poz. 717 ze zm.), roszczenia z tytułu renty planistycznej, o której mowa w art. 36 ust. 4 ustawy można zgłaszać w terminie 5 lat od dnia, w którym miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego stał się obowiązujący. Uchwała nr XVII/164/04 obowiązuje od dnia 11 maja 2004 r., w związku z powyższym do dnia 11 maja 2009 r. powinny zostać zgłoszone roszczenia o ustalenie wysokości renty planistycznej. Z wyjaśnień złożonych przez Pana Burmistrza w odniesieniu do działek o nr 16/45 i 16/46 wynika, iż przyczyną odstąpienia od naliczenia opłaty był fakt otrzymania przez Urząd aktów notarialnych od notariusza w dniach 25 lutego 2009 r. (działka nr 16/46) oraz 14 kwietnia 2009 r. (działka nr 16/45), co w konsekwencji powodowało niemożność naliczenia opłaty, gdyż przygotowanie dokumentacji i zlecenie wykonania operatu szacunkowego, zawiadomienie stron, a następnie wydanie decyzji i jej uprawomocnienie trwa około 3-4  miesięcy.

Należy jednak podkreślić, że zgodnie z przywołanymi wyżej przepisami ustawy, w terminie 5 lat od dnia, w którym miejscowe plany stały się obowiązujące można zgłaszać roszczenia z tytułu renty planistycznej. W badanym przypadku termin ten mijał w dniu 11 maja 2009 r. Biorąc po uwagę stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego odnośnie tej kwestii (wyrok z dnia 3 września 2008 r., sygn. II OSK 984/07), organ właściwy do pobrania opłaty, aby mógł dochodzić roszczeń, powinien wszcząć postępowanie przed upływem terminu o którym mowa w art. 37 ust. 4, a nie – jak to wynika z wyjaśnień Pana Burmistrza –dokonać wszystkich czynności zakończonych uprawomocnieniem się decyzji. W świetle art. 61 § 4 Kodeksu postępowania administracyjnego za datę wszczęcia postępowania należy uznać datę doręczenia stronie zawiadomienia o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie ustalenia opłaty planistycznej. W związku z terminami wpłynięcia aktów notarialnych należy zatem stwierdzić, że jednostka niezasadnie zaniechała podjęcia czynności mających na celu ustalenie opłaty planistycznej. W opisanych stanach faktycznych zawiadomienie stron o wszczęciu postępowania było możliwe biorąc pod uwagę, że do upływu terminu, o którym mowa w art. 37 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym pozostawało odpowiednio 74 i 26 dni – str. 62-65 protokołu kontroli.

Ponadto w zakresie dochodów budżetowych stwierdzono, że podstawą ustalenia ceny sprzedaży lokalu mieszkalnego położonego przy ul. Słowackiego 3/9 był operat szacunkowy opracowany 27 października 2006 r. Sprzedaż lokalu nastąpiła w dniu 5 grudnia 2007 r. (protokół uzgodnień z nabywcą sporządzono 3 grudnia 2007 r.), czyli po upływie roku od dnia sporządzenia operatu szacunkowego. Przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.) w art. 156 ust. 3 stanowią, że operat szacunkowy może być wykorzystywany do celu, dla którego został sporządzony, przez okres 12 miesięcy od daty jego sporządzenia – str. 60 protokołu kontroli.

 

Jak wynika z ustaleń kontroli problemowej przeprowadzonej przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w Zespole Szkół im. Elizy Orzeszkowej w Sobolewie, sporządzone przez Pana Burmistrza sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, o którym mowa w art. 30a ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.), obarczone jest uchybieniami rzutującymi na wysokość kwoty dodatków uzupełniających wypłaconych nauczycielom mianowanym i dyplomowanym. W odniesieniu do nauczycieli mianowanych zaniżono sumę wydatków o 38,13 zł w zawiązku z niewłaściwym naliczeniem jednemu nauczycielowi kwoty wydatków z tytułu wynagrodzenia za czas choroby. Prawidłowo, w świetle ustaleń kontroli, wydatki na wynagrodzenia nauczycieli mianowanych powinny być wyższe o 38,13 zł i zmniejszyć ujemną różnicę wykazaną w sprawozdaniu sporządzonym przez Pana Burmistrza, a w konsekwencji zmniejszyć wysokość wypłaconych dodatków uzupełniających dla nauczycieli na tym stopniu awansu zawodowego. Analiza wydatków na wynagrodzenia nauczycieli dyplomowanych, poniesionych z planu finansowego Zespołu Szkół, wykazała ponadto, że w przypadku jednego nauczyciela przyjęto niewłaściwą kwotę wydatków z powodu nieuwzględnienia do wydatków 2009 r. wypłaconego w grudniu 2009 r. ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy na kwotę 1.092,95 zł. Prawidłowo, wydatki poniesione w 2009 r. przez gminę na wynagrodzenia nauczycieli dyplomowanych winny być wyższe o 1.092,95 zł i zmniejszyć ujemną różnicę wykazaną w sprawozdaniu sporządzonym przez Pana Burmistrza, a w konsekwencji zmniejszyć wysokość wypłaconych dodatków uzupełniających dla nauczycieli na tym stopniu awansu zawodowego – str. 66-67 protokołu kontroli.

