przeprowadzona
w Zespole Szkół Sportowych w Supraślu
przez
inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
Ustalenia
kontroli zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 02 czerwca 2010 roku
(znak: RIO.I.6002-5/10), o treści jak niżej:
Pan
Jan Żmojda
Dyrektor
Zespołu Szkół Sportowych
w Supraślu
W wyniku
problemowej kontroli gospodarki finansowej za 2009 r., przeprowadzonej wZespole Szkół Sportowych w Supraślu na
podstawie art. 1 ust. 1 oraz w trybie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7
października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r.
Nr 55, poz. 577 ze zm.) przez inspektora Regionalnej Izby Obrachunkowej w
Białymstoku, stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia opisane w protokole
kontroli, którego egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce.
Zakresem
kontroli objęto sprawy ogólnoorganizacyjne, funkcjonowanie kontroli
wewnętrznej, księgowość i sprawozdawczość, gospodarkę pieniężną i rozrachunki,
plan finansowy i jego wykonanie, wydatki budżetowe, w tym zagadnienie osiągania
przez jednostki samorządu terytorialnego wysokości średnich wynagrodzeń
nauczycieli, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta
Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.), zamówienia publiczne,
gospodarkę składnikami majątku, inwentaryzację, rozliczenia z budżetem gminy.
Stwierdzono,
że badana jednostka wykazała za 2009 r. realizację dochodów w rozdziale 85412
„Kolonie i obozy oraz inne formy wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej, a
także szkolenia młodzieży”, par. 083 „Wpływy z usług” w wysokości 8.199 zł,
które dotyczyły wpłat uczniów za obozy sportowe (w roku 2008 dochody ze tego
tytułu wynosiły 8.000 zł.). W planie finansowym na 2009 r. zostały zaplanowane
wydatki w wysokości 50.163 zł z przeznaczeniem na obozy i zawody sportowe.
Dopłaty uczniów do obozów sportowych organizowanych przez szkołę zostały
ustalone w drodze zarządzenia Pana Dyrektora w następującej wysokości:
a) obóz w Augustowie w dniach 11-22
sierpnia 2009 r.: 250 zł – uczniowie klas IV-VI i 200 zł – uczniowie klas
gimnazjalnych niebędący członkami kadry wojewódzkiej;
b) obóz w Pecu pod Snieżką w dniach
8-19 grudnia 2009 r.: 273 zł – uczniowie klas IV-VI, 230 zł – uczniowie klas
gimnazjalnych niebędący członkami kadry wojewódzkiej i 150 zł –uczniowie klas
gimnazjalnych będący członkami kadry wojewódzkiej.
Należy
wskazać, że zgodnie z § 4 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i
Sportu z dnia 30 lipca 2002 r. w
sprawie warunków tworzenia, organizacji oraz działania klas i szkół sportowych
oraz szkół mistrzostwa sportowego (Dz. U. Nr 126, poz. 1078), w ramach programu szkolenia
sportowego szkoła organizuje dla uczniów obozy szkoleniowe. Ponadto według
przepisów rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej wydawanych corocznie w
sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek
samorządu terytorialnego liczba uczniów klas sportowych uwzględniana jest, jako
czynnik zwiększający wysokość kwoty uzupełniającej części oświatowej subwencji
ogólnej. Żaden przepis prawa nie upoważnia zaś szkoły sportowej do ustalania i
pobierania odpłatności za realizację programu szkolenia sportowego w szkole
sportowej.
W związku
z tym zwrócono się Pana Dyrektora o wskazanie, na jakiej podstawie są pobierane
od uczniów dopłaty do obozów sportowych. W złożonym wyjaśnieniu wskazał Pan, że
Dopłaty do obozów sportowych są zawarte w
planie dochodów, jakie muszą być wykonane przez Zespół Szkół Sportowych. Plan
dochodów corocznie jest przyjmowany przez Radę Miejską w Supraślu. My, jako
szkoła musimy plan taki starać się wykonać i go wykonujemy. Czy jest podstawa
prawna do pobierania takiej opłaty – nie wiem, ale skoro od organu prowadzącego
dostajemy dokumenty, na podstawie których mamy wykonać nasze zobowiązania – to
taka podstawa powinna istnieć. Jednocześnie chciałbym zaznaczyć, że wnoszona
przez rodzica ucznia opłata na poniesienie kosztów pobytu na obozie wpływa
mobilizująco na postawę ucznia podczas przebywania na obozie i podejmowania
przez niego zajęć treningowych, mających na celu podniesienie jego umiejętności
sportowych – str. 26-27 protokołu kontroli, załącznik nr 5 do protokołu
kontroli.
