przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w
Białymstoku
Ustalenia
kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 26 lipca 2010 roku
(znak: RIO.I.6012-10/10), o treści jak niżej:
Pani
Alicja Sawczuk
Dyrektor Zespołu Szkół w Mielniku
W
wyniku problemowej kontroli gospodarki finansowej za okres 2009 roku,
przeprowadzonej w Zespole Szkół w Mielniku na podstawie art. 1 ust. 1 oraz w
trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych
izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektora
Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, stwierdzono nieprawidłowości i
uchybienia opisane w protokole kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w
kontrolowanej jednostce.
Zakresem kontroli objęto sprawy ogólnoorganizacyjne,
funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, księgowość i sprawozdawczość, gospodarkę
pieniężną, rozrachunki i roszczenia, plan finansowy i jego wykonanie, wydatki
budżetowe, w tym zagadnienie osiągania przez jednostki samorządu terytorialnego
wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26
stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.),
zamówienia publiczne, gospodarkę składnikami majątku, inwentaryzację.
Analiza
dokumentacji opisującej zasady rachunkowości jednostki oraz składającej się na
procedury kontroli wewnętrznej wykazała uchybienia polegające na tym, że:
a)
obowiązujące przepisy wewnętrzne nie ustalają metod prowadzenia kont ksiąg
pomocniczych dla poszczególnych grup rzeczowych składników aktywów obrotowych.
Wybór metod prowadzenia ewidencji przez kierownika jednostki nakazuje art. 17
ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr
152, poz. 1223 ze zm.). W okresie objętym kontrolą stosowano w praktyce metody
wskazane w art. 17 ust. 2 pkt 1 i 4 ustawy o rachunkowości – str. 52-53
protokołu kontroli,
b) występowały
rozbieżności między wykazem kont zawartym w zakładowym planie kont Zespołu a
kontami faktycznie prowadzonymi w księdze głównej. Uwaga dotyczy kont
syntetycznych 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”, 490 „Rozliczenie kosztów”
i 750 „Przychody i koszty finansowe”, a także konta pozabilansowego 970 „Wydatki
strukturalne” – str. 8-9 protokołu kontroli,
c) faktycznie
stosowane procedury sporządzania i obiegu dowodów księgowych tworzonych w
związku z naliczaniem i wypłatą wynagrodzeń nie wynikają z przepisów
wewnętrznych – str. 35 protokołu kontroli,
d) instrukcja
kasowa nie odnosi się do kwestii grupowania operacji kasowych w raportach
kasowych według prowadzonych rachunków bankowych – faktycznie raporty kasowe
sporządzano według poszczególnych rachunków bankowych – str. 21 protokołu
kontroli,
e) nie ustanowiono
pisemnych procedur dotyczących pobierania wpłat przez intendenta-magazyniera Przedszkola
oraz wykonywania czynności ustalonych w zakresie czynności sekretarza Szkoły,
obejmujących: prowadzenie rejestru różnorodnych wpłat i ich rozliczanie, dokonywanie
zakupów niezbędnych w szkole materiałów, prowadzenie gospodarki magazynowej,
wydawanie i rozliczanie środków czystości i sprzętu pracownikom obsługi,
pobieranie opłat za wyżywienie uczniów i pracowników szkoły oraz wynajem
pomieszczeń i wyżywienie zorganizowanych grup. W praktyce gotówka pobrana przez
sekretarza była wpłacana bezpośrednio na odpowiedni rachunek bankowy, a do
księgowości przekazywano zestawienie dowodów wpłat i bankowe potwierdzenie
wpłaty gotówki. Intendent-magazynier pobierał opłaty za wyżywienie i opłatę za
świadczenia realizowane przez Przedszkole, która była dokumentowana za pomocą
dowodów KP pobieranych z Urzędu Gminy i rozliczanych przez Urząd Gminy (gotówka
z pominięciem Zespołu Szkół była wpłacana bezpośrednio do kasy Urzędu Gminy).
Inna dokumentacja, poza dowodami wpłaty KP, zestawieniami dowodów wpłat KP i
bankowymi dowodami wpłat, nie była prowadzona przez wskazane osoby – str. 21-22
protokołu kontroli,
f) nie zostały
określone w formie pisemnej zasady gospodarowania drukami ścisłego zarachowania
– str. 26 protokołu kontroli.
Aktualizacja
dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości oraz właściwe
zorganizowanie wewnętrznej kontroli zarządczej należą do obowiązków kierownika
jednostki stosownie do art. 10 ust. 2 ustawy o rachunkowości oraz art. 69 ust.