Ponadto w wyniku kontroli przeprowadzonej w Zespole Szkół w Sobolewie ustalono, iż nie są przestrzegane postanowienia uchwały Nr XXX/202/01 Rady Miejskiej w Supraślu z dnia 2 lutego 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania i rozmiaru zniżek nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkołach oraz szczegółowych zasad zwalniania z obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych w odniesieniu do Dyrektora Zespołu. Zgodnie z uchwałą nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkołach liczących od 9 do 16 oddziałów obniża się obowiązkowy wymiar godzin dydaktycznych do 7 godzin tygodniowo. Na podstawie danych arkuszy organizacyjnych Zespołu na lata 2008/2009 i 2009/2020 zatwierdzonych przez Pana Burmistrza stwierdzono zaś, że Dyrektorowi Zespołu przydzielono 5 godzin zajęć dydaktycznych tygodniowo.

 

Badając regulacje wewnętrzne dotyczące gospodarki nieruchomościami stwierdzono, że Rada Miejska, w wykonaniu dyspozycji art. 18 ust. 2 pkt. 9 lit. a) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), ustaliła uchwałą z dnia 18 stycznia 2007 r. zasady gospodarki nieruchomościami należącymi do zasobu gminy Supraśl. Uchwała ta nie została jednakże uaktualniona w związku z obowiązującą od dnia 22 października 2007 r. zmianą art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a) ustawy o samorządzie gminnym. W uchwale brak jest postanowień odnoszących się do zasad wydzierżawiania i wynajmowania nieruchomości na czas nieoznaczony – str. 99-100 protokołu kontroli.

Kontrola wykazała również, że nie został zrealizowany przez Pana Burmistrza, jako właściwego do gospodarowania gminnym zasobem nieruchomości z mocy art. 25 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, obowiązek sporządzenia planu wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości wynikający z art. 25 ust. 2 w zw. z art. 23 ust. 1 pkt 3 tej ustawy – str. 101-102 protokołu kontroli.

         Analiza prawidłowości informacji o stanie mienia komunalnego w świetle przepisów obowiązującego w okresie objętym kontrolą art. 180 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych wykazała uchybienie w zakresie zgodności przedstawionych danych ze stanem faktycznym. Polegało ono na prezentacji wskazującej, iż ujęty w informacji majątek gminy objęty jest tylko ewidencją Urzędu Miejskiego i Komunalnego Zakładu Budżetowego, z pominięciem pozostałych jednostek organizacyjnych – str. 105-106 protokołu kontroli.

W wyniku analizy uregulowań wewnętrznych dotyczących metod ewidencji rzeczowych składników aktywów obrotowych (zawartych w § 16 instrukcji obiegu, kontroli i archiwizowania dokumentów finansowo-księgowych oraz w opisie przyjętych zasad funkcjonowania konta 310 „Materiały”) stwierdzono, że nie spełniają one wymogów art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.). Przepis ten nakłada na kierownika jednostki obowiązek ustalenia metod prowadzenia kont ksiąg pomocniczych dla rzeczowych składników aktywów obrotowych (uwzględniając rodzaj i wartość poszczególnych grup rzeczowych składników aktywów obrotowych posiadanych przez jednostkę). Regulacje wewnętrzne odnoszące się do tej kwestii nie rozstrzygają, jakie metody prowadzenia ewidencji zostały przyjęte dla poszczególnych grup aktywów obrotowych – str. 106-108 protokołu kontroli.