Kontroli
poddano realizację przez Zespół Szkół dochodów z umów najmu pomieszczeń,
obowiązujących w okresie objętym kontrolą. Stwierdzono, że umowy zawierane były
na 3 lata, przy czym były to kolejne umowy zawierane z tymi samymi podmiotami.
Nie stwierdzono, aby Pan Dyrektor występował do organów gminy o wyrażenie zgody
na zawarcie tego typu umowy po 22 października 2007 r., jako kierownik
jednostki organizacyjnej posiadającej nieruchomości gminy w trwałym zarządzie.
Zgodnie z art. 43 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym
po 22 października 2007 r., jednostka organizacyjna ma prawo korzystania
z nieruchomości oddanej w trwały zarząd, a w szczególności do oddania
nieruchomości lub jej części w najem, dzierżawę albo użyczenie na czas nie
dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd, z równoczesnym
zawiadomieniem właściwego organu i organu nadzorującego, jeżeli umowa jest
zawierana na czas oznaczony do 3 lat, albo za zgodą tych organów, jeżeli umowa
jest zawierana na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub czas nieoznaczony,
jednak na okres nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały
zarząd; zgoda jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas
oznaczony strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość
– str. 20-21 protokołu kontroli.
W wyniku
kontroli kompletności i terminowości sporządzania sprawozdań wymaganych
przepisami obowiązującego w okresie objętym kontrolą rozporządzenia Ministra
Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.
U. Nr 115, poz. 781 ze zm.) ustalono, że w sprawozdaniu Rb-34 z wykonania
planów finansowych dochodów własnych za 2009 r. zostały wykazane należności i
zobowiązania w tej samej kwocie – 1.715,69 zł, dotyczące wpłat za obiady. Jak wynika
z ustaleń kontroli, badana jednostka księguje wpłaty za obiady zapisem Wn 132
„Rachunki dochodów własnych jednostek budżetowych” – Ma 201 „Rozrachunki z
dostawcami i odbiorcami”. Na koniec miesiąca, w momencie wystawienia faktury
wewnętrznej dla potrzeb VAT, dokonywane są dodatkowo dwa księgowania:
- Wn 201 i Ma 700 „Sprzedaż
produktów i koszt ich wytworzenia” – jako przychody z tytułu wpłat za obiady
dotyczące danego miesiąca,
- Wn 200 „Rozrachunki dotyczące
przyszłych okresów – zaliczki” – Ma 840 „Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe
przychodów” – w zakresie wpłat dokonanych w danym miesiącu za obiady, a
niewykorzystanych (kwoty podlegające rozliczeniu z uczniami w następnym
okresie).
Taki
system księgowania zawsze powodował, że ewidencyjny stan zobowiązań i
należności dotyczących wpłat za żywienie był sobie równy, nie obrazując
faktycznego stanu rozrachunków, który winien w szczególności przedstawiać
wysokość nadpłat z tytułu wniesionych wpłat za żywienie, które nie zostały
wykorzystane. Kontrolowana jednostka nie dokonuje przypisu należności za
obiady, co jest zasadne, ponieważ nie wiadomo, ilu uczniów w danym miesiącu
będzie chciało korzystać z wyżywienia (nie są składane deklaracje w sprawie
korzystania ze stołówki szkolnej). W takim przypadku jednostka mogłaby posiadać
zobowiązania wobec uczniów z tytułu nadpłat wynikających z opłacenia i
niewykorzystania posiłków, które powinny być ustalone na koniec miesiąca na
koncie rozrachunkowym i odpowiednio zmniejszać przychody z tytułu wpłat
wniesionych za dany miesiąc – str. 8-9 protokołu kontroli.
W zakresie
kompletności procedur wewnętrznych ustalono, że zasady regulujące gospodarkę
kasową określone w Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów z dnia 30 czerwca
2006 r. nie zawierają postanowień w następujących kwestiach: ochrony wartości
pieniężnych, zabezpieczenia pomieszczenia kasy, obrotów kasowych i ich
dokumentowania za pomocą dokumentów operacyjnych kasy (wśród których należałoby
wymienić dowody wpłaty K-103 i czeki gotówkowe) oraz dokumentów źródłowych. W
Instrukcji nie zawarto również postanowień odnośnie terminów odprowadzania
gotówki do banku (stwierdzono jedynie zapis w zakresie czynności kasjera, iż
powinno to następować „w odpowiednich terminach”) – str. 9-11 protokołu
kontroli.