1 pkt 3 w zw. z art. 68 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) oraz Standardami kontroli
zarządczej dla sektora finansów publicznych ogłoszonymi komunikatem Ministra Finansów
z dnia 16 grudnia 2009 r. (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 15, poz. 84).
Analiza
zakresów obowiązków pracowników administracyjnych i pracowników obsługi
wykazała, iż nie zostały w nich przypisane czynności faktycznie wykonywane w
zakresie kontroli wewnętrznej. Na przykład specjalista do spraw
płacowo-rozliczeniowych wykonuje kontrolę formalno-rachunkową dokumentacji
płacowej, list płac i zestawień zbiorczych, sekretarz szkoły wykonuje kontrolę
formalno-rachunkową dowodów księgowych związanych z pełnioną funkcją, zaś
intendent-magazynier kontrolę formalno-rachunkową i merytoryczną dowodów
księgowych związanych z pełnioną funkcją – str. 7 protokołu kontroli.
Jak
wynika z ustaleń kontroli, sposób dokumentowania rozliczeń bezgotówkowych
przeprowadzany przy pomocy „polecenia przelewu” wykazuje uchybienia
utrudniające kontrolę prawidłowości dysponowania środkami pieniężnymi na
rachunkach bankowych w zakresie sprawdzenia, czy dyspozycje są wykonywane przez
upoważnione osoby. Załączone do wyciągów bankowych „polecenia przelewów”
zawierają wyłącznie pieczęć Zespołu Szkół, przy braku podpisu zleceniodawców.
Ustalono, że egzemplarz przekazywany do banku zawiera odpowiednie podpisy. Na
podstawie badanych „poleceń przelewów” sporządzanych w formie druków
samokopiujących i wydruków komputerowych i załączonych do wyciągów bankowych
nie można ustalić, kto dokonywał dyspozycji środkami pieniężnymi na rachunku
bankowym w imieniu Zespołu Szkół – str. 20-21 protokołu kontroli.
W zakresie prowadzenia ksiąg
rachunkowych stwierdzono, że:
a) zapisy
księgowe w dzienniku zawierają dwie jednakowe daty opisane jako „Data dok.” i
„Data spr.”, a na kontach księgi głównej jedną datę oznaczoną „Data spr.”.
Ustalono, że wskazana w zapisie księgowym data odnosi się do daty dokonania
operacji gospodarczej, przy braku daty zapisu księgowego (i braku daty
sporządzenia dowodu księgowego, jeżeli różni się ona od daty dokonania
operacji). Stosowany sposób opatrywania zapisów księgowych datami nie spełnia
wymogów określonych w art. 23 ust. 2 pkt 2 i 4 ustawy o rachunkowości – str. 9
i 11-12 protokołu kontroli,
b) na koncie 240
„Pozostałe rozrachunki” ewidencjonowano, w korespondencji z kontem 140
„Krótkoterminowe papiery wartościowe”, „zobowiązania” z tytułu posiadanych
gwarancji ubezpieczeniowych stanowiących zabezpieczenie należytego wykonania
umowy; w świetle zasad funkcjonowania tych kont, zawartych w załączniku nr 2 do
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych
zasad rachunkowości... stosowane księgowanie nie ma uzasadnienia, a zaistniała
operacja przyjęcia gwarancji nie rodzi zobowiązań po stronie jednostki – str.
25 protokołu kontroli.
Ponadto
analiza sprawozdań Rb-34 sporządzonych w okresie objętym kontrolą wykazała, że
nie zawierają one danych na temat należności i zobowiązań dotyczących rachunku
dochodów własnych. Na podstawie prowadzonej ewidencji pozabilansowej
rozrachunków z tytułu opłat za korzystanie z obiadów w Szkole Podstawowej
stwierdzono, że na dzień 30 czerwca 2009 r. należności wynosiły 42 zł, a na
dzień 31 grudnia 2009 r. 770,40 zł. Ewidencja pozabilansowa rozrachunków z
tytułu korzystania z obiadów w Przedszkolu wykazuje, że na dzień 30 czerwca 2009
r. należności nie wystąpiły, a na dzień 31 grudnia 2009 r. wynosiły 33 zł –
str. 48-50 protokołu kontroli. Mając na uwadze, że zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 marca 2010 r. w sprawie
sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 20, poz. 103) sprawozdania jednostkowe
są sporządzane przez kierowników jednostek na podstawie ksiąg rachunkowych,
należy wskazać – w świetle art. 13 ust. 1 ustawy o rachunkowości – na
konieczność objęcia rozrachunków z tytułu opłat za żywienie ewidencją bilansową
i wykazywania w sprawozdaniach stanu rozliczeń na koniec okresu
sprawozdawczego.