 

         Badanie regulacji wewnętrznych i dokumentacji dotyczącej inwentaryzacji majątku (str. 109-114 protokołu kontroli) wykazało m.in., że sposób rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych określony został w § 16 instrukcji inwentaryzacyjnej. Wynika z niego, że rozliczenia różnic dokonuje komisja inwentaryzacyjna, która powinna m.in. przeprowadzić postępowanie wyjaśniające, ustalić w sposób bardzo wnikliwy przyczyny powstania niedoborów i nadwyżek, rozważyć stopień winy lub jej brak ze strony osób materialnie odpowiedzialnych lub innych osób, rozliczyć różnice inwentaryzacyjne oraz wnioskować o ich odpisanie z ksiąg rachunkowych. Przewodniczący komisji jest uprawniony do żądania od wszystkich, których informacje mogą być przydatne do ustalenia przyczyn powstania różnic, wyjaśnień ustnych lub pisemnych, badania dokumentów i ewidencji, a w razie potrzeby przeprowadzenia ponownego spisu. Instrukcja inwentaryzacyjna nie określa sposobu dokumentowania czynności związanych z wyjaśnieniem różnic inwentaryzacyjnych ustalając jedynie, że przewodniczący przedkłada Burmistrzowi protokół weryfikacji różnic i wnioski. Z wzoru „Protokołu weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych” stanowiącego załącznik do instrukcji wynika, że komisja proponuje rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych po rozpatrzeniu wyjaśnień osób materialnie odpowiedzialnych. Z dokumentacji dotyczącej rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych stwierdzonych w wyniku inwentaryzacji środków trwałych przeprowadzonej na koniec 2008 r. nie wynika, aby komisja inwentaryzacyjna żądała wyjaśnień osób materialnie odpowiedzialnych za składniki majątkowe, co do których stwierdzono różnice między stanem faktycznym i ewidencyjnym. W dokumentacji tej brak także wniosków w sprawie dalszego postępowania dotyczącego nadwyżki szaletu i budynku na plaży.

 

W toku kontroli dochodów budżetowych gminy, badaniu poddano również dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych, dla których organem podatkowym pierwszej instancji, w myśl art. 13 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), jest Burmistrz. Kontrola prowadzona była w szczególności pod kątem prawidłowości i powszechności poboru wskazanych dochodów, windykacji zaległości podatkowych oraz rachunkowości podatkowej, w tym rzetelności sporządzania sprawozdań budżetowych, co doprowadziło do następujących ustaleń. 

 

Z opisu zawartego na stronie 35 protokołu kontroli wynika, że pracownicy organu podatkowego przeprowadzający kontrole podatkowe u podatników nie posiadali legitymacji służbowych. Zgodnie z zasadami dotyczącymi sposobu przeprowadzania tego typu kontroli, wynikającymi z treści art. 284 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, osoby wykonujące czynności kontrolne przed ich rozpoczęciem zobowiązane są okazać kontrolowanemu upoważnienie do przeprowadzenia kontroli oraz legitymacje służbowe. Nie okazanie kontrolowanemu ww. dokumentów oznacza, że kontrolę podjęto z naruszeniem przepisów, co może skutkować tym, że ustalenia kontroli z powodów formalnych mogą zostać zakwestionowane w ewentualnym procesie odwoławczym. Ponadto należy również zwrócić uwagę na nader częste korzystanie przez organ podatkowy z możliwości wszczęcia kontroli w sposób opisany w art. 282b § 3 Ordynacji podatkowej. Przepis ten stanowi, iż wszczęcie kontroli przed upływem 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia wymaga zgody kontrolowanego. Z dokumentacji podatkowej wynika, że z tego sposobu rozpoczynania kontroli uczyniono obowiązującą normę. Jest to sprzeczne z zapisem art. 282 Op i art. 79 ust. 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2007r. Nr 155, poz. 1095 ze zm.), zgodnie z którymi przeprowadzanie kontroli następuje po upływie 7 dni od powiadomienia kontrolowanego.

Mając na uwadze opis zawarty na str. 37 należy uznać, że dokumentacja podatkowa nie pozwala na prowadzenie czynności sprawdzających w zakresie, o którym mowa w art. 272 pkt 3 Ordynacji podatkowej. Wskazany przepis nakazuje organom podatkowym ustalenie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami. Natomiast w przypadku części podatników organ podatkowy nie ma możliwości pełnego zweryfikowania deklaracji podatkowych i danych w nich zawartych z uwagi na fakt, iż nie posiada dokumentów obrazujących stan faktyczny. Dotyczy to szczególności pow. budynków oraz wartości budowli oraz sposobu wykorzystywania budynków i gruntów. Wskazane jest zatem zintensyfikowanie działań organu podatkowego mających na celu uzyskanie informacji i dokumentów pozwalających na pełną ocenę danych zawartych w składanych deklaracjach. W tym celu organ podatkowy może i powinien korzystać również z uprawnień jakie wynikają z przepisów Ordynacji podatkowej przywołanych w opisie.