Kontroli
poddano prawidłowość zaszeregowania oraz ustalenia wysokości wynagrodzenia
wybranych pracowników ZSS w Supraślu. Ustalono, że Pan Dyrektor w okresie
objętym kontrolą realizował 4 godziny obowiązkowego wymiaru, korzystając ze
zniżki 14 godzin tygodniowo. W trakcie kontroli została okazana uchwała Nr
XXX/202/01 Rady Miejskiej w Supraślu z dnia 2 lutego 2001 r. w sprawie
szczegółowych zasad udzielania zniżek nauczycielom, którym powierzono
stanowiska kierownicze w szkołach oraz szczegółowych zasad zwalniania z
obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć
dydaktycznych. Zgodnie z uchwałą, nauczycielom, którym powierzono stanowiska
kierownicze w szkołach Zarząd Miejski w Supraślu może przydzielić godziny
ponadwymiarowe w wymiarze nieprzekraczającym 6 godz. tygodniowo. Na podstawie
arkusza organizacyjnego ustalono, że Pan Dyrektor realizuje 6 godzin
ponadwymiarowych. Należy jednak zauważyć, że zgodnie z art. 35 ust. 1 Karty
Nauczyciela, w szczególnych wypadkach, podyktowanych wyłącznie koniecznością
realizacji programu nauczania lub zapewnienia opieki w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych, nauczyciel może być obowiązany do odpłatnej pracy w
godzinach ponadwymiarowych zgodnie z posiadaną specjalnością, których liczba
nie może przekroczyć 1/4 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć.
Przydzielenie nauczycielowi większej liczby godzin ponadwymiarowych może
nastąpić wyłącznie za jego zgodą, jednak w wymiarze nieprzekraczającym 1/2
tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć. Postanowienia uchwały nie mogą
zatem być stosowane z naruszeniem cytowanego przepisu ustawy, w świetle którego
Pan Dyrektor może realizować 2 godziny ponadwymiarowe tygodniowo – str. 28-29
protokołu kontroli.
Ustalono także, że pismem z dnia 25 sierpnia 2009 r.
Wicedyrektorowi przyznany został dodatek funkcyjny opiekuna stażu w wysokości
133, 62 zł miesięcznie. Wyznaczenie funkcji opiekuna stażu nastąpiło w dniu 6
września 2007 r. Dodatek funkcyjny z tytułu pełnienia tej funkcji został
przyznany na okres od 1 października 2007 r. do 31 maja 2010 r. w wysokości 6%
wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela mianowanego z wykształceniem wyższym
magisterskim z przygotowaniem pedagogicznym. Z postanowień art. 9c ust. 4 Karty
Nauczyciela wynika, iż opiekunem stażu w szkołach prowadzonych przez jednostki
samorządu terytorialnego nie może być nauczyciel zajmujący stanowisko
kierownicze. Zgodnie z przywołaną regulacją Karty Nauczyciela, nauczycielowi
stażyście i nauczycielowi kontraktowemu odbywającemu staż dyrektor szkoły przydziela
spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych opiekuna, z zastrzeżeniem, że
w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach prowadzonych przez osoby
fizyczne oraz osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz
w przedszkolach niepublicznych, niepublicznych placówkach oraz szkołach
niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych – opiekunem nauczyciela
stażysty i nauczyciela kontraktowego może być również nauczyciel zajmujący
stanowisko kierownicze. Zatem w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu
terytorialnego opieka stażu nie może być powierzona nauczycielom zajmującym
stanowisko kierownicze. W okresie od dnia 1 października 200 7r. do 31 marca
2010 r. wypłacono łącznie tytułem dodatku funkcyjnego opiekuna stażu kwotę
3.732,72 zł – str. 29-30 protokołu kontroli.
Badając
procedury udzielania zamówień publicznych (str. 37-42 protokołu kontroli)
ustalono, że członkowie komisji przetargowej nie składali oświadczeń o zajściu
lub braku wystąpienia okoliczności powodujących obowiązek wyłączenia z
postępowania, wymaganych postanowieniami art. 17 ustawy z dnia 29 stycznia 2004
r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.).