Sprawdzając
procedurę opracowywania projektów planów finansowych i planów finansowych
ustalono, że projekt planu finansowego Zespołu Szkół na 2009 rok został
opracowany na podstawie informacji przekazanych przez Wójta w wymaganej
szczegółowości i został przekazany do Urzędu Gminy dnia 5 grudnia 2008 r.
Przekazany projekt zawierał jednakże wydatki w dziale 854 „Edukacyjna opieka
wychowawcza”, rozdziale 85415 „Pomoc materialna dla uczniów” w wysokości 23.500
zł (par. 3240 „Stypendia naukowe” w wysokości 8.500 zł i par. 4190 „Nagrody
motywacyjne” w wysokości 15.000 zł). Informacja przekazana przez Wójta Gminy
nie przewidywała realizacji wydatków w dziale 854 przez Zespół Szkół. Plan
finansowy Zespołu został opracowany przez Dyrektora Zespołu i przekazany dnia
24 grudnia 2008 r. i – jak wynika z ustaleń kontroli – również wykazywał
rozbieżność o wskazaną kwotę w dziale 854.
Na
podstawie analizy pism kierowanych przez Wójta Gminy do Pani Dyrektor w sprawie
zmian planu finansowego stwierdzono, że informacje zawarte w pismach
ograniczają się do poinformowania, że Rada Gminy uchwałą nr …., dokonała zmian
w budżecie gminy na 2009 rok albo Wójt dokonał w dniu …, zarządzeniem nr …zmian
w budżecie gminy na 2009 rok i przesłania kserokopii uchwały lub zarządzenia.
Informacje przekazywane w takiej formie przy braku wskazania wielkości zmian
planu dochodów i wydatków oraz ostatecznych kwot dochodów i wydatków Zespołu
Szkół znacznie utrudniają (a w niektórych sytuacjach uniemożliwiają) kontrolę
prawidłowości dokonywanych zmian planu finansowego Zespołu. Stosowny wniosek
pokontrolny w tej sprawie zostanie przekazany Wójtowi Gminy w wystąpieniu z
kontroli kompleksowej przeprowadzonej w Urzędzie Gminy – str. 28-30 protokołu
kontroli.
W 2009 r. kontrolowana jednostka
przeprowadziła jedno postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego dotyczące
wyłonienia wykonawcy zadania „Budowa szkolnego placu zabaw przy Szkole
Podstawowej w Zespole Szkół im. Unii Mielnickiej w Mielniku w ramach Programu
Rządowego Radosna Szkoła” w trybie przetargu nieograniczonego. W planie
finansowym na 2009 r. zarezerwowano na sfinansowanie tego zadania kwotę 120.600
zł, która nie była zmieniana do końca 2009 r. Bezpośrednio przed otwarciem
ofert zamawiający podał kwotę, jaką zamierza przeznaczyć na finansowanie zamówienia
– 135.000 zł. Kwota ta była wyższa niż limit wydatków majątkowych ujętych w
planie finansowym Zespołu Szkół. Wybrana oferta opiewała na kwotę 132.614,02
zł, przekraczając limit wydatków majątkowych ustalony w planie. Mimo braku
środków w planie finansowym umowa z wykonawcą została przez Panią Dyrektor
podpisana. Należy wskazać, iż całość zadania miała zostać zrealizowana w 2009
r. – według umowy pierwotnej termin realizacji przewidziano na 10 grudnia 2009
r., a następnie aneksem z 9 grudnia 2009 r. przedłużono ten termin do 21 maja
2010 r. ze względu na niekorzystne warunki atmosferyczne – str. 30-31 i 45-47
protokołu kontroli.