      Kontrola przeprowadzona w zakresie przestrzegania przez podatników terminów złożenia deklaracji podatkowych wykazała, że nie wszyscy podatnicy wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów materialnego prawa podatkowego. Dotyczyło to przede wszystkim przypadków niezłożenia lub niedotrzymania terminu do złożenia deklaracji bądź jej korekty. Stanowi to naruszenie obowiązku wynikającego z treści art. 6 ust. 8 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Przywołany przepis stanowi także, iż podatnicy są zobowiązani skorygować deklaracje w razie zaistnienia zdarzenia, o którym mowa w ust. 3, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia. Zdarzeniami, o którym mowa w ust. 3 są okoliczności powstałe w trakcie roku podatkowego, mające wpływ na wysokość opodatkowania, a w szczególności zmiana sposobu wykorzystywania przedmiotu opodatkowania lub jego części, w wyniku których podatek ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie. – str. 38 i 44 prot. kontroli. Równocześnie nie stwierdzono aby organ podatkowy podejmował działania, w ramach czynności sprawdzających, zmierzające do skutecznego wyegzekwowania deklaracji. Nie stwierdzono także działań dyscyplinujących w stosunku do podatników uporczywie naruszających wskazane obowiązki.

 

Badając prawidłowość prowadzenia ewidencji księgowej podatków i opłat stwierdzono, w przypadku podatnika wymienionego w zał. nr 3/5 pod poz. 12, naruszenie § 11 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 2006r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 112, poz. 761). Polegało to na prowadzeniu dwóch kont szczegółowych w podatku leśnym. Wskazany przepis stanowi, że konta szczegółowe dla podatników prowadzi się odrębnie dla każdej należności. Z zapisu tego wynika, że podatnik w jednej należności posiada tylko jedno konto podatkowe. W opisanym przypadku podstawą założenia dwóch kont było złożenie dwóch deklaracji na podatek leśny, w których podatnik wykazał grunty leśne w zależności od miejsca ich położenia  – str. 40 do prot. kontroli.

 

         Z opisu zawartego na stronie 44 i 45 protokołu kontroli wynika, że w badanym okresie organ podatkowy nie prowadził czynności upominawczych i egzekucyjnych w stosunku do wszystkich podatników posiadających zaległości. Zgodnie z art. 6 § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, gdy zobowiązany uchyla się od wykonania obowiązku, wierzyciel powinien podjąć czynności zmierzające do zastosowania środków egzekucyjnych. Natomiast z paragrafu 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji ( Dz. U. Nr 137, poz. 1541 ze zm.) wynika, że jeżeli należność nie zostanie zapłacona w terminie określonym w decyzji lub wynikającym z przepisu prawa, wierzyciel wysyła do zobowiązanego upomnienie, z zagrożeniem wszczęcia egzekucji po upływie siedmiu dni od dnia doręczenia upomnienia. Przepisy nie określają wysokości kwoty zaległości, od której należy bezwzględnie prowadzić działania egzekucyjne. Również przepisy wewnętrzne kontrolowanej jednostki nie regulują zasad prowadzenia działań upominawczych i egzekucyjnych. Z konstrukcji przepisów, zawartych w ustawie i rozporządzeniu, dotyczących działań windykacyjnych wynika, że mają być one podejmowane systematycznie i niezwłocznie tj. w najbliższym możliwym terminie po uzyskaniu informacji o nieopłaceniu podatku. Brak określenia w przepisach ogólnie obowiązujących ścisłych terminów pozwala aby organ podatkowy, mając na uwadze m. in. możliwości organizacyjne (kadrowe), doprecyzował zasady i terminy prowadzenia tych czynności, z uwzględnieniem obowiązku dbałości o kompletność dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego.  