Oświadczeń takich nie składał również Pan Dyrektor, mimo wykonywania czynności
w postępowaniu (m.in. pełnił Pan funkcję przewodniczącego komisji
przetargowej). Kierownik Administracyjny Zespołu wyjaśnił, że nie zostały złożone oświadczenia ponieważ
osoby biorące udział w postępowaniu, włącznie z p. dyrektorem oświadczały ustnie,
że nie zachodzą żadne przesłanki i okoliczności powodujące wyłączenie danej
osoby z prac w komisji przetargowej. Jednak przez późniejsze przeoczenie nie
dokonały tego oświadczenia na piśmie. Przeoczenie o nie złożeniu oświadczenia
było nieświadome i niezamierzone. Jak wynika z załącznika nr 8 do protokołu
kontroli, obowiązek złożenia oświadczeń dotyczył przetargu na dostawę obiadów
do stołówki szkolnej i na jeden z remontów budynku.
Ponadto w zakresie udzielania zamówień publicznych
stwierdzono, że zarządzenia Pana Dyrektora w sprawie powołania komisji
przetargowej ograniczały się tylko do wskazania personaliów członków komisji.
Przepisy art. 21 ust. 3 Prawa zamówień publicznych wymagają określenia przez
zamawiającego organizacji, składu, trybu pracy oraz zakresu obowiązków członków
komisji przetargowego, mając na celu zapewnienie sprawności jej działania,
indywidualizacji odpowiedzialności jej członków za wykonywane czynności oraz
przejrzystości jej prac.
Stwierdzone
uchybienia i nieprawidłowości były w głównej mierze wynikiem nieprzestrzegania
przepisów prawnych dotyczących gospodarki finansowej i rachunkowości jednostek
budżetowych.
Odpowiedzialność
za gospodarkę finansową jednostki sektora finansów publicznych, w tym za
wykonywanie obowiązków w zakresie zarządczej kontroli wewnętrznej, spoczywa na
kierowniku każdej jednostki, zgodnie z art. 53 ust. 1 i art. 69 ust. 1 ustawy z
dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Wykonywanie
obowiązków w zakresie rachunkowości należy do głównego księgowego. Prawa i
obowiązki głównych księgowych określa od 1 stycznia 2010 r. art. 54 ustawy z
dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Mając na uwadze ustalenia kontroli, na podstawie
art. 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zalecam:
1.
Zaniechanie pobierania od uczniów dopłat do obozów sportowych organizowanych
przez Zespół w ramach programu szkolenia sportowego. Rozliczenie z uczniami
pobranych bezpodstawnie dopłat.
2.
Wynajmowanie pomieszczeń szkolnych po uzyskaniu zgody organów gminy w przypadku
umów najmu posiadających cechy wskazane w art. 43 ust. 2 pkt 3 ustawy o
gospodarce nieruchomościami.
3.
Zobowiązanie głównego księgowego do ewidencjonowania operacji związanych z
opłatami za żywienie w sposób umożliwiający wykazanie w księgach rachunkowych i
sprawozdawczości realnego stanu zobowiązań Zespołu Szkół z tytułu opłat
wniesionych a niewykorzystanych na posiłki w danym miesiącu.
4.
Uzupełnienie Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów o brakujące procedury
dotyczące gospodarki kasowej, wskazane w części opisowej wystąpienia.
5.
Realizowanie godzin ponadwymiarowych w wymiarze zgodnym z postanowieniami art.
35 ust. 1 Kary Nauczyciela.
6.
Zaniechanie wypłacania Wicedyrektorowi dodatku funkcyjnego z tytułu pełnienia
funkcji opiekuna stażu oraz zwrócenie się do Wicedyrektora o dobrowolny zwrot
bezpodstawnie przyznanego przez Pana Dyrektora dodatku.
7.
Zapewnienie składania oświadczeń o zajściu lub braku wystąpienia okoliczności
powodujących obowiązek wyłączenia z postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego przez wszystkie osoby wykonujące czynności w postępowaniu.
8.
Określanie zasad pracy komisji przetargowej w sposób
wyczerpujący wymagania art. 21 ust. 3 Prawa zamówień publicznych.
O sposobie
wykonania zaleceń pokontrolnych proszę powiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową
w Białymstoku w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
Dodatkowo
informuję o możliwości składania, w terminie 14 dni od daty otrzymania
wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń do zawartych w wystąpieniu wniosków, za
pośrednictwem Prezesa RIO do Kolegium Izby, zgodnie z art. 9 ust. 3-4 ustawy o
regionalnych izbach obrachunkowych. Bieg 30-dniowego terminu ulegnie
zawieszeniu w stosunku do wniosków objętych zastrzeżeniem.
Podstawą
zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną
jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w
Białymstoku
Do wiadomości:
Burmistrz Supraśla
Odsłon dokumentu: 120437376 Poprzdnie wersje tego dokumentu: brak