Przedstawiony stan faktyczny wskazuje na
naruszenie zasady zaciągania zobowiązań przez kierownika samorządowej jednostki
budżetowej. Zgodnie z art. 193 obowiązującej w okresie objętym kontrolą ustawy
z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze
zm.), kierownik jednostki budżetowej mógł zaciągać zobowiązania pieniężne do
wysokości kwot określonych w planie finansowym. Analogiczną zasadę od 1
stycznia 2010 r. zawiera art. 261 ustawy o finansach publicznych z dnia 27
sierpnia 2009 r. Ze złożonego przez Panią Dyrektor wyjaśnienia wynika m.in., że
uzyskała Pani zapewnienie Wójta Gminy, iż wtedy, gdy dojdzie do sfinalizowania
budowy placu zabaw, dokonane zostaną stosowne zmiany w planie finansowym
Zespołu. W momencie, kiedy wiadomym było, iż budowa nie zostanie wykonana w 2009
r. zaniechała Pani wnioskowania o zmianę planu. Odnosząc się do Pani wyjaśnienia
należy zwrócić uwagę, iż kwota środków w planie finansowym winna być ustalona w
wysokości umożliwiającej sfinansowanie zobowiązania w momencie jego zaciągania,
a nie dopiero w momencie umożliwiającym opłacenie wynagrodzenia wykonawcy
(uregulowanie zobowiązania), co jednoznacznie wynika z zacytowanych wyżej
przepisów. Właściwym postępowaniem było w przedstawionym stanie faktycznym
wstrzymanie się z podpisaniem umowy do czasu ujęcia w planie finansowym kwoty
umożliwiającej zaciągnięcie zobowiązania w tej wysokości.
Dodatkowo należy wskazać, iż na umowie brak
podpisu głównego księgowego. Według art. 45 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 pkt 1 obowiązującej
w okresie objętym kontrolą ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych,
podpis złożony przez głównego księgowego na dokumentach dotyczących danej
operacji oznacza, że zobowiązania wynikające z operacji mieszczą się w planie
finansowym jednostki.
Kontrola
wydatków wykazała, że w 2009 r. nie dokonano zmiany planowanego odpisu na
Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w następstwie zaniechania obowiązku
korekty jego wysokości w związku ze zmianą przeciętnej liczby zatrudnionych w
stosunku do planowanej przeciętnej liczby zatrudnionych. Naruszono tym samym §
1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 marca 2009 r. w
sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania
odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz. U. Nr 43, poz. 349).
Przyjmując faktyczne przeciętne zatrudnienie w 2009 r., odpis po korekcie powinien
wynosić 80.635,76 zł. Wysokość odpisu za 2009 r. została zaniżona o kwotę
1.277,76 zł – str. 42-44 protokołu kontroli.
W
zakresie realizacji wydatków na podróże służbowe (str. 40-42 protokołu
kontroli) stwierdzono uchybienia naruszające przepisy rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków
ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej
lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze
kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.), polegające na tym, że:
a) niektóre
polecenia wyjazdu służbowego nie zawierały wskazania środka transportu przez
pracodawcę, co stanowi naruszenie § 5 ust. 1 rozporządzenia,
b) w przypadku
podróży samochodem osobowym niebędącym własnością pracodawcy brak jest wniosków
pracowników o odbycie podróży samochodem prywatnym i ustalonej stawki za 1 km przebiegu samochodu
zgodnie z wymogami określonymi w § 5 ust. 3 rozporządzenia; z kontekstu tego
przepisu wynika, że możliwość zlecenia podróży samochodem prywatnym jest
uzależniona od wyrażenia przez pracownika woli w tym zakresie. Przesądza to o
niezbędności elementu wniosku, ponieważ pracodawca nie może z własnej
inicjatywy zlecić odbywania podróży samochodem prywatnym,
c) polecenia
wyjazdu służbowego Pani Dyrektor podpisywane były przez wicedyrektora Zespołu
Szkół; zgodnie z § 2 rozporządzenia miejsce rozpoczęcia i zakończenia podróży
określa pracodawca.
W
kwestii gospodarowania przez Zespół nieruchomościami oddanymi jednostce w
trwały zarząd stwierdzono, że decyzja Wójta Gminy z dnia 17 maja 2006 r.
ustanawiająca trwały zarząd przewiduje opłatę roczną w wysokości 0,3% wartości
nieruchomości. Zespół Szkół w dniu 23 marca 2009 r. wniósł wynikającą z decyzji
opłatę za 2009 r. w wysokości 5.980,23 zł na rachunek Urzędu Gminy. Należy
zwrócić uwagę, że ustalenie opłaty rocznej sprzeciwia się postanowieniom art.
81 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r.
Nr 256, poz. 2572 ze zm.), które zwalniają publiczne szkoły z opłat z tytułu
trwałego zarządu – str. 50 protokołu kontroli. W sprawie zmiany decyzji
zostanie skierowany do Wójta Gminy Mielnik wniosek pokontrolny w wystąpieniu
wystosowanym na podstawie kontroli kompleksowej.