 

Analiza dokumentacji podatkowej dotyczącej realizacji dochodów z tytułu opłaty targowej wykazała, iż nie ma możliwości sprawdzenia czy inkasent w termie odprowadza pobraną opłatę na konto kontrolowanej jednostki, ponieważ na pozostającej u inkasenta części biletu nie ma daty jego wydania. W uchwale Rady Miejskiej w Supraślu Nr III/20/02 z dnia 21 grudnia 2002r. w sprawie ustalenia stawek opłaty targowej, zasad ustalenia i poboru oraz terminów płatności nie określono inkasentowi terminu płatności pobranej opłaty, a zatem obowiązuje w tej materii art. 47a ustawy Ordynacji podatkowej. Przepis ten stanowi, iż terminem płatności dla inkasentów jest dzień następujący po ostatnim dniu, w którym, zgodnie z przepisami prawa podatkowego, wpłata podatku powinna nastąpić, chyba że organ stanowiący właściwej jednostki samorządu terytorialnego wyznaczył termin późniejszy. Równocześnie mając na uwadze powyższy opis należy stwierdzić, że organ podatkowy nie ma możliwości wywiązania się z obowiązku wynikającego z art. 272 pkt 1 lit b Op dotyczącego sprawdzania terminowości wpłacanych podatków, w tym pobieranych przez inkasenta – str. 46 prot. kontroli.

 

Stwierdzone w trakcie kontroli nieprawidłowości i uchybienia były wynikiem nieprzestrzegania bądź błędnej interpretacji przepisów prawnych z zakresu gospodarki finansowej i rachunkowości gminy, a w szczególności zamówień publicznych.

Organem wykonawczym gminy miejsko-wiejskiej jest Burmistrz, na którym spoczywają obowiązki dotyczące m.in. przygotowania projektów uchwał Rady Miejskiej, wykonywania budżetu i gospodarowania mieniem, a także ogólna odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę finansową gminy (art. 30 ust. 1 i 2, art. 60 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Burmistrz jako organ wykonawczy wykonuje zadania przy pomocy Urzędu, którego jest kierownikiem (art. 33 ust. 1 i 3 ustawy), działającego w strukturze organizacyjnej wskazanej w protokole kontroli. Odpowiedzialność za gospodarkę finansową Urzędu, jako jednostki sektora finansów publicznych, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie wewnętrznej kontroli zarządczej, spoczywa na Burmistrzu zgodnie z art. 53 ust. 1 i art. 69 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

Burmistrz jest również organem podatkowym pierwszej instancji w myśl przepisu art. 13 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

         Obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości oraz nadzorowania prac z tego zakresu spoczywały, stosownie do zakresu czynności, na Skarbniku Gminy. Zakres obowiązków Skarbnika określają przepisy art. 54 ustawy o finansach publicznych.

 

Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:

 

1. Przestrzeganie przepisów Prawa zamówień publicznych i aktów wykonawczych do tej ustawy w zakresie:

a) obowiązku złożenia oświadczeń o nie podleganiu/podleganiu wyłączeniu z postępowania przez wszystkie osoby biorące w nim udział,

b) żądania od wykonawców w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu wyłącznie oświadczeń i dokumentów przewidzianych rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 r.,

c) stosowania trybu z wolnej ręki wyłącznie po wystąpieniu ustawowo określonych przesłanek mając na uwadze, że stanowi on wyjątek od zasady stosowania trybów konkurencyjnych, w związku z czym przesłanki jego zastosowania nie mogą być interpretowane rozszerzająco,

d) dokumentowania czynności w postępowaniu prowadzonym w trybie z wolnej ręki stosownie do wymagań art. 68 w zw. z art. 27 Prawa zamówień publicznych,

e) określania wartości zamówienia oraz wynagrodzenia wykonawcy w postępowaniu przy uwzględnianiu zakresu zlecanych robót, a nie kwoty faktycznie wypłacanej wykonawcy w formie przelewu,

f) wykluczania z postępowania wykonawców, którzy nie spełniają ustalonych przez zamawiającego warunków udziału,

g) zachowania wewnętrznej spójności postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

2. Zaniechanie wypłacania wykonawcom zamówień publicznych nienależnych wynagrodzeń, tj. wynagrodzeń za niewykonane roboty.

3. W zakresie ewidencji nakładów inwestycyjnych zobowiązanie odpowiedzialnych pracowników do:

a) prawidłowego dokonywania wyceny wartości inwestycji poprzez uwzględnianie faktycznej wartości robót wykonanych przy realizacji danego zadania,

b) dokonania stosownych księgowań korygujących wartość bulwaru nad rzeką Supraśl oraz ulic Klonowej i Modrzewiowej,

c) ujawnienia w księgach wartości inwestycji polegającej na budowie dojazdu do ul. Cieliczańskiej.

4. Rzetelne dokumentowanie faktu wykonywania na rzecz gminy usług opłacanych ze środków budżetu, mając na uwadze ustalenia kontroli związane z realizacją umowy przez firmę EKOTON.

5. Zapewnienie funkcjonowania należytych mechanizmów kontrolnych uniemożliwiających rozliczanie dostaw żwiru po cenach niezgodnych z ustaleniami umowy. Podjęcie działań w celu wyegzekwowania kwot 1.610,40 zł i 439,65 zł wypłaconych wykonawcy niezgodnie z umową.

6. Wzmożenie nadzoru nad zapewnieniem rzetelności dokumentacji poświadczającej wykonanie robót mając na uwadze stwierdzone w trakcie kontroli rozbieżności między przedmiotem zleconym umową a faktycznie wykonanym według protokołu odbioru.

7. Zobligowanie Kierownika Komunalnego Zakładu Budżetowego do prowadzenia ewidencji kart pracy sprzętu zgodnie ze stanem faktycznym.

8. Opracowanie i wdrożenie pisemnych procedur wyłaniania wykonawców zamówień publicznych o wartości nieprzekraczającej 14.000 euro.

9. Dokonanie zmian w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu w celu dostosowania jego postanowień do aktualnego stanu faktycznego w zakresie obsługi finansowo-księgowej gminnych jednostek organizacyjnych.

10. Wskazanie Skarbnikowi Gminy na zaniechanie księgowania, w roku otrzymania środków, w ewidencji Urzędu rozliczeń z tytułu otrzymanej w grudniu raty części oświatowej subwencji, stanowiącej dochód i przychód roku następnego.

11. Podejmowanie czynności w celu ustalenia należności z tytułu renty planistycznej w przypadku wystąpienia przesłanek jej naliczenia.

12. Ustalanie ceny zbywanych nieruchomości na podstawie operatów szacunkowych aktualnych w świetle ustawy o gospodarce nieruchomościami.

13. Zapewnienie prawidłowości sporządzania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego.

14. Spowodowanie ustalenia Dyrektorowi Zespołu Szkół w Sobolewie tygodniowego wymiaru zajęć dydaktycznych zgodnie z obowiązującą w tym zakresie uchwałą Rady Miejskiej.

15. Wystąpienie do Rady Miejskiej z projektem zmiany uchwały w sprawie zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych... określającej zasady wynajmowania i wydzierżawiania nieruchomości na czas nieoznaczony.

16.  Sporządzenie planu wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości, o którym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, zawierającego elementy wymienione w art. 23 ust. 1d ustawy.

17. Zapewnienie rzetelności sporządzania informacji o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 267 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

18. Uzupełnienie uregulowań wewnętrznych poprzez określenie metod prowadzenia kont ksiąg pomocniczych dla poszczególnych grup rzeczowych składników aktywów obrotowych na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy o rachunkowości.

19. Egzekwowanie od komisji inwetaryzacyjnej przestrzegania wymogów ustalonych instrukcją inwentaryzacyjną w zakresie weryfikacji  i rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych.

20. .Przestrzeganie przepisów Ordynacji podatkowej w zakresie zasad przeprowadzania kontroli podatkowych oraz prowadzenia czynności sprawdzających.

21. Prowadzenie działań mających na celu zdyscyplinowanie podatników naruszających obowiązek terminowego składania deklaracji podatkowych; wyegzekwowanie deklaracji niezłożonych pomimo istnienia obowiązku.

22. Prowadzenie ewidencji księgowej podatków i opłat z uwzględnieniem obowiązujących przepisów. 

23 Prowadzenie terminowych i systematycznych działań windykacyjnych w stosunku do podatników na których ciążą zaległości podatkowe, mając na względzie przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Rozważenie możliwości opracowania wewnętrznych przepisów uszczegółowiających zasady prowadzenia czynności windykacyjnych.

24. Wprowadzenie zasad rozliczania inkasentów opłaty targowej, umożliwiających dokonanie czynności sprawdzających w zakresie zakreślonym wskazanymi przepisami Ordynacji podatkowej.

 

      O sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

Dodatkowo informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.

         Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

 

 

 

        Prezes

Regionalnej Izby Obrachunkowej

  w Białymstoku

 





Odsłon dokumentu: 120437342
Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak


www.bialystok.rio.gov.pl | Wejść na stronę: 120437342 Strona główna | Informacje niedostępne | Pomoc | Redakcja | Kontakt |