Stwierdzone
uchybienia i nieprawidłowości były w głównej mierze wynikiem nieprzestrzegania
przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej i rachunkowości samorządowych
jednostek budżetowych.
Odpowiedzialność
za gospodarkę finansową jednostki sektora finansów publicznych, w tym za
wykonywanie obowiązków w zakresie zarządczej kontroli wewnętrznej, spoczywa na
kierowniku każdej jednostki, zgodnie z art. 53 ust. 1 i art. 69 ust. 1 ustawy z
dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości należy
do głównego księgowego. Prawa i obowiązki głównych księgowych określa art. 54
ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Mając
na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie art. 9 ustawy o regionalnych izbach
obrachunkowych, zalecam:
1. Dokonanie uzupełnień i modyfikacji
w regulacjach wewnętrznych składających się na dokumentację opisującą przyjęte
zasady rachunkowości oraz procedury kontroli wewnętrznej w celu:
a) określenia
metod prowadzenia kont ksiąg pomocniczych dla poszczególnych grup rzeczowych
składników aktywów obrotowych,
b) wyeliminowania
rozbieżności między zakładowym planem kont a faktycznie prowadzonymi kontami
syntetycznymi i pozabilansowymi,
c) uregulowania
zasad obiegu i kontroli dokumentów tworzonych przez jednostkę w związku z
naliczaniem i wypłatą wynagrodzeń,
d) uregulowania
zasad sporządzania raportów kasowych w zakresie wskazanym w części opisowej
wystąpienia,
e) ustanowienia
procedur kontroli i obiegu dokumentów w zakresie operacji pobierania, ewidencjonowania
i rozliczania opłat przyjmowanych przez intendenta-magazyniera i sekretarza,
f) określenia
zasad gospodarki drukami ścisłego zarachowania.
2. Pisemne powierzenie pracownikom
faktycznie wykonującym czynności kontroli formalno-rachunkowej i merytorycznej
obowiązku dokonywania tych czynności.
3. Opatrywanie egzemplarzy poleceń
przelewów przechowywanych w jednostce podpisami osób wykonujących dyspozycję.
4. Zobowiązanie głównego księgowego do
wyeliminowania uchybień w prowadzeniu ksiąg rachunkowych poprzez:
a) opatrywanie
zapisów księgowych datami zgodnie z postanowieniami art. 23 ust. 2 ustawy o
rachunkowości,
b) zaniechanie
ewidencjonowania w księgach jednostki wartości gwarancji ubezpieczeniowych
stanowiących zabezpieczenie należytego wykonania umów,
c) objęcie
ewidencją bilansową rozrachunków z tytułu wpłat za żywienie.
5. Sporządzanie projektów planów
finansowych i planów finansowych Zespołu zawierających dane zgodne z
informacjami przekazywanymi przez Wójta Gminy w trybie ustawy o finansach publicznych.
6. Zaciąganie zobowiązań pieniężnych
do wysokości kwot określonych w planie finansowym na sfinansowanie danego
rodzaju zobowiązań. W przypadku braku limitu w planie wstrzymywanie się z
podpisywaniem umów do czasu wprowadzenia odpowiednich zmian w planie. Zapewnienie
wykonywania przez głównego księgowego kontroli wstępnej, o której mowa obecnie
w art. 54 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, w
odniesieniu do zawieranych umów
7. Zwiększenie o kwotę 1.277,76 zł
wysokość odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych za 2010 r, tj. o kwotę
odpowiadającą jego zaniżeniu za rok 2009.
8. W zakresie odbywania podróży
służbowych:
a) wskazywanie w
poleceniach wyjazdu służbowego środka transportu,
b) zlecanie
odbywania podróży służbowych samochodem niebędącym własnością pracodawcy na
podstawie wniosku pracownika w tej sprawie i po określeniu stawki za kilometr
przebiegu,
c) odbywanie
przez Panią Dyrektor podróży służbowych na podstawie poleceń wyjazdu
podpisanych przez Wójta Gminy, jako pracodawcę w rozumieniu art. 7 ustawy z
dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz.
1458).
O
sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę
Obrachunkową w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego
wystąpienia.
Dodatkowo
informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania
wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za
pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o
regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie
zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą
zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną
jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku
Do wiadomości:
Wójt Gminy
Mielnik
Odsłon dokumentu: 120437404 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak